بريس هاي فلزي (سنتي)

 بريس هاي ارتودنسي مي توانند ايرادات بسياري مانند دندان هاي كج، روي هم رفته و نامرتب و مشكلات بايت را برطرف كنند. آنها همچنين مي توانند مشكلاتي كه دندان ها در خوردن و صحبت كردن و تميز نگه داشتن دهان ايجاد مي كنند را حل كنند. با پيشرفت تكنولوژي، بريس هاي مدرن سبك تر، كوچك تر و راحت تر شده اند. بريس هاي فلزي شامل براكت هاي فلزي استانداردي هستند كه با سيم ارتودنسي (آرچ واير) به هم متصل شده اند. اين بريس ها نيازمند محكم شدن مداوم هستند كه در نتيجه ي اين فشارِ پيوسته دندان ها صاف شده و فك دهان به حالت نرمال برمي گردد. در حالي كه براكت هاي فلزي هنوز هم متداول هستند، اما روش هاي درماني ديگري نيز نظيري اينويزيلاين و بريس هاي سراميكي نيز در دسترس است.

جنس بريس هاي فلزي 

بريس هاي فلزي يا همان سنتي از فولاد ضد زنگ يا تيتانيوم ساخته شده اند. سه بخش اصلي يك بريس عبارت است از:

براكت

براكت ها با چسب مخصوصي به سطح دندان پيوست مي شوند تا دندان را سر جاي خود نگه دارند.

سيم ارتودنسي(آرچ واير)

سيم ارتودنسي بند اصلي بريس است كه هر براكت را به ديگري وصل كرده و به دندان فشار وارد مي كند تا به جاي اصلي خود بازگردد.

كش ارتودنسي

كش هاي ارتودنسي ممكن است از نوع اورينگ يا الاستيك باشند. اين كش ها به اتصال سيم هاي ارتودنسي به براكت ها كمك مي كنند. كش هاي ارتودنسي در طرح ها و رنگ هاي مختلف وجود دارند و جنبه ترغيبي در ارتودنسي كودكان دارند.

مزايا

بريس هاي فلزي مزاياي فراواني دارند و شايد به همين خاطر، با وجود گزينه هاي مدرن و امروزي براي صاف كردن دندان ها، اين بريس ها هنوز هم از محبوبيت بسيار بالايي برخوردارند. برخي از اين مزايا عبارتند از:

  • ثبات و استحكام
  • قابليت درماني بالا
  • مقرون به صرفه
  • تنوع

معايب

براي تصميم گيري درباره اينكه (( آيا بريس هاي فلزي گزينه ي مناسبي برايتان هست يا خير؟)) بهتر است در كنار مزاياي فراوان بريس فلزي، از معايب آن نيز اطلاع كسب كنيد.

  • ظاهر ناخوشايند
  • آزاردهندگي
  • دشواري در تميز كردن

براي آشنايي با بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران ميتوانيد به سايت دندانپزشكي در كلينيك مراجعه كنيد.

ديپ بايت چيست و چگونه درمان مي‌شود؟

 ديپ بايت هنگامي اتفاق مي‌افتد كه يك همپوشاني عمودي غير طبيعي بين دندان‌هاي فوقاني و تحتاني وجود داشته باشد. در بايت نرمال، دندان هاي جلويي فك بالا حدود 1 تا 2 ميليمتر از دندان هاي جلويي فك پايين جلوتر هستند. در اوربايت اين فاصله به 3 ميليمتر و كمي بيشتر افزايش ميابد. و عمق فاجعه در ديپ بايت است. جايي كه اين فاصله به 4 تا 10 ميليمتر افزايش پيدا خواهد كرد.

علل 

در بيشتر موارد، افزايش اوربايت يا شدت گرفتن آن ريشه در ژنتيك دارد. مشكلات ژنتيكي ميتوانند در تشكيل و رشد فك و دندان ها تاثير بسزايي داشته باشند.

  • بزرگ بودن بيش از حد فك
  • بزرگ بودن دندان ها نسبت به حالت طبيعي
  • تشكيل نادرست فك در طي دوره رشد
  • مكيدن انگشت شست
  • استفاده بيش از حد از شيشه شير يا پستانك
  • جويدن ناخن و مداد و ….

