تفاوت دندانپزشکی عمومی با دندانپزشکی ترمیمی دندان و دندانپزشکی زیبایی چیست؟

 دندانپزشکان عمومی مشکلات دندانپزشکی مرتبط با درد، ناراحتی و بهداشت دهان و دندان را برطرف می‌کنند. برخی از روش‌های انجام شده در دندانپزشکی عمومی شامل روت کانال تراپی یا درمان ریشه دندان، کشیدن دندان و پر کردن حفره‌ها است. دندانپزشکان عمومی همچنین می‌توانند طیف محدودی از روش‌های زیبایی دندان مانند سفید کردن دندان‌ها و باندینگ دندان را انجام دهند. برخی از دندانپزشکان عمومی با کسب تجربه و انجام گسترده پروسه‌های ترمیم دندان می‌توانند تحت عنوان دندانپزشک ترمیمی خوب نیز شناخته شوند.

تفاوت دندانپزشک زیبایی دندان با دندانپزشکی ترمیمی چیست؟

دندانپزشکی زیبایی و دندانپزشکی ترمیمی از برخی مواد و روش های مشابه استفاده می‌کنند. اما تفاوت‌هایی اساسی بین آن‌ها وجود دارد. اگر هدف از انجام یک پروسه، بیشتر جنبه درمانی و حفظ دندان باشد، آن پروسه جزء دندانپزشکی ترمیمی شناخته می‌شود. حتی اگر بحث زیبایی باشد ولی دندان ترمیم شود آن پروسه را یک متخصص دندانپزشک ترمیمی دندان انجام می‌دهد.

دندانپزشک زیبایی دندان اغلب برای طراحی یا اصلاح طرح لبخند شناخته می‌شود و هدفش بیشتر بهبود ظاهر لبخند است. این دندانپزشک عیوب ظاهری دندان را برطرف کرده و به درخشش لبخند افراد کمک می‌کند. نمونه‌هایی از درمان‌های زیبایی دندان شامل نصب انواع ونیر دندان( لمینت دندان ، کامپوزیت دندان و ...) ، جایگزینی دندان ( ایمپلنت ، بریج دندان و...) و سفید کردن یا بلیچینگ دندان ها است. این روش‌های درمانی به دلیل اینکه انتخابی هستند و از نظر پزشکی لازم نیستند زیبایی یا کازمتیک محسوب می‌شوند.

 

چه اصولی سبب زیباتر شدن لبخند می گردند ؟

  تقارن (Symmetry) 

در یک طرح لبخند زیبا تقارن در دو طرف خط میانی صورت از اهمیت بالایی برخوردار است.

دو دندان ثنایای میانی فک بالا باید در اندازه، طول و شکل متقارن باشند.

تراز افقی   (Horizental Alignment)

به طور ایده‌آل خط لبخند بهتر است تراز بوده و با خط افق موازی باشد.

خط لبخند (Smile Line)

هنگام لبخند لبه دندان‌های فک بالا باید خط منحنی ایجاد شده توسط لب پایین را دنبال کند.

پهنای لبخند (Smile Width)

در یک لبخند باریک، دندان‌های خلفی (عقبی) اغلب در سایه هستند و این باعث تشکیل مثلث‌های تاریکی در گوشه‌های دهان می‌شود. یک لبخند با پهنای بیشتر باعث می‌شود میزان ایده‌آلی از دندان‌ها از جلو به عقب دیده شوند که این مسئله لبخند را جذاب‌تر می‌کند.

خط لثه (Gum line)

خط لثه بالاترین نقاط در سطح لثه‌ای دندان‌های فک بالا (زنیت لثه‌ای) را به هم وصل می‌کند. این خط در دو طرف دهان باید متقارن باشد.

به طور ایده‌آل این خط می‌تواند خط لب بالا را دنبال کند که باعث می‌شود میزان بسیار کمی از لثه دیده شود یا اینکه لب بالا در جایی قرار گیرد که میزان کمی از لثه‌ها در حد ۲ میلی‌متر دیده شود.

