از كجا بفهمم كه من نياز به درمان ارتودنسي دارم؟

 گاهي اوقات تشخيص برخي از علائم مبني بر نياز به درمان ارتودنسي بسيار ساده است، اما گاهي اوقات تشخيص اين علائم كار ساده‌اي نيست. شناسايي علائمي كه نشان دهنده نياز به درمان ارتودنسي است مي‌تواند به شما براي حفظ سلامت دهان و زيبا شدن لبخندتان كمك كند.

علائمي كه نشان مي‌دهد ممكن است به بريس نياز داشته باشيد

دندان‌هاي شلوغ

شلوغي بيش از حد دندان‌ها، يكي از علائم مهم نياز به استفاده از بريس است. شلوغي بيش از حد دندان‌ها هم بر زيبايي دهان و دندان تاثير مي‌گذارد، و هم مي‌تواند سلامت دهان و دندان را تهديد كند.

فاصله بين دندان

فاصله بين دندان‌ها نشان مي‌دهد كه فك بالا و پايين تناسب خوبي با يكديگر ندارند، به اين وضعيت مال‌ اكلوژن گفته مي‌شود. ژنتيك، مكيدن انگشت شست، تشكيل بافت دهان، و مواردي از اين قبيل مي‌توانند باعث ايجاد فاصله بين دندان‌ها شوند. بستن فاصله بين دندان‌ها مي‌تواند به بهبود زيبايي لبخند و رفع مشكل مال‌اكلوژن كمك كند

مشكلات مربوط به بايت

منظور از بايت، نحوه قرار گرفتن دندان‌هاي بالا و پايين و ارتباط آنها هنگام بسته بودن دهان است. هفتاد درصد از جامعه از مشكل مال‌اكلوژن رنج مي‌برند -نامرتبي دندان‌ها- و نمي‌توان نسبت به اين حالت بي‌توجه بود. وضعيت نامناسب دندان‌ها مي‌تواند باعث از بين رفتن دندان، بروز مشكلات مربوط به فك (درد مفصل فكي گيجگاهي)، و سردردهاي مزمن شود. مال‌اكلوژن مي‌تواند باعث آسيب ديدن دندان شود زيرا موقع حرف زدن يا جويدن غذا، دندان‌ها روي يكديگر كشيده مي‌شوند

مشكلات مربوط به جويدن و حرف زدن

موارد شديد مال‌اكلوژن مي‌توانند بر نحوه جويدن و قورت دادن غذا، و حرف زدن تاثير بگذارد. آيا تاكنون براي شما يا فرزندتان پيش آمده است كه موقع جويدن غذا، گونه يا سقف دهان خود را گاز بگيريد؟ آيا تاكنون براي شما پيش آمده است كه موقع جويدن غذا در كل صورت يا فك خود احساس ناخوشايندي داشته باشيد و دندان‌هاي شما با يكديگر تناسب نداشته باشند؟ آيا شما يا كودكتان براي بيان برخي كلمات خواص مشكل داريد؟ اگر پاسخ شما به هر يك از اين سوالات، بله است بايد بدانيد كه به بريس نياز داريد. و بايد به يك متخصص ارتودنسي مراجعه كنيد(براي آشنايي با بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران مي توانيد به سايت دندانپزشكي در كلينيك مراجعه كنيد.

همه چيز درباره ريتينر ثابت ارتودنسي

 نگهدارنده ها از مهمترين دستگاه هاي ارتودنسي هستند و همه كساني كه تحت درمان ارتودنسي قرار بگيرند بايد از اين دستگاه ها استفاده كنند. در اين مقاله به طور كامل به سوال ريتينر ثابت ارتودنسي چيست و چه كاربردي دارد پاسخ خواهيم داد.

ريتينر ارتودنسي چيست؟

ريتينرها يك سري وسايل يا دستگاه ارتودنسي هستند كه بعد از اتمام دوره درمان ارتودنسي مورد استفاده قرار ميگيرند. خود درمان ارتودنسي كاري ميكند كه دندان هاي شما صاف شوند. اما به علت ماهيت طبيعي دندان كه تمايل به حركت و تغيير موقعيت دارد، ما با كمك ريتينرها يا نگهدارنده ها، جلوي اين تغيير موقعيت و حركت دندان ها را ميگيريم. ريتينرها به دو دسته ثابت و متحرك تبديل ميشوند. متحرك ها همان پلاك هاي شفاف ارتودنسي هستند كه به راحتي روي دندان قرار ميگيرند و قابل برداشتن هستند. اما ثابت ها توسط متخصص ارتودنسي به پشت دندان ها متصل ميشوند. با مراجعه به بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران و يا شهري كه در ان ساكن هستيد مي توانيد از خدمات ارتودنسي دندان بهره ببريد.

