برای داشتن روکش کامپوزیت باید چه مراحلی را طی کرد؟

 اگر به دنبال راهی کم هزینه تر برای زیبا کردن لبخند خود هستید، و می‌خواهید یک طرح لبخند بی نقص داشته باشید، میتوانید روی روکش کامپوزیت حساب کنید. شاید نگاه ها و تمایلات بیشتر افراد به لمینت دندان باشد، اما واقعیت این است که هزینه تمام شده لمینت بالا است. و کسانی که توانایی پردخت هزینه آن را ندارند، باید به دنبال یک روش جایگزین برای بهبود طرح لبخند و ترمیم دندان خود باشند. ونیر کامپوزیتی را میتوان با بودجه محدود و اندک نیز برای دندان انتخاب کرد. زیرا در عین زیبایی، عملکردی نسبتا مشابه با لمینت های سرامیکی دارد.

ترمیم دندان و اصلاح طرح لبخند با روکش کامپوزیت

درست به مانند همه انواع ونیرها، استفاده از کامپوزیت دندان ر نیز برای دو هدف زیر مرسوم است:

  • ایجاد تغییرات کلی در ظاهر دندان ها
  • تغییر نسبی شکل و ترمیم دندان 
  • بهبود رنگ

تفاوت اجرای لمینت دندان با روکش

نصب و اعمال لمینت دندان ، نیازمند چندین مرحله مهم و حساس است، که باید با دقت هرچه تمامتر انجام شود. در مقایسه با لمینت، معمولا کامپوزیتها نیازمند زمان زیادی نیستد و خوشبختانه ساختار دندان چندان دستکاری نمیشود. 

در این درمان ترمیمی، دندان تراش نمیخورد و از حجم آن کاسته نمیشود، بلکه به راحتی بر روی سطوح دندان چسپانده میشود. به عبارتی این روش ترمیم دندان معمولا نسبتا سریع و بدون دردسر است.

کامپوزیت دندان برای چه مواردی استفاده می شود؟

دندانپزشکان از این متد درمانی برای برطرف کردن مشکلات زیر استفاده میکنند:

  • لکه دار شدن دندان ها یا تغییر فاحش رنگ آن ها
  • دندانهایی که کج شده اند
  • ترمیم ترک برداشتن یا خوردشدکی جزئی تا متوسط دندان
  • کاهش فاصله مابین دندان ها یا از بین بردن این فاصله

کامپوزیت دندان چند مرحله دارد و چقدر طول میکشد؟

  • اولین مرحله در این شیوه درمانی، درست مانند سایر درمان های دندانپزشکی، ویزیت شدن توسط دندانپزشک است. بیمار باید طی یک جلسه اختصاصی توسط دندانپزشک ویزیت شده و مشخص شود که آیا میتواند تحت این درمان قرار بگیرد یا خیر.
  • طی این جلسه وضعیت سلامت دهان و دندان ارزیابی شده و دندانپزشک از وجود یا عدم وجود عفونت یا بیماری لثه اطمینان حاصل میکند. 
  • در مرحله بعدی دندانپزشک در رابطه با نوع و رنگ نهایی کامپوزیت با بیمار صحبت خواهد کرد. و قبل از شروع پروسه معمولا دندان ها با تجهزیات مخصوص شستشو داده خواهند شد.
  • دندانپزشک تا آنجا که ممکن است سطح و اطراف دندانی که قصد روکش کردن آن را دارد خشک میکند زیرا رطوبت بیش از حد میتواند در فرآیند نصلب روکش تداخل ایجاد کند.
  • در مراحل پایانی کار، دندناپزشک با دقت تمام مواد کامپوزیتی را به صورت لایه لایه روی دندان قرار داده و فرم مناسبی به مواد میدهد. در نهایت نیز مواد‌کامپوزیتی برای تکمیل فرآیند درمان،  صیقل داده خواهند شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سایر خدمات دندانپزشکی (دندانپزشکی اطفال ، دندانپزشکی ترمیم و زیبایی ( اصلاح طرح لبخند ، ایمپلنت و...) دندانپزشکی بارداری می توانید به مجله اینترنتی دندانپزشکی ارتوبلاگ مراجعه کنید.

