چند غذا و ماده خوراکی مضر برای دندان را بشناسید

 یکی از اصول بهداشت دهان و دهان مصرف برخی غذاها (به عنوان غذاهای مفید برای دندان ها) و اجتناب از برخی مواد دیگر به عنوان غذاهای مضر برای دندان ها است. آنچه در این مقاله می خوانید اطلاعاتی درباره نوشیدنی ها، خوراکی ها و غذاهای مضر برای دندان ها است که می تواند به حفظ سلامتی دندان و ارتقای بهداشت دهان و دندان شما و کودکانتان کمک زیادی کند.

نوشابه اولین و بدترین دشمن دندان است

نوشابه حتی اگر رژیمی باشد باز هم یک گزینه نامناسب برای دندان های شما است. نوشیدن مقادیر زیادی نوشابه گازدار می تواند به اندازه کراک و کوکائین برای دندان های شما آسیب زا باشد و این اصلا شوخی نیست. پس به ما حق دهید که نوشابه را در ابتدای فهرست نوشیدنی ها، خوراکی ها و غذاهای مضر برای دندان قرار دهیم.

نوشابه ها می توانند محیط داخل دهان را اسیدی کنند، تولید پلاک را افزایش دهند و موجب فرسایش مینای دندان شود. به جز تمام این ها، نوشابه می تواند باعث خشکی دهان شوند که خود عامل اصلی پوسیدگی دندان ها است.( اگر هنوز با عوامل تشدید کننده فرسایش مینای دندان اشنا نیستید اینجا کلیک کنید. )

قهوه با شکر و (هر نوشیدنی با شکر)

قهوه و چای در شکل طبیعی خود می توانند نوشیدنی سالمی باشند زیرا حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان و کافئین هستند که سرزندگی به ما می دهند.

اما اگر قهوه را با شکر مصرف کنیم و به نوشیدن آن نیز اعتیاد داشته باشیم خیلی زود به استقبال تغییر رنگ و پوسیدگی دندان ها می رویم. بنابراین قهوه شیرین شده و موارد مشابه را نیز در فهرست نوشیدنی ها، خوراکی ها و غذاهای مضر برای دندان ها قرار بدهیم بهتر است.

بهتر است که شکر را با زایلیتول جایگزین کنیم و یا اینکه به جای نوشیدن قهوه با شکر یک جایگزین خوب مانند شیر یا خامه پیدا کنیم تا خطر پوسیدگی دندان کاهش یابد.( جهت کسب اطلاعات بیشتر پرامون عوامل نشدید کننده پوسیدگی دندان و درمان آن کلیک کنید.)

مرکبات و آب مرکبات خوب هستند اما

مرکباتی مانند لیمو شیرین، لیموترش، پرتقال، گریپ فروت و… هم به عنوان میوه و هم آب میوه خوش طعم هستند و مقدار زیادی ویتامین C دارند. مصرف این میوه ها مخصوصا در این روزهای کرونایی می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. اما یادمان باشد که مرکبات و آب آن ها می تواند برای دندان ها مضر باشد. به همین خاطر ما این مواد را در لیست نوشیدنی ها و غذاهای مضر برای دندان ها قرار داده ایم.

ما مصرف این مواد را منع نمی کنیم و اصولا منع اینکار درست نیست. اما بهتر است که در مصرف آن ها زیاده روی نکنیم و پس از مصرفشان دهان را شستشو دهیم. بعد از ساعت نیز مسواک بزنیم.

بیشتر بخوانید : لمینت دندان

آب نبات ها همیشه برای دندان یک خطر بزرگ هستند

البته هیچ جای تعجبی نیست که آب نبات برای دندان شما مضر است. آب نبات شیرین است و بنابراین باکتری های موجود در دهان شما عاشق مصرف قند موجود در آن هستند. پس از مصرف این قند نیز، باکتری ها اسیدهایی تولید می کنند که باعث پوسیدگی دندانها می شود.

شاید باورتان نشود، اما، آب نبات ترش حتی بدتر از آب نبات های شیرین است. زیرا اسیدیته موجود در آن، به پوسیدگی دندان سرعت بیشتری می دهد.

 

شاخصه های بارز متخصص ترمیم و زیبایی دندان تهران

 بهترین متخصص  ترمیم دندان تهران چه کسی است؟ تمامی دانش آموخته های رشته های تخصصی دندانپزشکی، متخصص ترمیم و زیبایی دندان، پروتز های دندانی، ایمپلنت و سایر موارد زیبایی هستند؛ که شما می‌توانید برای درمان های لمینت، ونیر کامپوزیت و ترمیم لبخند خود، به  کلینیک های دندانپزشکی آن ها مراجعه کنید و از تخصص آنان بهره‌مند شوید. امروزه طیف گسترده ای از کلینیک های ترمیم و زیبایی دندان در تهران، در دسترس هستند؛ که شما برای انتخاب بهترین متخصص ترمیم و زیبایی دندان در تهران باید به چند نکته توجه داشته باشید.

خدمات رسانی کلینیک

یکی از مهمترین ویژگی هایی که یک کلینیک دندانپزشکی در تهران باید داشته باشد این است که بتواند خدمات متناسب و درستی به بیمار بدهد و به عبارتی، بیمار محور باشد. این بدان معنی است که خواسته‌ ها و اهداف شما باید در اولویت قرار بگیرند؛ همچنین کارکنان این کلینیک باید بتوانند رضایت شما را جلب کنند و به سخنان و خواسته های شما احترام بگذارند. به این ترتیب شما می‌توانید به نتایج بهتر در ترمیم و زیبایی در تهران، دست یابید.

