علت تورم سقف دهان و درمان آن

 سقف دهان دقیقا کجاست و چه نقشی دارد؟

 

سقف دهان شامل یک صفحه استخوانی در جلو و یک قسمت غیر استخوانی در پشت است. این ها با هم،به عنوان یک مانع بین حفره دهانی و بینی عمل می کنند. با گذشت زمان و بر اثر دلایلی این بخش از دهان ممکن است دچار ورم و برآمدگی شود. این مشکل میتواند دلایل مختلفی داشته باشد که در ادامه با آن ها آشنا خواهید شد.

علل تورم سقف دهان کدامند؟

طیف وسیعی از شرایط می تواند سقف متورم دهان را ایجاد کند. برخی از دلایل ممکن است جزئی و عادی باشند و خیلی زود برطرف شوند اما برخی دیگر میتوانند جدی بوده و با مداخله دندانپزشکان یا پزشکان متخصص برطرف شوند. برخی از علل جزئی و زودگذر تورم سقف دهان میتواند شامل پروسه های دندانپزشکی باشد. برای مثال موارد زیر به صورت موقت و در بعضی مواقع باعث این ورم میشوند:

ارتودنسی دندان (ممکن است به خاطر تحت تنظیم دستگاه های ارتودنسی لثه ها و کام دهان کمی ورم کند)

ایمپلنت دندان (ورم لثه و کام دهان یکی از عوارض ناچیز و زودگذر عمل جراحی کاشت ایمپلنت دندان است)

نصب ونیر طی پروسه طرح لبخند (اگر کار نصب لمینت دندان ، ونیر کامپوزیت، کامپوزیت دندان و سایر روکش های دندانی را به یک دندانپزشک زیبایی بی تجربه بسپارید احتمال اینکه به لثه یا سقف دهان شما آسیب زده , باعث تورم موقتی آن بخش ها شود وجود دارد)

بارداری

خوردن مواد غذایی سفت و سخت

علل جدی تر ورم سقف دهان

سایر عللی که میتواند جدی تر بوده و نیازمند توجه دندانپزشک باشد عبارتند از:

 زخم در دهان

اغلب زخم های دهان، مانند زخم های دهلیزی و زخم های سرد، بر روی لثه ها، گونه ها یا لب ها ظاهر می شود. در برخی موارد ممکن است بر روی سقف دهان ظاهر شود. زخم ها می توانند باعث درد، تورم و ورم شوند.

 آسیب یا تروما

یکی از شایع ترین علل تورم بر روی سقف دهان آسیب یا تروما است که در دندانپزشکی اطفال نیز بسیار پر اهمیت است.

کمبود آب

از دست دادن آب بدن می تواند تورم سقف دهان ایجاد کند. از دست دادن آب بدن می تواند باعث ایجاد خشکی دهان شود.

موکوسل

ایجاد یک مخاط در داخل یک کیست توده ای شکل می گیرد که در سقف دهان به نام  موکوسل ظاهر می شود. موکوسل ها معمولا بدون درد هستند و معمولا پس از یک آسیب جزئی مانند برش یا تورم سقف دهان رخ می دهند.

 

چه فاکتورهایی روی قیمت کامپوزیت ونیر تاثیر میگذارند؟

 همانطور که در ابتدای مقاله هم ذکر شد، هزینه ونیر کامپوزیت ها را نمیتوان به صورت دقیق برآورد کرد چون باید چندین فاکتور مهم را در نظر بگیریم. در ادامه با مهمترین و تاثیرگذارترین فاکتورها و عواملی روی هزینه نهایی نصب ونیر کامپوزیت ها تاثیر میگذارند آشنا خواهید شد.

کیفیت روکش ها و کار دندانپزشک

مانند تقریباً هر چیزی که خریداری می کنید ، کیفیت یک عامل در هزینه و قیمت ونیر کامپوزیت خواهد بود. در حالت ایده آل، بهتر است که شما بهترین ونیرها با بالاترین کیفیت مواد را خریداری کنید. اما اگر می خواهید روکش ها را بدون صرف هزینه بالا و بر اساس بودجه خودتان انتخاب کنید تصمیم گیری در این مورد سخت تر خواهد بود.

