بلیچینگ یا کامپوزیت ، کدام برای درمان شما مناسب تر است ؟

 بلیچینگ دندان بهتر است یا کامپوزیت ؟ آیا مقایسه این که بلیچینگ دندان بهتر است یا کامپوزیت قیاس درستی است؟ عواملی ازجمله خوردن برخی خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های رنگی، استعمال دخانیات، افزایش سن، مصرف برخی داروها و … منجر به تغییر رنگ، تیره و کدر شدن دندان‌ها می‌شوند. روش‌های مختلفی برای سفید کردن دندان‌ها وجود دارد. بلیچینگ و ونیرکامپوزیت و لمینت دندان رایج‌ترین آن‌ها هستند.

بلیچینگ چیست؟

بلیچینگ یا سفید کردن دندان را می‌توان هم در مطب و هم در خانه انجام داد. روش‌های خانگی عبارت‌اند از: استفاده از خمیردندان‌های مخصوص، ژل‌های سفیدکننده، نوارها، شست‌وشو، سینی سفیدکننده و … هر یک از این روش‌ها با ارائه راه‌حل درمانی ارزان‌قیمت مشکل شمارا تا حدی حل می‌کنند اما تضمینی برای نتیجه‌بخش بودن روش‌های بدون نسخه نیست.

کامپوزیت چیست؟

رزین کامپوزیت عبارت است از ترکیبی خمیر مانند که با تابش نوری با طول‌موج خاص سفت می‌شود. این روکش با ترکیب چندین مواد تحت عنوان فیلر و با استحکام فوق‌العاده‌ای تهیه می‌شوند. کامپوزین ونیر از موادی هم‌رنگ دندان ایجاد خواهد شد.

بلیچینگ و کامپوزیت چه تفاوتی دارند؟

عملکرد

بلیچینگ فقط دندان‌ها را سفید کرده و لکه‌های ناشی از غذاها را از بین می‌برد. از بین بردن تغییر رنگ‌های قوی‌تر مانند قهوه‌ای شد دندان‌ها با استفاده از بلیچینگ کار دشواری است. برای این نوع تغییر رنگ‌ها کامپوزیت و لمینت ایده آل هستند. باروکش کامپوزیت بیمار می‌تواند سایه موردعلاقه‌ی خود از رنگ سفید را انتخاب کند.

مشکلاتی نظیر فواصل کم بین‌دندانی، شکستگی، لب‌پریدگی، ترک و حتی بدفرمی و ناهنجاری‌های دندانی با کامپوزیت قابل برطرف کردن هستند. کامپوزیت یکی از روش‌های زیبایی و درمانی اصلاح طرح لبخند می‌باشد درصورتی‌که بلیچینگ صرفاً روش زیبایی بوده و فقط قابلیت تغییر رنگ دندان‌ها را دارد.

رنگ

وقتی با استفاده از بلیچینگ دندان‌ها سفید می‌شوند با مصرف نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های رنگی و استعمال دخانیات تغییر رنگ خواهند داد اما کامپوزیت این‌طور نیست. کامپوزیت به‌هیچ‌وجه تغییر رنگ نداده و دارای طیف رنگ گسترده‌ای است بنابراین دست بیمار برای انتخاب رنگ متناسب با دندان‌هایش باز است.

دوام

درصورتی‌که به‌درستی از کامپوزیت مراقبت شده و تمامی نکات بهداشتی و توصیه‌شده توسط دندان‌پزشک انجام شوند عمر این روکش بین 5 تا 0 سال خواهد بود اما بلیچینگ دوام زیادی ندارد و هرسال باید تکرار شود.

قیمت

کامپوزیت نسبت به بلیچینگ گران‌قیمت‌تر است. به دلیل مزایای ذکرشده این روش ارزش قیمت بالاتر را دارد.

 

ونیر کامپوزیت

 ونیر کامپوزیت با هدف ترمیم یا زیبایی، بدون تراشیدن دندان و در طی یک جلسه بر روی سطح دندان چسبانده می شود و باعث اصلاح طرح لبخند بیمار می شود.

