مشکلات زبان بزرگ مادرزادی

 زبان بزرگ و غیر معمول یک بیماری مادر زادی است که می تواند مشکلاتی را به بار بیاورد.

ماکروگلوزیا یا افزایش اندازه زبان نسبت به حفره دهان می تواند درست مانند ناهنجاری های عروقی یا بزرگ شدن عضلات باشد.

این عارضه می تواند عوارضی از خود بجا بگذارد.

بنابراین بیایید تا به آن بپردازیم.

علائم ماکروگلوزیا

در مبتلایان به این بیماری اندازه بزرگ زبان می تواند در بسیاری از فعالیت ها مانند خوردن و صحبت کردن اختلال ایجاد کند.

این افراد ممکن است تنفس شدید داشته باشند.

این بیماری می تواند علائم قابل توجه ای به خصوص در کودکان بوجود بیاورد.

این علائم عبارتند از:

  • آپنه خواب
  • پریشانی تنفس
  • افتادگی
  • افتادگی در بلع
  • دیسارتریا
  • اپن بایت دندان یا نیش باز
  • تغییر مخاط
  • قرار گرفتن در معرض آسیب دیدگی احتمالی
  • افزایش بروز عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی

تشخیص ماکروگلوزیا

برای تائید تشخیص زبان بزرگ ، پزشکان می توانند سابقه خانوادگی را چک کرده و معاینه جسمی انجام دهند.

سپس علت اصلی بوجود آمدن این عارضه را با آزمایشات مناسبی پیدا می کنند.

از آنجا که علل بالقوه بسیاری از این بیماری ها می تواند متفاوت باشد در نتیجه برای تشخیص ، آزمایشات بسیاری باید انجام شود.

برای مطالعه بیشتر : مجله ارتودنسی دندان

درمان ماکروگلوزیا

درمان بسته به علت و شدت زبان بزرگ شده متفاوت است.

در مواردی که علت آن قابل شناسایی شده باشد می توان برای درمان از روش های خاصی استفاده کرد.

به عنوان مثال ، اگر این عارضه در اثر کم کاری تیروئید تشخیص داده شود به وسیله برطرف شدن کم کاری تیروئید سایر علائم نیز از بین می روند.

اما در مواردی که علت آن مشخص نیست روشهای درمانی نیز مفید واقع نمی شوند.

در موارد شدید ، جراحی ضروری است.

پس از جراحی مشکلات گفتاری و جویدن و تغذیه کاهش می یابد.

زبان بزرگ و جلوزدگی دندان ها

اظهار نظر بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران در این باره :

رشد غیر طبیعی زبان می تواند باعث رشد غیر طبیعی فک و مال اکلوژن ( فاصله دندان ها در فک) شود.

در صورتی که ماکروگلوزیا تشخیص داده شود درمان به صورت جراحی و کاهش حجم زبان انجام می شود.

سپس بسته به درجات مال اکلوژن ایجاد شده ، ارتودنتیست شما دست به کار می شود و درمان را مطابق با تشخیص صورت گرفته انجام می دهد.

درمان های بعدی و برطرف کردن جلوزدگی دندان با کمک ارتودنسی انجام می شود.

درمان ارتودنسی می تواند نیش باز را اصلاح کند.

یک متخصص ارتودنسی می تواند به شما یا فرزند شما کمک کند که کاهش طول قوس به دست آمده را به وسیله درمان ارتودنسی بر طرف کنید.

پس از درمان ثبات افزایش پیدا می کند و بیمار می تواند شاهد مطابقت کاهش حجم زبان با طول قوس به دست آمده شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سایر خدمات دندان پزشکی (دندانپزشکی کودکان ، دندانپزشکی بارداری ، دندانپزشکی زیبایی و...) می توانید به سایت کلینیک دندانپزشکی تاج مراجعه کنید.

چندعامل تاثیرگذار بر هزینه و قیمت ایمپلنت دندان ( بخش اول )

 غالباً افرادی که به دنبال کاشت دندان با روش ایمپلنت هستند، می خواهند بدانند که این روش چقدر هزینه خواهد داشت. هنگامی که پیش از انتخاب کلینیک کاشت ایمپلنت تحقیقات خود را انجام می دهید، ممکن است تعجب کنید که چرا هر کلینیکی یک قیمت به شما میگوید و تقریبا همه آن ها یک محدوده هزینه ایمپلنت دندان را به شما پیشنهاد میدهند. در این مقاله قصد داریم درباره هزینه ایمپلنت دندان و عوامل تاثیر گذار بر روی این هزینه مطالبی به شما ارائه دهیم. تمام اطلاعات موجود در این مقاله معتبر بوده و از بهترین کلنییک دندانپزشکی جنت آباد پرس و جو شده است.