تعداد دندان‌ها

برخلاف سایر پروسه های رایج دندانپزشکی مانند ارتودنسی دندان که تقریبا همه چیز دست متخصص ارتودنسی است، برای نصب ونیر ها دست شما باز است و انتخاب همه چیز بر عهده شما است. برای دندانپزشک زیبایی فرقی نمیکند شما چه تعداد دندان را میخواهید روکش کنید. چه یک عدد چه تمام دندان های جلو، در هر صورت کار این دندانپزشک بر اساس سلیقه و انتخاب شما خواهد بود.

قیمت ونیر کامپوزیت بر اساس جنس و برند ونیر                  

ما منظورمان از جنس و برند ونیر لمینت دندان و کامپوزیت نیست. بلکه خود کامپوزیت ها نیز ممکن است توسط شرکت یا لابراتوار خاصی ساخته شود. هر کدام از این برندها یا لابراتوارها نیز هزینه های خاصی دارند و همه به یک قیمت محصولات خود را ارائه نمیکند. بدیهی  است که اگر جنس کامپزیت شما باکیفیت و تضمین شده باشد قیمت ونیر کامپوزیت نهایی شما نیز بیشتر میشود. در حال حاظر در بازارهای جهانی معتبر، 8 سیستم کامپوزیت ونیر مختلف وجود دارند که هزینه هیچکدام یکسان نیست.

مکان و موقعیت جغرافیایی

معمولا هزینه و قیمت ونیر کامپوزیت ها از شهری به شهر دیگر متفاوت است. نه تنها این، بلکه حتی در شهر بزرگی مانند تهران، هزینه ها ممکن است متفاوت باشد و برای مثال در شرق تهران هزینه ها ممکن است متفاوت از غرب باشد. ولی به نظر میرسد اگر در یک شهر بزرگ باشید بهتر  بتوانید هزینه ها را مدیریت کنید زیرا در چنین شهرهایی به دلیل بالا بودن تعداد کلینیک ها و متنوع بودن قیمت ها بهتر  میتوان بر اساس بودجه اقدام به نصب کامپوزیت ونیر کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مثل اصلاح طرح لبخند ،لمینت دندان  و.... نیز می توانید به سایت کلینیک دندانپزشکی تاج دنتال مراجعه کنید.

 

درمان نامرتبی دندان‌ها

 اظهار نظر بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران در اینباره :

اکثر افراد مبتلا به مال اکلوژن خفیف نیازی به درمان ندارند. اما، در صورت شدید بودن مال اکولوژن، دندانپزشک بیمار را به یک متخصص ارتودنسی ارجاع می‌دهد. متخصص ارتودنسی نیز بسته به نوع مال اکولوژن، درمان‌های مختلفی را توصیه می‌کند، از جمله:

  • بریس برای اصلاح وضعیت قرارگیری دندان‌ها
  • کشیدن برخی دندان‌ها برای اصلاح شلوغی
  • تغییر شکل، روکش کردن یا متصل کردن دندان‌ها به یکدیگر
  • جراحی جهت تغییر شکل یا کوتاه کردن فک
  • استفاده از سیم و ورق‌های فلزی برای تثبیت استخوان فک

البته ممکن است درمان‌های مورد استفاده برای این عارضه نیز باعث برخی عوارض شوند، از جمله:

پوسیدگی دندان‌ها

درد یا ناراحتی

تحریک و حساس شدن دهان به خاطر استفاده از وسایلی مانند بریس‌ها

مشکل در جویدن یا حرف زدن در طول درمان

رفع مشکلات نامرتبی دندان‌ها در کودکان و بزرگسالان

درمان مال اکولوژن یا به‌هم ریختگی و شلوغی دندان‌ها در کودکان و بزرگسالان باعث اصلاح این مشکل می‌شود. درمان زود هنگام نامرتبی دندان کودکان طول درمان و هزینه آن را کاهش می‌دهد.

بزرگسالان نیز می‌توانند نتایج خوبی از درمان بگیرند. البته، درمان بزرگسالان طولانی‌تر و گران‌تر است. هر چه درمان زودتر شروع شود، نتیجه به دست آمده بهتر خواهد بود.

پیشگیری از شلوغی دندان‌ها (مال اکولوژن)

معمولاً پیشگیری از مال اکولوژن (اختلالات فکی و دندانی) دشوار است زیرا در اکثر موارد این اختلال موروثی است. والدین کودکان خردسال می‌بایست استفاده از بطری و پستانک را محدود کرده و مانع از مکیدن انگشت توسط کودکان خود شوند تا فک‌ آن‌ها در حین رشد دچار تغییرات ناخواسته کمتری شود. تشخیص زود هنگام مال اکولوژن

(اختلالات فکی و دندانی) به کاهش شدت عارضه و متعاقباً کاهش زمان مورد نیاز برای درمان کمک می‌کند.

