گزينه هاي ارتودنسي براي اصلاح بايت

اصلاح بايت (شش يا هشت دندان جلويي را بايت مي گويند) به وسيله ارتودنسي دندان صورت مي گيرد.براي آشنايي با بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران مي توانيد به سايت دندانپزشكي در كلينيك مراجعه كنيد.)

درمان هايي براي اصلاح بايت

هنگامي كه دندان يا فك شما به درستي در كنار هم قرار نگرفته باشند ، ممكن است براي بهبود تراز و عملكرد دندان هاي شما لازم باشد كه از درمان ارتودنسي كمك گرفت.

اين درمان ها براي رفع موارد زير انجام مي شود:

  • اضطراب اجتماعي
  • مشكل در TMJ
  • نيش ضعيف

بريس هاي فلزي ثابت براي اصلاح بايت

گزينه اول دستگاه ارتودنسي ثابت است. 

اين بريس ها داراي سابقه اثبات شده اي در تصحيح اغلب مال اكلوژن ها هستند.

بريس هاي  ارتودنسي ثابت از براكت هاي فلزي تشكيل شده اند.

اين براكت ها متصل به دندان هاي جلويي و يك باند لنگر هستند كه به دندان هاي پشتي اتصال داده مي شوند.

يك سيم فلزي نازك از داخل براكت ها عبور مي كند تا به باندهاي پشتي وصل شود.

با افزايش تنش در سيم ، به آهستگي و به تدريج دندان ها به موقعيت مورد نظر انتقال پيدا مي كنند.

براكت هاي شفاف و سراميكي ثابت

در حالي كه بريس هاي فلزي براي اصلاح بايت موثرتر عمل مي كنند ، اما شايد ظاهر فلزي آنها براي برخي افراد ناخوشايند باشد.

ارتودنسي نامرئي محبوب بزرگسالان

ارتودنسي نامرئي جايگزين خوبي براي افرادي هستند كه ظاهر جذاب تري را دوست دارند.

استفاده كنندگان از آنها بايد محتاط تر عمل كنند و از خوردن غذاهاي سخت و ورزش هاي بدني سنگين اجتناب كنند.

بريس هاي مدرن و شفاف متحرك به هر شكل و اندازه اي عرضه مي شوند.

بنابراين مي توانيد خوشحال باشيد كه مجبور نيستيد تنها يك گزينه را براي انجام ارتودنسي انتخاب كنيد.

بريس هاي ارتودنسي به طور مداوم در حال بهبود هستند.

بريس هاي پشت دنداني براي اصلاح بايت

اين بريس ها به سطح داخلي دندان هاي شما وصل مي شوند.

آنها دقيقا مانند ارتودنسي ثابت سنتي عمل مي كنند.

در اين نوع ارتودنسي با استفاده از براكت ها و سيم ها مي توان دندان هاي شما را به تدريج به هدف از پيش تعيين شده هدايت كرد.

يراي آشنايي با ساير خدمات دندانپزشكي( ايمپلنت دندان ، بريج دندان، پروتز دندن و...) نيز مي توانيد به سايت دندانپزشكي در كلينيك مراجعه كنيد.

پلاك نگه دارنده ‌هاي پس از ارتودنسي:ثابت و متحرك

 بعد از برداشته شدن دستگاه‌هاي فعال ارتودنسي دندان ، جهت تثبيت اصلاحات ايجاد شده در وضعيت دندان‌ها، به بيمار پلاك‌هاي ارتودنسي داده مي‌شود.‌ از آنجا كه فرايند طبيعي تثبيت استخوان و بافت‌هاي نرم اطراف دندان‌ها تا چند ماه بعد از برداشتن بريس‌ها ادامه دارد، لازم است كه بيمار پلاك‌هاي ارتودنسي (ريتينر) را دقيقاً مطابق دستور پزشك بپوشد. نپوشيدن پلاك‌هاي ارتودنسي باعث حركت ناخواسته دندان‌ها شده، كه اين مي‌تواند تجديد درمان را ضروري سازد.

