پروتز دندانی و ایمپلنت ( پروستودونتیست )

پروتز دندانی در سه گروه ثابت ، متحرک  و متکی بر ایمپلنت ساخته می شوند .

پروتز دندانی ثابت هم  در دو نوع روکش دندان و بریچ یا پل با همکاری دندانپزشک و لابراتوار تهیه می شوند  .

پروتز دندانی متحرک نیز در دو نوع مختلف کامل و پارسیل وجود دارند که در اینجا توضیح مختصری از هرکدام برایتان می آوریم

پروتز دندانی متحرک  پارسیل

اگر شما یک یا چند دندان خود را از دست داده باشید ممکن است پروتز تکه ای  پارسیل یا کرم کبالت را برای جبران بی دندانی خود انتخاب کنید .

کاربرد پروتز دندانی پارسیل در صورت داشتن چند دندان طبیعی است که این پروتز به آنها قلاب می شود .

دندانپزشک تان ابتدا یک قالبگیری از دهان شما انجام می دهد و با همکاری لابراتوار یک دندان مصنوعی را با توجه به نیازهای شما طراحی می کند .

اوردنچر

اوردنچر یک نوع پروتز دندانی متحرک تکه ای می باشد که کاربرد آن  زمانی است که بیمار هنوز چند دندان سالم در دهان خود دارد .

پروتز دندانی فوری

پروتز های فوری همانطور که از اسمشان پیداست با فاصله کمی از  کشیدن دندان های دائمی در دهان گذاشته می شوند .

البته دندانپزشک تان قالب گیری های لازم را از فک بالا و پایین شما از قبل تهیه کرده و پس از گرفتن اندازه گیری های لازم پروتز فوری را برای شما می سازد.

پروتز دندانی کامل

پس از بهبودی کامل لثه ها و بافت ها که بطور معمول در شش ماه اولیه پس از کشیدن دندان صورت می گیرد ، ممکن است استخوان ها و لثه ها تحلیل رفته و جمع شوند .

اگر بیمار در پرداخت هزینه دست دندان مشکل نداشته باشد ما به او پروتزی که بر پایه ایمپلنت دندانی باشد توصیه می کنیم برای اینکار متخصص ایمپلنت چند عدد ایمپلنت دندانی با پایه های فلزی کا از  جنس تیتانیوم در درون فک بیمار کاشته و پس از چند ماه که این استوانه ها به استخوان فک متصل شدند و مراحل درمان ایمپلنت به اتمام رسید. پروتز کاملی تهیه می کنیم .به این ترتیب بیمار با داشتن دست دندانی که بر پایه ایمپلنت استوار است از نیروی گاز گرفتن قوی تری برخودار می باشد  .

ایمپلنت ( ریشه مصنوعی دندان )

اگر شما  به دلیل مصدومیت یا بیماری یک یا چند دندان از دست رفته دارید.

ایمپلنت های دندانی می توانند به شما در بدست آوردن دوباره لبخند زیبای جوانی و مراقبت بهتر از بهداشت دهان و دندان تان کمک کنند .

با داشتن ایمپلنت دندانی می توان به خوبی زندگی کرد.

مانند همیشه ، مسواک زد ، نخ دندان کشید و بهداشت دهان و دندان  را برای همه عمر رعایت کرد.

شما می توانید لبخند طبیعی خود را با داشتن ایمپلنت دندانی برای یک عمر حفظ کنید.

ایمپلنت های موجود با روکش تک واحدی و چند واحدی ثابت که بر پایه آن ساخته می شود می تواند جایگزین مناسبی برای جبران بی دندانی شما باشد .

امروزه به منظور ایجاد فضای مناسب برای دندان ها از درمان ارتودنسی  هم کمک می گیرند.