از كجا بفهمم كه ديپ بايت دارم؟

ويزيت‌هاي منظم و اوليه دندانپزشكي، به دندانپزشك شما اجازه مي دهد تا در اولين فرصت و به موقع مشكلات شما را تشخيص داده و درمان كند.

ديپ بايت نيز از اين قضيه مستثني نيست و در ويزيت هاي اوليه به راحتي قابل تشخيص است. اگر چنين مشكلي در شما و يا در فرزند شما وجود داشته باشد، دندانپزشك شما را به يك متخصص ارتودنسي ارجاع خواهد داد.

علاوه بر اين، مال اكلوژن ديپ‌بايت مي‌تواند علائمي را ايجاد كند، كه ممكن است حتي با وجود اينكه به ويزيت دندانپزشك نرفته باشيد، با شناسايي آن ها متوجه مشكل خود شويد

گزينه هاي درمان

در حالي كه درمان ديپ‌بايت در هر سني مي‌تواند صورت بگيرد، اما روند درمان در دوره كودكي بسيار راحت تر خواهد بود. زيرا انعطاف دندان ها و استخوان در سنين كودكي، به ارتودنتيست اجازه خواهد داد كه بهتر تغييرات مد نظر خود را در دهان كودك اعمال كند.

در اغلب موارد اولين گزينه هاي درماني استفاده از بازكننده هاي كام و توربو براكت خواهد بود. اين ابزارها به دندان هاي عقبي اجازه مي‌ دهند كه رشد كنند تا به بهبود ديپ‌ بايت كمك كنند.

درمان هاي ارتودنسي) ارتئدنسي ثابت ، ارتودنسي نامرئي)  ديگري مانند بريس ها به تغيير موقعيت دندان هاي جلويي در فك به كمك زيادي مي كنند. در حالي كه براي درمان موارد خفيف مال اكلوژن مي توان از تراز با اينويزيلاين استفاده كرد، در موارد شديدتر نياز به بريس هاي سنتي است. زيرا براي اصلاح حالات شديدتر نياز به وارد كردن نيروي بيشتري به دندان ها خواهد بود.

در اغلب موارد، ديپ‌بايت مي تواند باعث آسيب به سطح دندان ها شود. اين مشكل معمولا مي تواند به كامپوزيت و لمينت دندان يا تاج نياز داشته باشد.

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد دانستني هاي دندان پزشكي( ايمپلنت دندان، بريج دندان، دندانپزشكي كودكان، جراحي فك و...) مي توانيد به سايت كلينيك فوق تخصصي دندانپزشكي ابده آل مراجعه كنيد

 

كراس بايت چيست؟

 زماني كه دندان هاي فك بالا با دندان هاي فك پايين يك نفر هم راستا نباشند، اصطلاحا ميگويند كه او كراس بايت دارد. اين مشكل معمولا ژنتيكي است اما بر اثر برخي مسائل غيرژنتيكي و ارثي ميتواند رخ دهد. براي مثال اگر دندان هاي دائمي يك كودك پيش از افتادن دندان هاي شيري جوانه بزنند اين مشكل ميتواند رخ دهد.

كراس بايت قدامي چيست؟ 

در نوع قدامي، دندان هاي جلويي فك بالا، پشت دندان هاي جلويي فك پاييني شما قرار ميگيرند. اين نوع بيشتر شبيه به آندربايت است اما دقيقا عين هم نيستند و تفاوت هاي شاخصي با هم دارند.

كراس بايت خلفي چيست؟

نوع خلفي دقيقا برعكس قدامي است. به عبارتي، دندان هاي جلويي فك بالا روي دندان هاي جلوي فك پاييني قرار ميگيرند.

علت كراس بايت چيست؟

همانطور كه اشاره شد، اصلي ترين علت كراس بايت ژنتيك و مسائل ارثي است. اما به جز اين دو مورد، علل ديگري نيز وجود دارند كه در شكل گيري اين مال اكلوژن نقش دارند. با برخي از اين علل در ادامه آشنا خواهيد شد.

ميكيدن انگشت شست

برخي از كودكان عادت دارند كه انگشت هاي خود مخصوصا انگشت شست را ميمكند. اين كار شايد سرگرم كننده و تسكين دهنده باشد اما مشكلات متعددي براي كودك به وجود خواهد آورد. يكي از اين مشكلات كاهش پهناي سقف دهان يا كام است و تغيير موقعيت و وضعيت رشد فك است و ديگري كراس بايت.