ونیر کامپوزیت از جنس کامپوزیت یا چینی است که با کمک مواد مخصوصی روی دندان می چسبد که باعث تغییر رنگ، ترتیب و اندازه دندان ها می شود که در شرایطی که بیمار امکان ارتودنسی را ندارد می تواند جایگزین مناسبی باشد. در نتیجه در کمترین زمان ممکن باعث اصلاح ناهنجاری های دندانی می شود. به این روش «ارتودنسی فوری» نیز گفته می شود.

کامپوزیت دندان  تنها سطح ظاهری دندان ها را پوشش می دهد و این عامل باعث سلامت دندان ها می شود و چون دندان ها تراش داده نمی شوند، روشی برگشت پذیر است. البته با پیشرفت هایی که با وجود برندهای بدون تراش لومینیزر صورت گرفته، تا حدی مزیت این روش کاهش پیدا کرده است. ونیر کامپوزیتی برای افرادی که بهداشت دهان و دندان را رعایت می کنند و بافت لثه مناسبی دارند مفید است.

ونیر کامپوزیت برای کودکان و نوجوانان

ونیرهای کامپوزیتی، برای کودکان و نوجوانان مناسب نمی باشد؛ زیرا به دلیل رویش دندان ها امکان تغییر موقعیت لب و لثه وجود دارد که منجر به نازیبایی ظاهر دندان ها می شود.دندانپزشک می تواند با استفاده از این روش دندان های شکسته شده و پوسیده، ترک خورده یا سیاه شده را ترمیم کند. درضمن باعث زیباسازی و محافظت از لثه و بافت دندانی می شود.چون ساختار و آناتومی دندان های افراد با هم فرق دارد ؛ پس انتخاب یک پزشک متخصص ترمیم و زیبایی دندان که بتواند فرم مناسبی از ونیرها بر روی دندان ها ایجاد کند، بسیار مهم و حائز اهمیت است.

مزایای استفاده از ونیردندان

  • رسیدن به طرح لبخند دلخواه
  • راه حلی با دوام و طولانی
  • افزایش اعتماد به نفس
  • تقویت ساختار دندان
  • روشی بدون درد

انواع روش استفاده از کامپوزیت

  • روش مستقیم

در طی یک جلسه کامپوزیت بر روی دندان بیمار چسبانده می شود.

  • روش غیر مستقیم

ونیر پس از قالب گیری از دندان در لابراتور ساخته می شود.

کاربرد ونیر کامپوزیت

  • اصلاح شکستگی و بدشکلی دندان
  • تغییر رنگ و سفید کردن دندان ها
  • بستن فاصله میان دندانی

 

از کجا بفهمیم که دندان‌هایمان در حال پوسیدگی هستند؟

 در این مقاله با کلینیک دندانپزشکی آرتمان همرا باشید تا با راه های تشخیص پوسیدگی دندان آشنا شوید.

دهان شما یک اکوسیستم متعادل و پویا است که مملو از باکتری های زنده (هم از نوع خوب و هم نوع بدش) است. اکثر باکتری‌های داخل دهان سودمند بوده و برای دهان و دندان شما مفید هستند. اما برخی از آن‌ها خرابکار هستند. این باکتری‌های خرابکار قندها و کربوهیدرات‌های موجود در مواد غذایی را تجزیه کرده و آنها را به اسیدهایی تبدیل می‌کنند که مینای دندان را از بین برده و باعث پوسیدگی می‌شوند. با تحلیل مینای دندان، سوراخ‌های ریز و درشتی در سطح و عمق دندان ایجاد خواهند شد که گاهی فرد را ملزم به پرکردن دندان می کند . وجود حفره، تغییر رنگ و سایر علائم ظاهری دیگر در دندان مجموعاً پوسیدگی دندان نامیده می‌شود.

