انواع درمان ارتودنسی سریع کدامند؟

 پاسخ بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران به این سوال :

در حالی که درمان ارتودنسی ثابت با بریس های فلزی و معمولی می تواند یک سال یا بیشتر طول بکشد، چند روش درمانی وجود دارد که امکان تسریع در روند صاف شدن دندان ها را برای ما فراهم می آورد. این روش ها غالبا از نوع ارتودنسی نامرئی یا ارتودنسی متحرک هستند و برای بزرگسالان در نظر گرفته میشوند. این روش ها به بزرگسالان این امکان را میدهند که در یک مدت زمان کوتاه صاحب دندان هایی صاف شده و خیلی زود اعتماد به نفس و زیبایی لبخند خود را باز میابند.

از میان چندین روش مختلف ارتودنسی سریع 3 روش رایج و پرطرفدار عبارتند از:

  • اینویزیلاین یا (Invisalign®)
  • ارتودنسی (FAAB) یا (Fast Acting Adult Braces)
  • ارتودنسی ویلکودنتیک (Wilckodontics®)

اینویزیلاین

اینویزیلاین نوعی ارتودنسی نامرئی است که در آن از پلاک های شفاف ارتودنسی برای صاف کردن دندان هایی که دچار مشکلات جزئی هستند استفاده میشود. از یک نظر اینویزیلاین ها ارتودنسی متحرک به شمار میروند زیرا قابل جایجایی هستند و میتوان آن ها را هنگام غذا خوردن یا نوشییدن در آورد و سپس سرجایش قرار داد.

به طور معمول، درمان ارتودنسی با اینویزیلاین کمتر از 1 سال طول میکشد از این حیث به آن ارتودنسی سریع نیز گفته میشود. این درمان چندین ماه سریعتر از سایر درمان های ارتودنسی دندان است. متخصص ارتودنسی این دستگاه را برای بزرگسالانی که به صورت جزئی با کجی  دندان یا وجود فاصله مواجه هستند در نظر میگیرند.

ارتودنسی سریع (FAAB)

ارتودنسی سریع بزرگسالان تحت عنوان FAAB گزینه خوبی برای افرادی است که می خواهند یک روش ارتودنسی سریع داشته باشند. متخصص ارتودنسی دندان در این روش به جای اینکه تمام دندانهای بیمار را صاف کند، بریس های بزرگسالان با سرعت بالا فقط روی دندانهای قدامی (جلویی) نصب میکند. در واقع این, ارتودنسی دندان های جلو است که در معرض دید هستند. به عبارتی با این روش تنها دندان های کج که در جلو دهان وجود دارند صاف میشوند برای همین مدت زمان آن نیز کمتر است.

ارتودنسی سریع با این روش ممکن است کمتر از 10 ماه به طول بیانجامد. یکی از معایب ارتودنسی با این روش (یعنی ارتودنسی یک یا چند دندان یا دندان های جلو) این است که چون سایر دندان ها کج هستند دوباره ممکن است نتیجه درمان با شکست مواجه شده و دندان ها صاف شده کج شوند.

ارتودنسی ویلکودنتیک (Wilckodontics®)

سرانجام، ارتودنسی ویلکودنتیک گزینه عالی دیگری برای درمان ارتودنسی سریع بزرگسالان است. ویلکدودنتیکس به جای اینکه فقط با تکیه بر براکت ها، سیمها یا الاینرها به دندان ها اعمال فشار کند، از جراحی دهان و دندان نیز کمک گرفته میشود. در این روش بخشی از استخوان آلوئولار، جایی که در آن ریشه های دندان قرار دارد ، از بین می رود. با از بین رفتن استخوان آلوئولار، ارتودنسی ثابت می تواند دندانهای شما را سریعتر از حد معمول حرکت دهد. با جابجایی دندانهایتان، بافت استخوان نیز به سرعت رشد می کند. قیمت ارتودنسی دندان با این روش معمولا زیاد است و هزینه عمل جراحی به صورت مجزا دریافت میشود. اما هزینه ارتودنسی سریع با این روش ارزشش را دارد زیرا مجبور نیستید چند سال دستگاه های ارتودنسی را تحمل کنید.

برای مطالعه بیشتر: مجله ارتودنسی دندان

فاکتورهای موثر در افزایش درد ایمپلنت دندان

 شل شدن هیلینگ‌گپ (یک قطعه کوچک روی ایمپلنت که فلزی است) 

این امکان وجود دارد که پیچ ایمپلنت شل شود. دندانپزشک در این مواقع باید کلاهک ایمپلنت را بردارد، آن را تمیز کرده و دوباره نصب کند. اگر اینکار انجام نشود بیمار درد ایمپلنت دندان را تجریه خواهد کرد.