درمان كراس بايت: اين مال اكلوژن را چگونه درمان ميكنند؟

اين عارضه هرچقدر هم كه شديد باشد باز هم قابل درمان است و ميتوان به راحتي با كمك متخصصان دندانپزشكي آن را اصلاح كرد. رايجترين درمان كراس بايت عبارتند از:

  • وسيع كننده كام يا پالاتال اكسپندر: يك دستگاه ارتودنسي است كه به سقف دهان چسپيده و به وسيع و پهن كردن كام كمك ميكند.
  • اكسپندرهاي مخصوص بزرگسالان كه كمي متفاوت از اكسپندرهاي كودكان است.
  • ارتودنسي ثابت با بريس: اين روش بيشتر در ارتودنسي كودكان شناخته شده است. متخصصان ارتودنسي با كمك هدگيرارتودنسي و بريس ميتوانند با موفقيت اقدام به درمان كراس بايت كنند.
  • عمل جراحي فك: اين عمل ميتواند شامل وسيع كردن كام و همچنين همتراز كردن دو فك باشد.

براي آشنايي با بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران و هم چنين ساير خدمات دندانپزشكي( دندانپزشكي كودكان، جراحي فك، ايمپلنت دندان و...)  مي توانيد به سايت دندانپزشكي در كلينيك مراجعه كنيد.

شرايط لازم و ضروري براي كلينيك ارتودنسي كودكان

 محيط و جو آرام 

كودكان هميشه از محيط هاي جديد مخصوصا محيط هاي درماني در آغاز هراس دارند. مخصوصا اگر ديد مناسبي از اتفاقات پيش رو نداشته باشند. تا چند جلسه اول هر درمان ارتودنسي براي كودكان ميتواند خيلي ترسناك باشد. فكرش را بكنيد كه اگر محيط مطب شلوغ، پرسرو صدا و پر از آدم بزرگ ها باشد چه اتفاقات غيرقابل هضمي براي كودكان پيش مي آيد؟

 

اما مطب بهترين متخصص ارتودنسي كودكان بايد هميشه يك فضاي فوق العاده آرام، دوستانه (حتي الامكان كودكانه) باشد و بيشتر بيماران و مراجعانش نيز كودكان هم سن و سال باشند. اينگونه كودك اعتماد بيشتري به متخصص، مطب و طول درمانش خواهد كرد.

 

كادر دستياران و كاركنان مطب

بهترين متخصص ارتودنسي كودكان علاوه بر اينكه بايد يك مطب آرام و متناسب با نياز كودكان داشته باشد، بلكه بايد از دستياران و كاركنان خوبي جهت برخورد با كودكان بهره ببرد. او بايد كساني را استخدام كند كه به طور كامل رفتار با مراجعان مختلف از جمله كودكان را بلد باشند. اگر جايي ديديد كه در يك مطب رفتار پرسنل و كاركنانش با كودكان مناسب است ميتوانيد با آرامش بهتري كودك خود را ارتودنسي كنيد. اما چنين نباشد همواره تا پايان درمان احساس خوبي نسبت به مطب، كاركنان و متخصص ارتودنسي كودكان نخواهيد داشت.

 

هزينه ارتودنسي كودكان

به طور كلي هزينه ارتودسي كودكان كمتر از ارتودنسي بزرگسالان است. هرچه زودتر مشكل بچه ها را تشخيص دهيم  درمان كنيم هزينه ها به همان نسبت كاهش پيدا ميكنند. زيرا مشكلي كه پشت گوش انداخته شود و براي مثال بتواند اكنون با 1 ميليون تومان برطرف كرد چند سال ديگر با 5 ميليون تومان هم برطرف نميشود. بهترين متخصص ارتودنسي كودكان هم معمولا بايد هزينه هاي معقولي درخواست كندو او هزينه را بايد بر اساس شدت مشكل و پيش بيني درمان برآورد كند.

دسترسي خوب به مطب

بهترين متخصص ارتودنسي كودكان ، مطبش را در بهترين موقعيت شهر قرار ميدهد كه دسترسي به آن بهتر و آسانتر باشد. چرا؟ واضح است زيرا كودكان كمي كم حوصله هستند و شكيبايي كمتري دارند. والدين بايد بتوانند به راحتي و در كمترين زمان كودك را به مطب رسانده و او را به خانه برگردانند. فكرش را بكنيد اگر دسترسي به مطب سخت باشد و ساعت ها نتوان هب آن دسترسي پيدا كرد، آن وقت كودك خاطرات جالبي از مراجعه به مطب به خاطر نخواهد آورد و چه بسا از درمان خسته شود. براي آشنايي با بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران مي توانيد به سايت دندانپزشكي دركلينيك مراجعه كنيد.