پوسیده شدن دندان علائم مشخصی دارید و احتمالا شما هم با آن‌ها آشنایی داشته باشید. برخی از علائم پوسیدگی دندان در همان ابتدای شروع پوسیدگی مشخص بوده و به راحتی قابل تشخیص هستند. اما برخی دیگر با پیشرفت پوسیدگی و بعدها خود را نشان می‌دهند. مهم‌ترین علائم این معضل عبارتند از:

درد دندان که می‌تواند ممتد باشد و یا اینکه هرازچندگاهی شما را آزار دهد

حساسیت دندان به دلیل تحلیل مینای دندان و نمایان شدن لایه زیرین دندان (دنتین) که درد دندان را تشدید می‌کند

ایجاد لکه‌های خاکستری، قهوه‌ای، مشکی با سایر رنگ‌های تیره

بوی بد دهان

احساس مزه نامطلوع و نامطلوب در دهان

ایجاد سوراخ‌ها و حفرات ریز و درشت در سطح یا عمق دندان

وجود عفونت در بافت لثه یا بافت نرم داخل ریشه دندان که می‌تواند به صورت آبسه دندان و کیست خود را نشان دهد

 

بهترین متخصص‌ترمیم و زیبایی دندان

 متخصص‌ترمیم و زیبایی دندان چه ویژگی هایی دارد؟ متخصص‌ترمیم و زیبایی دندان برای زیبا سازی دهان ما چکار می کند؟ متخصص‌ ترمیم و زیبایی دندان از چه روش هایی برای رسیدن به حالت ایده آل بهره می برد ؟

برای پاسخ به همه این سوالات با کلینیک دندانپزشکی جنت اباد در این مقاله همراه باشید.  

  باندینگ

باندینگ یکی از مقرون‌به‌صرفه ترین روش‌های زیبایی است و برای ترمیم انواع مشکلات جزئی از پوسیدگی دندان گرفته تا دندان‌شکسته شده استفاده می‌شود. به‌سادگی “باندینگ” نامیده می‌شود، این روش مستلزم آن است که دندان‌پزشک شما قبل از استفاده از ماده باندینگ، نقاط آسیب‌دیده یا پوسیده دندان را برطرف کند. در مرحله بعدی، او کامپوزیت  دندان را مستقیماً بر روی سطح دندان قرار داده و سپس آن را مطابق با دندان‌های طبیعی شما شکل می‌دهد.

ایمپلنت‌های دندانی

از کاشت و ایمپلنت دندان به‌طورمعمول برای جایگزینی دندان‌های ازدست‌رفته استفاده می‌شود. برای روش کاشت، دندان‌پزشک شما با جراحی یک پیچ کوچک را به استخوان فک شما وارد می‌کند. این پیچ سپس به‌عنوان یک پشتیبانی دائمی از تاج ایمپلنت عمل می‌کند. هنگامی‌که پیچ بهبود یافت و بافت اطراف آن به هم متصل شد، دندان‌پزشک شما می‌تواند تاج را به پیچ بچسباند. گفته می‌شود که ایمپلنت‌های دندانی عملاً از سایر دندان‌های شما قابل‌تشخیص نیستند.

سفید کردن

سفید شدن دندان‌ها یکی از ساده‌ترین و متداول‌ترین روش‌های زیبایی است که بیشتر مردم از آن استفاده می‌کنند. دندان‌پزشک ابتدا دندان‌های شمارا تمیز می‌کند و مطمئن می‌شود که هیچ پلاک یا ترشک روی دندان شما باقی نمانده است. سپس، آن‌ها یک محلول سفیدکننده بر روی دندان‌های شما قرار می‌دهند. در صورت تمایل، می‌توان از این روش برای دستیابی به سایه‌هایی استفاده کرد که حتی از رنگ طبیعی دندان شما روشن‌تر هستند.

پر کردن دندان‌ها

پر کردن دندان که به‌عنوان پرکننده غیرمستقیم نیز شناخته می‌شود، در آزمایشگاه قالب‌گیری می‌شود و به شکلی مناسب است که کاملاً با دندان‌های شما مطابقت دارد. از پرکردگی‌های غیرمستقیم به‌طورمعمول در صورت وجود پوسیدگی خفیف تا متوسط ​​دندان یا وجود دندان کافی برای پشتیبانی از پر کردن سنتی استفاده نمی‌شود.

از این نوع پر کردن زمانی استفاده می‌شود که دهانه دندان هنوز سالم باشد. این اجازه می‌دهد تا خاتم مستقیماً روی سطح دندان قرار گیرد. از طرف دیگر، در صورت آسیب دیدن لبه یا قسمت بزرگی از دندان، از منشورها استفاده می‌شود.

