درمان آبسه دندان چیست؟

 بسته به نوع آبسه شکل گرفته و شدت آن، روش‌های مختلفی برای درمان آبسه دندان وجود دارد. در این مقاله به دست کم 5 روش درمان آبسه دندان اشاره شده است.

تخلیه آبسه

اگر آبسه در اثر عفونت بین دندان و لثه ایجاد شود نیاز به تخلیه دارد. در واقع تخلیه آبسه دندان اولین خط درمان جدی پیش رو است. تخلیه توسط یک دندانپزشک یا جراح دهان، فک وصورت انجام داده می شود. برای اینکار:

یک برش در لثه ایجاد می‌شود

آبسه تخلیه شده و کاملاً تمیز می‌شود.

سطح ریشه دندان نیز تمیز می‌شود

در برخی موارد، برای جلوگیری از تکرار عفونت، یک جراحی برای تغییر شکل لثه انجام می‌شود. این عمل جراحی لثه می‌تواند ریسک عود مجدد را به شدت کاهش دهد.

حذف آبسه با روت کانال تراپی

اگر آبسه در اثر پوسیدگی دندان یا شکستگی یا ترک دندان ایجاد شود، اندودنتیست یا متخصص درمان ریشه جهت حذف آبسه و درمان قطعی دندان عصب کشی دندان را طی مراحل زیر را انجام می‌دهد:

دندان و بافت اطراف آن بی‌حس شده و از بالای دندان یک سوراخ ایجاد می‌شود.

چرک و بافت مرده از وسط دندان (پالپ) برداشته می‌شود.

فضای داخلی دندان و کانال های ریشه تمیز شده و دندان با ماده‌ای که مخصوص پرکردن ریشه است، پر می شود.

در جلسه بعد برای محافظت بیشتر از دندان، دندان بیلداپ شده و یا جهت قرارگیری روکش دندان، آماده سازی می‌شود

جهت کسب اطلاعات بیشتر پیرامون انواع روکش های دندان خصوصا روکش ها تمام سرامیک اینجا کلیک کنید.

دارودرمانی

یک دندانپزشک ترمیمی خوب  ممکن است به 2 منظور برای بیماری که آبسه دندان دارد دارو تجویز کند. کنترل درد و یا درمان عفونت دو علت اصلی تجویز دارو برای آبسه هستند.

از آنجا که آبسه در مراحل جدی‌تر می‌تواند بسیار دردناک باشد، برای مدیریت درد آن باید داروی مسکن مصرف شود. دقت کنید که داروی مسکن تجویز شده برای درد آبسه تنها درد را تسکین می‌دهد و نمی‌تواند مانع از گسترش عفونت شود. بنابراین برای کنترل عفونت و سرکوب آن نیاز به داروهای آنتی بیوتیک است.

ترکیب دارو و جراحی

پنی سیلین آنتی بیوتیک رایجی است که برای درمان عفونت‌های خفیف یا متوسط ​​استفاده می‌شود اما ممکن است سایر داروهای نامبرده در بخش قبل نیز برای بیمار تجویز شود. با این حال از آنجا که آنتی بیوتیک ها به تنهایی همیشه به خوبی در آبسه نفوذ نمی‌کنند، ممکن است آبسه نیز با جراحی تخلیه شود.

کشیدن دندان

به دنبال بروز آبسه ممکن است لازم باشد تا دندان به طور کامل کشیده شده و از دهان خارج شود. در موارد زیر ممکن است نیاز به کشیدن دندان باشد:

اگر پوسیدگی دندان و یا عفونت دندان به قدری گسترده باشد که روت کانال تراپی یا پر کردن دندان میسر نباشد

اگر شکستگی یا ترک دندان بسیار جدی است و راهی برای ترمیم آن وجود ندارد

اگر میزان عفونت بافت، یا مقدار بافت آسیب دیده (شامل استخوان، دندان و لثه) زیاد باشد

 

