نقش ساختار دندان های شما

 این مقاله بسیار مهم در مورد نقش ساختار دندان های شما است. برای کسب اطلاعات بیشتر با کلینیک دندانپزشکی جنت آباد یعنی  تاج در تماس باشید. در این کلینیک شبانه روزی مجهز خدمات دیگری نظیر دندانپزشکی کودکان ، ایمپلنت ، ونیر ،ارتودنسی و دندانپزشکی بارداری نیز ارائه می شود. دندان های شما و ساختار دهان شما نقش مهمی در توانایی شما برای خوردن، صحبت کردن، و سالم نگه داشتن شما دارند.

بسیاری از ما دندانهایمان را به عهده می گیریم – تا زمانی که چیزی اشتباه برطرف شود. نه تنها دندانهای ما به ما کمک می کنند که غذا بخورند و هضم کنند، آنها نیز نقش مهمی در گفتار و تأثیرگذاری بر سلامت ما دارند. با مسواک زدن روی دانش بهداشتی دندانپزشکی، اولین گام برای جلب توجه دندانهایتان به آنها خواهید داشت.

چقدر در مورد این مروارید می دانید؟

توسعه دندان ها

انسان ها دارای دو مجموعه دندان هستند: دندان های اولیه (کودک) و دندان دائمی (بزرگسالان) که در مراحل مختلف رشد می کنند. اگر چه زمان بندی متفاوت است، توسعه هر یک از این مجموعه دندان ها مشابه است. در اینجا برخی از حقایق در مورد چگونگی توسعه دندان ها ذکر شده است:

طبق گفته شانتانو لال، دکتر جراحی دندانپزشکی و استاد دانشکده دندانپزشکی مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک، دندان ها به شکل متقارن فوران می کنند، به این معنی که مولر بالا در سمت چپ شما باید در حدود یکسان رشد کند زمان به عنوان مولر بالا در سمت راست.

“پیشرفت دندان ها به مدت طولانی قبل از اینکه دندان اول شما قابل رویت باشد قابل مشاهده است. برای مثال، یک دندان اول نوزاد در حدود شش ماه ظاهر می شود، اما پیشرفت این دندان ها در طول سه ماهه دوم بارداری آغاز می شود.”

 

تاج دندان ابتدا شکل می گیرد، در حالی که ریشه ها حتی بعد از اینکه دندان ها فوران کرد، همچنان رشد می کنند.

20 دندان اولیه در میان سنین 2 تا 3 سال قرار دارند و تا سن 6 سالگی باقی می مانند. در بین سنین 6 تا 12 ساله، این دندان های اولیه شروع به سقوط می کنند تا بتوانند دندان های دائمی را ایجاد کنند.

دندان بزرگسالان بین سنین 6 تا 12 سال شروع به رشد می کنند. اکثر بزرگسالان 32 دندان دائمی دارند.

بیشتر بخوانید: ارتودنسی پشت دندانی

مزایا و معایب استفاده از بلیچینگ دندان با لیزر دیود چیست ؟

 جلوگیری از کاهش سختی مینا:

در تحقیقی که در سال 2018 در دانشگاه اصفهان انجام شد، نشان داده شده است که بلیچینگ دندان ها با استفاده از لیزر دیود از roughness یا زیری مینا جلوگیری می کند و موجب کاهش و یا پیشگیری از اچینگ (برداشت ماده ی معدنی) مینای دندان می گردد.

افزایش اثربخشی:

به دو علت در بلیچینگ با لیزر شاهد افزایش اثربخشی پروسه ی سفیدکردن خواهیم بود:

از آنجا که کروموفور های موجود در ژل های فعال شونده با لیزر قادر به جذب طول موج باریکی از لیزرهای دیود می گردند، این مسئله موجب افزایش اثربخشی بلیچینگ با لیزر دیود خواهد شد.

تاثیر گرمای لیزر بر ماده ی بلیچ موجب می گردد که اثر سفیدکنندگی بر پیگمان های رنگی در عمق بیشتری صورت پذیرد. این مسئله به وسیله ی افزایش نفوذ به داخل عاج سطحی دندان انجام می شود که سبب افزایش اثر سفیدکنندگی دندان ها در مقایسه با روش بلیچینگ بدون لیزر می شود.

