انواع روکش دندان ها

 مطمینا همه شما با روکش دندان یا به اصطلاح پروتز ثابت دندان آشنا هستید روکش دندان برای افرادی ساخته شده که به هر دلیلی دندان هایشان از بین رفته یا شکسته یا ظاهر مطلوبی ندارد و این روکش ها مانند کلاهک می باشند که از انواع روکش دندان ها میتوان به نوع سرامیک یا فلز یا ترکیب هر دو آن ها اشاره کرد.

همچنین این روکش ها ظاهری بسیار شبیه به دندان بیمار دارند و بر روی این دندان از بین رفته قرار میگیرند تا هم زیبایی را در دهان فرد به وجود آوردند و هم از شکستن مجدد دندان های بیمار جلوگیری کنند ما که شبیه دندان در می اورند و بر روی دندانهایی که خیلی خراب هستند می گذارند. این روکش دندان در کنار خاصیت زیبایی که دارد از دندان در مقابل شکستن مجدد جلوگیری میکند.

1.روکش های فلزی

 

اولین نوع روکش ها روکش های فلزی می باشند که در ساخت این روکش ها به طور کامل از فلر استفاده میشود البته با توجه به نوع فلزات استفاده شده در روکش ها آلیاژ آن سفید یا زرد رنگ میتواند باشد

2. روکش های سرامیکی

 

این نوع روکش ها هم نوع دوم روکش ها هستند که معمولا از نوع چینی هایی مثل پرسلن ساخته میشوند و امروزه کارایی بیشتری دارند.

3.روکشهای ترکیب سرامیک و فلز(pfm )

 

این روکش که از بهترین نوع است از ترکیب فلز و سرامیک ساخته میشود به صورتی که شما در این روکش هم زیبایی روکشهای سرامیکی را دارید و هم قدرت روکش های فلزی را طرز ساخت این روکش ها هم به این صورت است که بخش فلزی دور تا دور دندان را می پوشاند و هسته ی اصلی روکش است. ولی بخش دور روکش که دیده می شود از جنس سرامیک ساخته میشود تا زیبایی خود را داشته باشد.

پیوند دندان

 پیوند دادن یکی از ساده ترین و ارزان ترین روش های دندانپزشکی برای زیبایی است. کامپوزیت که در باندینگ (ترمیم دندان با مواد همرنگ دندان) مورد استفاده قرار می گیرد می تواند شکل گرفته و جلا داده شود تا با دندان های اطراف مطابقت داشته باشد. اغلب، برای استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی جهت بهبود ظاهر یک دندان، رنگ و یا تراشه استفاده می شود. همچنین می تواند برای بستن فاصله بین دندان ها، برای دندان ها دراز تر یا تغییر شکل یا رنگ دندان ها استفاده شود.

 

روش درمان با پیوند

گام اول این است که با دندانپزشک خود مشورت کنید تا بتوانید اهداف درمان خود را به بحث بگذارید. دندانپزشک شما از یک راهنمای مواد بهداشتی برای انتخاب رنگ رزین کامپوزیت که دقیقا همان رنگ دندان است را انتخاب می کند.

هنگامی که دندانپزشک رنگ را انتخاب کرد، او سطح دندان را کمی زبر خواهد کرد تا دندان را خشك كند. پس از آن دندان به آرامی با یک مایع تهویه پوشش داده می شود که مواد آن نیز به نوع و رنگ دندان شما بستگی دارد.

هنگامی که دندان آماده است، دندانپزشک شما رزین کامپوزیت دندان رنگی را اعمال خواهد کرد. رزین دندان تا زمانی که شکل مناسب آن شکل داده شود، قالب بندی شده و نرم شده است. سپس ماده با نور ماوراء بنفش یا لیزر سخت می شود.

بعد از اینکه ماده باندینگ سخت می شود، دندانپزشک دندان را تر و تمیز می کند و آن را با ساییدن کامل میکند تا آن را با شعاع بقیه سطح دندان منطبق سازد.

این روش معمولا برای تکمیل، 30 دقیقه تا یک ساعت طول می کشد. اگر بیش از یک دندان دارید، ممکن است نیاز به زمان بیشتر یا بازدیدهای اضافی داشته باشید.

