یکی از بیماری های شایع در بین مردان ، بیماری پروستات است. انواع بیماری پروستات که در سایت ایران عسل به آن اشاره شده است. یکی از راهکارهایی که با آن به درمان پروستات می پردازند ، جراحی است. جراحی پروستات عوارض زیادی دارد که یکی از آن ها تاثیر بر عملکرد جنسی در مردان می باشد.

مراقبت های بعد از جراحی پروستات در خانه

-          در منزل به طور مرتب راه بروید، تحرک بدنی داشته باشید و از نشستن طولانی مدت (بیش از دو ساعت) خودداری کنید.

-          هنگام دفع زور نزنید و با رعایت رژیم غذایی نظیر سبزیجات و میوه جات و یا با مصرف ملین طبق نظر پزشک، از بروز یبوست جلوگیری کنید. رژیم غذایی شما معمولی خواهد بود، مگر اینکه پزشک تان نظر دیگری داشته باشد.

-          مایعات زیادی بنوشید (8 تا 10 لیوان) تا ادرار رقیق شود. از آب، چای کمرنگ، آب کمپوت (سیب، گلابی، آناناس) استفاده کنید و برای مدتی از آبمیوه های خام استفاده نکنید. از مصرف غذاها و نوشابه های محرک سیستم عصبی مثل کافئین (قهوه و نوشابه سیاه) و الکل خودداری کنید.

-          مرتب با ورزش هاش پرینه مثل جمع کردن و شل کردن عضلات باسن و ایستادن و نشستن، عضلات ناحیه باسن را تقویت کنید (10 بار در ساعت). هر روز دوش بگیرید و برای تسکین ناراحتی ناحیه پرینه، از لگن آب گرم طبق نظر پزشک استفاده کنید.

-          هنگام ادرار کردن جریان ادرار را قطع و وصل کنید. این کار به تقویت اسنفگترها و کنترل ادرار کمک می کند.

-          تا مدتی ممکن است بی اختیاری ادرار داشته باشید. این امری طبیعی است. بنابراین نگران نباشید. این نوع بی اختیاری مدتی طول می کشد و به مرور برطرف خواهد شد.

-          هشت هفته بعد از جراحی مجاز به فعالیت جنسی هستید. در صورت ناتوانی جنسی از مشاوره پزشک کمک بگیرید.

برای چه کسانی باید جراحی پروستات انجام گیرد؟

-          افرادی که دچار بزرگی خوش خیم غده پروستات هستند و این امر موجب عفونت های عود شونده ادراری در ان ها شود.

-          افرادی که مشکل بزرگی پروستات ان ها باعث بروز ادرار خونی (هماچوری) شده است.

-          افرادی که بزرگی پروستات در ان ها باعث ایجاد فشار بر روی مثانه شان شود و در نتیجه به نارسایی کلیه منجر شود.

-          افرادی که بزرگی پروستات در ان ها سبب مشکلات ادراری همچون شب ادراری و… شود به طوری که فعالیت های روزانه ان ها را دچار اختلال کند.

جراحی پروستات چه عوارضی دارد؟

عمده ترین و شایع ترین عوارض بعد از عمل جراحی پروستات بی اختیاری در ادرار و ناتوانی در نعوظ است. همچنین این جراحی ممکن است عوارض و خطرات دیگری نیز به همراه داشته باشد:

تغیرات ارگاسمی: بیمار پس از جراحی نیز همچنان لذت جنسی و ارگاسم را تجربه خواهد کرد ولی دیگر مایع منی ترشح نمی شود.

نا باروری: به دلیل انکه غده ی پروستات وظیفه ی ترشح مایع حاوی پروستات را در بدن اقایان دارد، پس از جراحی پروستات و با برداشته شدن این غده، بیمار قدرت باروری خود را از دست می دهد.

تغیر طول الت تناسلی: با خارج کردن غده ی پروستات مجرای پیشاب نیز کمی کوتاه تر می شود که این امر ممکن است سبب کوتاه تر شدن الت تناسلی نیز بشود.