برای سفید کردن دندان‌ها بلیچینگ دندان بهتر است یا کامپوزیت؟

 امروزه کلینیک‌های دندانپزشکی از جمله کلینیک دندانپزشکی جنت اباد با ارائه خدماتی در حوزه زیبایی دندان‌ها، به شما کمک می‌کنند تا لبخند زیبایی را که همیشه در آرزوی داشتن آن بودید داشته باشید. یکی از این خدمات سفیدتر نشان دادن دندان‌هایی است که به مرور زیبایی خود را از دست داده‌اند. برای سفید کردن این دندان‌ها، راهکارهای مختلفی از جمله انجام بلیچینگ دندان،  ونیر کامپوزیت ، و لمینت دندان  پیش روی شما قرار دارد. در این مقاله بررسی میکینیم بلیچینگ دندان بهتر است یا کامپوزیت بر سفید کردن دندان‌ها و معایب و مزایای هر یک از این روش‌ها می‌پردازیم.

بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ دندان یک روش غیرتهاجمی برای سفید کردن دندان‌هایی است که به صورت ژنتیکی به دلیل مصرف مواد غذایی که باعث تغییر رنگ دندان‌ها می‌شوند، به دلیل افزایش سن، و بیماری‌های دهان و دندان‌ زرد و کدر شده‌اند. برای سفید کردن دندان‌ها به روش بلیچینگ، از یک ماده شیمیایی به نام اکسیژن پراکسید استفاده می‌شود. این ماده با اکسید کردن رنگ‌دانه های اضافی که روی سطح دندان‌های شما قرار گرفته‌اند، دندان‌های شما را سفید و زیبا می‌کند.

کامپوزیت چیست و چگونه انجام می‌شود؟

کامپوزیت دندان یک روش زیبایی و ترمیمی دندانپزشکی است که برای ترمیم و اصلاح دندان‌هایی که لب پر شده، آسیب جزئی دیده‌اند یا لکه دارند استفاده می‌شود. برای انجام این کار، دندانپزشک سطح نازکی از مینای دندان شما را می‌تراشد و بعد از آن، ماده کامپوزیت را روی دندان‌های شما ریخته و به آن شکل می‌دهد. تراشیدن سطح دندان‌ها، به این دلیل انجام می‌شود که دندان‌ها پس از انجام کامپوزیت غیرطبیعی و حجیم به نظر نرسند. روکش‌های کامپوزیت، رنگی بسیار شبیه به رنگ دندان‌های اصلی داشته و به همین دلیل به راحتی نمی‌توان آن‌ها را از دندان‌های اصلی بیمار تشخیص داد.

مقایسه هزینه‌های لازم برای انجام بلیچینگ و کامپوزیت روی دندان‌ها:

بلیچینگ دندان‌ها نسبت به انجام کامپوزیت روی دندان‌ها، یک روش ارزان‌تر و کم هزینه‌تر است؛ اما ما نمی‌توانیم یک قیمت و هزینه مقطوع برای انجام بلیچینگ یا کامپوزیت روی دندان‌ها، به شما ارائه کنیم. هزینه‌های انجام هر یک از روش‌های درمانی یا زیبایی و ترمیمی دندانپزشکی، در افراد مختلف متفاوت بوده و تنها توسط دندانپزشک تعیین می‌شوند.

 

عوامل موثر در انتخاب بهترین متخصص‌ ترمیم و زیبایی دندان

 انتخاب یک دندان‌پزشک زیبایی خوب برای رسیدن به نتیجه دلخواه ضروری است. دقت کنید که دندانپزشکی زیبایی یک عنوان تخصصی مستقل ندارد و هر دندانپزشکی بدون هیچ گونه مشکل قانونی می‌تواند خود را تحت عنوان دندان‌پزشک زیبایی معرفی کند، اگر چه نحوه انجام اعمال مربوط به دندانپزشکی زیبایی به تمام دندان‌پزشکان آموزش داده می‌شود؛ اما رسیدن به سطح بالای تخصص در این زمینه، نیازمند سال‌ها آموزش تئوری و عملی و مطالعات فراوان است. پس برای انتخاب بهترین متخصص‌ ترمیم و زیبایی دندان باید به عوامل زیادی توجه کنیم؛ در زیر عوامل مؤثر در انتخاب بهترین متخصص‌ترمیم و زیبایی دندان را بر می شمریم که عبارت‌اند از:

