مکیدن انگشت چه مشکلات ارتودنسی ایجاد میکند؟

 توضیحات بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران در این باره :

چرا مکیدن بیش از حد انگشت برای کودکان مضر است؟

شکی در این موضوع نیست که مکیدن انگشت شست و همچنین مکیدن بیش از حد شیشه شیر توسط کودکان بالاتر از 4 سال باعث بروز مشکلات و ناهنجاری های ارتودنسی می شود. مهم ترین عارضه ناشی از این عادت نامناسب، تداخل در جوانه زدن و در آمدن دندان های دائمی کودک است. اگر کودک به کررات یا بیشترِ طولِ روز را مشغول مکیدن باشد دندان ها به صورت غیر طبیعی و کج از لثه در می آیند. همین موضوع باعث بروز مشکلات اکتسابی رشد فک نیز خواهد شد زیر فک ها در دوران کودکی در حال رشد و توسعه هستند و اگر با فشار انگشت یا عوامل دیگر روبرو شوند به درستی رشد نمی کنند.

مشکلات ارتودنسی ناشی از میکدن  دندان کدامند؟

مکیدن انگشت شست می تواند تأثیرات منفی زیادی بر روی دندان کودک شما بگذارد. این عادت نامناسب باعث ایجاد فشار مکرر روی دندانها، فک و سقف دهان می شود و ممکن است باعث بروز مشکلات ارتودنسی زیر شود:

  • اوربایت: جلو بودن بیش از حد فک بالا نسبت به فک پایین
  • اوپن بایت: وجود فاصله بین دندان های جلو حین بسته شدن دهان
  • کوچک شدن راه های هوایی ، که باعث تغییر در الگوهای تنفس و باعث اختلال در خواب می شود.
  • ایجاد تغییراتی در شکل فک یا صورت و همچنین تاثیر بر ترازبندی دندان ها.
  • بروز مشکلات گفتاری و مشکل در ادای کلمات و حروف
  • حساس شدن سقف دهان
  • مشکل در بلعیدن مواد غذایی یا اختلال در رفلاکس بلع
  • کج شدن دندان ها

برای برطرف کردن مشکلات ناشی از میکیدن انگشت چه کنیم؟

همه والدینی که فکر میکنند فرزند یا فرزندانشان با عادت نادرست مکیدن انگشت شست مواجهند باید فرزند خود را به نزد یک متخصص ارتونسی خوب ببرند. یک متخصص ارتودنسی ابتدا دهان و دندان و ساختار فک کودک شما را بررسی و ارزیابی میکند و سپس متناسب با مشکل ایجاد شده از یکی از روش های زیر اقام به اصلاح و درمان مشکلات پیش آمده می کند:

  • ارتودنسی ثابت
  • ارتودنسی نامرئی
  • ارتودنسی متحرک

بیشتر بدانیم : مجله ارتودنسی دندان

لمينت دندان اقساطي و هر آنچه كه بايد راجع به لمينت بدانيد

 پيش از آن كه بپردازيم به اينكه لمينت اقساطي چيست؟ بايد ابتدا با لمينت آشنا شويم. روش درماني زيبايي كه افراد براي زيبا شدن دندان و طرح لبخند خود از آن بهره مي‌گيرند. شايد چندين باري شنيده باشيد كه اطرافيان بگويند مي‌خواهند براي زيبايي دندان خود از لمينت استفاده كنند. اين امر با مشورت و راهنمايي پزشك متخصص انجام خواهد گرفت. در اين مقاله با كلينيك دندانپزشكي جنت اباد يعني تاج دنتال همراه باشيد تا به طور كلي با لمينت دندان آشنا شويد.

لمينت دندان اقساطي چيست؟

لمينت دندان را بايد پوسته نازكي دانست كه به عنوان پوشش دندان براي زيبايي در رنگ مختلفي ارائه شده و نسبت به هر فرد طراحي خاصي دارد. براي لمينت بايد به سراغ پزشكي متخصص رفته و راهنمايي كاملي دريافت كرد تا در صورت نياز به انجام آن پرداخت. لمينت  دندان عيب هاي دندان را مي پوشاند و به اين ترتيب كمك شاياني به افزايش زيبايي افراد كرده و اعتماد به نفس آنان را ارتقا خواهد بخشيد.

