ارتودنسي و زيبايي

 زيبايي در جوامع انساني امروز به عنوان شاخصي از سلامت است و سلامت فيزيكي افراد با گذشت زمان تبديل به موفقيت در زمينه‌هاي ديگر شده است. همه ما زيبايي را دوست داريم و به روش‌هاي مختلف اين زيبايي را براي خود خلق مي‌كنيم. زيبايي دهان و دندان نيز يكي از اين موارد است كه يكي از روش‌هاي زيبا كردن دندان‌ها استفاده از ارتودنسي است.

بسياري از افراد بر اين باورند كه ارتودنسي فقط باعث زيبا شدن و مرتب شدن دندان‌ها مي‌شود، كه بايد گفت اين باور اشتباه است. ارتودنسي دندان قسمت‌هاي پاييني صورت را تحت تاثير قرار مي‌دهد. ارتودنسي بر روي ارتفاع بيني تا چانه، فرم لب، فرم صورت و لبخند فرد تاثير مي‌گذارد.

(براي آشنايي با بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران مي توانيد به سايت دندانپزشكي  در كلينيك مراجعه كنيد.)

ارتودنسي و زيبايي بيني 

ارتودنسي يك تخصص است كه براي حفظ سلامت حفره دهان به كار مي‌رود. نقش اصلي ارتودنسي حفظ سلامت قسمت اوليه لوله گوارش يعني دهان است، مي‌باشد. وقتي سلامت حفره دهان و تاثير ارتودنسي بر بيني تامين شود زيبايي هم ايجاد مي شود. با حرك كردن فكين و قرار گرفتن دندان‌ها در محل مناسب زيبايي قسمت تحتاني صورت هم تامين مي‌شود.

بيني هم بخشي از صورت است بنابراين تغيير در هر تناسب ساير قسمت‌هاي صورت باعث تغيير بر روي زيبايي بيني نيز مي‌شود. بنابراين با انجام عمل با تغيير در فرم لب‌ها و دندان‌هاي خود باعث تغيير در اندازه‌ها و در نتيجه ظاهر بيني شود.

جراحي بيني و ارتودنسي

شايد براي خيل از افراد اين سوال پيش بيايد كه اول عمل ارتودنسي يا عمل بيني؟ اگر قصد عمل بيني را داريد و به ارتودنسي هم نياز داريد حتما قبل از عمل بيني ارتودنسي را انجام دهيد. در جراحي بيني يكي از مواردي كه پزشك شما براي شكل نهايي بيني در نظر مي‌گيرد تناسب بين لب‌ها با بيني است. چون ارتودنسي مي‌تواند فرم و شكل لب‌ها را تحت تاثير قرار دهد بهتر است ابتدا درمان ارتودنسي به پايان برسد و بعد عمل بيني انجام شود. بنابراين حتما توصيه مي‌شود كه قبل از عمل بيني با يك متخصص ارتودنسي مشاوره كرده و بهترين تصميم را بگيريد.

جراحي ارتوگناتيك و جراحي بيني

اگر مجبور به جراحي فك هستيد بهتر اين است كه جراحي‌هاي مربوط به موقعيت چانه و فك پايين را قبل از جراحي بيني انجام دهيد تا اثرات آن مشخص شود. جراحي فك بالا نيز بهتر است يك سال قبل از جراحي بيني صورت بگيرد تا اثرات مربوط به جراحي فك بالا كمتره شده و جراحي بيني نتيجه مطلوب‌تري را به همراه داشته باشد

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد ساير خدمات دندانپزشكي ( ايمپلنت دندان، پروتز دندان و... نيز مي توانيد به سايت دندانپزشكي در كلينيك مراجعه كنيد.

 

ويژگي هاي خمير دندان مناسب

 مسواك كردن دندان ها حداقل دوبار در روز براي سلامت دهان و دندان بسيار اهميت دارد. براي آنكه از اين مسواك زدن نهايت بهره را ببريم، بايد از بهترين خمير دندان دنيا استفاده كنيم. بيشتر خمير دندان ها به منظور حل مشكل خاصي مانند كاهش حساسيت، بازسازي مينا براي سفيد كردن دندان ها و خوشبو كردن دهان ساخته شده اند.   يك خمير دندان خوب بايد ويژگي هاي زير را داشته باشد.