انواع پلاك‌ها(نگه دارنده‌ها)ي ارتودنسي 

پلاك‌هاي ارتودنسي متحرك

پلاك متحرك ارتودنسي، كه خيلي بيشتر از نوع ثابت آن استفاده مي‌شوند، شامل سيم‌ها و گيره‌هايي هستند كه در يك بدنه پلاستيكي نسبتاً ضخيم قرار گرفته‌اند كه سقف دهان را پوشانده يا در امتداد فاصله بين زبان و دندان‌هاي پايين قرار مي‌گيرد

پلاك‌هاي ارتودنسي شفاف

پلاك‌هاي ارتودنسي نامرئي، دستگاه‌هايي از جنس پلاستيك شكل گرفته در خلأ هستند كه از روي قالب تهيه شده از دندان‌هايتان ساخته مي‌شوند. اين پلاك‌ها، اگرچه كمي كمتر به چشم مي‌آيند، اما عمر كوتاه‌تري نسبت به نوع متحرك دارند

پلاك‌هاي ارتودنسي ثابت

به پلاك‌هاي ثابت، پلاك‌هاي «متصل» يا «دائمي» نيز گفته مي‌شود، و همانطور كه تمامي اين نام‌ها نشان مي‌دهند اين دستگاه‌ها مستقيماً به پشت دندان‌هاي جلويي (3 دندان سمت راست و 3 دندان سمت چپ مركز) متصل مي‌شوند. پلاك‌هاي ارتودنسي ثابت با دندان‌هاي عقبي تماس نداشته يا آن‌ها را در بر نمي‌گيرند زيرا در اينجا امكان استفاده از سيمي كه بتواند تمام دندان‌ها را پوشش دهد وجود ندارد. از اين رو، ممكن است دندان‌هاي عقبي در طول زمان حركت كنند. همچنين، از آنجا كه اين پلاك‌ها به دندان‌ها چسبيده‌اند، تنها يك متخصص ارتودنسي مي‌تواند آن‌ها را بردارد.(براي آشنايي با بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران مي توانيد به سايت دندانپزشكي در كلينيك مراجعه كنيد. )

تا چه مدت از بايد پلاك‌هاي ارتودنسي استفاده كرد؟

استفاده كنندگان از پلاك‌هاي ارتودنسي تا حدود يك سال تحت نظر پزشك خود خواهند بود. در طول اين مدت، پزشك در مورد استفاده تمام وقت يا پاره وقت پلاك‌ها بيمار را راهنمايي كرده و علاوه بر مانيتور كردن ثبات دندان‌ها، در صورت نياز، رشد و توسعه دندان‌هاي عقل را نيز مانيتور مي‌كند.

آيا جرم‌گيري به دندان آسيب مي‌زند؟

 يكي از زيبايي‌هاي انسان داشتن دندان‌هاي سفيد و درخشان است، اما بعضي مواقع به دلايل مختلفي از جمله عدم رعايت بهداشت دهان و دندان لك‌هاي رنگي بر روي دندان ايجاد مي‌شوند و اين زيبايي را از بين مي‌برند. عادت كرده‌ايم هر لك و تغيير رنگي روي دندان را جرم و پلاك محسوب كنيم در حالي كه اينگونه نيست و لك‌هاي دندان انواع مختلف دارند. بنابراين راه درمان همه‌ي لك‌هاي روي دندان جرم‌گيري نيست. لك شدن دندان هميشه در اثر مصرف خوراكي‌هاي رنگي نيست و عوامل مختلفي در ايجاد لك دندان دخيل هستند. در اينجا با انواع لك‌هاي دندان و راه درمان آنها آشنا مي‌شويم.

انواع لك دندان

لك داخلي: لك روي دندان كلا به سه دسته تقسم مي‌شوند لك‌هاي خارجي، لك‌هاي داخلي و لك‌هايي كه تركيب لك خارجي و داخلي هستند.

لك خارجي: لك خارجي بر روي قسمت خارجي دندان يا همان ميناي دندان ايجاد مي‌شود. اين لك‌ها بيشتر به رنگ‌هاي زرد و قهوه‌اي ديده مي‌شوند

درمان 

بليچينگ دندان : در اين روش با استفاده از تركيبي از پراكسيد هيدروژن و ژل‌هاي سفيد كننده براي از بين بردن لك‌ها و سفيد شدن دندان‌ها استفاده مي‌شود. در اين روش ژل سفيد كننده را روي دندان قرار مي‌دهند و براي فعال كردن ژل و از بين لك روي دندان از يك نور LED يا ليزر استفاده مي‌كنند.