شل بودن ایمپلنت

کسانی که قصد کاشت ایمپلنت دارند باید دارای بافت استخوانی مناسبی باشند. اگر فک بیمار از تراکم استخوانی خوبی برخوردار نباشد ایمپلنت میتواند به فک آسیب بزند و شل شود. این میتواند باعث بروز درد دندان و فک شود.

بروز عفونت

چنانچه کوچکترین عفونتی در بافت لثه ایجاد شود بیمار میتواند درد زیادی را تجربه کند. بنابراین بیمار باید با احساس یا مشاهده علایم عفونت لثه، در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کند. اگر عفونت زود تشخیص داده نشود احتمال شکست نتیجه عمل بالا است و بیمار به شدت درد ایمپلنت را احساس خواهد کرد.

پس‌زدن جزئی تا کامل ایمپلنت بکار رفته

اگر عمل به درستی صورت گیرد پایه ایمپلنت به راحتی به استخوان فک می‌چسپد و محکم می‌شود. اما اگر چنین نشود ممکن است استخوان اجازه چسپیدن ایمپلنت را به خود ندهد. درنتیجه ایمپلنت شل شده و بسیار دردناک خواهد شد.

وارد شدن آسیب به استخوان

یکی از موارد نادر حین کاشت ایمپلنت سوختگی استخوان است. دریل میتواند گرما ایجاد کند و باعث صدمه دیدن استخوان شود. اگر آسیب جدی باشد، جراح و متخصص ایمپلنت باید قطعه و استخوان آسیب دیده را بردارد.

صدمه دیدن عروق عصبی

اینکه عصب یا عروق عصبی طی این عمل آسیب ببینند بسیار نادر است. بروز این اتفاق به جراح و متخصص ایمپلنت بستگی دارد. اگر او حین دریل کردن به عصب آسیب بزند، بیمار درد زیادی را تجربه میکند و احتمالا باید ایمپلنت دندان برداشته شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هزینه ایمپلنت دندان و هم چنین آشنایی با سایر روش های جایگزینی دندان ( بریج دندان ،پروتز دندان و...) می توانید به سایت کلینیک دندانپزشکی ایده ال مراجعه کنید.

زبان جغرافیایی چیست ؟

 زبان جغرافیایی حالتی بدون درد است که در آن لکه هایی در بالا و سایر قسمت های زبان ظاهر می شود. در این عارضه لکه های نامنظم، زبان را شبیه به یک نقشه می کند به همین علت است که نام این بیماری یا بهتر بگوییم نام این علامت را زبان جغرافیایی مینامند. این مقاله را از تخصصی ترین کلینیک دندانپزشکی جنت آباد بخوانید تا با ماهیت، علل و نحوه درمان زبان جغرافیایی بیشتر آشنا شوید.

حقایق کوتاه در مورد زبان جغرافیایی:

  • لکه های زبان به علت عدم وجود پاپیلا یا ضربه های کوچک در ناحیه آسیب دیده است.
  • تکه ها صاف و قرمز هستند. در بعضی موارد، ممکن است لبه ها کمی بلند شوند.
  • این مشکل  طرح لبخند را به خطر نمیاندازد بنابراین کسی که چنین زبانی دارد لزوما نیازمند انجام پروسه های زیبایی لبخند مانند نصب لمینت دندان، ونیر کامپوزیت و … که نوعی ونیر دندان یا روکش دندان هستند نیست. به سادگی زیان جغرافیایی هیچ ارتباطی با طرح لبخند شما ندارد.
  • این علامت یک بیماری یا مشکل شایع نیست و معمولا بر جوانان نزدیک به میانسال اثر می گذارد.
  • اغلب, تکه های صاف در یک ناحیه زبان ایجاد می شوند و سپس در ناحیه دیگری ظاهر می شوند.

علائم زبان جغرافیایی چه هستند؟

این مشکل ممکن است ماهها یا سالها ناشناخته باشد. اغلب یک دندانپزشک و یا دکتر در معاینه شفاهی معمولی وضعیت را شناسایی می کنند. این بیماری موجب لکه هایی صاف، قرمز و نامنظم در بالا و اطراف زبان می شود.

علل

در حال حاضر هیچ دلیل علمی زبان جغرافیایی وجود ندارد. محققان شروع به بررسی اتصال به شرایط دیگر مانند پسوریازیس کرده اند. با این حال، برای تأیید هر گونه ارتباط، تحقیقات بیشتری لازم است. دانشمندان دو عامل خطر بالقوه برای زبان جغرافیایی را شناسایی کرده اند.