نسبت طلایی (Golden Proportion)

نسبت طلایی که در طبیعت و در آثار هنری وجود دارد، در یک لبخند زیبا هم موجود است. این نسبت طلایی بین پهنای دندان‌های قدامی انسان (در صورتی که از روبرو دیده شود) و همچنین در نسبت طول به عرض یک دندان قدامی نرمال وجود دارد. زمانی که لبخند یک فرد از روبرو مشاهده می‌شود، پهنای هر دندان جلویی 60 درصد پهنای دندان مجاور آن است. به عنوان مثال نسبت ریاضی که بین دندان های ثنایای میانی، ثنایای کناری و نیش برقراراست: 0.6 -1 – 1.6 می باشد. رعایت این نسبت در بازسازی لبخند و در زیبایی آن بسیار موثر است.

شکل لبه دندانی (Incisal Edge Configuration)

در یک لبخند جوان این شکل نامنظم است، در حالی که در لبخند افراد با سن بالاتر ظاهری تخت‌تر دارد.

زوایای بین لبه دندان‌ها (Interincisal Angles)

زوایای بین لبه‌ای، فضاهای مثلثی کوچکی بین لبه دندان‌ها هستند. وجود این فضاها نمای طبیعی‌تری را به لبخند می‌بخشد.

لب‌ها (Lips)

لب‌ها برای دندان حکم قاب برای یک تصویر را دارند. تقارن لب‌ها می‌تواند به ایده‌آل شدن لبخند کمک کند.

لثه‌های سالم (Healthy Gums)

بافت لثه‌ها باید محکم و به رنگ صورتی روشن بوده و بدون تورم و خونریزی باشد.

برای مطالعه بیشتر :

پاسخ به سوالات تغذیه‌ای ارتودنسی

 برای کسانی که تحت درمان با ارتودنسی (مخصوصا ارتودنسی ثابت) هستند، این سوال پیش می آید که طی این دوره چطور باید غذا بخورند. به  عبارتی چه غذاهایی را میتوانند بخورند و چه خوراکی هایی را نباید بخورند. در ادامه این مقاله بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران به تمامی این سوالات پاسخ می دهد.

آیا میتوانم با وجود بریس شکلات بخورم؟

شکلات معمولا منعی برای مصرف ندارد زیرا سفت و سخت نیست و بعد از گاز زدن خیلی زود خورد یا نرم میشود. اما از آنجایی که ممکن است حاوی قند زیادی باشد بهتر است طی درمان ارتودنسی از مصرف بیش از حد آن خودداری کنید و بعد از مصرف حتما دهان و دندان خود را تمیز کنید.

به جای شکلات چه چیزی میتوانم بخورم؟

اگر به دنبال گزینه ای شیرین  و جایگزین دندان هستید که باعث پوسیدگی دندان ها نمیشود، میتوانید روی مصرف انواع توت ها، موز یا سیب تمرکز کنید.  مخلوط آب این میوه ها نیز میتواند از غذاهای مناسب برای ارتودنسی دندان باشد.

آیا میتوانم حین ارتودنسی سیب گاز بزنم؟

سیب به خودی خود سفت است و گاز زدن سیب کامل با پوست برای دندان هایی که ارتودنسی شده اند ضرر دارد و خطرناک است. با این وجود بعد از پوست کندن و قطعه قطعه کردن آن میتوانید سیب میل کنید.

چرا نباید با بریس آب نبات چوبی مصرف کرد؟

آب نبات ها خوراکی های بسیار پرخطری هستند که نه تنها سرشار از قند هستند بلکه بسیار سفت و سخت هستند و چون به دندان ها میچسپند مصرف آن ها به شما توصیه نمیشود. استفاده از آب نبات های چوبی میتواند به بریس ها آسیب بزند.

آیا با وجود بریس میتوانم بادام زمینی بخورم؟

نه. بادام زمینی جزء غذاهای مناسب برای ارتودنسی نیست. به دلیل بافت بادام زمینی و احتمال وارد شدن آسیب به بریس به هیچ عنوان بادام زمینی و آجیل های مشابه آن را مصرف نکنید.

کدام غلات و حبوبات برای کسانی که بریس دارد مناسب هستند؟

غلات هرچند جزء غذاهای مناسب برای ارتودنسی نیستند اما تا زمانی که سخت و سخت نباشند مصرف آن ها منعی ندارد. پوسته های ذرت یا گندم بیکس برای افرادی که تحت ارتودنسی هستند گزینه های مناسبی هستند اما گرانولاها مناسب نیستند.