برای مطالعه بیشتز: مجله ارتودنسی دندان

چرا دندان ها مهم هستند و اگر نباشند چه اتفاقی رخ میدهد؟

 اگر نگران جای خالی دندان از دست داده خود هستید باید گفت امروزه با پیشرفت علم در زمینه دندانپزشکی روش‌های مختلفی برای درمان این مشکل اختراع شده است. بسیاری از افراد به دلیل افزایش سن و یا دیگر مشکلاتی که ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد یک یا تعدادی از دندان‌های خود را از دست می‌دهند. این مشکل نه تنها از نظر ظاهر خوشایند نیست بلکه مشکلات دیگری را نیز به وجود می‌آورد. یکی از روش‌های رفع این مشکل کاشت ایمپلنت دندان است. با وبسایت کلینیک تخصصی تاج دنتال همراه باشید تا در این مقاله به بررسی ایمپلنت دندان بپردازیم.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان بهترین روش جایگزین دندان است و هر واحد آن شامل چندین بخش میشود که در مجموع نه تنها ظاهری شبیه به دندان طبیعی ما دارد بلکه تمامی عملکردهای دندانی را نیز به خوبی دندان های واقعی انجام میدهد. ایمپلنت‌ها قطعات فلزی هستند که مهمترین بخش آن یعنی پایه یا فیکسچر به داخل استخوان فک کاشته میشود و نقش ریشه دندان ما را ایفا میکند

جنس ایمپلنت‌های دندانی از چیست؟

ایمپلنت‌ها به شکل پیچ ساخته می‌شوند که از جنس تیتانیوم هستند و در استخوان فک کاشته می‌شوند. ایمپلنت‌های دندانی می‌توانند به صورت یک پارچه و یا دو تکه باشند و توسط پیچ اتصال قسمت تاج و ریشه را به هم وصل می‌کنند. با وجود اینکه ایمپلنت‌ها از تیتانیوم ساخته می‌شوند و در واقع یک عضو بیگانه محسوب می‌شوند ولی سازگاری بسیار خوبی با بدن دارند.

قیمت ایمپلنت دندان چقدر است؟

کاشت دندان به این روش یکی از گران ترین پروسه های دندانپرشکی ترمیمی است. از آنجا که اجزای ایمپلنت گران بوده و خود عمل نیز پیچیده و سخت است معمولا هزینه و قیمت ایمپلنت دندان بالا است. اما اگر بخواهیم به صورت یک محدوده قیمت این عمل را عنوان کنیم باید گفت که چیزی بین 4 تا 6 میلیون تومان به ازای هر دندان است

مراحل انجام ایمپلنت دندان

کاشت دندان با کمک ایمپلنت روند پیچیده و زمانبری دارد. اینکار در قالب یک عمل جراحی صورت میگیرد که توسط جراح دندان صورت میگیرد به این جراح معمولا متخصص ایمپلنت دندان نیز گفته میشود. برای اینکه این متخصص بتواند طی یک عمل جراحی برای افراد دندان بکارد باید مراحلی را طی کند. در ادامه با مهمترین مراحل ایمپلنت دندان آشنا خواهید شد:

  • معاینه و مشاوره توسط پزشک متخصص و تعیین نوع و تعداد ایمپلنت و هزینه آن
  • کشیدن دندان در صورت لزوم با صلاح دید پزشک متخصص
  • جراحی و نصب پایه ایمپلنت
  • طراحی چاهک لثه‌ای برای گذاشتن لبه‌ی روکش‌ها در زیر لثه، به منظور جلوگیری از ورود مواد غذایی به زیرایمپلنت
  • انتخاب رنگ ایمپلنت، قالب گیری و فرستادن قالب به لابراتوار
  • چسباندن نهایی

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سایر روش ها جایگزینی دندان  و هم چنین سایر خدمات دندانپزشکی( دندانپزشکی اطفال و...)  می توانید به سایت کلینیک دندانپزشکی  ایده ال مراجعه کنید. 

