تفاوت کامپوزیت ونیر با لمینت در چیست ؟

 یکی از سوالات رایج در زمینه لمینت دندان، تفاوت میان لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیت ونیر است که در ادامه این مقاله کلینیک دندانپزشکی جنت اباد ، تفاوت­های میان این دو را از جنبه­های مختلف، بررسی می­کنیم:

تفاوت از لحاظ پروسه درمان

لمینت سرامیکی، پس از تراش دندان و قالب­گیری توسط لابراتوار ساخته می­شود و در نهایت، توسط دندانپزشک فرم داده می­شود. طول درمان لمینت­های سرامیکی حدوداً ۱۰ الی ۱۵ روز است.

کامپوزیت ونیر توسط دندانپزشک در همان جلسه، فرم داده می­شود و نیاز به تراش دندان و قالب­گیری توسط لابراتوار ندارد. طول درمان در کامپوزیت ونیر، ۴ الی ۵ ساعت است که معمولاً در یک جلسه انجام می­شود.

تفاوت از لحاظ ثبات رنگ

ونیر کامپوزیت ، نسل جدید کامپوزیت­های دندان محسوب می شود که در صورت انجام توسط دندانپزشک متخصص زیبایی دندان، ثبات رنگ و زیبایی عالی خواهد داشت. ولی باید توجه داشته باشید که کامپوزیت ونیر نیاز به پالیش سالیانه دارد.  لمینت سرامیکی به دلیل ساختار کریستالی و جذب آب کمتر، نسبت به کامپوزیت­ ونیر، ثبات رنگ بیشتری داشته و نیاز به پالیش سالانه هم ندارد.

تفاوت از لحاظ استحکام

مواد استفاده شده در کامپوزیت ونیر، به لحاظ ماهیت فیزیکی که دارد قطعاً پس از یک مدت، تغییر رنگ خواهد داد (بخصوص اگر مصرف قهوه یا نوشیدنی­های رنگی زیاد باشد). همچنین کامپوزیت ونیر مستعد شکسته شدن است. ولی جای نگرانی نیست، چراکه کامپوزیت ونیر قابل بازگشت بوده و در صورت لزوم، دندانپزشک می­تواند آنها را جایگزین نموده یا به طور کلی از روی دندان­ها بردارد. با این حال، کامپوزیت ونیر ماندگار بوده و اگر رسیدگی و مراقبت مداوم انجام شود، ۴ الی ۸ سال دوام خواهد داشت.

لمینت سرامیکی به علت لعابکاری سرامیک، در مقابل شکستگی و لکه­دار شدن به شدت مقاوم است. بنابراین، لمینت­ سرامیکی طول عمر بیشتری داشته و در صورت رسیدگی و نگهداری مناسب می­تواند تا بیش از ۱۵ سال دوام داشته باشد.

تفاوت از لحاظ هزینه درمان

هزینه کامپوزیت ونیر به مراتب پایین­تر از لمینت سرامیکی است و این مزیت خوبی برای کامپوزیت ونیر محسوب می­شود.

تفاوت از لحاظ میزان تراش دندان

میزان تراش دندان، در هر دو مورد، بسیار کم بوده یا حتی فرآیند درمان می­تواند بدون تراش انجام ­شود؛ بصورتی که هیچگونه آسیبی به بافت دندان وارد نمی­شود.

 

4فایده و میزیت نخ دندان کشیدن

 1. از بروز بیماری لثه پیشگیری میکند

مهمترین علت ایجاد بیمای لثه بهداشت ضعیف دهان و دندان است. در نتیجه عدم رسیدگی به بهداشت دهان و دندان، پلاک دندان میتواند به خط لثه نفوذ کرده و باعث تحریک بافت آن میشود. اگر پلاک رشد کرده و سخت شود میتواند به زیر لثه رفته و باعث بروز بیماری های مربوط به لثه مانند جنجویت و بیماری پریودنتال شود. اما یکی از فواید نخ دندان پیشگیری از بروز این بیماری ها است. چگونه؟