تحقیق کردن

در بین دوستان، آشنایان و اعضای خانواده‌تان هر کدام که درمان دندانپزشکی زیبایی خوبی دریافت کرده‌اند بخواهید تا مشخصات پزشک معالج خود را در اختیار شما بگذارند. در این صورت می‌توانید با کلینیک تخصصی دندانپزشکی تماس حاصل کنید یا با او ملاقات کنید. همچنین می‌توانید با دیگر اشخاصی که در حوزه دندانپزشکی فعالیت دارند بخواهید که بهترین دندان‌پزشک زیبایی را به شما معرفی کنند.

دیدن کارهای زیبایی دندان‌پزشک

اکثر دندان‌پزشکان زیبایی، از نمونه کارهای خود ( اصلاح طرح لبخند ، لمینت دندان و...) و نتایج حاصل از آن، آلبوم عکس یا بروشور تهیه می‌کنند که شما می‌توانید به صورت آنلاین در صفحه‌های الکترونیک شخصی یا در وب‌سایت کلینیک آن‌ها را مشاهده کنید یا به کلینیک مراجعه کرده و حضوری از آلبوم کارهای زیبایی دندانپزشک دیدن کنید.

تهیه کردن فهرست

حتما قبل از اولین ویزیت و اولین ملاقات با دندان‌پزشک زیبایی، یک لیست تهیه کنید و در آن اولویت‌های درمانی و زیبایی خود را در آن یادداشت کنید؛ در این صورت برای مطرح کردن خواسته‌هایتان با دندان‌پزشک زیبایی که می‌خواهید تعیین کنید، آماده خواهید بود.

 

کسب اطلاعات تخصصی دندان‌پزشک

صلاحیت مورد نیاز دندان‌پزشک، گواهی‌های آموزشی و تحصیلی دندان‌پزشک، گواهی کسب و حرفه و دیگر مدارک هویتی و تخصصی دندان‌پزشک مورد نظر را بررسی کنید و از درستی آن اطمینان حاصل کنید.

انتخاب دندان‌پزشک زیبایی

پس از اینکه موارد بالا را با دقت انجام دادید، سعی کنید دندانپزشکی را انتخاب کنید که تعداد قابل توجهی اعمال تخصصی دندانپزشکی زیبایی (Cosmetic Dentistry) انجام داده و کارهای او از کیفیت بالایی برخوردار باشد؛ برای این کار می‌توانید از مراجعین و بیماران کمک بگیرید.

 

معرفی انواع ایمپلنت دندان

 در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی جنت آباد یعنی تاج دنتال قصد داریم شمارا با انواع ایمپلنت دندان یکی از بهترین جایگزین های دندان از دست رفته و اصلاح طرح لبخند اشنا کنیم.

ایمپلنت فوری

ایمپلنت فوری به گونه ای است که یک دندان کشیده می‌شود و بلافاصله ایمپلنت در محل کشیدن دندان قرار میگیرد که این مدل از ایمپلنت دندان بسته به شرایط استخوان و بافت دهان بیمار ممکن است به صورت یک مرحله ای و دو مرحله ای انجام شود این روش برای تمام بیماران تجویز نمی شود.

ایمپلنت یک مرحله ای

در ایمپلنت یک مرحله ای دندانپزشک در محل دندانی که تازه کشیده شده و یا دندانی که قبلا کشیده شده و بهبود یافته ایمپلنت را قرار می‌دهد و بلافاصله بعد از اینکه ایمپلنت را قرار داد دندان را به آن پیچ می کند. این مرحله مزیتی که دارد این است که دیگر برای جراحی مرحله دوم احتیاجی نیست.