برخي از دندانپزشكان لمينت دندان اقساطي انجام مي دهند تا بيماران راحت تر بتوانند از عهده هزينه هاي آن بربيايند.

در واقع اين پوسته به منظور تغيير رنگ، اندازه، طول، شكل و بهبود ظاهري دندان به سطح جلويي دندان ها اتصال پيدا خواهد كرد. البته نبايد انتظار دوام فوق العاده داشت، زيرا لمينت عمدتا ظريف بوده و بايد در نگهداري آن مراقبت كاملي داشت. زيرا سهل انگاري موجب خواهد شد تا شكسته شده يا از ببين برود.

بنابراين بايد سعي كنيد آن را به خوبي نگهداري كنيد. لمينت‎ها عمدتا از جنس سراميك يا پرسلن هستند. برخي از آنها ممكن است دوام بالايي نشان ندهند ولي برخي ديگر نيز پردوام باشند.

چه تفاوتي بين لمينت دندان و كامپوزيت وجود دارد؟

  • دوام لمينت بيشتر از كامپوزيت دندان است.
  • در كامپوزيت دندان پزشك هيچ قالب گيري نداشته و روي دندان فرم دهي انجام مي‌گيرد. اما در لمينت بايد قالب گيري صورت گيرد.
  • كامپوزيت نسبت به لمينت رنگ پذيري بيشتر و بهتري دارد.
  • در بحث قيمت، لمينت دندان قيمت بالاتري نسبت به كامپوزيت دارد.
  • لمينت نسبت به كامپوزيت زيبايي بيشتري دارد.
  • درخشاني لمينت نسبت به كامپوزيت بيشتر است.
  • دوام و عمر لمينت بيشتر از كامپوزيت است.

هزينه لمينت دندان چقدر است؟ 

همچون عمر يك لمينت، قيمت آن نيز به موارد مختلفي بستگي دارد. عواملي كه روي قيمت بستگي دارد بايد به تعداد دندان، منطقه شهري، تعرفه دندانپزشكي، نوع موادي كه استفاده مي‌شود و برخي ديگر اشاره كرد.

شايان ذكر است برخي پزشكان به صورت اقساطي هزينه لمينت را حساب مي كنند. بنابراين بسته به هر پزشك متخصص، بايد ماهانه مبلغ مشخصي پرداخت كرد و پيش پرداخت معيني هم داشت. به طور كلي هزينه لمينت به مواردي كه گفته شده بستگي دارد و بايد طبق مواردي كه بيان شد، از لمينت مراقبت كاملي به عمل آورد.

 

انواع روكش دندان كدامند؟

 زماني كه دندان شما نياز به روكش داشته باشد هر دندانپزشك ترميمي خوب به طور معمول چهار گزينه عالي پيش روي شما ميگذارد .تمام فلز، تمام سراميك و سراميك فلز رايج‌ترين جنس و انواع روكش دندان هستند كه مي‌توانند دندان‌هاي ضعيف و آسيب ديده را به خوبي حمايت كنند. در ادامه با تعاريف و ويژگي‌هاي هر كدام از انواع روكش دندان بيشتر آشنا خواهيد شد.

1. روكش تمام فلز  

از زمان‌هاي بسيار قديم روكش‌هاي دندان از طلاي زرد ساخته مي‌شد و امروزه هنوز هم در برخي مراكز ترميمي و زيبايي از روكش‌هايي با اين جنس استفاده مي‌شود. علاوه بر طلا، روكش‌ها را از موادي مانند نيكل، كروم و پالاديوم نيز مي‌سازند. برخلاف ساير انواع روكش دندان ، براي نصب روكش‌هاي فلزي نياز كمي به تراشيدن ساختار دندان وجود دارد. ازمزاياي ديگر اين نوع روكش‌ها اين است كه ساليان سال مي‌توانند در برابر فشار ناشي از جويدن مواد غذايي دوام بياورند. برخلاف روكش‌ هاي تمام سراميك، از اين روكش‌ها براي ترميم دندان‌هاي خلفي كه در ديد نيستند استفاده  مي‌شود.

2. روكش تمام سراميك 

در ساخت روكش هاي تمام سراميك به هيچ عنوان از هيچ ماده ديگري (مخصوصا فلز) استفاده نشده است و تماما از سراميك استفاده ميشود. اين امر باعث شده كه به مرور زمان اين روكش‌ها رنگ طبيعي خود (هم‌رنگ دندان) را حفظ كنند و هيچ حاشيه تيره رنگي بين آن‌ها و خط لثه مشاهده نمي‌شود. از روكش هاي تمام سراميك جهت ترميم و بازسازي دندان‌هاي قدامي كه در طرح لبخندبيشتر به چشم مي‌آيند استفاده مي‌شود.