هزینه ونیر کامپوزیت

 ونیر دندان روکشی است که برای مقاصد زیبایی به دندان های شما متصل میشوند. این روکش ها اغلب مشکلات ظاهری دندان ها را برطرف کرده یا پنهان میکنند و در زیباسازی لبخند یا به اصطلاح طراحی و اصلاح طرح لبخند به شما کمک می‌کنند. یکی از مهمترین روکش های دندانی ونیر کامپوزیت است که به دلیل پایین بودن هزینه نهایی به نسبت لمینت ها بسیار مورد استفاده هستند

قیمت ونیر کامپوزیت در سال 99 چقدر است؟

قبل از هر چیزی باید بدانید که یک هزینه یا یک قیمت واحد برای روکش های کامپوزیتی تعریف نشده و همانطور که در ادامه خواهید خواند، هزینه هر واحد روکش متاثر از فاکتورهای زیادی است که همین موضوع باعث میشود ما به جای یک عدد خاص، یک بازه یا محدوده قیمت ارائه دهیم. در حال حاظر در ایران هزینه ونیر کامپوزیت چیزی بین 700,000 تا 1,500,000 تومان است. دقت کنید که این یک بازه قیمت است و چه بسا در برخی کلینیک ها این هزینه کمتر یا حتی مقداری بیشتر شود.

تفاوت قیمت لمینت با هزینه ونیر کامپوزیت چقدر است؟

هرچند که هم لمینت دندان و هم کامپوزیت هر دو در دسته ونیر ها یا روکش های دندانی هستند اما تفاوت های زیادی با هم دارند. این دو از لحاظ قیمت نیز با هم متفاوتند. قیمت لمینت به ازای هر دندان بیشتر از هزینه کامپوزیت ونیر است و چیزی بین 1,400,000 تا 1,600,000 است. دلیل بالا بودن قیمت نیز مشخص استت زیرا لمینت ها طبیعی تر، زیبا تر و ماندگارتر از کامپوزیت ها هستند.

چه فاکتورهایی روی قیمت کامپوزیت ونیر تاثیر میگذارند؟

  • کیفیت روکش ها و کار دندانپزشک
  • تعداد دندان‌ها
  • قیمت ونیر کامپوزیت بر اساس جنس و برند ونیر

برنامه‌های پرداخت هزینه

به طور معمول تعرفه های دندانپزشکی (مخصوصا دندانپزشکی زیبایی دندان) در تمام دنیا نسبتا بالا است و دلیلش هم به خاطر نوع تجهیزات بکار رفته در این رشته است. علاوه بر این برخی از کلینیک های دندانپزشکی نه تنها بر اساس تعرفه های مشخص شده از جانب مراجع بهداشتی از مراجعان هزینه دریافت می‌کنند بلکه بر اساس نوع شغل و موقعیت اجتماعی نیز گاها ممکن است هزینه ها را بالا ببرند. اگر شما توانایی مالی بالایی ندارید و نمیتوانید با هزینه های هنگفت کنار بیایید وضعیت زندگی و مالی خود را به دندانپزشکتان توضیح دهید تا در حین پرداخت با شما کنار بیاید.

 

مسواک زدن در حین درمان ارتودنسی

 اظهار نظر بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران در این باره :

مسواک زدن در حین درمان ارتودنسی به زمان بیشتری نیاز دارد.

صرف زمان بیشتر برای دندان هایی که با بریس پوشانده شده اند می تواند پلاک را به خوبی از بین ببرد.

همچنین دقت در مسواک زدن علاوه بر مراقبت از دندان ها از لثه هم مراقبت لازم را به عمل می آورد.

حذف پلاک در اطراف بریس ارتودنسی

حذف پلاک به طور عادی و در هنگامی که دندان ها صاف و مرتب هستند آسان است .

اما هنگامی که اطراف  دندان ها را بریس ارتودنسی پوشانده است دسترسی به پلاک و بیرون کشیدن آن از بین آنها بسیار دشوار تر خواهد شد.

زیرا مواد غذایی مکان های اضافی برای انباشت و پنهان شدن پیدا کرده اند.

از این رو صرف وقت و زمان بیشتر برای تمیز کردن دندان ها ضروری است.

طریقه مسواک زدن با داشتن بریس ارتودنسی

در ابتدا شما باید الاستیک یا باند را از دستگاه ارتودنسی ثابت خود بردارید.

قطعات متحرک را نیز از دهان خود خارج کنید.

حالا می توانید اطراف سیم ها و پین ها را به دقت تمیز کنید.