روكش يا كامپوزيت دندان: يكي ديگر از روش‌هاي از بين بردن لك دندان تجويز روكش و كامپوزيت ولمينت دندان  يا پروتز‌هاي ثابت دنداني مثل ايمپلنت دندان يا بريج دندان است. اين روكش‌ها معمولا روي كل دندان لك دار را مي‌پوشانند. در زمان استفاده از اين روش حتما هر چند وقت يكبار بايد به كلينيك دندانپزشكي مراجعه كرد تا از سلامت آن مطمعن شويد.

باندينگ: باندينگ نوعي پوشش دندان است كه در آن موادي همرنگ دندان روي آن قرار مي‌گيرد و با كمك يك نور مخصوص سفت مي‌شود و سفيدي و زيبايي خاصي را به دندان مي‌بخشد.

جرم دندان و جرم‌گيري چيست؟

پلاك‌هاي ميكروبي كه كه در اثر عوامل مختلفي در دهان به وجود مي‌آيند با بزاق دهان تركيب شده و روي دندان‌ها مي‌چسبند و ايجاد لك و ظاهري نازيبا در دندان مي‌كنند. جرم دندان با نخ‌دندان و مسواك از بين نميرود بلكه بايد به دندانپزشكي مراجعه كرد. براي از بين بردن اين جرم و لك‌هاي دنداني از جرم‌گيري استفاده مي‌شود

حساس شدن دندان‌ها پس از جرم‌گيري

بعد از جرمگيري دندان‌ها حساس شده كه اين يك روند طبيعي است. بعد از جرم‌گيري به علت اين كه لايه‌اي از جرم و رسوب را از روي دندان برداشته‌ايم ريشه دندان بيشتر نمايان مي‌شود و ارتباط بيشتري با محيط پيدا مي‌كند. همين مسئله منجر به ايجاد حساسيت دندان‌ها به سرما و گرما مي‌كند كه پس از مدتي اين حساسيت از بين مي‌رود.

 

اخبار جالب درباره ارتودنسي

 اخبار جالب درباره ارتودنسي دندان  بسيار است.

اخبار جالب درباره ارتودنسي باستان 

بر طبق نظريه دانشمندان و مورخان تاريخچه استفاده از بريس هاي دنداني به دوران باستان باز مي گردد.

در حدود 300-400 سال قبل از ميلاد هيپوكرات و ارسطو راه هايي براي صاف كردن دندان ها و رفع بسياري از معايب دنداني پيدا كردند.

اولين درمان ارتودنسي

يك فيلسوف رومي اولين درمان ارتودنسي خود را با فشار انگشت ثبت كرد.

متاسفانه به دليل عدم شواهد و تكنولوژي هاي ابتدايي ، پژوهش هاي كمي در مورد بريس هاي دنداني تا حدود قرن 17 انجام شده است.

اخبار جالب درباره ارتودنسي امروزي

تكنولوژي دندانپزشكي امروزه بسيار متفاوت از آن چيزي است كه در چند دهه گذشته استفاده مي شد.

اين تكنولوژي در ارتودنسي با سرعت باور نكردني به جلو رفته است.

در اينجا چند روند وجود دارد كه ارتودنتيست ها و دندانپزشكان به آن توجه داشته اند و درمان خود را بر اساس آن تنظيم كرده اند.

  • تصوير برداري سه بعدي
  • ميني اسكروها
  • ارتودنسي ديمون
  • ·         ارتودنسي نامرئي
  • طراحي كامپيوتري لبخند

تصوير برداري سه بعدي با اسكن CBCT

از آنجايي كه تصوير برداري هاي دو بعدي ناپايدار ارائه مي شدند و اشعه مادون قرمز در توانايي براي مشاهده ساختار دندان پزشكي بيمار محدود بود ، تصوير برداري سه بعدي جايگزين آن شد.

سيستم هاي جديد طراحي لبخند سفارشي

از ديگر اخبار جالب درباره ارتودنسي سيستم هاي سفارشي طراحي لبخند است.

امروزه يك ارتودنتيست يا دندانپزشك مي تواند از نرم افزار برنامه ريزي سه بعدي براي ايجاد يك لبخند براي هرشخصي ، مختص به خود او استفاده كند.