اهمیت جایگزین دندان در اطلاح طرح لبخند

لبخند یکی از مهمترین دارایی های ما است که شاید اولین صحنه ای که دیگران در برخورد با شما میبینند لبخندتان است. خیلی از افراد با دیدن لبخند شما، کما بیش شما را قضاوت کرده و درباره وضعیت زندگی، روحیات و سطح سلامتیتان فکر میکنند. بنابراین طرح لبخند بسیار مهم است. یکی از فرآیندهای انجام شده در اصلاح طرح لبخند کاشت ایمپلنت دندانی در صورت عدم وجود یک یا چند دندان است. کاشت ایمپلنت دندان در کنار سایر روش های اصلاح طرح لبخند مانند نصب ونیر دندان (لمینت دندان، ونیر کامپوزیت، کامپوزیت دندان و ...) همگی باعث بهبود لبخند و زیبایی بیشتر شما میشود.

1. نوع ایمپلنت (فوری یا تاخیری)

ایمپلنت ها یا به روش فوری کاشته میشوند یا به روش تاخیری و طی دست کم دو مرحله. در روش اول چنانچه تمام ویژگی های لازم را داشته باشید میتوانید در یک مرحله اقدام به کاشت دندان جدید کنید و چنانچه نیاز به پیوند استخوان باشید و یا مشکلاتی سد راهتان باشد به صورت تاخیری و در چند مرحله برایتان ایمپلنت کاشته میشود. ممکن است چندین ماه طول بکشد تا شما صاحب یک جایگزین خوب دندانی از جنس ایمپلنت شوید. هزینه هر دو نوع ایمپلنت متفاوت است اما هزینه ایمپلنت تاخیری نسبتا بیشتر است زیر مقدمات و آمادگی های زیادی نیاز دارد.

2. تعداد ایمپلنت ها

هرچه شما به تعداد بیشتری ایمپلنت نیاز داشته باشید به طبع قیمت و هزینه ایمپلنت دندان نیز برای شما بیشتر خواهد بود. برخی از بیماران تنها نیاز به کاشت یک ایمپلنت دارند این درحالی است که برخی دیگر ممکن است بخواهند دندان های یک فک را کاملا با ایمپلنت جایگزین کنند. قیمت ایمپلنت دندان برای هر دو فک نسبتا بالا خواهد بود.

3. مواد بکار رفته در ساخت ایمپلنت ها

ایمپلنت های دندان باید از مواد سازگار با بدن ساخته شود تا بدون ایجاد یک واکنش آلرژیک یا رد شدن توسط بدن، با فک جوش خورده و یکپارچه شوند. بهترین ماده برای ساخت ایمپلنت های دندانی الیاژ تیتانیوم است. برخی از جراحان دندانپزشکی استفاده از زیرکونیوم را به عنوان یک جایگزین برای تیتانیوم شروع کرده اند زیرا سفید بودن آن باعث می شود تا با دندانهای طبیعی نزدیک باشند. از این حیث کاشتن ایمپلنت های دندان زیرکونیومی همان سفیدی و طرحی لبخندی را به شما میدهد که ونیر دندان هایی مانند لمینت دندان و ونیر کامپوزیت و .... میدهند.

 

 

دندانپزشکی کودکان چیست؟ متخصص دندانپزشکی کودکان چه کاری انجام میدهد؟

 دندانپزشکی کودکان همچون دندانپزشکی بارداری شاخه‌ای از دندانپزشکی است که از کودکی تا نوجوانی با آنها سروکار دارد. در دندانپزشکی، دندانپزشک کودکان، اهمیت خاصی برای پوسیدگی دندان قائل هستند.

چرا دندانپزشکی کودکان اهمیت دارد؟

پایه سلامت دهان و دندان در هر فردی از کودکی آغاز می‌شود. چرا که در دوران کودکی می‌توان باورها، عادات و سبک زندگی سالم در رابطه با سلامت دهان و دندان را به کودکان به راحتی آموزش داد تا بدین صورت از بروز مشکلات دهان و دندان پیشگیری کنیم.

