ارتباط چاقی و پوسیدگی دندان

 چاقی و پوسیدگی دندان ممکن است علل متفاوت داشته باشند ، اما مخرج آنها مشترک است.

محققان دانشکده دندانپزشکی می گویند در صورت داشتن رژیم نامناسب غذایی و سطح فعالیت کم ، ممکن است شما یا فرزند شما در معرض خطر چاقی قرار بگیرید.

در این صورت ممکن است خطر ابتلا به پوسیدگی های دندانی نیز افزایش بیابد.

چاقی و پوسیدگی دندان در کودکان

مطالعاتی که اخیرا درباره ارتباطی که بین روابط چاقی با خطر ابتلا به حفره های دندانی در کودکان پرداخته است یافته هایی را در بر داشته است.

این یافته ها مبنی بر این است که کودکانی که بی تحرک هستند و بیشتر وقت خود را صرف بازی های ویدئویی و رایانه ای می کنند چاق تر از همسالان خود هستند.

زیرا در هنگام تماشای تلویزیون و بازی ها به طور معمول میان وعده های بیشتری مصرف می کنند.

چاقی و دندان های شما

امروزه چاقی به عنوان یک بیماری همه گیر در نظر گرفته شده است.

در جوامع پیشرفته تخمین زده می شود که 31 درصد از افراد چاق هستند.

یک مطالعه منتشر شده در مجله ژورنال تحقیقات دندانپزشکی ژوئن 2009 نشان می دهد که باکتریهای دهان ممکن است در ایجاد چاقی نقش داشته باشند.

برای مطالعه بیشتر: مجله تخصصی دندانپزشکی

پیشگیری از چاقی و پوسیدگی دندان با رژیم غذایی مناسب

برخی از دیدگاه ها حاکی از آن است که کربوهیدرات های قابل تخمیر برای رژیم غذایی ما ضروری است.

زیرا برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های دندانی از تبدیل شدن این قندها به پلاک ، با پیروی از یک برنامه غذایی بهداشتی دندانپزشکی قابل پیشگیری است.

اما این احتمال نیز وجود دارد که پیروی از یک رژیم غذایی گلیسمی پایین ممکن است برای ما مفید تر باشد.

ارتباط التهاب لثه با چاقی و پوسیدگی دندان

هنگامی که فردی دچار التهاب لثه شده باشد ممکن است نشانه این باشد که بدن دچار التهاب سیستمیک قابل توجهی می شود که می تواند به افزایش وزن و خطر چاقی کمک کند.

از این رو کاهش کربوهیدراتهای ساده ممکن است بر بیماری لثه و چاقی تاثیر مثبت داشته باشد.

معاینات دوره ای دندانپزشکی

همانطور که سلامت کلی بدن برای ما اهمیت دارد ، مجددا تاکید می کنیم که معاینات منظم دندانپزشکی نیز بسیار با اهمیت هستند.

بهداشت دقیق دندان با مسواک زدن و نخ دندان دو بار در روز توصیه ای است که ما باید همواره به آن عمل کنیم.

اصلاحات آگاهانه دررژیم غذایی ممکن است از عوارض مربوط به بیماری لثه و اساسا باکتری های دهان جلوگیری کند.

همچنین  اگر نامرتبی دندان های شما باعث شده اند که نتوانید بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت کنید بهتر است با یک متخصص ارتودنسی در این باره مشورت کنید.

اظهار نظر بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران در این باره:

درمان ارتودنسی می تواند مشکلات دندانی شما را از قبیل موارد زیر برطرف کند.

این موارد عبارتند از:

  • تراکم و شلوغی دندان ها
  • جلوزدگی دندان ها در فک بالا
  • جلوزدگی دندان ها در فک پایین
  • روی هم افتادگی دندان ها
  • کجی وچرخیدن دندان ها
  • فاصله زیاد بین دندان ها

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سایر خدمات دندانپزشکی مثل (دندانپزشکی بارداری ،دندانپزشکی کودکان و....) می توانید به سایت دندانپزشکی تاج مراجعه کنید

 

چرا دندانپزشكي كودكان اهميت دارد؟

 دندانپزشكي كودكان شاخه‌اي از دندانپزشكي است كه از كودكي تا نوجواني با آنها سروكار دارد. در دندانپزشكي، دندانپزشك كودكان و دندانپزشكي اطفال اهميت خاصي براي پوسيدگي دندان قائل هستند. اختلالات رشد كودك، عملكرد درسي ضعيف در مدرسه و نيز روابط اجتماعي ضعيف همگي از اثرات بهداشت ضعيف دهان و دندان در كودكان است.  بنابراين وجود متخصصين اين امر براي حفظ سلامت بهداشت دهان و دندان كودكان امري ضروري است.