در اين راستا او مي تواند از ويژگي هاي صورت و دندان بيمار به عنوان راهنما استفاده كند.(براي آشنايي با يهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران مي توانيد به سايت دندانپزشكي ر كلينيك مراجعه كنيد.)

بريس هاي ارتودنسي

بريس هاي دنداني دستگاه هايي هستند كه در ارتودنسي براي صاف و مرتب كردن دندان از آنها استفاده مي شود.

اين بريس ها از گذشته تا كنون راه زيادي را براي رسيدن به موفقيت پيموده اند و اخبار جالب ارتودنسي در باره آنها نيز بسيار است.

هدف اصلي آنها بهبود سلامت دندان ها است.

بريس ها اغلب در ارتباط با ديگر دستگاه هاي ارتودنسي بكار برده مي شوند تا به شكل دادن دندان ها و فك ها كمك كنند.

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد ساير خدمات دندانپزشكي( ايمپلنت دندان، بريج دندان، و..) نيز مي توانيد به سايت دندانپزشكي در كلينيك مراجعه كنيد.

 

ارتودنسي كامفولاژ يا جبراني

 ارتودنسي كامفولاژ واژه كلي است كه به استفاده از بريس‌هاي ارتودنسي و ديگر مداليته‌هاي درماني به منظور حركت دادن دندان‌ها و رفع مشكلات استخواني فك اشاره دارد. هم‌اندازه نبودن فك‌ها، كوچك‌تر يا بزرگ‌تر بودن فك بالا يا پايين، مشكل بسياري از بيماران است. نامرتبي دندان‌ها و اختلال بايت غالباً ارثي است و در كشورها و نژادهاي مختلف در درجات متفاوت بروز مي‌يابد. بروز اين اختلال‌ها غالباً پي‌آمد تركيبي از مشكلات دنداني و استخواني فك است. شايع‌ترين نوع اختلال از عقب بودن فك بالا و جلو بودن فك پايين ناشي مي‌شود كه در حدود يك سوم تا نيمي از بزرگسالان دچار اختلال كلاس 3 مشاهده مي‌شود

كاربرد ارتودنسي كامفولاژ براي انواع مشكلات فك و دندان

چنانچه فك بالاي بيمار نقصي جزئي داشته باشد، مي‌توان با انجام ارتودنسي كودكان در سنين پايين و استفاده درازمدت از فيس ماسك مشكل كراس بايت قدامي را اصلاح كرد، چهره را زيباتر كرد و ناهنجاري‌هاي دندان را به حداقل رساند.

با اين حال بهتر است مال اكلوژن كلاس 3 كه نتيجه جلو بودن فك پايين است، پس از اتمام رشد استخوان به روش جراحي فك يا ارتوگناتيك اصلاح شود. به بيان ساده مي‌توان رشد فك بالا را تا حدي تعديل كرد، اما متخصصين نمي‌توانند كار چنداني براي محدود كردن رشد فك پايين انجام دهند. چنانچه بيماران بزرگسال يا نوجوان دچار مال اكلوژن كلاس 3 تمايلي به جراحي فك نداشته باشند،درمان ارتودنسي و كشيدن دندان‌هاي آسياي كوچك فك پايين را مي‌توان جايگزين عمل جراحي كرد.

اهداف درمان

  • ارتودنسي كامفولاژ يا جبراني با در نظر گرفتن چهار هدف اصلي زير انجام مي‌شود:
  • برقرار كردن اكلوژن كلاس 1، اصلاح عملكرد دندان‌هاي نيش و رسيدن به حالت اورجت مثبت
  • حل مشكل بي‌نظمي و شلوغي دندان‌هاي فك بالا و پايين
  • هم‎محور كردن خط مياني دندان‌ها و هم‌محور كردن خط مياني صورت با خط مياني دندان‌ها
  • حفظ يا بهبود زيبايي بافت‌هاي نرم صورت

درمان‌هاي جايگزين 

 ابتدا متخصص ارتودنسي مزاياي جراحي فك را به بيمار اطلاع مي‌دهد، اگر بيمار تمايلي به جراحي نداشته باشد و درخواست درمان از طريق روش غيرجراحي كند، متخصص يكي از روش‌هاي زير را به وي پيشنهاد مي‌دهد:

  • نزديك كردن فك و دندان‌هاي پايين به فك بالا از طريق استفاده از كش‌هاي هدايت كننده كلاس 3
  • كشيدن دندان‌هاي نيش فك پايين
  • كشيدن دندان‌هاي آسياي كوچك اول فك پايين و آسياي كوچك دوم فك بالا
  • ارتودنسي كاموفلاژ و كشيدن دندان آسياي كوچك فك پايين

براي آشنايي با بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران مي توانيد به سايت دندانپزشكي در كلينيك مراجعه كنيد..