روکش

روکش‌های دندانی مخصوص هر بیمار ساخته‌شده‌اند و کاملاً شبیه دندان‌های طبیعی فرد هستند. روکش‌ها معمولاً از سرامیک فوق‌العاده قوی درجه پزشکی ساخته می‌شوند و این نوع روکش‌ها واقعاً واقع‌بینانه به نظر می‌رسند. علاوه بر این، از روکش‌ها می‌توان برای رفع سایر موارد آرایشی مانند دندان‌های کج، مینای دندان‌شکسته استفاده کرد و حتی می‌توان از آن‌ها برای پر کردن شکاف جزئی بین دندان‌ها استفاده کرد.

 

ارتودنسی بر روی ایمپلنت و کامپوزیت

 در صورتی که دندان طبیعی به هر دلیلی از بین رفته و فرد نیازمند یک دندان مصنوعی دائمی باشد از ایمپلنت استفاده می شود. شکستن و خرد شدن بر اثر تصادف، پوسیدگی دندان  و غیر قابل درمان، مشکلات و عفونت ریشه و … برخی از دلایل از دست رفتن دندان هستند.

توصیه اکثر متخصصان این است که در صورت نیاز به ایمپلنت و ارتودنسی بهتر است ابتدا ارتودنسی انجام شود زیرا ممکن است بتوان با ارتودنسی جای دندان خالی را پر کرد. البته این مورد بیشتر در بیماران مبتلا به شلوغی دندان صدق می کند.

اما ممکن است قبلاً دندانی را ایمپلنت کرده باشید و حال دندان های اطراف آن دچار ناهنجاری و نامرتبی شده باشند. در این مورد براکت هایی که بر روی دندان طبیعی استفاده می شوند به کار برده خواهند شد در واقع به دلیل جوش خوردن ایمپلنت به استخوان فک از آن به عنوان پایه ای برای براکت ها استفاده می شود.

ارتودنسی بر روی کامپوزیت

کامپوزیت دندان  لایه ای سرامیکی یا کامپوزیتی است که به منظور برطرف کردن مشکلاتی از قبیل شکستگی، فاصله دار بودن دندان ها و زیبایی به سطح جلویی دندان ها اضافه می شود. در صورت تشخیص متخصص و تجویز استفاده از دو روش درمانی ارتودنسی و کامپوزیت یا لمینت بهتر است ارتودنسی ابتدا انجام شود در غیر این صورت نصب براکت می تواند به کامپوزیت آسیب بزند.

علاوه بر این برداشتن براکت ها از روی کامپوزیت باعث ایجاد لکه بر روی آن ها خواهد شد. اگر کامپوزیت دارید و می خواهید ارتودنسی انجام دهید بهتر است آن را بردارید. در برخی موارد خاص بنا بر تشخیص متخصص ارتودنسی می توان از براکت بر روی کامپوزیت استفاده نمود.

 

درمان پوسیدگی دندان چیست؟

 در این مقاله با کلینیک دندانپزشکی ترمیم  زیبایی آرتمان همراه باشید تا با راه های درمان پوسیدگی دندان آشنا شوید.

بسته به محل، میزان و عمق پوسیدگی درمان های مختلفی برای برطرف کردن پوسیدگی‌ها وجود دارد. به درمان پوسیدگی دندان معمولا ترمیم دندانپزشکی گفته می‌شود و شامل موارد زیر است. تمامی درمان زیر معمولا جزء گزینه‌های جلوگیری از پیشرفت پوسیدگی نیز به شمار می‌روند:

فلوراید درمانی

اگر پوسیدگی دندان در مراحل اولیه باشد می‌توان با کمک فلوراید درمانی آن را متوقف کرده و به حالت سابق برگرداند. فلوراید یک ماده معدنی است که به تقویت مینای دندان کمک کرده و باعث بازسازی مواد معدنی در ساختار دندان می‌شود.  فلوراید درمانی یکی از روش‌های مقاوم سازی دندان مخصوصا در کودکان است.