حاوي فلورايد

فلورايد نوعي ماده ي معدني طبيعي است كه از ميناي دندان محافظت كرده و با پوسيدگي دندان مقابله مي كند.

كارشناسان با وارد كردن فلورايد در خمير دندان ها و آب آشاميدني، شاهد كاهش چشمگير پوسيدگي هاي دندان در چند دهه اخير بوده اند. مطالعات فراواني نشان دادند كه فلورايد درماني امن و موثر براي دندان ها محسوب مي شود.

مهر تاييدADA

برخي از خمير دندان ها داراي نشان يا تاييديه ADA هستند. نشان ADA به معناي آن است كه اين محصولات ويژگي هاي ضروري يك خمير دندان استاندارد را دارند كه شامل:

  • حاوي فلورايد
  • حاوي عناصر فعال براي بهبود بهداشت دهان
  • فاقد عوامل طعم دهنده اي مانند شكر، كه منجر به پوسيدگي دندان مي شود
  • داراي شواهد علمي براي حمايت از تاثير و ايمني محصول

مخصوص مشكلات دندان

افرادي كه داراي مشكلات خاص دهان و دنداني هستند , و يا تحت درمان خاصي هستند(ارتودنسي دندان، روكش دندان و....)  بهتر است خمير دندان خود را بر اساس آن انتخاب كنند. به عنوان مثال برخي ممكن است داراي دندان هاي حساس بوده و نياز به خمير دندان هاي مخصوص حساسيت دندان داشته باشند

آيا خمير دندان هاي سفيد كننده براي من مناسب است؟

بسياري از افراد براي رسيدن به دندان هاي سفيدتر، به دنبال خمير دندان هاي سفيد كننده هستند. در واقع كار اين خمير دندان ها سفيد كردن رنگ اصلي دندان ها نيست، بلكه از بين بردن لكه هاي سياه است.

افراط در استفاده از خميرهاي سفيد كننده دندان مي تواند عوارض زيادي را به همراه داشته باشد. مواد موجود در اين خمير دندان ها با ساييدن و برداشتن لايه بسيار نازكي از ميناي دندان موجب سفيد شدن آن مي شوند.

از آنجايي كه بدنمان قادر به ساخت دوباره ميناي دندان نيست، بهتر است از افراط در هر ماده اي كه به مرور زمان مينا را نازك يا ضعيف كند، بپرهيزيم.

در صورتي كه ونيركامپوزيت يا لمينت دندان داريد، از خمير دندان هاي سفيد كننده استفاده نكنيد. زيرا اين خمير دندان ها موجب سايش سطح رويي ونير ها شده و به مرور زمان ظاهري متخلل به ونير هايتان مي دهند.

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد دانستني هاي دندانپزشكي (ارتودنسي دندان، دندانپزشكي اطفال، جراحي فك، ايمپلنت دندان و ...) مي توانيد به سايت كلينيك فوق تخصصي دندانپزشكي ايده آل مراجعه كنيد.

 

رويش اولين دندان دائمي، اولين دندان دائمي كي در ميايد؟

به طور معمول اولين دندان دائمي  در 6 يا 7  سالگي رويش مي كند. اين در حالي است كه در محل رويش اين دندان قبلا دنداني وجود نداشته است. به همين خاطر است كه والدين اغلب اين دندان را با دندان هاي شيري اشتباه گرفته و از آن مراقبت لازم را به عمل نمي آورند. اين دندان دائمي در شكل ظاهري صورت و زيبايي لبخند تاثير بسزايي دارد و سلامت آن وابسته به سلامت ديگر دندان ها مي باشد.به محض در آمدن اولين دند ان هاي دائمي بهتر است به يك دندانپزشك خوب يا متخصص ارتودنسي مراجعه كنيد.(براي آشناي با بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران مي توانيد به سايت كلينيك دندانپزشكي در كلينيك مراجعه كنيد.)

تعداد بسياري از مراجعين دندانپزشكي كه به ارتودنسي معرفي مي شوند در خصوص حفظ يا كشيدن همين دنداني است كه در سن 6 سالگي  رويش پيدا كرده است. عدم رعايت بهداشت دهان و دندان و عدم مراقبت لازم از آنها باعث شده كه اين دندان خراب شود.