کاهش حساسیت دندان ها:

از آنجا که همیشه از اشعه‌ی لیزر برای بالابردن حرارت استفاده می‌شود، ممکن است این انرژی بالا به مینای دندان‌ها آسیب بزند یا عوارضی مثل حساسیت دندانی و درد را در پی داشته باشد. اما تحقیقات نشان داده که بلیچینگ با لیزر دیود سرعت درمان را بدون تغییر و اعمال اثر بر مینای دندان کاهش می‌دهد. بدین ترتیب در صورت استفاده از لیزر دیود برای بلیچینگ، به علت استفاده از نوری با طول موج بلند و کم توان، دردهای لثه و حساسیت های دندانی کاهش می یابد و ممکن است به هیچ وجه فرد را ملطم به جراحی زیبایی لثه نکند.

امروزه ثابت شده که این دستگاه یکی از معتبرترین و باارزش‌ترین منابع انرژی برای بلیچینگ دندان‌هاست.

کوتاه شدن زمان درمان:

ژل بلیچینگ با تابش لیزر سریع‌تر فعال شده و همانگونه که اشاره شد، اثربخشی نیز افزایش می‌یابد. به همین دلیل در دستورالعمل درمان، ژل مدت زمان کمتری بر روی سطح دندان‌ها قرار گرفته و در نتیجه زمان درمان کاهش می‌یابد و فرد راحتی بیشتری را تجربه می‌کند.

 معایب

در صورت کاربرد مواد استاندارد و روش صحیح، استفاده از لیزر جهت بلیچینگ هیچ عارضه ای دربرندارد. همچنین برای این روش عیب خاصی نمی توان متصور شد مگر اینکه این روش کمی گران تر از روش های عادی است و نیاز به تجهیزات بیشتر و تخصص و مهارت یک  دندانپزشک  ترمیمی خوب دارد.

بیشتر بدانیم : ارتودنسی دندان لمینت شده

 

کرونا و ارتودنسی: پاسخ به مهم‌ترین پرسش‌های مراجعان

 از لحظه ورود ویروس کرونا و بیماری کووید-19 به کشور، مراجعان به کلینیک های دندانپزشکی و سایر مراکز درمانی سوالات زیادی برایشان پیش آمده است. در این مقاله پرتکرارترین و مهم ترین سوالات مراجعان و بیماران در خصوص کرونا و ارتودنسی مطرح شده و دکتر درویش پور بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران نیز به آن ها پاسخ داده اند

چه نوع ماسکی برای افرادی که  ارتودنسی دارند پیشنهاد می کنید؟

برای محافظت از مراجعان در برابر ویرویس کرونا، همان ماسک های معمولی و یا ماسک های جراحی که در کلینیک های دندانپزشکی نیز استفاده می شود مناسب هستند. البته ترجیح ما این است که از 2 ماسک تمیز استفاده شود.

آیا ممکن است طول دوره درمان من به خاطر کرونا به تعویق بی افتد؟

بله کرونا میتواند طول درمان ارتودنسی را تحت تاثیر قرار دهد. با توجه به عوامل مختلف و برخی مسائل پیش بینی نشده ممکن است طول دوره درمان ارتودنسی متحرک، ثابت و سایر روش های دیگر افزایش پیدا کند.

در طول همه گیری کرونا در صورت پیش آمد موقعیت اورژانسی (مانند شکسته شدن براکت یا خونریزی لثه) باید چه اقداماتی انجام دهم؟

هرچند که شکسته شدن براکت یا جدا شدن سیم ارتودنسی می تواند در روند درمان اختلال ایجاد کند و رسیدگی به آن مهم است، اما در نظر داشته باشید که این موضوع همیشه یک اورژانس دندانپزشکی به شمار نمی رود. اگر همراه با این موارد زخم، خونریزی یا مشکل خاص مشابهی وجود ندارد، براکت شکسته با سیم جدا شده اورژانس نیستند. بهتر است که در محل خودش باقی بماند تا زمانی که شرایط کنترل شده باشد. اما اگر نیاز  باشد که براکت های شکسته و آزردگی ناشی از دستگاه های ارتودنسی برطرف شود، یک جلسه ویزیت در روزهای خاص برای مشکل شما اختصاص داده می شود تا متخصص ارتودنسی بتواند به مشکل شما در یک محیط ایمن رسیدگی کند.

