افراد مشهوری که ترمیم زیبایی دندان انجام داده اند

 وقتی که به تام کروز فکر می کنید احتمالا اولین چیزی که در ذهن شما مجسم می شود، یک لبخند مردانه زیبا است. مردی که لبخندی با دندان های سفید یکدست و هم سطح دارد. اما شاید شما هم نمیدانستید که یک زمانی تام کروز چنین  طرح لبخندی نداشت. تام کروز یکی از هزاران سلبریتی است که با کمک ترمیم دندان و انجام پروسه های زیبایی دندان صاحب دندان هایی زیبا و چنین لبخند جذابی شده است.

کروز یکی از بازیگرانی است که مدتی پس از شهرتش اقدام به ترمیم زیبایی دندان خود کرد. اصولا خوانندگان، سیاست مداران، بازیگران و حتی ورزشکاران مشهور، ظاهر و به خصوص صورت و لبخندشان بسیار مهم است. آن ها کسانی هستند که بیشتر از هر آدم دیگری دیده می شوند و هواداران زیادی دارند. از این رو همیشه در صدر اخبار، چند خبر مربوط به اعمال جراحی و زیبایی این افراد مشاهده می شود. چهره و لبخند آن ها در واقع جزئی از چیزی است که به سایرین عرضه می کنند. یا در واقع جزئی از محصولی است که می فروشند.

گزینه های زیبایی دندان که همه می توانند از آن ها سود ببرند عبارتند از:

باندینگ دندان

سفید کردن دندان

ونیرکامپوزیت

تاج دندان

پیوند لثه

ایمپلنت دندان

پل ها یا بریج ثابت

۱ . تام کروز (بازیگر)

ستاره بی چون و چرای فیلم هایی چون ماموریت غیر ممکن ، تجارت پر مخاطره، تاپ گان و شماری از فیلم های دیگر. تام کروز بخاطر مشکل دندان های جلویی خود اقدام به ترمیم دندان های خود کرد. از آغاز حرفه بازیگر تام کروز چندین عمل بر روی دندان های خود انجام داده است. این اعمال شامل سفید کردن و صاف کردن دندان ها بود.

۲ . مورگان فریمن (بازیگر نقش اول)

مورگان فریمن یکی از بهترین بازیگران نسل خودش است. هر چقدر سنش زیاد می شد زردی دندانش هایش بیشتر و بیشتر میشد. او چند سالی است که حسابی به دندان های خود رسیده است و اگر عکس های جدید او را ببینید متوجه سخن ما خواهید شد. چهره سالخورده او با انجام پروسه های زیبایی دندان به شدت جوانتر شده و شیرینی صورت او را بیشتر از پیش کرده است.

3 . مایلی سایرس (بازیگر و خواننده)

خواننده محبوب و البته جنجالی آمریکایی. همانطور که در عکس می بینید او به خاطر داشتن دندان های نامنظم و روی هم افتاده و بد فرم مجبور شد که یک عمل ترمیم دندان به منظور زیبایی چهره و لبخند انجام دهد.

بیشتر بدانیم :

ارتودنسی ثابت

 

موادمعدنی ضروری برای دندان ها

 مراقبت از دندان ها به جلوگیری از بیماری لثه و پوسیدگی دندان ها کمک می کند. حفظ بهداشت دهانی و اجتناب از مصرف موادغذایی سرشار از کربوهیدرات های تخمیر شده از جمله کیک، شکلات، چای شیرین و قهوه به جلوگیری از پوسیدگی دندان ها کمک می کند. همچنین برخی از موادمعدنی می توانند برای رشد دندان ها و محافظت از آنها در برابر پوسیدگی مفید باشند.