در حوالي سنين 6 تا 8 سالگي چهار دندان دائمي در بالا و چهار دندان دائمي در پايين ظاهر مي شوند. تا سن 12 سالگي به طور معمول بايد 20 دندان شيري هر كودك جاي خود را به 20 دندان دائمي جايگزين داده باشد.

به اين ترتيب با احتساب:

چهار دندان دائمي كه از شش سالگي در دهان كودك وجود داشته

چهار دندان آسياب دوم كه در دوازده سالگي رويش مي كنند

مجموعا در سن دوازده سالگي 28 دندان در دهان كودك وجود دارد. همچنين با توجه به اختلاف اندازه اي كه بين دندان هاي شيري و دائمي وجود دارد. با توجه به حضور همه دندان ها در اين مقطع سني، همه اين عوامل باعث شده است كه اين زمان دوره طلايي ارتودنسي دندان ناميده  شود. (شما در اين دوره ميتوانيد درمان ارتودنسي دو مرحله اي يا ارتودنسي ثابت را آغاز كنيد.)

چند حقيقت جالب در مورد زمان رويش دندان دائمي كودكان 

  • دختران به طور كلي قبل از پسران دندان دائمي خود را در مي آورند
  • دندان هاي پايين معمولا قبل از دندان هاي بالايي بيرون مي زنند
  • در هر فك دندان ها به صورت قرينه رويش مي كنند يكي در سمت راست و يكي در سمت چپ
  • دندان هاي شيري به نسبت دندان هاي دائمي از لحاظ اندازه كوچكتر و سفيد تر هستند

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد خدمات دندانپزشكي( دندانپزشكي كودكان، ايمپلنت دندان، بريج دندان و....) مي توانيد يه سايت كلينيك دندانپزشكي در كلينيك مراجعه كنيد.

آيا دندان كج من به وسيله ارتودنسي صاف مي شود يا نه؟

 دندان كج را مي توان به وسيله درمان ارتودنسي صاف كرد.

معايب ديگر دندان ها را هم به وسيله اين درمان مي توان به طور كامل برطرف كرد.

از طرفي امروزه درمان هاي ديگري براي صاف نشان دادن دندان و لبخند زيبا وجود دارد.

استفاده از روكش هاي دندان (ونيرها) بر روي دندان كج از جمله اين روش ها است.

هنگامي كه يك متخصص ارتودنسي دندان هاي اين شخص را قبل از درمان نگاه مي كند مي تواند ايرادات زيادي در آن ببيند كه به اين شرح است:

اين فرد داراي دندان كج است.

دردندان هاي فك بالاي اين شخص تراكم و در دندان هاي فك پايين او فاصله وجود دارد

در لبه دندان هاي او در محل گاز گرفتن تراشه هايي وجود دارد.

احتمال دارد اين آسيب به طور مستقيم به مال اكلوژن او مربوط باشد.

خط لثه در سراسر دندان هاي جلو بالا و پايين اين فرد نا منظم است.

دندان سانترال ( دندان وسط و شماره يك در بالا) او نسبتا بيش از حد بالا و دندان لترال كناري او تا حدودي كوتاه است.

در مقايسه سطح راست و چپ لثه شما مي توانيد عدم تعادل ها را ببينيد.

الف) مقايسه بين زمان  و انتخاب نوع درمان  

درمان ارتودنسي براي صاف كردن دندان كج اين نمونه به زماني بين يك تا دو سال براي تكميل درمان نياز دارد.

در حالي كه انتخاب روكش و يا ونير ها كه به طور معمول درعرض چند هفته ساخته مي شوند.

آنها مي توانند از انواع مختلفي از تكنيك هاي ارتودنسي و گزينه هاي درماني بيشتري استفاده ببرند.

از جمله اصلاح فرم و موقعيت دندان ها به وسيله ارتودنسي نامرئي كه در دسترس هستند.

ب) مقايسه هزينه 

هزينه درمان ارتودنسي مي تواند يك نگراني محسوب شود.