دندانپزشکی زیبایی چیست؟

 درست مانند جراحی پلاستیک صورت که در اغلب اوقات به جهت بهبود ظاهر و ارتقاء زیبایی انجام میشود، دندانپزشکی زیبایی نیز یکی از شاخه های دندانپزشکی است که تلاش میکند برای افراد طرح لبخند زیبا تری بسازد. دندانپزشکان زیبایی دندان با پنهان کردن عیوب، ترمیم و یا رفع مشکلات دندان افراد، اقدام به طراحی لبخندی میکنند که بیشتر به چهره افراد بی‌‌آید. برخلاف اعمال جراحی دندان و سایر روش های دیگر مثل ایمپلنت دندان و، لمینت دندان و....، انواع روش دندانپزشکی زیبایی مانند ارتودنسی دندان لزوما جنبه درمانی ندارد و بیشتر بر سفید کردن دندان ها و ایجاد تغییرات زیبایی شناختی بر روی اجزای لبخند تمرکز دارد.

تفاوت بین دندانپزشکی ترمیمی و دندانپزشکی زیبایی دندان چیست؟

دندانپزشکی زیبایی دندان این روزها سر زبان ها افتاده و نقل محافل است. متاسفانه برخی از افراد انواع روش دندانپزشکی زیبایی را با دندانپزشکی ترمیم دندان اشتباه میگیرند یا به جای هم بکار میبرند. همانطور که در بالا هم گفتیم در زیبایی دندان ما با برطرف کردن مشکلات ظاهری که صرفا زیبایی لبخند را به خطر میاندازند سروکار داریم. این مشکلات ظاهری معمولا عملکرد دندان را با مشکل مواجه نمیکنند. بنابراین ما معمولا در این رشته برای بهبود عملکرد، پروسه ای انجام نمیدهیم. هرچند که در کنار آن، احتمالا برخی مشکلات ساختاری را نیز تشخیص داده و اصلاح میکنیم.

با این وجود، دندانپزشکی ترمیم دندان برخلاف زیبایی آن، بر روی بهبود عملکرد تمرکز دارد. در واقع دندانپزشکان ترمیمی میکوشند تا آسیب وارد شده به دندان که عملکرد افراد را تحت تاثیر قرار میدهد را ترمیم و اصلاح کنند.

چه کسی باید به دندانپزشکی زیبایی دندان مراجعه کند؟

روشهای زیبایی دندان، از نظر پزشکی ضرورتی ندارد. بنابراین اغلب مراجعان خودشان انتخاب میکنند رو به انواع روش دندانپزشکی زیبایی آورند. آن ها معمولا دغدغه زیبایی لبخند دارند که کاملا هم به جا است.

برای داشتن لبخندی زیبا باید چه مراحلی را طی کنم؟

با استفاده از روشهای مختلف دندانپزشکی زیبایی می توانید لبخند یا ظاهر دندان خود را بهبود بخشید. اول از همه، شما باید یک دندانپزشک متخصص زیبایی واقعاً خوب پیدا کنید. قبل از صرف هزینه باید با کلینیک های مشهور و معتبر شهر خودتان آشنا شوید و بعد از بررسی های اولیه و سبک و سنگین کردن فواید و خطرات، اقدام به انجام انواع روش دندانپزشکی زیبایی دندان کنید.

 

فیشور سیلانت دندان چیست؟

 فیشور سیلانت دندان یک لایه نازک از جنس مواد پلاستیکی بی رنگ یا همرنگ دندان هستش که در کلینیک دندانپزشکی برای محافظت از دندان های خلفی کودکان از پوسیدگی دندان و مسائل دیگه به سطح جونده اون ها متصل میشه.

به استفاده از سیلانت دندان درزگیری، شیارگیری یا شیارپوشی گفته میشه. این پروسه به هیچ بیحسی نیاز نداره، به هیچ عنوان درد نداره و اگه کودک شما واجد شرایطش باشه کلی فایده و مزیت هم براش داره.