  • اهمیت حفظ دندان‌های شیری
  • اهمیت پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان
  • اهمیت تجربه خوشایند دندانپزشکی
  • اهمیت آموزش‌های مرتبط با سلامت دهان و دندان کودک

دندانپزشکی کودکان چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟

آزمایشات سلامت دهان و دندان نوزادان

مراقبت‌های پیشگیرانه که خود شامل تمیز کردن و درمان‌های فلورایدی و نیز توصیه‌های تغذیه‌ای

مشاوره در رابطه با آداب اشتباه کودکان مانند مکیدن انگشت شصت

ارزیابی‌ها و درمان‌های اولیه برای صاف کردن دندان‌ها و اصلاح مشکلات ارتودنسی

ترمیم نقص‌ها یا پوسیدگی‌های دندان

تشخیص برخی شرایط دهان و دندان که می‌توانند مرتبط با بیماری‌هایی مانند دیابت، اختلالات قلبی (مادرزادی)، کام شکاف دار، آسم، تب یونجه و اختلال بیش فعالی (کم توجهی) باشد.

کنترل بیماری‌های لثه و بیماری‌هایی مانند زخم معده

درمان آسیب‌های دهانی (شامل شکستگی دندان، افتادن یا لق شدن دندان‌ها)

چرا کلینیک دندانپزشکی تاج

متخصصین و کادر درمانی کلینیک دندانپزشکی تاج ضمن فراهم آوردن شرایط لازم جهت حفظ آرامش کودک شما اقدامات تشخیصی، درمانی و مراقبتی را با کیفیت و دقت بسیار بالا به کودکان شما ارائه می‌نمایند. اولویت در کلینیک دندانپزشکی تاج ارتباطی است که با کودکان دلبندمان برقرار می‌کنیم تا تجربه دندانپزشکی برایشان خوشایند و لذت‌بخش باشد.

کلینیک دندانپزشکی تاج با کمک تیم مجرب و توانمند خود و بهره‌مندی از دانش علمی و تجربه بالای موسسین و متخصصان این کلینیک، همچنین امکانات و تجهیزات بروز و کارآمد از جمله ویژگی های منحصر به فرد این مجموعه می باشد .

فرزند دلبند خود را نزد متخصصین دندانپزشک کودکان حاذق در کلینیک دندانپزشکی تاج با خیال آسوده بسپارید.

چنانچه برای زیباسازی طرح لبخندخود مصمم هستید به یک کلینیک یا دندانپزشک زیبایی مراجعه کنید به شما پیشنهاد میکنیم که سری به گنیجنه مقالات سایت ما بزنید و اگر وقت مطالعه ندارید میتوانید با ما تماس بگیرید تا به شما در این خصوص کمک کنیم. اگر در تهران یا گرج هستید میتوانید به کلینیک تخصصی تاج دنتال که بهترین کلینیک دندانپزشکی جنت آباد  است مراجعه کنید

آیا ارتودنسی روی آواز خواندن تاثیر میگذارد؟

 اظهار نظر بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران :

اگر صدای خوبی دارید و با صدایتان کار میکنید (خواننده، آوازه خوان، دوبلور، مجری و …) و در عین حال دندان های کج و ناصافی دارید، احتمالا این سوال در ذهن شما نقش  بسته باشد که آیا آواز خواندن و ارتودنسی با هم تداخل دارند یا نه؟ آیا ارتودنسی برای صدای شما مضر است یا نه؟ این دو چه تاثیری بر هم میگذارند؟ و آیا من میتوانم تحت درمان قرار بگیرم؟ با ما همراه باشید تا در این مقاله به طور کامل به این موضوع بپردازیم.

چه ارتباطی بین آواز خواندن و ارتودنسی وجود دارد؟

مهمترین کاری که متخصصان ارتودنسی انجام میدهند برطرف کردن مشکلاتی است که روی تکلم، جویدن، ظاهر صورت، عملکرد فک ها و دندان ها تاثیر میگذارند. کراس بایت، آندربایت، اوربایت، کراودینگ و شلوغی دندان ها، فاصله بین آن ها و … از جمله این مشکلات هستند که به خصوص تکلم و آواز خواندن را با مشکل روبرو میکنند.

متخصص ارتودنسی برای برطرف کردن این مشکلات از دستگاه های ارتودنسی استفاده میکنند و بعد از اصلاح آن ها، شما میتوانید بهتر بجوید، بهتر صحبت کنید و لبخند زیباتری داشته باشید. با این تفاسیر و زمانی که تکلم و قدرت بیان ما بهتر میشود، قطعا اگر آوازه خوان و یا خواننده باشیم قدرت صدای ما بهتر شده و ما میتوانیم بهتر بخوانیم. بنابراین میتوان بین آواز خواندن و ارتودنسی یک ارتباط قائل شد. به این شکل که ارتودنسی میتواند باعث بهبود آوزا خواندن و خوانندگی شود.