یکی از موارد زبان شکسته است، شرایطی که زبان در سراسر سطح آن شیارها دارد. یکی دیگر از عوامل خطر بالقوه، ژنتیک است، زیرا ممکن است شرایط از یک نسل به بعد منتقل شود. به علت علل ناشناخته، پیشگیری از زبان جغرافیایی شناخته شده نیست.

آیا زبان جغرافیایی خطرناک است؟

با وجود ظاهر آن، این مشکل یک وضعیت خوش خیم است. هیچ بیماری یا سرطانی در ارتباط با آن وجود ندارد. اگر چه ممکن است بعضی از افراد احساس ناراحتی، درد یا سوزش داشته باشند که این احساسات تقریبا به طور انحصاری نتیجه تماس غذاهای تند و یا اسیدی باشند.

آیا این عارضه روی زیبایی دندان ها تاثیر میگذارد؟

همانطور که در ابتدا نیز ذکر شد این مشکل  کوچکترین تاثیری روی دندان ها ندارد زیرا یک لبخند معمولا شامل زبان نیست. با این وجود اگر بین دندان های شما فاصله وجود داشته باشد و برای مثمشال چند دندان شما کشیده شده باشد احتمالا نقوش زبان شما نمایان شده و باید پنهان شوند. در این صورت از درمان هایی مانند لمینت دندان،  کامپوزیت دندان،  ایمپلنت دندان و سایر روش های دندانپزشکی برای بستن این فواصل استفاده خواهد شد.

چه عواملی روی قیمت ارتودنسی نامرئی تاثیر میگذارند؟

 ارتودنسی نامرئی چیست؟ (تعریف دقیق این نوع ارتودنسی)

بیشتر از اینکه خود متخصصان ارتودنسی بخواهند از عبارت ارتودنسی نامرئی استفاده کنند، این مردم عادی و مراجعان هستند که به طور گسترده از این عبارت استفاده کرده و آن را تبدیل به یک ترم یا اصطلاح دندانپزشکی کرده اند. در اصل ما چیزی به این اسم نداریم اما چون روش ها و دستگاه های بکار رفته برای صاف و یکدست کردن دندان ها تقریبا شفاف هستند و یا در دید نیستند به آن ها در مجموع نامرئی گفته میشود. دستگاه های ارتودنسی شفاف یا ناپیدا متنوع هستند و هر کدام قیمت و هزینه خاصی دارند. اما قیمت همه آن ها معمولا در همان رنج هزینه ارتودسنی نامرئی است که یک پاراگراف پیش به آن اشاره کردیم است.

برای مطالعه بیشتر : مجله ارتودنسی دندان

قبل از هرچیزی لازم است در همین ابتدا بدانید که واقعا هیچ قیمت دقیقی برای هیچکدام از خدمات دندانپزکشی از دندانپزشکی ترمیم و زیبایی گرفته تا ارتودنسی دندان و ایمپلنت دندان وجود ندارد. هرچه هست تنها محدوده یا بازه ای از قیمت ها است. بر همین اگر بخواهید تحت ارتودنسی نامرئی قرار بگیرید بسته به نوع دستگاهی که انتخاب میکنید هزینه ارتودنسی نامرئی چیزی بین ۷ تا ۱۰  میلیون تومان به ازای هر فک متغییر است.

همانطور که در ابتدای مقاله هم گفته شد، هیچگاه نمیتوان یک قیمت دقیق برای هیچ یک از خدمات دندانپزشکی ذکر کرد. در عوض ما یک محدوده قیمت میدهیم و ارائه قیمت دقیق را موکول میکنیم به زمانی که مراجع به کلینیک ما مراجعه کند آنگاه با ارزیابی های دقیق قیمت ها را ارائه  میدهیم. اما برخی عوامل که روی هزینه ارتودنسی نامرئی تاثیرگذار هستند را همواره به مراجعان توضیح میدهیم:

برخی از مهمترین عوامل تاثیر گذار روی قیمت ارتودنسی نامرئی عبارتند از:

  • جایی که در آنجا ساکن هستند
  • نوع مطب یا کلینیک دندانپزشکی
  • تخصص و مهارت دندانپزشک (متخصصان ارتودنسی هزینه را منصفانه تر درخواست میدهند)
  • نوع دستگاه یا سیستم بکار رفته
  • برنامه هایی پرداخت (قسطی، نقدی و …)
  • مدت زمان درمان
  • سایر هزینه ها
  • و …

انجام ارتودنسی نامرئی در کلینیک فوق تخصصی DORR

تا آنجا که دستمان باز بود درباره هزینه ارتودنسی نامرئی در تهران و سایر شهرها با نکاتی ارائه دادیم. اگر مایل هستید که ارتودنسی دندان خود را به کلینیک ما بسپارید خوشحال میشویم با دریافت نوبت آنلاین به کلینیک مراجعه کنید تا با مشاوره رایگان و ارزیابی های اولیه هم قیمت دقیق ارتودنسی نامرئی را به شما اطلاع دهیم و هم اینکه اگر مایل بودید روند درمان را زیر نظر بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران آغاز کنید.