حدس میزنیم از این مطلب هم خوشتان بیاید .... ایمپلنت دندان

سیلانت دندان برای چه کسانی مناسبه؟

هر بچه ای لزوما نیاز به فیشور سیلانت نداره. نه تنها این، که هر دندانی هم نیازی به این مواد نداره. اگه بچه شما یکی از شرایط زیر رو داره می تونید (و بهتره) که دندوناش رو درزگیری کنید:

شیارها یا درزهای عمیقی داخل سطح جونده دندان های آسیاب داره

فکر می کنید یا مطمئن هستید که در معرض پوسیدگی دندان هست

رژیم غذایی نامناسبی داره مثلا تمایل زیادی به خوردن غذاهای فست فوید و فرآوری شده، نوشیدنی  های قندی و یا نوشابه داره

شرایط خاصی داره و خودش به تنهایی نمیتونه اصول بهداشت دهان و دندان رو به دلیل اون شرایط پیش ببره برای مثال سندروم داون داره یا بیش فعاله و اختلال توجه داره.

جهت کسی اطلاعات بیشتر پیرامون دندانپزشکی اطفال اینجا کلیک کنید.

سیلانت رو چطوری به دندان بچه ها میزنند؟

قرار دادن فیشور سیلانت دندان یه روند بسیار ساده است که خیلی هم طول نمیکشه. تمام مراحلشم همین زیر براتون نوشتم. و در ضمن اینفوگرافیشم میتونید ببینید و حتی دانلودش کنید که یه گوشه ای اونو داشته باشید:

دندونپزشک اول میاد و دندون ها رو  کاملا تمیز میکنه. اگه دندونای کودک جرم داشته باشه باید اول جرم گیری دندان انجام بشه و دندان ها از نظر وجود پلاک و جرم کاملا تمیز بشن. بعدش دندونا از نظر وجود پوسیدگی بررسی می شن.

بعد از تمیز کردن و مشخص کردن موقعیت پوسیدگی های احتمالی، دندان ها خشک میشن

برای اینکه مواد سیلانت دندان به خوبی روی سطح جونده دندان قرار بگیره نیازه که یه ماده ژل مانندی روی سطح دندان بزنیم. این ژل باعث میشه سیلانت به خوبی اعمال بشه و ماندگارییش بالا بره. ه این ژل میگن ژل اسید اچ.

ژل کار خودشو انجام میده و دندونا دوباره شسته  و خشک میشن

بسته به سطح دندون، از یک ماده اتصال دهنده برای چسپاندن سیلانت استفاده بشه که خیلی نازکه

در مرحله بعد سیلانته مستقیماً بر روی سطح جویدن هر دندان اعمال میشه

و سرانجام برای خشک کردن مواد سیلانت دندونپزشک از یک نور که استفاده میکنه. نور به مواد تابیده میشه و خیلی زود مواد سخت میشن.

 

آبسه دندان چگونه و طی چه مراحلی ایجاد می شود؟

 آبسه دندان یا (Tooth abscess) یک ساختار یا کیسه کوچک حاوی چرک است که در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می‌شود. آبسه به دلایل مختلف می‌تواند در مناطق مختلف دندان و لثه شکل بگیرد. آنچه در این مقاله می‌خوانید بررسی انواع آبسه‌های دندانی، مکان، علل، علائم و مهم‌ترین روش‌های درمان این ضایعه دهانی است.

چه چیزی باعث ایجاد آبسه دندان می شود؟

پوسیدگی شدید دندان

ترک خوردن یا شکستگی دندان به طوری که راهی به سوی پالپ یا بخش نرم دندان ایجاد شود

شکست روت کانال تراپی یا درمان ناموفق ریشه دندان

بیماری پریودنتیت پیشرفته

وارد شدن ضربه و تروما به دندان

عوامل زیر نیز ریسک فاکتورها یا عواملی هستند که خطر ایجاد آبسه دندان را افزایش می‌دهند:

سفت شدن پلاک دندان و ایجاد جرم روی دندان و زیر خط لثه

بهداشت ضعیف دهان و دندان و افزایش احتمال بیماری‌های لثه و پریودنتال

انجام جراحی زیبایی لثه قبلی

داشتن سیستم ایمنی ضعیف در اثر بیماری هایی مانند دیابت

مصرف برخی داروها

خشکی دهان

دندان قروچه

حدی میزنیم از این مطلب هم خوشتان بیاید .... لمینت دندان

درمان آبسه دندان چیست؟

بسته به نوع آبسه شکل گرفته و شدت آن، روش‌های مختلفی برای درمان آبسه دندان وجود دارد. در این مقاله به دست کم 5 روش درمان آبسه دندان اشاره شده است.