پر کردن دندان

اگر به دنبال پوسیدگی در سطح یا عمق دندان‌های شما حفراتی ایجاد شده باشد، دندانپزشک محل پوسیدگی را تمیز کرده و حفرات را با مواد پر کننده مخصوصی مهر و موم و ترمیم می‌کند.

عصب کشی دندان

اگر پوسیدگی به عمق گسترش یافته باشد طوری که باعث عفونت پالپ یا مغز دندان شده باشد، ممکن است نیاز به عضب کشی یا درمان ریشه دندان داشته باشید. طی این روش دندانپزشک بافت عفونی در ریشه دندان را برداشته (بافت نرم شامل عروق عصبی و خونی است) و داخل ریشه را تمیز می‌کند. به این فرآیند عصب کشی دندان گفته می‌شود. در نهایت با مواد پر کننده دندان عصب کشی شده را ترمیم میکند. در نهایت اگر آسیب زیاد باشد با روکش دندان  ، اقدام به ترمیم دندان عصب کی شده میکند.

کشیدن دندان

در شدیدترین موارد، هنگامی که آسیب وارد شده به پالپ برطرف نشود، دندانپزشک شما ممکن است دندانتان را بکشد. دندانپزشک پیشنهاد می کند برای جایگزینی دندان از دست رفته بریج یا ایمپلنت دندان بکارید. در غیر این صورت در قوس فکی یک جای خالی ایجاد شده که می‌تواند باعث کج شدن دندان ها شود. کج شدن دندان باعث می‌شود که شما دیر یا زود به درمان ارتودنسی دندان نیاز پیدا کنید.

 

ارتودنسی دندان پیش چیست؟

 اگر تمایل دارید که در مورد ارتودنسی دندان پیش بیشتر بدانید، با دکتر خضری بهترین متخصص ارتودنسی درکرج و تهران تا انتهای مقاله همراه باشید.

ارتودنسی دندان پیش

ارتودنسی نوع خاصی از ابزار دندانپزشکی است که توسط متخصص ارتودنسی برای اهداف زیبایی دهان و دندان استفاده می شود. هدف های مهمترین اهدافی است که ارتودنسی برای دستیابی به آنها استفاده میشود:

حرکت تدریجی دندان ها  و داشتن لبخندی که در آن دندان ها روی هم مرتب ردیف شوند.

بهبود یافتن انسداد دندان های فک بالا و پایین

تراز کردن فک ها یا عقب انداختن دندان های جلویی برجسته.

ارتودنسی شامل موارد زیر است:

تکه های کوچکی از فلز که مستقیماً به دندان متصل می شوند، آنها معمولاً از داخل توخالی بوده و دارای قلاب قابل باز شدن هستند.

یک سیم فلزی در وسط قطعات فلزی متصل به دندان قرار داده می شود، تا همه مهاربندهای متصل به دندانهای فک به هم متصل شوند و هر از گاهی این سیم محکم می شود تا دندان ها به هم نزدیک شوند.

در برخی موارد، دندانپزشک ممکن است مجبور به استفاده از ابزارها و تکنیک های دیگر با ارتودنسی باشد، مانند انبساط فک، که باعث بهبود ظاهر استخوان فک و گسترش دامنه اکلوزال و لبخند فرد می شود.

انواع ارتودنسی

ارتودنسی سنتی فلزی

ارتودنسی سرامیکی

ارتودنسی داخلی

ارتودنسی شفاف

مدت زمان ارتودنسی

قبل از انجام ارتودنسی، سوال فوری که به طور مداوم مطرح می شود این است که چه مدت ممکن است طول بکشد تا با نصب ارتودنسی به نتایج مطلوب برسیم. متأسفانه، هیچ پاسخی واحد برای این سوال وجود ندارد، زیرا این مسئله از فردی به فرد دیگر متفاوت است  از جمله:

سن.

ماهیت مشکلی که ارتودنسی باید برطرف کند.

انواع ارتودنسی استفاده شده.

فضا و فاصله بین دندان ها.

سلامت دندان ها، دهان ، فک و لثه.

انطباق بیمار با دستورالعمل های پزشک و به طور دقیق.