 

نحوه كاشت و نصب ايمپلنت دندان:

 براي رسيدن به موفقيت در كاشت ايمپلنت دندان بايد شرايط لازم را براي قرارگرفتن ايمپلنت داخل استخوان فك و فيكس شدن و جوش خوردن ايمپلنت

فراهم كرد، بدين منظور بايد مدت زمان به خصوصي را براي جوش خوردن ايمپلنت تيتانيومي به آن اختصاص داد.

براي نائل شدن به هدف فيكس شدن مناسب ايمپلنت بايد در مواردي، دقت هاي لازم را به عمل اورد، همچون : تغييرات در فرم ايمپلنت دندان، مواد به كار

برده در ساخت ايمپلنت دندان، تحريك توليد استخوان لازم و جوش خوردن دقيق ايمپلنت.

زمان لازم براي درمان ايمپلنت دندان تقريبا ۲-۳ جلسه مي باشد كه نبايد ميان آن ها فاصله بيفند تا بتوان تاج را هم روي ايمپلنت دندان سوار كرد.

قبل از به وجود امدن روش درمان ايمپلنت، افرادي كه دندان هاي خود را به هر دليل از دست مي دادند، مي بايست از دندان مصنوعي استفاده مي كردند.

در واقع قبل از درمان با مشكلاتي همچون مشكل در تكلم و تغذيه روبرو مي بودند و پس از درمان نيز با مشكلات ناشي از دندان مصنوعي مواجه مي شدند.

همچنين از لحاظ هزينه نيز براي دندان هاي مصنوعي تقريبا هزينه اي با روش حال حاضر يعني ايمپلنت دندان صرف مي كردند.

در حال حاضر با پيشرفت علم دنداپزشكي و ابداع روش ايمپلنت دندان براي جبران دندان هاي از دست رفته و يا شكسته و همچنين حل شدن مشكلات

ناشي از بي دنداني، حل اين مشكل براي بيماران بسيار آسان و در عين حال پيشرفته شده اند. به طور مثال افرادي كه دندان هاي خراب دارند و پوسيدگي

آن ها به حدي است كه دندان آن ها ديگر قابل استفاده نيست، در اين موارد احتياجي به نگراني براي بيمار نيست و به سادگي مي توان اين مشكل را با

درمان ايمپلنت حل كرد. مزيت ايمپلنت عاري بودن از عوارض و مشكلات احتمالي است.

اما اگر بخواهيم در رابطه با هزينه كاشت ايمپلنت دندان صحبت كنيم، بايد گفت هزينه ايمپلنت بستگي به عوامل مختلفي دارد. متخصص ايمپلنت مي تواند

در اين رابطه به صورت دقيق به شما اطلاعات لازم را بدهد.

براي مطالعه بيشتر :

در چه مواردي برگشت درمان ارتودنسي ديده شده است؟

 پاسخ بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران به اين سوال :

در صورتي كه بيمار توصيه هاي ارتودنتيست خود را ناديده بگيرد ممكن است با برگشت ارتودنسي دندان  مواجه شود. اين موارد ممكن است به اشكال زير باشد:

  • برگشت نامرتبي دندان ها
  • باز شدن مجدد فضاي بين دنداني يا فاصله بين دندان ها پس از ارتودنسي
  • برگشت مشكلات فكي

برگشت نامرتبي دندان ها 

شلوغي و نامرتبي دندان ها مي تواند عملكرد مناسب دندان ها را مختل كند. اين نامرتبي اگر درمان نشود ممكن است باعث افزايش احتمال به وجود آمدن پوسيدگي در دندان ها شود. يا باعث مستعد شدن لثه براي احتمال ابتلا به انواع بيماري هاي لثه شود.

به طور معمول ارتودنتيست شما قادر است تنها به وسيله بزرگ كردن قوس دندان ها درمان شما را انجام دهد. اين كار بدون خارج كردن  هيچ دنداني از دهان شما صورت مي گيرد. از اين رو كجي و نامرتبي دندان ها را مي توان با كمترين خطر و بدست آوردن  بهترين نتيجه  انجام دهد.