از کجا بفهمم که تجهیزات مورد استفاده توسط متخصص یا دستیاران او تمیز و ضدعفونی شده هستند؟

با مراجعه به یک مکان درمانی مانند کلینیک های دندانپزشکی حتما باید به چند نکته توجه کنید. استفاده پرسنل و کارکنان آن مرکز از لباس، سهولت دسترسی به مواد ضدعفونی کنننده که در دسترس شما هم باشد، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، تمیز بودن محیط پذیرش و موارد دیگری از این دست، نشان دهنده این است که مدیریت مجموعه روی تمیز بودن و اصول کنترل عفونت حساسیت دارد. و رعایت پروتکل های بهداشتی و ایمنی را در دستور کار قرار داده است. این مرکز می تواند یک مکان مطمئن و بیخطر برای درمان ارتودنسی شما باشد. بنابراین به صورت تصادفی می توانید با در نظر گرفتن چند نکته ذکر شده یک مطب و متخصص ارتودنسی خوب پیدا کنید و روند درمان را آغاز کنید.

بیشتر بدانیم : ارتودنسی با لیزر

آنچه درباره ایمپلنت دندان نمی دانید

 در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی جنت اباد با ما همراه باشید تا به طور کامل با ایمپلنت دندان آشنا شوید.

ایمپلنت دندان که به آن کاشت‌ دندان هم گفته می‌شود، یکی از روش هایی است که افراد می‌توانند برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته خودشان و یا جایگزین کردن دندان مصنوعی با یک دندان طبیعی تر انجام دهند. و از آن برای اصلاح طرح لبخند استفاده کنند.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان یک وسیله فلزی است که برای اینکه دندان مصنوعی در داخل فک فرد قرار بگیرد استفاده می شود.

در واقع ایمپلنت دندان از سه قسمت تشکیل شده است:

  • تاج دندان
  • تکیه‌گاه
  • پیچ

انواع ایمپلنت دندان

کاشت دندان با ایمپلنت شامل دو مدل می شود:

  • ایمپلنت داخل استخوانی
  • ایمپلنت روی استخوانی

 ایمپلنت داخل استخوان

ایمپلنت داخل استخوان یا Endosteal، یکی از متداول ترین نوع کاشت ایمپلنت دندان است. ایمپلنت داخل استخوانی شامل پیچ و تیغه هایی است که با جراحی در استخوان فک قرار می گیرد.

ایمپلنت روی استخوان

ایمپلنت روی استخوان یا Subperiosteal، در قسمت بالای فک قرار می گیرد. در واقع ستون‌های چهارچوب فلزی هستند که از لثه بیرون زده و پروتز دندانی را نگه می دارند. این نوع ایمپلنت ها برای بیمارانی که قادر به استفاده از پروتزهای معمولی نیستند و دارای استخوان فک کوتاهی هستند استفاده می شود.

جنس ایمپلنت دندان

ایمپلنت های دندانی، معمولاً از جنس تیتانیوم ساخته می‌شود. تیتانیوم ماده‌ای زیست سازگار است که توسط بدن پذیرفته می شود. تیتانیوم پایه محکمی برای تشکیل دندان های جایگزین ایجاد می کند و بسیار محکم است که با گذشت زمان به تقویت خودش هم ادامه می دهد.

بنابراین پیوند بین استخوان و ایمپلنت به خوبی با هم سازگاری دارند. یعنی در ساخت آن از تیتانیوم استفاده شده است و این فلز حساسیت کمتری را در انسان ایجاد می‌کند، که به مرور زمان انسان به آن بیشتر عادت می کند. همچنین برای جراح ایمپلنت دندان مهم است که برای موفقیت در کارش، روش کار را به درستی برنامه‌ریزی کند و پیش ببرد.