دقیقا چه مدت بعد از کشیده شدن دندان باید ایمپلنت کاشت؟

درست از لحظه ای که دندان کشیده شود میتوان ایمپلنت دندانی کاشت. حتی اگر چند ماه و یا بیش از یک سال هم گذشته باشد باز هم میتوان این عمل را انجام داد. اما انجام عمل در هر زمانی کمی متفاوت است و شرایط خاص خودش را می‌طلبد. در ادامه با 4 زمان اصلی کاشت آشنا میشوید . با مطالعه این بخش میتوانید متوجه شوید که بهترین زمان کاشت ایمپلنت دندان چه وقتی است.

 

در اولین فرصت ممکن: ایمپلنت فوری

اگر همه چیز عالی باشد و مشکلی متوجه استخوان فک، لثه و دندان های مجاور نباشد. دقیقا بعد از اینکه دندان کشیده شد میتوان ایمپلنت فوری را به استخوان فک پیچ کرد. اگر جراح ترجیح دهد بعد از کشیدن دندان ایمپلنت نکارد و 2 ماه بعد از آن اینکار را انجام دهد، هنوز هم به ایمپلنت کاشته شده، ایمپلنت فوری گفته میشود.

بهترین زمان برای کاشت ایمپلنت دندان : ایمپلنت‌استاندارد

اگر به هر دلیلی نتوان تا 2 ماه بعد از کشیده شدن دندان ایمپلنت گذاری کرد، متخصص ایمپلنت می‌تواند 2 تا 4 ماه بعد، اینکار را برای بیمار انجام دهد. در این بازه زمانی استخوان فک، لثه و سلامتی دهان و دندان تا حد زیادی بهبود پیدا کرده و به نظر میرسد که بهترین زمان برای کاشت ایمپلنت دندان همین بازه باشد. متخصصان ایمپلنت معتقدند که در بازه زمانی 2 تا 4 ماه بعد از کشیده شدن دندان، فرآیند بهبود بافت استخوان فک و پذیرش ایمپلنت با سرعت و کیفیت بیشتری صورت میگیرد. بنابراین ایمپلنت در بهترین زمان ممکن و بهتر به استخوان فک جوش خورده و مستحکم میشود.

دیر اما سر حوصله: ایمپلنت تاخیری

اگر تا 4 ماه ایمپلنت در فک پیچ شود میتوانید انتظار داشته باشید که نتایج خوبی در انتظارتان باشد. اما بعد از 4 ماه حفره استخوانی تقریبا پر میشود و استخوان بهبود کامل پیدا میکند و این یعنی برای ایمپلنت کردن باید استخوان فک را دریل کنید. حتی در این صورت هم میتوان اقدام به کاشتن پیچ کرد اما شاید درد و عوارض بعد از عمل بیشتری تجربه کنید.

با اینکه خیلی گذشته، اما باز هم دیر نشده : ایمپلنت با تأخیر بسیار زیاد

حتی بعد از گذشت 1 سال از زمان کشیده شدن دندان ها همچنان میتوان با موفقیت اقدام به کاشت ایمپلنت دندان کرد. اما همانطور که در ابتدای مقاله نیز گفته شد، برای اینکه جراح مطمئن شود که شما کاندید مناسب عمل هستید یا خیر، باید شما را ارزیابی کند. او اینکار را با گرفتن اشعه ایکس انجام میدهد و قبل از هرچیزی باید تراکم استخوانتان را بسنجد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ایمپلنت و هم چنین آشنایی با سایر خدمات دندانپزشکی ( ارتودنسی دندان، جراحی فک  دندانپزشکی اطفال و...) می توانید به سایت کلینیک دندانپزشکی ایده ال مراجعه کنید.

 

اهمیت فلوراید در دندانپزشکی کودکان

 فلوراید برای سلامت دندان ها و استخوان های کودک ضروری است و همچنین به جلوگیری از ایجاد حفره یا سوراخ دندان کمک می کند. استفاده به اندازه از فلوراید برای حفظ بهداشت دهان و دندان ضروری است با این حال استفاده بی رویه از آن میتواند به تحلیل مینای دندان بی‌انجامد و باعث شیشه ای شدن دندان ها شود. استفاده از این ماده مخصوصا برای کودکان بسیار توصیه شده است. در این مقاله درباره اهمیت این ماده و مقدار توصیه شده آن اطلاعات کاملی از کلینیک دندانپزشکی جنت آباد  یعنی تاج دنتال  خواهید خواند.