ريتينر ثابت ارتودنسي چيست؟

نگهدارنده ثابت ارتودنسي متشكل از يك قطعه فلز يا سيم فلزي كوتاه و قوسدار است كه با كمك يك نوع چسپ يا سيمان مخصوص به پشت دندان هاي فك بالا، پايين يا هر دو فك متصل ميشود.

مزاياي ريتينر ثابت ارتودنسي 

بعضي از مراجعان ما اصرار دارند كه از نگهدارنده متحرك بعد از ارتودنسي استفاده كنند. آن ها ميگويند كه به اندازه كافي دستگاه هاي ارتودنسي ثابت را تجربه كرده اند و اين بار نوبتي هم كه بايد نوبت يك دستگاه متحرك است. ما به آن ها ريتينر متحرك ميدهيم. اما متوجه ميشويم كه هميشه و مطابق توصيه ها و دستورالعمل هاي ما از ريتينر استفاده نميكنند. آن ها يادشان ميرود كه به صورت منظم ريتينر بزنند و اين باعث ميشود كه دندان هاي صاف شده آن ها دوباره در خطر كج شدن و تغيير موقعيت قرار بگيرد

يكي ديگر از مزايا ريتينر ارتودنسي نامرئي بودن آن است. بله حتي از نگهدارنده متحرك هم نامرئي تر است. زيرا در پشت دندان هاي شما است و هيچكيس حتي خودتان هم نميتوانيد آن را ببينيد. بنابراين ما آن را در دسته ارتودنسي نامرئي هم قرار ميدهيم..

معايب ريتينر ثابت ارتودنسي

به همان اندازه كه نگهدارنده هاي ثابت خوب و مفيد هستند ميتوانند نكات و نقطه ضعف هايي هم داشته باشند.

داشتن يك نگهدارنده ثابت باعث ميشود كه تميز كردن دندان ها با دشواري روبرو شود زيرا با وجود چنين نگهدارنده اي تميز كردن پشت دندان ها سخت است و نيازمند زمان زيادي است.

سيم پشت دنداني مي تواند بقاياي مواد غذايي و باكتري ها را به دام بيندازد ، كه اين وضعيت مي تواند شانس شما براي حفظ بهداشت دهان و دندان را كاهش دهد.

و در آخر استفاده از اين نگهدارنده ها ميتواند باعث ناراحتي شما شود. زيرا زبان ميتواند به آن برخورد كرده و نسبت به نگهدارنده حساس شود.

براي مطالعه بيشتر : با مطالعه مجله ارتودنسي دندان با خدمات ارتودنسي بيشتر اشنا شويد.

جراحي ايمپلنت

 جايگزيني دندان از دست رفته توسط ايمپلنت دندان در دو مرحله انجام مي‌شود:

مرحله جراحي ايمپلنت و 2 – مرحله پروتز ايمپلنت

در مرحله‌ي اول بايد پايه يا پيچي كه قرار است جايگزين ريشه‌ي دندان گردد، در استخوان فك قرار داده شود. اين مرحله با روش‌هاي مختلفي قابل انجام است كه انتخاب آن با نظر و تصميم پريودنتيست يا متخصص ايمپلنت و جراح لثه  مي‌باشد.

روش هاي جراحي جايگذاري ايمپلنت؟

دو روش براي قرار دادن ايمپلنت وجود دارد. روش يك مرحله اي  و روش دو مرحله اي.

در روش دو مرحله اي ابتدا دندانپزشك با دريل مخصوص حفرۀ كوچكي در محل مناسب دندان ايجاد كرده و پايۀ ايمپلنت را با احتياط داخل استخوان مي‌گذارد. سپس لثه را روي ايمپلنت آورده تا فرآيند ترميم و پيوند اتفاق بيفتد.  بسته به عوامل مختلف از جمله ضخامت استخوان چند ماه زمان لازم است تا ترميم صورت گيرد.  در مرحله دوم كمي از بافت نازك روي ايمپلنت برداشته شده و قسمت‌هاي مورد نياز براي روكش دندان قرار داده مي‎شود

چه مدت پس از جراحي ايمپلنت بهبودي حاصل مي‌شود؟

استخوان اوليه‌ي نابالغ پس از يك هفته از قرارگيري ايمپلنت ايجاد مي‌شود‌. دو تا چهار هفته زمان مي‌برد تا اين استخوان نابالغ با استخوان بالغ جايگزين گردد و سپس هشت تا دوازده هفته زمان مي‌برد تا اين استخوان نابالغ به طور كامل بالغ شود.