بهداشت دهان در ایمپلنت

باید بهداشت دهان و دندان خود را در اولویت قرار دهید تا به موفقیت طولانی مدت در کاشت ایمپلنت برسید.

بهداشت دهان و دندان شامل موارد زیر می شود:

  • مسواک زدن منظم
  • شست و شو
  • نخ دندان
  • معاینات دندانپزشکی

بیشتر بدانیم : ارتودنسی تک دندان

بلیچینگ یا سفید کردن دندان با لیزر دیود ( Diode laser )

 درمان های زیبایی محافظه کارانه یا کم تهاجمی دندانپزشکی روز به روز بین مردم محبوب تر می شوند. بلیچینگ دندان  یکی از این روش های درمانی هست که در موارد تغییر رنگ دندان ها کاربرد دارد. سفیدکردن دندان‌ها فقط به دنیای امروز محدود نمی‌شود.استفاده از هیدروژن پروکساید برای ازبین بردن لکه‌ها و سفیدکردن دندان‌ها به سال 1884 میلادی برمی‌گردد. تقاضا برای  طرح لبخندی سفید و جذاب از سال ها قبل وجود داشته و همچنان این درخواست ادامه دارد.

بنابراین برای برآوردن این خواسته افراد به سراغ یکی از روش‌های سفیدکردن دندان‌ها نزد بهترین متخصص ترمیمی و زیبایی دندان می‌روند. روش‌های درمانی زیادی برای سفیدکردن دندان یا بلیچینگ در منزل و یا داخل مطب وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به استفاده از خمیردندان‌های سفیدکننده، ژل‌ها، تری ها و … اشاره کرد. بلیچینگ تغییر رنگ های خارجی و داخلی دندان ها را از بین می‌برد و رنگ آن‌ها را سفید می‌سازد. با این روش می‌توان لکه‌های ناشی از غذاها و نوشیدنی ها، سن و همچنین تغییر رنگ های مربوط به برخی بیماری‌های دهانی و دندانی را برطرف نمود و سفیدی را به دندان‌ها بازگرداند.

فرآیند بلیچینگ دندان با لیزر دیود چگونه صورت می‌گیرد ؟‌

قبل از انجام بلیچینگ رادیوگرافی دندانی بررسی می گردد تا وضعیت دندان‌های فرد مشخص گردد. سپس دندان‌ها به کمک ابزار مکانیکی تمیز  و خشک می‌شوند و لب‌ها با ابزار خاصی (رترکتور های مخصوص)  از روی دندان فاصله می‌گیرند.

لثه ی دندان هایی که قرار است ماده ی بلیچینگ بر روی آن ها قرار داده شود با ماده ای مخصوص پوشانده شده و با دستگاه لایت کیور سخت می شود.

سپس ژل هیدروژن پراکسید در ضخامت 1 تا 2 میلی متر روی دندان ها قرار داده می شود.

بر اساس تنظیمات طول موج و شدت اشعه لیزر، مدت زمان تابش تعیین شده و ژل بلیچینگ تحت تابش لیزر قرار می گیرد. هنگام کار چشم‌ها توسط عینک‌های مخصوص پوشانده می‌شوند تا آسیبی نبینند.

نقش لیزر در سفید شدن دندان ها :

در بلیچینگ دندان با لیزر، پروسه ی سفید کردن دندان ها بدون هیچ تغییرات مورفولوژیک و شیمیایی بر روی مینا و بافت های اطراف آن است. نقش لیزر در سفید کردن دندان ها، سرعت بخشیدن به فعال سازی هیدروژن پراکسید در ژل های سفیدکننده است. در واکنش به جذب انرژی لیزر، هیدروژن پراکسید به مولکول های آب و رادیکال های اکسیژن شکسته می شود. رادیکال های آزاد اکسیژن به طور شیمیایی موجب کاهش مولکول های رنگی آلی (کروموفورها) در ماتریکس مینا می شوند و این عمل را از طریق اکسیداسیون سریع و تبدیل کروموفورها به مولکول های کوچکتر و با رنگ کمتر (less pigmented) انجام می دهند.