 

رشد منفي فك يعني چه؟ و چه تاثيري در برگشت ارتودنسي دارد؟ 

پس از پايان دوران بلوغ ممكن است فك دوباره به حالت قبلي خود نزديك شود. رشد منفي فك در اثر وراثت است. زيرا رشد استخواني ما از الگوي خانوادگي پيروي مي كند. اگر پس از درمان ارتودنسي بيمار در اثر اتمام دوران بلوغ و رشد منفي فك مجددا با برگشت ارتودنسي مواجه شد درمان به صورت ديگري انجام مي شود. اين بار براي مقابله با كجي و نامرتبي دندان ها، متخصص ارتودنسي  شما اقدام به كشيدن دندان يا جراحي فك مي نمايد.

باز شدن مجدد فاصله بين دندان ها بعد از ارتودنسي

در صورتي كه دندان هاي شما كوچك باشد احتمالا بعد از ارتودنسي تمايل دندان ها به حركت و جابجايي بيشتر باشد. در نتيجه ما شاهد ايجاد فاصله بين دندان ها خواهيم بود. اين مشكل ميتواند نتيجه چند سال درمان را كاملا با شكست مواجه ميكند مگر اينكه از نگهدارنده هاي ارتودنسي به صورت مكرر استفاده شود.

 براي مطالعه بيشتر :

دندانپزشكي بارداري

اينله و انله دندان

 مقدمه اي بر اينله و انله دندان 

پر كردن دندان ابتدايي ترين، اما مؤثرترين روش براي ترميم دندان و بازگرداندن كارايي آن است. مواد پر كننده تنوع زيادي دارند و قادرند با بستن حفره دندان ايجاد شده علاوه بر حفظ قدرت جويدن شخص، مانع جمع شدن باكتري ها و ميكروب ها در حفره شوند. در واقع بستن دندان با مواد پر كننده به معني پيشگيري از بروز بيماري نيز هست. بنابراين، پر كردن يك روش درماني بسيار مؤثر است.

اينله كردن دندان چيست؟ 

اينله دندان در واقع همان عملكردي را دارد كه پركننده هاي دنداني دارند. ما در اين روش بخشي از دندان كه بيش از حد پوسيده است و پوسيدگي بيشتر در بخش مياني دندان است را ترميم ميكنيم. بعد از برداشتن بخش پوسيده و تميز كردن اطراف آن، ما دندان را اينله و انله ميكنيم. براي درك بهتر اينله دندان ميتوانيد فيلم زير را ببينيد.

انله دندان چيست؟

انله يا (Onlays) يك نسخه بزرگتر از اينله است كه در آن بخش اعظم دندان هاي آسياب دچار فرسايش و پوسيدگي شده است. همانطور كه ميدانيد دندان هاي آسياب 4 برآمدگي جانبي دارند و زماني كه بيش از دو برآمدگي دچار آسيب شوند ما به جاي مواد پر كننده معمولي از انله دندان براي ترميم استفاده ميكنيم. بنابريان تفاوت اينله و انله دندان در واقع ميزان پوشش و حمايت آن ها از دندان هاي آسيب ديده است. اگر آسيب كم باشد و تنها دو برجستگي از دندان پشتي حفره ايجاد شده باشد ما از اينله و اگر زياد و بيش از دو عدد باشد از انله  دندان استفادده ميكنيم.

مراحل قرارگيري اينله و انله دندان

قبل از انجام عمل، ويزيت اوليه با دندانپزشك  ترميمي خوب  ضروري است. اين كار براي ارزيابي ميزان خسارت و اطمينان از اينكه تنها روش ترميم اينله است ضروري است يا خير انجام ميشود. در طول دومين بازديد اينله معمولا نصب مي شود. اين درحالي است كه در يك جلسه كار پر كردن دندان با مواد پركننده قابل انجام است.

براي اينكه شخص دردي تجربه نكند؛ مي توان از بي حسي موضعي روي دندان و بافتهاي اطراف استفاده كرد. بيماران همچنين مي توانند انواع آرام بخش ديگري مانند اكسيد نيتروژن را جهت بيحسي انتخاب كنند.