تخلیه آبسه

اگر آبسه در اثر عفونت بین دندان و لثه ایجاد شود نیاز به تخلیه دارد. در واقع تخلیه آبسه دندان اولین خط درمان جدی پیش رو است. تخلیه توسط یک دندانپزشک ترمیمی خوب یا جراح دهان، فک وصورت انجام داده می شود.

حذف آبسه با روت کانال تراپی

اگر آبسه در اثر پوسیدگی دندان یا شکستگی یا ترک دندان ایجاد شود، اندودنتیست یا متخصص درمان ریشه جهت حذف آبسه و درمان قطعی دندان عصب کشی دندان را انجام می‌دهد

دارودرمانی

دندانپزشک ممکن است به 2 منظور برای بیماری که آبسه دندان دارد دارو تجویز کند. کنترل درد و یا درمان عفونت دو علت اصلی تجویز دارو برای آبسه هستند.

ترکیب دارو و جراحی

پنی سیلین آنتی بیوتیک رایجی است که برای درمان عفونت‌های خفیف یا متوسط ​​استفاده می‌شود اما ممکن است سایر داروهای نامبرده در بخش قبل نیز برای بیمار تجویز شود. با این حال از آنجا که آنتی بیوتیک ها به تنهایی همیشه به خوبی در آبسه نفوذ نمی‌کنند، ممکن است آبسه نیز با جراحی تخلیه شود.

 کشیدن دندان

به دنبال بروز آبسه ممکن است لازم باشد تا دندان به طور کامل کشیده شده و از دهان خارج شود. در موارد زیر ممکن است نیاز به کشیدن دندان باشد:

اگر پوسیدگی دندان و یا عفونت دندان به قدری گسترده باشد که روت کانال تراپی یا پر کردن دندان میسر نباشد

اگر شکستگی یا ترک دندان بسیار جدی است و راهی برای ترمیم آن وجود ندارد

اگر میزان عفونت بافت، یا مقدار بافت آسیب دیده زیاد باشد

 

پاسخ به برخی سوالات کاربران کلینیک دندانپزشکی جنت اباد درباره لمینت دندان

 در این مقاله با کلینیک دندانپزشکی جنت آباد یعنی تاج دنتال هممراه باشید تا پاسخ سوالات خود پیرامون لمینت دندان را دریافت کنید.

شرایط لامینت دندان چیست؟ لمینت دندان برای چه کسانی توصیه می شود؟

پاسخ :

بسته به شرایط دندانهای شما دندانپزشک شما شرایط لازم برای لhمینیت دندانهای شما را مشخص خواهد کرد. اما در حالت کلی لامینیت دندان برای اکثر دندانها قابل انجام است.

ارتودنسی کنم یا لمینت؟ ( ونیرکامپوزیت بهتر است یا ارتودنسی)

این سوالی است که برای خیلی از مراجعین مطرح است. جواب این سوال را حتما باید در مشورت با دندانپزشک خود بیابید. اما لمینت دندان این مزیت را دارد که برای کسانی که انجام ارتودنسی برای آنها غیر قابل انجام است، میتواند برای رفع کجی احتمالی دندانها مورد استفاده قرار گیرد.

لمینیت سرامیکی بهتر است یا کامپوزیتی؟

این سوال یکی از سوالات متداولی است که مطرح می شود ، لمینیت سرامیکی و کامپوزیتی هر یک مزایا و معایب خود را دارد در نوع سرامیکی دندان تراش داده می شود اما در نوع کامپوزیتی تراشی بروی دندان داده نمی شود یا تراش دندان کم است استحکام و مقاومت لمینیت های سرامیکی بسیار بیشتر از لمینیت های کامپوزیتی می باشد . با بکارگیری هر دو این لمینیت ها می توان در خشندگی و زیبایی منحصر به فردی را بروی دندان ها بوجود آورد

حدس میزنیم از این مطلب هم خوشتان می آید ...! ایمپلنت دندان

مواد لمینیت از چه جنسی ساخته شده است؟

لمینیت پوسته نازک از نوع کامپوزیت یا سرامیکی است که دارای استحکام بسیار بالایی می باشد و با قرار گیری این پوسته بروی دندان فرم زیبایی در دندان ها ایجاد می شود.