روكش‌هاي دنداني تمام سراميك يا تمام پرسلني از رنگ طبيعي بهتري نسبت به ساير انواع روكش دندان برخوردار هستند و ممكن است براي افرادي كه به انواع فلزات يا آلياژ هاي فلزي حساسيت و آلرژي دارند مناسب‌تر باشد.

3. روكش فلز سراميك

همانطور كه از نام اين روكش‌ها پيداست، در ساختار آن‌ها فلز و سراميك با هم استفاده شده است. به طور خلاصه به روكش فلز سراميك پي اف ام (PFM) گفته ميشود.  در اين روكش ها يك لايه سراميك روي يك لايه فلزي را پوشانده است. استحكام و زيبايي دو ويژگي و خصيصه قابل توجه در اين روكش‌ها هستند، به طوري كه در ظاهر سفيد و همرنگ دندان هستند و در داخل مستحكم و پايدار. به طور مشابه براي ترميم دندان‌هاي پيش كناري و دندان‌هاي خلفي مي‌توان از انواع روكش دندان فلز سراميك استفاده كرد.

 

پروتکل های ایمپلنت دندان

 پروتکل اصلی Bränemark که مرحله اولیه اسیستوینگرسیون ایمپلنت است باید حداقل 4 تا 6 ماه قبل از هر بازسازی پروتز قرار داده شود. با این حال، پیشرفت های تکنولوژیکی به پروتکل های ایمپلنت دندان مدرن منجر شده اند که امکان بارگزاری ایمپلنت را فراهم می کنند. ایمپلنت به گشتاور ورودی حداقل 45 نانومتر نیاز دارد.میکروموتورهای بیش از 150 میکرومتر از تشکیل جدید استخوان جلوگیری می کنند و یک بافت اسکار ضخیم و کلاژن غلیظ، کلاژنیک واسکولاریزه را مشخص خواهد کرد.یک فرض وجود دارد که پیوستن به چندین ایمپلنت با هم با یک ساخت و ساز سفت و محکم موجب کاهش میزان میکروموتور می شود و سپس فرآیند بهبود و بارگذاری فوری را به خصوص در هنگام ارزیابی درمان ایمپلنت در ماگزیله تسهیل می کند.

طراحی ایمپلنت

علاوه بر این، طراحی ایمپلنت نقش مهمی دارد.سطح ایمپلنت خشن با مواد عمیق تر و بیشتر توصیه می شود. به رغم تأثیر طراحی ایمپلنت در از دست دادن استخوان حاشیه ای، تمام ایمپلنت های مخروطی نتیجه های بالینی موفقیت آمیز و پایداری در بارگذاری فوری را نشان میدهند. ایمپلنت های مخروطی با سطوح بافت ترکیبی قابل پیش بینی هستند.

این مفهوم توسط بسیاری از نویسندگان مورد استفاده قرار گرفته است و توسط بسیاری از آنها به عنوان یک روش درمان مناسب برای بازسازی فک پایین مورد استفاده قرار گرفته است.در طی دهه گذشته، بازگرداندن فوری ایمپلنت های دندان تبدیل به یک روش بالینی معتبر درمانی شده است.

لدرمان از یک پروتکل بارگذاری فوری با ایمپلنت های آندوسسیومی طراحی شده با 4 پیچ در اندام تحتانی با استفاده از یک overdenture حفظ شده با نوار استفاده کرد که 92.8 درصد موفقیت آمیز بود.موفقیت گزارش شده از بارگذاری فوری در اندام تحتانی، استفاده از درمان مشابه در فک بالا را تشویق می کند.

بیشتر بدانیم :  لمینت دندان

اختلافات آناتومیک

اختلاف آناتومیک باعث کاهش پایداری اولیه، افزایش بیشتر میکروموتورها و احتمال بیشتر بهبودی فیبرهاو استخوان اسکیزوپروتئین در ماگزیلا می شود در حالیکه ایمپلنت بلافاصله بارگذاری می شود. علیرغم خطرات ناشی از شکستگی در ماگزیل، گزارش های رسیده قابل اعتماد و موفقیت آمیز بوده.