2. از بد بو شدن دهان جلوگیری میکند

همانطور که در ابتدا هم گفتیم، مسواک زدن نمیتواند به تنهایی تضمین کننده بهداشت دهان و دندان باشد. اما نخ دندان مکمل بسیار شایسته و قوی برای مسواک در این خصوص است. از دیگر فواید نخ دندان ، کمک به از بین بردن بوی بد دهان است. از آنجا که یکی از علل بوی بد دهان ذرات ریز مواد غذایی در داخل دهان و فعالیت باکتری ها است، اگر این ذرات از بین نروند، میتوانند بوی بدی در داخل دهان ایجاد کنند.

خوشبختانه نخ دندان به  راحتی آب خوردن این ذرات ریز را از بین برده و تا حد زیادی باعث کاهش بوی بد دهان میشود. این امر مخصوصا زمانی که تحت درمان ارتودنسی هستید بسیار مهم است زیرا با وجود دستگاه های ارتودنسی ثابت یا حتی متحرک تمیز کردن دندان ها دشوارتر است. در خصوص ایمپلنت دندان نیز همین موضوع صادق است.

3. به کنترل دیابت کمک می کند.

نخ دندان کشیدن میتواند به طور مستقیم تاثیر مثبتی روی کنترل دیابت در افراد دیابتی داشته باشد. از بین بردن ذرات ریز مواد غذایی و باکتری های بد داخل دهان باعث میشود که این باکتری ها با این وجود دیگر نمیتوانند وارد جریان خون شوند. کاهش ورود باکتری به داخل خون میتواند نقش موثری در کنترل سطح قند خون  داشته باشد. هم بزرگسالان و هم کودکانی که دیابت دارند باید روزانه دست کم 1 بار از نخ دندان استفاده کنند تا از فواید نخ  دندان در کنترل دیابت بهره ببرند.

4. می تواند خطر ابتلا به بیماری های تنفسی را کاهش دهد

باکتری ها با مصرف مواد غذایی در داخل دهان شما میتوانند به سیستم تنفسی منتقل شود. این موضوع به طور بالقوه می تواند منجر به بروز بیماری های تنفسی مانند برونشیت، عفونت های سینوسی و حتی ذات الریه شود.  اما باز هم به صورت مشابه، نخ دندان کشیدن می تواند ذرات اضافی مواد غذایی و باکتری هایی که روی آنها تولید می شود را از بین ببرد و از بروز این نوع بیماری ها جلوگیری کند. پس پیشگیری از بروز بیماری های تنفسی را نیز به لیست فواید نخ دندان اضافه کنید.

چرا کلینیک فوق تخصصی ایده آل گزینه مناسبی برای حفظ سلامت دهان و دندان شما است؟

کلینیک فوق تخصصی ایده آل واقع در دو منطقه شهر  تهران با دارا بودن کادری کامل، حرفه ای و متعهد از تمامی  تخصص های دندانپزشکی و همچنین کادر دستیاران دوره دیده میتواند به شما کمک کند که اولا با اصول پیشگیرانه گامی مهم در ارتقای بهداشت دهان و دندان بردارید و ثانیا در صورت داشتن هرگونه مشکل با همکاری متخصصان دندانپزشکی، در کوتاه ترین زمان ممکن آن را برطرف خواهد کرد. چنانچه هر سوالی در زمینه دندانپرشکی دارید خوشحال میشویم که در زیر همین پست آن را مطرح کنید تا متخصصان ما به آن مستقیما پاسخ دهند و اگر مایلید به متخصصان ما (ارتودنسی،ترمیم و زیبایی دندان ، ایمپلنت، جراحی دهان و دندان، پروتز دندان  و …) مراجعه کنید

پاسخ به سوالات رایج در مورد لمینت دندان

 بسیاری از افرادی که دچار ناهنجاری دندان هستند و یا با طرح لبخند شان مشکل دارند و فکر می کنند که لبخندشان زیبا نیست، یا به منظور اصلاح و ترمیم مشکل خود به یک دندانپزشک ترمیمی خوب مراجعه می کنند، بحث هزینه و قیمت برایشام مطرح می شود.  ما در این مقاله قصد داریم به تمامی سوالات پیرامو لمینت دندان پاسخ دهیم.