ایمپلنت دو مرحله ای

ایمپلنت دو مرحله ای همانند ایمپلنت یک مرحله‌ای در محل دندان تازه کشیده شده و یا دندانی که کشیده شده و بهبود یافته قرار گرفته می‌شود و بعد از آن با لایه ای از لثه پوشیده می شود تا دیده نشود. این مرحله اول درمان است؛ ولی برخلاف ایمپلنت یک مرحله‌ای که در این قسمت به پایان می رسد، مرحله بعدی این مدل چند هفته یا چند ماه بعد صورت می گیرد.

روش کار ایمپلنت فوری و بارگذاری اولیه یک روش کاملاً متفاوت با ایمپلنت فوری می باشد این روش یک مرحله‌ای است. به این صورت که در یک جلسه ایمپلنت را در محل دندان کشیده شده قرار می دهند و در همان جلسه دندان جدید روی آن قرار می گیرد. قبل از اینکه این کار را انجام دهند باید دندان به مدت ۶ ماه از تماس مستقیم با دندان های مخالف دور نگه داشته شود و پس از آن بازسازی شود.

معمولاً این تکنیک بیشتر در قسمتی از دهان مورد استفاده قرار می‌گیرد که زیبایی برای آن اهمیت بسیار زیادی دارد مانند دندان های جلویی

ایمپلنت در همان روز

روش ایمپلنت در همان روز به اینگونه است که ابتدا چندین ایمپلنت روی جای دندان کشیده شده پیچ می شود بعد از چند ساعت یک قرص کامل دندان موقت یا دائمی روی آن نصب می شود.  این روش اغلب برای درمان فک پایین مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در این روش اگر دندان موقت مورد استفاده قرار بگیرد معمولا بعد از طی کردن کامل دوره بهبودی، یک بریج دائمی جایگزین آن می شود.

 

لمینت دو دندان جلو

 لمینت دندان لایه ای نازک از مواد است که متناسب با فرم و ویژگی های هر فرد ساخته و به دندان ها چسبانده می شود. لمینت ها اغلب اوقات با رنگ های طبیعی ساخته می شوند که تقریباً شبیه به رنگ دندان است و در بخش جلوی دندان ها استفاده می شود تا سبب زیباتر شدن لبخند شوند.

لمینت ها نیز همانند دندان طبیعی قادرند نور را بازتاب کنند. درخشندگی آنها نیز همانند دندان طبیعی است. برای اینکه ظاهر لمینت تا حد زیادی مطابق دندان ها باشد باید فاکتورهایی مثل اندازه، رنگ، طول، تراز بودن و شفافیت لمینت در نظر گرفته شوند.

اگر هدف اصلاح طرح لبخند باشد، عموماً لازم است ۱۰-۸ واحد از دندان های فرد لمینت شوند؛ اما گاهی اوقات می توان فقط ۲ دندان جلو را لمینت کرد و به نتیجه دلخواه رسید. لمینت در اکثر مواقع تنها برای فک بالا انجام می شود؛ اما می توان فک پایین را نیز لمینت کرد. رنگ و میزان سفیدی لمینت سلیقه ای بوده و فرد درجه سفیدی آن را انتخاب می کند. گاهی اوقات دندانپزشک تشخیص می دهد که تنها دو دندان جلو نیاز به لمینت دارند و بقیه دندان ها لازم نیست اصلاح شوند.

در این صورت تنها این رنگ آن هاست که با هم متفاوت است. در این هنگام می توان با بلیچینگ بقیه دندان ها را سفید و همرنگ دندان های لمینت شده کرد. ماندگاری و طول عمر این دندان ها ۱۰-۵ سال بوده و با مراقبت های ساده و روزمره می توان طول عمر آنها را بالاتر هم برد.  در حالت معمولی ۱۰-۸ دندان لازم است لمینت شوند؛ اما برای تغییر اساسی و داشتن دندان های بی عیب و نقص و سفید لازم است تعداد بیشتری از دندانها لمینت شوند و تنها لمینت دو دندان جلو کافی نیست.