چه مدت پس از كشيدن دندان مي‌توان ايمپلنت گذاشت؟

حداكثر تحليل استخوان پس از كشيدن دندان‌ها در محدوده‌ي 6 تا 24 ماه اول اتفاق مي‌افتد. حفظ محافظه‌كارانه‌ي نواحي دندانِ كشيده شده مي‌تواند نياز به جراحي پيشرفته‌ي افزايش استخوان را حذف و يا به طور قابل توجهي كاهش دهد. بر اين اساس كه چه مدت پس از كشيده شدن دندان، ايمپلنت در حال قرارگيري است، فرآيند ايمپلنت گذاري به سه دسته تقسيم مي‌شود:

  • قراردادن تاخيري ايمپلنت (delayed)
  • قراردادن مرحله‌اي ايمپلنت (staged)
  • قراردادن فوري ايمپلنت (immediate)

مدت زمان ماندگاري ايمپلنت چقدر است؟

مشكلات و عوارض اگر زود شناسايي شوند اغلب قابل درمان هستند، اما بسياري از مسائل توسط بيمار قابل تشخيص نمي‌باشند. بنابراين جهت شناسايي زودهنگام مشكلات، معاينۀ دوره‌اي لازم است. موفقيت طولاني مدت ايمپلنت وابسته به سلامت و ثبات بافت اطراف ايمپلنت است و رعايت بهداشت مناسب اهميت زيادي در اين امر دارد.

 

همه چيز درباره ارتودنسي و متخصص ارتودنسي در كرج

 رتودنسي يك اقدام دنداپزشكي است و راهي است تا دندان هاي كج و روهم رفته كه ظاهر زشتي دارند را صاف كند و ظاهر زيبا تري را به فرد ببخشد. علاوه بر افزايش زيبايي ظاهري، ارتودنسي در عامل يا ارتودنسي در مازندران يا ساير شهر ها موجب مي شود كه سلامت دندان ها و لثه ها طولاني مدت شود. در اين مطلب قصد داريم تا حدودي به سوالاتي كه ممكن است در رابطه با ارتدنسي در ذهنتان ايجاد شود پاسخ دهيم.

چرا بايد ارتودنسي كنيم؟ 

به طور معمول بيشتر افراد از دندانها كج و روي هم رته برخوردارهستند كه با درمان ارتودنسي صاف و يكدست مي شوند. ارتودنسي درواقع دندان را به جهت درست حركت مي دهد و اين حركت دندانها باعث مي شود كه صاف و يكدست شوند و ظاهر دندان ها را بهتر كنند. متخصص ارتودنسي در آمل يا متخصص ارتودنسي در مازندران و يا در ساير شهر ها علاوه بر بهبود بخشيدن به ظاهر دندان ها باعث مي شوند تميز كردن دندان ها راحت تر شود.

برخي از افراد داراي دندان هاي رو به جلوهستند كه خوشايند به نظر نمي رسند و همين طور احتمال زيادي وجود دارد كه اين دندان ها دچار خرابي و آسيب ديدگي شوند. تنها راهيكه مي تواند آنها را از خرابي احتمالينجات دهد ارتودنسي است. با بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران يا شهر ها مي توانيد دندان ها را حركت دهيد و به جاي درست خود برگردانيد.

در برخي ديگر از افراد فك بالايي و پاييني اشان در جاي درست قرار نگرفته است و موجب به هم ريختن ظاهر دندانها مي شود و همين طور در زمان گاز زدن دچار مشكل مي شوند، با انجام ارتودنسي هر دو مشكل حل مي شود و فرد ديگر دچار مشكل نمي شود

آيا لزومي به كشيدن دندان براي ايجاد جاي كافي در فك وجود دارد؟

اگر دندان هاي شما روي هم هستند و جاي كافي براي دندان شما وجود نداشته باشد، شما نياز پيدا مي كنيد كه دندان زيري دائمي خود را بكشيد تا جا براي دندان رويي وجود داشته باشد. اگر چنين مشكلي داشته باشيد حتما تيم ارتودنسي ما را از اين مشكل آگاه مي كنند. در برخي موارد زير با به كار گيري روشي متفاوت و موثر از درمان، فضاي كافي و مناسب ايجاد خواهد شد.