آیا ارتودنسی میتواند شما را تبدیل به یک خواننده خوش صداتر کند؟

خیلی ها سوال میپرسند که آیا دستگاه های ارتودنسی میتوانند به بهبود صدا کمک کنند. در پاسخ باید گفت که تمرین کردن تنها کاری است که می تواند شما را به خواننده ای بهتر تبدیل کند. اما در کنار تمرین هر کاری که بتواند فضا و شرایط را برای ارتقاء صدای شما مهیا کنید نیز میتواند باعث بهتر شدن صدایتان شود. ثابت شده که ارتودنسی نه تنها تاثیر بدی روی صدای نازنین شما نخواهد گذاشت بلکه حتی میتواند آن را تا حد زیادی ارتقاء دهد.

آیا با اینویزلاین میتوان آواز خواند؟

اینوزیلاین ها یا (Invisalign) از محبوبترین دستگاه های ارتودنسی نامرئی هستند. این دستگاه ها با نام پلاک شفاف ارتودنسی نیز شناخته شده هستنند. و از انجایی که شفاف و همرنگ دندان هستند معمولا توسط بزرگسالان مورد استفاده قرار میگیرند.

برخلاف ارتودنسی ثابت با بریس های فلزی که میتوانند کمی روی صحبت کردن و آواز خواندن تاثیر بدی بگذارند، اما ما چنین چیزی را در خصوص ارتودنسی نامرئی با اینویزیلاین ها نداریم. لابد میپرسید چرا؟ چون حتی اگر نتوانید با اینویزیلاین ها با تمام پتانسیل آوایی خود آواز بخوانید میتوانید حین تمرین آن ها را برداید و بلافاصله بعد از تمام شدن آواز خواندن، دوباره آن را سرجای خود بگذارید.

برای مطالعه بیشتر: مجله ارتودنسی دندان

موارد ممنوعه در تغذیه بعد از ایمپلنت دندان : از مصرف این غذاها اجتناب کنید!

 مانند هر عمل جراحی که در ناحیه دهان انجام میشود، تا زمان بهبودی کامل دهان و جای زخم ها، باید از خوردن غذاهای سفت و سخت خودداری کنید. نه تنها 1 تا 2 هفته بعد از عمل دهان شما هنوز حساس است، بلکه باید تا پایان روند جوش خوردن ایمپلنت دندان برخی مواد غذایی را نخورید تا نتیجه عمل با شکست مواجه نشود. بعد از اینکه پایه ایمپلنت کاملا جوش خورد و سرجای خودش محکم شد، می توانید برخی از غذاهای ممنوعه را مصرف کنید اما همچنان باید برای مراقبت از ایمپلنت ها برخی از آن ها را نخورید

بنابراین برای اینکه دوره نقاهت ایمپلنت دندان به خوبی سپری شود از مصرف مواد غذایی ممنوعه زیر تا پایان جوش خوردن پایه حتما اجتناب کنید:

· نوشابه های گازدار وشیرین

· قند

· آب نبات

· گوجه فرنگی

· مرکبات

· چیپس

· کلوچه

· کراکر (تردک)

· فندق و سایر دانه ها

· مواد خوراکی چسبنده یا جویدنی مانند آدامس و میوه های خشک

· غذاهای بسیار گرم یا بسیار سرد

· خوراکی های بسیار تند

· نوشیدنی های الکلی

علاوه بر این، به خاطر پیشگیری از شل شدن لخته های خونی و شروع خونریزی از لثه ها یا اطراف ایمپلنت از نوشیدن مایعات از طریق نی جدا خودداری کنید. در عوض به جای نی از قاشق، لیوان یا فنجان چای خوری برای نوشیدن مایعات استفاده کنید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سایر خدمات دندانپزشکی ( دندانپزشکی اطفال، دندانپزشکی بارداری ، لمینت دندان و....) می توانید به مجله اینترنتی دندانپزشکی ارتوبلاگ مراجعه کنید و اطلاعات زیادی در ایباره به دست آورید .