 

روش های ساخت روکش دندان

 در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی ترمیم و زیبایی آرتمان تصمیم داریم شما را با انواع روش های ساخت روکش دندان آشنا کنیم.

در حال حاضر برای ساخت روکش های دندانی ( روکش ها کامپوزیتی ، روکش های  تمام سرامیک  و...)از دو روش استفاده می شود:

  • تکنیک های مستقیم
  • تکنیک های غیر مستقیم

روش مستقیم

روش مستقیم شامل استفاده مستقیم از رزین کامپوزیت بر روی سطح دندان بدون ساخت در آزمایشگاه است. در بیشتر موارد، تکنیک مستقیم نیازی به ویزیت مجدد ندارد.

روش غیر مستقیم ساخت روکش

روش غیر مستقیم از آزمایشگاه دندانپزشکی برای تولید روکش استفاده می کند. تکنیک غیرمستقیم مستلزم یک مرحله اضافی است. با ظهور فناوری به کمک رایانه و فناوری ساخت CAD-CAM ، اکنون می توان روش ترمیم غیر مستقیم را در یک ویزیت دندانپزشکی تکمیل کرد. درمان از طریق پروتکل مستقیم یا غیرمستقیم ممکن است به کاهش ساختار طبیعی دندان نیاز داشته باشد یا نداشته باشد.

پیوند روکش با مینای دندان

با این روش ها همیشه ظاهر بهتری نسبت به دندان های اصلی حاصل می شود. پیوند بین لمینت دندان و دندان باید در مینای دندان باشد و نه در عاج. بار ها و بار ها ثابت شده است که عاج بهترین چسبندگی را به ما نمی دهد. از این رو باید دندانپزشک تمام تلاش خود را بکند تا روکش را به مینای دندان پیوند دهد. این پیوند اوج زیبایی را که دندانپزشک و بیمار دنبال آن هستند فراهم می کند.

کاربرد روکش چینی

از روکش های چینی در بسیاری از موارد که دندان اصلی تغییر رنگ داده یا بدشکل است، استفاده می شود. همچنین می تواند برای افزایش قد یا عرض دندان و تغییر شکل خط لبخند به “لبخند هالیوود” استفاده شود. روکش باید طوری باشد که تقلبی یا سفید غیر طبیعی نشان داده نشود.

مزایای تهیه روکش دندان

1- ظاهر طبیعی روی دندان ها دارد

2-به خوبی با لثه ها سازگار می شود، از این رو هیچ لبه تیره ای روی آن دیده نمی شود.

3- در برابر لکه ها مقاوم بوده و با رنگ دندان ها همخوانی دارد.

4- امکان جایگیری روی تاج با حداقل تراشیدن دندان را دارد.

 

ضروریات ارتودنسی

 در این مقاله از دکتر خضری بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران ما می‌خواهیم شما را با دلایلی که باعث می‌شوند انجام ارتودنسی روی دندان ها، هر چند دندان هایی که ناهنجاری کمی دارند، ضروری باشد، یا همان ضروریات ارتودنسی، آشنا کنیم.

ارتودنسی دندان

ارتودنسی دندان ها، یک راه حل و پروسیجر دندانپزشکی برای ترمیم و درمان دندان ها و فک هایی است که در محل مناسبی قرار ندارند. برای انجام ارتودنسی روی دندان ها، دندانپزشک متخصص ارتودنسی بریس هایی را روی دندان های بیمار نصب می‌کند. این بریس ها به دندان های بیمار فشار ملایمی وارد می‌کنند و این فشار اندک و ملایم، می‌تواند به آهستگی و به مرور زمان دندان های شما را آن قدر جا به جا کند تا در محل مناسبی قرار بگیرند.