۱. علت زیاد بودن هزینه لمینت دندان چیست؟

هنگامی که بحث لمینت دندان مطرح می شود، عوامل بسیاری را باید در نظر گرفت. کیفیت زیادی دارند و روی زیبایی تاثر گذار خواهند بود که نصب آن را با دشواری همراه می سازد. باید دانست که اکثر درمان هایی که جنبه زیبایی دارند، فاقد پوشش بیمه هستند.

۲. ارزان ترین لمینت، کدام نوع آن است؟

ارزان ترین لمینت موجود در بازار، لمینت کامپوزیتی است و بعد از آن لمینت سرامیکی و سپس لمینت پرسنیلی به ترتیب در رده دوم و سوم، ارزان ترین و مقطوع ترین لمینت های موجود در بازار هستند.

۳. آیا لمینت باعث پوسیدگی و آسیب به دندان ها می شود؟

لمینت دندان نه تنها باعث پوسیدگی دندان می شود، بلکه باعث حفظ هر چه بیشتر بهداشت دهان و دندان می شود.یکی از فلسفه ها و دلایل انجام لمینت دندان و در واقع مزیت لمینت ها، جلوگیری از پوسیدگی دندان است.

۴. آیا افراد مبتلا به دیابت و زنان باردار می توانند لمینت دندان انجام دهند ؟

استفاده از لمینت دندان برای این افراد خطری ایجاد نمی کند ولی بهتر است با پزشک متخصص خود در این مورد مشورت کنند. پیشنهاد می شود زنان باردار در سه ماهه دوم بارداری اقدام به انجام لمینت کنند.

 

ارتودنسی پیشگیرانه

 توضیحات بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران در این باره :

ارتودنسی پیشگیرانه یکی از شاخه های دندانپزشکی به حساب می آید و علاوه بر اصلاح مشکلات عدم انسداد فک، به طور مساوی با مشکل عدم تقارن دندان و آرایش آن ها نیز سرو کار دارد. عدم استفاده از بریس در صورت بروز این مشکلات منجر به عوارض جدی می شود. ارتودنسی برای همه افراد مناسب است و با توجه به مدت زمان درمان متفاوت است. ارتودنسی انواع مختلفی از جمله ارتودنسی ثابت، ارتودنسی متحرک و نامرئی دارد و از هر نوع متناسب با شرایط بیمار و تعیین شده توسط پزشک متخصص استفاده می شود.

ارتودنسی

ارتودنسی یکی از شاخه های دندانپزشکی است و هدف آن درمان ناهنجاری ها و مشکلات فک و دندان مانند بی نظمی در دندان ها یا انسداد فک ها است. همچنین در افزایش زیبایی صورت و بهتر شدن ویژگی های آن نقش دارد.

سن مناسب برای بریس ها

سن مشخص و مناسبی برای استفاده از ارتودنسی، نوع مشکل و تغییر شکل که مدت زمان مناسب را تعیین می کند، وجود ندارد؛ اما طبق توصیه انجمن دندانپزشکی آمریکا، مناسب ترین سن در حدود هفت سالگی است که دندان ها شروع به رویش می کنند. هرچه سن بیمار کمتر باشد، درمان آسان تر و کوتاه تر و نتایج بهتری خواهد داشت.

بهترین زمان برای درمان ارتودنسی  قبل از بلوغ است؛ زیرا می توان از مراحل بلوغ جسمی برای درمان تغییر شکل و مشکلات فک استفاده کرد و تغییر شکل قبل از بلوغ تشخیص داده نمی شود. بنابراین ممکن است جراحی تنها راه حل باشد. در مورد افرادی که از مشکلات بی نظمی و کاهش تعداد دندان رنج می برند، دوره درمان ممکن است تا 12 سال ادامه داشته باشد.