فلوراید چیست؟

فلوراید یک عنصر اساسی برای محافظت از دندان در نبرد بی پایان در برابر پوسیدگی دندان است. این عنصر اساسی یک ماده معدنی طبیعی است که در آب، خاک و برخی غذاها یافت می شود. به عنوان یک معیار بهداشت عمومی، بسیاری از جوامع همچنین برای کمک به محافظت از دندان، فلوراید را به آب آشامیدنی اضافه می کنند. دندانپزشکان کودکان در کودکانی که مقادیر کافی از این ماده دریافت می کنند ، کاهش قابل توجهی در حفره ها مشاهده کرده اند. به عبارتی استفاده به انداه از فلوراید در دندانپزشکی کودکان منجر به کاهش پوسیدگی دندان و حفرات دندانی میشود.

مزایای فلوراید چیست؟

طبق اعلام انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA)، اضافه کردن فلوراید به آب آشامیدنی باعث کاهش پوسیدگی دندان تا 25 درصد می شود و “به عنوان یکی از 10 دستاورد بزرگ بهداشت عمومی قرن بیستم” رتبه بندی می شود. این ماده برای دندانهای سالم به دلیل نحوه تعامل با مینای دندان ضروری است.

فلوراید میتواند روند تخریب مینای دندان را معکوس کند (مهمترین فواید فلوراید)

فلورایدها برای تقویت ساختار مینا به دندان کمک می کند تا دندان ها را از آسیب اسید محافظت کند. همچنین به دندان کمک میکند تا پس از آسیب بهتر بهبود پیدا کند و یا به دندانپزشکی کودکان این امکان را میدهد که بهتر با پوسیدگی ها و مشکلات دهان و دندان کودکان برخرود کند. فلوراید می تواند به ترمیم مناطق آسیب دیده از اسید، کمک کند و می تواند علائم اولیه پوسیدگی دندان را از طریق فرآیندی به نام رمینرالیزاسیون Remineralization معکوس کند.

از کجا بفهم که کودک من به اندازه کافی فلوراید دریافت میکند؟

اگر در جامعه ای زندگی می کنید که فلوراید را به آب آشامیدنی اضافه نمی کند، یا اگر کودک شما فقط آب معدنی می نوشد، ما دندانپزشکان کودکان ممکن است یک مکمل حاوی این ماده را به شما توصیه کنیم تا دندان های کودک شما سالم مانده و محافظت شود. برای اینکه بدانید کودک مشا به اندازه کافی فلوراید دریافت میکند حتما حین مسواک زدن او را همراهی کنید و بر نحوه استفاده و میزان استفاده از فلوراید مصرفی او نظارت کنید و مانع از بلعیدن خمیردندان یا دهانشویه های حاوی این ماده توسط کودک شوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سایر خدمات دندانپزشکی ( ونیر دندان، اصلاح طرح لبخند ،ایمپلنت دندان و....) نیز می توانید به سایت دندانپزشکی تاج دنتال مراجعه کنید.

هزینه ارتودنسی نامرئی در تهران چقدر است؟

 اگر در اینترنت سرچ کرده باشید متوجه میشوید که تقریبا هیچ جایی درباره قیمت ارتودنسی دندان و مخصوصا هزینه ارتودنسی نامرئی محتوای سودمندی نوشته نشده است و اغلب سایت های  دندانپزشکی بدون اینکه قیمت ارتودنسی یا حتی محدوده  آن را ذکر کنند تنها توضیحاتی درباره عوامل تاثیر گذار روی هزینه ارتودنسی نوشته اند

ما در این مقاله قصد داریم که محدوده قیمت هر کدام از دستگاه های به اصطلاح نامرئی را نیز درج  کنیم.

هزینه تقریبی ارتودنسی نامرئی چقدر است؟

قبل از هرچیزی لازم است در همین ابتدا بدانید که واقعا هیچ قیمت دقیقی برای هیچکدام از خدمات دندانپزکشی از دندانپزشکی ترمیم و زیبایی گرفته تا ارتودنسی دندان و ایمپلنت دندان وجود ندارد. هرچه هست تنها محدوده یا بازه ای از قیمت ها است. بر همین اگر بخواهید تحت ارتودنسی نامرئی قرار بگیرید بسته به نوع دستگاهی که انتخاب میکنید هزینه ارتودنسی نامرئی چیزی بین ۷ تا ۱۰  میلیون تومان به ازای هر فک متغییر است. ادامه مقاله را بخوانید تا متوجه شوید هر دستگاه به صورت حدودی چقدر هزینه دارد و فراموش نکنید این قیمت ها حدودی هستند و تنها راه تعیین هزینه نهایی مراجعه به کلینیک دندانپزشکی است.

