ترمیم دندان با کامپوزیت چگونه انجام می شود؟

 کامپوزیت کردن در کنار موضوع زیبایی دندان و طرح لبخند که خیلی‌ها به آن اهمیت می‌دهند، یک روش درمانی هم برای ترمیم دندان ها می باشد. در این مقاله به روش ترمیم دندان با کامپوزیت می پردازیم.

کامپوزیت چیست؟

کامپوزیت یکی از روشهای لمینت دندان می باشد. برای ترمیم کردن دندان ها از طریق لمینت دو روش وجود دارد:

لمینت سرامیکی

لمینت کامپوزیتی

لمینت دندان با کامپوزیت  برای چه دندان هایی مورد استفاده قرار می گیرد؟

لمینت کامپوزیتی روشی برای ترمیم دندان های فاصله دار، به هم چسبیده، زرد رنگ، لکه دار و … می باشد.

خیلی از افراد بر این تفکراند که کامپوزیت کردن دندان فقط برای زیبا سازی آن انجام می شود در صورتی که اینطور نیست؛ ترمیم دندان با کامپوزیت در کنار ویژگی زیباسازی، برای درمان مشکلات دندان ها هم به کار می رود.

ترمیم دندان با کامپوزیت چقدر دوام دارد؟

باید گفت درست است که مواد کامپوزیتی به اندازه مواد سنتی مخصوص پر کردن دندان قوی نیستند اما این را هم باید گفت که آن ها با این حال بسیار مستحکم هستند و می توانند سال های سال دوام داشته باشند. دوام مواد کامپوزیتی روی دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد. به طور کلی مواد پرکننده کامپوزیت حداقل ۵ سال دوام می‌آورند و در صورتی که موارد مربوط به نگهداری پس از آن را به خوبی انجام دهید و به طور کامل رعایت شوند آن ها می توانند تا ۱۰ سال و یا بیشتر هم دوام داشته باشند و مشکلی برایشان پیش نیاید.

مراحل ترمیم دندان با کامپوزیت

ترمیم کردن دندان به روش کامپوزیت شامل چند مرحله می شود که باید آن ها را به ترتیب انجام داد.

مرحله اول مشاوره و معاینه فک و دندان ها توسط متخصص دندانپزشکی می باشد. پس از بررسی دندان توسط یک دندانپزشک ترمیمی خوب  یک نسخه برایتان می نویسد که شامل یک عکس دیجیتالی سه بعدی از دندان هایتان می باشد.

در مرحله بعدی پس از اینکه که عکس آماده شد پزشک آن را مشاهده می‌کند و پس از بررسی شروع به کار ترمیم دندان با کامپوزیت می کند.

پزشک ابتدا قبل از هرکاری دندان های شما را تراش می دهد تا از هم جدا شوند. بعد از تراش دادن دندان ها توسط دندانپزشک، ماده کامپوزیت روی دندان شما آغشته می شود. همانطور که گفته شد کامپوزیت یک ماده شفاف و شیشه ای می باشد.

در مرحله بعدی پس از این که این کار انجام شد پزشک با اشعه UV (یو وی) مواد را روی دندان تان به مرور خشک و سفت می کند و نسبت به سلیقه شما آن را شکل می دهد.

نکته ای که بسیار باید توجه شود این است که در ترمیم دندان با کامپوزیت، پزشک باید دندان ها را به صورت تک تک کامپوزیت کند و نمی تواند تا تمام شدن کار یک دندان سراغ دندان بعدی برود.

بیشتر بدانیم : ارتودنسی کودکان

توضیح انواع بریس ارتودنسی دندان

 در این مقاله توضیحات مختصری درباره انواع بریش های ارتودنسی از زبان بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران می خوانید.

بریس ارتودنسی ثابت فلزی

این بریس ها که فلزی هستند از بهترین و پراستفاده ترین بریس ها توسط متخصصان هستند. انتخاب بریس فلزی یا سنتی اغلب سریع ترین راه انتقال دندان به مکان و موقعیت ایده آل است. بسیاری از نوجوانان این نوع از انواع بریس ارتودنسی را برای خود انتخاب می کنند. زیرا می توانند رنگ نوارهای الاستیکی اطراف براکت ها که موسوم به ارتودنسی رنگی هستند را با سلیقه خود انتخاب کنند. برای مشاهده فیلم ارتودنسی ثابت کلیک کنید.