فرم های ارتودنسی

پرانتز ارتودنسی

آنها نوعی بریس هستند که مستقیما روی دندان ها قرار می گیرند و از نوع خاصی از چسب به منظور نصب آنها استفاده می شود و سپس آنها از طریق سیم به هم متصل می شوند و حلقه آن معمولا از آهن، پلاستیک یا سرامیک ساخته می شود.

سیم ابزار یا آرچ وایر

سیم ابزار اصلی در ارتودنسی است و برای اتصال پلاک فلزی به یکدیگر استفاده می شود. سیم به قوس فلزی و دندان ها فشار وارد می کند که به مرور زمان دندان ها را به جای طبیعی خود بازگرداند. این سیم ها در اندازه ها و مواد مختلفی تولید می شوند که مهمترین آن ها نیکل و تیتانیوم است.

 

قیمت لمینت دندان به روز چقدر است؟

 دندان های سالم لازمه یک زندگی روزمره است. استفاده از لمینت دندان از سرمایه ‌گذاری‌ هایی است که شما می توانید برای خودتان انجام دهید. به این فکر کنید که شما هر روز برای خوردن، آشامیدن، صحبت کردن، برقراری ارتباط از لبخند زدن گرفته تا ناراحتی از دهان و دندان خود استفاده می کنید. روکش یا همان لمینت دندان می تواند به شما در رسیدن به یک لبخند سالم و شاد کمک کند. از آنجا که قیمت کارهای دندانپزشکی کم نیست؛ بنابراین نیاز است که برای انجام لمینت هم از قیمت لمینت دندان به روز شده آگاه باشید تا بتوانید با توجه به بودجه خود برای آن برنامه ریزی کرده و اقدام نمایید. در ادامه این مقاله با کلینیک دندانپزشکی جنت اباد همراه باشید تا با قسمت روز لمینت دندان آشنا شوید

کاربردهای لمینت

اگر دندان های لکه دار، ترک خورده و یا شکسته شده دارید و یا بین دندان هایتان فاصله بیش از حد وجود دارد، لمینت دندان یکی از کارساز ترین روش ها برای درمان این موارد است. همچنین لمینت دندان جنبه زیبایی هم دارد. معمولاً لمینت ها از قطعات نازک پرسلن یا رزین هستند که برای دستیابی به شکل کلاسیک تر دندان های جلو و باقی دندان‌ های شما به کار می روند. اگر چه اکثر افراد فقط برای دندان های جلویی از آن ها استفاده می کنند؛ اما شما می توانید برای کل دندان هایتان هم از این روش استفاده کنید.

اگر اغلب موارد با وجود مشکلات گفته شده لبخند خود را پشت دستتان و یا زیر لب هایتان پنهان می کنید و یا به دلیل خجالت از ظاهر دندان تان لبخند نمی‌زنید، روکش ها می توانند به شما در این زمینه کمک کنند و باعث شوند که شما طرح لبخند زیبا تر و مطمئن تری داشته باشید.

قیمت لمینت دندان به روز چقدر است؟

هزینه لمینت دندان نسبت به پزشک متخصص، محل زندگی و مسائلی از این قبیل می تواند متفاوت باشد.

دو نوع لمینت داریم:

لمینت کامپوزیت

لمینت سرامیکی

قیمت لمینت سرامیکی از لمینت کامپوزیتی بیشتر است. قیمت لمینت علاوه بر موارد گفته شده به مهارت پزشک و تجهیزات مورد استفاده برای نصب لمینت بر روی دندان های شما هم بستگی دارد.

روند سازگاری دندانها با لمینت پس از نصب

سازگاری شما با دندان های جدیدتان که لمینت شده و اندازه و شکل آنها تغییر کرده است، بین یک یا دو هفته زمان می برد. شما بعد از انجام روکش دندان دقیقاً باید مانند دندان های طبیعی تان از آن ها مراقبت کنید.

