دندانپزشکی پیشگیرانه چیست و چرا باید آن را جدی بگیریم؟

 این اصطلاح در واقع به تمام راهکارها و روش های مراقبت از بهداشت دهان و دندان اشاره دارد که به منظور پیشگیری از بروز بیماری های دهان و دندان مورد استفاده قرار میگیرند. مهمترین مباحث مطرح شده در این حوزه دندانپزشکی، مراجعه منظم به دندانپزشک و عمل به توصیه های لازم جهت حفظ بهداشت دهان و دندان است.

دندانپزشکی پیشگیرانه برای شما چه کاری انجام میدهد؟

همانطور که از نامش پیداست، دندانپزشکان در این حوزه تلاش میکنند که از بروز مشکلات،  بیماری ها و ناخوش احوالی های دهان و دندان در آینده پیشگیری کنند. آن ها میخواهند که هیچ کودک و بزرگسالی به مرحله بیماری و عوارض بهداشت ضعیف دهان و دندان نرسند. با رعایت برخی نکات و توصیه های ساده و مراجعه منظم به مطب این دندانپزشکان میتوان تا ابد سلامتی دهان و دندان خود را تضمین کرد. اما به طور کلی در این حوزه، مردم یاد میگیرند که چطور و با چه اقداماتی از بروز مشکلات دندان، لثه، استخوان فک و سایر ساختارهای داخل دهان پیشگیری کنند. متخصصان در این حوزه میکوشند به طور اختصاصی از بروز مشکلات زیر پیشگیری کنند:

  • حفره دندان
  • التهاب و آماس لثه
  • فرسایش و از بین رفتن مینای دندان
  • پریودنتیت
  • مشکلات ارتودنسی دندان
  • عدم تغییر رنگ دندان (که شما را از نصب روکش و یا ونیر دندان بازمیدار)
  • ریزش یا افتادن دندان (که شما را از نیاز به جایزگین دندانی مانند ایمپلنت دندان، بریج و یا تاج دندان بازمیدارد)

بیشتر بدانید:

برخی از مهمترین اقداماتی که در دندانپزشکی پیشگیرانه روی آن ها تاکید میشود

۱. هر روز دندان های خود را مسواک بزنید

مهمترین بخش دندانپزشکی پیشگیرانه ، مسواک زدن آن هم به صورت منظم در طول شبانه روز است. بهتر است که برای مسواک زدن از خمیر دندان های حاوی فلوراید استفاده کنید که مورد تایید دندانپزشک شما باشد.

۲. روزانه از نخ دندان استفاده کنید

برای تمیز کردن دندان ها علاوه بر مسواک به نخ دندان کشیدن هم نیاز دارید. زیرا اساسا با مسواک نمیتوان به تنهایی تمام بخش های دهان و دندان را تمیز کرد. نخ دندان به تمیز کردن فضاهای باریک بین دندان ها کمک می کند. اگر بریس ارتودنسی داشته باشید که احتمالا بیشتر از هر موقعی باید از نخ دنان کمک بگیرید.

۳. به دندانپزشک خود مراجعه کنید

توصیه میشود که هر ۶ ماه یکبار به مطب دندانپزشک خود مراجعه کنید. اما اگر برایتان مقدرو نیست میتوانید به جای هر ۶ ماه یکبار، سالی ۱ بار اینکار را انجام دهید. دندانپزشک در طول این جلسه تمام ساختارهای دهان و دندان شما را بررسی کرده تا وجود هرگونه مشکل احتمالی در هر کدام از ساختارها، مخصوصا دندان، لثه، زبان و استخوان فک را تشخیص داده و در درمان آن به شما کمک کند.

 

آشنایی با تمام فواید و مزایای لمینت دندان

 برای اشنایی با تمام فواید و مزایای لمینت دندان در این مقاله کلینیک دندانپزشکی ایده آل همره باشید.

لمینیت دندان فواید و مزایای زیبایی زیادی دارد و یکی از بهترین گزینه ها برای زیر و رو کردن و ساختن یک لبخند ایده آل است. مهمترین مزایای این رونیر دندانپزشکی عبارتند از:

طبیعی و زیبا هستند

روکش  های پرسلنی ظاهری بسیار طبیعی دارند و دقیقا مشابه رنگ و ظاهر واقعی دندان شما هستند. آن ها نور و روشنایی را به همان شکلی که دندان های واقعی خودتان ساطع میکنند برمیگردانند زیرا شفاف و بسیار نازک هستند.