آبا خوردن نان با بریس امکانپذیر است؟

نان، پنکیک و کلوچه برای کسانی که بریس دارند مناسب است مشروط بر اینکه در لابلای آن ها آجیل پیدا نشود. زیرا احتمال شکسته شدن براکت ها را افزای میدهد. بنابراین بله نان ها نیز جزء غذاهای مناسب برای ارتودنسی هستند.

برای مطالعه بیشتر:  مجله ارتودنسی دندان

 

مراحل انجام درمان لمینت به چه ترتیب است ؟

   1- تشخیص و طرح درمان:

تصاویر ذهنی بیمار از لبخندی که خواهان آنست در اولین جلسه ملاقات و مصاحبه با بیمار باید مد نظر قرار بگیرد. همچنین ارزیابی های صورتی و دندانی که به همان اندازه تکنیک و مواد به کار رفته در طرح درمان های زیبایی اهمیت دارند، باید به دقت انجام شوند.

زمانی که طرح درمان زیبایی، ترمیم دندان ها در منطقه زیبایی صورت را هم شامل میشود، نه تنها باید به شکل و رنگ دندان ها توجه کرد بلکه همچنین شکل صورت و لبها, خط لبی فک فوقانی و تحتانی و همچنین رنگ پوست نیز باید مورد توجه واقع شود.

دندان ها می توانند برای تأکید بر یک خصوصیت مثبت زیبایی یا پوشاندن یک ویژگی نازیبا در چهره به کار بروند، به عنوان مثال بیماری که صورت باریک دارد ممکن است که دندان های باریک و بلند برای همخوانی با چهره بخواهد یا دندان‌های کوتاهتر و گردتر برای کوتاهتر بنظر آمدن چهره را ترجیح دهد.

همچنین مهم است که رنگ پوست و هارمونی آن با رنگ دندان ها نیز مورد ارزیابی قرار بگیرد به ویژه زمانی که احتمال تغییر آن در طول زمان وجود دارد. برای مثال اگر لمینت سرامیکی در طرح درمان یک بیمار سفید پوست که خیلی برنزه شده استفاده می شود، مدت زمان و تمایل بیمار به نگهداری و حفظ پوست برنزه قبل از انتخاب رنگ دندان باید مورد توجه قرار گیرد. اگر تیرگی پوست موقتی است و رنگ پوست به حالت روشن اصلی بر خواهد گشت، تاثیر قابل توجهی بر تصمیم گیری در انتخاب رنگ لمینت دندان  دارد، ونیرهایی که در مقابل پوست برنزه، روشن و بسیار سفید به چشم می آیند با برگشت رنگ پوست به روشنی اولیه زرد و کمتر درخشان به نظر خواهند رسید.

   2- تراش و قالبگیری دندان ها:

تراش دندان ها: در تراش دندان ها نکته ای که حائز اهمیت است انجام حدلقل تراش مورد نیاز بر روی دندان ها است که باید با دقت و ظرافت در نظر گرفته شده و اجرا گردد. تراش ناکافی باعث می‌شود که لمینت برجسته و حجیم به نظر برسد یا اینکه لمینت خیلی نازک ساخته شود و تغییر رنگ دندان را پوشش ندهد. و تراش زیاد موجب حذف مینا در بعضی نواحی و کاهش باند لمینت به دندان می شود.

   3- قرار دادن لمینت ها:

پس از آماده شدن ونیرهای سرامیکی در لابراتوار، دندانپزشک لمینت ها را تک به تک بر روی دندان ها امتحان می کند. حین این روند، چگونگی نشست کامل لمینت ها بر روی دندان ها و تطابق کامل لبه ها ی آن ها ارزیابی می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سایر خدمات دندان پزشکی ( ایمپلنت دندان ، بریج دندان ،کامپوزیت دندان ، جراحی فک ، دندانپزشکی اطفال و....) می توانید به سایت کلینیک دندانپزشکی ایده ال مراجعه کنید.