ونيز و نكات مهم درباره آن

امروزه با توجه به پيشرفت‌هايي كه در زمينه علم و تكنولوژي به خصوص زيباسازي دهان و دندان صورت گرفته، يكي از روش‌هايي كه براي داشتن لبخندي زيبا به كار مي‌رود روكش دندان ها (ونير دندان) مي‌باشد. با اعمال اين روش‌هاي زيبايي بسياري از عيوب دندان‌ها بر طرف شده و جلوه ظاهري دندان و لبخند فرد را نيز بسيار زيباتر مي‌سازد.

ونير‌هاي دنداني چه مشكلاتي را از دندان پوشش مي‌دهند؟

  • دندان‌هايي كه دچار شكستگي و لب پريدگي شده‌اند
  • تامرتبي و به هم ريختگي دندان‌ها
  • فرسودگي ميناي دندان
  • وجود فاصله بين دندان‌ها
  • سفيد كردن دندان‌ با روكش به جاي بليچينگ دندان 

انواع ونيز دندان

ونيز سراميكي

ونيز رزين كامپوزيت

ونيرهاي دنداني براي چه افرادي مناسب نيستند؟ 

ونير ها براي اشخاصي با دندان‌هاي ناسالم دندان هاي ضعيف شده و يا آنهايي كه قسمت قابل توجهي از ميناي دندان شان از بين رفته است، گزينه مناسبي نيست.

انجام ونيرهاي سراميكي براي افرادي كه عادت به دندان قروچه و سايش دندان دارند گزينه مناسبي نيست، چرا كه فشار زياد باعث شكستگي و لب پر شدن ونيرها مي‌شوند.

چه كساني نياز به ونير كامپوزيت دندان دارند

اين كه از ونير كامپوزيت استفاده كنيد يا نه توسط مشاوره و بررسي وضعيت دندان‌هاي شما توسط پزشك متخصص صورت مي‌گيرد. براي شروع درمان نبايد هيچ گونه بيماري لثه يا التهابات مربوط به آن را داشته باشيد. اين روش بهترين و كارآمدترين گزينه براي افرادي است كه دندان نامرتب، رنگ بد دندان، شكستگي دندان، دندان‌هاي بلند و كوتاه و يا روي هم قرار گرفته دارند، مناسب است.

مراقبت و تميز كردن ونيرها

براي مراقبت از ونيرهاي دنداني بايد همانند دندان‌هاي طبيعي عمل كنيد. تميز كردن دندان‌ها با مسواك زدن و استفاده از نخ دندان را در برنامه روزانه خود قرار دهيد. از خميردندان‌ها و دهانشويه‌هاي مناسب  استفاده كنيد. همچنين از رفتن نزد پزشك و يا كلينيك دندانپزشكي خود كوتاهي نكنيد و در صورت لزوم در مورد مراقب‌ها، بايد و نبايد‌هاي از وي سوالات خود را بپرسيد.

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد ساير خدمات دندانپزشكي(ايمپلنت دندان،پروتز دندان، بريج دندان و....) مي توانيد به سايت كلينيك دندانپزشكي ايده آل كلينيك مراجعه كنيد.

 

آيا حركت دندان ها پس از درمان ارتودنسي طبيعي است؟

 پس از سال‌ها استفاده از بريس و تحمل سيم‌كشي دندان‌ها سرانجام لبخندي زيبا كه همواره آرزوي آن را داشتيد، بر لبانتان نقش مي‌بندد. پس از اتمام ارتودنسي در زمان‌هاي مقرر به متخصص ارتودنسي مراجعه مي‌كنيد، توصيه‌هاي متخصص را به دقت رعايت مي‌كنيد و نهايت تلاشتان را براي مراقبت از دندان‌هايتان مي‌كنيد، اما ناگهان متوجه تغييري هشداردهنده مي‌شويد. لبخندتان همچنان زيبا است، اما به نظر مي‌رسد كه دندان‌هايتان دارد حركت مي‌كند.(براي آشنايي با بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران مي توانيد به سايت دندانپزشكي در كلينيك مراجعه كنيد.)  