بهداشت دهان و دندان برای کودکان

 این مقاله بسیار مهم در مورد بهداشت دهان و دندان برای کودکان است. برای کسب اطلاعات بیشتر با کلینیک دندانپزشکی جنت آباد یعنی تاج دنتال در تماس باشید. در این کلینیک مجهز خدمات دیگری نظیر دندانپزشکی کودکان ، ایمپلنت دندان ، ونیر دندان  و ارتودنسی نیز ارائه می شود. هرگز خیلی زود برای تشویق سلامت دندان های سالم برای کودکان توصیه نمی شود. به محض اولین رویش، دندانهای کودک شما در معرض خطر انقباض هستند. به گفته آکادمی آمریکایی کودکان، پوسیدگی دندان در کودکان، همچنین به عنوان پوسیدگی های دوران کودکی شناخته شده است، شایع ترین بیماری کودکان مزمن در کشور است. در بعضی موارد، فرسایش شدید دندان می تواند منجر به از دست رفتن دندان شود. خبر خوب این است که پوسیدگی دندان کاملا قابل پیشگیری است. بنابراین چه کاری می توانید برای ایجاد سلامت دندان و بهداشت مناسب برای کودک خود انجام دهید؟ این آسان است که به دنبال برخی از دستورالعمل های اساسی است.

رویش اولیه دندان

دندان کودک خود را بررسی کنید. به طور کلی، اولین دندان اولیه بین 6 تا 9 ماهگی و در 3 سالگی کودک شما باید 20 دندان اولیه داشته باشد.

اگر فرزند شما 9 ماه از اولین دندان خود را نداشته باشد، باید متخصص اطفال خود را ببینید. دندان های اولیه سالم بدون لکه ها و لکه های سفید هستند و لثه های سالم صاف و صورتی هستند. اگر دندان های کودک شما دچار نقص و یا رنگ آمیزی باشند، با پزشک متخصص دندانپزشکی خود ملاقات کنید. انجمن دندانپزشکی آمریکایی توصیه می کند که دندانپزشکی خود را پس از شش ماه پس از اولین دندان ظاهر کنید.

تمیز کردن دندانهای اولیه برای سلامت دهان و دندان

از تولد تا 12 ماه، شما باید با لکه های خال خال و یا گاز پانسمان کودک خود را به آرامی پاک کنید. هنگامی که اولین دندان ظاهر می شود، سطح را با استفاده از مسواک و آب بچه تمیز کنید. به گفته آکادمی آمریکایی کودکان، بهترین زمان برای تمیز کردن دندان های کودک پس از صبحانه و قبل از خواب است.

تمیز کردن دندان کودک خود

پایان نخ را در اطراف یک انگشت میانی قرار دهید و بقیه را در اطراف انگشت وسط دیگر خود قرار دهید.

کف را به سختی بین انگشتان دست و انگشتان خود نگه دارید و به آرامی آن را بین دندان قرار دهید.

منحرف کردن نخ را به یک شکل C تبدیل کنید و به آرامی حرکت دهانه را به سمت بالا و پایین بکشید و آن را در برابر دندان فشار دهید.

برای مطالعه بیشتر : دندانپزشکی بارداری

آیا دندانپزشک عمومی می‌تواند مشکلات ارتودنسی را درمان کند؟

 آیا دندانپزشک میتواند مشکلات ارتودنسی را اصلاح کند؟ آیا میتوانم درمان ارتودنسی دندان خودم را به یک دندانپزشک عمومی بسپارم؟ تفاوت متخصص ارتودنسی با دندانپزشک عمومی چیست؟ درمان مشکلات ارتودنسی را باید به دست چه کسی سپرد؟ با ما همراه باشید تا در این مقاله به این سوالات و سوالات مشابه دیگر پاسخ دهیم

هر متخصص ارتودنسی یک دندانپزشک است اما….

هرچند که دندانپزشکان و ارتودنتیست ها هر دو به بیماران در بهبود و حفظ سلامت دهان کمک می کنند اما اگر به دنبال یک دندانپزشک واجد شرایط هستید که بتواند درمان های ارتودنسی را برای شما یا یکی از عزیزانتان انجام دهد باید حتما به دنبال انتخاب یک متخصص ارتودنسی خوب باشید.

تفاوت متخصص ارتودنسی با دندانپزشک عمومی چیست؟

ارتودنتیست ها و دندانپزشکان به طور مشابه آموزش های اولیه یکسانی را پشت سر می گذارند، اما ارتودنتیست ها پس از فارغ التحصیلی از رشته دندانپزشکی عمومی تحت آموزش های تخصصی دیگری قرار میگرند که باعث میشود آن ها تبدیل به متخصص ارتودنسی شوند. تقریباً 6 درصد از تمام دندانپزشکان ارتودنتیست هستند. برای اینکه یک دندانپزشک عمومی بتواند تبدیل به یک متخصص ارتودنسی خوب شود باید 2 یا 3 سال بیشتر از یک دندانپزشک عمومی در دانشگاه تحصیل کند و حدود 4،800 ساعت آموزش ارتودنسی تخصصی را بگذراند.