حرکت مسواک خود را از بالا به پایین انجام دهید.

کشیدن نخ دندان با وجود بریس ارتودنسی در دهان

استفاده از نخ دندان برای شما که در حال استفاده از بریس ارتودنسی هستید یک بار در روز توصیه می شود.

این کار را می توانید با نخ دندان معمولی یا محصولی که به طور خاص برای این منظور طراحی شده است انجام دهید.

برای این کار شما به حدود 18 اینچ نخ دندان احتیاج دارید.

برنامه ریزی منظم برای مسواک زدن دندان های ارتودنسی شده

ملاقات منظم با ارتودنتیست برای بررسی و تنظیمات بریس ارتودنسی شما ضروری است.

  • او می تواند قطعات شکسته شده را تعمیر کند
  • سوالات رایج ارتودنسی را پاسخ دهد
  • هر نوع اشکال و بی نظمی را رسیدگی کند
  • پوسیدگی دندان و بیماری لثه را در مراحل اولیه مداوا کند
  • توصیه هایی برای احتیاط در درمان های اولیه داشته باشد
  • مشکلات بالقوه را شناسایی کند
  • از این رو می توان گفت که ملاقات هر ماه با یک متخصص ارتودنسی در حین درمان ارتودنسی  می تواند بسیار مفید باشد.

 

موکوسل لب یا کیست لب چیست؟

 طبیعی است که کمی نگران باشید هنگامی که یک توده جدید روی بدن شما شکل می گیرد. اگر شما یا فرزندتان یک تورم نرم در دهانتان یا لبتان شکل گرفته است، ممکن است فقط یک موکوسل باشد. این عارضه در اصل یک کیست بی ضرر است .

علت ایجاد کیست

در مرکز موکوسل یک غده بزاقی کوچک قرار دارد ، که باعث بزاق دهان شماست . بزاق شما از طریق غدد بزاقی به داخل دهان انتقال می یابد. در این مشکل، یکی از این کانال ها می تواند آسیب دیده یا مسدود شود. این مشکل اغلب زمانی اتفاق می افتد که شما بارها و بارها لب یا گونه پایین خود را گاز میگیرید .

علائم

موکوسل ها اغلب در داخل لب پایین شما، لثه ها، سقف دهان یا زیر زبان شما شکل میگیرد. کیست هایی که در کف دهان هستند، ranulas نامیده می شوند. این ها نادر هستند، اما به دلیل اینکه آنها بزرگتر هستند، می توانند مشکلات بیشتری در گفتار، جویدن و بلعیدن ایجاد کنند. با وجود این علائم زیبایی طرح لبخند نیز به خطر میافتد.

آیا با وجود موکوسل میتوان اصلاح طرح لبخند انجام داد؟

دندانپزشکان معمولا تا زمانی که متوجه مشکلات دهان و دندان شما شوند برخی پروسه های دندانپزشکی را در نظر نمیگیرند. برای مثال تا زمان برطرف شدن موکوسل محال است که عمل جراحی کاشت ایمپلنت دندان انجام داده شود زیرا احتمال شکست عمل را بالا میبرد.

به طور مشابه انجام پروسه های دندانپزشکی زیبایی مانند نصب ونیر دندان نیز به دلیل اینکه میتواند بدتر شود به تاخیر میافتد. نصب لمینت دندان، ونیر کامپوزیت و در کل کامپوزیت دندان حتما باید در شرایطی که مشکلات این چنینی وجود ندارد انجام گردد.

درمان موکوسل ها

موکوسل اغلب بدون درمان خوب می شود. اما گاهی اوقات درمان سرخود آنها را بزرگتر می کند سعی نکنید آنها را باز کنید یا خودتان آن را درمان کنید. پزشک متخصص کودکان، متخصصدندانپزشکی اطفال و متخصص دندانپزشکی بارداری خود را از وجود این عارضه باخبر سازید تا به  صورت اصولی به شما کمک کند تا این مشکل را برطرف کنید.