 

اینله و انله چگونه نصب می‌شوند؟

 در دندانپزشکی، اینله (inlays) و انله (onlays) دو روش ترمیم غیر مستقیم دندان هستند. بدین معنی که آن‌ها در خارج از دهان، به صورت یک قطعه واحد و جامد ساخته می‌شوند و سپس برای ترمیم بکار برده می‌شوند. آن‌ها متناسب با اندازه و شکل حفره پوسیدگی هستند و به طور کامل محل پوسیدگی را می‌پوشانند. پس از آماده شدن‌شان، این قطعات با کمک چسب یا سمنت به دندان متصل می‌شوند. این دو روش، جایگزین مناسبی برای پر کردن دندان با موادی از قبیل کامپوزیت و یا آمالگام هستند که مستقیماً برای ترمیم پوسیدگی به دندان متصل می‌شوند.

کسانی که دندان‌هایشان نیازمند ترمیم غیر مستقیم با این دو روش است باید اقدامات انجام شده در مراحل زیر را دنبال کنند:

مرحله 1: در صورت لزوم حذف پر کردگی قبلی

در اولین مرحله باید محل  پوسیدگی  دندان تمیز شود. تمام بقایای پوسیدگی تراشیده می‌شود و بستر مناسب قرارگیری اینله یا انله آماده می‌شود. در بعضی موارد دندان از قبل پر شده اما پرشدگی افتاده است. متخصص ابتدا پرکردگی‌های قبلی را کاملا حذف می‌کند سپس محل آن را تمیز می‌کند.

مرحله 2 : تهیه قالب اینله و انله

سپس از حفره ایجاد شده یا آسیب دیده قالب گرفته می‌شود. قالب‌گیری دقیق از دندان به تکنسین لابراتوار این امکان را می‌دهد که اندازه، شکل و ظاهر دقیق محل ترمیم را دربیارود.

مرحله 3: پر کردن موقت محل پوسیدگی

قالب‌ها را به لابراتوار دندانپزشکی می‌فرستند تا دقیقا بر اساس آن‌ها و از مواد باکیفیت اینله و انله ساخته شوند. تا زمان آماده شدن آن ها لازم است که به جهت مراقبت دندان از سرما، گرما یا مواد خوراکی، از مواد پر کننده موقت استفاده شود.

مرحله 4 : قرار دادن قطعات آماده شده در محل

در مرحله آخر که طی جلسه دوم انجام می‌شود، یک دندانپزشک ترمیمی خوب  مواد پر کننده موقت را برداشته و با کمک چسب یا سمنت مخصوص، اینله یا انله را به دندان آسیب دیده و آماده شده متصل می‌کند

 

آیا امکان انجام ارتودنسی فوری هست؟

 همان طور که می دانید، انجام ارتودنسی روی دندان ها بهترین روش برای مرتب کردن دندان های به هم ریخته و زیباتر نشان دادن دندان ها است. با انجام ارتودنسی می توان حتی شدیدترین مشکلات را دندانی را درمان کرد و ظاهر زیباتر و بهتری به دندان ها و لبخند افراد بخشید. در عین حال انجام ارتودنسی روی دندان ها یک روش زمان بر و طولانی مدت است و در تمام طول دوره ای که درمان ارتودنسی انجام می شود، بیمار بریس های ارتودنسی را روی دندان های خود خواهد داشت.

به همین دلیل ممکن است تعداد زیادی از بیماران بخواهند که این درمان را دور بزنند و از راه های سریع تری دندان های خود را زیبا کنند. بیماران ممکن است از تغییرات ظاهری که در اثر قرارگیری بریس های ارتودنسی روی دندان های آن ها ممکن است ایجاد شود واهمه داشته باشند.