 لبخند خود را روشن و زیبا نگه دارید

 

پیوند دادن می تواند لبخند شما را بهبود بخشد، اما مهم است که آن را با مسواک زدن مکرر و استفاده از نخ دندان بصورت روزانه محافظت کنید.

نتیجه گیری:

 

امروزه افراد زیادی دچار مشکلات بهداشت دهان و دندان از جمله ناتوانی در حفظ سلامت دندان به دلیل بروز برخی از مشکلات مانند از بین رفتن دندان میشوند این می تواند ناشی از خوردن بعضی از غذاها، نوشیدن نوشیدنی ها، کمبود ویتامین های اساسی، عفونت های دهان و دندان و یا مشکلات روزمره بهداشت دهان و دندان باشد. با این حال، هنگامی که یک فرد قادر به جلوگیری از این عمل نیست، مراجعه به یک دکتر یا دندانپزشک کار عاقلانه ای خواهد بود. آن ها می توانند علت اصلی را تعیین کنند و با روش هایی مانند تنظیم یک رژیم غذایی سالم که مانع از دست رفتن سلامت دندان شما می شوند را بکار گیرند.

مراحل انجام عصب کشی دندان چیست؟

درمان کانال ریشه در سه مرحله انجام می شود و برای تکمیل یک تا سه جلسه طول می کشد.

1. تمیز کردن کانال ریشه

اول، دندانپزشک هر چیزی را که در داخل کانال ریشه است حذف می کند.
بیمار تحت بیحسی موضعی قرار می گیرد و دندانپزشک یک سوراخ دسترسی کوچک روی سطح دندان ایجاد می کند و بافت های پالپ بیمار و مرده با فایل های بسیار کوچک را حذف می کند.

2. پر کردن کانال ریشه

بعد ، دندانپزشک پاک کردن ، شکل گیری و تخلیه ناحیه توخالی ، با استفاده از فایل های کوچک و محلول های آبی را انجام می دهد .
سپس، دندان با مواد لاستیکی مشابه ، با استفاده از سیمان چسب به طور کامل و مهر و موم شده کانال را پر می کند .
پس از درمان کانال ریشه ، درواقع دندان مرده است . بیمار دیگر احساس درد در این دندان را نخواهد داشت زیرا بافت عصب حذف شده و عفونت حذف شده است.
 

3. اضافه کردن تاج یا پر کردن

در این حالت ، دندان در حال حاضر شکننده تر از آن است که قبل از آن بود.
یک دندان بدون پالپ باید از رباطی که دندان را به استخوان متصل می کند تغذیه کند. این عرضه کافی است ، اما در طول زمان دندان شکننده تر می شود، بنابراین تاج و پرکننده حافظت را انجام می دهند .
تا زمانی که تاج و یا پر شدن کامل نیست، بیمار نباید هیچ چیز را بجود یا نیش بزند . هنگامی که تاج و یا پر کردن انجام می شود ، فرد می تواند از دندان به صورت قبل استفاده کند.
درمان اغلب تنها یک ملاقات طول می کشد، اما اگر کانال های منحنی، چند کانال یا عفونت های بزرگ وجود داشته باشد، می توان یک یا دو جلسه درمان دیگر را انجام داد.

 

 

 

برجسته ترین مزایای ایمپلنت دندان

 تاکنون در مورد ایمپلنت دندان بحث های مختلفی انجام گرفته و اطلاعات زیادی به دست آورده ایم. اما اینکه مزایای ایمپلنت دندان چیست موضوعی است که امروز میخواهیم با هم به آن بپردازیم:

زیباتر شدن ظاهر دندان ها

 

شکل و مدل دندان های ایمپلنت شباهت بسیار زیادی به دندان های طبیعی فرد دارد و این عامل باعث می شود دندان هایی طبیعی تر و در نتیجه لبخندی زیباتر داشت. همچنین از طرفی چون دندان ایمپلنت به گونه ای طراحی شده که با استخوان فک فرد ترکیب می شود در نتیجه این دندان برای او به دندانی دائمی مبدل خواهد شد.