 

 

لمینت دندان کج چگونه انجام می شود؟

 اگر بیمار دچار کجی دندان در دندان های جلویی خود باشد، می تواند با استفاده از ارتودنسی به درمان دندان کج خود بپردازد، سپس اقدام به گذاشتن لمینت کند. اما اگر بیمار بخواهد با روشی سریع تر و کم هزینه تر به رفع کجی دندان خود بپردازد با استفاده از لمینت دندان کج، در کمترین زمان ممکن می تواند به نتیجه دلخواه برسد.

در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی ترمیم و زیبایی ارتمان با انواع روش درمان دندان کج آشنا خواهید شد:

لمینت دندان کج

لمینت به عنوان پوششی بر روی دندان قرار می گیرد و می تواند باعث رفع کجی دندان شود؛ اما به درمان ناحیه موردنظر نمی پردازد. درنتیجه کجی دندان باعث ایجاد خطراتی در سلامت دندان های بیمار می شود. پس هیچ دندانپزشکی استفاده از این روش را بدون ارتودنسی کردن پیشنهاد نخواهد کرد.

مزایای لمینت برای دندان کج

  • در مدت زمانی کمتری، نیتجه دلخواه حاصل می شود.
  • دارای ظاهری طبیعی است و قابل تشخیص نیست.
  • نیازی به بی حسی ندارد و روشی بدون درد است.
  • بافت لثه به خوبی می تواند لمینت را تحمل کند.

انواع روش های درمانی دندان کج

اگر بیمار برای درمان دندان کج خود بخواهد از ارتودنسی استفاده کند، روش های درمانی متعددی وجود دارد که دندانپزشک با توجه به میزان ناهنجاری دهان و فک استفاده از یکی از روش های زیر را پیشنهاد خواهد کرد:

ارتودنسی فلزی

این روش یکی از رایج ترین روش های درمانی است که دارای بند، سیم و براکت های قابل انعطاف است که با عقب کشیدن دندان باعث جایگیری دندان ها در جای خود می شود؛ برای اینکه براکت ها تاثیر خود را بر روی دندان ها بگذارند لازم است 1 الی 2 سال از این روش استفاده کرد.

اینویزیلاین

این نوع درمان که به «ارتودنسی نامرئی» نیز شناخته می شود دارای  الاینرهای شفافی است که بر روی دندان قرار می گیرند. بیمار می توانند 20 الی 22 ساعت از آن استفاده کند؛ اما باید هر دو هفته یکبار تعویض شوند. از مزیت های آن این است که بیمار می تواند در حین غذا خوردن و مسواک زدن آن را از دهان خارج کند، اگر بیمار طبق دستور پزشک از این نوع ارتودنسی استفاده کند یکی از بهترین روش ها برای درمان دندان کج است.

ارتودنسی سرامیکی

این نوع ارتودنسی ظاهری شبیه ارتودنسی فلزی دارد، اما دارای بریس یا سیم های شفاف و روشنی است که به راحتی قابل رویت نمی باشد. از معایب آن لکه پذیر بودن و احتمال بالای شکستگی آن است.

کانتورینگ یا لیزر

دندانپزشک با تراش مینای دندان آن را به شکل دلخواه صیقل می دهد و پولیش می کند. اما از معایب آن این است که با تراشیدن مینای دندان امکان پوسیدگی دندان و بیماری های لثه وجود دارد.

جراحی و ردیف کردن دندان های کج

گاهی ارتودنتیست برای ترمیم بافت لثه و فک این روش را توصیه می کند که باعث قرار گیری دندان ها در مسیر درست خود خواهد شد.

درمان دیاستما : بستن فاصله بین دندان ها

 در اغلب موارد دیاستما هیچ مشکلی برای شخص ایجاد نمی کند بنابراین درمان پزشکی نیاز ندارد. اما اگر همراه با عفونت لثه یا سایر مشکلات دیگر باشد بهتر است با روش هایی مانند ارتودنسی دندان، جراحی و … اقدام به بستن فاصله بین دندان ها کرد. اگر مشکل پزشکی ندارید ممکن است صرفا به دلیل مسائل زیبایی شناختی بخواهید این فاصله ها را ببنید. مهم ترین روش های بستن این فواصل در ادامه توضیح داده شده اند.