 

چند روش ساده برا مراقبت از لمینت دندان

 اگر دندان های خود لمینت کرده اید و برای مراقبت های از آن ها نیازمند راهنمایی هستید ، در این مقاله با کلینیک دندانزشکی جنت آباد همرا باشید تا شما را در این رابطه همراهی کنید.  

امروزه بسیاری از مردم برای داشتن طرح لبخندی بهتر و برطرف کردن برخی عیوب ظاهری دندان (مانند تغییر رنگ و لکه، فاصله بین دندان ها و … ونیر دندان استفاده می‌کنند. با این روش، می‌توان به راحتی و در مدت زمان اندکی ظاهر دندان‌ها را زیبا، یک‌دست و سفیدتر کرد. اما این زیبایی، حتی با وجود لمینت دندان نیز همیشگی نیست و تنها به شرط مراقبت و نگهداری مناسب از آن است.

1. لمینت دندان باید همیشه تمیز نگهداری شود

 همانطور که پیشتر هم خواندید، شما باید به همان اندازه که از دندان‌های واقعی خود مراقبت می‌کنید، از لمینت دندانی نیز مراقبت کنید. مطابق معمول روزانه، دوبار در شبانه روز با یک خمیر دندان خوب مسواک بزنید و از نخ دندان نیز کمک بگیرید. مسواک زدن از زمانی که لمینت به دندان‌های شما متصل می‌شود اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. زیرا بهداشت ضعیف دهان و دندان می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های لثه شود. که این موضوع ممکن است به تحلیل لثه ها منجر شود.

2. از خمیر دندان مناسب استفاده کنید

برخی از خمیر دندان‌ها ممکن است حاوی موادی باشند که قدرت ساینگی زیادی دارند. این خمیر دندان‌ها باعث سایش دندان و لمینت شما می‌شوند. زمانی که برای خرید خمیر دندان به فروشگاه یا داروخانه مراجعه می‌کنید برچسب روی بسته بندی  خمیر دندان را بخوانید و محتویات یا مواد تشکیل دهنده آن را مطالعه کنید.

3- اجسام سفت و سخت را با دندان و لمینت نگیرید

متاسفانه برخی افراد از دندان‌های خود به جز برای جویدن مواد غذایی، برای مقاصد اشتباهی استفاده می‌کنند. برای مثال، باز کردن درب بطری‌ها می‌تواند یک مثال واضح در این خصوص باشد. متأسفانه چنین فعالیتی نه فقط برای دندان‌ها، بلکه برای لمینت نیز مضر است. اگر عادت دارید که برخی اجسام مانند مداد، خودکار، یا حتی یخ را به صورت ناخودآگاه به دندان بگیرید، برای مراقبت از لمینت دندان خود از این کار اجتناب کنید.

4. مراقب آنچه می‌خورید باشید

مراقبت از لمینت دندان تنها محدود به مورد بالا نمی‌شود. و بهتر است از جویدن غذاهای سفت و سخت (خواکی‌هایی مانند هویج خام، سیب کال، ته‌دیگ ضخیم و سفت، برش‌های گوشتی شامل قطعات ریز استخوان و …) نیز اجتناب شود. مخصوصا اگر وعده غذایی یا میان وعده شما قندی و یا اسیدی است.

 

پاسخ به رایج‌ترین و مهم‌ترین سوالات درباره پوسیدگی دندانی

 در این مقاله با کلینیک دندانپزشکی آرتمان همراه باشید تا به سوالات رایج در مورد پوسیدگی دندان پاسخ دهیم.

پوسیدگی دندان چیست؟

دهان شما یک اکوسیستم متعادل و پویا است که مملو از باکتری های زنده (هم از نوع خوب و هم نوع بدش) است. اکثر باکتری‌های داخل دهان سودمند بوده و برای دهان و دندان شما مفید هستند. اما برخی از آن‌ها خرابکار هستند. این باکتری‌های خرابکار قندها و کربوهیدرات‌های موجود در مواد غذایی را تجزیه کرده و آنها را به اسیدهایی تبدیل می‌کنند که مینای دندان را از بین برده و باعث پوسیدگی می‌شوند. با تحلیل مینای دندان، سوراخ‌های ریز و درشتی در سطح و عمق دندان ایجاد خواهند شد. وجود حفره، تغییر رنگ و سایر علائم ظاهری دیگر در دندان مجموعاً پوسیدگی دندان نامیده می‌شود.