بریس ارتودنسی سرامیکی

بریس سرامیکی شامل براکت های سرامیکی شفاف یا هم‌رنگ دندان و سیم قوس دار ارتودنسی که امروزه آنرا نیز همرنگ دندان می سازند است. براکت های سرامیکی بسیار پر طرفدار هستند. زیرا بر روی دندان ها نمایان نیستند و جلب توجه نمی کنند. این براکت ها اگرچه گرانتر از براکت فلزی هستند اما تقاضا برای آنها بالا است.

بریس ارتودنسی پشت دندانی یا لینگوال

این نوع ارتودنسی دقیقا مانند بریس فلزی است با این تفاوت که داخل دهان و در پشت دندان ها کار گذاشته می شوند. بریس زبانی دارای براکت های فلزی است. این براکت ها از خارج دهان دیده نمی شوند .از آنجایی که تمیز کردن این براکت ها بسیار دشوار است به همین دلیل طرفداران زیادی ندارد. از طرفی مدت درمان با این بریس طولانی تر و هزینه آن بالاتر است.به همین دلیل اکثر بیماران این درمان را انتخاب نمی کنند.

بریس های خودتنظیم دیمون

این بریس ارتودنسی شبیه به بریس های فلزی و سنتی است . براکت های آن می تواند فلزی یا سرامیکی شفاف باشد. امروزه اغلب ارتودنتیست ها به بیماران خود توصیه می کنند  که از ارتودنسی دیمون استفاده کنند. زیرا نصب و استفاده از این نوع بریس از دیگر بریس ها  راحت تر است .بریس های خودتنظمیم دیمون به جای سیستم براکت معمولی از براکت هایی با خاصیت اسلایدی و لغزنده استفاده میکند.

ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی رایج ترین و موثر ترین نوع ارتودنسی متحرک که در بازار وجود دارد aligner است. اما این نوع از ارتودنسی نیز دارای معایب و مزایایی است.

بیشتر بدانیم : ارتودنسی با لیزر

عمر لمینت دندان چقدر است؟ و برای افزایش عمر لمینت چه کاری باید انجام داد؟

 لمینت همانند کامپوزیت دندان  طول عمر بالایی نداشته و بسته به عوامل مختلفی، یک لمینت عمر پیدا می‌کند. اما همانند هر زیبایی دهان و دندان، باید بهداشت به خوبی صورت بگیرد تا مشکلی پیش نیاید.

بنابراین نمی‌توان تعیین کرد عمر لمینت چقدر است. البته اگر فرد بهداشت را رعایت کند و بتواند طبق دستورالعمل عمل نماید، طول عمر لمینت به 15 تا 20 سال خواهد رسید. کامپوزیت دندان نیز عمری 7 تا 10 سال خواهد داشت.

خوشبختانه لمینت دندان، عوارض خاصی به همراه ندارد و افراد می توانند بلافاصله پس از انجام آن که اثر داروی بیهوشی از بین رفت، غذا بخورند. البته باید مراقب باشید که قبل از اینکه اثر دارو از بین نرفته چیزی نخورید، چون در اینصورت ممکن است لب و گونه هایتان را با دندانتان ببرید.

امروزه لمینت دندان به یکی از عمل های اصلاح طرح لبخند محبوب تبدیل شده است و رفته رفته به تعداد کسانی که از این روش زیبایی استفاده می کنند افزوده می شود. افراد می توانند رنگ لمینت را به سلیقه خود انتخاب کنند و بدیهی است که هر چه رنگ این لمینت نزدیک به دندان باشد، واقعی تر به نظر می آید.

بدیهی است که مراقبت از دندان ها، کمک زیادی به طول عمر لمینت خواهد کرد و می تواند از خطرات احتمالی بعدی آن در آینده پیشگیری نماید. بدین ترتیب می تواند سبب صرفه جویی در کاهش هزینه های دندان نیز گردد.

یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش طول عمر لمینت، رعایت بهداشت دهان و دندان است. بهتر است در صرف غذا از مصرف غذاهای سفت جلوگیری شود. این امر موجب می‌شود تا لمینت شکسته شده و آسیب جدی بیند. همچنین عدم مصرف دخانیات نیز در آسیب رسیدن و تغییر رنگ لمینت نقش موثری دارد.

سعی کنید نوشیدنی‌های رنگی چون نوشابه، قهوه، چای و برخی دیگر مصرف نکنید زیرا باعث تغییر رنگ روی لمینت شما خواهد شد. برای بررسی لمینت و نگهداری بهتر اگر شش ماه یک بار آن را چک کنید و به پزشک متخصص خود مراجعه داشته باشید، این امر در افزایش طول عمر نقش بسزایی خواهد داشت.

از دیگر روش های خوب و آسان برای افزایش طول عمر لمینت، مسواک زدم مرتب و به طرز درست است.

بیشتر بدانیم : ارتودنسی بدون کشیدن دندان

همه چیز درباره ی لمینت متحرک دندان

 پس از اینکه دانستید لمینت دندان چیست؟ بد نیست با لمینت دندان متحرک دندان نیز آشنا شوید. متخصص های لمینت دندان، ابتدا برای دندان های شما یک نوع لمینت متحرک موقت می چسبانند تا شما بتوانید رنگ مورد نظر و طرح لبخند خودتان را نیز انتخاب نمایید.

در صورتی که با هر گزینه این لمینت متحرک مشکلی داشتید و یا حتی طرح آن را دوست نداشتید، پزشک بر روی آن اصلاحاتی را انجام می دهد و در لمینت ثابت آن ها را اعمال می نماید.

این لمینت های موقتی کمی ضخیم تر از لمینت های اصلی و دائمی می باشند و این مورد می تواند کمی برای شما در صحبت کردن و غذا خوردن مشکل ایجاد نماید تا زمانی که به آنها عادت کنید.

در حالت کلی باید از مصرف غذاهایی که حاوی مواد رنگی هستند خودداری نمایید، زیرا ممکن است بر روی دندان های شما لک ایجاد کند.

در این زمان ممکن است تمامی مواردی که یک دندانپزشک ترمیمی خوب  به شما گوشزد کرده است را رعایت کرده باشید اما باز هم لمینت موقت کنده شود، در این صورت باید سریعا به پزشک مراجعه نمایید تا دوباره آن را بچسباند.

لمینت های متحرک دندانی، ابزارهای خوبی هستند که می توانید با استفاده از آن ها به نتیجه ی نهایی لمینت ثابت پی ببرید و نیز از لحاظ رنگ، اندازه، شکل ظاهری و تناسب، معمولا به لمینت های ثابت شباهت دارند.

بنابراین پس از نصب این لمینت های متحرک بر روی دندان هایتان، تغییراتی را که تمایل دارید بر روی آن انجام شود را به پزشکتان بگویید تا آن ها را اعمال نماید.

در این میان اگر کلا با همه چیز این لمینت های موقتی مشکل دارید و می خواهید تغییراتی کاملا اساسی در آن ها به وجود بیاید لازم است از پزشک خود بخواهید که مجددا دندان هایتان را قالب گیری نماید.

در مورد رنگ ونیرهای موقت باید بدانید که آن ها از مواد اصلی ونیرهای ثابت تشکیل نشده اند و این اطمینان را داشته باشید که ونیرهای ثابت رنگشان به دندان های اصلی بیشتر شبیه می باشد.

این مسئله را هم بدانید که زمانی که ونیرهای ثابت دندانهایتان نصب گردند با لبخندی زیبا و بدون ایراد روبرو خواهید شد و حساسیت دندان هایتان از بین خواهد رفت و لبخند دلخواهتان نصیبتان خواهد شد.