چه موقع باید یک متخصص ارتودنسی خوب ببینیم؟

دندانپرشکان عمومی همانطور که از نامشان بر می آید تنها مشکلات عمومی مربوط به دهان و دندان را درمان و مدیریت میکنند. اگر میخواهید دندانتان را پر کنید یا صرفا میخواهید آن ها را سفید کرده یا جرمگیری دندان کنید و از این دست درمان ها، شما به یک دندانپزشک عمومی نیاز دارید. اما اگر با مشکلات مال اکلوژن و عدم هماهنگی دندان ها یا فکین یا به عبارت ساده تر با ناصاف و کج بودن دندان ها مواجه هستید حتما باید به بهترین متخصص ارتودنسی دندان در شهر خودتان مراجعه کنید.(مثلا اگر ساکن کرج هستید به دنبال بهترین متخصص ارتودنسی در کرج باشید.)

انواع روش های ارتودنسی برای درمان مشکلات عدم تراز دندان

روش هایی که یک دندانپزشک عمومی برای برطرف کردن مشکلات شما بکار میبرد ابتدایی بوده و معمولا هزینه زیادی ندارند. اما روش های درمانی بکار رفته توسط یک متخصص ارتودنسی پیچیده تر است و هزینه بالایی دارد. به همین جهت است که هزینه ارتودنسی دندان به نسبت سایر پروسه های دندانپرشکی بالا است. بیشتر قیمت ارتودنسی دندان به خاطر استفاده از انواع دستگاه های زیر است:

  • ارتودنسی نامرئی با اینویزیلاین
  • ارتودنسی ثابت با بریس فلزی معمولی
  • ارتودنسی بزرگسالان با برامت سرامیکی
  • ارتودنسی متحرک نگهدارنده ها
  • ویلکودونتیک
  • درمان براکسیسم

 

عصب کشی دندان چیست و چرا آن را انجام میدهند؟

 روت کانال یا عصب کشی (Root Canal) یک پروسه دندانپزشکی است که شامل از بین بردن بخش داخلی و نرم دندان یا پالپ (pulp) است. پالپ از اعصاب، بافت همبند و عروق خونی ساخته شده است که به رشد دندان کمک می‌کند. در بیشتر موارد، دندانپزشک عمومی یا متخصص اندودنتیست عصب کشی را تحت بی حسی موضعی انجام خواهند داد. شما در این مقاله با روش‌های انجام روت کانال و همچنین خطرات احتمالی آن بیشتر آشنا خواهید شد.

چه موقع به انجام عصب کشی نیاز پیدا خواهیم کرد؟

عصب کشی هنگامی انجام می‌شود که قسمت داخلی یک دندان که به آن پالپ نیز گفته می‌شود آسیب ببیند و یا دچار التهاب و عفونت شود. حتی اگر پالپ یا مغز دندان از بین رفته باشد و یا در اصطلاح مرده باشد، بخش بالایی دندان یا همان تاج می‌تواند کماکان دست نخورده باقی بماند. از بین بردن پالپ دندان آسیب دیده یا آلوده، بهترین روش برای حفظ ساختار دندان‌ها است.

عصب کشی دندان چگونه انجام می‌شود؟

فرآیند روت کانال به طور معمول در مطب دندانپزشکی انجام می‌شود. این پروسه شامل چند مرحله اساسی است که در ادامه با هر کدام از مراحل عصب کشی بیشتر آشنا خواهید شد:

مرحله 1: بی‌حسی (Anesthetic)

مرحله 2: برداشتن پالپ دندان (Removing the pulp)

مرحله 3: آنتی بیوتیک ها (Antibiotics)

مرحله 4: پر کردن موقتی (Temporary filling)

خطرات احتمالی و عوارض عصب کشی دندان

پروسه روت کانال برای نجات دندان شما انجام می‌شود. با این حال، گاهی اوقات، آسیب وارد شده به مغز دندان بیش از حد عمیق است یا مینای دندان شما برای تحمل  عصب کشی بسیار ضعیف است. این عوامل می تواند منجر به از بین رفتن دندان شود. در نتیجه در اغلب اوقات دندان عصب کشی شده معمولا کشیده میشود.