قیمت هر روش ارتودنسی دندان چقدر است؟

 اظهار نظر بهترین متخصص ارتودنسی در کرج در این باره :

با در نظر گرفتن مهمترین فاکتورهای عنوان شده در بخش قبل، ما به معرفی شناخته شده ترین روش های ارتودنسی دندان میپردازیم و قیمت ارتودنسی دندان با هر کدام را به صورت حدودی درج خواهیم کرد. دقت کنید که این قیمت ها حدودی هستند و صرفا حداقل و حداکثر هزینه ارتودنسی دندان را شامل میشود.

ارتودنسی ثابت با بریس های معمولی

به طور کلی هزینه ارتودنسی ثابت با بریس های معمولی چیزی بین 4,000,000 تا 5,000,000 تومان است. با این حساب میانگین قیمت ارتودنسی ثابت 4,500,000 است. در نظر داشته باشید که این هزینه تنها برای یک فک است و چنانچه بخواهید هر دو فک را با هم درمان کنید باید 8 تا 10 میلیون تومان پرداخت کنید.

 هزینه ارتودنسی نامرئی با براکت سرامیکی

ارتودنسی نامرئی یکی از پرطرفدارترین روش های ارتودنسی دندان و مورد توجه بزرگسالان است. مهمترین دستگاه های نامرئی اینویزیلاین ها، الاینرها و سایر پلاک های شفاف ارتودنسی هستند. با این حال ارتودنسی های دیمون شفاف، لینگوال و سرامیکی نیز جزء این نوع ارتودنسی به شمار میروند. با این حال براکت های سرامیکی بیشتر از سایر دستگاه های دیگر توسط بزرگسالان به کار برده میشوند و قیمت آن ها چیزی بین  (7,000,000) تا (7,500,000) تومان متغییر است.

هزینه ارتودنسی دیمون با بریس های سِلف لایتینگ

ارتودنسی دیمون یکی از بهترین روشهای درمان و اصلاح فرم ناهماهنگ دندان ها است. ارتودنسی با این روش بسیار راحتر بوده و طول دوره درمان نیز کمتر است. این روش درد کمتری دارد و همچنین نیاز بسیار کمی به جلسات تنظیم سیم دارد.

هزینه ارتودنسی دندان با روش دیمون گرانتر از بریس های فلزی معمولی است. این روش حدودا 6 میلیون تومان گرانتر از ارتودنسی ثابت معمولی است. به عبارتی هزینه ارتودنسی دیمون (10,000,000) تا (10,500,000) تومان است. و میانگین  قیمت آن نیز (10,250,000) خواهد بود. باز هم تاکید میکنیم که این قیمت تنها برای یک فک است. یعنی برای هر دو فک شما باید نزدیک 20 میلیون تومان پرداخت کنید.

هزینه ارتودنسی لینگوال یا پشت دندانی یا زبانی

ارتودنسی لینگوال یک سیستم پیچیده ارتودنسی دندان است که اجزای آن به پشت دندان ها متصل میشوند. در حالت عادی ما سیم ها و براکت ها و سایر اجزاء را به جلو دندان ها متصل میکنیم و اینکار ساده تری است. اما روش لینگوال هم سخت و هم پیچیده تر است بنابراین هزینه بییشتری هم خواهد داشت.

هزینه لینگوال نیز مانند سیستم های دیمون و سرامیکی بیشتر از ارتودنسی ثابت معمولی است. هزینه ارتودنسی دندان با روش لینگوال حداقل (6,000,000) تومان هزینه در بر خواهد داشت. گاها این هزینه میتواند به بالای 10 میلیون تومان هم برسد. این قیمت تنها برای یک فک است.

هزینه ارتودنسی نامرئی با اینوزیلاین ها                      

زمانی که صحبت از ارتودنسی نامرئی به میان می‌آید بیشتر منظورمان پلاک های متحرک و شفاف ارتودنسی است. به دلیل متحرک بودن این پلاک ها بعضا به آن ها ارتودنسی متحرک نیر گفته میشود. مشهورترین دستگاه های شفاف و نامرئی اینوزیلاین ها هستند. قیمت ارتودنسی دندان با کمک این دستگاه ها از همه گرانتر است و چیزی بین (17,000,000) تا (20,000,000) تومان برای شما هزینه خواهد داشت. متوسط هزینه درمانی با اینوزیلاین (18,500,00) تومان است. این رقم برای هر دو فک است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سایر خدمات دندانپزشکی ( دندانپزشکی کودکان ، جراحی فک ، دندانپزشکی بارداری و....) می توانید به کلینیک دندانپزشکی تاج مراجعه کنید