ارتودنسی فوری چیست؟

ارتودنسی فوری یک راه حل دندانپزشکی است که می تواند برخلاف ارتودنسی های معمولی که نیازمند صرف مدت زمان چندماه تا چندسال برای تکمیل درمان هستند، تنها در مدت چند دقیقه تا چند روز دندان های شما را مرتب و زیبا کند. در انجام ارتودنسی فوری ممکن است از روش های مختلفی مانند روکش های دندانی، لمینت دندان ، باندینگ، کامپوزیت دندان  و… استفاده شود.

ارتودنسی فوری برای درمان چه ناهنجاری هایی مناسب است؟

روش های ارتودنسی فوری در درمان و رفع مشکلات و ناهنجاری های شدید دندانی کاربرد ندارند و تنها در صورتی که درجات خفیفی از به هم ریختگی های دندانی، فاصله افتادن بین دندان ها، دندان های کج، بیرون زدگی یک یا تعدادی دندان و… را داشته باشید می توانید از این درمان ها استفاده کنید. برای درمان ناهنجاری های شدید و مشکلات بایت بهتر است که از انجام ارتودنسی با کمک بریس ها روی دندان هایتان استفاده کنید تا یک نتیجه درمانی مناسب و مطمئن بگیرید.

اگر هنوز با انواع درمان های ارتودنسی آشنایی ندارید اینجا کلیک کنید.

انجام ارتودنسی سریع چه فوایدی دارد؟

ارتودنسی سریع همانند سایر روش های زیبایی و درمانی، نقاط ضعف و نقاط قوت خاص خود را دارد. بعضی از مزایای انجام ارتودنسی سریع عبارتند از:

در طول یک دوره درمانی کوتاه تر نسبت به سایر روش های ارتودنسی، دندان های شما مرتب و زیبا خواهند شد.

این روش ها به صورت غیر تهاجمی یا کم تهاجمی انجام می شوند و درد و ناراحتی کمی را همراه خواهند داشت.

طی یک یا دو جلسه درمانی، روند آن ها کامل می شود و لازم نیست مرتبا به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.

معایب و عوارض جانبی انجام ارتودنسی فوری

ارتودنسی های سریع، عوارض جانبی بسیار کمی دارند و در بعضی از موارد ممکن است عفونت های باکتریایی ایجاد کنند که به راحتی با کمک آنتی بیوتیک ها قابل درمان هستند. بعضی از معایب ارتودنسی های فوری عبارتند از:

این روش ها دائمی و همیشگی نیستند و پس از اتمام طول عمر مفید آن ها باید نسبت به ترمیم یا تمدیدشان اقدام کنید.

با کمک این روش ها نمی توان تمام ناهنجاری های دندانی را درمان و رفع کرد و تنها در موارد کمی کاربرد دارند.

 

فرسایش مینای دندان: علل، تشخیص، درمان و پیشگیری از آن

 در این مقاله با کلینیک دندانپزشکی جنت آباد همراه باشید تا با علل و درمان فرسایش مینای دندان آشنا شوید.

تحلیل مینای دندان: از کجا بدانم که مینای دندانم تحلیل رفته است؟

فرسایش مینای دندان به راحتی قابل تشخیص است. معمولا اگر دندان شخصی با چنین عارضه ای مواجه شده باشد با علائم زیر قابل تشخیص و مشاهده خواهد:

  • ناهموار بودن سطح دندان
  • وجود حفره یا سوراخ
  • تغییر رنگ
  • درد و حساسیت

همه این علائم نشان دهنده تحلیل مینای دندان و در معرض دید قرار رفتن دنتین (لایه زیرین مینا) است. از آنجا که دنتین حساس است، دندانهای شما نیز می توانند نسبت به گرما و سرما یا غذاها و نوشیدنی های شیرینی یا اسیدی حساس تر باشند.