درمان ارتودنسی دندان

یک دکتر متخصص ارتودنسی معمولاً دیاستما را با بریس درمان می کنند. بریس ها به دندان ها فشار می آورند و با گذشت زمان فاصله را کاهش می دهند. ممکن است حتی برای بستن فواصل کوتاه نیاز باشد که همه دندان ها را بریس بکشید زیرا ارتودنسی یک دندان یا دو دندان کافی نیست و همان یک یا دو دندان روی نظم و هماهنگی سایر دندان ها تاثیر می گذارند. مهمترین روش های ارتودنسی برای برطرف کردن فاصله بین دندان ها عبارتند از:

بریس دیمون

بریس لینگوال

ارتودنسی سرامیکی

بریس ثابت فلزی و معمولی

دستگاه های ارتودنسی فانکشنال

پلاک های ارتودنسی متحرک

روکش دندان، باندینگ، ونیر دندان

ارتودنسی دندان از بهترین و موثرترین روش های بستن اصولی فاصله بین دندان است اما با توجه به اینکه هزینه ارتودنسی همه دندان ها می تواند نسبتا بالا باشد شاید بخواهید با روش های دیگری مانند باندینگ دندان یا ونیر و باندینگ به صورت ظاهری فاصله ها را ببندید. اما دقت داشته باشید که تنها به شرطی می توانید روکش، باندینگ و یا لمینت دندان کنید که فاصله زیاد نباشد و دندان دچار پوسیدگی نشده باشد.

دندان مصنوعی، بریج و ایمپلنت دندان

اگر علت ایجاد دیاستما فقدان دندان یا دندان از دست رفتن دندان باشد شما می توانید برای بستن دندان ها ابتدا درمان ارتودنسی انجام دهید و سپس از یک روش جایگزین دندان مانند ایمپلنت دندان بهره مند شوید. ایمپلنت زیبایی، ماندگاری و استکام بسیار بالایی دارد و یکی از مهم ترین پروسه های احتمالی طراحی لبخند است.

عمل جراحی

اگر فاصله بین دندان ها به دلیل بزرگ شدن زائده فرنوم باشد شما باید با کمک عمل جراحی زائده را برداشته و سپس با کمک انواع ارتودنسی متحرک، ثابت، نامرئی  و یا روکش و لمینت کردن دندان آن را ببندید.

بیشتر بدانیم : همه چیز در مورد ارتودنسی دندان

 

کاربرد لمینت دندان بدون تراش چیست ؟

 لمینت دندان، یکی از پر طرفدارترین روش های زیبایی است که برای داشتن طرح لبخندی با دندان های سفید و درخشان یا به تعبیر امروزی «لبخند هالیوودی » در دنیای امروزی کاربرد زیادی دارد مورد استفاده قرار می گیرد و این امر باعث رونق علم دندان پزشکی در دهه های اخیر نیز گردیده است. امروزه لمینت دندان بدون تراش، جایگزین مناسبی نسبت به روش های قدیمی لمینت است که سلامت دندان در آن به خوبی حفظ می شود و نیازی به تراش دندان در آن وجود ندارد. در این مقاله با کلینیک دندانپزشکی جنت آباد همراه باشید نا با کاربردهای لمینت دندان بدون تراش آشنا شوید.

لمینت دندان چیست و برای چه مواردی کاربرد دارد؟

باید بدانیم که لمینت دندان، یک جایگزین درمانی برای دندان های از دست رفته نیست، بلکه تنها برای زیبایی دندان کاربرد دارد.

لمینت دندان لایه ای است که برای هر دو فک بالا و پایین مورد استفاده است و با هدف برطرف کردن زردی دندان، فواصل دندانی، دندان لپ پر شده، ترک ها و شکستگی های دندانی، همچنین دندان هایی که تمایل به سمت زبان دارند و دیگر آسیب های دندانی به کار برده می شود تا ظاهر زیبایی به دندان داده شود.