علت حركت دندان‌ها پس از ارتودنسي

سيم‌كشي دندان‌ها يا ارتودنسي نامرئي (اينويزيلاين) دندان‌ها را ثابت نگه مي‌دارد. متخصص ارتودنسي در دوران فعال درمان پلاك‌هاي جديد در اختيارتان قرار مي‌دهد يا بريس را تنظيم مي‌كند تا فشار روي دندان‌ها بيشتر شود و دندان‌ها در جهت مطلوب حركت كند. دندان‌ها در كل دوران ارتودنسي تحت چنين فشار و تغييراتي قرار دارد. اتمام ارتودنسي به اين معنا است كه ديگر اين فشار روي دندان‌ها وجود ندارد و دندان‌ها مي‌تواند آزادانه حركت كند؛ اين حركت طبيعي و قابل پيش‌بيني است. متخصص تغييرات كوچكي را در دندان‌ها ايجاد مي‌كند تا دندان‌ها به خوبي روي هم قرار بگيرد و بايت اصلاح شود؛ به اين ترتيب همه چيز ايده‌آل خواهد شد.

آيا حركت كردن دندان‌ها پس از ارتودنسي طبيعي است؟

همان‌طور كه گفته شد حركت جزئي دندان‌ها به سمت موقعيت اوليه پس از باز كردن سيم‌كشي طبيعي است، اما گاهي تغييرات ديگري نيز رخ مي‌دهد كه اگر قابل توجه باشد يا شامل حركت دندان‌هاي جلو بشود، عادي نيست و بايد با متخصص تماس بگيريد.

مدت زمان استفاده از نگهدارنده

دندان‌ها پس از اتمام ارتودنسي حركت مي‌كند، اين حركت طبيعي يكي از دلايل تاكيد متخصص بر استفاده از پلاك نگهدارنده در چند ماه نخست پس از ارتودنسي است. پلاك نگهدارنده احتمال بازگشت دندان‌ها به موقعيت اوليه را كاهش مي‌دهد و شيوه روي هم قرار گرفتن دندان‌ها و بايت را بهبود مي‌دهد. پس از چند ماه متخصص توصيه مي‌كند كه فقط شب‌ها از نگهدارنده استفاده كنيد. به خاطر داشته باشيد كه اكثر بيماران بايد از نگهدارنده تا پايان عمر استفاده كنند تا نبود فشار باعث نشود كه دندان‌ها دوباره نامرتب نشود.

براي آشنايي با ساير دانستني هاي دندانپزشكي ( ايمپلنت دندان، بريج دندان،و....) نيز مي توانيد به سايت دندانپزشكي در كلينيك مراجعه كنيد.

بهترين مزايا و فوايد ارتودنسي دندان

 احتمالا اين روزها بيشتر از هر زماني نام ارتودنسي دندان به گوش شما ميرسد. و تعداد آشناها و اقوامي كه با دستگاه هاي ارتودنسي در حال درمان هستند در اطرافتان بيشتر شده است. اما به راستي چرا و به چه دليلي اين درمان تا اين حد مورد توجه قرار گرفته و چرا افراد بيشتري رو به درمان ارتودنسي مي آورند؟

آشنايي فوايد ارتودنسي دندان 

پيشگيري از بيماري لثه

اگر از لثه، دهان و دندان خود به درستي حمايت و حفاظت نكنيد اين امكان وجود دارد كه بيماري لثه شكل بگيريد. بيماري لثه اصطلاحي است براي ملتهب و عفوني شدن لثه ها كه ميتواند علائمي چون درد و خونريزي داشته باشد و در صورت پيشرفت ميتواند حتي به استخوان و ساير بخش هاي بدن گسترش يابد.

پيشگيري از پوسيدگي دندان

پوسيدگي دندان نيز يكي از مشكلات بزرگ حوزه دندانپزشكي است كه آن هم بر اثر بهداشت ضعيف دهان و دندان ايجاد ميشود. زماني كه به طور مرتب دندان ها را مسواك نزنيم، باكتري ها بر سطح دندان ها جولان ميكنند. آن ها با انجام فعاليت خود محيط و اطراف دندان را اسيدي ميكنند و باعث خوردگي، فرسايش و پوسيدگي ميناي دندان ميشوند.