در واقع در دندانپزشكي كودكان متخصصان اين رشته بايد به گونه‌اي آموزش ببينند كه بتوانند درمان‌ها و عمل‌هاي مختلف دندانپزشكي از قبيل بيهوشي، بي‌حسي و ارتودنسي دندان در كودكان را به صورت تخصصي بر روي آنها اعمال كنند تا كودكان بتوانند به راحتي با فضاي مطب يا كلينيك دندانپزشكي اطفال ارتباط برقرار كنند

پايه سلامت دهان و دندان در هر فردي از كودكي آغاز مي‌شود. چرا كه در دوران كودكي مي‌توان باورها، عادات و سبك زندگي سالم در رابطه با سلامت دهان و دندان را به كودكان به راحتي آموزش داد تا بدين صورت از بروز مشكلات دهان و دندان پيشگيري كنيم.

  • اهميت حفظ دندان‌هاي شيري
  • اهميت پيشگيري از پوسيدگي دندان كودكان
  • اهميت تجربه خوشايند دندانپزشكي
  • اهميت آموزش‌هاي مرتبط با سلامت دهان و دندان كودك

توصيه ها و وظايف دندانپزشك كودكان 

دندانپزشك كودكان، سلامت دندان‌هاي كودك را ارتقاء مي‌دهد و نيز در واقع نقش يك منبع اطلاعاتي در اين زمينه براي والدين كودكان عمل مي‌كنند. انجمن دندانپزشكي كودكان آمريكا AAPD و انجمن پزشك كودكان آمريكا AAP توصيه مي‌كنند كه ملاقات با دندانپزشك بايد هر شش ماه، پس از اولين رويش دندان در كودكان يا يك سال پس از تولد كودكان، صورت بگيرد. با مراجعه منظم و به موقع به دندانپزشكي كودكان مي‌توان پوسيدگي و ساير مشكلات دندان‌هاي كودكان را در همان مراحل اوليه رفع كرد. دندانپزشك كودكان با دادن اطلاعات آموزشي در رابطه با مسواك زدن، نخ دندان، فلورايد و همچنين مشاوره تغذيه نقش مهمي در سلامت دهان و دندان كودكان دارند.

توصيه هاي بهداشتي دهان و دندان براي كودكان

  • جلوگيري از عادات غلط دهاني كودك مانند مكيدن انگشت و دندان قروچه
  • تشويق كودك به مسواك زدن از 2 سالگي
  • دقت در رژيم غذايي كودك و كنترل مصرف مواد قندي و شيرنيجات
  • استفاده از خميردندانهاي مخصوص كودكان
  • معاينات منظم دندانپزشكي براي پيشگيري از پوسيدگي و مشكلات بهداشتي دهان و دندان در كودكان
  • مصرف ميوه و سبزيجات تازه به جاي مواد مصرفي فاقد ارزش غذايي

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد ساير خدمات دندانپزشكي ( ايمپلنت دندان، لمينت دندان و...) مي توانيد به سايت كلينيك دندانپزشكي ايده ال مراجعه كنيد.

درمان ديپ بايت چيست؟

ديپ بايت دندان به انگليسي (Deep Bite) نوعي اوربايت دندان است. اين عارضه كه شديدتر از اوربايت دندان است در افراد زيادي وجود دارد. ديپ بايت دندان به نوعي حتي شايعترين عارضه و مال اكلوژن در ميان افراد خردسال است.

فرقي نميكند كه شما چه سني داشته باشيد، كودك يا بزرگسال، در هر صورت متخصصان ارتودنسي ميتوانند با انواع روش هاي ارتودنسي مانند ارتودنسي ثابت، نامرئي، متحرك و … اقدام به درمان مال اكلوژن ديپ كنند. اما بهترين سن براي اصلاح اين مشكل دوره كودكي است زيرا استخوان فك هنوز به رشد و تكامل نهايي خود نرسيد و راحتتر ميتوان هر نوع مال اكلوژني را در اين سنين اصلاح كرد.