بهتر شدن نحوه گفتار فرد

 

وقتی برای درمان بی دندانی از دندان های مصنوعی با اتصالات سست استفاده می شود در گرفتار فرد مشکلاتی بروز خواهد داد. اما در ایمپلنت چون دندان به صورت خیلی محکم بر روی استخوان فک فیکس می شود در هنگام گفتار ، فرد دچار مشکل نخواهد شد.

راحت شدن خوردن غذا برای فرد

 

عمل جویدن غذا با استفاده از دندان های مصنوعی ممکن است دشوار باشد. همین طور با تحلیل رفتن فک فرد خوردن غذا باعث احساس درد و ناراحتی بر روی فک وی می شود. ولی از آنجایی که ایمپلنت همانند دندان طبیعی است پس به بیمار اجازه می دهد با خیالی راحت و آسوده و بدون اضطراب و استرس غذایش را نوش جان کند.

افزایش اعتماد به نفس

 

یکی از مهم ترین مزایای ایمپلنت دندان که باعث افزایش طرفداران آن گردیده کمک ایمپلنت به بالا رفتن اعتماد به نفس فرد می شود. از آن رو که برخلاف دندان مصنوعی ، ایمپلنت دندان شباهت بسیار زیادی به دندان های طبیعی دارد فرد اعتماد به نفس پیدا خواهد کرد. 

دوام و ماندگاری دندان های ایمپلنت

 

دندان های ایمپلنت دارای دوام بسیار بالایی هستند و می توان گفت یک راهکار دائمی و همیشگی می باشد. پس با یک مراقبت مناسب و صحیح می توان دندان های ایمپلنت را برای مدت طولانی و حتی تا آخر عمر حفظ کرد.

نتیجه گیری

 

مواردی که در قسمت فوق برشمردیم از مهمترین و اساسی ترین مزایای ایمپلنت دندان می باشند. همان طور که مشاهده کردید به جرات می توان گفت وجود این مزایای با ارزش در قبال مبلغی که بابت درمان بی دندانی از طریق ایمپلنت دندان پرداخت می شود منصفانه و مقرون به صرفه تر از سایر درمان ها خواهد بود.

 

کاشت ایمپلنت دندان

 ایمپلنت به پیچ ساخته شده از جنس تیتانیوم گفته می شود که در استخوان فک کاشته شده و جایگزین دندان از دست رفته می شود. ایمپلنت های دندانی می توانند یک پارچه و یا دو تکه باشند و توسط پیچ اتصال قسمت تاج و ریشه به هم وصل شوند.

 

فواید ایمپلنت

ایمپلنت های دندانی بسیاری از معایب پروتزها را کاهش می دهد. مزایای اصلی عبارتند از:

  • پیچ های تیتانیوم کوچک مانند یک ریشه دندان عمل می کند تا تاج پایدارتر می شود

  • آنها در ظاهر بسیار قابل مقایسه با دندان واقعی هستند

  • برخی از افراد می توانند به مواد مورد استفاده برای ایجاد پروتز های آلرژیک حساس باشند در حالیکه ایمپلنت ها به طور کامل قابل زیست هستند

  • سخنرانی عموما بهتر است با ایمپلنت های دندانی بدون لغزش انجام شود

  • نقاط ضعف در ایمپلنت های دندانی وجود ندارد زیرا آنها حرکت نمی کنند

  • توانایی شما برای جویدن به طور کامل بازسازی می شود

معایب ایمپلنت

ایمپلنت های دندانی در مقایسه با دندان مصنوعی، بیشتر زمان میبرد تا بتوان استفاده کرد

  • ایمپلنت گران تر از پروتز ها است.

  • اگر دندان هایتان را در شب بسایید، ایمپلنت ممکن است برای شما مناسب نباشد.

  • اگر ترس از جراحی داشته باشید، ایمپلنت دندان ممکن است برای شما مناسب نباشد.