انواع لمینت

لمینت ها به سه دسته زیر تقسیم می شوند:

  • لمینت پرسلن
  • لمینت کامپوزیت
  • لومینرز تقسیم

لیمنت بدون تراش

لمینت بدون تراش که به «لومینیرز» نیز شناخته می شود، جدیدترین و بی خطرترین روش ترمیم در دندان پزشکی است که از نوعی از ونیرهای فوق نازک همانند لنزهای چشمی از جنس کریستال های نانو ساخته شده است که دارای ضخامتی در حدود دو دهم تا چهاردهم میلی‌متر است که بدون تراش دندان می توان آنها را برای دندان های جلویی نصب کرد.

دندانپزشک ابتدا، قالب کلی و دقیق از تمامی دندان ها می گیرد و آن را به لابراتوار می فرستد در مرحله ی دوم یک ماه بعد از قالب گیری لمینت را به مینای دندان می چسباند.

لمینت بدون تراش باید توسط دندانپزشکی ماهر انجام گیرد تا عیوب ظاهری دندان را به خوبی پوشش بدهد و دندان ظاهری طبیعی داشته باشد .لمینت بدون تراش برای کسانی که به دنبال زیبایی دندان در کنار حفظ سلامت دندان خود هستند روش بسیار مناسبی است.

بیشتر بدانیم : همه چیز در مورد ارنودنسی دندان 

 

با کمک ارتودنسی برای همیشه با فاصله بین دندان ها خداحافظی کنی

 فاصله بین دندان ها ممکن است در افراد مختلفی دیده شود. از کودکان گرفته تا بزرگسالان مسن ممکن است میان دو یا چند عدد یا همه دندان ها فواصل قابل توجهی وجود داشته باشد .  در این مقاله بابهترین متخصص ترمیم و زیبایی دندان از کلینیک آرتمان همراه باشید تا با تمامی روش های بستن فاصله بین دندان ها آشنا شوید.  

دیاستما یا فاصله بین دندان ها چیست؟

دیاستما (diastema) نام علمی فاصله های بین دندانی در افراد مختلف است. این فاصله ممکن است در میان همه دندان ها دیده شود اما اغلب در بین دو دندان جلویی در فک بالا یا پایین دیده می شوند. به طور دقیق و علمی تر هرگاه فاصله بین دو عدد دندان بیشتر از 0.5 میلی متر باشد می گوییم که دیاستما وجود دارد.

لل ایجاد دیاستما یا افزایش فواصل بین دندانی چیست؟

  • مهم ترین علل ایجاد دیاستما بین دو دندان عبارتند از:
  • عدم هماهنگی اندازه دندان ها و استخوان فک
  • بزرگ بودن بیش از اندازه زائده فرنوم لبیال (labial frenum)
  • بیماری های بافت لثه
  • اشتباه در بلع مواد غذایی
  • عادت های نامناسب
  • از دست دادن یا ریزش دندان های شیری

درمان دیاستما

درمان ارتودنسی دندان

یک دکتر متخصص ارتودنسی معمولاً دیاستما را با بریس درمان می کنند. بریس ها به دندان ها فشار می آورند و با گذشت زمان فاصله را کاهش می دهند. ممکن است حتی برای بستن فواصل کوتاه نیاز باشد که همه دندان ها را بریس بکشید زیرا ارتودنسی یک دندان یا دو دندان کافی نیست و همان یک یا دو دندان روی نظم و هماهنگی سایر دندان ها تاثیر می گذارند

روکش دندان، باندینگ، ونیر دندان

ارتودنسی دندان از بهترین و موثرترین روش های بستن اصولی فاصله بین دندان است اما با توجه به اینکه هزینه ارتودنسی همه دندان ها می تواند نسبتا بالا باشد شاید بخواهید با روش های دیگری مانند باندینگ دندان یا ونیر و باندینگ به صورت ظاهری فاصله ها را ببندید. اما دقت داشته باشید که تنها به شرطی می توانید روکش، باندینگ و یا لمینت دندان کنید که فاصله زیاد نباشد دچار پوسیدگی دندان  نشده باشد.