علل و دلایل فرسایش مینای دندان چه هستند؟

هر بار که غذاهاایی که ph پایینتر از ۷ دارند مصرف میکنید، مینای دندان نازکتر شده و مقداری از مواد معدنی خود را از دست میدهد. با این حال این روند بسیار کند صورت میگیرد. چرا؟ چون بزاق دهان نقش محافظتی بسیار مهمی در برابر اسیدها برای مینا ایفا میکند. بزاق خیلی زود اسیدیته دهان را کاهش داده و ph آن را متعادل میکند.

بیشتر بخوانید:

چه کاری برای درمان  یا پیشگیری از فرسایش مینای دندان میتوانم انجام دهم؟

اگر نمیتوانید از مصرف مواد غذایی قندی با ph پایین خودداری کنید دست کم سعی کنید که تنها همراه با وعده های غذایی اصلی آن ها را مصرف کنید. حتی الامکان در میان وعده ها از چنین خوراکی ها و نوشیدنی هایی پرهیز کنید.

نوشیدنی های غیر از آب طبیعی را داخل دهان نچرخانید و بدون مکث آن ها را قورت دهید. هرچه بیشتر نوشیدنی های گازدار و قندی را داخل دهان بچرخانید یا مزه مزه کنید بیشتر با مینای دندان تماس پیدا میکنند و روند تحلیل مینا نیز تسریع پیدا میکند.

تا یکساعت بعد از غذا مسواک نزنید. تا نیم ساعت بعد از مسواک زدن نیز از مصرف نوشیدنی و غذا اجتناب کنید.

دندان های خود را در شبانه روز دست کم ۲ بار مسواک بزنید یکبار قبل از خواب و بار دیگر در ابتدای صبح

کودکان تا سن سه سال باید از یک خمیر دندان خوب با سطح فلوراید حداقل ۱۰۰۰ppm استفاده کنند. کودکان سه سال به بالاتر نیز باید از خمیردندانی استفاده کنند که حاوی  ۱۳۵۰ppm تا ۱۵۰۰ ppm فلوراید است.

درمان فرسایش مینای دندان

فرسایش دندان همیشه نیاز به درمان ندارد. با معاینات منظم و مشاوره به یک دندانپزشک ترمیمی خوب ، تیم دندانپزشکی شما می تواند از بدتر شدن مشکل و فرسایش بیشتر جلوگیری کند. اگر دندان نیاز به درمان دارد ، برای جلوگیری از حساسیت ، باید از مینای دندان و عاج زیر آن محافظت کنید. درمان های رایج برای تحلیل مینای دندان باندینگ دندان و پرکردن ساده دندان هستند با این حال در موارد شدید احتمالا نیاز به روکش دندان یا ونیر دندان دارید.

اگر هنوز اطلاعاتی در باره ونیر دندان این روش ترمیم و زیبایی دندان ندارید کلیک کنید

بریج بر پایه ایمپلنت دندان (Implant-supported bridge)

 وقتی دندان یا دندان‌هایی از دست می‌روند، جای خالی آن‌ها برای سلامتی دهان و دندان مساله ساز می‌شود. بنابراین برای پیشگیری از عوارض خالی ماندن جای دندان ها، باید سریعاً اقدام کرد و به نزد یک دندانپزشک (مانند متخصص ترمیمی و زیبایی دندان) رفت تا با روش هایی مانند ایمپلنت دندان، بریج دندان و دندان مصنوعی این جا یا جاهای خالی را پر کرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر پیرامون سایر روش های جایگزینی دندا از دست رفته همچون ایمپلنت دندان کلیک کنید.

افرادی که یک یا چند دندان کنار هم خود را از دست داده اند و از طرفی دندان های مجاور (جاهای خالی)  دچار پوسیدگی دندان شده اند و یا استحکام کافی ندارند، می توانند از بریج بر پایه ایمپلنت دندان استفاده کنند. در این پل ها (همانطور که در تصویر مشاهده می شود) از دو عدد ایمپلنت تشکیل شده اند و یک پونتیک نیز در وسط جای خالی را پر می کند.