بیشتر بدانیم : ارتودنسی دندان لمینت شده

 

قیمت لمینت دندان در سال 99 چه قدر است؟

 لمینت دندان قیمت مختلفی در جاهای مختلف دارد و برای زیباسازی و ترمیم دندان بکار می رود. همانطور که می دانید لمینت دندان هزینه بالایی دارد و نرخ آن هر ساله رو به افزایش است با توجه به اینکه ما در سال ۱۳۹۹ قرار داریم از این رو به هزینه لمینت دندان در سال ۹۹ می پردازیم.

لمینت دندان چیست؟

در واقع لمینت یک لایه نازک از مواد مخصوصی است که  توسط متخصصین دندانپزشکی با روش های مختص این کار، برای دندان مورد نظر قالب گیری شده و روی دندان نصب می گردد.

همانطور که می دانید لمینت دندان قیمت بالایی دارد و نرخ آن هر ساله رو به افزایش است با توجه به اینکه ما در سال ۱۳۹۹ قرار داریم از این رو به هزینه لمینت دندان در سال ۹۹ می پردازیم.

لمینت دندان قیمت در سال ۹۹

نکته مهمی که می توان گفت این است که قیمت لمینت دندان از جنس کامپوزیت بسیار پایین‌تر از هزینه جنس سرامیکی آن است و در مواردی بعضی از پزشکان هزینه لمینت دندان از نوع سرامیکی را تا دو برابر بیشتر از مدل کامپوزیت اعلام می کنند.

مزایا و معایب لمینت دندان

لمینت دندان هم مانند روش های دیگری که برای زیبایی استفاده می شود مزایا و معایبی هم دارد که در ادامه آنها را ذکر می کنیم:

مزایا

  • سرعت بالا در ترمیم کردن دندان ها
  • افزایش اعتماد به نفس
  • حفظ ظاهر طبیعی دندانها
  • استحکام بالا و نیاز نداشتن به مراقبت های پیچیده
  • امکان ترکیب با سایر عمل های دندانپزشکی

معایب

  • در کنار اینکه لمینت کردن دندان حداقل یک هفته زمان می‌برد اما اگر خوب نصب نشود خیلی سریع آسیب دیده و از بین می رود و مجبور به تعویض آن خواهید شد.
  • اگر لمینت خوب نصب شود و بیمار هم از آن به خوبی مراقبت کند می‌تواند مانند دندان های معمولی اش از آن استفاده کند اما با این حال برخلاف دوام زیادی که دارد برخی اوقات ممکن است آسیب پذیر باشد و زیبایی آن از بین برود.
  • باید از لمینت بیشتر از دندان معمولی خود مراقبت کنید و فشار زیادی به آن نیاورید تا طول عمر آن بالا رود.

بیشتر بدانیم : ایمپلنت دندان

آیا بی حسی دندانپزشکی برای کودکان مناسب است؟

 این مقاله بسیار مهم در مورد (آیا بی حسی دندانپزشکی برای کودکان مناسب است؟) است. برای کسب اطلاعات بیشتر با کلینیک دندانپزشکی جنت آباد یعنی تاج دنتال در تماس باشید.در این کلینیک مجهز خدمات دیگری نظیر دندانپزشکی کودکان ، ایمپلنت دندان  ، ونیر ، ارتودنسی ودندانپزشکی بارداری نیز ارائه می شود. ایمنی در نگاه والدین به فرزندانی که از آرام سازی دندان استفاده می کنند، اهمیت دارد. دندانپزشکان ممکن است آرامبخش را برای روش های طولانی و پیچیده توصیه می کنند و برای بیمارانی که به خصوص جوان یا عصبی هستند. این روش برای بیمار معمولا یک روش بسیار امن است و والدین می توانند به کاهش خطر و سطح استرس برای کودک خود قبل، در طول و بعد از درمان کمک کنند.

انواع تسکین

آرام بخش دهان، اکسید نیتروژن و آرام سازی داخل وریدی انواع عمده ای از آرام بخش های دندانپزشکی هستند. با توجه به بیمارستان کودکان پیتزبورگ UPMC، آرام بخش دهان و دندان از طریق دهان یا بینی از بین می رود، به محض اینکه بیمار به انتصاب برسد، به عنوان دارو معمولا 20 دقیقه طول می کشد تا کار کند. آرام بخش دهان بیماران را به خواب نمی برد، اما به آنها کمک می کند تا آرام و آرام باشند.