ارتودنسی دندان های ایمپلنت شده

 بیمارانی که دارای یک یا چند دندان از دست رفته هستند و همچنین قصد مرتب کردن دندان هایشان را دارند، لازم است هم ارتودنسی و هم ایمپلنت دندان را در برنامه درمانی خود قرار دهند. در چنین مواردی، نیاز بیمار، ترتیب انجام هر یک از این درمان ها را مشخص می کند

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت ها برای جایگزینی دندان هایی که به علت پوسیدگی دندان یا ضربه از دست رفته اند، طراحی شده اند. ایمپلنت شامل یک بخش پیچی تیتیانیومی است که متخصص ایمپلنت آن را درون فک قرار می دهد تا جایگزینی برای دندان از دست رفته باشد. وی سپس روکش پروتزی (قسمت قابل مشاهده ی دندان) روی بخش تیتانیومی نصب می کند. این روکش دقیقا عملکرد دندان طبیعی را دارد.

آیا ارتودنسی دندان های ایمپلنت شده امکان پذیر است؟

کاشت ایمپلنت

یکی از موثرترین راه ها برای جایگزینی دندان های از دست رفته است که به بسیاری از بزرگسالان کمک می کند تا لبخندی کامل داشته باشند. حال اگر بیمار بخواهد پس از ایمپلنت؛ دندان هایش را صاف و مرتب کند چه می شودا؟ آیا ارتودنسی دندان های ایمپلنت شده ممکن است؟

در واقع در برخی موارد ارتودنسی با وجود دندان های ایمپلنت شده کاملا میسر است زیرا این دو درمان در یکدیگر خلل ایجاد نخواهند کرد. مسئله این است که بریس های ارتودنسی قادر به حرکت دادن دندان ایمپلنت شده نیستند زیرا تیتانیوم ایمپلنت به استخوان فک جوش خورده است. بر خلاف دندان های طبیعی که توسط بافت های گوشتی پریودنتال حمایت می شوند، ایمپلنت ها مستقیما در فک مستقر شده اند، به همین دلیل بریس ها نمی توانند آنها را حرکت دهند.

ارتودنسی قبل از ایمپلنت

در صورتی که هم به ارتودنسی و هم به ایمپلنت نیاز دارید، بهتر است قبل از ایمپلنت، دندان هایتان را ارتودنسی کنید. زیرا همانطور که قبل تر گفته شد، ایمپلنت ها نمی توانند مانند دندان طبیعی حرکت کنند.

ارتودنسی پس از ایمپلنت

با اینکه ارتودنسی دندان ها قبل از ایمپلنت منطقی تر به نظر می آید، اما اگر دندان های اطراف ایمپلنت، جزء اهداف ارتودنسی نیستند، می توان پس از ایمپلنت نیز درمان ارتودنسی را انجام داد. به علاوه، اگر دندان ایمپلنت شده باید به عنوان نقطه اتکا برای تقسیم فشار بین دندان های دیگر استفاده شود، بیمار باید قبل از ارتودنسی، درمان ایمپلنت را انجام داده باشد.

ارتودنسی روی دندان های روکش یا کامپوزیت شده

 امروزه با افزایش آمار طرفداران دندان پزشکی ترمیم و زیبایی ، بسیاری از بیماران خواهان انجام این نوع درمان های ترمیمی مثل کامپوزیت یا روکش هستند اما گاهی اوقات پس از انجام این درمان ها متوجه می شوند که دندان هایشان نیاز به ارتودنسی دارد و نمی دانند که آیا امکان انجام ارتودنسی روی دندان های ایمپلنت شده یا دارای روکش، کامپوزیت و پرکردگی وجود دارد یا خیر؟

بهترین نوع ارتودنسی برای قرار گرفتن روی کامپوزیت و روکش چیست؟

به طور کلی، متخصص ارتودنسی ترجیح می دهد که از بریس های ثابت برای قرار گرفتن روی دندان های روکش یا کامپوزیت شده استفاده نکند. گزینه ایده آل برای اینگونه بیماران ارتودنسی متحرک مانند اینویزیلاین می باشد. البته در مواردی که نتوان از ارتودنسی متحرک استفاده کرد و دندانپزشک مربوطه ارتودنسی ثابت را توصیه کرده باشد، می توان ارتودنسی ثابت را نصب کرد. با این حال ارتودنسی ثابت روی روکش،کامپوزیت یا لمینت نیازمند رسیدگی های بسیار بیشتری می باشد.