دلایل پس زدن ایمپلنت

 

فاکتورهای این که آیا ایمپلنت شکست خورده است یا خیر، به نحوه کاشت ایمپلنت توسط متخصص دندانپزشک و نحوه مراقبت از آنها توسط هر فرد بستگی دارد. اما همچنین دلایل دیگری نیز وجود دارد که ایمپلنت می تواند ناکام بماند و این دلایل می تواند باعث نارسایی ایمپلنت زودهنگام یا نارسایی ناگهانی در طولانی مدت شود.

درمان پس زدن ایمپلنت

 

بنابراین پس از اینکه یکی یا بیشتر از این علائم را تجربه کردید، چه کاری می توانید انجام دهید تا ایمپلنت دندانی را مراقبت کنید؟ گزینه های مداوا چه هست؟ چگونگی مراقبت از نقص بالقوه بستگی به علت دارد. اما مهم نیست که علت چیست، اولین کاری که باید انجام دهید این است که با دندانپزشک تماس بگیرید. اگر ناحیه ایمپلنت آلوده باشد، سعی کنید به طور مرتب منطقه را به طور منظم تمیز کنید تا بتوانید با دندانپزشک خود ملاقات کنید. بهداشت دهان و دندان نیز در این موارد بسیار مهم است. هر چه زودتر عفونت متوجه شوید و مراقبت از آن را دریافت کنید، بهتر است. از سوی دیگر، اگر ایمپلنت به علت استرس یا آسیب بیش از حد از بین رفته باشد، دندانپزشک شما ممکن است نیاز به انجام و پیوند استخوان داشته باشد تا ایمن تر شود. بهترین کارهایی که باید انجام دهید برای درمان مشکلات ایمپلنت دندان است با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

 

 

 

هزینه ارتودنسی چقدر است ؟

 هزینه ارتودنسی از جمله سوالات متداولی است که بیماران می خواهند بدانند. اگر شما به دنبال جواب این سوال هستید بهتر است بدانید که گزینه های مختلفی بر قیمت ارتودنسی و هزینه قطعی آن تاثیر می گذارد.

آیا هزینه ارتودنسی را می توان قسطی پرداخت کرد؟

بطور معمول متخصص ارتودنسی شما هزینه ارتودنسی را تقسیم به سه می کند یک قسمت از آنرا در ابتدا و دو قسمت باقی مانده را در اقساط 18  الی 24 ماهه و یا در طول درمان دریافت می کند.

 

در هر صورت نگران هزینه ارتودنسی نباشید. در این کلینیک تا حد ممکن شرایط را برای شما آسان می کنیم.

تاثیر ابزار و مواد کاربردی در تعرفه ارتودنسی چه قدر است؟

ابزارها و وسایل ارتودنسی دندان وارداتی هستند و قیمت آنها با ارز محاسبه می شوند.

با این حال متخصص ارتودنسی شما تعرفه ارتودنسی را با توجه به نوسانات ارز در طول مدت درمان محاسبه می کند و هزینه قطعی را به شما می گوید.

آیا هزینه نهایی ارتودنسی بستگی به انتظارات بیمار دارد؟

بله.

بعضی مواقع خواسته بیمار تنها مرتب کردن دندان ها است، هزینه ارتودنسی در این شخص با شخص دیگری که به تغییر فرم کلی صورت خود می اندیشد کاملا متفاوت است .

بطور کلی درمانهایی که فقط نیاز به حرکت دادن دندان ها دارد از هزینه کمتری نسبت به هزینه تغییر موقعیت استخوانها و یا جراحی برخوردار است .

تعیین قیمت و هزینه ارتودنسی بسته به مشکل شما فقط مختص به خودتان می باشد.

شما می توانید با مراجعه حضوری که در جلسه اول رایگان می باشد از قیمت قطعی و مدت زمان صرف وقت و نوع ارتودنسی دندان خود بهترین درمان را داشته باشید.

تاثیر نوع دستگاه به کار برده شده در هزینه ارتودنسی

پس از تشخیص متخصص و انتخاب نوع دستگاه اعم از ثابت یا متحرک بیمارانی که به دستگاه متحرک نیاز دارند هزینه درمان کمتری را تقبل خواهند کرد .