قبل از تسکین

آکادمی آمریکایی دندانپزشکی کودکان ، والدین را توصیه می کند که کودکان بهتر است که آرام سازی و سایر روش های دندانپزشکی را بهتر انجام دهند، در صورتی که والدین می دانند که چه اتفاقی می افتد و به کودک کمک می کند.

در کلینیک دندانپزشک

با توجه به بیمارستان کودکان پیتزبورگ، والدین می توانند به آرامش کودکان خود کمک کنند. سعی کنید یک مورد راحت برای بچه نگهدارید، مانند یک اسباب بازی مورد علاقه یا حیوان پر شده. نگه داشتن دست کودک و صحبت کردن و یا آواز خواندن به آرامی یکی دیگر از تاکتیک های راحتی است.

چک ایمنی

برای دندانپزشکان، حصول اطمینان از ایمنی بیمار در هنگام آرام بخشیدن به دندان ها اهمیت دارد. در حالی که حالت آرام بخش، سطح اکسیژن خون، فشار خون، دمای بدن و ضربان قلب بیمار محاسبه می شود. بیمارانی که نیازمند بیهوشی عمومی هستند ممکن است به بیمارستان دندانپزشکی مراجعه کنند، مانند دانشکده دندانپزشکی دانشگاه مریلند.

بعد از تسکین

در بیمارستان کودکان پیتزبورگ، از والدین معمولا خواسته می شود که در حال حاضر در حالی که فرزندشان از خواب بیدار می شود ، حضور داشته باشند. کودک ممکن است اشتباه گرفته شود یا ناخوشایند و ممکن است احساس تهوع کند. دو بزرگسال باید همراه با کودک یا نوجوان در خانه راه بیافتند – یکی برای رانندگی و یکی برای بررسی تنفس کودک. اثرات طولانی مدت آرامبخشی شامل از دست دادن هماهنگی فیزیکی، سرگیجه، خواب آلودگی و حالت تهوع است، بنابراین بازگشت به مدرسه یا مراقبت روزانه قطعا گزینه ای از روز درمانی نیست.

بیشتر بدانیم : ارتودنسی بدون کشیدن دندان

 

لمینت دندان خرگوشی چیست؟

 لمینت دندان خرگوشی نه تنها از لحاظ زیبایی روی دندان شما تاثیر خواهد گذاشت بلکه از لحاظ درمانی هم کمک شایانی به شما خواهد کرد. برای اینکه تشخیص داده شود آیا برای مشکل دندان خرگوشی، روش لمینت برای شما مناسب است یا نه، باید با یک دندانپزشک ترمیم خوب مشورت کنید.

چه زمانی دندان گوشی نیاز به اصلاح دارد؟

زمانی که فردی دندان های فک پایینی اش سر جای خود قرار داشته باشد ولی دندان های فک بالایی اش جلوتر و رو به جلو حرکت کرده باشد و یا در کنار اینکه روبه جلو هستند، بزرگ هم باشند، گفته می‌شود این افراد دندان خرگوشی هستند و باید برای برگرداندن ها به سرجای خود روی آن ها اصلاحاتی صورت گیرد.

دندان خرگوشی بودن بیش از حد ممکن است باعث کاهش زیبایی فرد شود و اعتماد به نفس او را تحت تأثیر قرار بدهد به این دلیل که فرد در محیط جامعه برای صحبت کردن و خندیدن نیاز به دندان های مرتب و منظم دارد اما این عارضه در دندان های فرد، باعث می شود که چهره زیبای خود را از دست داده و طرح لبخند زیبایی نداشته باشد.

روش های درمان دندان خرگوشی

برای اصلاح رو به جلو بودن دندان ها روش های مختلفی وجود دارد که عبارتند از:

ارتودنسی دندان خرگوشی

انواع لمینت دندان خرگوشی

کامپوزیت

جراحی و …

همانطور که در بالا اشاره شد  یکی از روش‌هایی که که می‌توان برای اصلاح دندانهای رو به جلو یا دندان های خرگوشی انجام داد، لمینت دندان خرگوشی است. لمینت دندان خرگوشی نه ‌تنها باعث درمان رو به جلو بودن دندان های جلویی در فک بالا می شود بلکه می ‌تواند زیبایی منحصر به فردی را برای چهره فرد ایجاد کند.