بیشتر بدانیم : مجله ارتودنسی دندان

جلوگيري از آسيب هاي شايع دهان و دندان

 جلوگيري از آسيب هاي شايع دهان و دندان : راهنمايي ها

دوستان تو اين مقاله (“جلوگيري از آسيب هاي شايع دهان و دندان“) راهنمايي هايي براي جلوگيري از آسيب هاي دهان و دندان ارائه شده كه ميتونه تو اين زمينه كمك شاياني بهتون بكنه ، با ما همراه باشيد.

براي كسب اطلاعات بيشتر با كلينيك دندانپزشكي جنت اباد يعني تاج دنتال در تماس باشيد. در اين كلينيك شبانه روزي مجهز خدمات ديگري نظير دندانپزشكي كودكان ، ايمپلنت ، ونير دندان و ارتودنسي نيز ارائه مي شود.

شايع ترين آسيب ها به كدام قسمت وارد ميشود ؟

شايع ترين آسيب ها ، آسيب هاي دهان و دندان است. تقريبا 80٪ از آسيب هاي دنداني بر روي يك يا چند دندان جلو تاثير مي گذارند و ممكن است باعث آسيب به بافت هاي نرم مانند : زبان ، لب ها و گونه هاي داخلي شود.

اسيب ها در سنين مختلف 

در كودكان بسيار كوچك ، آسيب هاي دندان ها معمولا از يادگيري به راه رفتن ناشي مي شود(در اين دوره از سن به علت دفعات بالايي كه كودك زمين ميخوره يا با جاهاي مختلف برخورد ميكنه به دندان ها اسيب وارد ميشود).

آسيب هاي ورزشي منبع اصلي آسيب هاي دندان و دهان در نوجوانان و بزرگسالان مسن هستند. تا 40٪ از آسيب هاي دنداني در نوجوانان و بزرگسالان مسن در حين بازي ورزشي رخ مي دهد.

نكاتي براي جلوگيري از آسيب هاي دهان و دندان مرتبط با ورزش

محافظ دهان و لثه : هنگام ورزش، بهترين راه براي محافظت از دندان ها و دهان شما ، استفاده از محافظ دهان است.

قفس چهره : اين تجهيزات در برابر ضربه به چهره محافظت مي كند، به ويژه هنگام بازي كردن موقعيت هاي ورزشي خاص مانند دروازه بان بيس بال يا دروازه بان هاكي.

كلاه ايمني : هميشه عاقلانه است كه كلاه ايمني را براي فعاليتي كه در آن شركت مي كنيد، بپوشيد. گرچه اكثر كلاه هاي ايمني از دندان ها و دهان محافظت نمي كنند.

آنها از يك منطقه مهم ديگر محافظت مي كنند ، سر را در برابر ضربه مغزي محافظت ميكند.

در هنگام انجام ورزش هاي مختلف مانند دوچرخه سواري ، موتورسواري ، ورزش هاي رزمي و … استفاده از كلاه ايمني رو فراموش نكنيد.

آيا ميشه دندان هاي از دست رفته رو درست كرد ؟

با توجه به پيشرفت هاي دندانپزشكي ، ايمپلنت دندان ( دندان مصنوعي ) مي تواند به طور مستقيم بر روي استخوان فَك شما متصل شود و با يك تاج سراميكي چيني براي كمك به گزش، جويدن و موارد زيبايي استفاده ميشود .

 

آفيس بليچينگ چيست و چه تفاوتي با هوم بليچينگ دارد؟

 يچينگ چيست؟ 

بليچينگ (Bleaching) به معناي سفيد كردن است. از اين اصطلاح ممكن است در هر جايي استفاده شود و مختص به يك فيلد خاص نيست. زماني كه از اين واژه در دندانپزشكي استفاده شود، به آنبليچينگ دندان نيز اطلاق مي‌شود. كه به دو صورت آفيس بليچينگ (Office Bleaching) و هوم بليچينگ (Home Bleaching) انجام داده مي‌شود. در هر دو روش از مواد شيميايي خاصي براي سفيد كردن دندان‌ها استفاده مي‌شود كه در اين مقاله با روش سفيد كردن دندان در مطب دندانپزشكي بيشتر آشنا خواهيد شد.