کلسیم

دندان ها برای رشد و مصون ماندن از پوسیدگی و عدم نیاز به پر کردن دندان به کلسیم نیاز دارند. براساس اداره مکمل های غذایی در ایالات متحده، بیشتر افراد می توانند میزان توصیه شده روزانه کلسیم را از طریق یک رژیم غذایی متعادل حاوی لبنیات، ماهی، غلات و سبزیجات برگ سبز دریافت کنند. هرچند رژیم غذایی بانوان، نوجوانان و مردان بالای ۶۰ سال اغلب حاوی میزان کافی کلسیم نیست. براساس اداره مکمل های غذایی در ایالات متحده، مصرف روزانه کلسیم تا ۲۵۰۰ میلی گرم از طریق موادغذایی و مکمل ها برای کودکان و بزرگسالان ایمن است.

فسفر

فسفر بعد از کلسیم دومین ماده معدنی فراوان در بدن بوده، به طوریکه ۸۵ درصد از فسفر در دندان ها و استخوان ها ذخیره شده است. براساس مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، عدم دریافت کافی فسفر در کودکان با رشد ناکافی دندان ها همراه می باشد. یک رژیم غذایی متعادل معمولا مقدار مجاز توصیه شده فسفر را برای بدن فراهم می کند. موادغذایی حاوی این ماده معدنی شامل فرآورده های لبنی، مغزها و ماهی است.

فلوراید

براساس انجمن دندان بریتانیا، فلوراید به ساخت مینای قدرتمند دندان کمک می کند که باعث مقاومت بیشتر دندان ها در برابر پوسیدگی می شود. فلوراید به طور طبیعی در موادغذایی و نوشیدنی هایی از جمله ماهی، چای و آب خوراکی وجود دارد، هر چند بیشتر افراد مقدار کافی از این ماده معدنی را از طریق خمیردندان دریافت می کنند. گاهی اوقات ممکن است یک دندانپزشک ترمیمی خوب یا پزشک مکمل های حاوی فلوراید را برای کودکان بالای ۳ سال تجویز کند. ژل فلوراید نیز می تواند برای دندان ها استفاده شود که به جلوگیری از پوسیدگی ریشه دندان کمک خواهد کرد.

 

تمام روش‌های ترمیم و زیبایی دندان

 معمول‌ترین روش‌های مورداستفاده در دندانپزشکی زیبایی بسیار ساده هستند، درحالی‌که سایر روش‌ها پیچیده‌تر هستند و به مراقبت‌های تخصصی نیاز دارند.

اگر دندان‌های شما لک شده، تغییر رنگ داده، فرسوده یا خردشده، شکسته شده، از بین رفته، یا بین آن‌ها فاصله‌ای وجود دارد، روش‌های ترمیم و زیبایی دندان می‌تواند لبخند بهتری به شما بدهد. “اصلاح طرح لبخند از طریق یک یا چند روش دندانپزشکی زیبایی، ظاهر لبخند شمارا بهبود می‌بخشد.

انواع دندانپزشکی زیبایی

سفید کردن دندان‌ها

سفید کردن دندان می‌تواند یکی از ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه‌ها برای بهبود لبخند شما باشد. دندان‌ها را می‌توان با محصولات داخلی مطب دندانپزشکی خود با هزینه‌ای مناسب سفید کرد یا می‌توانید از دندان‌پزشک خود قالب و ژل بخرید تا دندان‌هایتان را در خانه سفید کنید.

روکش دندان

روکش‌های دندان پوسته‌هایی با ویفر و سفارشی از پرسلن یا رزین به رنگ دندان هستند که سطح جلوی دندان‌ها را می‌پوشانند. این پوسته‌های نازک پس از برداشتن حدود نیم میلی‌متر مینای دندان از سطح دندان، به قسمت جلویی دندان‌ها متصل می‌شوند (سیمان می‌شوند) و باعث تغییر رنگ، شکل، اندازه یا طول آن‌ها می‌شوند. روکش‌ها اغلب “دندان‌های هالیوود” نامیده می‌شوند.

باندینگ دندان

در باندینگ دندان، رزینی بتونه مانند به رنگ دندان که ماده‌ای پلاستیکی بادوام است، روی دندان‌زده می‌شود و با نور ماورا بنفش یا لیزر سفت می‌شود و مواد را به دندان می‌چسباند. سپس دندان‌پزشک آن را اصلاح شکل داده و صیقل می‌دهد.