بیمارانی که نیاز به ارتودنسی ثابت برای هر دو فک دارند باید هزینه بیشتری بپردازند.

مخصوصا اگر بخواهند از ارتودنسی نامرئی و یا ارتودنسی با براکت های هم رنگ دندان استفاده کنند .

تعرفه درمان در هر یک از موارد خاص و انتخاب مورد بسته به تشخیص متخصص ارتودنسی شما از هزینه های متفاوتی برخوردار است.

نتیجه گیری

گزینه های مختلفی بر هزینه ارتودنسی تاثیر گذار است.

این گزینه ها عبارتند از:

  • نوع دستگاه ارتودنسی
  • ابزارها و مواد مورد استفاده
  • تخصص پزشک
  • شدت ناهنجاری
  • انتظارات بیمار

شایعات نادرست درباره ارتودنسی

 شایعات نادرست درباره ارتودنسی بسیار است.

با این حال بهتر است ما اطلاعات بیشتری در این باره کسب کنیم.

وجود بریس ها در دهان به کار کردن ما آسیب می رساند

یکی از شایعات نادرست درباره ارتودنسی این است که می گویند بریس ها همواره دردناک هستند و کار کردن شما را مختل می کنند.

البته ممکن است شما در روزهای اولیه کمی احساس ناراحتی در دهان خود داشته باشید.

اما بین درد و ناراحتی تفاوتی وجود دارد.

خوشبختانه امروزه با ورود بریس های ارتودنسی دیمون به عرصه این درمان بیماران درد و ناراحتی کمتری احساس می کنند.

آنها طعم فلز دارند

یکی دیگر از شایعات نادرست درباره ارتودنسی این است که می گویند کسانی که بریس ارتودنسی در دهانشان است دائم طعم فلز را باید بچشند.

بله ممکن است اولین باری که دستگاه ارتودنسی به دهان شما وارد می شود کمی طعم فلز احساس کنید اما این به هیچ عنوان دائمی نیست.

آنها در سیگنال های رادیویی دخالت می کنند

یکی از شایعات نادرست درباره ارتودنسی این است که برخی گمان می کنند که به خاطر ماهیت فلزی بریس ها ممکن است در سیگنال های رادیویی دخالت داشته باشد.

اما این درست نیست ، فلزهایی که در بریس ارتودنسی شما بکار رفته به اندازه کافی قدرتمند نیست که بتواند با هر نوع سیگنال رادیویی تداخل داشته باشند.

ارتودنسی فقط برای کودکان است

یکی دیگر از شایعات نادرست درباره ارتودنسی این است که مردم می گویند درمان ارتودنسی تنها برای کودکان است.

تا زمانی که شما لثه های سالمی در دهانتان داشته باشید حتی اگر پنجاه ساله هم باشید می توانید از این درمان بهره بگیرید.

 

امروزه 25 درصد از افرادی که ارتودنسی انجام می دهند بزرگسال هستند.

امروزه آنها می توانند از انواع بریس های ارتودنسی برای درمان خود استفاده کنند.

این موارد از این قبیلند:

آنها می توانند زنگ بزنند

یکی دیگر از شایعات نادرست درباره ارتودنسی این است که آنها می توانند زنگ بزنند.

بریس ها امروزه از مواد قوی مانند آلیاژ تیتانیوم ساخته و طراحی شده اند.

زنگ زدن دستگاه ارتودنسی که در دهان شما کار گذاشته می شود یک تصور غلط است.

اگر شما نیاز به درمان ارتودنسی دارید یا فکر می کنید این دستگاه چگونه می تواند برای شما زیبایی و سلامتی به همراه داشته باشد سریعتر اقدام کنید.

درمان ارتودنسی کودکان

 تفاوت بین ارتودنسی کودکان و بزرگسالان در چیست؟

چرا ممکن است فرزند من به درمان ارتودنسی نیاز داشته باشد؟

آیا درمان زودهنگام ارتودنسی به نفع کودک من است؟

اینها تنها چند سوال از موضوع ارتودنسی زودهنگام برای کودکان است که والدین می خواند جواب آنرا بدانند.