اما گرفتن نتايج هميشگي در مقابل هزينه روكش كه حداقل هشت دندان را بايد شامل شود نشان مي دهد كه هزينه هر دو درمان تقريبا برابر است.

ج) معايب ديگر روكش دندان

اگر شما دندان هاي خود را به وسيله لمينت دندان زيبا كرده ايد حتما مي دانيد كه انجام اين كار يعني برداشتن بخشي از ساختار سالم دندان .

اين عمل مي تواند پتانسيل خرابي و عواقب غير منتظره اي را شامل شود.

همچنين اين عمل به خودي خود در دراز مدت سلامت بافت لثه و اطراف آن را مي تواند به خطر بيندازد.

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد ساير خدمات دندانپزشكي (دندانپزشكي كودكان، ايمپلنت دندان، جراجي فك، بريج دندان و .....) مي توانيد به سايت كلينيك فوق تخصصي دندانپزشكي ايده آل مراجعه كنيد.

مشكلات دندان و راه حل هاي دندانپزشكي

  مشكلات دندان بايد هر چه سريعتر برطرف شود تا بتوان از مسائل جانبي جلوگيري كرد.

در اينجا ما چند  مورد از راه حل هايي كه براي مشكلات دندان وجود دارد بررسي مي كنيم.

15 راه حل براي مشكلات دندان 

.دندان درد

شما يك قرار ملاقات با دندانپزشك خود داريد و نمي توانيد تا آن موقع دندان درد خود را تحمل كنيد.

با اين حال راه حل هايي موقتي براي رهايي از دندان درد وجود دارد.

در ابتدا شما مي توانيد با آب گرم دندان هاي خود را شستشو دهيد.

سپس از نخ دندان براي بيرون آوردن مواد غذايي كه بين دندان ها گير افتاده است استفاده كنيد.

استفاده از ضد درد هم در اين مواقع بسيار كمك كننده است.

.پوسيدگي ها

پوسيدگي ها يا حفره هاي كوچك در دندان هايتان يك خبر بد هستند.

آنها زماني ايجاد شده اند كه باكتري چسبنده اي به نام پلاك به دندان هاي شما چسبيده و شما آنها راحذف نكرده ايد.

اين باكتري ها به خوبي فرصت داشتند تا به تدريج ميناي دندان شما را سوراخ كنند و به درون آن راه پيدا كنند.

بزرگسالان همچنين ممكن است پوسيدگي هاي دندان را در خط لثه و در اطراف لبه هاي پر شده قبلي داشته باشند.

دندان عقل نهفته

يك دندان عقل اگر به درستي رويش نكند و جوانه نزند آسيب ديده است.

اين اتفاق زماني مي افتد كه دندان عقل شما در برابر استخوان يا بافت نرم ديگري گير افتاده باشد.

اگر اين دندان به دندان هاي ديگر شما فشار وارد نمي كند ممكن است دندانپزشك شما توصيه كند كه آنرا به حال خود رها كنيد.

اما اگر اين دندان برايتان مشكل ساز است با كمك يك جراح مي توانيد آنرا از دهان خود خارج كنيد.

دندان هاي اضافي

دندان هاي كامل  چند تا هستند؟

اغلب افراد در پاسخ به اين سوال مي گويند ، كودكان داراي 20 دندان هستند و بزرگسالان 32 دندان در دهان خود دارند.

اما اين پاسخ نادرست است.

برخي افراد بطور طبيعي و مادرزادي داراي دندان هاي اضافي هستند.

دندان هاي اضافي يا hyperdontia تومورهايي را تشكيل مي دهند كه سرطاني نيستند.

درمان در اين افراد به اين ترتيب است كه در ابتدا دندان هاي اضافي برداشته مي شوند سپس به وسيله درمان ارتودنسي دندان هاي آنها مرتب مي شوند(براي آشنايي با بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران مي توانيد به سايت كلينيك دندانپزشكي در كلينيك مراجعه كنيد.)

فاصله بين دنداني

شما ممكن است فاصله بين دندانهاي جلوي خود را در نظر نگيريد و آنرا از جمله مشكلات دندان ندانيد.

اما افراد برجسته و مشهور مانند مدونا / خواننده ، آنا پاوين / بازيگر، لورن هاتون / بازيگر راه حل هايي براي برطرف كردن اين شكاف دنداني پيدا كرده اند.