چه عواملي باعث ايجاد بوي بد دهان مي‌شوند؟

 بهداشت ضعيف دهان و دندان 

به طور معمول باكتري‌ها ذرات مواد غذايي كه در دندان يا دهان شما به دام افتاده است را تجزيه مي‌كنند. تركيبي از باكتري‌ها و ذرات ريز مواد غذايي در دهان شما، بوي نامطبوع و زننده‌اي ايجاد مي‌كند. مسواك زدن و كشيدن نخ دندان به طور مرتب، غذاي به دام افتاده در لابلاي دندان ها را قبل از فعاليت باكتري ها و پوسيدگي دندان از بين ميبرد.

نقش بهداشت ضعيف دهان و دندان در بد بو شدن دهان

بهداشت ضعيف دهان و دندان مخصوصا در كساني كه تحت درمان ارتودنسي ( ارتودنسي ثات و ارتودنسي نامرئي) قرار دارند ميتواند به شدت بوي دهان را تحت تاثير قرار دهد. زيرا با وجود دستگاه هاي ارتودنسي ثابت سخت ميتواند دندان ها را تميز كرد. در خصوص ايمپلنت دندان، بريج و ساير دستگاه هاي دندانپزشكي نيز اين امر صادق است. اگر تحت ارتودنسي هستيد و يا ايمپلنت و بريج دندان و خلاصه هر روش جايگزين دنداني داريد حتما بيشتر از پيش به بهداشت دهان و دندان خود رسيدگي كنيد

يك علت بوي بد دهان مصرف غذاها و نوشيدني هاي قوي است

مصرف برخي غذاها مي‌تواند باعث بد بو شدن دهان انسان شود. برخي از اين خوراكي ها كه مي توانند بوي بدي در دهان و نفس ايجاد كنند سير، پياز و يا قهوه هستند. براي مثال اگر شما سير يا پياز بخوريد، معده شما هنگام هضم اين غذاها روغن هاي موجود در ساختار آن ها را جذب ميكند و روانه جريان خون ميكند. . اين روغنها وارد جريان خون شما شده و به ريه هاي شما مي روند. درنهايت اين مواد باعث آزاد شدن بوهاي نامطبوعي از نفس شما خواهند شد كه ميتواند از 24 ساعت تا 72 ساعت در نفس شما وجود داشته باشند. و باعث بوي بد دهان شود.

سيگار كشيدن

سيگار كشيدن علاوه بر اينكه بوي لباس شما را بد ميكند بلكه در بد بو شدن دهان شما تاثير به سزاي خواهد گذاشت. دود سيگار باعث خشك شدن فضاي داخلي دهان و راه هاي هوايي شما ميشود. خشكي نيز مستقيما باعث بروز بوي نامطبوع خواهد شد.

خشكي دهان

اگر غدد بزاقي شما مقادير كافي بزاق توليد و ترشح نكنند، دهان شما خشك مي‌شود و از رطوبتش كاسته مي‌شود. بزاق معمولا به تميز نگه داشتن دهان كمك مي كند و شدت بو را كاهش مي‌دهد. در شرايط زير دهان خشك ميشود و دچار هاليتوز خواهيد شد:

  • بروز مشكل اساسي براي غدد بزاقي
  • خوابيدن با دهان باز
  • مصرف برخي دارو ها
  • مصرف برخي ميوه ها و مواد غذايي

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد دانستني هاي دندانپزشكي مي توانيد به سايت كلينيك فوق تخصصي دندانپزشكي ايده آل مراجعه كنيد.

 

مزاياي سلامتي سفيد كردن دندان ها با روغن نارگيل

 روغن نارگيل علاوه بر سفيد كردن دندان ها داراي خواص بسيار ديگري است.

در اين مطلب ما چند  خاصيت از اين روغن را براي شما عنوان كرده ايم.

بنابراين بياييد كه به آن بپردازيم

1.كاهش شديد بد بويي تنفس

بوي بد دهان ، حاصل مواد شيميايي و گازهايي است كه توسط باكتري ها توليد مي شوند كه ممكن است در دهان ما وجود داشته باشند.