روش های انجام ارتودنسی

ارتودنتیست، ارتودنسی روی دندان ها را به دو روش کلی ارتودنسی ثابت و متحرک انجام می‌دهد. منظور از ارتودنسی ثابت، در واقع انواع ارتودنسی است که به کمک بریس های ثابتی که به دندان های بیمار چسبانده می‌شوند و قابلیت جا به جایی ندارند، انجام می‌شود. مثال هایی از ارتودنسی ثابت عبارتند از: ارتودنسی با براکت های فلزی، ارتودنسی با براکت های سرامیکی، ارتودنسی لینگوال یا پشت دندانی. منظور از ارتودنسی متحرک، انجام ارتودنسی روی دندان ها با کمک بریس هایی است که متحرک هستند و بیمار می‌تواند آن ها را به طور موقتی از دهان خود خارج کند. برای مثال بریس های اینویزیلاین یا نامرئی نمونه ای از ارتودنسی، با استفاده از بریس های متحرک است.

ضروریات ارتودنسی

شما با بعضی از فواید ارتودنسی دندان ها و برخی دلایل انجام ارتودنسی، مثل بهبود ظاهر دندان ها، آشنایی دارید؛ اما شاید فکر کنید که مشکلات دندانی شما آن قدر شدید نیستند که به چشم بیایند و به همین دلیل بخواهید از انجام ارتودنسی منصرف شوید. دلایل بزرگتری وجود دارند که می توانند باعث شوند که انجام ارتودنسی روی دندان ها، ضرورت پیدا کند. بعضی از ضروریات ارتودنسی عبارتند از:

بهبود شکل ظاهری

ارتقای سطح بهداشت و سلامت دهان دندان ها

جلوگیری از بروز مشکلات و ناهنجاری های ثانویه

بهبود تکلم

جلوگیری از بیماری ها و مشکلات گوارشی

 

متخصص ترمیم و زیبایی دندان چگونه به زیباسازی دهان و لبخند کمک می کند؟

 در سال های اخیر توجه افراد به زیبایی چند برابر بیشتر از قبل شده است؛ از این رو متدها و روش های جدید زیبایی روز به روز رشد و گسترش بیشتری پیدا می کند. علم زیبایی شناسی به حوزه دندان پزشکی نیز راه پیدا کرده است؛ به نحوی که یک رشته تخصصی به نام ترمیمی و زیبایی به وجود آمده است و دندانپزشکان بعد از سپری کردن دوره عمومی، می توانند در این رشته تخصصی زیبایی تحصیل کنند و به عنوان متخصص ترمیم و زیبایی دندان فعالیت کنند. در ادامه این مقاله با کلینیک دندانپزشکی جنت آباد همراه باشید.

 توجه به زیبایی دندان ها

در گذشته بیشترین تمرکز دندانپزشکان بر روی درمان مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان ها و یا رفع کردن ناهنجاری های دندان و فک بود، اما در سال های اخیر توجه زیادی به جنبه زیبایی و ظاهر دندان ها می شود. بیماران با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی برای رفع مشکلاتی مانند شلوغی و بی نظمی دندان ها، اصلاح فرم و رنگ دندان ها، جایگزین کردن دندان های از دست رفته و… اقدام می کنند.

متخصص ترمیم و زیبایی دندان کیست؟

بعد از گذراندن دوره دندانپزشکی عمومی، رشته های زیادی برای ادامه تحصیل در مقطع تخصص دندانپزشکی وجود دارد. یکی از تخصص های رشته دندانپزشکی، تخصص ترمیمی و زیبایی است که در آن تمام تمرکز دندانپزشک بر روی رفع عیوب و مشکلات ظاهری دندان ها و یا لثه است. به عبارت دیگر هدف دندانپزشک زیبایی، اصلاح طرح لبخند و طراحی یک لبخند بی نقص برای بیماران است.