بیشتر بدانیم : ارتودنسی کودکان 

علل ایجاد مشکلات ارتودنسی دندان های نیش چیست؟

 بر اساس نظریات بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهاران شایع ترین مواردی  که باعث ناهنجاری های دندانی اینچنینی می شود موارد شامل موارد زیر می شود.

کوچک بودن فک ها

فک کوچک تنها مقدار محدودی فضا در اختیار دندان ها قرار می دهد. این مساله می تواند رویش دندان های نیش را با مشکل مواجه کند. همچنین باعث کجی و روی هم افتادگی سایر دندان ها می شود.

ریفلاکس بلع نادرست

بعضی از کودکان حین غذا خوردن یا مصرف نوشیدنی ها  و بلع آن ها زبان خود را به جای اینکه به سمت سقف دهان متمایل کنند به دندان های جلویی فشار وارد مکنند. فشار زبان بر روی دندان های جلویی می تواند باعث ناهنجاری قابل توجه ای در دندان ها و مخصوصا دندان های نیش شود. و همین امر نیازمند ارتودنسی دندان نیش خواهد بود.

بیشتر بدانیم : ارتودنسی فک بالا

دندان های اضافی

گاهی اوقات ارتودنسی دندان های نیش به دلیل وجود دندان اضافی است که انجام می شود. در این هنگام ممکن است ارتودنتیست کودک شما دندان اضافی را از دهان او خارج کند. سپس آسیب هایی را که بر صورت، بایت یا فک رسیده است درمان کند.

مشکل در ساختار استخوان

کمبود حمایت از ساختار استخوان می تواند باعث نازک شدن و ایجاد ضایعه نابالغ شود. این اختلال می تواند موجب سخت تر شدن جویدن و صحبت کردن و یا تاثیر منفی بر قابلیت و توانایی دندان ها شود. علاوه براین مال اکلوژن در دندان های آسیا ممکن است بر روی  سایر شرایط بهداشتی تاثیربگذارد.

اپن بایت وعادات عملکردی منفی عضلانی

این ضایعه در اثر مکیدن انگشت شست در کودکان رخ می دهد. در این صورت دندان های نیش این کودکان دچار ضایعه اپن بایت ( باز بودن دندان های جلویی در حالت بسته بودن دهان را نیش باز یا اپن بایت می گویند) می شوند و به روش ارتودنسی متحرک یا ثابت نیاز پیدا می کنند. این در حالی است که هنوز بعضی از بزرگسالان  اشیایی مانند مداد را در دهان خود گذاشته و توسط دندان های نیش به آن فشار می آورند. یا با فشار زبان خود را به دندان های جلویی می زنند. این عادات منفی می تواند سبب ایجاد نیش باز یا اپن بایت شود.

بیشتر بدانیم : ارتودنسی با لیزر

بیهوشی در حین بارداری

 این مقاله بسیار مهم در مورد بیهوشی در حین بارداری است. برای کسب اطلاعات بیشتر با کلینیک دندانپزشکی جنت آباد تماس باشید. در این کلینیک شبانه روزی مجهز خدمات دیگری نظیردندانپزشکی کودکان ، ایمپلنت ، ونیر دندان و ارتودنسی نیز ارائه می شود. اگر باردار هستید یا فکر می کنید ممکن است باردار شوید، در طی بازدید خود به دندانپزشک خود بگویید. در طول سه ماهه اول (سه ماه) بهتر است از اجتناب از درمان غیر دشوار اورژانس جلوگیری شود. با این حال، درمان برای از بین بردن عفونت دندان ها یا لثه برای انجام هر کاری در دوران بارداری حیاتی است.

پس از سه ماهه اول، گزینه های بیهوشی خود را با دندانپزشک  خود و متخصص زنان و ماما بپرسید. آنها می توانند به تصمیم گیری در مورد امن ترین انتخاب برای شما کمک کنند.