ارتودنسی روی دندان های ایمپلنت شده

متخصص ایمپلنت زمانی از ایمپلنت استفاده می کند که دندان طبیعی فرد به هر دلیلی از دست رفته باشد و نیاز به یک دندان مصنوعی دائمی داشته باشد . از دلایل از دست رفتن دندان می توان به شکستن یا خرد شدن آن به دلیل تصادف و یا پوسیدگی کامل دندان و نیاز به کشیدن آن اشاره کرد. از آنجایی کهایمپلنت دندان به استخوان فک متصل می شود، نمی توان آن را برای ارتودنسی از دهان خارج کرد. اگر نیاز به ایمپلنت دندان دارید و از طرفی دندان های طبیعی تان نیز باید صاف و مرتب شوند، پیشنهاد می شود که ابتدا درمان ارتودنسی را انجام داده و سپس ایمپلنت دندان را آغاز کنید. اگر بیمار به شلوغی دندان مبتلا باشد، بریس های ارتودنسی ممکن است تا جایی دندان ها را حرکت دهند که جای خالی دندان از دست رفته پر شود.

با بالا رفتن سن، دندان ها به طور طبیعی به سمت جلوی دهان متمایل می شوند. اگر قبلا دندانی را ایمپلنت کرده اید، ممکن است اکنون دندان های کناری ایمپلنت دچار نامرتبی و شلوغی شده باشند. در این موارد، به منظور ارتودنسی دندان های ایپلنت شده ، بریس ها دندان های طبیعی را سر جایشان بر می گردانند بدون اینکه دندان ایمپلنت شده تکانی بخورد. همانطور که قبل تر اشاره شد، به دلیل آنکه ایمپلنت ها به استخوان فک جوش خورده اند، می توانند به عنوان پایه و لنگری برای بریس های ارتودنسی عمل کنند.

چه کسانی کاندیدای ایمپلنت دندانی هستند؟

اگر شما علاقه مند به جایگزینی دندان عادی پوسیده یا دندان گم شده (از بین رفته) هستید، ایمپلنت دندانی ممکن است گزینه ای مناسب برای شما باشد. اکثر افراد نامزد خوبی برای ایمپلنت هستند. یک کاندیدا خوب برای دریافت ایمپلنت باید موارد ذیل را داشته باشد:

 

درمان ایمپلنت

 

درمان ایمپلنت توسط یک تیم انجام میشود. یک متخصص، ایمپلنت دندانی را قرار می دهد. این یک جراح دهان، یک پریودنتیست یا یک دندانپزشک عمومی است که در خصوص ایمپلنت آموزش دیده است. سپس دندانپزشک ترمیمی وارد عمل میشود. این معمولا یک دندانپزشک عمومی یا متخصص پروتز دندان است. دندانپزشک ترمیم کننده تاج ها، پل ها یا پروتزهایی را که  ایمپلنت ها از آن حمایت می کنند، ساخته است.

اولین گام شما این است که با یکی از این متخصصین ایمپلنت برای ارزیابی مراحل درمان خود یک قرار ملاقات داشته باشید. او درمان شما را با سایر اعضای تیم ایمپلنت هماهنگ خواهد کرد.

ارزیابی اولیه شامل بررسی دهان و دندان شما و بررسی دقیق تاریخ پزشکی و دندان پزشکی شماست. دهان شما X-rayed است. شما همچنین ممکن است یک اسکن کامپیوتری (CT) داشته باشید. این اطلاعات مربوط به میزان سختی استخوان فک و شکل آن و جایی که اعصاب و سینوس ها می باشد، است.