اولين هدف از درمان ديپ بايت هماهنگ و تراز كردن فك ها  و دندان ها با يكدگير است. براي رسيدن به اين هدف، ما معمولا از بيش از يك روش درماني استفاده كنيم. يعني ممكن است نياز باشد چندين روش  ارتودنسي براي حل اين مشكل مورد استفاده قرار بگيرند.

انواع روش درمان ديپ بايت چيست؟

اولين خط درمان براي اصلاح اين اوربايت شديد اسفاده از پالاتال اكسپندر يا وسيع كننده هاي كام است. علاوه  بر اين دستگاه ارتودنسيريال توربو براكت ها نيز ميتوانند در آغاز درمان مورد استفاده قرار بگيرند. استفاده از اين دستگاه هاي ارتودنسي باعث ميشود فضا براي رشد دندان هاي خلفي باز شده و كم كم شدت مشكل كمتر شود.

ساير گزينه هاي درمان اوربايت شديد

ساير درمان هاي ارتودنسي ثابت (بريس ها) نيز به درمان ديپ بايت كمك ميكنند. اگر مشكل خيلي شديد باشد از بريس ها و براكت هاي فلزي براي درمان استفاده ميشود و اگر مشكل هنوز خيلي كوچك باشد و يا ديپ بايت خفيف باشد ميتواند از ارتودنسي متحرك و نامرئي مانند اينويزيلاين ها نيز براي درمان استفاده كرد.

چنانچه علت ايجاد ديپ بايت كوچك بودن فك پايين باشد و اين فك به درستي و كاملا رشد نكرده باشد از دستگاه هايي براي تحريك رشد استخوان استفاده ميشود.

چنانچه شخصي در كودكي مشكل ديپ بايت خود را درمان نكرده باشد و اكنون در سنين ميانسالي باشد ممكن است نياز به عمل جراحي ارتودنسي يا جراحي ارتوگناتيك داشته باشد.

درمان اوربايت شديد تنها محدود به برگرداندن فك ها و دندان ها به حالت طبيعي نيست بلكه نياز به پروسه هاي زيبايي نيز وجود دارد. زيرا ديپ بايد باعث ايجاد آسيب به دندان ها ميشود و براي ترميم دندان ممكن است نياز به روش هاي دندانپزشكي ترميم و زيبايي براي اصلاح طرح لبخند  از جمله انواع ونير دندان (انواع لمينت دندان، ونير كامپوزيت و …)، تاج و … باشد.

چنانه در رابطه با انواع  روش هاي ترميم و زيبايي دندان سوالي داريد ميتوانيد سري به مقالات وبسايت تخصصي دندانپزشكي تاج دنتال باتجربه ترين كلينيك دندانپزشكي جنت آباد بزنيد و از گنجينه مطالب آن استفاده كنيد

ديپ بايت چيست و روش درمان آن چگونه است؟

 ديپ بايت دندان به انگليسي (Deep Bite) نوعي اوربايت دندان است. اين عارضه كه شديدتر از اوربايت دندان است در افراد زيادي وجود دارد. ديپ بايت دندان به نوعي حتي شايعترين عارضه و مال اكلوژن در ميان افراد خردسال است

ديپ بايت چيست؟ (تعريف دندانپزشكي و كامل اين اوربايت) 

بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران اينگونه به اين سوال پاسخ مي دهد: ديپ بايت دندان در اصل يك نوع ناهنجاري ساختاري فكين است كه نمونه ساده تر آن اوربايت دندان است. در حالت نرمال فكين بالا و پايين با هم هماهنگ بوده و همديگر را ميپوشانند. جز اينكه فك فوقاني چند ميليمتر  جلوتر از فك تحتاني است، در حالت عادي هيچ مشكلي متوجه اين موقعيت فك ها نيست. اما زماني كه فك بالا نزديك ۳ ميلي متر جلوتر از فك پايين باشد ميگوييم كه شخص اوربايت دارد.

عوارض ديپ بايت دندان چيست؟ (مشكلات و عوارض ناشي از اين مال اكلوژن)

اين عارضه مشكل شديدي است كه روي عملكردهاي مختلف دهان و دندان و حتي تنفس تاثير ميگذارد. مشكل در جويدن، دشواري در صحبت كردن و حتي سخت نفس كشيدن تنها تعدادي از عوارض ديپ بايت دندان هستند. كساني كه از اين  مشكل رنج ميبرند معمولا صورتي گرد و كوتاه دارند و ظاهرشان به مراتب مسن تر و پيرتر از سن و سال واقعي آن ها است.