آفيس بليچينگ چيست؟

به سفيد كردن دندان در مطب دندانپزشك عمومي يا يك متخصص ترميمي و زيبايي اصطلاحا آفيس بليچينگ (In-Office Teeth Whitening) نيز گفته مي‌شود. طي اين روش كه در ادامه مراحل آن كاملا توضيح داده شده است، متخصص به صورت كاملا ايمن و با كمك تجهيزات تخصصي، دندان‌هاي مراجعان را سفيد مي‌كند. تفاوت اين روش با روش هوم بليچينگ در نوع  تجهيزات بكار رفته و غلظت مواد سفيد كننده دندان است. با روش آفيس طي يك تا دو جلسه، دندان‌ها سفيد مي‌شوند، اما در روش هوم، بايد به مدت حداقل چند هفته از اين مواد براي سفيد شدن دندان‌ها استفاده كرد.

چه كسي مي‌تواند آفيس بليچينگ انجام دهد؟

اگر هر كدام از شرايط زير را داريد مي‌توانيد دندان‌هاي خود را با اين روش در مطب  بهترين متخصص ترميمي و زيبايي دندان سفيد كنيد. زيرا به بهترين شكل سفيد مي‌شوند:

تغيير رنگ ناشي از افزايش سن: با گذشت زمان، دندان‌ها به رنگ زرد، قهوه اي، سبز يا خاكستري تيره متمايل مي‌شوند كه ممكن است به دليل وراثت و يا غذاهايي باشد كه مي‌خوريد. دندان‌هايي كه به اين شكل تغيير رنگ مي‌دهند با اين روش بهتر  سفيد مي‌شوند.

دندان‌هايي كه با مصرف برخي غذاها و نوشيدني‌هايي مانند قهوه، شراب قرمز، سبزيجات و ميوه‌هاي تيره و … دچار تغيير رنگ شده‌اند.

تغيير رنگ ناشي از استعمال دخانيات.

چه كساني نبايد آفيس بليچينگ انجام دهد؟

آفيس بليچينگ براي افرادي كه يكي از شرايط زير را دارند توصيه نمي‌شود:

حساسيت دندان و لثه: براي جلوگيري از بروز حساسيت‌هاي بيشتر، دندانپزشك شما احتمالاً پلاك‌هاي سفيد كننده با غلظت كم پراكسيد كارباميد (كه غلظتش از پراكسيد هيدروژن كمتر است) را توصيه  كند.

تغيير رنگ شديد و عمقي دندان: برخي از لكه‌ها در برابر سفيدكننده‌هاي با غلظت بالا مقاوم هستند. در چنين مواردي متخصص ترميمي و زيبايي دندان ساير روش‌ها را براي اصلاح طرح لبخند توصيه مي‌كند. به عنوان مثال باندينگ دندان، ونيرها مانند لمينت دندان و يا كامپوزيت ونير و در موارد محدودي روكش دندان گزينه‌هاي جايگزين هستند.

دندان‌هايي كه با افزايش سن با تحليل ميناي دندان مواجه شده‌اند و دچار سايش هستند.

 

انتخاب بهترین رنگ ارتودنسی

 به طور کلی هدف از انجام ارتودنسی دندان کمک به صاف شدن دندان ها است. انواع مختلف ارتودنسی مانند ارتودنسی ثابت، متحرک، نامرئی و مرئی میتوانند به شما کمک کنند تا لبخندی با دندان های صاف و یکدست داشته باشید. هر چند که ما واقعا چیزی به نام ارتودنسی رنگی نداریم اما به نظر میرسد که یکی از دسته بندی های جدید ارتودسی دندان، ارتودنسی رنگی باشد زیرا اغلب نوجوانان و جوانان وقتی به مطب ما مراجعه میکنند مدام از رنگ ارتودنسی و انتخاب رنگ برای دستگاه های ارتودنسی سوال میپرسند.

منظور از ارتودنسی رنگی چیست؟

مهمترین دستگاه های ارتودنسی تحت عنوان بریس شناخته میشوند که در ارتودنسی ثابت دسته بندی شده اند. بریس ها خودشان از اجزای مختلفی تشکیل شده اند. براکت ها، باند ها، سیم قوس دار و الاستیک ها مهمترین بخش های هر بریس را تشکل میدهند.