ایمپلنت‌های دندانی

ایمپلنت‌ دندان ریشه‌های دندان، جایگزین تیتانیوم هستند که در سوکت استخوان دندان ازدست‌رفته قرار می‌گیرند. استخوان فک با بهبودی، در اطراف پایه فلزی کاشته شده، رشد می‌کند و آن را به‌طور ایمن در فک لنگر می‌اندازد و پایه‌ای برای دندان جایگزین فراهم می‌کند.

منبت

منبت که به آن پرکننده‌های غیرمستقیم نیز گفته می‌شود، از طلا، پرسلن یا مواد کامپوزیت دندان ساخته می‌شوند و دندان‌های خراب یا آسیب‌دیده را پر می‌کنند. مواد پرکننده دندان در هنگام مراجعه به مطب در جای خود قرار می‌گیرند. بااین‌حال، منبت در آزمایشگاه دندانپزشکی ایجاد می‌شود و توسط دندان‌پزشک در محل قرار می‌گیرد.

وقتی ماده در مرکز دندان قرار می‌گیرد، پر کردن که “خاتم” نامیده می‌شود، شامل یک یا چند نقطه از دندان می‌باشد یا سطح گزش را می‌پوشاند. منبت تا حد ممکن دندان سالم را حفظ می‌کند و جایگزینی برای تاج است.

هنگامی‌که دندان پوسیدگی خفیف تا متوسط ​​دارد یا ساختار دندان کافی برای پشتیبانی از پر کردن وجود ندارد، از منبت استفاده می‌شود.

 

از بین 4 نوع بریج دندان کدامیک برای شما مناسب است؟

 بریج همانطور که از نامش بر می آید معادل “bridge” در زبان انگلیسی و به معنای پل است.پل دندانپزشکی یا (Dental Bridges) نوعی پروتز ثابت است که برای جایگزینی یک یا چند دندان از دست رفته استفاده می‌شود.

انواع بریج کدامند؟

به طور کلی و همانطور که در عنوان اصلی مقاله مشاهده کردید ما 4 نوع بریج داریم که در ادامه هر 4 نوع به صورت کامل توضیح داده شده‌اند.

بریج معمولی یا سنتی (Traditional dental bridge)

رایج‌ترین بریج دندانپزشکی، بریج سنتی است. از این بریج‌ها زمانی استفاده می‌شود که در دو طرفِ جایِ خالیِ دندان، دندان‌ حضور داشته باشند. یعنی چپ و راست جای خالی دندانِ از دست رفته، باید دو دندان وجود داشته باشند. برای نصب این بریج، دندان‌های طرفی را می‌تراشند و سپس روکش‌ دندان را روی دندان‌های تراش خورده قرار داده و با سمنت مخصوصی ثابت می‌کنند. این بریج‌ها معمولا از یک یا بیش از یک پونتیک تشکیل شده‌اند.

بریج کانتی لور (Cantilever dental bridge)

این پل مشابه بریج سنتی است. اما تفاوت‌های زیادی با هم دارند. در این نوع بریج به جای تراش دو دندان، تنها یک دندان به عنوان پایه در نظر گرفته شده و تراشیده می‌شود. این نوع بریج با توجه به ملاحظات خاص دندانی و لثه‌ای و طول فضای بی‌دندانی در نظر گرفته شده و با در نظر گرفتن تمام ملاحظات، متخصص ترمیمی و زیبایی دندان بریج کانتی لِور را برای فرد انتخاب می‌کند. در این روش، بریج کانتی لور بر روی یک دندان قرار می‌گیرد و محل فضای بی‌دندانی با روکش متصل به دندان پایه پر می‌شود.

بریج مری لند (Maryland dental bridge)

درست مانند بریج سنتی دندان، بریج مریلند نیز برای اتصال و قرار گرفتن در جای دندان خالی نیاز به دو دندان سالم در  طرفین دارد. اما برخلاف بریج سنتی  بریج مری لند، روکش دندان ندارد و لازم نیست که دورتادور دندان تراش بخورد و تنها قسمت پشت دندان‌ها به میزان بسیار کمی تراشیده می‌شود.