 

چرا زبان من خونریزی می کند؟ علت خونریزی از زبان چیست؟

 بیشتر افراد به صورت گاه به گاه خونریزی زبان را تجربه می کنند. این موضوع به خاطر وارد شدن آسیب به بافت زبان است زیرا این بافت آسیب پذیر است و در خطر سوختگی، گزش، بریدگی و سایر آسیب های احتمالی روزانه دیگر قرار دارد. معمولاً بروز کمی خونریزی چیزی نیست که نگران کننده باشد.  با این حال برخی از علل میتوانند باعث بروز خونریزی از زبان شوند که جدی هستند و نیازمند رسیدگی و مراقبت پزشکی یا دندانپزشکی هستند. این مقاله را از سایت مجهزترین کلینیک دندانپزشکی جنت آباد یعنی تاج‌دنتال مطالعه کنید تا با علت، علائم، درمان و پیشگیری از خونریزی زبان آشنا شوید.

علت خونریزی از زبان چیست؟

علل زیادی ممکن است باعث شروع خونریزی از بافت های داخل دهان از جمله زبان شوند. گاهی اوقات ممکن است بر اثر یک گزش ساده زبان با دندان، متوجه خونریزی شوید، گاهی اوقات نیز ممکن است این ریزش خون علامت سرطان زبان باشد و گاهی هم ممکن است به دلیل نصب دستگاه های دندانپزشکی مانند انواع ونیر دندان (شامل لمینت دندان، ونیر دندان، ونیر کامپوزیت) و سایر پروسه های مرتبط دیگر در فرآیندهای اصلاح طرح لبخند باشد. در هر صورت علل زیادی وجود دارند که باعث بروز این خونریزی میشوند.

شایعترین علل خونریزی زبان عبارتند از:

  • وجود زخم های دهان
  • آسیب های وارد شده ناشی از دندان مصنوعی
  • وارد شدن آسیب به زبان ناشی از کاشت ایمپلنت دندان غیر اصولی
  • خوردن غذاهای تیز و سخت
  • انواع سرطان های داخل دهان و گلو
  • گاز گرفتن آن
  • دستگاه های ارتودنسی دندان
  • پروتز ثابت دندانپزشکی مانند تاج دندان
  • شکستگی دندان ها
  • پرتو درمانی
  • شکسته شدن کامپوزیت دندان و برخورد با زبان

و ….

درمان خونریزی زبان

درمان خونریزی از زبان بستگی به علت بروز خونریزی دارد. شما اول باید علت را بدانید تا متناسب با آن اقدام به درمان کنید. اولا که از خوددرمانی اجتناب کنید و تنها به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید. دوما حین درمان به دستوراعمل های دندانپزشک خودتان توجه کنید.

 

فاصله بین دندان ها چگونه با ارتودنسی درمان میشود؟

 بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران اینگونه به این سوال پاسخ می دهد:

دیاستما یا (Diastema) به ایجاد فاصله یا گپ بین دندان ها اشاره دارد و میتواند بین دو دندان یا بین تمام دندان ها وجود داشته باشد. مهمترین معضل در خصوص فاصله بین دندان ها بر هم خوردن طرح لبخند، مشکل در جویدن غذا و دشواری در ادای کلمات به شکل صحیح است. چنانچه دیاستما در دندان های جلو ایجاد شده باشد زیبایی لبخند را بیشتر به خطر می‌اندازد و درمان یا اصلاح آن با ارتودنسی دندان و لمینت  دندان و … در اولویت قرار میگیرد

علل دیاستما: علت ایجاد فاصله بین دندان چیست؟

  • دیاستما مشکل شایعی است که معمولا طیف وسیعی از عوامل باعث ایجاد آن میشوند. اما به طور کلی دو عامل اصلی میتوانند در شکل گیری فاصله بین دندان نقش داشته باشند:
  • شکل و اندازه دندان ها
  • شکل و سایز استخوان فکین

درمان دیاستما: چگونه فاصله بین دندان ها را ببنیدم؟

برای بستن فواصل بین دندانی همه چیز به میزان و اندازه فاصله ها دارد. گاهی اوقات فواصل آنقدر کوتاه هستند که نیازی به بستن آن ها نیست. و برعکس گاهی به دلیل زیاد بود دیاستما نیاز است که یک روش اصلاح دندانپزشکی فوری برای بستن این فاصله در نظر گرفته شود. در ادامه با انواع روش های بستن این فواصل آشنا خواهید شد.

درمان ارتودنسی برای بستن فواصل یا دیاستما

درمان ارتودنسی از مهمترین روش های بستن دیاستما است. این مشکل را متخصص ارتودنسی با کمک انواع دستگاه های ارتودنسی دندان برطرف میکند. رایجترین دستگاه برای اصلاح دیاستما ارتودنسی ثابت فلزی است هرچند که وجود فواصل مشکل شدیدی نیست و میتوان با ارتودنسی نامرئی یا پلاک های شفاف ارتودنسی آن را اصلاح کرد.