علت ديپ بايت چيست؟

به طور كلي در اغلب موارد اوربايت و نمونه شديدتر آن ژنتيكي هستند و از والدين به ارث برده ميشود. به عبارتي اگر شما در خانواده خودتان شخصي ميشناسيد كه اوربايت شديد دارد احتمالا در نسل هاي آينده شما هم، چنين چيزي رخ دهد. مشكلات ژنتكي در برخي افراد باعث ميشود كه فك بالا زودتر رشد كرده و بزرگ شود و يا اينكه فك پايين از نظر رشد بسيار كند است.

نحوه تشخيص ديپ بايت چگونه است؟                                         

يكي از مهمترين دلايلي كه دندانپزشكان توصيه ميكنند كودكان را از سنين كم و پايين به مطب يا كلينيك دندانپزشكي ببريد تشخيص به موقع و زودهنگام مشكلات دهان و دندان كودكان است. زماني كه شما از همان دوران كودكي مطابق برنامه، به يك متخصص دندانپزشكي اطفال يا كودكان برويد ديپ بايت از همان ابتدا تشخيص داده شده و درمان ميشود.

درمان ديپ بايت چيست؟

فرقي نميكند كه شما چه سني داشته باشيد، كودك يا بزرگسال، در هر صورت متخصصان ارتودنسي ميتوانند با انواع روش هاي ارتودنسي مانند ارتودنسي ثابت، نامرئي، متحرك و … اقدام به درمان مال اكلوژن ديپ كنند. اما بهترين سن براي اصلاح اين مشكل دوره كودكي است زيرا استخوان فك هنوز به رشد و تكامل نهايي خود نرسيد و راحتتر ميتوان هر نوع مال اكلوژني را در اين سنين اصلاح كرد

براي مطالعه بيشتر : مجله تخصصي دندانپزشكي

دندانپزشكي كودكان چيست؟

 بيماران كودك نسبت به بزرگسالان نيازمند خدمات دندانپزشكي متفاوتي هستند. علاوه بر اين، آنها ممكن است نيازهاي رفتاري و دنداني بسيار خاصي داشته باشند كه تنها مختص بچه ها و سنين پايينتر باشد. بر همين اساس و براي پيشگيري، درمان و برطرف كردن مشكلات خاص كودكان در رشته دندانپزشكي، تخصصي به وجود آمده به نام دندانپزشكي كودكان كه به تمام نيازهاي دندانپزشكي اطفال به طور كامل پاسخ ميدهد. بنابراين هر زمان كه كودك شما با مشكل دندان مواجه شد بايد به طور مستقيم او را به يك دندانپزشك كودكان ببريد نه يك دندانپزشك عمومي.

متخصصان براي دلبندان شما چه كاري انجام ميدهند؟ 

متخصصان دندانپزشكي اطفال براي دلبندان شما خدمات زير را ارائه ميدهند. البته توجه كنيد كه اين دندانپزشكان وظايف زيادي دارند كه ما تنها به ذكر مهمترين خدمات ارائه شده توسط آن ها ميپردازيم:

انجام معاينات كامل و مرتب دهان و دندان براي نوزادان، كودكان و مادران آن ها

كمك به حفظ و ارتقايي بهداشت دهان ودندان كودكان

انجام كليه مراقبت هاي پيشگيرانه از جمله تميز كردن و شستشوي تخصصي دندان كودكان، معرفي انواع محصولات مناسب براي دندان اطفال، توصيه هاي تغذيه اي براي حفظ سلامتي دهان آن ها

ارائه مشاوره در مورد عادات دهاني اطفال

ارزيابي و درمان زودهنگام براي صاف كردن دندانها و اصلاح بايت نامناسب (ارتودنسي دندان كودكان)

ترميم حفره هاي دندان

تشخيص بيماري هاي دهان و دنداني ناشي از بيماري هاي ديگر مثل ديابت، نقص مادرزادي قلبي، آسم، تب يونجه و اختلال كمبود توجه-بيش فعالي