در نهایت شما و دندانپزشک تان گزینه های در دسترس  را مورد بحث قرار خواهید داد. شما در مورد روش، و هزینه های آن و عوارض احتمالی صحبت خواهید کرد. دندانپزشک شما با شما کار خواهد کرد تا یک برنامه درمانی مناسب برای نیازها و ترجیحات تان را ایجاد کنید

نتیجه گیری:

 

امروزه افراد زیادی دچار مشکلات بهداشت دهان و دندان از جمله ناتوانی در حفظ سلامت دندان به دلیل بروز برخی از مشکلات مانند از بین رفتن دندان هایشان میشوند این می تواند ناشی از خوردن بعضی از غذاها، نوشیدن نوشیدنی ها، کمبود ویتامین های اساسی، عفونت های دهان و دندان و یا مشکلات روزمره بهداشت دهان و دندان باشد. با این حال، هنگامی که یک فرد قادر به جلوگیری از این عمل نیست، مراجعه به یک دکتر یا دندانپزشک کار عاقلانه ای خواهد بود. آن ها می توانند علت اصلی را تعیین کنند و با روش هایی مانند تنظیم یک رژیم غذایی سالم که مانع از دست رفتن سلامت دندان شما می شوند را بکار گیرند.

بلیچینگ دندان چیست و چگونه انجام می‌شود؟

 در بیشتر مراجعینی که به مطب‌های دندانپزشکی و ارتودنسی مراجعه می‌کنند، مشاهده می‌شود که رنگ دندان‌هایشان غیرطبیعی و اغلب زرد رنگ است. این افراد شکایت می‌کنند که هرچه مسواک می‌زنند، دندان‌هایشان سفید نمی‌شود و زیبایی لبخندشان از بین رفته است.

بلیچینگ یکی از عمده درمان‌های ارتودنسی برای سفید کردن دندان هایی است که با روش های معمول سفید نمی‌شوند. با این روش می‌توان به راحتی طرح لبخند را درخشان‌تر و جذاب‌تر نشان داد. ما در این مقاله قصد داریم درباره بلیچینگ دندان ها مطالبی را ارائه دهیم.

مقدمه‌ای بر بلیچینگ دندان ها

بلیچینگ از جمله حرفه ای ترین خدمات و درمان های دندانپزشکی است، که به کمک آن رندانه های غیرطبیعی که بر روی سطح دنداندها چسپیده اند را از بین می‌برند.

این شیوه درمانی می‌تواند تمام لکه ها و رنگ های ایجاد شده بر روی دندان های طبیعی را پاک کند. اما نکته جالبی که درباره بلیچینگ وجود دارد این است که، روکش ها و ایمپلنت دندانی با کمک این روش سفید نمی‌شوند!

روند بلیچینگ دندان کاملا علمی و عملی است. در این روش از هیدروژن پراکساید برای اکسید کردن رنگ دانه های غیر طبیعی که روی سطح دندان ها چسپیده اند، استفاده می‌شود.

سفید کردن دندان تنها یک فرآیند ساده است. که سطوح خارجی دندان ها را از لکه ها پاک می‌کند. بیشتر موادی که در سفید کردن دندان ها وجود دارد، درمحصولات بهداشت دهان مانند خمیردندان ها نیز دیده می‌شود. بلیچینگ دندان اما فرآیندی پیچپیده تر است که عملکردی متفاوت و البته بسیار کاربردی تر از سفید کردن دندان ها دارد.

در کل دو فرآیند مختلف بلیچینگ در دستر هستند:

  • ‌خانگی
  • ‌مطبی

روش خانگی

فرض کنید خودتان قرار است از این روش استفاده کنید. یک جلسه با مطب ارتودنسی خودتان هماهنگ می‌کنید. طی این جلسه متخصص ارتودنسی از دندان های بالا و پایین شما با دقت یک قالب می‌گیرد.

دفعه بعدی که به مطب برگردید، متخصص ارتودنسی به شما قالبی که در جلسه پیش گرفته بود را تحویل خواهد داد. او به شما می‌گوید که چگونه و از چه طریقی به بلیچینگ دندان های خود بپردازید.