بریج بر پایه ایمپلنت (Implant-supported dental bridge)

زمانی که بیش از یک دندان در بخشی از قوس فکی از دست رفته باشد از روش‌هایی مانند دندان مصنوعی و بریج بر پایه ایمپلنت برای جایگزینی دندان استفاده می‌شود. برای مثال فرض کنید که شخصی در یک طرف قوس فکی 3 دندان خود را در کنار هم از دست داده است. اکنون سه جای خالی در این بخش داریم. اگر بخواهیم این سه جای خالی را با بریج ایمپلنت پر کنیم، ابتدا در دو جای خالی کناری دو عدد ایمپلنت دندان می‌کاریم، پس از التیام جای ایمپلنت و فیکس  شدن آن، یک بریج را روی دو ایمپلنت سوار می‌کنیم

 

حفرات دندان یا پوسیدگی دندان

 علایم پوسیدگی دندان

دندان درد و درد فک بویژه پس از مصرف شیرینی جات و نوشیدنی ها و غذاهای گرم یا سرد

ممکن است به صورت حفره هایی در دهان دیده شود.

تا زمانی که پوسیدگی دندان شدید نشود، ممکن است علائمی ندهد.

مرور کلی

این ضایعه به صورت سوراخ های کوچکی در دندان ها دیده می شود. وقتی که پلاک هایی در دندان ها ایجاد می شود، ممکن است وارد مینا و عاج شود و حفرات دندان ایجاد کند. ممکن است در زمان خوردن یا نوشیدن درد ایجاد شود. این ضایعات در اطفال و بالغین کم سن و سال شایع تر است ولی در هر سنی ممکن است رخ دهد. اگر چه این ضایعات ندرتا مشکل جدی می دهد ولی موارد درمان نشده ممکن است وسیع تر شود.  در نهایت ممکن است دندان ها را تخریب کند و عوارضی  مثل عفونت ایجاد کند. مسواک زدن منظم و استفاده از نخ دندان و دهان شویه به پیشگیری از ایجاد این ضایعه کمک می کند.

درمان پوسیدگی دندان

مراقبت شخصی

این ضایعه همیشه نیاز به درمان دارد. برای تسکین درد می توان از یخ یا مسکن های بدون نسخه مثل استامینفن، ایبوپروفن، کتوپروفن و یا ناپروکسن استفاده کرد. نباید نوشیدنی ها یا غذاهای گرم و سرد و یا شیرینی جات استفاده کرد. باید روزی دوبار فرد مسواک بزند و حداقل یک بار در روز  از نخ دندان استفاده کند.

این وضعیت در موارد زیر بدتر می شود

  • عدم درمان
  • شیرینی جات
  • نوشیدنی ها و یا غذاهای گرم یا سرد

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

  • اگر درد مداوم دندان وجود دارد، بیمار باید به یک  دندانپزشک ترمیمی خوب مراجعه کند.
  • اگر درد شدید و یا هر نوع آسیب مشهودی در دندان ها وجود دارد، باید فورا به دندانپزشک اطلاع داده شود.
  • اگر درد فک با انتشار به گردن، بازو، و یا قفسه سینه وجود دارد، باید فورا بیمار به اورژانس منتقل شود.

سوالاتی که ممکن است از پزشک پرسیده شود

  • این حفرات چقدر است؟
  • آیا پر کردن یا درمان های دیگری هم لازم است؟
  • برای بهبود درد چه کاری می توان انجام داد؟

تشخیص

دندانپزشک از بیمار سوالاتی می پرسد، دندان ها را معاینه می کند و از تصویر برداری با اشعه ایکس استفاده می کند.