هزینه ارتودنسی نامرئی با اینویزیلاین چقدر است؟

قیمت ارتودنسی نامرئی با کمک پلاک های شفاف ارتودنسی یا همان اینویزیلاین‌ها که ارتودنسی متحرک نیز شناخته میشوند در ایران بین ۸ تا ۱۰ میلیون تومان به ازای هر فک است. یعنی دو فک بین ۱۶ تا ۲۰ میلیون تومان برای شما هزینه در بر خواهد داشت .

قیمت ارتودنسی نامرئی به طور میانگین بر اساس دلار آمریکا نیز بین ۲۰۰۰ تا ۸۰۰۰ دلار است.

قیمت ارتودنسی نامرئی با براکت سرامیکی

قیمت ارتودنسی نامرئی با براکت های شفاف سرامیکی یا همان ارتودنسی سرامیکی در کشور ما حدودا ۳ میلیون تومان از قیمت براکت های فلزی معمولی بیشتر است. آن ها چیزی بین ۵ تا ۷ میلیون تومان به ازای هر فک هزینه در بر میگیرند.

هزینه ارتودنسی نامرئی با براکت سرامیکی شفاف به صورت میانگین در جهان نیز بین ۲۰۰۰ تا ۸۵۰۰۰ دلار آمریکا است

قیمت ارتودنسی نامرئی با سیستم لینگوال

۶ تا ۹ میلیون تومان محدوده قیمت ارتودنسی نامرئی با سیستم لینگوال است که برای هر دو فک ۱۲ تا ۱۸ میلیون تومان هزینه در بر دارد.

۵۰۰۰ تا ۱۳۰۰۰ دلار آمریکا نیز رنج و محدوده هزینه ارتودنسی نامرئی با این سیستم است.

انجام ارتودنسی نامرئی در کلینیک فوق تخصصی DORR

تا آنجا که دستمان باز بود درباره هزینه ارتودنسی نامرئی در تهران و سایر شهرها با نکاتی ارائه دادیم. اگر مایل هستید که ارتودنسی دندان خود را به کلینیک ما بسپارید خوشحال میشویم با دریافت نوبت آنلاین به کلینیک مراجعه کنید تا با مشاوره رایگان و ارزیابی های اولیه هم قیمت دقیق ارتودنسی نامرئی را به شما اطلاع دهیم و هم اینکه اگر مایل بودید روند درمان را زیر نظر بهترین متخصص  ارتودنسی در کرج و تهران آغاز کنید.

برای مطالعه بیشتر: دانستنی های دندانپزشکی

3 بخش اصلی هر ایمپلنت دندانی

 فیکسچر (Fixture)

مهمترین قسمت یک ایمپلنت

فیکسچر از مهمترین بخش ها و اجزای ایمپلنت دندان است. این قطعه به صورت پیچ است و در استخوان فک کاشته میشود. به کلمه ایمپلنت در زبان انگلیسی “وسیله کاشتنی” گفته میشود. از آنجایی که تنها بخشی از ایمپلنت دندان که در استخوان کاشته میشود فیکسچر است، درنتیجه ما به خود این قطعه در اصطلاح، یک واحد ایمپلنت میگوییم. این قطعه زیر خط لثه قرار دارد و تنها بخشی از ایمپلنت دندانی است که در ظاهر دیده نمی شود.

نحوه کاشت این قطعه

بعد از اینکه  جراح دهان و دندان یک سوارخ کوچک را درون استخوان فکر شما ایجاد کرد فیکسچر که یک پیچ کوچک و محکم است را درون استخوان قرار میدهد. این قطعه در نقش ریشه یا پایه ایمپلنت شما عمل می کند و در واقع همان کاری را انجام میدهد که ریشه دندان های واقعی شما انجام میدهند. با این تفاوت که این ریشه زنده نیست. پس از قرار دادن فیکسچر در داخل استخوان فک، شما باید منتظر باشید تا استخوان فک طی فرآیند استئواینتگریشن، پایه ایمپلنت ما را به خودش جوش بزند. استئواینتگریشن نیز به فرآیند احاطه شدن فیکسچر توسط بافت استخوانی فک گفته میشود که به صورت ساده میگوییم فرآیند جوش خوردن ایمپلنت به استخوان.

جنس فیکسچر

پایه ایمپلنت، جنس های متعددی دارد اما معمولا آن ها را از جنس تیتانیوم میسازند. تیتانیوم فلز شناخته شده ای است که هم بسیار محکم است و هم توسط بدن انسان به خوبی پذیرفته میشود و به راحتی میتواند به استخوان فک جوش بخورد.