خدمات ترمیمی و زیبایی دندان ها

به طور کلی هدف از دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی، اصلاح ظاهر و فرم دندان های بیماران، درمان مشکلات لثه و یا بازسازی و جایگزین کردن دندان های از دست رفته است. برخی از خدماتی که متخصص ترمیم و زیبایی دندان ارائه می کند شامل:

ترمیم دندان های آسیب دیده

گاهی ممکن است دندان های قدامی برخی از افراد آسیب ببیند، مثلا بخشی از تاج دندان بشکند و آسیب ببیند. از آنجایی که دندان های قدامی به هنگام لبخند زدن یا صحبت کردن، دیده می شوند، رفع این مشکل اهمیت زیادی پیدا خواهد کرد، متخصص زیبایی با استفاده از موادی مانند کامپوزیت این مشکلات را ترمیم می کند و فرم دندان ها را بهبود می بخشد.

اصلاح رنگ دندان ها

گاهی دندان ها به دلایل مختلفی مانند مصرف سیگار، به مرور زمان تغییر رنگ داده و زرد رنگ می شوند. همچنین گاهی به دلیل مصرف بعضی از داروها، دندان ها لکه دار می شوند. همه ما قبول داریم که دندان های زرد شده و یا لکه دار وجهه خوبی به لبخند ما نمی دهد؛ از این رو متخصص زیبایی با روش هایی مانند بلیچینگ و یا استفاده از کامپوزیت دندان ، اقدام به اصلاح رنگ دندان های بیمار می کند.

جایگزین کردن دندان های از دست رفته

همان طور که می دانید دندان های قدامی بیشتر در معرض دید هستند؛ از این رو اگر بیماری، یکی از دندان های جلویی خود را از دست بدهد، تاثیر بسیار زیادی بر روی زیبایی او خواهد داشت. روش های زیادی برای جایگزین کردن دندان از دست رفته وجود دارد. مثلا استفاده از ایمپلنت دندان برای جایگزینی دندان از دست رفته، و یا جایگزینی آن با استفاده از بریج یا پل دندانی.

 

هزینه بلیچینگ دندان چگونه محاسبه می شود ؟

 یکی از دغدغه های اصلی مردم سفید بودن دندان های آنان است. یکی از بهترین روش های درمان برای سفید کردن دندان ها انجام عمل بلیچینگ دندان است. این عمل روش های گوناگونی دارد اما نتیجه آن به سفید شدن دندان ها می انجامد. برای آگاهی از نحوه انجام عمل و هزینه بلیچینگ دندان شما را به خواندن ادامه این متن  از کلینیک دندانپزشکی ترمیم و زیبایی آرتمان دعوت می کنم.

محصولات سفید کننده دندان

در سال ۲۰۱۵ ، آمریکایی ها به تنهایی بیش از ۱۱ میلیارد دلار برای سفید کردن دندانها هزینه کردند، از جمله بیش از ۱.۴ میلیارد دلار برای محصولات خانگی سفید کننده دندان، ما در اینجا ساده ترین راهها را برای سفید کردن دندانهای شما در خانه آورده ایم:

محصولات زیادی برای سفید کردن دندانها وجود دارد، با این وجود در بیشتر محصولات سفید کننده از مواد شیمیایی برای سفید کردن دندان های شما استفاده می شود که مورد توجه بسیاری از افراد است. اگر دندان سفیدتر می خواهید، اما می خواهید از مواد شیمیایی نیز خودداری کنید، در این مقاله چندین گزینه طبیعی و ایمن ذکر شده است.

بیشتر بدانیم :

بستن فاصله بین دندان ها

علت زردی دندان ها چیست؟

فاکتورهای زیادی وجود دارد که باعث زردی دندان ها و از بین رفتن براقیت سفیدی دندانها می شود. برخی از غذاها می توانند مینای دندان را که لایه خارجی دندان شما است لکه دار کنند. علاوه بر این، تجمع پلاک بر روی دندان های شما می تواند به دندان های شما رنگ زرد بدهد. این نوع تغییر رنگ دندان معمولاً با مراجعه منظم به دندانپزشک و  استفاده از برخی از محصولات تمیزکننده و سفید کننده منظم تحت نظر دندانپزشک قابل درمان است.