از مواد با دوام ساخته شده و ماندگاری بالایی دارد

یکی از مهمترین  مزایای لمینت دندان طول عمر و ماندگاری آن ها است. به طور متوسط اگر به خوبی از آن ها محافظت و مراقبت کنید طول عمر لمینت دندان چیزی بین ۱۰ تا ۲۰ سال خواهد بود.

همرنگ دندان های مجاور شما هستند

دندانپزشک زیبایی طوری رنگ لمینت را برای شما ست میکند که کسی متوجه غیرطبیعی بودن آن نمیشود. متخصص معمولا رنگ لمینت شما را نزدیک به رنگ دندان های مجاورش انتخاب میکند.

در لحظه لبخند شما را اصلاح میکند

برعکس برخی پروسه های دندانپزشکی مانند ایمپلنت دندان و ارتودنسی دندان، نصب لمینت دندان آنی است و بعد از نصب شما به سفیدی و زیبایی لبخند خود میرسید. نصب لمینت ها بسیار کوتاه است و نهایتا طی دو جلسه انجام داده میشود. پس کوتاهی پروسه را نیز از مزایای لمینت دندان در نظر بگیرید.

مشکلات زیادی را ترمیم و پنهان میکند

از دیگر مزایای لمنت دندان این است که می تواند شکل، رنگ و موقعیت دندان (در صورت جزئی بودن) را هم زمان بهبود ببخشد. بنابراین اگر طیف وسیعی از نقایص زیبایی زیر را داشته باشید میتوانید با کمک لمینت دندان آن ها را برطرف کنید:

  • وجود فاصله بین دندان ها
  • تغییر رنگ دائمی دندان
  • کج بودن دندان
  • دندان شکسته
  • لب پر شدن دندان
  • ترگ خوردن دندان

محافظه کارانه هستند

برای نصب اغلب روکش های دندانی شما باید بخش زیادی از صخامت دندان ها را تراش دهید. اما یکی از مزایای لمینت دندان این است که نیاز کمی به تراش مینای دندان دارد. از آنچایی که لمینیت دندان بسیار نازک است نیاز کمی هم به تراش ضخامت مینا دارد. بنابراین آسیبی به دندان وارد نخواهد شد.

خیلی زود نصب میشوند

برای نصب ونیر دندان شما کلا به دو جلسه نیاز دارید که هر جلسه نزیدک یک ساعت طول خواهد کشید. پس کی از مزایای لمینت دندان به عنوان یک نوع روکش دندانی کم بودن مدت زمان نصب است. بین هر دو جلسه نیز چیزی بین ۱ تا ۳ هفته زمان لازم است.

 

جراحی لثه چیست و چه وقت انجام داده میشود؟

 جراحی لثه یا جراحی زیبایی لثه یک روش دندانپزشکی است که برای معالجه مشکلات لثه یا بیماری پریودنتال به دلیل عفونت باکتریایی که روی بافت لثه تأثیر می گذارد ، ایجاد می شود. عفونت باکتریایی میتواند باعث التهاب، تورم، قرمزی و از بین رفتن استخوان های اطراف دندان شود. بیماری پریودنتال هنگامی شروع می شود که باکتری های موجود در دهان به دندان ها و لثه ها متصل شوند. باکتری ها همیشه هستند و میتوانند باعث تشکیل پلاک دندان شوند.

چه کسانی نیازمند عمل جراحی لثه هستند؟

جراحی لثه بر روی مبتلایان به پریودنتیت یا شدیدترین حالت بیماری لثه انجام می شود و  معمولا در بزرگسالان شایع است. این عمل به خصوص در افرادی که بین ۳۰ تا ۴۰ سال سن دارند بیشتر انجام داده میشود. کسانی که بیماری لثه دارند معمولا شرایط مناسبی نخواهند داشت و در خطر آسیب های جدی قرار دارند. بیماری لثه در ابتدا بدون درد و علائم است برای همین فرد مبتلا، ممکن است در ابتدا متوجه آن نشود. تا زمانی که آسیب جدی به بافت لثه و سلامتی آن وارد شده باشد. با پیشرفت و جدی تر شدن بیماری، علائم نیز کم کم شروع میشوند.