اباتمنت یا (Abutment)

از آنجا که خود فیکسچر به عنوان پایه ایمپلنت کاملاً زیر خط لثه و در ارتباط با استخوان فک قرار دارد، باید یک رابط بین فیکسچر و تاج ایمپلنت وجود داشته باشد تا یک واحد کامل ایمپلنت شبیه دندان واقعی داشته باشیم. ما به این اتصال دهنده یا رابط، اباتمنت میگوییم. اباتمنت نیز از اصلی ترین اجزای ایمپلنت دندان است. اباتمنت ها در واقع پیچ های کوتاه و محکمی هستند که دقیقا بالاتر از خط لثه قرار میگیرند و از جنس فلز یا موادی که همرنگ دندان هستند ساخته میشوند. میتوان به راحتیاین قطعه را از فیکسچر جدا کرد.

ما اباتمنت را معمولا بعد از فرآیند استئواینتگریشن به فیکسچر متصل میکنیم. البته این وضعیت تنها برای کاشت ایمپلنت های ساده و مرسوم است. اگر ما بخواهیم ایمپلنت فوری بکاریم، باید حتما همه اجزای ایمپلنت را به صورت یکجا درون جای خالی دندان و پشت سر هم، به هم متصل کنیم. ابتدا فیکسچر، بعد اباتمنت و در آخر پروتز یا همان تاج که شبیه تاج دندان های واثعی خودمان است.

پروتز (Prosthesis)

پروتز بخشی از ایمپلنت دندان است که دقیقاً همانند یک دندان واقعی به نظر می رسد و عملکردی مشابه با تاج دندان شما دارد. این بخش از ایمپلنت را می توان از مواد مختلفی ساخت. به عبارت دیگر پروتزهای ایمپلنت، میتوانند جنس های مختلفی داشته باشند. برای مثال آن را میتوان از موادی مانند پرسلن یا سرامیک تهیه کرد. پروتزها که در واقع تاج ایمپلنت هستند باید به اباتنمنت متصل شوند. برخی از آن ها به صورت پیچی و برخی دیگر با کمک سمنت (نوع سیمان مخصوص) به اباتمنت وصل میشوند.

قصد کاشت ایمپلنت دندان داری؟

شما می توانی برای آشنایی با بهترین متخصص ایمپلنت در تهران و همچنین اطلاع از هزینه ایمپلنت به سایت کلینیک دندان دندانپزشکی ایده ال مراجعه کنید و علاوه خدمات ایمپلنت از سایر خدمات دندانپزشکی( ارتودنسی دندان، جراحی فک ، دندانپزشکی اطفال و... )نیز بهره ببرید.

حقایقی درباره ونیر دندان

 اگر درحال خواندن این مقاله هستید احتمالا دوست دارید روکش دندان داشته باشید و به دنبال کسب اطلاعات لازم در این خصوص هستید. شاید تا اینجا بدانید که ونیر دندان چه کاربردی دارد و چرا مورد استفاده قرار میگیرند. ما در این مقاله به بررسی 4 واقیعیت و در حقیقت 4 تا از فواید و مزایای ونیر دندان خواهیم پرداخت.

ونیرها میتوانند صورت شما را تغییر دهند

یکی از بزرگترین مزایای ونیر دندان در حوزه دندانپزشکی، زیبایی و زیبایی بخشی به صورت شما است. روکش های دندانی این قابلیت را دارند که علاوه بر بهبود طرح لبخند، تا حدودی چهره شما را تغییر داده و حتی بهتر کند. بر اساس نیازها و خواسته های دندانپزشکی شما، دندانپزشک زیبایی دندان میتواند روکش را طوری انتخاب کند که یک شکل بهتر به لبخند شما بدهد و یا اینکه برای متقارن کردن فرم صورت اقدام به برجسته کرده گونه و صورت کند.

ونیر دندان حساسیت دهان و دندان را کاهش میدهد

علاوه بر اینکه دندان ها با کمک ونیرها روشن تر و زیبا تر به نظر می رسند، می توانند باعث حساسیت دندان را کاهش داده و آن را قوی تر کنند. زیرا برخی از افراد با تحلیل مینای دندان مواجه شده اند که این امر میتواند باعث حساسیت دندان نسبت به مواد غذایی و نوشیدنی های سرد و گرم شود. حساسیت به نوبه خود باعث تحمل درد و رنج میشود. اما با کمک  ونیر دندان (شامل لمینت دندان، ونیر کامپوزیت، لومینیرز و …) میتوان روی مینای دندان را پوشاند و از دندان محافظت کرد. بنابراین ونیر دندانی تنها به منظور زیبایی لبخند یا اصلاح طرح لبخند نیست و گاهی نقش درمانی و ترمیمی نیز دارد.