روغن كشيدن به دندان ها يك تكنيك است و مانند يك دهانشويه موثر است.

اين عمل باعث كاهش شديد بوي بد دهان مي شود.

2. دندان ها را سفيد تر مي كند 

اگر از تعدادي عوامل سفيد كننده دندان استفاده كرده ايد و نتايج دلخواه را دريافت نكرده ايد ، اين گزينه بهتر و موثر تر است.

شما حتي ممكن است پس از مشاهده نتايج آن شگفت زده شويد.

زيرا در كمتر از دو هفته دندان هاي شما سفيد تر و لثه هاي شما سالم تر مي شوند.

اين عمل حتي براي افرادي كه از درمان ارتودنسي كمك گرفته اند نيز بسيار موثر است.

در اين باره با متخصص ارتودنسي خود مشورت كنيد(براي آشنايي با بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران مي توانيد به سايت دندانپزشكي دركلينيك مراجعه كنيد)

3. پوست را از ناهنجاري ها پاك مي كند

روغن كشيدن قابليت خلاص شدن از سموم بدن را دارد.

حذف سموم بدن اثر چشمگيري در سلامتي شما دارد و در پوست شما منعكس مي شود.

اين به اين معني است كه اگر به خداحافظي با مشكلات پوستي ( آكنه ، اگزما ، پسوريازيس و غيره…) نرسيده ايد از اين روش استفاده كنيد.

4. عدم تعادل هورموني را اصلاح مي كند

عادت كردن به استفاده از روغن نارگيل به بهبود نابساماني هورمون ها كمك مي كند و به آنها اجازه مي دهد تا به طور طبيعي عمل كنند.

برخي از رايج ترين تسكين هورموني همين است.

تسهيل چرخه قاعدگي به طور منظم راهي براي جلوگيري از شكستگي پوست PMS  را فراهم مي كند.

اين شامل چرخه هاي قاعدگي منظم و كاهش علائم و از بين بردن سموم است.

به اين ترتيب شما صاحب يك پوست سالم و شفاف خواهيد شد.

5. اجازه مي دهد كه بدن از سموم تخليه شود

همانطور كه باكتري ها و قارچ ها و انگل ها در دهان شكل مي گيرند ، روغن كشي دندان  باعث مي شود كه سموم دهان حذف شوند.

به دنبال حذف اين سموم  ، از گسترش آنها در بدن جلوگيري مي شود.

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد دانستني ها دندانپزشكي ( ايمپلنت دندان، بريج دندان، ارتودنسي دندان و ....) نيز مي توانيد به سايت دندانپزشكي در كلينيك مراجعه كنيد

متخصص ارتودنسي كودكان

 در اين مقاله با اهميت ارتودنسي كودكان آشنا خواهيد شد و با ذكر چند نكته به شما خواهيم گفت كه بهترين متخصص ارتودنسي كودكان بايد چه ويژگي هايي داشته باشد

چرا كودكان به ارتودنسي نياز دارند؟

اغلب كودكان به خاطر ژنتيك، مسائل ارثي يا اكتسابي يا عدم آموزش هاي لازم ممكن است دندان هايي كج داشته باشند و يا فك هايشان در موقعيت درستي قرار نداشته باشد. اين مشكلات بايد خيلي زود رفع شوند. اگر چنين نشود روز به روز مشكل بدتر شده و خسارات وارده به دهان و دندان نيز بيشتر ميشود. اگر اكنون و در همين سن همه چيز به خوبي و خوشي تمام نشود، فردا هم وقت و هم هزينه زيادي بايد براي حل آن ها بپردازيد. بنابراين بهترين راه اين است كه براي حل اين مشكلات به نزد بهترين متخصص ارتودنسي شهر خود مراجعه كنيد.( براي آشنايي با بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران مي توانيد به سايت دندانپزشكي در كلينيك مراجعه كنيد.)