مديريت مشكلات و بيماري هاي لثه از جمله زخم ها، مخاط و بيماري پريودنتال كودكان

مراقبت از آسيب ديدگي هاي دندانپزشكي

تمركز دندانپزشكي كودكان بر روي رويش دندان شيري تا رويش دندان دائمي است

دندان هاي شيري از سن 6 تا 24 ماهگي شروع به رويش مي كنند و با شروع دندان هاي فك پايين و مياني شروع مي شود. در سن 6 سالگي دندانهاي شيري كم كم افتاده و جاي خود را به دندان هاي دائمي ميدهند كه قرار است تا پايان عمر همراه كودك باقي بمانند. روند رويش دندان دائمي معمولا تا 12 سالگي به اتمام ميرسد. بنابراين دندانپزشكي كودكان تا سن 12 سالگي تمام نيازهاي دهان و دندان اطفال را به طور كامل پاسخ ميدهد.

بهترين سن مراجعه كودك به دندانپزشك

اگر مشكلي متوجه دهان ودندان كودك باشد بهتر است از سن 4 سالگي براي اولين بار كودك را به نزد دندانپزشك اطفال ببريد. در سن 6 سالگي براي ارزيابي الگوي صحيح رشد صورت و بايت كودك و روند در آمدن اولين دندان هاي دائمي نيز حتما بايد به دندانپزشك مراجعه كرد. از آن به بعد ويزيت منظم به دندانپزشك بسته به سلامت و پيشرفت دهان كودك هر 6 ماه يا هر يكسال يك بار بايد انجام شود

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد ساير خدمات دندانپزشكي ( ايمپلنت دندان ، لمينت دندان و...) مي توانيد بيه سايت كلينيك دندانپزشكي ايده آل مراجعه كنيد.

 

علل شایع جلو زدگی دندان های بالا ( پروتروژن ) چیست ؟

 بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران اینگونه به این سوال پاسخ می دهد:

جلو زدگی دندان های بالا ژنتیک است .

جلو زدگی دندان های بالا  در فک بالا و یا یک اورجت که در آن فک بالا فک پایین را همپوشانی نکرده است در کودکان بسیار  شایع است .

علت بروز پروتروژن دندانی در برخی مواقع به دلیل کمبود فضا در قوس دندانی است.

در این حالت در دندان های دائمی جلو زدگی ایجاد شده و در قوس بزرگتری قرار می گیرند.

بنابراین  بیمار نمی تواند بدون فشار لب های خود را بهم برساند .

در حالت عادی و طبیعی دندان های بالا بین 3 الی 5 میلی متر می توانند جلوتر از دندان های پایین باشد.

هنگامی که این همپوشانی به بیش از 5 میلی متر می رسد غیر طبیعی به نظر می رسد و به یک درمان اصلاحی نیاز دارد .

تشدید برآمدگی ژنتیکی دندان های جلو در اثر عادت های نامناسب

جلو زدگی دندان های بالا در اثر ژنتیک بدتر خواهد شد اگر کودک عادت به مکیدن انگشت شست خود و یا پستانک را برای سال های بسیار داشته باشد .

همچنین برخی از کودکان  عادت های عصبی مانند هل دادن زبان خود به جلو دارند که باعث تشدید این برآمدگی می شود .

بی نظمی های دندانی در اکثر مواقع منشاء استخوانی و دندانی دارند .

هنگامی که بیماری دارای دندان های جلو آمده  در فک بالا است احتمالا استخوان فک بالای او جلو است.

یا استخوان فک ایرادی ندارد و این دندان ها هستند که جلو آمده اند .

در پاره ای از موارد هم متخصص ارتودنسی از  بیمارانی ویزیت به عمل می آورد که هم استخوان فک جلو آمده دارند و هم دندان های آنها جلو است .

جلو زدگی دندان های بالا در اثر عقب ماندگی فک پایین

این دسته از بیماران در گروه بیماران کلاس II قرار می گیرند.

اگر درمان را از سنین رشد شروع کنند با تغییر در الگوی رشد فک و استفاده از درمان های فانکشنال می توانند به نتیجه مطلوب  برسند .

دستگاه های متحرک ارتودنسی  نیز در نوجوانان می تواند مشکلات فکی را اصلاح کند .

برا مطالعه بیشتر : مجله تخصصی دندانپزشکی

دندانپزشک اطفال

 دندانپزشک کودکان به بهداشت دهان و دندان، از دوره کودکی تا نوزده سالگی (پایان دوره نوجوانی) اختصاص دارد. دندانپزشکی اطفال، در زمینه سلامت و بهداشت دهان و دندان و لثه ها در دوره های مختلف کودکی، صلاحیت و تخصص دارد.