قدرت جویدن را به شما برمیگردانند

هدف شماره یک ونیرهای دندانی زبایی بخشی به دندان ها و طرح لبخند شما است. اما فرای از داشتن ظاهری زیبا ونیر دندان میتواند توانایی جویدن شما را بیشتر کند. برخی از دندان ها کوتاه هستند و در روند جویدن شرکت ندارند اما با کمک روکش دندان به راحتی طولشان بیشتر میشود و میتوانند در جویدن مواد غذایی به شما کمک کنند.

ماندگاری و طول عمر بالایی دارند

یکی از مهمترین و قابل توجه ترین فواید و مزایای ونیر دندان طول ماندگاری آن ها است. به شرط مراقبت اصولی از آن ها و رعایت بهداشت دهان و دندان ونیرها میتوانند تا 20 سال عمر کنند و همچنان جزئی از طرح لبخند شگفت انگیز شما باشد. ونیرها این قابلیت را دارند که بر خلاف باندینگ دندان به سختی دچار لکه شوند. از این حیث این روکش ها را میتوان به نوعی مقاوت در برابر لکه پذیری و تغییر رنگ دانست البته نه 100 درصد. بنابراین اگر میخواهید عیوب ظاهری دندان های خود را بپوشانید و برای یک مدت طولانی صاحب یک لبخند عالی، سفید و درخشان باشید، ونیر دندان بهترین گزینه ممکن برای شما خواهد بود.

 

دلایل درد دندان و گزینه های درمانی

 درد دندان ، به هر دردی که در دندان یا اطراف آن بوجود می آید دندان درد می گویند این درد اغلب هم شدید و ناخوشایند است.

علت درد دندان

از شایعترین مواردی که باعث دندان درد می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد.

این موارد عبارتند از:

·         بیماری لثه

·         پوسیدگی دندان

·         دندان های حساس

·         التهاب پالپ دندان

·         دندان ترک خورده یا آسیب دیده

آبسه

درد دندان در اثر بیماری لثه

بیماری لثه با عفونت لثه مشخص می شود.

هنگامی که عفونت در لثه ها رخ می دهد ، لثه ها ملتهب ، داغ ، قرمز و متورم می شوند.

در صورتی که درمان مناسبی صورت نگیرد ، عفونت لثه وخیم تر شده و باعث جدا شدن لثه از دندان می شود.

در این هنگام جیب هایی تشکیل می شود که باکتری های بیشتری را در خود جای می دهد.

سپس ریشه دندان در معرض پلاک قرار می گیرد و مستعد پوسیدگی دندان می شود.

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان به فرسایش و تشکیل حفره در سطح بیرونی مینای دندان اشاره دارد.

هنگامی که پلاک ( لایه ای از باکتری های چسبنده ) روی مینای دندان تشکیل می شود.

این پلاک می تواند اسید تولید کرده و مینای دندان شما را ضعیف و یا حتی سوراخ کند.

حساسیت و درد دندان

بعضی اوقات وقتی که یک یا چند دندان شما در معرض هوای سرد ، مایعات یا غذاهای خاصی قرار می گیرد ممکن است دندان های شما حساس شوند.

این بدان معنی است که دندان شما به یک یا چند محرک حساسیت پیدا کرده است.

دستگاه ارتودنسی متحرک برای محافظت از دندان ها

اظهار نظر بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران در اینباره :

اگر دچار بروکسیسم مربوط به خواب هستید ، دندانپزشک عمومی شما ممکن است به شما پیشنهاد ملاقات با یک متخصص ارتودنسی را بدهد.

یک ارتودنتیست پس از معاینه شخص شما ، ممکن است درمان ارتودنسی دندان  را برای شما در نظر بگیرد.

در این گونه موارد به طور معمول یک متخصص ارتودنسی بریس متحرک را برای شما تجویز می کند.

اما به خاطر داشته باشید این محافظ ، تنها دندان های شما را در برابر آسیب محافظت می کند اما نمی تواند علت بروز بروکسیسم و تعداد قسمت های آنرا کاهش دهد.

بنابراین شما تمرکز خود را بر روی بخش اساسی برنامه درمانی خود قرار دهید.

آبسه

به طور معمول آبسه دندان از یک حفره درمان نشده یا بیماری پالپ ایجاد می شود.

سپس محفظه پالپ آلوده سعی می کند خود را از نوک ریشه دندان خارج کند.

فشار ناشی از عفونت زهکشی باعث ایجاد یک درد مداوم می شود.

این درد هنگام ضربه شدیدتر می شود.

اگر درمان صورت نگیرد درد توام با تورم شدید تر می شود.

 

صفحه قبل 1 ... 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 صفحه بعد
<-blogads->