راه حل هايي مانند درمان ارتونسي يا استفاده از ونير ها بريج دندان.

علت كج شدن دندان ها چيست؟

 علت كج شدن دندان ها غالبا ژنتيك است. اكثر ما، همانند انتخاب رنگ چشم يا رنگ مو، هيچ كنترلي بر چگونگي درآمدن دندان هايمان نداريم. صفاتي كه مي توانند منجر به شلوغي دندان ها و عقب يا جلو بودن فك ها شوند، اغلب از والدين به ارث مي رسند.

در برخي موارد، علت كج شدن دندان ها كوچكي دهان است. اگر دهانتان بسيار كوچك باشد، احتمال شلوغي دندان ها افزايش يافته و باعث تغيير مكان دندان از جايگاه صحيحش مي شود. جلو يا عقب بودن فك ها نيز مي تواند موجب مشكلات بايت شود.

عادات غلط 

تاثير برخي عادات غلط كه در كودكي شكل گرفته اند، مي توانند سال ها بعد نمود پيدا كنند. با اينكه اين عادات تسكين دهنده مانند مكيدن انگشت شست يا ديگر انگشتان، استفاده از پستانك تا دوران نوپايي خطرناك به نظر نمي رسند، اما مي توانند در آينده موجب كج در آمدن دندان ها و نهايتاارتودنسي دندان شوند. البته فوايد ارتودنسي در كودكان را نبايد ناديده گرفت چرا كه با آغاز درمان در سنين پايين مي توان در وقت و هزينه بيمار صرفه جويي كرد.

بالا رفتن سن

زمان هم مي تواند تاثير خود را بر دندان ها بگذارد. متاسفانه با بالا رفتن سن دندان ها تمايل بيشتري به حركت به سمت جلو، كج شدن و شلوغي پيدا مي كنند. بر خلاف تصور عامه، دندان هاي عقل هيچ تقصيري ندارند و عامل اصلي آن از دست رفتن استحكام و تغيير شكل استخوان فك به مرور زمان مي باشد كه دندان ها را ترغيب مي كند كه به جلو حركت كنند.

از دست دادن دندان

از دست دادن دندان هاي شيري يا اصلي پيش از موعد، مي تواند بر جايگاه دندان هاي باقي مانده تاثير گذاشته و موجب حركت آنها به سمت جاي خالي آن دندان ها شوند. در برخي موارد، ممكن است دندان هاي شيري با دندان هاي اصلي بزرگتري جايگزين شوند كه دندان هاي ديگر را بپوشانند و موجب شلوغي دندان ها شوند.

ترميم هاي دنداني

ترميم هاي نادرست دندان ها مانند روكش ها يا بريج دندان مي توانند به دندان فشار وارد كنند و موجب حركت آنها شوند. همچنين آنها ممكن است بر شكل بايت و نحوه روي هم قرار گرفتن دندان ها نيز اثر بگذارد. در صورتي كه پس از ترميم دندان ها، دچار هر گونه مشكلي شديد، سريعا بامتخصص ترميم و زيبايي خود تماس بگيريد.

براي كسب اطلاعات بيشتر در ساير خدمات دندانپزشكي زيبايي( ايمپلنت دندان، بليچينگ دندان،لمينت دندان و ....) مي توانيد به سايت كلينيك فوق تخصصي دندانپزشكي ايده آل مراجعه كنيد.

 

با مرور كردن چند نكته زير ميتوانيد خود را بهتر براي اين درمان و سفري هيجان انگيز براي صاف كردن دندان

 با مرور كردن چند نكته زير ميتوانيد خود را بهتر براي اين درمان و سفري هيجان انگيز براي صاف كردن دندانهايتان آماده كنيد.

تحقيق و پرس و جو كنيد 

اولين اقدام شما قبل از اينكه بخواهيد ارتودنسي كنيد، پرس و جو و تحقيق درباره تمام روش هاي اين درمان باشد. براي اينكار ميتوانيد از سايت هاي مختلف، كساني كه تجربه اين درمان را دارند و يا متخصصان استفاده كنيد.( براي آشنايي با بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران مي توانيد به سايت دندانپزشكي دركلينيك مراجعه كنيد.)