براکت ها به جلوی دندان وصل میشوند

از بین براکت ها سیم قوس دار رد میشود و براکت ها را به هم وصل میکند

باندهای فلری که به دور دندان های آسیاب انتهایی متصل میشوند

و سرانجام الاستیک ها که به براکت ها وصل شده و براکت های بالا و پایین را به هم متصل میکند و در رنگ های مختلفی ساخته میشوند.

چه کسانی بیشتر از رنگ ارتودنسی استقبال میکنند؟

از آنجایی که متخصص دندانپزشکی کودکان و متخصص ارتودنسی توصیه می کنند که بچه ها درمان ارتودنسی را سنین بین 8 تا 14 سالگی شروع کنند، و در این سنین ممکن است بچه ها چندان از درمان استقبال نکنند، ارتودنسی رنگی به آن ها پیشنهاد میشوند تا بهتر پروسه درمان و بریس ها را بپذیرند. بنابراین بیشترین قشری که تمایل دارند رنگ ارتودنسی انتخاب کنند نوجوانان و در موارد خیلی کم در جوانان هستند.( برای آشنایی با بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران می توانید به سایت کلینیک دندانپزشکی دکتر درویش پور مراجعه کنید)

چگونه بهترین و زیباترین رنگ ارتودنسی را انتخاب کنیم؟

ادامه مقاله را بخوانید تا با چند نکته ساده بتوانید در انتخاب ارتودنسی رنگی بهتر عمل کنید و رنگ مناسبی را برای خودتان یا فرزندتان انتخاب کنید.

1. از متخصص ارتودسی خودتان کمک بگیرید

2. چند رنگ را با هم ترکیب کنید

3. رنگ مورد علاقه خودتان را انتخاب کنید

4. رنگی را انتخاب کنید که متناسب با تناژ پوست شما باشد

5. رنگی را انتخاب کنید که چشمان شما را تکمیل کند

6. رنگی انتخاب کنید که با رنگ لباس هایتان ست و هماهنگ باشد

7. هر رنگی را انتخاب نکنید

8.  اگر ارتودنسی شفاف دوست دارید…..

9. ارتودنسی سرامیکی انتخاب کنید

بیشتر بدانیم : مجله ارتودنسی دندان

برنامه مراقبت از سلامتي دهان و دندان

 امروز در اين مقاله (برنامه مراقبت از سلامتي دهان و دندان) از كلينيك دندانپزشكي جنت اباديعني تاج دنتال قصد بررسي موارد ضروري در مراقبت از بهداشت دهان و دندان داريم. از جمله (نياز هاي بهداشت دهان فردي ، ايجاد برنامه روزانه ، اهميت فلورايد ، چه موقع مسواك بزنيم ، نقش سيگار و … )

1. نيازهاي بهداشت دهان خود را درك كنيد. 

با دندانپزشك خود يا ديگر متخصصان دندانپزشك در ارتباط با شرايط خاصي كه در حوزه بهداشت دهان و دندان داريد صحبت كنيد يا هرچيزي كه بهداشت دهان و دندان شما را تحت تاثير قرار ميده .

به عنوان مثال، درمان هاي سرطان، دندانپزشكي بارداري، بيماري هاي قلبي، ديابت، لوازم دندانپزشكي (پروتزهاي دنداني مثل ايمپلنت دندان  و بريج و... ) مي توانند بر بهداشت دهان و دندان شما تأثير بگذارند و ممكن است در مراقبت از دهان و دندان شما تغيير ايجاد كنند.

2. برنامه روزانه سلامت دهان و دندان بنويسيد و سپس آنرا اجرا كنيد.

بر اساس بحث و گفتگو با ارائه دهندگان مراقبت بهداشت دهان و دندان در مورد شرايط بهداشتي شما ممكن است يك روال روزانه بهداشت دهان و دندان ايجاد كنيد .

3. از فلورايد استفاده كنيد.

كودكان و بزرگسالان از مصرف فلورايد سود مي برند. فلورايد دندان ها را در كودكان تقويت مي كند و مانع از افتادن دندان در كودكان و بزرگسالان مي شود.

4. مسواك ، نخ دندان ، شتشوي روزانه

دندان هايتان را حداقل دوبار در روز مسواك بزنيد ( صبح و قبل از خواب شبانه) و حداقل يك بار نخ دندان بكشيد . خيلي بهتر ميشود اگر بعد از هر وعده غذايي و ميان وعده ها مسواك بزنيد .