اينله و انله مستقيم را ميتوان در كلينيك دندانپرشكي و طي يك جلسه نصب كرد اما اگر پوسيدگي بيش از حد باشد يا بيمار نيازمند و خواهان مواد طلايي يا سراميكي باشد اينله در دو مرحله و طي دو جلسه صورت ميگيرد.

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد ساير خدمات دندانپزشكي ( اصلاح طرح لبخند ، جراحي لثه ،بستن فاصله بين دندان ها و ....) مي توانيد به  مجله اینترنتی دندانپزشكي ارتودكتر مراجعه كنيد.

ساختار دندان را بشناسیم

آناتومی دهان و دندان

اولین عضو دستگاه گوارش بدن دهان است که از لب‌ها شروع می‌شود و به حلق منتهی می‌گردد. آب و مواد غذایی برای گوارش اول وارد این عضو از بدن می‌شود و چهار عمل اصلی این بخش شامل جویدن و کمک به هضم غذا، حس چشایی، تکلم و تنفس می‌باشد. ساختار دندان و دهان شامل حفره دهان، دندان‌ها، زبان، بزاق و غدد بزاقی، لثه، لب‌ها و سقف دهان است.

بیشتر بدانید: ایمپلنت دندان

آناتومی و ساختار دندان

دندان بخش کوچکی از آناتومی بدن را تشکیل می‌دهد ولی با این حال از بخش‌های متعددی تشکیل شده که همه آنها در کنار هم نقش موثری در غذا خوردن و صحبت کردن ایفا می‌کنند. به طور کلی دندان از سه جزء آب، مواد ارگانیک و مواد غیر ارگانیک تشکیل شده است.

به طور معمول هر انسانی 32 دندان دائمی دارد که 16 عدد آن بر روی فک بالا و 16 عدد دیگر بروی فک پایین قرار دارند. اما گاهی اوقات به دلایل مختلفی مثل ژنتیک، نقص مادرزادی و یا مشکلات مربوط به رویش دندان‌ها، این احتمال وجود دارد که تعداد دندان‌های موجود در دهان فرد بیشتر یا کمتر از این مقدار باشند.

انواع دندان و عملکرد آنها

دندان‌های پیشین: به چهار دندان میانی فک بالا و پایین دندان‌های پیشین یا ثنایا می‌گویند. با کمک این دندان‌ها غذا را می‌گیریم، تکه تکه کرده و می‌بریم. این دندان‌ها دارای لبه تیزی بوده و سطح مقطع در این دندان‌ها عرض زیادی دارد و باریک است.

دندان نیش: این دندان که دندان نوک تیز نامیده می‌شود در هر یک از دو طرف دندان‌های پیشین وجود داشته و برای نگه داشتن و بریدن مواد غذایی استفاده می‌شوند.

دندان آسیای کوچک: به این دندان‌ها پرمولر نیز گفته می‌شود و دو عدد هستند و به کمک برآمدگی‌هایی که بر روی آنها وجود دارد برای خرد کردن و بریدن مواد غذایی استفاده می‌شوند.

دندان‌های مولار یا آسیای بزرگ: این دندان‌ها دارای سطحی صاف و وسیع هستند که در عقب دهان قرار دارند. از این دندان‌ها برای له کردن، جویدن و ساییدن مواد غذایی استفاده می‌شوند.

دندان عقل: این دندان‌ها 4 تا هستند و به آنها دندان آسیای سوم نیز می‌گویند. این دندان‌ها از 18 سالگی به بعد در‌ می‌آیند و غالبا کشیده می‌شوند.

چنانچه برای زیباسازی طرح لبخند خود مصمم هستید به یکی از درمان های ترمیم و زیبایی دندان را برگزینید به شما پیشنهاد میکنیم که سری به گنیجنه مقالات مجله تخصصی دندانپزشکی  ارتوتیپز بزنید

جویدن آدامس و ارتودنسی: آیا کسی که ارتودنسی کرده میتواند آدامس بجود؟

 بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران به این سوالات اینگونه پاسخ می دهد :

آیا جویدن آدامس درد ارتودنسی را کاهش میدهد؟

همانطور که میدانید ارتودنسی حین تنظیم سیم قوس دار کمی درد دارد و ممکن است در برخی اوقات دیگر، حس ناخوشایندی به افراد بدهد. برخی از افراد بر این باورند که جویدن آدامس در این شرایط میتواند باعث کاهش درد و احساس ناخوشایند ناشی از ارتودنسی شوند. اما حقیقت این است که هیچ حقیقت علمی برای اثبات این ادعا وجود ندارد و حتی اگر چنین باشد عوارض و خطرات جویدن آدامس در این دوره بیشتر از فواید آن است.