به فراز و نشيب هاي پروسه فكر كنيد (معايب و مزايا)

داشتن بريس و ساير دستگاه هاي ارتودنسي براي يك مدت زمان طولاني ميتواند كمي ناراحت كننده باشد اما در عوض مزاياي زيادي براي شما خواهد داشت. در مجموع به تمام مزايا و معايب اين درمان فكر كنيد و آنگاه به متخصص مراجعه كنيد.

سبك ارتودنسي خود را انتخاب كنيد

درباره نوع دستگاه هاي ارتودنسي كه ميتوانيد استفاده كنيد تصميم بگيريد. براي اينكار از متخصص خود كمك بگيريد.

از لحاظ روحي و رواني خود را براي ناراحتي هاي جزئي ارتودنسي آماده كنيد

روند واقعي ارتودنسي و نصب براكت ها چندان طول نخواهد كشيد، اما حين اتصال آن ها ممكن است كمي درد و ناراحتي تجربه كنيد. خود را براي اين درد جزئي و اندك اماده كنيد.

به فكر تهيه غذاهاي مخصوص درمان ارتودنسي باشيد

در تمام طول مدتي كه شما تحت درمان هستيد و دستگاه هايي به دندان داريد نميتوانيد هر چيزي بخوريد. با جستجو در اينترنت و يا پرس و جو از كساني كه تجربه ارتودنسي داشته اند از نوع غذاهايي كه بايد بخوريد و انواعي كه نميتوانيد بخوريد اطلاعات به دست بياوريد.

البته برخي از مهمترين غذاهايي كه ميتوانيد در اين مدت بخوريد عبارتند از:

  • غذاهاي نرم
  • سوپ ها
  • مواد تشكيل دهنده اسموتي
  • پوره سيب زميني
  • ماست
  • بستني
  • و …

قبل از ارتودنسي دلي از عزا در بياوريد

قبل از اينكه بريس هاي ارتودنسي شما نصب شوند غذاهايي بخوريد كه حين درمان نميتوانيد بخوريد. غذاهاي چسبنده، سفت و سخت، ترد و خلاصه هرچيزي كه نيازمند جويدن زياد است را بخوريد. زيرا از اتصال بريس ها شما نميتوانيد از آن ها بخوريد.

براي آشنايي با ساير خدمات دندانپزشكي ( دندانپزشكي كودكان، جراحي فك، ايمپلنت دندان و.....) نيز مي توانيد به وبسايت دندانپزشكي در كلينيك مراجعه كنيد

دندان قروچه (بروكسيم) چيست؟

 كلمه ي بروكسيسم به معناي دندان قروچه يا سايش دندان است و ريشه اي يوناني دارد. در واقع بروكسيسم ، نوعي اختلال حركتي در هنگام خواب است و مانند اختلالات حركتي ديگر، غيرارادي و ناخودآگاه محسوب مي شود.

از آنجايي كه انسان ها در بيداري هم دندان هايشان را به هم مي سايند، دندان قروچه در خواب مشكل بسيار جدي تري نسبت به سايش دندان محسوب مي شود. ممكن است برخي، از عادت دندان قروچه خود در خواب آگاه نباشند و اين عادت براي سال ها ادامه پيدا كند. اين مشكل در صورت درمان نشدن مي تواند باعث شكستگي و لق شدن دندان و حني ايمپلنت دندان يا فرسايش ميناي دندان، روكش ( لمینت دندان و کامپوزيت) ، بريج دندان و پركردگي ها شوند. همچنين مي تواند منجر به سردرد، فك درد و اختلالات مفصل گيجگاهي فكي (TMJ) نيز شود

علل دندان قروچه چيست؟

دندان قروچه  در خواب اغلب ناشي از استرس و اضطراب است. عدم روي هم قرار گرفتن صحيح دندان هاي بالا و پايين و مشكلات بايت نيز از دلايل شايع دندان قروچه مي باشند. بهتر است اين عادت هر چه سريع تر درمان شود تا از آسيب هاي جدي به دندان جلوگيري شود.