گزينه هاي موجود براي ارتودنسي كودكان

هرچند كه ما درمان هاي مختلفي در حوزه ارتودنسي كودكان داريم، اما براي بيشتر كودكان از ارتودنسي ثابت استفاده ميشود. و سيستم رايج نيز معمولا بريس ارتودنسي فلزي خواد بود. ارتودنسي ثابت به سيستم درماني گفته ميشود كه ما براي اصلاح عدم هماهنگي دندان ها و فك هاي كودكان، از دستگاه هاي ثابتي كه به دندان هاي كودك متصل ميشود استفاده ميكنيم. ساير روش هاي درمان ارتودنسي عبارتند از:

ارتودنسي ثابت به جز سيستم فلزي: لينگوال، ديمون يا خود تنظيم، سيستم سراميكي و ….

ارتودنسي متحرك: برخي از سيستم هاي متحرك عبارتند از اينويزيلاين، الاينر، ريتينر يا نگهدارند و …

ارتودنسي نامرئي: شامل دستگاه هاي ارتودنسي كه شفاف يا همرنگ دندان هستند و يا ديده نميشوند

كار هر كس نيست خرمن كوفتن …. 

بدون تعارف دندانپزسكان زيادي هستند كه ميتوانند كار ارتودنسي را انجام دهند. وقتي ميگوييم دندانپزشكان زيادي هستند، يعني واقعا كساني كه دندانپزشك عمومي هستند هم ميتوانند اينكار را انجام دهند. اما نكته مهم انجاست كه اگر ميشد اين رشته و تخصص را بدون دانشگاه آموخت پس چرا يك متخصص بايد وقتش را طلف كند و چند سال از زندگي با ارزش خود را در دانشگاه صرف گرفتن تخصص و فوق تخصص ارتودنسي كند؟

خيلي ساده است. آن ها در اين چند سال تمام ريزه كاري ها و فوت و فن ارتودنسي دندان مخصوصا ارتودنسي كودكان را مي آموزند. يعني در تمام مدتي كه يك دندانپزشك با تجربه در حال يادگيري ارتودنسي است، يك متخصص هم دانش لازم را مي آموزد و هم همزمان كار ارتودنسي انجام ميدهد. بين اين دو تفاوت بسيار زيادي وجود دارد. و قطعا بهترين متخصص ارتودنسي كودكان نميتواند يك دندانپزشك عمومي باشد.

 

براي پر كردن جاي‌ خالي دندان‌ها از بريج دندان استفاده كنيد

 ريزش و يا از دست دادن دندان مي‌تواند بر اثر عوامل مختلفي صورت بگيرد. بسته به نوع آن و موقعيت دنداني كه مي‌افتد، جاي خاي آن مي‌تواند مشكلاتي براي اشخاص ايجاد كند.

از دست دادن دندان بنا بر هر دليلي، مي‌تواند به راحتي و توسط متخصصان دندانپزشكي حل شود. به طور معمول دندانپزشكان از روش هايي مثل ايمپلنت دندان، پروتز دندان و يا بريج دندان براي پر كردن جاي خالي دندان‌هاي از دست رفته استفاده مي‌كنند.

پل يا بريج دندان نوعي وسيله مصنوعي مشابه دندان است، كه به كمك دندان‌هاي مجاور، در جاي خالي دندان از دست رفته قرار داده مي‌شود. تا نبود دندان اصلي احساس نشود.

بريج‌هاي دنداني را از مواد مختلفي تهيه مي‌كنند. دندان‌سازان در ساخت اين ابزار دنداني آزاد هستند. و از مواد مختلفي مثل طلا نيز براي ساخت پل استفاده مي‌كنند. اما اگر هدف يكدست كردن رنگ دندان‌ها يا اصلاح طرح لبخند باشد، قطعا از مواد پرسليني كه همرنگ دندان‌ها هستند استفاده مي‌كنند.

بريج دندان براي چه كسي مناسب است؟ 

خبر خوب اين است كه بريج‌ها از مواد مستحكمي ساخته مي‌شوند و به سختي آسيب مي‌بينند. بنابراين در صورتي كه از عمد به آن‌ها ضربه يا آسيب وارد نشود، طول عمر بالايي دارند.

خبر بد هم اين است كه استفاده از پل دندان براي هر كسي مناسب نيست. يعني هر كسي كه جاي خالي دندان دارد، واجد شرايط اين ابزار مصوعي نيست. يكي از شروط استفاده از بريج دندان ، سلامتي دندان‌هاي مجاور است. يعني دندان هايي كه قرار است بريج بين آن‌ها قرار بگيرد بايد سالم باشند.