نظر متخصصان درباره جویدن آدامس حین ارتودنسی چیست؟

اصولا حتی کسی که تحت عنوان بهترین متخصص ارتودنسی شناخته میشود نیز بیماران را از جویدن آدامس منع نمی کند. با این حال، همین متخصصان به شدت مخالف جویدن آن هستند. اگرچه انواع خاصی از آدامس وجود دارد که کمتر از سایرین به دستگاه های ارتودنسی می چسبند، اما در هر صورت جویدن چنین چیزهایی برای درمان ارتودنسی مضر است و بهتر است انجام داده نشود.

آیا جویدن آدامس بدون قند هنگام ارتودنسی کار درستی است؟

تعداد زیادی از افرادی که تحت درمان ارتودنسی ثابت یا ارتودنسی متحرک یا حتی ارتودنسی نامرئی هستند و حتی تعدادی از متخصصان دندانپزشکی (از جمله متخصصان ارتودنسی) بر این عقیده هستند که جویدن آدمس های فاقد قند یا بدون قند حین ارتودنسی منعی ندارد. آن ها میگویند که آدامس های بدون قند اساسا قدرت چسپندگی کمتری دارند و خیلی کم پیش می آید که به دستگاه های ارتودنسی بچسپند. علاوه بر این، حتی اگر دندان به بریس ها بچسپد، به دندان آسیب نمی رساند زیرا عاری از قند است.

هر دو این ادعاها حقیقت دارد. با این حال، در حالی این ممکن است جویدن آدامس بدون قند بهتر از آدامس های معمولی باشد، اما به هر روی نباید حین درمان ارتودنسی آدامس بجویید زیرا خطرات ناشی از آن بسیار زیاد است و میتواند درمان شما را به تاخیر بیاندازد. در ادامه با برخی از علل عدم جویدن آدامس طی ارتودنسی آشنا خواهید شد.

برای مطالعه بیشتر :

دندانپزشکی بارداری

دندانپزشکی کودکان

 

حقیقت هایی درباره دندانپزشکی ترمیم و زیبایی

 دندانپزشکی ترمیم و زیبایی نوعی سرمایه گذاری برای آینده می باشد

با بالا رفتن سن، بسیاری از ویژگی های جسمانی افراد تغییر خواهد کرد.

با این حال مهم نیست چند سال دارید

زیرا تحقیقات نشان داده است که لبخند افراد همیشه اثر بخشی خود را بر اطرافیان دارد.

برخی افراد برای اثرگذاری بیشتر روی اطرافیان زیر تیغ جراحی های زیبایی می روند

اما نهایتا لبخند تنها چیزی است که تاثیر فراوانی در اولین نگاه بر طرف مقابل می گذارد.

دندانپزشکی ترمیم و زیبایی ترکیب هنر و علم است

با اینکه یک دندانپزشک عمومی هم می تواند برخی درمان های ترمیم و زیبایی را (مانند لمینت دندان و کامپوزیت دندان ) انجام دهد

و با استفاده از ابزار های کامل لبخندی را تغییر دهد یا احیا کند اما این کافی نیست.

دندانپزشکی ترمیم و زیبایی نیازمند آموزش های تخصصی، گذراندن تحصیلات مرتبط و درک زیبایی ساختاری صورت می باشد تا نتایج درست و مفیدی از آن به دست آید.

لبخند وسیله ی قدرتمندی است

بیشتر مردم معتقدند که در نگاه اول لبخندی زیبا بسیار اثرگذار تر از هر ویژگی دیگری است.( مانند مو، لباس و غیره)

علاوه بر آن گروهی دیگر از مردم نیز معتقدند که افراد خنده رو نسبت به دیگران جذاب تر، بامزه تر و جالب تر می باشند.