اثرات و نشانه ها

همانطور كه مي دانيد، بروكسيسم مي تواند موجب فرسايش دندان ها و در نتيجه شكستن، كوتاه شدن و صاف شدن سطح دندان ها شود. دندان قروچه به عضلات، بافت ها و ديگر ساختار موجود در اطراف استخوان فك فشار وارد مي كند. اين فشار مي تواند منجر به:

  • درد و سفت شدن فك
  • درد لثه ها
  • حساس شدن، لق شدن يا شكسته شدن دندان ها
  • صدا دادن استخوان فك
  • سردرد خفيف

عوارض 

در اغلب موارد، دندان قروچه عوارض جدي در پي ندارد اما اگر شديد باشد مي تواند منجر به:

  • آسيب ديدن دندان ها، پركردگي ها، روكش ها و استخوان فك شود.
  • سردرد هاي مكرر
  • درد شديد در ناحيه صورت يا استخوان فك
  • اختلالات مفصل گيجگاهي فكي(TMJ) كه در مقابل گوش ها قرار دارد كه ممكن است با باز و بسته كردن دهان صداي تق تق دهد.

 

 

جوانب مثبت و منفي مسواك الكتريكي

 مزاياي مسواك الكتريكي 

برس هاي مسواك برقي به وسيله ارتعاش و چرخش به شما كمك مي كند كه پلاك ها را از دندان ها و لثه هاي خود حذف كنيد.

ارتعاش در هر بار كه مسواك خود را در سراسر دندان هايتان حركت مي دهيد ، (در حركات ميكروتيك) بيشتر مي شود.

مسواك الكتريكي موثردر حذف پلاك

طبق يك بررسي از مطالعات نشان داده شده است كه به طور كلي مسواك برقي توانايي بيشتري در حذف پلاك و جينژيويت دارد.

در اين يافته ها معلوم شده است كه پس از سه ماه استفاده از مسواك برقي تعداد پلاك 21 درصد و ژنژيويت 11 درصد كاهش يافته است.

مسواك الكتريكي مفيد براي افراد در حال درمان ارتودنسي

در يك مطالعه صورت گرفته در افرادي كه در حال درمان ارتودنسي بودند ، معلوم شد كه

برس هاي مسواك برقي در تميز كردن دندان ها موثر ترند.

به گفته يك متخصص ارتودنسي ، افرادي كه در حين اين درمان از مسواك برقي استفاده كرده اند از سلامت دهان و دندان بهتري برخوردار بودند.( براي آشنايي با بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران مي توانيد به سايت دندانپزشكي دركلينيك مراجعه كنيد.

زيرا در افراد داراي بريس ارتودنسي ، پلاك هاي دنداني با استفاده از اين نوع مسواك راحتتر برداشته مي شدند.

مسواك الكتريكي سرگرم كننده براي بچه ها

براي برخي از بچه ها مسواك زدن چندان جذاب نيست.

اگر يك مسواك برقي مي تواند فرزند شما  را به مسواك زدن علاقمند كند بنابراين بهتر است آنرا برايش تهيه كنيد.

به اين ترتيب شما توانسته ايد عادات خوب مسواك زدن و رعايت بهداشت دهان و دندان را به كودك خود هديه دهيد.

مسواك الكتريكي ايمن براي لثه ها

اين مسواك ها به ميناي دندان شما آسيب نمي رساند.

با استفاده از مسواك برقي خط لثه شما عاري از هر نوع پلاك مي شود.

به طور كلي آنها باعث بهبود سلامت دهان شما مي شوند.

معايب مسواك الكتريكي

اين مسواك ها گرانتر از مسواك هاي دستي هستند

پيدا كردن سر جايگزين مناسب برس ، ممكن است هميشه آسان نباشد

ممكن است فروشگاه هاي محلي شما ، نام تجاري مورد نظر شما را نداشته باشند

برخي از افراد ممكن است احساس ارتعاش را دوست نداشته باشند

نياز به برق يا باتري داشتن اين مسواك ها ممكن است براي مسافرت ها بين المللي طولاني مشكل آفرين باشد

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد ساير خدمات دندانپزشكي( دندانپزشكي كودكان، جراحي فك، ارتودنسي دندان، ايمپلنت دندان و ....) نيز مي توانيد به سايت كلينيك دندانپزشكي در كلينيك مراجعه كنيد.