کارایی لمینت برای دندان خرگوشی

همانطور که در مطلب بالا هم اشاره شد لمینت دندان خرگوشی یکی از روش های ترمیم عارضه جلو بودن دندان است. برای اینکه تشخیص داده شود آیا برای مشکل دندان خرگوشی، روش لمینت دندان خرگوشی مناسب است یا خیر، باید مشورت های لازم را با دندانپزشک انجام داد.

لمینت برای این نوع دندان ها در دو روش روکش های تمام سرامیک و کامپوزیت انجام می شود که انتخاب نوع آن توسط دندانپزشک مشخص می شود.

انواع درمان برای دندان خرگوشی

پس از اینکه اطلاعات کافی در مورد لمینت دندان خرگوشی کسب کردید جالب است بدانید برای درمان دندان خرگوشی ها روش های مختلفی وجود دارد. اما تنها شخصی که می‌تواند بعد از معاینه دندان بیمار و شدت جلو بودن دندان های جلویی اش تصمیم بگیرد که کدام روش درمانی از تمامشان مناسب تر است متخصص دندانپزشک شما می باشد.

درمان هایی که برای ترمیم این عارضه استفاده می شوند عبارتند از:

  • براکت ها
  • اینویزیلاین
  • جراحی فک

بیشتر بدانیم : ارتودنسی دندان ایمپلنت شده

 

کوچکی فک پایین من به چه علت است؟

 مایکروگنتاتیسم یا کوچک بودن فک پایین یکی از مشکلات و ناهنجاری های مربوط به فک و صورت است که بیشتر علت ژنتیکی دارد. در این مقاله با تعریف مایکروگناتیسم، علل، علائم و نحوه درمان جراحی و ارتودنسی آن آشنا خواهید شد

میکروگناتیا یا کوچکی فک پایین چیست؟

میکروگناتیا یا میکروگناتسیم یا هیپوپلازی فک پایین، وضعیتی است که در آن کودک فک پایین بسیار کوچکی دارد. فک پایین در کودک مبتلا به میکروگناتیا بسیار کوتاهتر یا کوچکتر از بقیه صورتش است.

کودکان ممکن است با این مشکل (کوچکی فک) متولد شوند، یا ممکن است در طول زندگی با این مشکل مواجه شوند. این وضعیت عمدتا در کودکانی اتفاق می افتد که با برخی شرایط ژنتیکی مانند تریزومی 13 و پروژریا یا پروگریا متولد می شوند این بیماری به معنی پیری زودرس است. کوچکی فک پایین همچنین می تواند نتیجه سندرم جنین الکلی باشد. درمان این مشکل اغلب توسط یک جراح فک، متخصص ارتودنسی خوب و متخصصان اطفال صورت میگیرد.

کوچکی فک پایین ممکن است خودبه خود برطرف شود

در بعضی موارد، با رشد فک کودک، این مشکل برطرف می شود. در موارد شدیدتر اما، کوچک بودن فک پایین می تواند باعث مشکلات تغذیه یا تنفسی شود. همچنین می تواند منجر به تغییر جهت دندان ها و ازدحام بیش از حد آن ها شود. به عبارتی با نامنظمی دندان ها مواجه میشویم که باید با جراحی فک و انواع ارتودنسی ثابت، متحرک و نامرئی برطرف شود.

درمان میکروگناتیا: اصلاح عقب بودن فک پایین

در برخی موارد ممکن است کودک با وارد شدن به سن بلوغ از این معضل نجات یابد اما ممکن است نیاز به جراحی فک داشته باشد. این جراحی توسط متخصص و جراح دهان، فک و صرت انجام داده میشود. جراح برای اصلاح عقب بودن فک پایین فرزند شما از گرافت های استخوانی و تجهیزات ویژه ارتوپدی استفاده میکند.