اهمیت مسواک زدن و استفاده از نخ دندان در سفید شدن دندان

در حالی که برخی از تغییر رنگ دندان ها به طور طبیعی با افزایش سن همراه است، اما تا حد زیادی به دلیل تجمع پلاک ایجاد می شود. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم می تواند با کاهش باکتری های موجود در دهان و جلوگیری از تجمع پلاک ، به سفید ماندن دندان کمک کند.

خمیر دندان به آرامی لکه های دندان را  از بین میبرد و نخ دندان باکتری های بین دندان را که در تشکیل پلاک نقش دارند از بین می برد. مسواک زدن روزانه دندان ها  از تجمع پلاک های زرد روی دندان های شما جلوگیری می کند.

 

روش‌های درمانی‌ترمیم و زیبایی دندان کدام اند؟

 اگر دندان‌ها دارای کجی یا ظاهری نامناسب درحد خفیف باشند دندانپزشک با کمک ونیر کامپوزیت که روکش‌های دندانی هستند، بدون تراش و با کمک چسب مخصوصی که در طی یک جلسه بر روی دندان‌ها چسبانده می‌شود، بدون آسیب به بافت دندانی باعث زیبایی دندان‌ها شود.

روکش دندان

اگر میزان آسیب به دندان‌ها زیاد باشد با کمک روکش می‌توان اقدام به ترمیم دندان‌ها کرد تا از ایجاد یا گسترش شکستگی جلوگیری کرد، این روش به دلیل ارزان‌تر بودن و قابلیت پوشش فراوانی که دارد بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بریج

در این روش به کمک دو دندان مجاور روکشی مانند پل بر روی دندان نصب می‌شود تا خلا باقی مانده میان دندان‌ها را پر شود. بریج نسبت به ایمپلنت مقرون به صرفه است؛ به این روش همچنین دندان مصنوعی تکه‌ای ثابت نیز گفته می‌شود که تا ده سال می‌تواند دوام داشته باشد.

ایمپلنت

اگر بیمار دندان‌هایش افتاده باشد با استفاده از ایمپلنت می‌توان فضای خالی را پر کرد که در این روش یک پیچ تیتانیومی در داخل استخوان فک قرار داده می‌شود، سپس تاج دندان بر روی ایمپلنت دندان قرار داده می‌شود که راه حلی بلند مدت و بادوام است.

بلیچینگ

با بلیچینگ می‌توان اقدام به سفیدی دندان‌ها کرد و لکه‌های بد رنگ ایجاد شده بر روی دندان‌ها را پاک کرد که انواع بلچینگ شامل بلیچینگ در خانه و بلیچینگ در مطب هستند که بیمار می‌تواند در مدت زمانی کوتاهی به نتیجه دلخواه خود دست یابد.

پر کردن دندان‌ها با فیلینگ

فیلینگ هایی که از آمالگام ساخته شده‌اند، سطح بیرونی دندان‌ها را ترمیم می‌کنند و برای دندان‌هایی که در انتهای دندان قرار دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما فیلینگ های کامپوزیتی برای ترمیم دندان‌های جلو و عقب مورد استفاده قرار می‌گیرند و به دلیل شباهت ظاهری که به دندان‌ها دارند، مورد استفاده زیادی قرار می‌گیرند. تنها عیب فیلینگ های کامپوزیتی این است که زودتر فرسوده می‌شود اما برای پر کردگی‌های کوچک می‌توانند مناسب باشند.

اینله و انله کردن

از این روش‌ها زمانی استفاده می‌شود که پوسیدگی‌ها جای کافی برای قرارگیری مواد پر کننده دندان نداشته باشند؛ آن‌ها از جنس کامپوزیتی هستند و بر روی سطح ظاهری دندان چسبانده می‌شوند.  اینله بدون آسیب به دندان بر روی سطح ظاهری دندان چسبانده می‌شود و از انله در زمانی که آسیب زیادی به دندان وارد شده باشد، استفاده می‌شود.