پلاك بعد از ارتودنسي چيست؟

وسيله ي متحركي كه باعث ثابت نگه داشتن موقعيت جديد دندان ها در دهان بعد از انجام ارتودنسي مي شود را پلاك بعد از ارتودنسي مي نامند. اين پلاك هاي بعد از ارتودنسي براي درمان مشكلات جزئيي نامرتبي دندان ها نيز كاربرد دارند. اين نوع از پلاك ها توسط پلاستيك شفاف و سيم هاي فلزي ساخته مي شوند كه سطح خارجي دندان را مي پوشانند.

 

جراحي ارتودنسي چيست؟

 مواقعي وجود دارد كه راه حل هاي ارتودنسي معمولي نمي توانند با موفقيت يك مشكل قابل توجه و شديد را درمان كنند. براي مثال مال اكلووژن هايي ثل اپن بايت يا اور بايت شديد اينگونه هستند. مال اكلوژن هاي شديد ممكن است علاوه بر درمان ارتودنسي نياز به درمان جراحي نيز  داشته باشد. به خصوص در صورت ايجاد مشكلات عملكردي مانند مشكلات گفتاري ، عدم توانايي در جويدن درست غذا و اختلال در عملكرد صورت يا مفاصل فك ها.

جراحي ارتودنسي همان جراحي ارتوگناتيك است 

از ارتودنسي جراحي به عنوان جراحي ارتوگناتيك نيز ياد ميشود و همانطور كه گفتيم از اين عمل براي معالجه موارد شديد ناهنجاري هاي فكي و مشكلات عميق بايت استفاده مي شود. اگر متخصص ارتودنسي شما تشخيص داده است كه شما نياز به عمل جراحي داريد ، براي اطمينان از بهترين مراقبت و نتيجه ممكن با يك جراح دهان و فك و صورت همكاري ميكند.

چه كسي كانديد عمل جراحي است؟

بزرگسالاني كه سال ها است از مشكلات بايت رنج ميبرند و نظر خوبي درباره ظاهر صورتشان ندارند احتمالا بخواهند كه به چنين عملي فكر كنند. اما قبل از اينكه تحت جراحي ارتوگناتيك قرار بگيريد بايد توسط يك متخصص ارتودنسي خوب تحت ارزيابي قرار بگيريد. اين متخصص ساختارهاي دهان شما از جمله فك، دندان ها و لثه را بررسي ميكند و اگر شرايط لازم را داشتيد به شما اجازه انجام جراحي ارتودنسي را ميدهد.( براي آشنايي بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران مي توانيد به سايت دندانپزشكي در كلينيك مراجعه منيد.)

مراحل جراحي ارتودنسي چيست؟ نحوه  انجام اين عمل چگونه است؟

از آنجا كه مراحل انجام اين عمل تخصصي بوده و بسته به نوع  و شدت مشكل شما متفاوت است نميتوان درباره مراحلش به طور دقيق چيزي نوشت. شما بايد بعد از پيدا كردن يك متخصص دهان و فك و صورت و بعد از تشخيص دقيق مشكل، مراحل عمل را از جراح خودتان جويا شويد

مراحل بعد از جراحي ارتودنسي چيست؟

از آنجا كه جراحي ارتوگناتيك يك عمل تهاجمي و بزرگ است بهتر است كه بعد از عمل استراحت كنيد و به هيچ عنوان به كارهاي شديد و سنگين نپردازيد. اگر شاغل هستيد مدتي مرخصي بگيريد و اگر محصل هستيد هم در خانه درستان را بخوانيد و يا اينكه عمل را در طول  تعطيلات تابستان انجام دهيد. لازم است كه تا پايان دوره نقاهت به خوبي استراحت كنيد تا نتيجه عمل شما به ثمر بنشيند.

براي فهم دقيق همه چيز در مورد ارتودنسي دندان مي توانيد به مجله اينترني ارتودنسي دندان مراجعه كنيد.