اصولاً در 6 ماهگی، دندانهای کودکان شروع به درآمدن می کند. در سن 6 یا 7 سالگی دندانهای شیری شروع به ریختن کرده و در نهایت دندانهای دائمی جایگزین آنها می شود. در صورت عدم مراقبت صحیح، کودکان مبتلا به بیمارهای دهان و دندان می شوند که ممکن است در تمام طول عمر موجب درد و سایر عوارض جانبی می شود.

دندانپزشک کودکان چه آموزشهایی می بیند؟

دوره دندانپزشکی کودکان حداقل پس از گذرندان این مراحل تکمیل می شود:

4 سال در دانشکده دندانپزشکی

گذراندن 2 سال آموزشی دیگر به عنوان رزیدنت در یک دندانپزشکی تخصصی نوزادان، کودکان و نوجوانان 13 تا 19 ساله و همچنین کودکان با نیازهای خاص

دندانپزشک کودکان چه درمانهایی ارائه می دهد؟

دندانپزشک اطفال، مراقبتهای جامع سلامت و بهداشت دهان و دندان را ارائه می دهند که شامل موارد زیر است:

معاینات بهداشت دهان و دندانِ نوزادان که شامل ارزیابی خطر پوسیدگی دندان در مادر و نوزاد است.

مراقبتهای پیشگیرانه دندان شامل تمیز کردن دندان، استفاده از فلوراید و توصیه هایی در خصوص تغذیه و رژیم غذایی کودک

مشاوره در رابطه با عادتهای رفتاری کودک (به عنوان مثال، استفاده از پستانک و مکیدن انگشت شست)

ارزیابی اولیه قدرت دندانها، اصلاح طرز قرار گرفتن دندانها به روی هم (ارتودنسی دندان)

ترمیم و بازسازی حفره دندان و عیوب مربوط به آن

شناسایی شرایط دهانی مرتبط با بیماریهایی مانند دیابت، نقص مادرزادی قلبی، آسم، تب یونجه، اختلال کم توجهی / بیش فعالی

مدیریت کردن بیماریهای لثه، زخم معده، short frenulae, mucocelec و بیماریهای پریودنتال کودکان

مراقبت در برابر صدمات دندانی (به عنوان مثال شکستگی، دندانهای جابجا شده و یا دندانهای از دست رفته)

واردی که ممکن است دندانپزشک کودکان توضیح دهد شامل:

1. تمرینهای مناسب برای بهداشت دندانها و لثه های کودکتان و پیشگیری از ایجاد حفره روی دندانها

2. نیاز به فلوراید

3. عادتهای رفتاریِ دهانی (مکیدن شست دست، tongue thrusting، مکیدن لبها)

4. نقاط عطف رشد کودک وارتباط آن با رشد دندانها

5. نحوه دندان در اوردن و رشد دندانهای شیری

6. تغذیه مناسب

7. برنامه ریزی برای معاینات دندانپزشکی. بسیاری از دندانپزشکان تمایل دارند تا کودکان را هر 6 ماه ملاقات کنند تا میزان راحتی و اطمینان کودک را برای ملاقات با دندانپزشک افزایش داده، بر رشد دندانها نظارت داشته و هرگونه مشکل در حال توسعه را فوراً درمان کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سایر خدمات دندانپزشکی مثل(ایمپلنت دندان، و....) می توانید به سایت کاینیک دندانپزشکی ایده آل مراجعه کنید.

لمینت دندان یا لومینیرز

هم لمینت دندان و هم لومینیرز دو نوع روکش دندانی هستند که اصلاحا به هر دو ونیر دندان گفته میشود. در عین اینکه هر دو روکش هستند اما تفاوت های زیادی با هم دارند. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت و فرق لمینت دندان و لومینیرز بپردازیم. برای این منظور هر دو را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار خواهیم داد.

لمینت

روکش ها به طور کلی به عنوان یک راه حل زیبایی و یا ترمیمی برای بهبود ظاهر دندان ها و طرح لبخند است. نصب این روکش ها توسط دندانپزشکان زیبایی دندان انجام داده  میشود و استفلاده از آن ها طی چند سال گذشته به شدت افزایش پیدا کرده است. ما چند نوع روکش یا ونیر دندان داریم که در ادامه به معرفی مشهورترین ونیر دندان یعنی لمنیت خواهیم پرداخت.