عوامل خطر

  • کودک
  • بالغین جوان
  • مسواک نزدن منظم
  • عدم استفاده از نخ دندان
  • آب غیر فلوراید
  • تغذیه ی مکرر
  • مصرف مقادیر زیادی غذاهای شیرین
  • عدم مراجعه به دندان پزشک هر ۶ ماه یک بار
  • سرب
  • وضعیت اقتصادی اجتماعی پائین

 

ارتودنسی تک فک

 ارتودنسی تک فک در چه مواقعی کاربرد دارد؟ گاهی اوقات افراد دارای مشکلاتی در قسمت دهان و دندان خود هستند که فقط این مشکلات با درمان ارتودنسی برطرف می‌شود. این مشکلات می‌توانند شامل شلوغی بیش‌ازحد دندان‌ها، فاصله داشتن بین دندان‌ها، روی‌هم قرار گرفتن دندان‌ها و مشکلاتی از این قبیل باشد. تمامی این مشکلات با درمان ارتودنسی برطرف می‌شود؛ اما گاهی مشکلاتی که افراد در قسمت دندانی‌شان دارند فقط مختص دندان نمی‌شود و فک را هم درگیر می‌کند.

اگر مشکلات فکی داشته باشید که فقط با ارتودنسی نتوان آن را برطرف کرد، ممکن است نیاز به جراحی فک داشته باشید

زمان استفاده از درمان ارتودنسی تک فک

ارتودنسی تک فک می‌تواند فقط در قسمت فک بالایی و یا فقط در قسمت فک پایینی انجام شود. به همین دلیل است که این نام را برایش انتخاب کرده‌اند. اگر مشکل دندان شما بیش‌ازحد باشد، به حدی که فکتان را هم درگیر کند باید در کنار مشاوره گرفتن از متخصص ارتودنسی از پزشک جراح فک هم مشاوره بگیرید. مشکلات فک و دندان دارای انواع مختلفی است که این مشکلات می‌تواند روش‌های درمانی مختلفی هم داشته باشد. این روش‌های درمانی شامل ارتودنسی تک فک و یا ارتودنسی دو فک می‌باشد؛ یعنی فرد فقط مشکل فک بالا یا فک پایین دارد که در این صورت ارتودنسی تک فک برایش انجام می‌شود و یا اینکه دو فک بالا و پایین دچار مشکل و عارضه هستند که در این صورت ارتودنسی و جراحی دو فکی باید برای بیمار انجام شود.(برای آشنایی با بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران می توانید به سایت دکتر درویش پو مراجعه کنید.)

عوارض یا خطرات جراحی فک

همان‌طور که گفته شد در کنار کارهای مثبتی که جراحی فک برای شما انجام می‌دهد، ممکن است خطرهایی هم داشته باشد؛ اما درصورتی‌که جراح فک با متخصص ارتودنسی تک فک شما مشورت داشته باشد، این جراحی بی‌خطر می‌شود.

خطرات ناشی از جراحی فک عبارت‌اند از:

  • از دست دادن خون
  • عفونت
  • آسیب عصبی
  • شکستگی فک
  • بازگشت فک پس از درمان به حالت اولیه خودش
  • مشکلات مربوط به گزش و درد مفصل فک
  • نیاز به جراحی دوباره
  • نیاز به درمان ریشه دندان
  • از دست دادن بخشی از فک

جراحی فرد ممکن است روی فک بالا و فک پایین، چانه و یا ترکیبی از تمام موارد انجام شود و معمولاً داخل دهان شما انجام می‌شود؛ بنابراین هیچ جای زخمی درروی چانه و گردن و دهان شما دیده نمی‌شود؛ اما ممکن است برخی اوقات برش‌های کوچک در خارج از دهان شما لازم باشد که این بستگی به‌شدت مشکل فک شما دارد

 

دندان و لثه ها در بارداری

 در این مقاله با کلینیک دندانپزشکی جنت آباد یعنی تاج دنتال همراه باشید تا مشکلات دندان و لثه در طول دوره بارداری آشنا شوید.  