ديابت و سلامت دهان ودندان شما

 ديابت و سلامت دهان و دندان

ديابت يك اختلال متابوليك است در اين بيماري توانايي توليد انسولين در بدن از بين ميرود.اگر شما ديابت نوع 1 داريد بدن شما به اندازه ي كافي انسولين توليد نميكند كه قند را از خون به سلول ها انتقال دهد،اگر شما ديابت نوع 2 داريد بدن شما به انسولين پاسخ نميدهد.در هر دو مورد امكان ايجاد مشكل براي سلامت دهانتان وجود دارد.

ديابت تاثير بسياري بر روي سلامت دندان شما دارد.بيماران مبتلا به ديابت در قسمتي كه مقادير زيادي بزاق وجود دارد اغلب دچار خشكي دهان ميشوند.بزاق يك عملكرد مهم دارد كه باعث مي شود ذرات و اسيدهاي غذايي شسته شود.اگر توليد بزاق به اندازه كافي نباشد، اين ذرات ممكن است در دهان حل شوند، و منجر به پوسيدگي دندان مي شود.به همين دليل است كه بيماران مبتلا به ديابت داراي ريسك بالايي در ايجاد حفره هستند.خشكي دهان نيز به زخم، عفونت و درد در دهان مرتبط است.

آيا ارتباط بين بيماري لثه و ديابت وجود دارد؟

بيماران مبتلا به ديابت يشتر در معرض ابتلا به بيماري لثه هستند.هر دو بيماري زخم زودرس، كه به عنوان التهاب لثه شناخته مي شوند، و بيماري هاي سنگين جدي شناخته شده به عنوان پريودنتيت، در بيماران ديابتي بيشتر احتمال دارد.در واقع، حدود 22 درصد از افراد مبتلا به ديابت نيز از بيماري پريودنتال رنج مي برند.اگر مبتلا به ديابت هستيد، احتمال ابتلا به بيماري پريودنتال به ميزان 4 برابر از افرادي كه ديابت ندارند بيشتر است.

آيا ديابت مانع انجام ايمپلنت هاي دنداني ميشود؟

ايمپلنت هاي دنداني يك راه حل رايج براي بيماراني است كه دندان هايشان را از دست داده اند.با توجه به ارتباط بين ديابت و بيماري لثه، اگر شما از ديابت رنج مي بريد، احتمالا نياز بيشتري به ايمپلنت دندان داريد.متأسفانه مسائل مشابهي كه سبب ايجاد بيماريهاي صمغي در بيماران ديابتي مي شوند نيز مي توانند براي كساني كه ايمپلنت ها را دريافت مي كنند مشكل ايجاد كند.اين بدان معنا نيست كه اگر ديابت داريد، اين درمان را نپذيريد، فقط بايد با متخصص دندانپزشك خود بيشتر كار كنيد تا بتوانيد گزينه هاي بهتري براي درمان خود بررسي كنيد.

قبل از اينكه بتوانيد ايمپلنت يا پل ( بريج دندان )را دريافت كنيد بايد لثه سالم داشته باشيد.اگر بيماري هاي پيشرفته منجر به از دست دادن دندان شود، قبل از اينكه بخواهيد جايگزين دندان را بررسي كنيد،بايد بيماري لثه خود را كنترل كنيد.

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد ساير خدمات دندانپزشكي (جراحي فك ، دندانپزشكي اطفال،ارتودنسي دندان و...) مي توانيد به سايت كلينيك دندانپزشكي ايده آل مراجعه كنيد.

 

بهترين دستگاه براي ارتودنسي بزرگسالان چيست؟ :

 ارتودنسي بزرگسالان چيست؟ چه تفاوتي با ارتودنسي كودكان دارد؟ چه دستگاه هايي براي برطرف كردن عدم هماهنگي دندان هاي بزرگسالان وجود دارد؟ در اين مقاله بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران به همه چيز در مورد ارتودنسي بزرگسالان اينگونه پاسخ مي دهد.

ارتودنسي بزرگسالان چيست؟

اين عبارت بيشتر يك اصطلاح است اگرنه ما چيزي تحت عنوان ارتودنسي بزرگسالان نداريم. خود ارتودنسي به علم برطرف كردن ناهماهنگي ها و عدم تراز دندان و فك ها ميپردازد. متخصصان ارتودنسي اينكار را براي تمام محدوده هاي سني از كودكان ۶ تا ۷ ساله گرفته تا افراد بالاي ۶۰ سال نيز انجام ميدهند. در حقيقت ارتودنسي كودكان به برطرف كردن مشكلات دنداني كودكان و نوجوانان ميپردازد و ارتودنسي بزرگسالان نيز به برطرف كرن مشكلات دنداني در افراد بزرگسال ميپردازد.