درمان دندان نهفته

زماني كه فك كوچك باشد و يا دندان ها بزرگتر از حالت معمولي باشند، فضا براي رويش تمام دندان هاي دائمي وجود ندارد. در نتيجه دندان هايي كه از لثه جوانه ميزنند كج ميشوند و به اصطلاح كراودينگ يا ازدحام دندان ها به وجود مي آيد. در چنين وضعيتي برخي از دندان ها نمتوانند از لثه جوانه بزنند و به صورت نهفته در داخل لثه به دام ميافتند. اگر اين دندان هاي نهفته خارج نشوند ميتوانند به دندان هاي مجاور خود آسيب شديدي بزنند و باعث عفونت لثه و بيماري هاي ديگر شوند. از مزايا و فوايد ارتودنسي درمان اين وضعيت و پيشگيري از مشكلات احتمالي آينده است.

كمك به بهبود سندروم گيجگاهي- فكي، سردرد، گوش درد و گردن درد

زماني كه دندان ها و فك در موقعيت طبيعي خود نباشند، به مرور زمان در مفاصل فك درد ايجاد ميشود. فك افرادي كه در چنين وضعيتي قرار دارند معمولا زود خسته ميشود. و زماني كه زياد غذا ميجوند و يا كمي بيشتر حرف ميزنند دچار سردرد، گوش درد، و يا گردن درد ميشوند. يكي ديگر از مزاياي ارتودنسي برطرف كردن اين مشكلات و يا حداقل كمك به كاهش اين دردها است.

اگر با دندان هاي خود مشكل داريد و براي مثال دچار كجي، ناصافي، ازدحام، مشكلات بايت و مال اكلوژن هستيد تنها راه حل آن ها مراجعه به يك متخصص ارتودنسي خوب است.براي آشنايي با بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران مي توانيد به سايت دندانپزشكي در كلينيك مراجعه كنيد

شكستن دندان

 ترك خوردن دندان مي‌تواند انواع مختلفي داشته باشد كه هر كدام با توجه به ميزان شكستگي درمان مخصوص به خود را دارند. در اين مقاله  انواع شكستگي‌هاي دندان آشنا مي‌شويم.

شكستگي جزئي 

به اين نوع ترك‌هاي خطي نيز گفته مي‌شود. اين شكستگي خفيف‌ترين نوع شكستگي دندان است كه خطوط ريز و سطحي هستند كه فقط ميناي دندان را تحت تاثير قرار مي دهند. اين خطوط و شكستگي‌ها معمولا درد و مشكلي براي فرد ايجاد نمي كنند

دندان ترك خورده

در اين نوع شكستگي كه كل دندان از سطح جويدن تا عصب دندان را در بر مي‌گيرد اما دندان نصف نمي‌شود. در هر صورت وجود يك ترك كوچك نيز باعث عفونت و از بين رفتن تدريجي دندان مي‌شود بنابراين بايد به دندانپزشك مراجعه كرد و نسبت به ترميم آن اقدام كنيد.

لب پر شدن دندان

لب پر شدگي‌هاي جزئي نيز ممكن است نياز به درمان نداشته باشند. در بسياري از اين موارد دندان پزشك پيشنهاد ترميم شدن دندان با استفاده از مواد باندينگ را مي‌دهد كه از بدتر شدن آن جلوگيري كند.

در لب پريدگي‌هاي بزرگتر ترميم آنها پيچيده‌تر است. در اين نوع شكستگي‌ها كه به مغز دندان (پالپ دندان) آسيب نرسيده باشد به كمك لمينت دندان و يا روكش دندان ترميم مي‌شوند

شكستگي كاسپ دندان

در اين حالت شكستگي در بخشي از سطح جونده دندان كه به شكل قله مانند (كاسپ دندان) هستند ايجاد مي‌شوند. در اين نوع معمولا درد زيادي نداشته و دندانپزشك با ترميم و روكش آن از پيشرفت شكستگي جلوگيري مي‌كند.