اگر حین عصب کشی دندان برخی ابزار آلوده باشد و یا به واسطه آن ها مواد آلوده وارد دندان شود و یا آنتی بیوتیک ها اثر نکنند احتمال تشکیل آبسه دندان افزایش پیدا خواهد کرد.

اگر مشکلی در رابطه با ریشه دندان خود دارید و یا درد شدیدی را از جانب مغز دندان تحمل می‌کنید حتما با دندانپزشک خود صحبت کنید. متخصصان دندانپزشکی به جای دندان آسیب دیده از دندان مصنوعی، پل ها و یا ایمپلنت ها استفاده می‌کنند.(برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هزینه ایمپلنت می توانید به سایت کلینیک دندانپزشکی ایده ال مراجعه کنید.)

بعد از عصب کشی دندان چه اتفاقی می‌افتد؟

پروسه روت کانال یک روش ترمیمی محسوب می‌شود. اکثر افرادی که تحت این عمل قرار می‌گیرند، می‌توانند تا آخر عمر از نتایج مثبت آن برخوردار شوند. با این وجود، ماندگاری نتایج به میزان مراقبت از دندان های شما بستگی دارد. درست مانند بقیه دندان های زنده و سالم که نیازمند مسواک زدن و رسیدگی بهداشتی هستند، دندان های عصب کشی شده و یا مصنوعی نیز نیازمند محافظت، مسواک زدنم و حتی نخ دندان کشیدن هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سایر خدمات دنانپزشکی ( ارتودنسی دندان ، پروتز دندان ،دندانپزشکی اطفال و...) نیز می توانی به اسیت کلینیک دندانپزشکی ایده آل مراجعه کنید.

آیا بی حسی دندانپزشکی برای کودکان مناسب است؟

 این مقاله بسیار مهم در مورد (آیا بی حسی دندانپزشکی برای کودکان مناسب است؟) است. برای کسب اطلاعات بیشتر با کلینیک دندانپزشکی جنت آباد یعنی تاج دنتال در تماس باشید.در این کلینیک مجهز خدمات دیگری نظیر دندانپزشکی کودکان ، ایمپلنت  دندان ، ونیر دندان ،دندانپزشکی بارداری و ارتودنسی  نیز ارائه می شود. ایمنی در نگاه والدین به فرزندانی که از آرام سازی دندان استفاده می کنند، اهمیت دارد. دندانپزشکان ممکن است آرامبخش را برای روش های طولانی و پیچیده توصیه می کنند و برای بیمارانی که به خصوص جوان یا عصبی هستند. این روش برای بیمار معمولا یک روش بسیار امن است و والدین می توانند به کاهش خطر و سطح استرس برای کودک خود قبل، در طول و بعد از درمان کمک کنند.

انواع تسکین

آرام بخش دهان، اکسید نیتروژن و آرام سازی داخل وریدی انواع عمده ای از آرام بخش های دندانپزشکی هستند. با توجه به بیمارستان کودکان پیتزبورگ UPMC، آرام بخش دهان و دندان از طریق دهان یا بینی از بین می رود، به محض اینکه بیمار به انتصاب برسد، به عنوان دارو معمولا 20 دقیقه طول می کشد تا کار کند. آرام بخش دهان بیماران را به خواب نمی برد، اما به آنها کمک می کند تا آرام و آرام باشند.

قبل از تسکین

آکادمی آمریکایی دندانپزشکی کودکان ، والدین را توصیه می کند که کودکان بهتر است که آرام سازی و سایر روش های دندانپزشکی را بهتر انجام دهند، در صورتی که والدین می دانند که چه اتفاقی می افتد و به کودک کمک می کند.

والدین باید قبل از بی حسی غذا و نوشیدنی را محدود کنند و این امر بسیار مهم است که والدین از این دستورالعمل ها به دقت به دلایل ایمنی کلیدی پیروی کنند، زیرا آرام سازی باعث ایجاد عطسه و در معرض ریه ها می باشد. پوشیدن لباس کودک در لباس پوشیدن نیز کمک می کند زیرا اجازه می دهد تا دستیار دندانپزشک بتواند سریع و بدون سر و صدا مانیتور را وصل کند. والدین باید یک تاریخچه پزشکی کامل ارائه دهند و اگر دچار یک نسخه از دارو یا داروهای بدون نسخه یا مکمل های گیاهی است به دندان پزشک بگویند.