دندان مصنوعی، بریج و ایمپلنت دندان

اگر علت ایجاد دیاستما فقدان دندان یا دندان از دست رفتن دندان باشد شما می توانید برای بستن دندان ها ابتدا درمان ارتودنسی انجام دهید و سپس از یک روش جایگزین دندان مانند ایمپلنت دندان بهره مند شوید. ایمپلنت زیبایی، ماندگاری و استکام بسیار بالایی دارد و یکی از مهم ترین پروسه های احتمالی طراحی لبخند است.

 

ارتودنسی حاملگی چیست ؟

 برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ارتودنسی حامگی در این مقاله با دکتر درویش پور بهترین متخصص ارتودنسی در کرج همراه باشید.

آیا انجام اقدامات ارتودنسی در دوران بارداری بی‌خطر است؟

اگر قرار است در چند ماه آینده فرزند جدیدی به دنیا بیاورید، زمان حاملگی کودک نباید از وضعیت دندان و لثه خود چشم‌پوشی کنید. هنگامی‌که باردار هستید، سطح هورمون‌های شما به‌شدت تغییر می‌کند که می‌تواند منجر به بوی بددهان، بزاق اضافی و لق شدن دندان‌های شما شود. اما آنچه بسیاری از خانم‌ها نمی‌دانند این است که شما می‌توانید درحالی‌که حامله هستید درمان ارتودنسی را ادامه دهید یا شروع کنید. برخی از مادران حامله ممکن است نگران تهیه تصاویر پزشکی از صورت و دهان آن‌ها هنگام بارداری باشند. اما اقدامات ارتودنسی دارای محافظتی است که می‌تواند روی شکم یک زن باردار قرار گیرد تا او و نوزادش در معرض اشعه قرار نگیرند.

آیا باید به متخصص ارتودنسی اطلاع دهید که باردار هستید؟

قبل از اینکه متخصص ارتودنسی بتواند برنامه‌ریزی برای درمان شما انجام دهد، آن‌ها باید بدانند آیا شما باردار هستید یا قصد دارید به‌زودی باردار شوید . به‌عنوان‌مثال، هنگامی‌که یک زن باردار وزن زیادی پیدا کند، اندازه صورت و دهان او تغییر می‌کند. وقتی این جابجایی اتفاق می‌افتد، یک متخصص بهداشت ارتودنسی می‌تواند یک قالب کاملاً جدید از دهان و دندان‌های او ایجاد کند. اگر باردار هستید و از بریس استفاده می‌کنید، ممکن است مجبور شوید بیشتر و به‌صورت مرتب به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید تا سیم‌های بریس شما تنظیم شود. این کار باید اتفاق بیفتد زیرا در این مدت وزن بدن شما در نوسان است.

چگونه می‌توانید زمان درمان ارتودنسی را کاهش دهید؟

اگر نگران مدت‌زمان مراجعه به متخصص ارتودنسی خود هستید، چند کار وجود دارد که می‌توانید برای سهولت کار شما و خانواده خود انجام دهید. هرروز دستگاه‌های ارتودنسی جدیدی به بازار می‌آیند که باعث کاهش زمان کلی درمان می‌شوند. در بسیاری از مراکز ارتودنسی از نرم‌افزارهای ساخت ارتودنسی نیز استفاده می‌شود. این نوع فناوری به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر دندان‌های خود را صاف کنید. کارکنان مطب ارتودنسی شما می‌توانند به شما کمک کنند تا مشکلی برای فرزند شما پیش نیاید. همچنین می‌توانید بازدیدهای خود را از متخصص زنان و زایمان در یک روز برنامه‌ریزی کنید.

 

صفحه قبل 1 ... 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 صفحه بعد
<-blogads->