شایعترین علائم بیماری لثه عبارتند از:

  • حساسیت
  • خون ریزی
  • قرمزی
  • ورم
  • حساسیت به گرما و سرما
  • بوی بد دهان
  • درد هنگام جویدن
  • بالا رفتن لثه ها یا عقب نشینی آن ها
  • مشکل و دشواری حین جویدن غذا

 

برخی از افراد باید لثه خود را جراحی کنند

افرادی که مایل به انجام پروسه های رایج دندانپزشکی دندان برای اصلاح طرح لبخند خود هستند و همزمان بیماری لثه دارند باید پیش از انجام آن پروسه ها به یک متخصص لثه یا پریودنتیست مراجعه کنند زیرا بدون یک لثه سالم انجام این پروسه ها به مشکل بر خواهد خورد. برخی از مهمترین درمان های دنانپزشکی که نیازمند درمان بیماری لثه هستند عبارتند از:

  • ارتودنسی دندان
  • ایمپلنت دندان
  • نصب انواع ونیر دندان مانند لمینت دندان، ونیر کامپوزیت و ….

هدف از درمان لثه یا انجام عمل جراحی لثه چیست؟

مهمترین اهداف انجام جراحی لثه خلاص شدن از شر نفوذ باکتری ها به زیر لثه، بازسازی بافت نرم و بهبود عملکر و ظاهر لثه است. با انجام این عمل وضعیت بهداشت و سلامتی شخص بهبود پیدا خواهد کرد.

 انواع عمل جراحی بر روی بافت لثه

  • عمل جراحی فلپ لثه
  • جراحی ترمیم لثه
  • جراحی کاهش بافت لثه
  • جراحی پیوند لثه

 

ارتودنسی یا لمینت ؛ کدام مشکل من را حل می کند؟

 پاسخ  دکتر کامیار خضری بهترین متخصص ارتودنسی کرج و تهران به این سوال :

امروزه زیبایی دندان و دهان از اهمیت بالایی برای بسیاری از افراد در کل جهان دارد؛ به طوری که آن ها حاضرند تا هرگونه هزینه ای را متحمل شده و به زیبایی دندان مورد نظر خود دست پیدا کنند. از مهمترین و پرطرفدارترین روش های مورد استفاده برای زیبایی دندان، می توان به ارتودنسی یا لمینت اشاره کرد، که هر کدام از این روش ها دارای هزینه های بسیار متفاوت و مراحل اجرایی گوناگونی نیز هستند که افراد می توانند با توجه به نظر دندانپزشک خود، یکی از این بهترین روش ها را برای رسیدن به زیبایی مورد نظر خود انتخاب کنند.

در مقایسه این دو روش باید به این نکته توجه کرد که ارتودنسی روشی درمانی است. زمانی که شما از این روش استفاده می کنید؛ در واقع وضعیت دندان های خود را به شکل طبیعی و درست آن ها در خواهید آورد، چون این روش بر اساس طبیعت دندان ها است معمولا دارای نتیجه مطمئن تر و طولانی تر است؛ اما لمینت همانطور که گفته شد بیشتر یک عمل زیبایی است، شکل و طبیعت دندان ها را تغییر می دهد؛ به همین دلیل ممکن است نتیجه اولیه رضایت بخش باشد اما در آینده ای نزدیک دچار مشکل شوید. قبل از تصمیم گیری در مورد هرکدام از این روش ها حتما با یک پزشک متخصص مشاوره کنید.

مزیت های ارتودنسی و لمینت

اگر شما به دنبال یافت پاسخ مناسبی برای ارتودنسی بهتر است یا لمینت هستید می توانید با مزیت های روش ارتودنسی آشنا شوید که از مهمترین و اصلی ترین مزیت های استفاده از آن می توان به داشتن دندان های بسیار منظم و در یک ردیف اشاره کرد. ارتودنسی می تواند با وارد کردن فشار یکسانی روی هر یک از دندان ها، مانع از پوسیدگی دندان ها شده و زیبایی ماندگاری را برای شما به ارمغان آورد.

درمان ارتودنسی پیش از لمینت کردن دندان‌ها

اگر دندان ‌هایتان کج و نامرتب باشد، هنگام بسته بودن فک ها و هنگام جویدن غذا فشار زیادی بر لبه های لمینت وارد می‌شود چون فشار به خوبی بین دندان‌ها توزیع نمی‌شود. این وضعیت باعث می‌شود لمینت لب پر شده یا بشکند و یا در اثر فشار وارد شده از سطح دندان جدا شود؛ بنابراین اگر دندان‌هایتان صاف و هم‌ردیف نیستند باید اول درمان ارتودنسی انجام دهید و آنها را مرتب کنید و پس از آن با لمینت دندان ‌های خود را زیبا کنید.