هزینه ترمیم پوسیدگی چقدر است؟

بسته به میزان و عمق پوسیدگی ایجاد شده در دندانهای شما، و مهمتر از همه بسته به نوع و روش ترمیم هزینه‌های احیا و ترمیم یک دندان پوسیده متفاوت است.

روند ترمیم پوسیدگی چقدر طول خواهد کشید؟

بسته به روشی که قصد دارید با آن پوسیدگی را ترمیم کنید مدت زمان درمان می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال پر کردن ساده طی 1 جلسه، عصب کشی طی 2 جلسه، کشیدن دندان طی 2 جلسه، روکش دندان طی 2 جلسه و ….

برای ترمیم و درمان پوسیدگی باید به چه دندانپزشکی مراجعه کنیم؟

کار ترمیم دندان‌ها را معمولا دندانپزشکان عمومی و متخصصان ترمیمی و زیبایی دندان به صورت تخصصی انجام می‌دهند.

برای پوسیدگی جزئی دندان از چه مواد پر کننده‌ای استفاده می‌شود؟

از مواد پر کننده آمالگام، نقره یا کامپوزیت استفاده می‌شود. اما اگر قصد دارید پوسیدگی دندان جلو را برطرف کنید، بهتر است از کامپوزیت برای پر کردن دندان استفاده کنید.

 

چه روش هایی برای ترمیم پوسیدگی دندان های جلویی وجود دارد؟

 ترمیم و زیبایی دندان های جلو بسیار در زیبایی چهره افراد موثر است؛به همین دلیل هم هست که طرفدان زیادی دارد. شکل ظاهری دندان های جلویی متفاوت از دندان های عقبی است؛ در نتیجه فرآیند ترمیم و همچنین نگهداری این دندان ها نیز با یکدیگر متفاوت خواهد بود.

پوسیدگی دندان های جلویی علاوه بر دردناک بودن، به ظاهر فرد نیز خدشه وارد کرده و تأثیرات بسزایی بر سلامتی خواهد داشت. این دندان ها علاوه بر نقش مهم در غذا خوردن، بخشی قابل توجه از طرح لبخند هر فرد و زیبایی ظاهری او محسوب می شوند. همه اینها دلایلی هستند که فرد می تواند بری ترمیم و زیبایی دندان جلو اقدام کند.

در ادامه این مقاله با کلینیک دندانپزشکی جنت آباد همراه باشید تا با روش های ترمیم دندان جلو اشنا شوید.

از جمله روش هایی که برای پر کردن دندان استفاده می شود، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

پرکردن

رایج ترین روش ترمیم دندان ها پر کردن است. در این روش بخشی که دچار پوسیدگی شده است، تراشیده شده و با ماده ای محکم پر می شود. برای پر کردن دندان های جلویی از ماده ی همرنگ دندان استفاده می شود.

کامپوزیت

کامپوزیت دندان، تولید شده از رزین های ترکیبی بوده و یکی از محبوب ترین روش ها برای ترمیم و زیبایی محسوب می شود. ترمیم دندان با این روش دوام پایین تری نسبت به پر کردن دارد؛ اما گران قیمت تر است. پروتزهای کامپوزیت باید هر 5 سال یکبار تعویض شوند.

روکش

در صورتیکه پوسیدگی بسیار شدید باشد، از مواد تاج و ونیر استفاده می شود. تاج ماده ای ترمیمی به رنگ سفید است و دارای ظاهری شبیه به دندان می باشد. ونیر، تکه ی سرامیکی است که روی پوسیدگی را می پوشاند.

ایمپلنت

در صورتیکه پوسیدگی به حدی باشد که نتوان با موارد ترمیمی آن را درمان کرد از ایمپلنت دندان استفاده می شود. اگر لثه سالم بوده و نیاز به کشیدن دندان باشد، این روش توصیه می شود.

 

صفحه قبل 1 ... 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 صفحه بعد
<-blogads->