هدف از درمان های اولیه اصلاح رشد فک و برخی مشکلات و ناهنجاری های دندانی است.

درمان های ارتودنسی زود هنگام کمک می کنند تا دندان های دائمی به درستی بچرخند.

همچنین آنها فرصت ناهنجاری های دندانی را در آینده کاهش می دهند.

در چه سنی باید کودکم را به ملاقات یک ارتودنتیست ببرم؟

در اغلب موارد ، والدین به توصیه دندانپزشک کودکان فرزند خود را به ملاقات یک ارتودنتیست می برند.

فاز اول درمان ارتودنسی در سنین پایین است.

در این مرحله ارزیابی های اولیه صورت می گیرد.

همه کودکان در سن 7 سالگی باید با یک متخصص ارتودنسی کودکان ملاقات داشته باشند.

در این ملاقات متخصص کودک شما تعیین می کند که آیا کودک شما به درمان ارتودنسی نیاز دارد یا خیر.

فاز دوم درمان ارتودنسی در حدود سن 11 سالگی یا بیشتر شروع می شود.

بنابراین اگر علائمی در دندان های کودک خود مشاهده کردید او را به یک ارتودنتیست کودکان نشان دهید.

از کجا بدانم که کودک من به درمان ارتودنسی نیاز دارد؟

فرزند شما باید از دست دادن دندان های شیری را در حوالی سن پنج سالگی داشته باشد.

سپس رویش دندان های دائمی را از شش سالگی شروع کرده و تا 13 سالگی ادامه بدهد.

نیاز کودک به درمان ارتودنسی علائمی دارد.

این علائم عبارتند از:

  • دیر یا زود در آمدن دندان ها
  • سختی در جویدن یا گاز گرفتن
  • تنفس دهانی
  • مکیدن انگشت شست بعد از پنج سالگی
  • دشواری در گفتار
  • فاصله بین دندان های بالایی و پایینی در حالت بسته بودن دهان
  • جابجایی فک هنگام باز کردن دهان
  • دندان های جلو زده در سن هفت یا هشت سالگی

درمان ارتودنسی زود هنگام در این مواقع می تواند بسیار کمک کننده باشد.

چگونه می توان با ارتودنسی به بهبود مشکلات خواب کمک کرد؟

 در برخی از مواقع درمان ارتودنسی تواند به طور قابل توجهی مشکلات خواب را بهبود ببخشند.

پژوهش و مطالعه در زمینه تاثیر ارتودنسی بر بهبود کیفیت خواب هنوز تکمیل نشده است.

اما ارتودنسی پتانسیل آنرا دارد که تنفس دهانی به ویژه در کودکان را بهبود ببخشد.

زیرا این کودکان نمی توانند به دلیل موقعیت فک و یا دندان هایی که از دهان خارج شده است لب های خود را ببندند.

یک متخصص ارتودنسی کودکان می تواند به والدین اطمینان دهد که کودک آنها درمان خواهد شد.

زیرا درمان ارتودنسی می تواند کمک کند تا دهان کودک به طور طبیعی در شب بسته شود و او بتواند از طریق بینی نفس بکشد.

بهبود مشکلات خواب کودکان با درمان ارتودنسی

درمان ارتودنسی کودکان می تواند علائم تنفس دهانی مانند   overbite(اوربایت یا جلو زدگی دندان های جلویی)  را درمان کند.

استفاده از لوازم ارتودنسی متحرک و پوشیدن نگهدارنده های شبانه یا گارد در شب می تواند از آسیب رساندن به دندان های کودک شما در خواب محافظت کند.

اصلاح بایت ( شش تا هشت دندان جلویی ) می تواند از سایش دندان های پیشین به همدیگرجلوگیری کند.

همچنین به وسیله درمان ارتودنسی می توان شاهد بهبود در مفصل و رفع اختلالات مفصلی بود.

محافظ های متحرک شبانه می توانند بروکسیسم را در کودک شما از بین ببرند.

تمرینات تقویت فک نیز شرایط را بهتر کرده و باعث بهبود مشکلات خواب در کود ک شما می شود.