 

۴ نکته برای مراقبت از ونیر دندان

 در حوزه دندانپزشکی درمان های مفید، موثر و کاربردی زیادی موجود دارند که مشکلات مختلف مربوط به دندان ها و فک را برطرف میکنند. برای مثال بریس های ارتودنسی دندان میتوانند به صاف شدن دندان ها کمک کنند و ایمپلنت دندان نیز روشی برای جایگزین دندان از دست رفته است. در حوزه زیبایی دندان نیز روش هایی مانند بلیچینگ داریم که به سفید شدن و برق انداختن دندان های ما کمک میکنند. اما خبر بد این است که دندان ها به مرور زمان رنگ طبیعی خود را از دست داده و میتوانند زرد، قهوه ای و یا رنگی غیر طبیعی به خود بگیرند، دندانپزشکی ترمیم و زیبایی برای برطرف این مشکل، از ونیر دندان یا انواع روکش  های دندانی( لمینت دندان و...) کمک گرفته است. در این مقاله درباره این روکش ها و نحوه مراقبت از ونیر دندان مطالب خواهید خواند

۴ نکته برای مراقبت از ونیر دندان که هر کسی ونیر دارد باید رعایت  کند

۱. از جویدن غذاهای سفت و سخت اجتناب کنید (بعد از ونیر چه بخوریم؟)

بعد از اینکه کار نصب ونیرها توسط متخصص ترمیم و زیبایی دندان به اتمام برسد او حتما نکاتی را جهت مراقبت از ونیر در اختیار شما قرار خواهد داد. متخصص معمولا  به شما توصیه میکند از مصرف برخی مواد غذایی دوری کنید. غذاهای سفت و سخت و آن هایی که نیازمند جویدن زیاد هستند نمونه ای از این غذاها هستند که مصرف آن ها میتواند تهدیدی برای ونیر دندان باشد. آب نبات و پاپکرن از جمله خوراکی های محبوبی هستند که برای مراقبت از ونیر حتما باید از مصرف آن ها اجتناب کنید.

۲. سیگار نکشید!

اگر سیگاری هستید و در عین حال ونیر دندان نصب کرده اید بهتر است که دیگر سیگار نکشید. زیرا سیگار بزرگترین تهدید برای ونیر دندان است. دود سیگار میتواند باعث تغییر رنگ تقریبا هر چیزی شود. ونیرها با وجود سیگار به راحتی تغییر رنگ داده و رنگ سفیدی که دارند را از دست میدهند. بنابراین حتما باری مراقبت از ونیر دندان یا استعمال سیگار را کاهش دهید و یا اینکه کلا آن را ترک کنید

۳. از مصرف نوشیدنی هایی که باعث لکه دار شدن ونیر میشوند خودداری کنید

علاوه بر استعمال سیگار، نوشیدنی های مختلف و زیادی نیز داریم که باعث شکل گیری لکه ها و تغییر رنگ روکش ها می شود. رایج ترین نمونه این نوشیدنی ها قهوه و چای هستند. دندانپزشکان زیبایی و ترمیم دندان توصیه میکنند که برای مراقبت از ونیر دندان تا آنجا که ممکن است مصرف این نشویدنی ها را کاهش دهید.

۴. از مصرف غذاهای خیلی سرد یا خیلی گرم خودداری کنید

برای مراقبت از ونیر دندان تقریبا باید بیشتر روی خورد و خوراکتان تمرکز کنید. علاوه بر اجتناب از مصرف سیگار و نوشیدنی هایی که باعث تغییر رنگ میشوند، باید به دمای چیزی که میخورید نیز توجه کنید. مواد غذایی خیلی سرد و یا خیلی گرم میتوانند کیفیت ونیر را کاهش داده و باعث ترک برداشتن آن ها شودو برای پیشگیری از بروز آسیب حتما غداها را با دمایی متعادل میل کنید

 

روکش دندان چیست و تفاوت آن با ونیر دندان چیست؟

 روکش های دندانی (روکش های تمام سرامیک و...)  یکی از پراستفاده ترین روش ها در دندان پزشکی هستند و کاربردهای بسیار زیادی دارند. آن ها از مواد مختلفی ساخته می شوند و ظاهر زیبایی دارند. برخلاف کاربرد زیاد آن ها، هنوز بسیاری از مردم نمی دانند که به طور دقیق روکش دندان چیست و کاربردش کدام است. اغلب مردم حتی روکش ها را با لمینت دندان، ونیر کامپوزیت و سایر ونیرهای مشابه اشتباه می گیرند. این مقاله را بخوانید تا با تعریف روکش های دندانپزشکی کاربردشان، انواع آن ها و تفاوتشان با ونیر دندان آشنا شوید.