دستگاه های اصلاحی مانند انواع بریس های ارتودنسی شامل ارتودنسی متحرک، نامرئی،ثابت و … برای رفع نامرتب بودن دندان های ناشی از کوچکی فک نیز می توانند مفید باشند.

تحولات جدید در درمان ارتودنسی که به اصطلاح کوچکی فک کمک می کنند

امروزه تحولات جدیدی که در مورد نحوه درمان ارتودنسی دندان بوجود آمده است باعث شده که دیدگاه های جدیدی در مردم بوجود بیاید. اگرچه این تحولات به آرامی در این درمان راه پیدا کرده است اما مطمئنا این ایده ها در تصمیم گیری افراد برای ارتودنسی تاثیر داشته است. در نهایت این تحولات باعث شده تا مشکلات شدید ساختاری دندان ها و فک با کمک ارتودنسی و به دست بهترین متخصصان ارتودنسی دندان کمک کند.(برای آشنایی با بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران می توانید به سایت دندانپزشکی دکتر درویش پور مراجعه کنید.)

بیشتر بدانیم : ارتودنسی با لیزر

لمینت دندان بدون تراش با چه دندان هایی انجام می شود؟

 لمینت دندان در بیشتر موارد به جز مورد فاصله داشتن بیش از حد بین دو دندان باید با تراش انجام شود و لمینت روی دندان قرار بگیرد. همچنین برای اینکه ظاهر دندان هایی که روی هم سوار شده اند یا خیلی به هم خیلی چسبیده اند، ترمیم شود باید لمینت دندان با تراش انجام شود.

چه مواقعی از لمینت دندان استفاده می شود؟

به دلایل مختلفی ممکن است دندان ها با فاصله بسیار زیاد از هم رشد کنند و یا به حدی به هم نزدیک باشند که روی هم سوار شده باشند. اگر روی دندان ها به دلیل جنس آنها لک وجود داشته باشد و یا رنگ جنس آنها به زردی بزند و یا دندانها حین بیرون آمدن از لثه به مرور به صورت کوتاه و بلند رشد کنند، باعث می شوند که زیبایی دهان و دندان مخصوصاً در حین لبخند زدن از بین برود و ظاهر جذابی نداشته باشد.

آیا لمینت فقط جنبه درمانی دارد؟

لمینت دندان در کنار درمان مشکلات دندانی، به زیبایی ظاهری دندان ها کم کمک می کند. مطمئنا وقتی دندان های شما زیبا و ردیف و درخشان باشند، لبخند زیبا و جذابی خواهید داشت که همین باعث می شود اعتماد به نفس شما بالاتر برود.

مواد لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان به پوسته ی نازکی گفته می‌شود که توسط دندانپزشک و طی انجام مراحل مربوطه بر روی دندان چسبانده می‌شود و مهمترین کاربرد آن برای دندان ها، بازگرداندن شان به حالت اولیه و در نهایت بهبود زیبایی می باشد.

بیشتر بدانیم : ایمپلنت دندان

آیا لمینت دندان با تراش فقط برای سفید شدن دندان به کار می‌آید؟

مطمئناً یکی از واقعیت هایی که در سال‌های اخیر با آن روبرو شده ایم این است که اکثر افراد فقط برای سفید کردن دندان هایشان به روش لمینت دندان روی می آورند. برای این افراد اگر فرم دندان هایشان مناسب باشد و از نظر ظاهری مشکلی نداشته باشد و فقط مشکل آن رنگ دندان هایشان باشد به جای لمینت کردن، سفید کردن دندان توصیه می‌شود. به این دلیل که لمینت دندان با تراش،  بیشتر به منظور درمان انجام می شود و در کنار آن کار زیبایی را هم انجام می دهد. اما صرفا به قصد زیبایی صورت نمی گیرد.

بنابراین می‌توان با توضیحاتی که ارائه کرد گفت لمینت دندان با تراش درمانهای مختلفی را شامل می‌شود که کمترین درصد آن ها فقط به سفید کردن دندان ختم می شود.