روکش ها و ونیرهای دندانی

استفاده از روکش های دندان بهترین روش برای پنهان کردن فواصل یا ترمیم ظاهری آن ها است. روکش های دندانی یا ونیر ها به طور  گسترده در حوزه دندانپزشکی زیبایی و ترمیم دندان بکار برده میشوند. مهمترین ونیر دندانی لمینت دندان است که علاوه بر برطرف کردن  مشکل به زیبایی و اصلاح طرح لبخند نیز کمک میکند..

عمل جراحی لثه

همانطور که میدانید لثه ها اطراف تاج دندان را احاطه کرده اند و حتی به صورت جزئی مابین دندان ها قرار دارند. زمانی که بافت لثه دچار تورم شده یا رشد کند، با وارد کردن فشار به دندان ها باعث فاصله گرفتنشان میشود. در این حالت فاصله ای مابین دندان ها ایجاد میشود که عمدتا این فاصله با بافت لثه پر شده است. متخصص دندانپزشکی زیبایی و ترمیم دندان با انجام عمل جراحی روی بافت لثه اقام به حذف بافت اضافی کرده و سپس فاصله بین دندان یا دیاستما را میبندد.

 

شماره گذاری دندان ها

 تا حالا شده برای انجام پروسه های دندانپزشکی مانند نصب انواع ونیر دندان (شامل لمینت دندان، ونیر کامپوزیت، کامپوزیت دندان و …) یا سایر روش های دیگه به یک کلینیک دندانپزشکی برید ولی به جای نام بردن شماره دندانی که به خاطرش به اونجا سر زدید شروع کنید با انگشت تک تک دندونا رو نشون بدید تا به دندانپزشک بفهمونید با کدوم دندونتون مشکل دارید؟ میخوایید در یک چشم به هم زدن شماره دندونی که میخواهید روش کار کنید رو به دندونپزشکتون بگید؟ پس این مقاله رو بخونید تا با انواع روشهای شماره گذاری دندان ها و حتی انواع دندان ها آَشنا شید.

آشنایی بهترین روش شماره گذاری دندان:

روش های مختلفی در سطح جهان برای شماره گذاری دندان ها استفاده میشه. اگه یک روزی قصد پر کردن دندان داشتید و یا خواستید جای دندان خودتون رو با ایمپلنت دندان پر کنید و یا خلاصه هر مشکل دیگری با دندوناتون داشتید که لازم باشه خود دندون رو به دندونپزشک نشون بدید میتونید از این روش برای شماره گذاری دندان های خودتون استفاده کنید:

توی این روش فک به  4 قسمت تقسیم میشه ، 2 قسمتِ چپ و راست برای آرواره (فک) بالا و 2 قسمتِ چپ و راست برای آرواره پایین ، شماره گذاری از دندان های جلویی شروع میشه تا انتهای همون ردیف که دندان شماره 8 میشه .

تو این روش علاوه بر شماره دندان باید به سمت بالا یا پایین و چپ یا راست دندان هم اشاره کنیم . مثلا دندان 6 پایین راست ، اگه به این صورت عمل کنید پزشک شما خیلی سریعتر متوجه خواهد شد که منظور شما کدام دندان هست.

برای مثال فرض کنید که رفتید لمینت دندان نصب کنید و به جای اینکه با انگشت بگید دکتر جان دستم به دامنت این چندتا دندون جلوی من رو لمینت بزن میگید: آقای دکتر دندونای شماره 1 تا 4 از دو طرف فک پایین و 1 تا 4 دو طرف فک بالا رو برام لمینت دندان یا ونیر کامپوزیت یا کامپوزیت دندان کنید. یا مثلا اگر میخواید ایمپلنت دندان بکارید به متخصص ایمپلنت خودتون میگید آقای دکتر مثلا دندون شماره 4 طرف راست فک پایینم ایمپلنت میخواد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سایر خدمات دندانپزشکی مثل ارتودنسی دندان  دندانپزشکی اطفال ، جراحی فک و... می توانید به سایت کلینیک دنداپزشکی ایده آل مراجعه کنید

 

صفحه قبل 1 ... 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 صفحه بعد
<-blogads->