روکش دندان چیست؟

روکش دندان یا (DENTAL CROWNS) در واقع همان تاج دندان است که روی دندان های آسیب دیده سوار می شود. در واقع روکش ها جایگزین تاج دندان واقعی خودمان می شوند. ما در دندان پزشکی به تنها بخشی از دندان که قابل مشاهده است تاج دندان می گوییم. از آنجا که روکشهای دندانی شبیه به تاج دندان هستند و دقیقا جایگزین همین بخش می شوند علاوه بر روکش، به آن ها تاج دندان هم می گویند.

کاربرد روکش دندان چیست؟

روکش ها کاربردهای مختلفی دارند و در فرآیندهای زیادی بکار گرفته می شوند. اما اگر بخواهیم کاربرد اصلی آن ها را عنوان کنیم خواهیم گفت که:

روکش دندان در واقع برای دندان هایی استفاده می شود که دچار پوسیدگی شدیدی شده اند و با پر کردن دندان (در حالت عادی) قابل ترمیم نیستند. برای اینکه بتوان این دندان ها را حفظ کرد، لازم است که از روشی بهتر، مستحکم تر و زیباتر استفاده کرد. در نتیجه پوسیدگی وسیع دندان را برداشته، مینای دندان را تراش می دهند و روکش نصب می کنند. بنابراین روکش های دندانی در واقع جزء دندانپزشکی ترمیمی هستند و گاها در دسته دندانپزشکی زیبایی نیز قرار می گیرند. نصب این روکش ها توسط متخصص ترمیمی و زیبایی دندان انجام داده می شود.

فرق روکش دندان با ونیر دندان چیست؟

از مهم ترین سوء تفاهم هایی که در خصوص روکش دندن وجود دارد، این است که بسیاری از مردم، روکش ها را با ونیر دندان اشتباه می گیرند. یعنی بسیاری فکر می کنند که روکش با لمینت دندان یا ونیر کامپوزیت یکسان هستند. اما این دو کاملا با هم فرق دارند. ونیرهای دندانی پوسته های  بسیار نازک و ظریف هستند که تنها به بخش جلوی دندان ها متصل می شوند. به عبارتی با تراشیدن مقدار کمی از مینای دندان به کمک یک چسب مخصوص به سطح جلوی دندان ها وصل می شوند. اما روکش دندان کاملا متفاوت بوده و تمام سطوح و بخش های مختلف دندان را می پوشاند. برای نصب روکش ها لازم است بیشتر ضخامت مینای دندان از همه طرف تراشیده شود.

 

مینی ایمپلنت دندان چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

 در این مقاله ار کلینیک دندانپزشکی جنت آباد یعنی تاج دنتال قصد داریم شما را با مینی ایمپلنت دندان آشنا سازیم پس اگر قصد انتخاب یک روش جایگزینی برای دندان از دست رفه خود هستید با ما همراه باشید.

مینی اسکرو دندان ایمپلنت کوچک در واقع نوعی از ایمپلنت دندان هستند که بسیار باریکتر از نمونه های شناخته شده و معمولی هستند. چنانچه دندان های از دست رفته شما کوچک باشند و جای خیلی زیادی را پیش از افتادن اشغال نکرده باشند جراح دهان و دندان یا متخصص ایمپلنت، به جای استفاده از پیچ های تیتانیومی معمولی از مینی اسکروها یا پیچ های نازکی برای کاشت دندان استفاده میکند. به این مینی اسکروها که جایگزین دندان های کوچکتر ما میشوند مینی ایمپلنت دندان میگویند.

کاربرد اصلی مینی اسکرو دندان چیست؟

از ایمپلنت های کوچک دندان می توان برای نگه داشتن دندان های مصنوعی استفاده کرد که باعث می شود غذا خوردن و صحبت کردن برای افرادی که دارای دندان مصنوعی هستند راحت تر باشد. برای ترمیم یا جایگزین کردن انواع دندانهای زیر معمولاً از ایمپلنت های کوچک دندان استفاده می شود:

  • بخشی از لثه که پهنای کمی دارد
  • دندانهای جلو
  • پرمولارها یا دندان های پیش
  • دندانهای کوچک

بیشتر بدانید :