چرا بزرگسالان به ارتودنسي تمايل نشان ميدهند؟ 

مردمان امروزي بيشتر از هر زمان ديگري به ظاهرشان اهميت ميدهند. يكي از مهمترين  اجزاي زيباي شناختي صورت نيز دهان و دندان است كه نقش مهمي در زيبايي دارد. بزرگسالان امروزي دوست دارند در هر سني كه هستند، كاري كنند كه زيباتر به نظر برسند و عيوب صورت مخصوصا دندان هايشان برطرف شود. از آنجايي كه ارتودنسي از جمله بهترين روش ها براي ساخت يك لبخند عالي و بدون نقص است، امروزه شاهد رو آوردن افراد بيشتري به ارتودنسي بزرگسالان هستيم.

بهترين دستگاه هاي ارتودنسي بزرگسالان كدامند؟

رايجترين دستگاه هايي كه براي صاف كردن دندان هاي بزرگسالان مورد استفاده قرار ميگيرند عبارتند از:

بريس سراميكي (Clear Braces)

بريس هاي سراميكي در واقع از براكت هاي همرنگ دندان كه شفاف هستند و از جنس سراميكند استفاده ميكند. اين بريس ها براي بزرگسالان در هر سني توصيه مي شود زيرا از نظر ظاهري زيبا و قابل استفاده هستند.

بريس لينگوال (Lingual Braces)

بريس هاي لينگوال همان بريس هاي فلزي معمولي هستند اما به جاي اينكه به جلوي دندان ها متصل شوند به پشت دندان ها وصل ميشوند. نصب آن ها دشوار است و معمولا هزينه بالايي نيز دارد. مراقبت و نگهداري از بريس لينگوال نيز كمي دشوار است. به دليل اينكه قابل مشاهده نيستندارتودنسي نامرئي خوانده ميشوند و مزيت آن ها نيز به همين نامرئي بودن آن ها است.

اسپرينگ الاينرها (Spring Aligners)

به اين بريس ها دستگاه تراز يا الاينر بهاري هم گفته ميشود زيرا استفاده كننده اغلب احساس ناخوشايندي كه با ساير دستگاه ي ارتودنسي تجربه ميكنند را با اين بريس ها حس نميكند. با اين حال، اين الاينرها فقط شش دندان جلو و پايين را تراز يا صاف مي كنند. اگرچه اين بريس ها واقعا گران هستند، اما شما به عنوان بزرگسالان با اين بريس ها احساس راحتي خواهيد داشت.

بريس ديمون (Damon Braces)

بريس ديمون برخلاف انواع ديگر بريس ها، از اسلايدها به جاي اتصالات سيمي استفاده مي كند. نصب آن ها آسان است، نياز بسيار كمي به تنظيم دارند زيرا خودشان قابليت تنظيم دارند. از همه مهمتر، چندان قابل توجه نيستند و درد كمتري هم دارند. بنابراين به نظر ميرسد كه اين بريس ها ميتوانند گزينه عالي براي درمان ارتودنسي بزرگسالان باشند.

چه مشكلاتي در ارتودنسي دندان روكش شده ممكن است پديد آيد؟

 در زير به برخي از مشكلات احتمالي مي‌پردازيم.

زماني كه بريس ثابت بر روي دندان‌هاي كاشته شده و يا روكش شده قرار داده مي‌شود، حركت دندان‌ها محدود خواهد بود. موقعيت ايمپلنت دندان را نمي‌توان تغيير داد چراكه آن‌ها محكم بر روي استخوان فك جوش خورده‌اند. براي افرادي كه از بريج دندان استفاده مي‌كنند، حركات دندان بايد كم باشند تا به بريج آسيبي وارد نشود. اگر دندان‌هاي فرد قبلاً آسيب ديده و ترميم شده‌اند (مانند موارد عصب كشي و روكش دندان) متخصص ارتودنسي با سرعت كمتري دندان‌ها را حركت داده و در طول روند درمان نيز دندان‌هاي شما را تحت نظر خواهد گرفت.