آيا نصب بريج پل دندان دردناك است؟

بيشتر پروسه هاي دندانپزشكي يا دست كم آن هايي كه تهاجمي تر هستند، نيازمند بيحسي موضعي هستند. پل زدن روي دندان ها نيز از اين قائده مستثني نيست. يعني قبل از شروع پل زدن، بخشي از دندان ها و لثه كه قرار است روي آن ها كار شود، بي حس ميشود.

چقدر طول ميكشد تا بعد از پل زدن بهبود پيدا كنيم؟

مانند بسياري از پروسه‌هاي دندانپزشكي، با وجود اينكه بريج دندان ممكن است طولاني باشد، اما دوره ريكاوري بسيار كوتاهي دارد.

بعد از اينكه جاي خالي دندان شما پر شد مثل سابق ميتوانيد بخوريد و بياشاميد و مشكلي براي شما پيش نخواهد آمد. البته شايد تا چند روز بريج زدن احساس خوبي نداشته باشيد. اما خيلي زود به دندان جديد خود عادت خواهيد كرد و جاي هيچ نگراني وجود ندارد.

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد ساير خدمات دندانپزشكي(ارتودنسي دندان، دندانپزشكي كودكان ، لمينت دندان و.....) مي توانيد به سايت كلينيك فوق تخصصي دندانپزشكي ايده ال مراجعه كنيد

 

چرا بايد پس از برداشتن بريس دندان ها را سفيد كرد؟

 بلاخره پس از مدت ها شما قرار است بريس هاي خود را برداريد. بيشتر افراد براي چنين روزي لحظه شماري مي‌كنند. و منتظرند هرچه زودتر خودشان را بدون بريس ببينند. اگر شما نيز به زودي بريس خود را برمي‌داريد احتمالا منتظر هستيد كه مستقيما در آينه نگاه كنيد تا دندان هاي صاف و يكدست خود را ببينيد و كلي ذوق كنيد.

خبر خوب اين بود كه بلاخره قرار است دندان هاي صاف خود را بدون هيچ سيم و يا ابزار ديگري ببينيد. اما خبر بدي هم براي شما داريم. خبر بد اين است كه پس از برداشتن بريس‌ها، رنگ دندان هاي شما كمي قرار است شما را آزار دهد. زيرا بخش هايي از دندان كه براكت به آن متصل بوده است مي‌تواند رنگي متفاوت تر از بخش هاي ديگر  دندان داشته باشد.

چرا دندان ها با وجود بريس و براكت زرد مي‌شوند؟ 

زرد شدن دندان ها پس از برداشتن بريس، يكي از نگراني هاي شايع در بين نوجوانان و بزرگسالاني است كه از درمان ارتودنسي با اين ابزار استفاده كرده اند.

اگر مي‌خواهيد در دوره پس از درمان و صاف شدن دندان ها، شاهد سفيد آن‌ها باشيد، بايد ابتدا علل زرد شدنشان را يافته و درك كنيد. و لازم است بدانيد كه خود بريس و اجزاي آن مستقيماً باعث تغيير رنگ و زرد شدن دندان هاي شما نمي‌شود.

سفيد كردن دندان قبل از بريس 

برخي از افرد پيش از نصب بريس اقدام به وايتنينگ دندان ميكنند. اما  هميشه توصيه مي شود كه پس از برداشتن بريس ها، به سفيد كردن دندان ها توسط متخصص ارتودنسي اقدام كنيد.( براي اشنايي با بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران مي توانيد به سايت دندانپزشكي در كلينيك مراجعه كنيد.).

سفيد كردن دندان ها بعد از بريس

زرد بودن دندان ها حتي پس از صاف شدن آن ها و پس از برداشتن براكت ها باعث مي‌شود كه اشخاص نسبت به لبخند خود حس ناخوشايندي داشته باشند. شما ماه‌ها است كه صبر كرده ايد و حالات مختلفي را تحمل كرده ايد تا دندان هايتان صاف شود. با زرد بودن كنوني دندان خود چه مي‌كنيد؟ چگونه لبخندي جذاب و درخشان داشته باشيم؟

اينجاست كه سفيد كردن دندان‌هاي يا وايتنينگ حرفه اي آن ها، براي كمك به حذف لكه هاي دندان و درخشان كردن آن ها به ياري شما مي‌آيد.