دندان و لثه ها در بارداری

در برخی از زنان در طی بارداری، زخم و تورم لثه ها دیده می شود که ممکن است خونریزی هم داشته باشند. خونریزی لثه ها در اثر پلاک های دندانی ایجاد می شود.

تغییرات هورمونی در طی بارداری می تواند باعث شود لثه های شما به پلاک ها آسیب پذیر تر شوند و باعث شود تا التهاب و خونریزی ایجاد شود. به این حالت ژنژویت ( التهاب لثه ) بارداری و یا بیماری لثه ای گفته می شود. مراجعه به یک کلینیک دندانپزشکی بارداری شما می تواند به برطرف کردن این مشکل کمک کند.

در زمان بارداری بسیار مهم است که دندان ها و لثه های شما سلامت باشند. بهترین روش برای پیشگیری از مشکلات لثه ای داشتن بهداشت مناسب دهان است.

برخی روش های پیشنهادی

تمیز کردن دندان ها به دقت دوبار در روز  و هر بار ۲ دقیقه – از دندانپزشک خود بپرسید که به شما نشان دهد، روش صحیح مسواک زدن برای از بین بردن پلاک ها کدام است.

مسواک زدن با خمیردندان های خاص انجام شود.

از  نوشیدنی ها و غذاهای قنددار پرهیز کنید، و فقط در زمان وعده های غذایی از این مواد استفاده کنید.

اگر در بین وعده های غذایی گرسنه می شوید، میان وعده ای شامل سبزیجات میل کنید و از مصرف غذاهای اسیدی و یا قند دارد پرهیز کنید.

از دهان شویه های حاوی الکل پرهیز کنید.

سیگار نکشید، چون می تواند بیماری های لثه ای را افزایش دهد.

اگر استفراغ صبحگاهی داشتید، دهان خود را بشوئید تا اسید وجود در مواد استفراغ شده، نتواند بر روی دندان ها اثر بگذارد.

توجه : بهتر است از انجام خدمات دندانپزشکی زیبایی ( ونیر کامپوزیت ، ایمپلنت ، لمینت دندان و...) تا پایان دوره بارداری اجتناب شود .

چه فاصله زمانی برای چکاپ‌های دوره‌ای جهت پیشگیری از انواع پوسیدگی مناسب است؟

 پوسیدگی دندان، بیماری عفونی دندان‌ها است که موجب حل شدن و تخریب بافت‌های دندان‌ها می‌شود. درک این نکته که تخریب سطح دندان و ایجاد حفره در دندان‌ها نشانه‌ی عفونتی باکتریایی است، بسیار اهمیت دارد.) در چنین شرایطی باید سریعا برای ترمیم و پرکردن دندان ها اقدام کرد.)

عدم توجه به حقیقت عفونی بودن پوسیدگی موجب می‌شود که فقط به دنبال درمان همان دندان پوسیده باشیم و از علت غافل بمانیم و به این ترتیب احتمالا هر از گاه با یکی از این دندان‌های پوسیده مواجه خواهیم بود. اما با درنظر گرفتن باکتریایی بودن علت پوسیدگی‌ها و با تمرکز بر حذف باکتری‌ها به عنوان عامل ایجادکننده می‌توان به توفیقی طولانی‌مدت در بدست آوردن سلامت دست یافت.

پوسیدگی‌های مینایی:

از آنجا که مینای دندان فاقد عصب است، درنتیجه پوسیدگی‌هایی که محدود به مینای دندان هستند، باعث درد دندان نمی‌شوند و فرد متوجه آن‌ها نمی‌شود.

در چکاپ‌های دوره‌ای 6 ماه تا یک سال، این پوسیدگی‌ها در معاینات یک دندانپزشک ترمیمی خوب  به طور قطعی  تشخیص داده می‌شوند. در این مرحله دندان قابلیت رِمینرالیزاسیون یا معدنی شدن مجدد را دارد و زمان بسیار مناسبی برای اقدامات پیشگیرانه است.