احتمال آسيب رسيدن به روكش و بريج دندان‌ها در طول درمان ارتودنسي وجود خواهد داشت. اين آسيب‌ها تنها جنبه‌ي ظاهري داشته و نيازي به انجام اقدامات خاص ندارند به‌خصوص در صورتي‌كه دندان‌هاي ترميم شده‌ي شما در انتهاي دهان بوده و محسوس نيستند. اگر روكش دندان‌هاي جلويي شما در اثر استفاده از بريس آسيب ديدند، مي‌توانيد پس از برداشتن بريس از دندانپزشك خود بخواهيد تا آن‌ها را ترميم كند.

ممكن است لازم باشد تا ترميم دندان‌ها از نظر زيبايي، تا بعد از درمان ارتودنسي به تعويق بيفتد. اگر مي‌خواهيد براي زيبايي روكش دندان خود را عوض كنيد، توصيه مي‌شود تا اين كار را پس از اتمام درمان ارتودنسي انجام دهيد. با اين‌حال درصورتي‌كه روكش دندان شما شل شده باشد ممكن است متخصص ارتودنسي درخواست دهد تا يك روكش موقتي قبل از ارتودنسي كردن دندان‌ها براي شما ساخته شود. شما هميشه مي‌توانيد پس از ارتودنسي كردن دندان‌ها، روكش آن‌ها را عوض كنيد.

ممكن است لازم باشد تا روند درمان آرام‌تر انجام شود. اگر دندان‌هاي شما روكش شده و يا عصب كشي شده‌اند، ممكن است لازم باشد تا حركت آن‌ها كندتر انجام شود به‌خصوص در مواردي كه دندان قبلاً آسيب ديده است. همچنين لازم است تا اين دندان‌ها در طول درمان ارتودنسي تحت نظر گرفته شوند.

براي افرادي كه جديداً دندان‌هاي خود را عصب‌ كشي و يا روكش كرده‌اند، بهتر است كه قبل از شروع درمان ارتودنسي چند ماه صبر كنند. متخصص ارتودنسي مي‌خواهد از سالم بودن دندان قبل از قرار دادن بريس بر روي آن مطمئن شود.

وضعيت هر فرد منحصر به خود او بوده و استفاده از بريس بر روي دندان‌هاي ترميم شده نيز مقداري سخت‌تر از حالت عادي است ولي يك متخصص ارتودنسي باتجربه مي‌تواند بهترين روش درماني براي شما را پيدا كرده و لبخندي زيبا را براي صورت شما ايجاد كند.

 

جلوگيري از پير شدن لبخند

 پير شدن شدن لبخند پديده اي است كه مي توان آنرا تا حد زيادي به تعويق انداخت.

براي جلوگيري از پير شدن لبخند چه مي توان كرد؟ 

ما در اينجا توصيه هاي داريم كه اگر به آن عمل كنيم تا حدود زيادي مي توان از سرعت روند پير شدن لبخند پيشگيري كرد.

لبخند باريك 

اگر ما در هنگام لبخند ، دندان هايمان كمي پنهان باشند و به خوبي نشان داده نشوند ، مي توانند تا چندين سال به سن ما اضافه كنند.

در اين صورت دندان هاي پشتي ما ديده نمي شوند و يك خلاء تيره در قسمت پشت دهان ما ايجاد مي كنند.

اما چگونه مي توانم لبخند باريك خود را پر كنم و دندان هايم را به خوبي نشان دهم؟

ما به شما توصيه مي كنيم كه از درمان ارتودنسي كمك بگيريد.

ارتودنسي روشن براي جلوگيري از پير شدن لبخند

يهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران در اين باره اينگونه توضيح مي دهد : لبخند باريك را مي توان با استفاده از ترازهاي گسترش قوس ، اصلاح كرد.

ارتودنسي نامرئي به حدود سه تا شش ماه زمان احتياج دارد تا دندان هاي شما را جوانسازي كند.

اغلب افرادي كه از اين ارتودنسي استفاده مي كنند نه تنها يك لبخند پرتر و جوان تر را به دست مي آورند بلكه به يك خط فك بهبود يافته نيز دست پيدا مي كنند.

جلوگيري از پير شدن لبخند با درمان شلوغي دندان ها

ازدحام بيش از حد دندان ها مي تواند خطر پوسيدگي و ريزش زود رس دندان ها و لثه ها را افزايش دهد.

در صورت وقوع هر يك از اين موارد قطعا لبخند شما پير تر از سن شما نشان داده خواهد شد.

استفاده از ارتودنسي شفاف و روشن راه بسيار خوبي براي متوقف كردن اين عارضه است.