اين كار ها باعث از بين رفتن پلاك ها ميشود و مانع  از تجمع آنها ميشود ، پلاك ها با قند موجود در مواد غذايي كه ميخوريد تركيب ميشوند و منجر به تشكليل اسيد هايي ميشوند كه باعث پوسيدگي دندان ميشوند.

6. اگر از محصولات تنباكو استفاده مي كنيد، ترك كنيد.

سيگار كشيدن يا استفاده از ديگر محصولات تنباكو بدون دود (جويدني) خطر ابتلا به سرطان دهان و سرطان حنجره، رحم و مري را افزايش مي دهد؛ بيماري لثه؛ بوي بد دهان؛ تغيير رنگ دندان و گاهي روكش هايي مثل لمينت دندان ؛ و ساير مشكلات بهداشت دهان و دندان عمومي.

 

آشنايي با انواع روكش دندان

 روكش دندان چيست؟

 

روكش دندان (dental crown) يك ساختار كوچك به شكل تاج دندان طبيعي شما است كه روي دندان‌هاي آسيب ديده قرار مي‌گيرد. روكش‌هاي دنداني نه تنها استحكام را به دندان‌هاي ضعيف برمي‌گردانند بلكه ويژگي‌هاي ظاهري دندان طبيعي را، چه از لحاظ زيبايي و چه از لحاظ شكل و اندازه به آن برمي‌گردانند. روكش‌ها با كمك چسب و سيمان مخصوصي، روي دندان تراشيده و آماده شده نصب مي‌شوند و تقريبا تا نزديكي خط لثه را پوشش مي‌دهند. براي آشنايي با انواع روكش دندان ادامه مقاله را بخوانيد.

در چه مواقعي بايد از انواع روكش ها استفاده كرد؟

روكش‌هاي دندانپزشكي كاربردهاي گسترده‌اي دارند اما به طور خلاصه مهم‌ترين كاربردهاي آن‌ها عبارتند از:

براي محافظت از دندان‌هاي ضعيف (معمولا دچار پوسيدگي دندان) در برابر شكستگي

براي ترميم و بازسازي دنداني كه از قبل شكسته يا دنداني كه به شدت پوسيده شده است

براي كمك به نگه‌داشتن پل يا بريج دندانپزشكي در محل

براي تصحيح دندان‌هايي با شكل‌هاي غيرطبيعي و يا دچار تغيير رنگ شديد

براي پوشاندن ايمپلنت دندان

گاها براي اصلاح طرح لبخند

كابرد روكش در دندانپزشكي كودكان چيست؟

از روكش‌هاي دنداني همچنين براي محافظت از دندان‌هاي كودكان استفاده مي‌شود. برخي از كاربردها و استفاده‌هاي روكش در كودكان عبارتند از:

حمايت از دنداني كه دچار پوسيدگي شده اما امكان پركردن آن وجود ندارد

جلوگيري از گسترش پوسيدگي دندان كودكان به خصوص در مواقعي كه كودك نمي‌تواند به خوبي اصول بهداشت دهان و دندان را پيش ببرد

پيشگيري از بي‌حسي يا بيهوشي مكرر كودكي كه نياز به ترميم‌هاي مكرر دنداني دارد.

روكش موقت دندان چيست؟

انواع روكش‌ از لحاظ ماندگاري يا مدت زمان استفاده به دو دسته دائمي و موقت تقسيم مي‌شوند. از روكش‌هاي موقت در دو حالت استفاده مي‌شود. در حالت اول زماني كه دندان شيري كودكان دچار آسيب شده از اين روكش‌ها استفاده مي‌شود. با كمك روكشي از جنس استيل ضد زنگ تا زمان در آمدن دندان دائمي يك روكش موقت دنداني براي محافظت از دندان آسيب ديده شيري قرار دهده مي‌شود.

در حالت دوم بزرگسالان از يك روكش دنداني موقت استفاده مي‌كنند. بعد از انجام فرآيندهايي مانند درمان ريشه دندان يا پركردن دندان با پوسيدگي گسترده، و تا آماده شدن روكش دندان دائمي و مخصوص شما، يك روكش موقت برايتان نصب مي‌شود. بعد از اينك روكش دندان دائمي شما از لابراتوار دندانسازي رسيد، روكش موقت برداشته شده و به جاي آن نمونه دائمي نصب مي‌شود. روكش موقت دندان براي بزرگسالان به طور معمول در مطب  بهترين متخصص ترميمي و زيباييگذاشته مي‌شود و جنس آن معمولا از آكريل يا استيل ضدزنگ است.