در برابر لکه و رنگ مقاوم هستند

مقاومت در برابر لکه و رنگ یک فرق لمینت دندان و لومینیرز است. دندان ها با وجود لمینت دندان در ایده آل ترین حالت ممکن قرار دارند زیرا 3 ویژگی سفید، درخشان و زیبا بودن را یکجا به دست خواهند آورد. هر چند که لمنیت ها، ونیرهایی مشابه مینای دندان هستند اما از لحاظ ساختاری از مینا متفاوت بوده و متخلخل نیستند. از همین روی نسبت به لکه و رنگ مقاوم بوده و به سختی دچار تغییر رنگ خواهند شد

به خوبی دندان های شکسته و تغییر رنگ داده شده را پوشش میدهند

فرق لمینت دندان و لومینیرز محدود به مقاومت در برابر لکه نیست. لمینت دندان قادر است به خوبی دندان هایی که دچار تغییر رنگ دائمی شده و به هیچ روشی سفید نمیشوند را پنهان کند این رحالی است که قدرت مانور لومینیرز کمتر است

لومینیرز

لومینیرزها هم نوعی روکش دندان یا ونیر هستند با این تفاوت که توسط یک شرکت یا لابراتوار خاص ساخته شده و دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند. میتوان گفت که لومینیرزها در اصل یک برند روکش دندان هستند. به این ونیرها معمولا ونیر یا روکش آماده میگویند و به مراتب نازک تر و ظریفتر از لمیمنت دندان هستند.

از سایر  ونیرها شفاف تر هستند

دقیقا مانند سایر ونیرها دندانپزشک زیبایی از لومینیرزها  برای پنهان کردن و پوشاندن دندان های دچار تغییر رنگ و دارای شکل غیرطبیعی استفاده میکند. آن ها هرچند نازک هستند اما ظاهری شبیه به  لمینت ها دارند.  با این وجود چون خیلی نازک و ظریف هستند اگر دندان کسی خیلی دچار تغییر رنگ شده باشد توصیه میشود که به جای لومینیرز از لمینت یا سایر روکش های دندانی استفاده کند

نیاز به تراشیدن مینای دندان ندارند

ما برای نصب سایر روکش‌ها معمولا نیاز داریم که بخشی از ضخامت مینای دندان را تراش دهیم تا جا برای روکش باز شده و طبیعی به نظر برسد. اما از آنجا که ونیر لومینیرز بسیار نازک است معمولا نیازی به تراشیدن مینای دندان نداریم

 

چطور پلاک متحرک (نگهدارنده/ ریتینر) را فراموش نکنیم

تابه حال برایتان پیش آمده که صبح‌ها با زنگ ساعت از خواب بیدار شوید و متوجه شوید که “ای وای! شب یادم رفت پلاک نگهدارنده را در دهان بگذارم!”. اگر پاسختان مثبت است، نگران نباشید، با ما همراه باشید تا متوجه شوید که چطور می‌توانید هیچ‌گاه پلاک متحرک را فراموش نکنید. یک شب فراموش کردن نگهدارنده (ریتینر) تاثیر چندانی بر حرکت دندان‌ها ندارد. اما اگر یک شب هزار شب شد، حتماً به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید تا مطمئن شوید که دندان‌ها به موقعیت اولیه برنگشته و دوباره نامرتب نشده است.

توصیه‌های  بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران برای فراموش نکردن پلاک متحرک

