مطمینا همه شما با روکش دندان یا به اصطلاح پروتز ثابت دندان آشنا هستید روکش دندان برای افرادی ساخته شده که به هر دلیلی دندان هایشان از بین رفته یا شکسته یا ظاهر مطلوبی ندارد و این روکش ها مانند کلاهک می باشند که از انواع روکش دندان ها میتوان به نوع سرامیک یا فلز یا ترکیب هر دو آن ها اشاره کرد.

همچنین این روکش ها ظاهری بسیار شبیه به دندان بیمار دارند و بر روی این دندان از بین رفته قرار میگیرند تا هم زیبایی را در دهان فرد به وجود آوردند و هم از شکستن مجدد دندان های بیمار جلوگیری کنند ما که شبیه دندان در می اورند و بر روی دندانهایی که خیلی خراب هستند می گذارند. این روکش دندان در کنار خاصیت زیبایی که دارد از دندان در مقابل شکستن مجدد جلوگیری میکند.

1.روکش های فلزی

 

اولین نوع روکش ها روکش های فلزی می باشند که در ساخت این روکش ها به طور کامل از فلر استفاده میشود البته با توجه به نوع فلزات استفاده شده در روکش ها آلیاژ آن سفید یا زرد رنگ میتواند باشد

2. روکش های سرامیکی

 

این نوع روکش ها هم نوع دوم روکش ها هستند که معمولا از نوع چینی هایی مثل پرسلن ساخته میشوند و امروزه کارایی بیشتری دارند.

3.روکشهای ترکیب سرامیک و فلز(pfm )

 

این روکش که از بهترین نوع است از ترکیب فلز و سرامیک ساخته میشود به صورتی که شما در این روکش هم زیبایی روکشهای سرامیکی را دارید و هم قدرت روکش های فلزی را طرز ساخت این روکش ها هم به این صورت است که بخش فلزی دور تا دور دندان را می پوشاند و هسته ی اصلی روکش است. ولی بخش دور روکش که دیده می شود از جنس سرامیک ساخته میشود تا زیبایی خود را داشته باشد.