شكستگي‌هاي جدي

اين شكستگي‌ها معمولا به حدي قوي هستند كه باعث آشكار شدن عصب دندان مي‌شوند. اين شرايط معمولا باعث ايجاد حساسيت و دردناكي دندان مي‌شود. در اين مواقع احتمال دارد كه بخش شكسته شده دندان خونريزي كند. براي درمان دندان آسيب ديده در اين شرايط بهتر است عصب آسيب ديده دندان ترميم و عصب كشي شود و در آخر براي عملكرد بهتر دندان روكش شود.

شكستگي‌هاي عمودي يا  ريشه دندان

اين شكستگي‌ها از ريشه دندان شروع شده و تا سطح جونده دندان ادامه پيدا مي‌كنند. اين نوع از شكستگي‌ها بسيار دردناك بود چرا كه ممكن است عفوني و ملتهب شوند.  بهترين راه درمان براي اين موارد كشيدن دندان است و براي جايگزيني دندان كشيده از بريج دندان و يا ايمپلنت دندان استفاده مي‌شود.

بعد از شكستگي دندان چه بايد كرد

  • در اولين فرصت به كلينيك دندانپزشكي مراجعه كرده و نسبت به ترميم ان اقدام كنيد.
  • دهان خود را با آب گرم بشوييد.
  • براي جلوگيري از خونريزي با كمك يك گاز استريل بر روي ناحيه خونريزي فشار بياوريد.
  • براي كاهش درد و تورم از كمپرس آب يخ استفاده كنيد.

اختلالات خوردن و درمان ارتودنسي

 اختلالات خوردن ناشي از تركيبي از عوامل بيولوژيكي ، روحي و محيطي است.و نظريه هاي بسياري در اين باره وجود دارد.

چگونه ارتودنسي به بيماراني كه اختلالات خوردن دارند كمك مي كند؟

كليد اصلي براي مقابله با اين مشكل ، پيدا كردن افراد مبتلا به اين اختلال است.

اختلال در خوردن مواد غذايي اغلب در نوجوانان شايع است.

اين گروه سني هم بيشترين دريافت كننده هاي درمان ارتودنسي(ارتودنسي نامرئي و ثابت) هستند.

چه ميزان از بيماران ارتودنسي از اختلالات خوردن رنج مي برند؟ 

در سال 1997 يك نظر سنجي ملي از دانش آموزان يك كالج گرفته شد.

طبق اين نظر سنجي ، حدود 5 درصد از زنان و 1 درصد از مردان ، در اين آمار جاي گرفتند.

به عبارتي معلوم شد كه در حدود شش نفر از 100 نفر ، يك يا چند فرم از اختلال در خوردن مواد غذايي را دارند.

چه نشانه هايي ازاختلالات خوردن در بيماران ارتودنسي ديده مي شود؟

يكي از نشانه هايي كه يك متخصص ارتودنسي خوب مي تواند به آن اشاره كند فرسايش ميناي دندان ناشي از اسيد معده است.(براي آشنايي با بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهرا مي توانيد به سايت دندانپزشكي در كلينيك  مراجعه كنيد.)

اين فرسايش هميشه با هيدروكلريك از معده شروع مي شود.

به طور كلي اين فرسايش در دندان ها صورت مي گيرد و ارتودنتيست مي تواند آن را ببيند.

اين اتفاق به دليل انگشت در دهان كردن اين بيماران پس از هر وعده غذايي مي افتد.

سپس نشانه هايي از آن به جا مي ماند كه ارتودنتيست مي تواند آنرا ببيند.

ارتودنتيست ها چه نقشي در درمان بيماران مبتلا به اختلالات خوردن دارند؟

اصولا اين يك فرصتي است كه بتوان مشكل را با بيمار درميان گذاشت.

نقش يك متخصص ارتودنسي در وهله اول برقراري ارتباط با بيمار است.

اما اگر بيمار كودك باشد بهتر است با والدين او اين موضوع را در ميان گذاشت.

در اين ميان دانستن اينكه چگونه در اين مورد با يك بيمار جوان مي توان مسئله را درميان گذاشت ، مهم است

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد سايز دانستني های دندانپزشكي ( دندانپزشكي كودكان، ايمپلنت دندان، بريج دندان و ....) مي تواني به سايت دندانپزشكي در كلينيك مراجعه كنيد.

صفحه قبل 1 ... 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 صفحه بعد
<-blogads->