انواع روكش دندان كدامند؟

هر زمان دندان نياز به روكش داشته باشد به طور معمول ما چهار گزينه عالي در دسترس داريم.تمام فلز، تمام سراميك و سراميك فلز رايج‌ترين جنس و انواع روكش دندان هستند كه مي‌توانند دندان‌هاي ضعيف و آسيب ديده را به خوبي حمايت كنند. در ادامه با تعاريف و ويژگي‌هاي هر كدام از انواع روكش دندان بيشتر آشنا خواهيد شد.

 

چگونه ونیرهای دندانی می تواند لبخند شما را بازسازی کند؟

 ونیرهای دندانی

 

ونیر دندان یا لبخند سالم..افرادی که دارای لبخند سالم هستند مایل به نشان دادن آنها هستند، اما برای افرادی که دندان های خرد شده، تغییر رنگ داده شده و یا شکسته هستند، لبخند می تواند تجربه ای بد و دردناک باشد. خوشبختانه گزینه های متعددی برای کمک به حل مشکل دندان وجود دارد و یکی از محبوب ترین ها برای بیماران مسن تر، ونیرهای دندانپزشکی چینی است.

ونیر یا روکش چینی چیست؟

فنرهای چینی، همانطور که توسط آکادمی آمریکایی دندانپزشکی لوازم آرایشی توضیح داده شده اند، تکه های نازکی از مواد چینی هستند. فنرها قوی هستند، طبیعی هستند و مطابق با شکل و رنگ دندان های شما ساخته شده اند .

طبق گزارش آکادمی دندانپزشکی عمومی آمریکا، برای گذاشتن ونیر روی دندان ها، دندانپزشک حدود یک میلیمتر مینا را از سطح هر دندان حذف می کند. بعد، دندانپزشک یک قالب را شکل میدهد و آن را به یک آزمایشگاه دندانپزشکی ارسال می کند که در آن فنج های سفارشی توسط تکنسین دندانپزشکی ساخته شده است. هنگامی که در نهایت آماده می شود، دندانپزشک شما با سیمان خاص خود مواد را به دندان هایتان متصل می کند.

بیشتر بدانیم : ایمپلنت دندان

مزایا و معایب

به غیر از داشتن بهترین دندان ها ،یکی از بزرگترین ارزش ها در روکش های پرسلن این است که ساختار دندان که از بین رفته است و برای این نوع از درمان ها ممکن است نیاز به بیهوشی نداشته باشید. مواد مورد استفاده در آنها همچنین در برابر لکه هایی مانند قهوه، چای و دیگر مواد غذایی که دندان های طبیعی به راحتی محافظت نمی کند مقاوم هستند.

با این وجود گاهی اوقات مینای دندان از بین میروند، اما این روش غیرقابل برگشت است. همچنین در نظر داشته باشید که زمانی که دندان سیمان شده است، رنگ را نمی توان اصلاح کرد. شما همچنین ممکن است چند روز حساسیت دمایی داشته باشید. فنرها قوی هستند، اما آنها می توانند توسط جویدن یخ و… آسیب ببینند، بنابراین شما باید این عادت ها را در حد امکان ترک کنید.

نتیجه گیری:

امروزه افراد زیادی دچار مشکلات بهداشت دهان و دندان از جمله ناتوانی در حفظ سلامت دندان به دلیل بروز برخی از مشکلات مانند از بین رفتن دندان هایشان میشوند این می تواند ناشی از خوردن بعضی از غذاها، نوشیدن نوشیدنی ها، کمبود ویتامین های اساسی، عفونت های دهان و دندان و یا مشکلات روزمره بهداشت دهان و دندان باشد. با این حال، هنگامی که یک فرد قادر به جلوگیری از این عمل نیست، مراجعه به یک دکتر یا دندانپزشک کار عاقلانه ای خواهد بود. آن ها می توانند علت اصلی را تعیین کنند و با روش هایی مانند تنظیم یک رژیم غذایی سالم که مانع از دست رفتن سلامت دندان شما می شوند را بکار گیرند.

بیشتر بدانیم : مجله ترمیم و زیبایی دندان

صفحه قبل 1 ... 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 صفحه بعد
<-blogads->