تفاوت دندانپزشکی ترمیمی با دندانپزشکی زیبایی

شاید همه شنیده باشند که دندانپزشکی زیبایی روشی برای ساختن لبخندی زیبا می باشد.

اما گاهی قبل از آغاز روند زیبا سازی دندان لازم است روی دندان اقدامات ترمیمی کوچکی انجام شود تا آن دندان پایه ی خوبی برای مواد دندانپزشکی زیبایی باشد.

و این جایی است که دندانپزشکی ترمیمی با زیبایی تلاقی می کند.

دندانپزشکی ترمیمی شامل مدیریت و روش هایی است که دندانپزشک برای سالم نگه داشتن دهان انجام می دهد.

این اقدامات ترمیمی شامل قراردادن ایمپلنت دندان، دندان مصنوعی، پرکردگی و روکش می باشد.

این اقدامات دندانپزشکی نیاز به گذراندن دوره تخصصی ندارند

و تنها شامل پیشگیری و اقدامات اصلاحی می باشند که دندانپزشکان پس از گذراندن دوره ی عمومی دندانپزشکی قادر به انجام آنها هستند.

بنابراین اولویت دندانپزشکی ترمیمی بهبود عملکرد دهان و دندان و به حداکثر رساندن آن است

در حالی که تمرکز دندانپزشکی زیبایی بر جنبه های زیبایی دهان و دندان و به ارمغان آوردن لبخندی زیبا برای بیمار است که البته هر دو در یک راستا عمل می کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سایر خدمات دندانپزشکی ( ارتودنسی دندان ، دندانپزشکی اطفال ، ایمپلنت دندان و...) می توانید به مجله اینترنتی دندانپزشکی ارتوبلاگ مراجعه کنید.

تفاوت ونیر کامپوزیت و لمینت سرامیکی در چیست؟

 تفاوت ونیر کامپوزیت و لمینت سرامیکی به هزینه‌، زمان درمان هر کدام از روکش ها می باشد. بیایید برخی از تفاوت های بین ونیرهای کامپوزیت و لمینیت را ارزیابی کنیم. انتخاب روکش های دندان که اولین قدم برای بهبود زیبایی دندان های شما و رسیدن به لبخندی زیبا و دلربا برای مدت طولانی می باشد.

لمینت سرامیکی و ونیر کامپوزیت هردو برای رفع زردی و بد فرمی دندان ها و طراحی لبخند به کار می روند و می توانند در رنگ های دلخواه فرد از همرنگ دندان تا روشن و خیلی سفید استفاده شوند. معمولا برای دندان هایی که در لبخند دیده می شوند توصیه می شود که حدود هشت الی ده دندان در فک بالا و پایین باشد.

در هردو این درمان ها، در جلسه معاینه ابتدا دندان ها، روابط دندان های فک بالا و پایین نسبت بهم و روابط فک بالا وپایین نسبت به صورت شخص بررسی می شود، تا قابل انجام بودن این درمان ها برای مراجع مورد نظر مشخص شود. ممکن است یکی از این درمان ها یا هر دو، برای فرد قابل انجام باشد. گاهی نیاز به درمان اولیه قبل از انجام ونیر یا لمینیت می باشد.

ونیر کامپوزیت :

ونیرهای کامپوزیت دارای مزایای بیشتری نسبت به لمینیت هستند که یکی از مهم ترین آن ها هزینه است. به طور متوسط، ونیرهای لمینیت دو برابر گران تر از ونیر کامپوزیت ها هستند.

ونیر کامپوزیت توسط دندانپزشک در همان جلسه فرم داده می شود و نیاز به تراش دندان و قالب گیری ندارد. کامپوزیت ونیر با مهارت بالا و دقت زیادی توسط دندانپزشک زیبایی ساخته می شود. و درمان های قابل برگشت تری هستند زیرا نیاز به تراش دندان وجود ندارد.

ونیر کامپوزیتی روشی برای اصلاح بد رنگی و بد شکلی دندان هاست که در آن یک لایه از مواد سفید همرنگ دندان به نام کامپوزیت که برای ترمیم پوسیدگی دندان ها نیز استفاده می شود بر روی دندان ها جهت افزایش زیبایی چسبانده می شود و دچار تغییر رنگ نمی شوند  و یا تغییر رنگ آن ها در طول سالیان، کم است .