پوسیدگی‌های عاجی اولیه:

اگر پوسیدگی زودهنگام تشخیص داده نشود و اقدامی جهت دوباره معدنی شدن دندان صورت نگیرد، پوسیدگی پیشرفت کرده و عاج دندان را درگیر خواهد کرد. عاج دندان عصب دارد و بسیاری از اوقات در اثر آسیب وارده واکنش نشان داده و حساسیت به سرما، گرما و شیرینی دیده می‌شود.

پوسیدگی‌های اولیه عاجی هنوز هم قابلیت دوباره معدنی شدن را دارند، علیرغم اینکه با حساسیت دندانی همراه باشند. بنابراین در چکاپ‌های دوره‌ای 6 ماه تا یک سال می‌توان اقدامات پیشگیرانه را برای این دندان‌ها انجام داد.

 

پوسیدگی‌های عاجی متوسط و شدید:

در این مرحله پوسیدگی حجم زیادی از عاج دندان را درگیر کرده است و دندان ممکن است همراه با درد و یا حتی بدون هیج علامت کلینیکی باشد.

در این حالت متاسفانه اقدامات پیشگیرانه موثر واقع نمی‌شوند و حتما نیاز هست که دندان باز شود و پوسیدگی‌ها حذف شده و دندان مجددا ترمیم گردد.

اهمیت چکاپ‌های دوره‌ای منظم 6 ماه تا یک سال از آن روست که اگر پوسیدگی‌ها سریع تشخیص داده شوند، فرصت کافی برای اقدامات پیشگیرانه و حفظ ساختار دندان و بازسازی و درمان آسیب وجود دارد.

 

دانستنی های مربوط به ونیر دندان

 ونیر دندان چیست ؟ ونیر دندان چه کاربردی دارد ؟ برای پاسخ به همه این سوالات با کلینیک دندانپزشکی جنت آباد یعنی تاج دنتال همراه باشید.

روکش دندان

اگر می‌خواهید طرح لبخند خود را بهبود ببخشید، روکش دندان گزینه ساده‌ای برای شما است. روکش‌ها پوشش نازکی هستند که در قسمت جلویی (قابل‌مشاهده) دندان قرار می‌گیرند. آن‌ها مانند دندان‌های طبیعی به نظر می‌رسند. از روکش‌ها می‌توان برای اصلاح طیف وسیعی از مسائل دندانپزشکی استفاده کرد، مانند:

دندان‌هایی که لکه‌دار شده‌اند و با سفید شدن نمی‌توان آن‌ها را سفید کرد

دندان‌های تراش‌خورده یا فرسوده

دندان‌های کج یا بددهان

فضاهای ناهموار یا فاصله زیادی بین دندان‌های جلویی فوقانی

روکش‌های رزین کامپوزیت

روکش کامپوزیتی رزین از ماده پرکننده دندان رنگی که به دندان متصل است ساخته می‌شود.

مزایای روکش‌های کامپوزیت رزین

معمولاً باید مینای دندان کمتر از تاج یا روکش‌های پرسلن برداشته شود

هنگام استفاده از این روکش‌ها ممکن است نیاز کمتری مراجعه به دندان‌پزشک داشته باشید، گاهی اوقات این روکش‌ها فقط یک‌بار ویزیت انجام می‌شوند

هزینه کمتری از روکش‌های چینی دارد

در صورت آسیب دیدن این روکش‌ها به‌آسانی می‌توان آن‌ها رو عوض کرد، اگرچه روکش‌های کامپوزیت به‌طورکلی به‌اندازه روکش‌های پرسلن مقاوم  نیستند، روکش‌های کامپوزیت به‌راحتی و به‌سرعت قابل‌ترمیم هستند

مراحل قرار دادن روکش‌های کامپوزیت رزین

بعد از آماده‌سازی یا تغییر شکل دندان‌ها، دندان‌پزشک با استفاده از رنگی که برای شما مناسب است، مواد کامپوزیت را با دقت پیوند زده و درست می‌کند.

از یک نور مخصوص برای سخت شدن کامپوزیت و اتصال آن به دندان‌های شما استفاده می‌شود.