بنابراین اگر کودک شما در معرض مشکلات خواب است بهتر است هر چه سریعتر او را به یک متخصص ارتودنسی کودکان نشان دهید.

یک ارتودنتیست قادر به تشخیص نوع و علت مشکلات خواب کودک شما است.

او می تواند اگر مشکل کودک شما با درمان ارتودنسی حل می شود در این باره کمک های موثری به شما داشته باشد.

 

پوکی استخوان وسلامت دهان و دندان

 پوکی استخوان به عنوان یک مشکل عمده می تواند بر سلامت دهان و دندان افراد میانسال و مسن تر ظاهر شود

این بیماری با چند عوامل خطر دیگر در ارتباط است.

افزایش شواهد نشان می دهند که پوکی استخوان ممکن است با شرایط بهداشت دهان و دندان نیز در ارتباط باشد.

مانند ارتباط:

  • پریودنتال
  • کاهش تراکم استخوان فک
  • ازدست دادن دندان
  • عدم توانایی در نگهداری دندان مصنوعی

مرتبط باشند.

از دست دادن سیستمیک تراکم استخوان در این بیماری از جمله این که از حفره دهان که یک سیستم میزبان است به طور فزاینده ای به نابودی عفونی بافت های پریودنتال حساس را فراهم می کند .

علاوه بر اثر پوکی استخوان در بهداشت دهان و دندان در زنان بالای پنجاه سالی که تحت درمان ارتودنسی قرار گرفته اند دلواپسی های دیگری نیز وجود دارد.

نگرانی عمده یک متخصص ارتودنسی نسبت درگیری فک پایین است.

پوکی استخوان و اثرات آن بر سلامت دهان و دندان

اثرات مخرب پوکی استخوان سلامت دهان و دندان زنان را بیشتر از مردان به خطر می اندازد .

این اثر برای زنانی که 50 سالگی را پشت سر گذاشته اند صادق است.

مگر آنکه آنها به طور منظم از یک درمان طراحی شده برای جایگزینی هورمون از دست رفته استفاده کنند .

برخی علائم پوکی استخوان فک

  • درد ، تورم و یا عفونت لثه یا فک
  • لثه مجروح و یا به تازگی تحت درمانی که بهبود نمی یابد
  • بی حسی یا احساس سنگینی در فک
  • دندان شل

قرار دادن ایمپلنت بلافاصله پس از خارج کردن دندان

در بیمارانی که دچار پوکی استخوان هستند کاشت ایمپلنت می تواند نتایج خوبی را در بر داشته باشد .

دریک پژوهش محققان به بررسی عارضه جدی در استخوان فک بیماران مبتلا به پوکی استخوان که از داروهای بیس فسفوناتها استفاده می کردند و تاثیر آن بر نتایج ایمپلنت دندان پرداخته اند .

آنها دریافتند که قرار دادن ایمپلنت بلافاصله پس از کشیدن دندانها باقی مانده می تواند موجب کاهش دفعات جراحی و تسریع روند کلی و بهبود زود هنگام بیماران مبتلا به پوکی استخوان شود .

نتیجه

اثر پوکی استخوان در سلامت دهان و دندان به طور کلی باید به خوبی درک شود .

دندانپزشک یا متخصص ایمپلنت می تواند ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی به بیمارانی که از پتانسیل خوبی برای ابتلا به پوکی استخوان هستند باشد.

علاوه براین داده های علمی موجود نشان می دهد که بیماران مبتلا به پوکی استخوان که به دلیل خطر وقوع دربیس فسفونات ها نیاز به مراقبت ویژه در طول درمان دندان به ویژه در رابطه با درمان ایمپلنت دارند .

مطالعات بیشتر مورد نیاز برای ارزیابی نقش پوکی استخوان در شرایط مختلف دهان و دندان برای تعیین پیامد های بالینی درمان پوکی استخوان بر سلامت دهان و برای روشن شدن اینکه معاینه ممکن است از ارزش برای غربالگری اولیه برای علائم پوکی استخوان باشد .

صفحه قبل 1 ... 130 131 132 133 134 135 136 137 صفحه بعد
<-blogads->