با جابجايي دندان‌هاي شما و قرار گرفتن در وضعيت و موقعيت جديد، بخشي از دندان ها همواره داراي رنگي متفاوت تر خواهد بود. بنابراين براي درخشان شدن لبخند و سفيد شدن دندان بايد حتما وايتنينگ را انجام داد.

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد دانستني هاي دندانپزشكي( دندانپزشكي كودكان ايمپلنت دندان، بريج دندان و....) نيز مي توانيد به سايت كلينيك دندانپزشكي در كلينيك مراجعه كنيد.

عصب كشي دندان چيست و چرا آن را انجام ميدهند؟

 روت كانال يا عصب كشي (Root Canal) يك پروسه دندانپزشكي است كه شامل از بين بردن بخش داخلي و نرم دندان يا پالپ (pulp) است. پالپ از اعصاب، بافت همبند و عروق خوني ساخته شده است كه به رشد دندان كمك مي‌كند. در بيشتر موارد، دندانپزشك عمومي يا متخصص اندودنتيست عصب كشي را تحت بي حسي موضعي انجام خواهند داد. شما در اين مقاله با روش‌هاي انجام روت كانال و همچنين خطرات احتمالي آن بيشتر آشنا خواهيد شد.

چه موقع به انجام عصب كشي نياز پيدا خواهيم كرد؟ 

عصب كشي هنگامي انجام مي‌شود كه قسمت داخلي يك دندان كه به آن پالپ نيز گفته مي‌شود آسيب ببيند و يا دچار التهاب و عفونت شود. حتي اگر پالپ يا مغز دندان از بين رفته باشد و يا در اصطلاح مرده باشد، بخش بالايي دندان يا همان تاج () مي‌تواند كماكان دست نخورده باقي بماند. از بين بردن پالپ دندان آسيب ديده يا آلوده، بهترين روش براي حفظ ساختار دندان‌ها است.

عصب كشي دندان چگونه انجام مي‌شود؟

  • مرحله 1: بي‌حسي (Anesthetic)
  • مرحله 2: برداشتن پالپ دندان (Removing the pulp)
  • مرحله 3: آنتي بيوتيك ها (Antibiotics)
  • مرحله 4: پر كردن موقتي (Temporary filling)

خطرات احتمالي و عوارض عصب كشي دندان

پروسه روت كانال براي نجات دندان شما انجام مي‌شود. با اين حال، گاهي اوقات، آسيب وارد شده به مغز دندان بيش از حد عميق است يا ميناي دندان شما براي تحمل  عصب كشي بسيار ضعيف است. اين عوامل مي تواند منجر به از بين رفتن دندان شود. در نتيجه در اغلب اوقات دندان عصب كشي شده معمولا كشيده ميشود.

اگر حين عصب كشي دندان برخي ابزار آلوده باشد و يا به واسطه آن ها مواد آلوده وارد دندان شود و يا آنتي بيوتيك ها اثر نكنند احتمال تشكيل آبسه دندان افزايش پيدا خواهد كرد.

اگر مشكلي در رابطه با ريشه دندان خود داريد و يا درد شديدي را از جانب مغز دندان تحمل مي‌كنيد حتما با دندانپزشك خود صحبت كنيد. متخصصان دندانپزشكي به جاي دندان آسيب ديده از پروتز دندان، بريج دندان و يا ايمپلنت دندان استفاده مي‌كنند.

بعد از عصب كشي دندان چه اتفاقي مي‌افتد؟

پروسه روت كانال يك روش ترميمي محسوب مي‌شود. اكثر افرادي كه تحت اين عمل قرار مي‌گيرند، مي‌توانند تا آخر عمر از نتايج مثبت آن برخوردار شوند. با اين وجود، ماندگاري نتايج به ميزان مراقبت از دندان هاي شما بستگي دارد. درست مانند بقيه دندان هاي زنده و سالم كه نيازمند مسواك زدن و رسيدگي بهداشتي هستند، دندان هاي عصب كشي شده و يا مصنوعي نيز نيازمند محافظت، مسواك زدنم و حتي نخ دندان كشيدن هستند.

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد ساير خدمات دندانپزشكي(ارتودنسي دندان، دندانپزشكي كودكان،لمينت دندان ، جراحي فك و.....) مي توانيد به سايت كلينيك فوق تخصصي دندانپزشكي ايده ال مراجعه كنيد.

صفحه قبل 1 ... 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 صفحه بعد
<-blogads->