بیحسی موضعی

گاهی اوقات یک دندانپزشک به شما یک شات را به بخشی از دهان شما می بخشد. این یک بی حس کننده موضعی است. در حین بارداری می توانید بعضی از داروهای موضعی برای درمان لازم دریافت کنید. بهتر است قبل از بارداری دندانپزشک را  ببندید و درمان هایی را که برای شما ضروری نیست ببندید.

تسکین

نشاط باعث می شود شما خواب آلود و مضطرب باشید. اگر باردار هستید، از اکسید نیتروژن جلوگیری کنید. گزینه های دیگری برای کاهش اضطراب دندانی وجود دارد. مثلا گوش دادن به موسیقی یا طب سوزنی. اگر حامله یا باردار هستید، نباید از داروهای دیازپام یا داروهای مشابه استفاده کنید.

استعدادهای درخشان و بیهوشی

قبل از تصمیم گیری در باره بهترین گزینه بیهوشی برای استخراج، شما و دندانپزشک خود باید درباره میزان اضطراب و پیچیدگی آن صحبت کنید. امروزه رایج ترین روش های آرام سازی در کلینیکدندانپزشکی بارداری  در نظر گرفته شده است:

بیهوشی محلی تزریقی است که به داخل دهان تزریق می شود. این نوع بیهوشی احساس درد در طول عمل را مسدود می کند.

آرام بخش آگاهانه معمولا با مصرف داروهای خوراکی همراه با یک قرص ضد اضطراب، در مدت کوتاهی قبل از عمل به دست می آید. این دارو موجب خواب آلودگی می شود و در صورت استفاده از دوزهای بالاتری ممکن است موجب خواب شما شود.

اکسید نیتروژن یا “گاز خنده” ترکیبی کنترل شده از اکسید نیتروژن و اکسیژن است که از طریق یک ماسک روی بینی خود نفس می کشید. این به شما اجازه می دهد تا در مورد درمان احساس آرامش و عصبی نکنید.

بیهوشی عمومی ترکیبی از داروهای خوراکی و IV است که شما را به میزانی که در سطح ناخودآگاه قرار می گیرد، تسکین می دهد. کسانی که به شدت آرام بخش هستند ممکن است به مرحله ای از بی خوابی کامل برسند. بهترین بخش این است که، هنگامی که بیدار می شوید، چیزی درباره پروسه را به یاد نمی آورید.

بیشتر بدانیم: ارتودنسی ارزان

 

تفاوت روکش با ونیر دندان در چیست؟

 طی چند سال اخیر مردم زیادی به درمان‌های دندانپزشکی روی آورده‌اند. و شاید در حوزه دندانپزشکیِ تخصصیِ ترمیمی و زیبایی، دو مورد از رایج‌ترین پروسه‌ها، نصب روکش دندان و همچنین ونیر دندان باشد. چیزی که در این مقاله می‌خوانید خلاصه‌ای درباره تفاوت‌ها و فرق روکش با ونیر دندان با هم است.

روکش دندان چیست؟

روکش دندان (Dental Crowns)  یک روش ترمیم و بازسازی و استحکام بخشی به دندان است. با توجه به اینکه روکش‌های دندانی تمامی و یا بخشی از تاج دندان را می‌پوشانند، به آن‌ها روکش دندان اطلاق می‌شود. برای نصب روکش دندان لازم است تا بخش زیادی از مینای دندان (در تمام سطوح دندانی) تراشیده شود.

ونیر دندان چیست؟

ونیرهای دندان یا (Dental veneers) پوسته‌های نازک و هم‌رنگ دندان هستند که برای بهبود ظاهر دندان‌ها یا برطرف کردن مشکلات ظاهری دندان‌ها به بخش قدامی یا سطح جلویی دندان‌ها متصل می‌شوند. ونیرها انواع مختلفی دارند. ونیر کامپوزیت (Composite Veneers) و ونیر پرسلن یا (porcelain veneers) مهم‌ترین ونیرهای دندانی هستند که برای اصلاح طرح لبخند به طور گسترده بکار برده می‌شوند. به ونیرهای ساخته شده از جنس پرسلن، لمینیت یا لمینت دندان نیز گفته می‌شود. یکی از فرق‌های روکش با ونیر دندان در کاربرد و دسته بندی درمان است. به این شکل که ونیرها صرفا جبنه زیبایی دارند درحالیکه روکش‌ها هم درمان ترمیمی و هم زیبایی به حساب می‌آیند.