بعد از تسکین

در بیمارستان کودکان پیتزبورگ، از والدین معمولا خواسته می شود که در حال حاضر در حالی که فرزندشان از خواب بیدار می شود ، حضور داشته باشند. کودک ممکن است اشتباه گرفته شود یا ناخوشایند و ممکن است احساس تهوع کند. دو بزرگسال باید همراه با کودک یا نوجوان در خانه راه بیافتند – یکی برای رانندگی و یکی برای بررسی تنفس کودک. اثرات طولانی مدت آرامبخشی شامل از دست دادن هماهنگی فیزیکی، سرگیجه، خواب آلودگی و حالت تهوع است، بنابراین بازگشت به مدرسه یا مراقبت روزانه قطعا گزینه ای از روز درمانی نیست.

موم ارتودنسی

 موم ارتودنسی چیست؟ چه کاربردی دارد؟ چه زمانی باید استفاده شود؟ از کجا باید آن را تهیه کرد؟ در این مقاله بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران به این سوالات پاسخ داده است. اگر شما هم به دنبای پاسخ این سوالات هستید حتما این مقاله را بخوانید.

موم ارتودنسی چیست؟

موم ارتودنسی یک ماده نرم و قالب بندی شده است و برای مراجعانی که تحت درمان ارتودنسی قرار گرفته است تجویز میشود. این موم در واقع یک لایه محافظ و سدی بین بریس ارتودنسی با بافت های نرم داخل دهان است. در برخی افراد این امکان وجود دارد که براکت ها و سایر بخش های بریس باعث زخمی شده لب، زبان و یا لثه شوند. ما این موم را به روی براکت میزنیم تا دیگر براکت به این بافت ها برخورد نکند. متخصص ارتودنسی معمولا این موم یا وکس را برای کودکان درخواست میدهد که ممکن است در ابتدا با بریس ها مشکل داشته باشند.

نحوه استفاده از موم ارتودنسی چگونه است؟

موم را می توان با دست و بدون هیچ گونه ابزار خاصی استفاده کرد.  تنها کافی اسک که یک تکه کوچک از آن را (اندازه یک نخود) جدا کرده و داخل دستان خود قرار داده تا گرمای دستتان آن را آب کند. بعد از اینکه موم توسط گرمای بد خودتان کمی شل شد آن را روی براکت ها بزنید. دقت کنید که لزومی ندارد آن را روی همه براکت ها بزنید. تنها کافیست براکتی که شما را اذیت میکند یا جایی را زخم کرده پیدا کنید و به آرامی روی تمام سطح براکت را با موم ارتودنسی آغشته کنید.

چگونه با موم ارتودنسی غذا بخوریم

ما توصیه میکنیم که هیچگاه قبل و حین غذا خوردن موم استفاده نکنید. اگر یادتان باشد گفتیم که موم آبگریز است. اگر نوشیدنی و غذا بخورید موم به راحتی بلعیده میشود. سعی کنید بعد از غذا خوردن  یا زمانی که کاملا هوشیار هستید به براکت ها موم بزنید تا آب دهان و یا غذا نتواند موم را از براکت جدا کند. اما اگر حس کردید با خوردن غذا ممکن است درد تجربه کنید میتوانید موم بزنید. (هرچند که زیاد دوام نخواهد آورد) اما بعد زا غذا دوباره آن را تجدید کنید.

آیا میتوانم به جای موم ارتودنسی از سایر وکس ها یا موم های آرایشی استفاده کنم؟

نه به هیچ عنوان ما چنین چیزی را به شما توصیه نمیکنیم. اگر براکت ها شما را اذیت میکنند تنها باید از وکس و موم ارتودنسی دندان استفاده کنید نه چیز دیگرید. سایر موم ها را اگر ببلعید احتمال مسموم شدن شما وجود دارد. لطفا از انجام اینکار خودداری کنید.

آیا می توانیم قبل از خواب موم بزنم؟

استفاده از موم ارتودنسی در طول شب کاملاً خوب است، به خصوص اگر به صورت دمر با رو به شکم میخوابید و صورت خودتان را تحت فشار قرار میدهید. زیرا در این وضعیت بریسها بیشتر با فضای داخلی دهان شما در ارتباط هستند و احتمال وارد شدن آسیب وجود دارد. از طرف دیگر موم سمی نیست و اگر آن را قورت بدهید مشکلی برایتان ایجاد نیمشود. بنابر این بله چنین چیزی امکان دارد.

 

صفحه قبل 1 ... 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 صفحه بعد
<-blogads->