افرادی که کمبود وزن دارند برای بالا بردن وزن و رساندن آن به محدوده وزنی نرمال کار چندان دشواری ندارند. اما افرادی که شاخص توده بدنی بالای ۳۰ و گاها ممکن است بالای ۴۰ داشته باشند، کار بسیار سختی برای کاهش وزن دارند.

این افراد احتمالا به تنهایی قادر به کاهش وزن و لاغر شدن نیستند و به کمک متخصصان تغذیه و جراحان لاغری نیاز دارند. در کنار این ها، باید یک رژیم غذایی و سبک زندگی سالمی نیز داشته باشند.

روش های زیر بهترین راه کارها برای کمک به کاهش وزن در افراد چاق است و در ترکیب با هم می توانند در مدت زمان بسیار اندک و در بهترین و ایمن ترین حالت وزن افراد چاق را کم کنند.

۱.به عمل جراحی لاغری فکر کنید

روش های مرسوم لاغری مانند ورزش یا رژیم لاغری به سختی میتواند به کاهش وزن افرادی که شاخص توده بدنی بالا ۴۰ دارند کمک کند. بنابراین باید یک روش اصولی دیگر مانند عمل جراحی لاغری باشد که بتواند به صورت ایمن و عمل های زیر گزینه های جراحی لاغری برای کاهش وزن موثر هستند که توسط یک جراح لاغری انجام داده می شوند. بیخطر به کاهش وزن این افراد کمک کند.

۲.به طور منظم ورزش کنید

ورزش کردن از مهمترین اصول لاغری و کاهش وزن است که همه باید به آن توجه کنیم. ورزش های زیر کمک زیادی به کاهش وزن می کنند:

شنا                                             

وزنه برداری

دوچرخه سواری

دومیدانی

فعالیت های معمولی مانند دراز و نشست، شنای سوئدی و …

۳.رژیم لاغری مناسبی انتخاب کنید

ورزش کردن به تنهایی نمی تواند به کاهش بی ام آی کمک کند. شما باید حتما یک رژیم لاغری مناسب خود داشته باشید. در مورد رژیم های غذایی زیر با متخصص تغذیه یا جراح لاغری خودتان صحبت کنید:

رژیم لاغری سریع

رژیم لاغری ۷ روزه

رژیم کم کربوهیدرات

رژیم لاغری کتوژنیک

و …

۴.خواب کافی داشته باشید

خواب کافی برای بهبود عملکرد تمامی اعضا و ساختارهای بدن لازم است. کمبود خواب از جمله عوامل افزایش وزن و چاقی است و کسانی که می خواهند به کاهش عدد به دست آمده در محاسبه bmi یا شاخص توده بدنی خود اقدام کنند باید حتما خواب کافی داشته باشند. برای داشتن یک خواب کافی موارد زیر را امتحان کنید:

در ساعات مشخصی بخوابید و بیدار شوید

استرس خود را کاهش دهید

از ۲ ساعت پیش از خواب چیزی نخورید

شام سبک بخورید

به اندازه کافی در معرض نور خورشید باشید

تماشای تلوزیون هنگام خواب را فراموش کنید

و …

۵.استرس خود را کاهش دهید

استرس باعث افزایش میل به پرخوری در افرد چاق می شود. هرچه بیشتر بتوانید سطح استرس خود را کنترل کنید بهتر می توانید به کاهش وزن و پایین آوردن BMI خود کمک کنید. برای کاهش سطح استرس خود اقدامات زیر را انجام دهید:

مدیتیشن کنید

از روانشناس کمک بگیرید

درباره مدیریت استرس مطالعه کنید

برنامه ریزی کنید و به زندگی خود نظم دهید

داروهای گیاهی آرام بخش را امتحان کنید

و ..