کاربرد ونیر دندان چیست؟

ونیرها جزء پر استقبال‌ترین روش‌های دندانپزشکی زیبایی به شمار می‌روند. آن‌ها بیشتر جنبه زیبایی دارند و تنها برخی عیوب ظاهری را برطرف می‌کنند. همانطور که در بخش قبلی نیز گفته شد، از این پوسته‌های نازک جهت برطرف کردن یا پنهان کردن عیوب ظاهری دندان (عمدتا دندان‌های جلو) استفاده می‌شود. به طور خلاصه و لیست‌وار مهم‌ترین کاربردهای ونیر دندان عبارتند از:

بستن فاصله بین دندان ‌ها

برطرف کردن بد رنگی دندان‌هایی که دچار تغییر رنگ دائمی شده‌اند

افزایش طول دندان‌های کوتاه (بلند کردن اندازه دندان)

تصحیح لکه‌های دندانی، ترک خوردگی و لب پر شدگی دندان

تصحیح روی‌هم‌آمدگی جزئی دندان‌ها بدون نیاز به انجام ارتودنسی

کاربرد روکش دندان چیست؟

روکش های‌دندانی بیشتر از هر چیزی در ترمیم و بازسازی بافت ازدست‌رفته دندان بکار برده می‌شوند. آن‌ها به دندان‌های آسیب‌پذیر کمک می‌کنند تا استحکام، کارایی و ظاهر خود را (حتی بعد از درمان ریشه یا به اصطلاح عام عصب‌کشی دندان) حفظ کنند. از این رو، آن‌ها را جزء پروسه‌های تخصصی ترمیمی دندان در نظر می‌گیرند البته بعضی از انواع روکش مانند روکش‌های تمام سرامیک علاوه بر ترمیم و بازسازی بافت دندان، در اصلاح طرح لبخند و بازسازی زیبایی دندان‌ها هم نقش دارند

بیشتر بدانیم : ارتودنسی کودکان

استفاده از ایمپلنت برای کمک به درمان ارتودنسی

 از ایمپلنت ها به دلیل ماندگاری بالایی که دارند می توان در جهت تسریع بهبود یافتن و اثربخشی سریعتر درمان ارتودنسی به عنوان یک لنگر استفاده کرد. در این حالت دستگاه لنگر موقت استفاده می کنند و آن را در قسمت قرار گیری ایمپلنت می گذارند و پس از پایان درمان آن را برمی درند و ایمپلنت را جایگزین آن می کنند.

لنگر موقت چیست؟

لنگرهای موقت یا  TADS ، لنگرهای کوچک تیتانیومی هستند که برای دستیابی به حرکت سریع تر و کارآمدتر دندان استفاده می شوند.

ارتودنسی دندان ایمپلنت شده

همانطور که در مطالب بالا گفته شد جابجایی ایمپلنت دندان با حرکت دادن توسط ارتودنسی غیر ممکن است؛ اما می‌تواند برای اصلاح برخی از بدرفتاری های دندان جایگزین خوبی باشد.

ایمپلنت را نمی توان به جلو حرکت داد، به عقب منتقل کرد، به سمت پایین حرکت داد یا از استخوان بیرون آورد تا به سمت بالا حرکت کند. بنابراین؛ دندان جایگزین شده باید همان موقعیتی را داشته باشد که در ابتدای درمان دارد. بسته به دندان جایگزین شده، ارتودنسی به هیچ وجه نمی تواند روی دندان ایمپلنت شده تاثیری بگذارد.

مثلاً اگر یکی از دندان های انتهایی ایمپلنت شده باشد نمی توان دندان های معمولی را بیشتر از جایی که ایمپلنت قرار گرفته است به طرف عقب هدایت کرد و اگر فشار زیادی بیاید ممکن است دندان ها کج شوند، درد ایجاد شود و یا ایمپلنت از جای خود خارج شود که در اینصورت مجبور به تعویض و جایگزینی با ایمپلنت دیگری خواهید بود که هزینه ی بیشتری هم برایتان دارد.