 

ونير كامپوزيت چيست؟

 در بعضي از افراد به دلايل مختلف مانند ضربه به دندان يا شكستگي دندان، دندان دچار تغيير رنگ مي‌شود، روش‌هاي مختلفي در دندان‌پزشكي، براي اصلاح رنگ بد دندان‌ها وجود دارد. يكي از اين روش‌ها ونير كامپوزيت است. ونير كامپوزيت‌ها را با نام‌هاي (ونير يك جلسه‌اي)، (كامپونير)، (ونيرهاي رزين كامپوزيتي) و يا (باندينگ كامپوزيت) نيز مي‌شناسند.  ونير كامپوزيت يك روش زيبايي و ترميمي محسوب مي‌شود كه در اين روش لايه‌اي محافظ همرنگ دندان بر روي ميناي دندان قرار مي‌گيرد و اين لايه توسط اشعه روي دندان چسبانده مي‌شود

رزين كامپوزيت چيست؟ 

رزين كامپوزيت ماده‌اي است كه در دندانپزشكي كاربرد فراون دارد. اين ماده خميري شكل بوده و هنگامي كه شكل دلخواه را به خود بگيرد با اشعه مخصوص سفت شده و صيقل داده مي‌شود. مواد كامپوزيتي براي طبيعي‌تر شدن و شفاف‌تر شدن نتيجه كار روز به روز توسعه پيدا كرده و پيشرفته‌تر مي‌شوند.

روش كار و جايگذاري ونير كامپوزيت

دندانپزشك متخصص ابتدا سطح دندان‌ها را تميز مي‌كند. سپس به كمك  جرم گيري دندان سطحي تميز را براي كار گذاشتن ونير ايجاد مي‌كند. دندانپزشك در مرحله بعد دندان‌ها را از بزاق يا رطوبت پاك، خشك و تميز مي‌كند و همچنين كمك مواد اسيدي متخلخل شده، تا چسبيدن ونير كامپوزيت به سطح دندان راحت‌تر صورت گيرد. در مرحله آخر چسب مخصوص را براي چسباندن ونير بر سطح دندان استفاده مي‌كنند.

مزاياي ونير كامپوزيت

ونير كامپوزيت داراي مزاياي متعددي بوده كه يكي از اين مزايا ساخته شدن سريع آنها در طي يك جلسه است. در اين روش براي ساخت ونير كامپوزيت نيازي به لابراتوار نبوده بلكه روي همان دندان شكل مي‌گيرند و توسط دندانپزشك بر روي دندان قرار گرفته و با اشعه محكم مي‌شوند.

يكي ديگر از مزاياي ونير كامپوزيت هزينه كمتر و مقرون به صرفه بودن اين روش است. هزينه ونير كامپوزيت نسبت به ساير خدمات مانند ارتودنسي دندان ) ارتودنسي ثابت و ارتودنسي نامرئي) و لمينت دندان كمتر بوده و از آنجايي كه بيمه اينگونه هزينه‌ها را قبول نمي‌كند و خود شخص بايد بپردازد بنابراين اين روش بسيار مقرون به صرفه و مناسب است..

معايب ونير كامپوزيت

ونير كامپوزيت‌ها نسبت به لمينت از دوام كمتري برخوردار بوده و اغلب در برابر آسيب ديدن بايد تعويض شوند. در بيشتر موارد ونير كامپوزيت‌ها بيشتر از دو سال دوام نمي‌آورند. از ديگر معايب ونير كامپوزيت‌ها اين است كه به مرور زمان تغيير رنگ داده و مستعد لك شدن هستند و اين عامل خود باعث شكستگي و افتادن ونيرها نيز مي‌تواند باشد. همچنين ونير كامپوزيت‌ها در مقايسه با ديگر ونيرها و روش‌هاي زيبايي و ترميمي از ظاهر طبيعي كمتري برخوردار هستند.

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد ساير خدمات دندانپزشكي( دندانپزشكي كودكان، ايمپلنت دندان، جراحي فك و....)  مي توانيد به سايت كلينيك فوق تخصصي دندانپزشكي ايده آل مراجعه كنيد

صفحه قبل 1 ... 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 صفحه بعد
<-blogads->