دندان مصنوعی

افرادی که فاقد بافت اطراف دندان و دندان هستند، می‌توانند به صورت کلی یا جزئی از دندان مصنوعی استفاده کنند.

اصلاح طرح لبخند

برای درمان طرح لبخند می‌توان از روش‌های ترکیبی موارد ذکر شده استفاده کرد که بیمار می‌تواند ابتدا دندان‌های خود را صاف و مرتب کند سپس از روش‌های سفیدکردن دندان‌ها استفاده کند.

 

تاثیر سیگار بر ایمپلنت دندان

 ایمپلنت برای سیگاری ها: افراد سیگاری هم میتوانند ایمپلنت دندان داشته باشند

افراد زیادی از ما سوال می‌کنند که آیا عمل کاشت ایمپلنت برای سیگاری ها امکان پذیر و موفقیت آمیز است؟ جواب به صورت خلاصه “بله” است. چنین افرادی هم می توانند از موهبت ایمپلنت بهره ببرند و تقریبا مانعی سر راهشان نیست. اما روند ایمپلنت گذاری و پیش آمدهای بعد از عمل ایمپلنت گذاری برای این افراد، با افراد غیر سیگاری متفاوت است. برای اینکه یک شخص سیگاری واجد شرایط این عمل باشد باید عادات و سبک زندگی خود را تغییر دهد. اگر این افراد نتوانند چنین تغییراتی ایجاد کنند احتمالا نتیجه عمل با شکست مواجه می شود و یا دست کم نگهداری و مراقبت از ایمپلنت در آینده سخت خواهد بود.

تاثیر سیگار بر ایمپلنت : استعمال دخانیات و سیگار چگونه روی ایمپلنت های دندانی تأثیر می گذارد؟

به دلیل تأثیر مضر نیکوتین، تنباکو و سیگار، جراحی کاشت دندان در همه اشخاصی که سیگار می کشند موفقیت آمیز نخواهد بود. سیگار و دود آن از چند روش مختلف روی میزان موفقیت این عمل جراحی تاثیر میگذارند:

دود سیگار باعث صدمه به لثه ها و استخوان های فک میشود: دود سیگار ساختارهای موجود در قسمت داخلی دهان شما را می سوزاند و حتی می تواند به غدد بزاقی آسیب وارد کرده یا آن ها را مسدود کند. و این اتفاق باعث خشکی دهان می شود. زیرا سیگار عملا دشمن غدد تولید کننده بزاق است. کمبود بزاق می تواند منجر به پوسیدگی دندان و بیماری لثه شود و توده استخوانی که ایمپلنت را احاطه کرده تضعیف میکند.

نیکوتین باعث کاهش سرعت عملکرد سیستم دفاعی و سیستم ایمنی بدن می شود: نیکوتین از هر طریقی که وارد بدن شود، جریان اکسیژن و خونرسانی را به استخوان و بافت دهان محدود می کند. از آنجا که در دوره نقاهت ایمپلنت، استخوان فک به این اکسیژن و جریان خون احتیاج دارد، قرار گرفتن در معرض نیکوتین باعث کاهش سطح عملکرد دفاعی و ایمنی بدن و در نتیجه کاهش توانایی در روند بهبودی میشود.

تا چند روز بعد از ایمپلنت نباید سیگار کشید؟

مانند هر عمل جراحی دیگری، برای اطمینان از حصول بهترین نتایج در عمل کاشت ایمپلنت دندان برای سیگاری ها ، باید مطابق دستورالعمل ها و توصیه های متخصص دندانپزشکی یا جراح دندان عمل کنید. شما موظف هستید که تمام توصیه های قبل و بعد از عمل را مو به مو انجام دهید وگرنه تضمینی برای موفقیت عمل ایمپلنت شما به عنوان یک فرد سیگاری وجود ندارد. به عنوان مثال شما باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشید، سیگار و نوشیدنی های الکلی نکشید و ننوشید.

 

صفحه قبل 1 ... 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 صفحه بعد
<-blogads->