روش حرفه‌ای و در مطب دندانپزشکی

یکی از معایب بلیچینگ خانگی این است که در بیشتر موارد به دلیل اشتباه در ترکیب و استفاده از مواد، حساسیت های مختلفی در دندان ها و بافت های دهان ایجاد می‌شود. این روش اما در مطب، چون با ابزار حرفه ای صورت می‌گیرد، احتمال آسیب و حساسیت به حداقل می‌رسد.

بریج دندان چیست و چرا استفاده می شود؟

 در صورتیکه فرد یکی از دندان هایش را به دلایلی از دست داده باشد و جای خالی آن در دهان خودنمایی کند، می توان به کمک بریج این جای خالی را بست یا پر کرد. در واقع بریج دندان یک دندان جعلی و مصنوعی است که توسط دندان های طرفین در جای خود نگه داشته می شود و به آن پونتیک می گویند. با اینکه بریج ها می توانند مانند پرکردگی ها ها از مواد مختلفی مانند طلا تهیه شوند، اما معمولا آنها را از پرسلین می سازند تا به رنگ دندان های طبیعی باشد.

چه کسانی کاندید خوبی برای بریج دندان هستند؟

بریج ها می توانند تا زمانی که دندان های اطراف قدرت نگه داشتن آنها را داشته باشند، در دهان بمانند. در صورتی که دندان های اطراف این جای خالی، ضعیف، شکسته و یا به هر طریقی قادر به نگه داشتن بریج نباشند، می توان از گزینه های دیگری نظیر ایمپلنت برای پرکردن جای خالی استفاده کرد.

روند بریج کردن دندان

طی جلسه اول، دندان های طرفین آماده می شوند. مرحله آماده کردن این دندان ها شامل تراش دادن جزئی برای ایجاد فضای لازم جهت سوار شدن روکش دندان روی آنها می باشد. سپس مدلی از دندان گرفته می شود که بر اساس آن، آزمایشگاه روکش ها، پونتیک و بریج را می سازد. متخصص ترمیم و زیبایی دندان نوعی بریج موقت می سازد تا بیمار بتواند طی مدت ساخته شدن بریج اصلی برای محافظت از دندان های اطراف و بافت های لثه از آن استفاده کند.

طی جلسه دوم، بریج موقت برداشته می شود و بریج پرسلینی یا فلزی جدید، روی دندان تنظیم می شود و در صورت بزرگ یا کوچک بودن اصلاح می شود. برای اطمینان از فیکس بودن چهارچوب آن و بایت باید چندین بار دیگر به دندانپزشک خود مراجعه کنید. البته این موضوع در هر فرد متفاوت است. در صورتی که بریج استفاده شده از نوع ثابت باشد، دندانپزشک ممکن است به صورت موقت آن را در جایش چسب بزند تا از چفت شدن آن اطمینان حاصل کند.

انواع بریج

 

  • سنتی
  • کانتی لور
  • مریلند

علل بوجود آمدن دندان های کج چیست؟

دلایل زیادی وجود دارد که دندان ها در طول مراحل مختلف زندگی ما کج می شوند.

در این جا برخی از رایج ترین علل بوجود آمدن دندان های کج را بررسی می کنیم.

بنابراین بیایید به آن بپردازیم:

ژنتیک

ژنتیک می تواند تاثیر زیادی بر روی شانس بوجود آمدن دندان کج یا فک ناهموار داشته باشد.

از دست دادن دندان

از دست دادن زود هنگام دندان های کودکان و یا بزرکسالان می تواند موقعیت دندان های باقی مانده را تحت تاثیر خود قرار دهد.

در این هنگام دندان های باقی مانده ممکن است به طرف شکاف ایجاد شده رانده شوند.

درمان ارتودنسی توانسته است راه حلی برای از دست دادن زود هنگام دندان های شیری کودکان پیدا کند.

در این باره توصیه متخصص ارتودنسی کودکان استفاده از فضا نگهدار است که در این مواقع برای کودک شما تجویز می شود.

برای بزرگسالان نیز  ایمپلنت دندان ، بهترین راه حل برای جایگزینی دندان از دست رفته است.