محدوده قیمت ارتودنسی

 توضیحات بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران در باره این موضوع :

اصلاح ناهماهنگی های دهان و فک نیازمند روش های ارتودنسی دندان است و اغلب این روش ها بسیار زمانبر و پرهزینه هستند. سوای از طولانی بودن مدت زمان ارتودنسی، عوامل مختلف دیگری نیز وجود دارند که هزینه های اصلاح عدم تراز دندان ها و فک را افزایش میدهند. به خاطر همین موضوع هزینه ارتودنسی دندان معمولا زیاد است و شاید خیلی از افراد به این خاطر اقدام به صاف کردن و اصلاح ناهماهنگی های دندانی خود نکنند. اما اگر شما دندان هایی ناصاف، شلوغ و نامرتب دارید بدون در نظر گرفتن قیمت ارتودنسی دندان حتما اقدام به درمان کنید. در این مقاله با هزینه های شاخه ارتودنسی و عوامل تاثیر گذار روی این هزینه ها آشنا خواهید شد.

محدوده قیمت و هزینه ارتودنسی دندان در سال  99

قبل از اینکه بخواهیم بحث قیمت ارتودنسی دندان را برای شما به صورت کامل توضیح دهیم  یک خلاصه از آنچه در این مقاله میخوانید را در قالب یک جدول ساده درج کرده ایم. اگر مایل هستید جزئیات بیشتر هزینه ها را بدانید ادامه مقاله را تا انتها بخوانید. این هزینه ها مربوط به سال 99 است و تنها یک محدوده قیمت است چراکه نمیتوان هزینه دقیق ارتودنسی را برآورد کرد.

چرا در هیچ جایی قیمت ارتودنسی را عنوان نمیکنند؟

احتمالا بارها و بارها در اینترنت عباراتی مانند قیمت یا هزینه خدمات دندانپزشکی مانند هزینه ایمپلنت دندان، هزینه لمینت دندان و … را جستجو کرده اید اما هیچگاه نتوانسته اید قیمت و حدود هزینه هیچکدام را پیدا کنید زیرا اصولا هیچ جایی هزینه ها را درج نمیکنند. در خصوص ارتودنسی نیز قضیه به همین شکل است. اما چرا؟

چرایی این موضوع را باید در عوامل تاثیر گذار بر روند درمان ها و پروسه های ارتودنسی جستجو کرد. مشکل هر شخص و شدت آن، منحصر به فرد است. اینطور نیست که همه افرادی که به یک کلینیک دندانپزشکی یا مطب یک متخصص ارتودنسی بروند با یک روش درمان شوند و یا تمام مراحل درمان مشابه هم باشد. برخی ها مشکلات جزئی دارند و برخی دیگر مشکلات بسیار شدید که حتی ممکن است نیازمند عمل جراحی فک باشند. بنابراین نوع دستگاه های ارتودنسی بکار رفته برای اصلاح مشکل و همچنین مدت زمان درمان نیز متفاوت خواهد بود. همه این ها باعث میشود قیمت ارتودنسی متغییر باشد و تنها با مراجعه حضوری به یک متخصص ارتودنسی و بعد از ارزیابی های حرفه ای قابل برآورد باشد.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت ارتودنسی دندان کدامند؟

در بخش قبل خواندید که هیچ جا یک قیمت ثابت برای ارتودنسی عنوان نمیکنند زیرا بسته به  عوامل  مختلفی هزینه ارتودنسی دندان متفاوت است. شما با دانستن این فاکتورهای تاثیر گذار میتوانید محدوده ای از قیمت ها را در اختیار داشته باشید. مهمترین فاکتورهای تاثیر گذار بر قیمت ارتودنسی دندان عبارتند از:

  • سن و سال بیمار
  • نوع مشکل
  • شدت مسکل
  • مدت زمان درمان
  • نوع سیستم ارتودنسی یا تجهیزات بکار رفته در طول درمان
  • نوع پوشش بیمه (معمولا بیمه تکمیلی)
  • شخص متخصص ارتودنسی دندان
  • محدوده جغرافیایی شما
  • تغییرات و نوسانات ارزی (برای برخی از دستگاه های ارتودنسی خارجی و وارداتی)

برای مطالعه بیشتر : مجله ارتودنسی دندان

آشنایی با انواع پروسه‌های دندانپزشکی ترمیمی

 چند نوع مختلف ترمیم دندان وجود دارد که دندانپزشک ترمیمی شما ممکن است برای ترمیم و حفظ دندان‌هایتان به شما پیشنهاد کند. این روش‌ها شامل پر کردن دندان، روکش دندان، تاج دندانپزشکی، پل و بریج، پروتز و ایمپلنت می باشد.

پر کردن دندان

یک دندانپزشک ترمیمی دندان میتواند برای ترمیم دندان‌های پوسیده و آسیب دیده از انواع مواد پرکننده دندان شامل آمالگام، طلا، کامپوزیت، سرامیک و …. استفاده کند. کامپوزیت دندان به عنوان یک ماده ترمیم کننده تا حد زیادی جایگزین پرکننده‌های آمالگام شده است. کامپوزیت دندان، رزین بسیار سختی است که می‌تواند به راحتی دندان‌های پوسیده را ترمیم کند و طول عمر دندان را بالا ببرد. استفاده از پر کننده‌های کامپوزیتی به ترمیم دندان کمک می کند و با برگرداندن قدرت و ظاهر طبیعی به دندان‌ها میتوانند یک پروسه قابل اعتمال برای حفظ دندان باشند.

روکش‌ یا ونیر دندان

ونیر دندان لایه‌ای از مواد (لمینت دندان یا کامپوزیت) است که هم‌رنگ دندان بوده و تا حد زیادی شبیه به مواد پر کننده کامپوزیت دندان هستند. روکش دندان اغلب به سطوح قدامی دندان‌های جلو متصل می‌شود و ترمیم مناسبی برای بهبود ظاهر دندان‌هایی است که دچار شکستگی، ترک خوردگی، لب پر شدن، تغییر رنگ دائمی و یا کج شدگی هستند.

تاج دندان

تاج یا (Crown) به شکل تاج دندان شما است که روی لثه‌ ها سوار شده است. از تاج ها زمانی استفاده می‌شود که تاج طبیعی دندان‌های شما دچار ترک خوردگی شده و یا آسیب زیادی دیده است. برای حفظ دندان و بازگرداندن عملکرد آن، بخش زیادی از تاج دندان واقعی شما را تراش می‌دهند و یک تاج مصنوعی دندانپزشکی از جنس مواد باکیفیتی مانند طلا یا زیرکونیا یا سرامیک روی دندان قرار می‌دهند. تاج‌ها شکل، اندازه، قدرت و ظاهر تاج واقعی شما را دارند.

پل و بریج

یک دندانپزشک ترمیمی خوب با کمک بریج‌ها می‌تواند فواصل بین دندانی را پر کند. در واقع زمانی که دندان یا دندان‌هایی از بین می‌روند و جای خالی آن‌ها روی لثه‌ها باقی می‌ماند می‌توانیم با کمک بریج ‌ها که در نقش پل هستند جای خالی‌شان را پر کنیم.

کاشت ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان بهترین روش جایگزین دندان است که می‌تواند عملکرد و زیبایی دندان را به شخص بازگرداند. به نسبت سایر روش‌های جایگزین و ترمیم دندان، استفاده از ایمپلنت‌ها بسیار کاربردی‌تر و البته هزینه‌برتر است. در این روش یک پیچ تیتانیومی به عنوان ریشه دندان وارد استخوان فک می‌شود سپس سایر اجزای ایمپلنت روی آن پیچ سوار می‌شوند.

پروتزها

پروتزهای دندانپزشکی یا به اصطلاح عامیانه “دندان مصنوعی” جایگزین‌های ارزان قیمت‌تری برای دندان‌های از دست رفته هستند. دو نوع پروتز کامل و پارسیل وجود دارند که هر کدام در موارد خاصی توسط دندانپزشک ترمیمی بکار برده می‌شوند.