جوانب مثبت و منفی کاشت دندان با مینی اسکرو دندان چیست؟

  • ارزان هستند
  • نیازی به پیوند استخوان ندارند
  • دوره بهبودی سریعتر دارند
  • برای حمایت از پروتزهای قابل جابجایی می توان از ایمپلنت های کوچک دندان استفاده کرد
  • ایمپلنت های کوچک می توانند با پروتزهای موجود مطابقت داشته و به افرادی که از پروتز استفاده می کنند اعتماد به نفس ، پایداری و راحتی بیشتری را ارائه دهند
  • نیاز به عمل جراحی را برطرف می کنند
  • می توان ایمپلنت های کوچک دندان را به راحتی تمیز کرد
  • به بهبود گفتار کمک می کند
  • جویدن و گاز زدن لقمه ها را راحت تر می میکند
  • حرکت دندان را کاهش میدهد
  • نیاز به مواد اتصال دهنده یا چسب را از بین می برد
  • بوی بد دهان را کاهش می دهد

جوانب منفی و عوارض مینی ایمپلنت چیست؟

  • به دلیل کوچک بودن مینی اسکروها، این روش می تواند باعث ایجاد استرس روی استخوان فک بیمار شود و به دلیل توزیع متفاوت وزن، مدت زمان بهبودی بیشتری نیاز باشد.
  • فواید و مزایای ایمپلنت دندان معمولی پایدارتر از مینی اسکرو دندان هستند.
  • ایمپلنت های معمولی قدرت جوندگی بیشتری به افراد میدهند. در حالی که مینی اسکروها اینگونه نیستند.
  • حلقه های O که در اطراف توپ مینی اسکروها قرار دارند باید هنگام شل شدن تعویض شوند
  • برای افرادی که دندان قروچه دارند این روش توصیه نمی شود ، زیرا این امر می تواند باعث کند شدن فرآیند استخوانسازی یا جوش ایمپلنت به استخوان میشود.

 

چگونه یک دندانپزشک ترمیمی خوب پیدا کنیم؟

 معیارهای بی‌شماری وجود دارد که می‌توانید با در نظر گرفتن آن ها اقدام به پیدا کردن یک دندانپزشک زیبایی دندان کنید. برخی از مراجعین برای پیدا کردن دندانپزشک مد نظرشان تنها هزینه‌ها را در نظر می‌گیرند و متخصصی را پیدا می‌کنند که حداقلِ هزینه را از آن‌ها دریافت کند اما احتیاط کنید! زیرا معیارهای زیادی برای انتخاب یک دندانپزشک ترمیمی خوب وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد. چرا؟

معیارهای انتخاب یک متخصص و دندانپزشک ترمیمی خوب

از تجربه دیگران استفاده کنید

به دلیل استقبال گسترده مردم از دندانپزشکی زیبایی و ترمیم دندان این روزها اغلب افراد با انواع پروسه‌های زیبایی دندان مانند لمینت دندان، بلیچینگ دندان، جراحی زیبایی لثه و … آشنا هستند و چه بسا دست کم یکی از این پروسه‌ها را انجام داده باشند. از تجربه این افراد استفاده کنید و ببینید که آیا متخصص آن‌ها یک دندانپزشک ترمیمی خوب بوده یا خیر.

تخصص و اعتبار دندانپزشک را در نظر بگیرید

به یاد داشته باشید، هر دندانپزشکی حتی یک متخصص ارتودنسی دندان می‌تواند خود را یک دندانپزشک ترمیمی خوب بنامد. یعنی پروسه‌های ترمیم و زیبایی دندان را هر دندانپزشکی می‌تواند انجام دهد اما هر کسی که پروسه‌های زیبایی دندان انجام می‌دهد لزوما بهترین و قابل اعتماد نیست. دندانپزشکی که چندین سال تجربه موفق دندانپزشکی زیبایی و ترمیم دندان را دارد یا دوره‌های تخصصی آن را گذرانده است می‌تواند گزینه بهتری برای مراجعه کردن باشد. این متخصصان در پروسه ها و امورات زیر تجربه، مهارت و تخصصی کافی دارند:

نصب انواع روکش دندان

نصب انواع ونیر دندان شامل لمینت دندان، ونیر کامپوزیت و …

ترمیم درجات مختلف پوسیدگی دندان به بهترین شکل ممکن با بهترین مواد

انجام بلیچینگ دندان با همه روش های موجود

اسکیلینگ جرم گیری دندان

روت پلنینگ

نصب ایمپلنت دندان، بریج، دندان مصنوعی

تراشیدن دندان یا اناملوپلاستی

پالیش دندان

و ….