ترمیم دندان

ترمیم و اصلاح دندان ها ( بخصوص قرار دادن تاج و پل) ممکن است گاهی باعث ایجاد فشار بر روی دندانهای مجاور شود

بیماری لثه

هر گونه مشکل با لثه ها مانند آسیب یا بیماری ممکن است در نهایت بر روی دندان ها تاثیر بگذارد و باعث بوجود آمدن دندان های کج در شما بشود.

تغییرات دندان ها در اثر افزایش سن

سالخوردگی نیز می تواند عوارض جانبی خاصی را در موقعیت دندان های شما داشته باشد.

نگهدارنده متحرک

در میان بیماران ارتودنسی ، بزرگترین علت برگشت ارتودنسی بدون شک عدم استفاده از نگهدارنده ها است.

پس از اتمام دوره ارتودنسی ثابت تا زمانی که دندان های خود را با نگهدارنده های متحرک مراقبت می کنید برگشت ارتودنسی صورت نمی گیرد.

شما باید مطابق دستورالعمل ارتودنتیست خود شبها از نگهدارنده های قابل جابجایی خود استفاده کنید.

راه حل های صاف کردن دندان های کج

امروزه با اطمینان می توان گفت که به هر دلیلی که دندان های شما کج شده باشند درمان ارتودنسی راه حلی برای صاف کردن آنها پیدا کرده است.

اما برای اطمینان از تثبیت درمان ارتودنسی ثابت شما باید بلافاصله پس از حذف بریس ثابت خود از نگهدارنده های متحرک استفاده کنید.

این عمل برای محافظت از سرمایه گذاری ، سلامت و زیبایی دندان های شما برای همه عمراست.

تکنیک های پیشرفته ای که برای ایجاد لبخند زیبا و سلامت دندان های شما مورد استفاده قرار می گیرد می تواند شما را به هدفتان که همان زیبایی لبخند است نزدیک کند.

مشکلات ارتودنسی بزرگسالان چه هستند و چرا باید درمان شوند؟

 در مقایسه با کودکان، درمان ارتودنسی بزرگسالان دشواری ها و مشکلات بیشتری دارد. در این مقاله با درمان های ارتودنسی بزرگسالان و تفاوت آن با ارتودنسی کودکان بیشتر آشنا خواهید شد.

ارتودنسی بزرگسالان با ارتودنسی در کودکان تفاوت های زیادی دارد

به طور معمول کودکان بیشتر از هر قشر دیگری تحت درمان های ارتودنسی قرار می‌گیرند. به همین دلیل شاید اغلب افراد فکر می‌کنند ارتودنسی تنها مخصوص کودکان است. هر چند که این تصور تا حدودی درست است، اما بزرگسالان نیز به درمان های مختلف ارتودنسی نیاز دارند. با این تفاوت که نوع مشکلات آن ها و شیوه درمانشان متفاوت از کودکان است. ادامه مقاله را بخوانید با با کلیدی ترین تفاوت های ارتودنسی کودکان و بزرگسالان بیشتر آشنا شوید.

امکان اصلاح بایت در ارتودنسی بزرگسالان

ارتودنتیست ها برای درمان شرایط نامناسب دندان ها مثل مال اکلوژن یا عدم تناسب بایت، بیماران خود را تشویق به انجام درمان های ارتودنسی میکنند. انجام درمان های ارتودنسی در کودکان تقریبا ما را به هر دو هدف نزدیک میکند. اما این قضیه در خصوص برخی از بزرگسالان صادق نیست. برای مثال در برخی از بزرگسالان، مشکل اوربایت بسیار شدید و عمیق است. به طوری که برای عقب کشیدن فک و دندان ها، فضای محدودی وجود دارد. درمان اوربایت شدید در این بزرگسالان نیازمند کشیدن چند دندان خلفی است.