لمینت سرامیکی :

برای انجام لمینیت سرامیکی دندان حدود نیم میلیمیتر از دندان تراش داده می شود ولی برای انجام لمینت کامپوزیتی با کامپوزیت دندان ،  اگر شرایط دندانی فرد اجازه دهد می توان آن را  بدون تراش انجام داد. البته حجم این تراش خیلی جزئی تر از تراش مورد نیاز برای قرار دادن روکش روی دندان های فرد است.

لمینیت دندان برای اصلاح بی نظمی دندان در صورت خفیف بودن، نامرتبی ، اصلاح رنگ بد دندان ، شکستگی ، ترک خوردگی و یا کجی دندان ها و نیز برطرف کردن فاصله بین دندان ها و زیبایی دندان کاربرد دارد. لمینت دندان ، پوسته هایی ظریف و شیشه ای شکل و در عین حال با استحکام بسیار بالا می باشند که برای پوشاندن و بهبود سطح رویی دندان ها به کار می رود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سایر خدمات دندانپزشکی ( ارتودنسی دندان ، ایمپلنت دندان و..) می توانید به سایت مجله تخصصی دندانپزشکی ارتوتیپز مراجعه کنید.

مشکلات قابل حل با ارتودنسی کدامند؟

 پاسخ بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران  به این سوال :

شایع ترین مشکلات قابل حل با ارتودنسی ، مال اکلوژن(malocclusion) یا مشکلات بایت است که اغلب مشکلی ژنتیکی می باشد. مشکلات بایت همچنین می توانند نتیجه ی مکیدن شست یا انگشتان، تنفس از راه دهان، بیماری های دندان، بلعیدن غیر طبیعی، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، افتادن دندان های شیری زودتر یا دیرتر از موعد، حوادث یا تغذیه ی نامناسب باشند. ضربه به دهان یا بیماری های دیگر مانند نواقص مادرزادی نیز می توانند منجر به مشکلات ارتودنسی شوند.

اما شایع ترین مشکلات قابل حل با ارتودنسی که اغلب کودکان و بزرگسالان را درگیر می کند، کدام است؟ در ادامه به ۵ مشکل شایع که ارتودنسی قادر به درمان آنهاست می پردازیم:

۱-  عدم تناسب صحیح استخوان های فک:

علائم این مشکل می تواند پیچیده و متفاوت باشد؛ این علائم شامل دردناک و حساس شدن استخوان فک، درد در نواحی اطراف گوش، درد مداوم در کل صورت، دشواری هنگام جویدن و باز کردن کامل دهان، صدا دادن یا قفل شدن فک که باز یا بسته کردن دهان را مشکل می کند.

۲-   دندان های نامرتب و نامتناسب:

 این مشکل یکی از مشکلات مال اکلوژن محسوب می شود که در صورت درمان نشدن می تواند عوارض جدی را به دنبال داشته باشد. علت این نامرتبی می تواند موارد زیر باشد:

  • شلوغی شدید دندان ها
  • فواصل زیاد بین دندانی
  • بد شکلی دندان ها

۳- اختلالات مفصل گیجگاهی_فکی

مفصل گیجگاهی_فکی (TMJ: The temporomandibular joint)فک پایین را به پایه ی جمجمه متصل می کند و نقش اصلی را در عملکرد جویدن دارد. در صورتی که دچار درد یا بی حسی در فک، درد در اطراف گوش، دشواری یا درد در هنگام جویدن یا قفل شدن مفصل فک شُدید، درمان های ارتودنسی می توانند فک را به موقعیت صحیح خود بازگردانند و این علائم را تسکین دهند. درمان این شرایط بسیار حائز اهمیت است زیرا عدم درمان آنها ممکن است منجر به آسیب جدی و فرسایش دندان ها شود.

۴-بهداشت دهان و دندان

برای افرادی که از مال اکلوژن، شلوغی یا کجی دندان ها رنج می برند، رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند یک چالش محسوب شود. در این شرایط به علت دشواری در تمیز کردن دندان ها، احتمال ابتلا به بیماری لثه افزایش می یابد.