بنابراین در صورتی می توان با وجود ایمپلنت دندانی درمان ارتودنسی را در نظر گرفت که بخواهیم ارتودنسی را برای دندان هایی غیر از دندان های ایمپلنت شده انجام داد.

بیشتر بدانیم : لمینت دندان

 

جلوگیری از پوسیدگی زودرس دندان کودکان

 برای جلوگیری از پوسیدگی زودرس دندان کودکان با این مقاله مفید از کلینیک دندانپزشکی جنت آباد یعنی تاج دنتال همراه باشید.

پوسیدگی زودرس در کودکان به عنوان یک مشکل اساسی شناخته می شود، که یک مشکل رایج در میان کودکان زیر پنج سال است، اما می تواند از طریق آگاهی و پیشگیری جلوگیری شود.

اگر کودک شما شروع به نشان دادن نشانه ها کند، دندانپزشک شما می تواند درمان سریع نوزاد را انجام دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر  با کلینیک دندانپزشکی تاج در تماس باشید.در این کلینیک مجهز خدمات دیگری نظیر دندانپزشکی بارداری، ایمپلنت ، ونیر دندان  و ارتودنسی نیز ارائه می شود.

درمان پوسیدگی دندان از طریق شیشه شیر کودک

درمان بر اساس سن کودک شما و شدت بیماری متفاوت است. در اولین نشانه های یک مشکل شما و دندانپزشک کودک شما می توانید با یکدیگر همکاری کنید تا رویکردی به مدیریت و درمان ارائه دهید.

طبق گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی لکه های سفید بر روی سطح دندان نشانه های زودگذر پوسیدگی دندان بچه است.

درمان فلوراید

لارو فلوراید می تواند برای remineralize تمام دندان ها مورد استفاده قرار گیرد. این درمان در ابتدای مراحل خود، با کمک به بازسازی مینای دندان، در حین ریزش مواجه می شود.

دندانپزشک کودک شما نیز ممکن است مکمل های فلوراید را توصیه کند. در این مرحله، شما همچنین می توانید رژیم غذایی کودک خود را تغییر دهید تا از پیشرفت پوسیدگی جلوگیری شود.

این تغییرات می تواند شامل موارد زیر باشد:

محدود کردن غذاهای اسیدی

محدود کردن آب، به ویژه آب میوه های مرکبات

این تغییرات همیشه باید در هماهنگی با متخصص اطفال کودک و / یا دندانپزشکی کودکان انجام شود.

علائم پوسیدگی شدید تر عبارتند از:

لکه های قهوه ای یا سیاه در دندان ها

خونریزی یا لثه

تب، تورم یا تحریک پذیری، که می تواند عفونت را نشان دهد

بوی بد دهان

اگر فرزند شما هر یک از این علائم را نشان دهد، ضروری است که دندانپزشک را در اسرع وقت ببینید.اگر پوسیدگی گسترش یابد، کودک شما می تواند درمانهای گسترده ترمیم و حتی از دست رفتن دندان

داشته باشد.

اگر پوسیدگی دندان کودک شما شدید باشد.

متخصص دندانپزشکی اطفال می گویند که از تاج های ضد زنگ استفاده شود زیرا آنها با دوام و کمترین احتمال نیاز به درمان یا جایگزینی را دنبال می کنند.

دندانپزشک شما ممکن است بیهوشی عمومی را برای کارهای ترمیم مجدد، بسته به سن و سطح فرزند شما، تشخیص دهد. در موارد بسیار شدید ممکن است حتی دندان ها خارج شوند.

اگر دندان آلوده شده یا به طور گسترده ای تجزیه شده است که نمی توان آن را بازسازی کرد، احتمال خارج کردن دندان ها بیشتر است.

بیشتر بدانیم : ارتودنسی ارزان

صفحه قبل 1 ... 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 صفحه بعد
<-blogads->