مشکلات کشیدن دندان

برخی از بزرگسالان به دلیل مشکلات دهان و دندانی که در گذشته تجربه کرده اند، مجبور به کشیدن یا از دست دادن ۱ یا چند دندان خود شده اند. در بعضی موارد متخصص ارتودنسی برای حل مشکلات دندان های این افراد، به مشکل بر میخورد. زیرا جای خالی دندان های کشیده شده میتواند برای تغییر موقعیت و جابجای دندان های نامرتب دشواری ایجاد کند. در این مواقع احتمالا نیاز باشد که در فضاهای خالی دندان ها، ایمپلنت یا حتی پروتز استخوانی کاشته شود تا ارتودنتیست درمان های لازم را انجام دهد.

اتصال دستگاه ها در ارتودنسی بزرگسالان

بریس های ارتودنسی که برای کودکان بکار می‌روند تنوع زیادی دارند و معمولا از ارتودنسی ثابت بیشتر برای کودکان استفاده می‌شود. اما بزرگسالان چندان تمایلی به این بریس ها ندارند. بنابراین برای بزرگسالان از ارتودنسی نامرئی، لینگوال و سایر دستگاه هایی که دیده نمیشوند استفاده می‌شود

تاثیر عوامل دیگر بر درمان ارتودنسی بزرگسالان

بزرگسالان با توجه به سن بالایشان و برخی تصورات دیگر ممکن است تمایل کمتری به درمان داشته باشند. عوامل زیر در انتخاب نوع درمان ارتودنسی در افراد بزرگسال دخالت دارند:

  • نوع انتظارات آن ها از روند درمان: آن ها انتظار دارند که طی یک دوره زمانی کوتاه تحت درمان قرار بگیرند و خیلی زود به نتایج دلخواه خود برسند. این درحالی است که حصول نتیجه در خصوص بزرگسالان کمی زمانبرتر است.
  • ابراز نگرانی از بابت تغییر ظاهر با دستگاه های ارتودنسی: بیشتر بزرگسالان دوست ندارند از ارتودنسی ثابت استفاده کنند. بنابراین اغلب دوست دارند به جای استفاده از سیمکشی های ناخوشایند و قابل توجه، رو به ارتودنسی نامرئی یا اینویزلاین بیاورند. (ارتودنسی متحرک)
  • مشکل و احساس ناراحتی با وجود اتصال دستگاه های ارتودنسی
  • نوع همکاری آن ها با متخصص ارتودنسی

از دست دادن استخوان نگهدارنده دندان

 از دست دادن استخوان نگهدارنده دندان

از دست دادن استخوان نگهدارنده دندان نه تنها باعث ایجاد فضا های ناخوشایند در دندان ها می شود بلکه به زیبایی فرد نیز آسیب وارد می کند.

این حتی می تواند برای برگشت زیبایی و بازسازی استخوان از دست رفته مشکلاتی ایجاد کند.

ممکن است شما در اثر تصادف یا بیماری دندان خود را از دست داده باشید.

در این صورت مهم است که استخوان کافی در دهان شما برای ایجاد زیبایی مجدد و یا عملکرد بهتر درمان وجود داشته باشد.

بیماری لثه ، تحلیل لثه و عفونت لثه نیز ممکن است منجر به از دست دادن استخوان نگهدارنده دندان شوند.

در این صورت پس از بهبود بیماری لثه ، بازسازی بافت استخوانی اطراف دندان و لثه یک سطح پایین تر از بافت مجاور بهبود می یابد.

درمان برای از دست دادن استخوان نگهدارنده دندان

امروزه درمان های متعدی برای بازسازی استخوان از دست رفته در اطراف دندان ها وجود دارد.

کلینیک های متعددی در این باره فعالیت دارند.

آنها قادرند درمان های خوبی برای بازسازی استخوان اطراف دندان ارائه دهند.