از میزان تجربه و سابقه کاری دندانپزشک مطلع شوید

علاوه بر آموزش‌های آکادمیک، مهارت و تجربه دندانپزشک زیبایی و ترمیم دندان بسیار مهم است. از آنجا که انجام پروسه‌های ترمیم دندان می‌تواند روی زیبایی لبخند و چهره شما تاثیر بگذارد، بنابراین باید با نهایت دقت و توجه انجام داده شود. هرچه تجربه دندانپزشک بیشتر باشد و تعداد دندان‌هایی که ترمیم کرده زیاد باشد، قطعا می‌توانید با اطمینان زیر دست او قرار گرفته و یک ترمیم خوب داشته باشید. یک متخصص ترمیمی دندان که تلاش می‌کند در زمینه خود بهترین باشد، حجم قابل توجهی از بیماران را برای درمان‌های زیبایی و ترمیمی دندان مشاهده می‌کند.

مطمئن شوید که شما در مطب متخصص راحت هستید

یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب دندانپزشک ترمیمی خوب راحتی و آسایش شما است. پروسه‌های دندانپزشکی زیبایی از جمله نصب انواع ونیر دندان شامل لمینت دندان، ونیر کامپوزیت و … ممکن است کمی زمان‌بر باشند و بیش از یک جلسه طول بکشند. بنابراین راحتی و آسایش شما طی جلسات دندانپزشکی بسیار مهم است. اگر دندانپزشک ترمیمی و کارکنان کلینیک دندانپزشکی او به شما حس آرامش و راحتی بدهند قطعا تجربه دندانپزشکی بهتری خواهید داشت.

 

پر کردن دندان: دلایل، انواع پرکردگی + مراحل و نحوه مراقبت از دندان پر شده

 پر کردن دندان یا  یک فرآیند بسیار رایج دندانپزشکی است که شامل استفاده از مواد مصنوعی برای پر کردن و ترمیم حفرات و محل پوسیدگی دندان ها است. دندانپزشکان حین پر کردن دندان ها تمام پوسیدگی دندان یا بخش آسیب دیده آن را از بین برده و پس از تمیز کردن دندان، با موادی مثل آمالگام، کامپوزیت و … محل حفره را ترمیم و مهر و موم می کنند

چه زمانی نیاز به پر کردن دندان داریم؟

ما در مقدمه از پوسیدگی دندان به عنوان یکی از اهداف و علل انجام پر کردن دندان یاد کردیم. اما، این تنها عاملی نیست که ما را به ترمیم دندان با مواد پر کننده سوق دهد. علل و عوامل زیادی وجود دارند که نشان می دهد ممکن است دندان ما نیازمند پرکردگی باشد. با مهمترین علائمی که نشان می دهد برای ترمیم دندان باید به یک دندانپزشک عمومی یا یک  دندانپزشک ترمیمی خوب  مراجعه کنید در ادامه آشنا شوید.

برای پر کردن دندان از چه موادی استفاده می شود؟

به موادگی که جهت ترمیم دندان آسیب دیده استفاده می شود اصططلاحا پر کردگی دندان می گویند. این مواد اغلب یکی از ۵ گزینه زیر هستند:

  • آمالگام
  • کامپوزیت
  • طلا
  • سرامیک یا پرسلین
  • پر کردگی موقت
  • بی حس کردن دهان

توجه به این نکته بسیار مهم است که پرکردن دندان نسبتاً ساده است و دندانپزشک شما احتمالا تاکنون صدها مورد از آن را انجام داده است.

مراحل پر کردن دندان کدامند؟

بی حس کردن دهان

اولین مرحله در پر کردن حفره دندان اعمال بی حسی است. اکثر دندانپزشکان در این مرحله دندان و لثه را با ژلی بی حس کننده شروع می کنند. ژل روی خط لثه مالیده می شود تا این ناحیه برای تزریق بی حس شود. هنگامی که ناحیه لثه بی حس شد بی حس کننده تزریقی به لثه تزریق می شود. این بی حس کننده دهان را برای مدت زمان پر کردن دندان کاملا بی حس می کند. برخی از دندانپزشکان همچنین نیتروژن اکسید  را برای بیماران و مراجعانی که مایل به بی حسی نیستند در نظر میگیرند.

آماده کردن دهان و دندان

برای اینکه دندانی که قرار است پر شود از دندان های دیگر جدا باشد، دندانپزشک از یک شیلد پلاستیکی استفاده میکند. با اینکار احتمال آسیب رسیدن به دندان های دیگر کاهش میابد و تمرکز دندانپزشک تنها متوجه دندان آسیب دیده است.  این شیلد همچنین از ورود مایعات و ذرات ریز دندان به داخل دهان و گلو جلوگیری می کند.

از بین بردن محل پوسیدگی و تمیز کردن آن

دندانی که دچار پوسیدگی شده است معمولا شامل حفره، سوراخ و تغییر رنگ است. دندانپزشک شما از یک مته، لیزر یا ابزار دیگری برای از بین بردن قسمت پوسیده دندان استفاده می کند.