برای مطالعه بیشتر :

 

سایش دندان چیست؟ رایج ترین راه های درمان آن کدام اند؟

 سایش یا ساییدگی دندان به معنای از بین رفتن بافت دندان به طرقی غیر از پوسیدگی دندان است. سایش دندان یک مشکل بسیار شایع است که تقریباً در 97٪ از جمعیت رخ می دهد. این مشکل یک روند طبیعی و فیزیولوژیک است که در طول زندگی اتفاق می‌افتد، اما با افزایش طول عمر افراد و استفاده مداوم از دندان‌ها در طول زندگی، احتمال کاهش سطح و کوتاه شدن دندان‌ها قابل توجه‌تر می‌شود.

رایج‌ترین روش‌های ترمیم سایش دندان‌ها:

باندینگ دندان (Dental bonding )

در صورت وجود سایش مینایی به میزان جزئی تا متوسط ​، می‌توان از روش‌های باندینگ دندان جهت درمان آن استفاده کرد. باندینگ دندان شامل روش‌هایی است که طی آن یک ماده کامپوزیتی همرنگ دندان روی سطح دندان‌هایی که دچار سایش شده‌اند اعمال می‌شود تا ظاهر طبیعی‌تری به خود بگیرند. ترمیم‌های کامپوزیتی و کامپوزیت‌ ونیرها جزو این روش‌های درمانی هستند. علاوه بر اصلاح طرح لبخند، باندینگ دندان همچنین ممکن است حساسیت دندان را کاهش داده و مشکلات مربوط به نامتقارن بودن لبخند را نیز برطرف کند.

لمینت دندان (Dental laminate)

لمینت‌ها لایه‌های نازکی از جنس پرسلن هستند که برای بهبود رنگ، شکل و اندازه دندان‌ها به آن‌ها متصل می‌شوند. لمینت‌ها همچنین می‌توانند با باند شدن به سطح دندان‌ها، حساسیت آن‌ها را کاهش داده تا در معرض آسیب و تغییر رنگ کمتری قرار بگیرند.

روکش دندان (Dental crown)

چنانچه دندان بیش از حد آسیب دیده یا دچار سایش شده باشد، ممکن است از روکش‌های دندانی جهت بازسازی دندان‌ها استفاده شود.

روکش‌های دندانی انواع مختلفی دارند که دندانپزشک بر اساس نوع و موقعیت دندان و همچنین میزان و شدت سایش دندان‌ها، یکی از این انواع را جهت درمان انتخاب می‌کند.

برای مطالعه بیشتر :

بهترین روش ارتودنسی در سال 99 چیست و هزینه آن چقدر است؟

 بخوانید پاسخ بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران به این سوال را :  

آیا واقعا روشی وجود دارد که بهترین روش ارتودنسی دندان باشد؟

پاسخ به این سوال کمی چالش برانگیز است زیرا جواب ما هم میتواند بله باشد و هم خیر. خیر از این جهت که هر روشی برای هر کسی مناسب نیست و اصولا تاکنون کسی پیدا نشده که بگوید یک روش ارتودنسی دندان کشف کرده ام که هر دندانی را در هر شخصی صاف و یکدست میکند. نه ما چنین روشی نداریم.

از یک سو جواب میتواند بله باشد. اما این روش از شخصی به شخص دیگر متفاوت است. برای مثال ممکن است بین دندان های شما فاصله وجود داشته باشد. برای این مشکل ارتودنسی متحرک با اینویزیلاین یا سایر الاینرها میتواند بهترین روش ارتودنسی دندان باشد. با این ارتودنسی ثابت با بریس فلزی هم به درد شما میخورد اما قطعا به اندازه اینوزیلاین ها برای شما خوب و بی دردسر نیست.  از طرف ممکن است مشکل شما شدید باشد و با ارتودنسی متحرک نتوان به راحتی آن را اصلاح کرد. در این شرایط بهترین روش ارتودنسی دندان برای شما ارتودسنی ثابت فلزی، لینگوال، سرامیکی و … خواهد بود.