  • دستورات متخصص ارتودنسی  را درباره استفاده از ریتینر یادداشت کنید تا همیشه به خاطر داشته باشید که پلاک را باید شبانه‌روز یا فقط شب‌ها در دهان بگذارید یا کافی است که فقط چند بار در هفته از آن استفاده کنید. نوشتن این توصیه‌ها کمک می‌کند تا بهتر آنها را به خاطر بسپارید.
  • پلاک نگهدارنده را هر بار پس از خارج کردن از دهان تمیز کنید. اگر این کار را نکنید، ممکن است هنگامی که برای رفتن به سر کار یا کلاس عجله دارید، وقت نکنید آن را بشویید و بنابراین ترجیح دهید پلاک کثیف را در دهان نگذارید.
  • یک یادداشت روی آیینه، کیف پول یا کیف دستی‌تان بچسبانید تا پوشیدن پلاک متحرک را به شما یادآوری کند.
  • زنگ هشداری را تنظیم کنید که زمان استفاده از ریتینر را به شما یادآوری کند. تنظیم کردن یک ایمیل یادآور نیز راه‌حل خوبی است.
  • زمانی که پلاک نگهدارنده را برای غذا خوردن یا خوابیدن از دهان خارج می‌کنید، همواره آن را داخل جعبه محافظ قرار دهید تا احتمال این که آن را گم کنید یا از روی حواس‌پرتی دور بیاندازید، کاهش یابد.
  • اگر لازم نیست که هر روز از پلاک نگهدارنده استفاده کنید، می‌توانید رخدادهای مختلفی را به عنوان یادآور تعیین کنید. برای مثال تماشا کردن برنامه تلویزیونی هفتگی محبوب‌تان، شستن لباس‌ها یا رستوران رفتن هفتگی می‌تواند یادآوری باشد که لزوم استفاده از نگهدارنده را به شما خاطرنشان کند.
  • اگر فراموشکار هستید، از اطرافیانتان کمک بگیرید. از همسر، والدین، خواهر یا برادر تان خواهش کنید که این موضوع مهم را به شما یادآوری کنند.
  • عواقب استفاده نکردن از نگهدارنده و بازگشت دندان‌ها به موقعیت اولیه را در اینترنت جستجو کنید. دیدن این تصاویر باعث می‌شود که دیگر ریتینر را فراموش نکنید.

برای مطالعه بیشتر : مجله تخصصی دندانپزشکی

بریج‌ محافظه‌ کارانه درمانی مناسب برای افرادی که قادر به انجام ایمپلنت نیستند

 در افرادی که یک دندان خود را از دست می‌دهند و به هر دلیلی قادر به گذاشتن ایمپلنت نبوده و همچنین مایل نیستند که به روش سنتی دندان‌های مجاور ناحیه بی‌دندانی تراش بخورند، بریج‌ محافظه‌ کارانه درمانی مناسب است. در این نوع از بریج دندان، تنها سطح پشتی دندان‌ها به میزان بسیار کمی تراش می‌خورند و گیر پونتیک (دندانی که جایگزین می‌شود) از طریق چسبندگی به دو دندان مجاور به ‌وسیله سمان‌های رزینی چسبنده یا کامپوزیت‌ دندان تامین می‌شود

انواع بریج های محافظه کارانه کدامند ؟

  • فایبر بریج

این نوع بریج هم به صورت مستقیم و در مطب قابل انجام است و هم به شکل غیر مستقیم و در لابراتوار قابل ساخت می باشد.فیبر بریج معمولاً به عنوان یک راه‌ حل موقت و سریع بکار می‌رود.

  • مریلند بریج

این نوع از بریج های محافظه کارانه برای اولین بار توسط پروفسور تامسون در دانشکده دندانپزشکی مریلند طراحی و ساخته شد، به همین دلیل آن را مریلند بریج نامیدند. مریلند بریج که ادهزیو بریج هم نامیده می‌شود از یک روکش در وسط و دو بالچه در طرفین تشکیل شده است. این بالچه‌ها به دندان ها ی دو طرف ناحیه ی بی دندانی باند شده و باعث ثابت شدن روکش به دندان‌های مجاور می‌شود.

ایمپلنت یا بریج محافظه کارانه، کدامیک انتخاب مناسب تری هستند ؟

بدون شک ایمپلنت دندان بهترین روش درمانی جهت جایگزینی دندان های از دست رفته است. به این دلیل که درمان ایمپلنت موجب حفظ استخوان فک شده و از تحلیل رفتن آن جلوگیری می کند.

از طرف دیگر ماندگاری هر درمان، گزینه ای حائز اهمیت است. ایمپلنت درمانی تقریبا دائمی و با طول عمر بسیار بالا در نظر گرفته می شود.

در نتیجه بریج های محافظه کارانه با طول عمر کمتر و عدم توانایی در حفظ استخوان در مقایسه با ایمپلنت کاربرد محدودی دارند. علیرغم این محدودیت، در بعضی موارد به جز طرح درمانِ بریج های محافظه کارانه، انتخاب دیگری وجود ندارد.

 

صفحه قبل 1 ... 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 صفحه بعد
<-blogads->