درمان هایی از این قبیل:

  • بازسازی بافت استخوانی
  • بازسازی بافت لثه
  • پیوند لثه
  • تغییر شکل دندان ها برای پنهان کردن معایب آنها
  • پنهان کردن مثلث سیاه یا سوراخ بین دندان ها
  • پیوند کامپوزیت رزین چینی یا رزین کامپوزیتی رنگی به تاج
  • افزودن چینی به دندان ها برای ازبین بردن فاصله بین دندان ها
  • درمان ارتودنسی برای نزدیک کردن دندان ها
  • جراحی اضافه کردن بافت نرم لثه یا بافت سخت استخوانی مجزا یا مصنوعی

درمان ارتودنسی برای از بین بردن فاصله دندان ها

درمان ارتودنسی نزد یک متخصص ارتودنسی خوب می تواند فاصله دندانی شما را بهبود ببخشد.

به طور معمول فاصله دندانی در اثر ژنتیک ایجاد می شود.

درمان ارتودنسی با استفاده از دستگاه ارتودنسی ثابت می تواند این مشکل را حل کند و زیبایی لبخند را به شما هدیه دهد.

پیوند استخوان برای درمان از دست دادن استخوان نگهدارنده دندان

اگر متخصص تان در گذشته به شما گفته است که استخوان کافی برای کاشت ایمپلنت ندارید ، خبر خوبی برایتان داریم.

امروزه جراح دندان شما پس از ارزیابی کیفیت و کمیت استخوان می تواند توصیه کند که از پیوند استخوان برای جایگزینی کمبود استخوان استفاده کنید.

در این روش مقدار کمی از استخوان از قسمت دیگری از بدن شما مانند استخوان ران برداشته می شود.

زیرا استخوان ران شما می تواند به سرعت کمبود خود را جبران کند.

به طور معمول این جراحی پیوند استخوان برای جایگزینی استخوان از دست رفته با موفقیت صورت می گیرد.

به این ترتیب شما می توانید به اندازه کافی در فک خود استخوان برای نگهداری دندان داشته باشید تا بتوانید از ایمپلنت دندان  خود پشتیبانی کنی

آشنایی با تخصص های دندانپزشک

 تخصص های دندانپزشکی – شما برای مشکلات دهان و دندانتان به کدام دندانپزشک مراجعه می کنید؟

اگر دچار دندان درد شوید با کدام دندانپزشک ملاقات می کنید؟

زمانی که می خواهید شلوغی و ازدحام دندان های بهم ریخته خود را ردیف کنید چه طور؟

اگر قصد زیباتر کردن دندان های خود را داشته باشید از کدام دندانپزشک کمک می گیرید؟

یا برای جایگزینی دندان از دست رفته خود چه می کنید؟

هنگامی که دندان شیری فرزندتان زودتر از موعد بیفتد چه طور؟

واقعیت این است که بسیاری از ما از گوناگونی تخصص های دندانپزشکی بی اطلاع هستیم.

 

برای کدام مشکل به کدام دندانپزشک مراجعه کنیم؟

در ابتدا شما باید بدانید گره مشکل شما به دست چه کسی باید باز شود.

اکثر دندانپزشکانی که فقط دوره دندانپزشکی عمومی را گذرانده اند می توانند بسیاری از مشکلات مربوط به دهان و دندان شما را حل و فصل کنند .

دندانپزشکان عمومی در بسیاری از موارد هم که در حیطه درمان آنها نیست بیماران را به متخصص مربوطه ارجاع می دهند .

 

تخصص های دندانپزشکی

تخصص های دندانپزشکی که به رسمیت شناخته شده اند ده تخصص هستند که عبارتند از:

  • متخصص ارتودنسی (ارتودنتیست )
  • متخصص درمان ریشه (اندودانتیست )
  • متخصص بیماری های دهان و تشخیص
  • متخصص ایمپلنت ( پروستودانتیست )
  • متخصص دندانپزشکی کودکان
  • متخصص رادیولوژی دهان فک و صورت
  • متخصص جراحی صورت و دهان و فک
  • متخصص جراحی لثه  و کاشت ایمپلنت ( پریودانتیست )
  • متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی
  • متخصص آسیب شناسی دهان ، فک و صورت ( پاتولوژیست دهان ودندان )
صفحه قبل 1 ... 131 132 133 134 135 136 137 صفحه بعد
<-blogads->