برای مطالعه بشتر : مجله ارتودنسی دندان

پس منظور از بهترین روشی در سال 99 چیست؟

همانطور که دیدید ما دقیقا روشی به عنوان بهترین روش ارتودنسی نداریم که بتواند برای همه عالی و بهترین باشد. در عوض بهترین روش شخصی و فردی است است. یعنی میتواند برای مثال یک روش میتواند برای علی بهترین باشد حال آنکه برای زهرا بدترین باشد. منظور ما از بهترین روش ارتودنسی در سال 99 روش های رایجتی است که ممکن است بیشتر از همه بکار برده شود. به عبارتی  با توجه به تمایل مراجعانمان و تشخیص متخصص ارتودنسی مشخص شده که این روشها بیشتر هوادار دارند و نتایج بهتری هم دارند.

 

آشنایی با دندانپزشک ترمیمی دندان و کارهایی که انجام می‌دهد

 دندانپزشکی ترمیمی شاخه‌ای از دندانپزشکی است که بر ترمیم دندان‌های آسیب دیده یا جایگزینی دندان‌هایی که از دست رفته‌اند تمرکز دارد.

دندانپزشک ترمیمی دندان کیست؟

در حالی که دندانپزشکی ترمیمی دندان در حال حاضر توسط انجمن دندانپزشکی آمریکا به عنوان یک تخصص دندانپزشکی شناخته نشده است، اما دندانپزشکان عمومی بدون آموزش‌های اضافی و یا مجوزهای خاص، قادر به انجام بسیاری از پروسه‌ها و روش‌های ترمیم دندان هستند. اینکه چه دندانپزشکی پروسه‌های دندانپزشکی ترمیمی دندان را انجام می‌دهد بستگی به سطح دشواری پروسه دارد. با این حال بسیاری از پروسه‌های این رشته از جمله پر کردن دندان، روکش دندان، قرار دادن تاج، بریج یا پل دندانی، پروتز کامل و پارسیل و ایمپلنت دندان توسط متخصص پروتز دندان یا پروستودنتیست انجام داده می‌شود.

کار اصلی هر دندانپرشک ترمیمی دندان چیست؟

  • ترمیم دندان
  • جایگزینی دندان‌های از دست رفته

آشنایی با انواع پروسه‌های دندانپزشکی ترمیمی

چند نوع مختلف ترمیم دندان وجود دارد که دندانپزشک ترمیمی شما ممکن است برای ترمیم و حفظ دندان‌هایتان به شما پیشنهاد کند. این روش‌ها شامل پر کردن دندان، روکش دندان، تاج دندانپزشکی، پل و بریج دندان ، پروتز و ایمپلنت می باشد.

تفاوت دندانپزشکی عمومی با دندانپزشکی ترمیمی دندان چیست؟

دندانپزشکان عمومی مشکلات دندانپزشکی مرتبط با درد، ناراحتی و بهداشت دهان و دندان را برطرف می‌کنند. برخی از روش‌های انجام شده در دندانپزشکی عمومی شامل روت کانال تراپی یا درمان ریشه دندان، کشیدن دندان و پر کردن حفره‌ها است. دندانپزشکان عمومی همچنین می‌توانند طیف محدودی از روش‌های زیبایی دندان مانند سفید کردن دندان‌ها و باندینگ دندان را انجام دهند. برخی از دندانپزشکان عمومی با کسب تجربه و انجام گسترده پروسه‌های ترمیم دندان می‌توانند تحت عنوان دندانپزشک ترمیمی خوب نیز شناخته شوند.

تفاوت دندانپزشک زیبایی دندان با دندانپزشکی ترمیمی چیست؟

دندانپزشکی زیبایی و دندانپزشکی ترمیمی از برخی مواد و روش های مشابه استفاده می‌کنند. اما تفاوت‌هایی اساسی بین آن‌ها وجود دارد. اگر هدف از انجام یک پروسه، بیشتر جنبه درمانی و حفظ دندان باشد، آن پروسه جزء دندانپزشکی ترمیمی شناخته می‌شود. حتی اگر بحث زیبایی باشد ولی دندان ترمیم شود آن پروسه را یک متخصص دندانپزشک ترمیمی دندان انجام می‌دهد.

 

 

صفحه قبل 1 ... 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 صفحه بعد
<-blogads->