مزایا، معایب و قیمت بریج دندان در سال ۹۹ (بریج بر پایه ایمپلنت)

نیازی به دندان های طبیعی خودمان ندارند. این یعنی برای نصب این بریج ها هیچ نیازی نیست که دندان های مجاور تراشیده شوند یا آسیب ببینند.

بهترین گزینه برای جلوگیری از تحلیل استخوان فک هستند (با توجه به اینکه جای خالی دندان میتواند به  استخوان فک آسیب بزند)

با اینکه هزینه زیادی دارند، اما  هزینه آن ها از کاشت ۳ ایمپلنت مجزا کمتر است

هزینه بریج دندان بر پایه ایمپلنت در سال ۹۹ بین (-) تا (-) تومان است.

 

مزایا و معایب دندانپزشکی با لیزر

 مزایای

برخی از مهم‌ترین فواید یا مزایای دندانپزشکی با لیرزعبارتند از:

درد بسیار کمی دارد

از آنجا که کار با لیزر تهاجم کمتری دارد، در نتیجه درد کمتری نیز برای بیمار ایجاد می‌کند. لیزر این قابلیت را دارد که بدون هیچگونه داروی بیحسی موضعی یا تزریقی، محل مورد نظر را بی حس کند.

اضطراب را کاهش می‌دهد

برخی از افراد از بکاربرده شدن مته های دندانپزشکی توسط متخصص ترمیمی و زیبایی دندان هراس دارند، از آنجا که در کار با لیزر هیچ اثری از مته و دریل نیست، در این روش افراد دیگر ترس و اضطراب ندارند.

بهبود بیمار بهتر و سریعتر  است

بعد از درمان با لیزر، دوره نقاهت و بهبودی بهتری خواهید داشت. زیرا بافت دهان و دندان شما به اندازه‌ای که در روش‌های معمول آسیب می‌بیند، دستکاری نمی‌شود. برای مثال خونریزی و تورم با لیزر دندانپزشکی بسیار کمتر است. همچنین احتمال بروز هرگونه زخم در داخل دهان و دندان به شدت کاهش پیدا می‌کند.

به حفظ دندان ها کمک می‌کند

از آنجا که  لیزر نرم و آهسته عمل می‌کند، در طی کار با آن آسیب کمی به دندان وارد می‌شود. برای مثال برای برداشتن پوسیدگی دندان  بیش از اندازه از بافت دندان تخریب نمی‌شود.

معایب

برخی از معایب لیزر در دندانپزشکی عبارتند از:

آهسته عمل می‌کند

هرچند که لیزر دندانپزشکی در مقایسه با تیغ جراحی، مته ها و سایر ابزارهای دندانپزشکی کاربردهای بیشتری دارد اما بزرگترین ایراد آن کند عمل کردنش است. ممکن است مته‌ها کار را سریع‌تر از لیزر پیش ببرند برای همین دندانپزشکان همیشه از لیزر استفاده نمی‌کنند.

قادر به پیشبرد هر پروسه‌ای نیست!

همانطور که گفته شد، لیزر برای اکثر درمان‌های دندانپزشکی قابل استفاده است. با این حال، همه درمان‌ها با لیزر قابل انجام نیستند. به عنوان مثال، لیزرها را نمی‌توان روی دندان‌هایی که حاوی انواع خاصی از پر کننده‌ها (مانند آمالگام) هستند استفاده کرد. و در مثالی دیگر، نمی‌توان از لیزر  برای برداشتن پرکردگی یا روکش دندان معیوب و یا آماده سازی دندان پیش از گذاشتن بریج دندان استفاده کرد.

گاهی اوقات به دریل کردن نیاز است

در برخی موقعیت‌ها با وجود اینکه از لیزر برای حل مشکلی استفاده می‌شود، اما همچنان ممکن است که دریل کردن نیاز باشد. برای مثال ممکن است به شکل دادن یا صیقل دادن دندان و پرکردگی نیاز باشد. بنابراین در برخی موارد ممکن است روش‌های مرسوم و سنتی استرس‌زا نیز در کنار لیزردرمانی انجام شود.

 

صفحه قبل 1 ... 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 صفحه بعد
<-blogads->