جلوگيري از پير شدن لبخند به وسيله صاف كردن لبه دندان ها

با افزايش سن ، دندان ها دچار سايش و لب پريدگي مي شوند.

در سنين بالا ، تراشه ها و شكاف ها بر روي دندان ها واضح تر شده و بيشتر به چشم مي آيند.

در اين صورت به وسيله درمان پر كردن لبه هاي دندان ها و ترميم سطوح فرسوده شده ، روند پير شدن لبخند شما كند تر خواهد شد.

جلوگيري از پير شدن لبخند با استفاده جايگزيني دندان

با افزايش سن ممكن است شاهد از دست دادن دندان ها باشيم كه ممكن است باعث از دست دادن زيبايي لبخند باشيم اما با استفاده از روش هايي مثل ايمپلنت دندان ، بريج دندان و يا پروتز دندان مي توانيم زيبايي لبخند خود به دست اموريم.

آشنايي با خطرات و عوارض ارتودنسي

 بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران در اين باره اينگونه توضيح مي دهد : مانند هر پروسيجر درماني كه احتمال بروز مشكلاتي در آن وجود دارد، ارتودنسي دندان نيز مبرا از مشكل نيست. به طور كلي از ارتودنسي براي حل مشكلات مختلف تر از دندان استفاده مي‌شود. خيلي كم و به ندرت به دنبال انجام پروسه هاي درماني براي بيماران، ممكن است مشكلي پيش بي‌آيد. اما بر حسب اتفاق يا فاكتورهاي ديگري، بروز خطا و يا عارضه در اين حرفه نيز اجتناب ناپذير است. در ادامه با همه چيز در مورد ارتودنسي بيشتر آشنا خواهيد شد.

پوسيدگي دندان 

پوسيدگي عارضه مستقيم درمان ارتودنسي  نيست. اين مورد، در صورت بروز، بصورت مستقيم به بيمار بستگي دارد. بيمار زماني كه در حين درمان به بهداشت دهان خود رسيدگي نكند، اولين و خطرناك ترين عارضه براي او پوسيدگي دندان ها خواهد بود.

وارد شدن آسيب به ريشه دندان يكي از عوارض ارتودنسي است

در موارد بسيار نادر، ممكن است حين نصب وسايل ارتودنسي يا در طول دوره درمان، ريشه دندان تضعيف يا كوتاه شود.

به طور قطع نميتوان گفت كه اين مشكل براي چه بيماراني رخ ميدهد، اما به نظر ميرسد اين عارضه نادر است و گزارشات اندكي در اين خصوص وجود دارد.

در صورت كوتاه شدن و يا تضعيف ريشه دندان، اين احتمال وجود دارد كه دندان بميرد يا مجبور به كشيدن آن باشيد.

بروز آبسه و جوش در بافت‌هاي دهان

اگر متخصص ارتودنسي شما باتجربه يا حرفه اي نباشد، احتمال اين مي رود كه در حين نصب برخي از ابزارهاي ارتودنسي مثل بريس، به بافت هاي نرم دهان شما آسيب وارد شود.

برخي اوقات ممكن است يكي از اجزاي بريس ها شل شده يا بيافتد. كه ميتواند منجر به زخم شدن دهان يا تشكيل آفت شود. براي پيشگيري از بروز هر كدام از اين مشكلات، بايد به يك متخصص خوب ارتودنسي مراجعه كنيد.

احتمال بروز واكنش آلرژيك در بافت هاي دهان يكي از عوارض ارتودنسي است

وجود حساسيت به برخي از مواد طبيعي يا صناعي كاملا طبيعي است. اگر بيماري حين ويزيت با متخصص ارتودنسي، چيزي از حساسيت هاي خود به زبان نياورد، امكان اين مي‌رود كه به يكي از وسايل و مواد ارتودنسي حساسيت داشته باشد.

بازگشت يا تشديد مشكلات ارتودنتيك

بازگشت مشكل ارتودنسي به اين معني است كه دندان ها، كم كم به حالت سابق، يعني قبل از اقدام به درمان ارتودنسي برمي‌گردند.

به طور معمول اگر پس از درمان ارتودنسي از ابزار مهمي مثل ريتينرها استفاده نشود. و يا نكاتي كه ارتودنتيست به شما توصيه كرده رعايت نشود، احتمال بازگشت مشكل وجود دارد.

صفحه قبل 1 ... 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 صفحه بعد
<-blogads->