پر کردن حفره

پس از برداشتن قسمت پوسیده دندان، اکنون حفره ای در دندان برجای مانده است که باید پر شود. این حفره با کمک یکی از انواع مواد پر کننده دندان که در بالا توضیح داده شد پر می شود.

 

آیا ارتودنسی درد دارد؟ چگونه درد ارتودنسی را کاهش دهیم؟

 کسانی که به ارتودنسی علاقمند هستند و یا به به آن نیاز دارند، معمولا سوالات زیادی در ذهنشان وجود دارد. یکی از ساده ترین سوالات این افراد، این است که “آیا ارتودنسی درد دارد؟” ما در این مقاله   از دکتر خضری بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران  به این سوال و سوالات مشابه زیر پاسخ خواهیم داد. و تلاش میکنیم اطلاعات کاملی درباره درد ارتودنسی در اختیار شما قرار دهیم.

آیا اتصال دستگاه های ارتونسی درد دارد؟

زمانی که متخصص ارتودنسی دستگاه ها را به دندان های شما متصل میکند معمولا دردی تجربه نمی کند. اما چند ساعت بعد از اتصال ممکن است درد جزئی را احساس کنید که چون برایتان تازگی دارد کمی شما را ناراحت میکند. اگر بپرسید که مدت زمان درد ارتودنسی بعد از اتصال دستگاه ها چقدر است خواهیم گفت که  این درد جزئی چند روز اول تا نهایتا بعد از 1 هفته از بین میرود اما شما میتوانید با کمک دارو به راحتی آن را فروکش کنید.

آیا وقتی سیم ارتودنسی تنظیم میشود درد دارد؟

سفت شدن دستگاه های ارتودنسی (سیم قوس دار و سایر بخش ها) تقریباً همیشه دردناک ترین قسمت درمان ارتودنسی ثابت است. بیشتر بیماران تا دو روز بعد از تنظیم بریس مختصر دردی تجربه میکنند. که با دارو و روش های دیگر به راحتی قابل درمان است.

درد ارتودنسی تا کی ادامه دارد؟

این درد مختصر و جزئی است. در درجه اول اصلا نگران آن نباشید. اما اگر میترسید خیلی ادامه دار باشد، ما به شما میگوییم که تنها موقعی که سیم تنظیم میشود آن را تجربه میکنید. تا آخرین لحظه درمان نیز ممکن است چندین بار ایین جلسه تنظیم وجود داشته باشد. اما شما همان چند جلسه اول به درد عادت می کنید.

چگونه درد راتودنسی را کاهش دهیم؟

متأسفانه، از بین بردن کامل درد ارتودنسی حین تنظیم دستگاه های ثابت کمی دشوار است. با این وجود چندین استراتژی وجود دارد که می تواند به شما در کاهش درد و به حداقل رساندن آن به شما کمک کند:

داروی ضد درد بگیرید: استامینوفن، ناپروکسن سدیم و ایبوپروفن همگی داروهای ضد درد بدون نسخه هستند که به کاهش درد ارتودنسی کمک زیادی میکنند.

براکت سرامیکی انتخاب کنید: به جای براکت فلزی از براکت سرامیکی استفاده کنید. هم جزء ارتودنسی نامرئی هستند، هم شیک هستند و هم به بافت های دهان شما آسیبی وارد نمیکنند.

به بهداشت دهان و دندان خود بیشتر برسید: همانطور که قبلاً ذکر شد ، پوسیدگی دندان می تواند منبع اصلی درد ارتودنسی باشد. با رسیدگی به موقع و موثر به بهداشت دهان و دندان میتوانید به از بین بردن و کاهش درد ارتودنسی کمک کنید.

از دستگاه های ارتودنسی ثابت خود مراقبت کنید: هرچه طول درمان شما بیشتر شود، به ناچار بیشتر درد تجربه میکنید زیرا دفعات تنظیم دستگاه شما هم بیشتر میشود. اما اگر از بریس خود به خوبی مراقبت کنید میتوانید زودتر درمان را به پایان برسانید.

به طور منظم به متخصص ارتودنسی خود مراجعه کنید: هیچکدام از جلسات ویزیت را از دست ندهید.

از نگهدارنده و ریتینر ارتودنسی استفاده کنید: پس از صاف شدن دندان ها برای تثبیت موقعیتشان حتما از ریتینر و نگهدارنده استفاده کنید.

 

صفحه قبل 1 ... 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 صفحه بعد
<-blogads->