لمینت دندان برای چه دندان هایی توصیه می شود؟

لمینت دندان برای دندان هایی با شرایط زیر مناسب می باشد:

  • دندان هایی که فاصله زیادی از هم دارند
  • دندان هایی که خیلی به هم چسبیده اند
  • دندان‌هایی که رشد آنها با همدیگر یکسان نیست
  • دندانهایی که رویشان لک دارد
  • دندان هایی که پوسیده شده اند

بیشتر بدانیم : ارتودنسی بدون کشیدن دندان

آیا لمینت دندان پوسیده امکانپذیر است؟

 در گذشته حل مشکلات دندانی مانند کجی دنداند ها، تنها با ارتودنسی امکانپذیر بود، اما امروزه روکش های لمینت در خیلی از موارد می توانند جای ارتودنسی را بگیرند و به یک راه حل مقرون به صرفه و سریع برای حل مشکلات دندانی تبدیل شده اند. اما باید توجه داشت که نمی توان از لمینت برای تمام مشکلات دندانپزشکی استفاده کرد و حتی در مواردی ممکن است سلامتی بیمار را به خطر بیندازد.  لمینت دندان پوسیده از جمله این موارد خطر آفرین است.

لمنیت چیست؟

لمینتی که در دندانپزشکی استفاده می شود، ورقه های چینی هستند که به روکش پرسلن نیز معروف هستند. لمینت یک پوسته نازک است که بر اساس نیاز فرد، دارای رنگ بندی متنوعی است و هر شخص بنا به سلیقه شخصی، رنگ دلخواه را انتخاب می کند. البته توصیه می شود، رنگی را برای لمینت خود انتخاب کنید که تا حد ممکن نزدیک به رنگ دندان طبیعی خودتان باشد.

کدام مشلات دندانی را نمی توان با لمینت برطرف نمود؟

امروزه لمینت دندان به یک روش بسیار محبوب برای حل مشکلات دندانی تبدیل شده است و در مدت زمان کوتاهی می تواند فرد را به رویای داشتن دندان های سفید، مرتب و زیبا برساند. اما در روش ارتودنسی ممکن است چندین سال طول بکشد که فرد به این رویا دست پیدا کند.

با این تفاسیر، طبیعی است که لمینت، نسبت به ارتودنسی محبوبیت بیشتری داشته باشد. اما باید توجه نمود که برخی از مشکلات  دندانی هستند که به هیچ وجه نباید برای رفع آنها از لمینت استفاده کرد؛ چرا که ممکن است مشکلات جدی ای را برای سلامتی دهان و دندان فرد در پی داشته باشد.

در صورتی که فرد مشکلات زیر را داشته باشد نمی توان از لمینت برای درمان استفاده نمود:

پوسیدگی دندان

حفره ها

بیماری لثه

عفونت کانال ریشه

دندانپزشک خوب برای نصب لمنیت

اگریک دندانپزشک ترمیمی خوب  دارای تبحر و تجربه کافی باشد، به دندان های طبیعی شما با نصب لمینت آسیب نمی رساند. او قبل از لمینت، دندان های شما را به خوبی معاینه می کند تا اطمینان حاصل کند که دندان های شما برای انجام لمینت مناسب هستند. اگر وی تشخیص دهد که لمینت، انتخاب مناسبی برای شما نیست، گزینه های درمانی دیگری مانند ارتودنسی، بلیچینگ دندان ، لمینت و … را برای حل مشکلات دندانی به شما پیشنهاد می دهد.

آیا می توان دندان های پوسیده را لمینت کرد؟

به هیچ عنوان نباید لمینت را روی دندان هایی که پوسیده شده اند و یا در آینده ای نه چندان دور امکان پوسیدگی دارند انجام داد. بنابراین اگر دندانپزشک شما، این روش درمانی را برای شما انتخاب کرده است، پس باید خیالتان راحت باشد که دندان های شما پوسیده نشده اند و یا در معرض پوسیدگی قرار ندارند.

بیشتر بدانیم : ارتودنسی دندان ایمپلنت شده

 

صفحه قبل 1 ... 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 صفحه بعد
<-blogads->