روکش‌ها صاف و صیقلی  داده می‌شوند تا مانند دندان‌های طبیعی به نظر برسند.

مراقبت از روکش‌ها

در هنگام روکش مسواک بزنید و نخ دندان بکشید دقیقاً مانند دندان‌های معمولی. مسواک زدن صحیح روزانه  و استفاده از خمیردندان‌های حاوی فلوراید غیر ساینده. محدود کردن قهوه و سایر غذاهای محرک لک را در نظر بگیرید.

به خاطر داشته باشید که ونیرها در هر مرحله‌ای باید تعویض شوند، مهم نیست که چقدر از آن‌ها مراقبت می‌کنید. اما بهداشت مناسب دهان و دندان به آن‌ها کمک می‌کند تا حد ممکن دوام بیاورند.

اگر تصمیم به تهیه روکش‌دارید، با دندانپزشک خود مشورت کنید. لبخند زیبا احساس خوبی دارد و می‌تواند اعتمادبه‌نفس و سلامتی شمارا افزایش دهد.

 

چه عواملی باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شوند؟ بوی بد دهان از چیست؟

 بهداشت ضعیف دهان و دندان

به طور معمول باکتری‌ها ذرات مواد غذایی که در دندان یا دهان شما به دام افتاده است را تجزیه می‌کنند. ترکیبی از باکتری‌ها و ذرات ریز مواد غذایی در دهان شما، بوی نامطبوع و زننده‌ای ایجاد می‌کند. مسواک زدن و کشیدن نخ دندان به طور مرتب، غذای به دام افتاده در لابلای دندان ها را قبل از فعالیت باکتری ها و پوسیدگی دندان از بین میبرد.

مسواک زدن همچنین پلاک دندان که ماده چسبنده‌ای است که روی دندان های شما ایجاد می‌شود و بوی بد دهان شما میشود را از بین میبرد. ایجاد پلاک می تواند باعث ایجاد حفره و بیماری پریودنتال و لثه شود. اگر به طور منظم و مرتب مسواک نزنید و یا به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت ندهید، بارها و بارها هالیتوز را تجربه کرده اید و خواهید کرد.

نقش بهداشت ضعیف دهان و دندان در بد بو شدن دهان

بهداشت ضعیف دهان و دندان مخصوصا در کسانی که تحت درمان ارتودنسی قرار دارند میتواند به شدت بوی دهان را تحت تاثیر قرار دهد. زیرا با وجود دستگاه های ارتودنسی ثابت سخت میتواند دندان ها را تمیز کرد. در خصوصایمپلنت دندان، بریج و سایر دستگاه های دندانپزشکی نیز این امر صادق است. اگر تحت ارتودنسی هستید و یا لمینت دندان ، ایمپلنت و بریج و خلاصه هر روش جایگزین دندانی دارید حتما بیشتر از پیش به بهداشت دهان و دندان خود رسیدگی کنید.

 یک علت بوی بد دهان مصرف غذاها و نوشیدنی های قوی است

مصرف برخی غذاها می‌تواند باعث بد بو شدن دهان انسان شود. برخی از این خوراکی ها که می توانند بوی بدی در دهان و نفس ایجاد کنند سیر، پیاز و یا قهوه هستند.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن علاوه بر اینکه بوی لباس شما را بد میکند بلکه در بد بو شدن دهان شما تاثیر به سزای خواهد گذاشت. دود سیگار باعث خشک شدن فضای داخلی دهان و راه های هوایی شما میشود. خشکی نیز مستقیما باعث بروز بوی نامطبوع خواهد شد.

خشکی دهان

اگر غدد بزاقی شما مقادیر کافی بزاق تولید و ترشح نکنند، دهان شما خشک می‌شود و از رطوبتش کاسته می‌شود. بزاق معمولا به تمیز نگه داشتن دهان کمک می کند و شدت بو را کاهش می‌دهد.

 

صفحه قبل 1 ... 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 صفحه بعد
<-blogads->