۵- مشکلات قلبی

افرادی که دچار مال اکلوژن هستند اغلب دندان های شلوغی دارند که نظافت آنها را دشوار می کند. اگر فرد نتواند دندان هایش را به درستی تمیز کند، ماده پلاک به طور کامل از روی دندان ها پاک نمی شود و ممکن است موجب التهاب لثه و در نهایت بیماری لثه شود.

به مرور زمان عدم درمان التهاب لثه می تواند تبدیل به نوع شدید تری از بیماری لثه یا همان پریودنتیت شود. چندین مطالعه در این زمینه انجام شده که ثابت می کند بیماری پریونتیت با بیماری های قلبی رابطه مستقیم دارد.

برای مطالعه بیشتر :

پر کردن دندان چیست و چه وقت دندان باید پر شود؟

 زمانی که دندان پوسیده میشود یکی از راهکارهای درمانی آن میتواند پر کردن دندان باشد. به طور معمول اگر پس از گرفتن تصاویر اشعه ایکس مشخص شود که پالپ یا همان مغز دندان (بافت نرم) دچار آسیب دیدگی شده، در اغلب اوقات اقدام به پر کردن دندان میکنند.  فعالیت مداوم باکتری میتواند به مرور زمان باعث بروز عفونت و در نتیجه آسیب دیدگی این بخش دندان شود. چنانچه چنین مساله مهمی مورد توجه قرار نگیرید و در اسرع وقت رسیدگی نشود، عفونت ممکن است گسترش یافته و باعث پوسیدگی دندان شود. بعد از چنین وضعیتی دندانپزشک به افراد توصیه میکند که دندان پوسیده خود را پر کنند.

چرا دندان را پر میکنیم؟

همانطور که گفته شد، زمانی که بافت نرم دندان یعنی همان پالپ دچار آسیب میشود (که معمولا میمیرد)، دندان نیز دچار پوسیدگی میشود. ما طی فرآیند پر کردن دندان به دنبال از بین بردن آن بافت پوسیده و جایگزین کردن آن با مواد پر کننده هستیم. با این کار استحکام دندان حفظ خواهد شد و میتوان در فرآیند جویدن، هضم و گوارش غذا، روی آن حساب کرد.

آیا برای همه انواع دندان ها از یک نوع مواد پر کننده استفاده میشود؟

معمولا برای پر کردن دندان ها از مواد مختلفی استفاده میشود. که هر کدام کاربرد خاصی دارند و به منظور و هدف خاصی مورد استفاده قرار میگیرند. نکته قابل توجه در این خصوص، این است که، موارد پر کننده مورد استفاده برای دندان های آسیاب، باید از استحکام بیشتری برخوردار باشند. از آنجایی که حین جویدن غذا بیشترین فشار به بخش خلفی دهان و دندان های آسیاب وارد میشود، لذا اگر از مواد بی کیفیت و فاقد استحکام در این دندان ها استفاده شود، به زودی دوباره نیاز به پر کردن آن ها خواهد بود.

از کجا بفهمم که باید دندان خودم را پر کنم؟

همانطور که در مقدمه نیز ذکر شد، زمانی که دندان شما دچار عفونت و پوسیدگی شود، احتمالا یا به کشیدن آن نیاز دارید و یا باید آن را پر کنید. برای اینکه متوجه شوید که چه زمانی نیاز به پر کردن داخل دندان خود دارید بهتر است ابتدا با علایم عفونت و پوسیدگی دندان آشنا باشید.

بارزترین نشانه پوسیدگی دندان میتواند احساس درد و یا تیرکشیدن دندانها حین خوردن و جویدن غذاهای سرد و گرم باشد. اگر به صورت مداوم و چند روزی است که این وضعیت را تجربه میکنید، برای چک کردن دندان خود بهتر است به یک دندانپزشک ترمیمی خوب  مراجعه کنید تا با دقت دهان و دندان های شما تحت معاینه قرار بگیرد.

 

 

صفحه قبل 1 ... 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 صفحه بعد
<-blogads->