سابقه دندانپزشک ترمیم و زیبایی

سابقه خوب دندانپزشک ترمیم و زیبایی دندان از مواردی است که مراجعه کنندگان باید باید به دقت آن را بررسی کنند. شما دندان پزشک خود را چه برای موارد ترمیم دندان و چه برای موارد زیبایی، باید به گونه ای انتخاب کنید که بعدا از انتخاب آن پشیمان نشوید. انتخاب یک دندانپزشک با سابقه بسیار خوب و رضایت بخش می تواند بهترین گزینه در این زمینه باشد. شما می توانید برای این کار از نظرات سایر افراد مراجعه کننده، بهره‌مند شوید و به نتیجه مورد نظر برسید.

بیشتر بخوانید :

تجربه و تخصص دندانپزشک ترمیمی و زیبایی در تهران

تخصص ترمیم و تخصص زیبایی دندان، هر دو از شاخه های دندانپزشکی عمومی به شمار می‌روند که در آن ها علاوه بر مطالعات دندان پزشکی عمومی چند ساله، آموزش تخصصی در زمینه زیبایی یا ترمیم هم انجام می شود.

دندانپزشکی که تجربه زیادی در زمینه دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی دارد، و زمان  زیادی را صرف این تخصص کرده است، احتمال موفقیت اش در دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی بیشتر  می‌شود؛ همچنین استفاده از فناوری های جدید توسط متخصص ترمیم و زیبایی دندان  تهران، در برخی از کلینیک های خوب دندانپزشکی،برای درمان آسان تر بیماران و افزایش سرعت روند درمان و دستیابی به نتیجه بهتر، یکی از مزیت های کلینیک دندانپزشکی به شمار می‌رود.

نوع درمان دندان پزشکی

اولین چیزی که باعث تغییر هزینه مراقبت از دندان و کارهای ترمیم و زیبایی آن می‌شود، نوع درمان آن توسط دندانپزشک است. به عنوان مثال درمان های ساده مانند کشیدن دندان در مقایسه با درمان های ویژه تر مانند درمان ریشه، هزینه کمتری دارند. درمان ریشه دندان نیاز به دقت و مهارت بالایی دارد و زمان بیشتری صرف می‌کند؛ همچنین ممکن است در طول درمان، از درمان های دیگر هم کمک گرفته شود.

 

 

چه دندونپزشکایی جراحی کاشت ایمپلنت دندان انجام میدن؟

 اساساً سه تا دندانپزشک هستند که به صورت تخصصی و حرفه ای کار ایمپلنت دندون رو انجام میدن. دندانپزشک عمومی، جراحان دهان و دندان و متخصصان لثه و جراحی ایمپلنت

واقعا دندانپزشک عمومی میتونه جراحی ایمپلنت انجام بده؟

دندانپزشک عمومی و یا یک دندانپزشک ترمیمی خوب دم دست ترین دندانپزشکه. شما هر مشکلی داشته باشید احتمالا اول میرید به مطب یه دندانپزشک عمومی. اغلب اوقات این دندونپزشک یا خودش آموزش دیده و واجد شرایط کاشت ایمپلنته و یا اینکه شما رو به یک متخصص دندانپزشکی که به صورت ویژه ایمپلنت میکاره ارجاع میده.

بعضی از دندانپزشکان عمومی می تونن و آموزش های لازم رو دیدن که جراحی ایمپلنت انجام بدن. مثلا اگر برای کاشت ایمپلنت شما پیچیدگی خاصی وجود نداشته باشه در ساده ترین حالت دندانپزشک عمومی میتونه بهتون کمک کنه.

اما اگه مورد شما کمی پیچیده س و یا دوست دارید تخصصی تر و بی دردسر عمل کنید، بهتره به جای انتخاب اون دسته از دندانپزشکان عمومی آموزش دیده، برید و یه متخصص لثه و ایمپلنت یا یه جراح دهان و دندان برای خودتون انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید :

لمینت دندان

جراح دهان و دندان میتونه بهترین متخصص ایمپلنت دندان باشه

جراح دهان و دندان احتمالاً بهترین متخصص ایمپلنت دندان هستش چونکه ایمپلنت رو با جراحی میکاره و جراحی هم راست کار این متخصص هست. این جراحان با تبحر خاصی که دارن قادرند به صورت کاملا ایمن و بیخطر عمل رو انجام بدن و شما رو صاحب دندان جدید کنند.

به جز این، اگه قبل از انجام عمل جراحی کاشت ایمپلنت به پیوند استخوان نیاز داشته باشید، این جراح میتونه خودش به تنهایی عمل کاشت پیوند استخوان یا سینوس لیفت و … رو انجام بده.

و در نهایت جراح دهان، فک و صورت بیشتر از دندانپزشک عمومی و متخصص لثه و پریو آموزش دیدن بنابراین برای اطمینان می تونید برای کاشت ایمپلنت جراح دهان، فک و صورت پیدا کنید.

پریودنتیست یا متخصص لثه هم یکی از تخصصاش کاشت ایمپلنته

کاشت ایمپلنت اینطوری که پایه یا فیکسچر ایمپلنت با عبور از لثه داخل استخوان فک کاشته میشه. و چون لثه و استخوان هم به نوعی در حیطه کاری متخصص پریو هست، این متخصص میتونه با حداقل عوارض و درصد موفقیت بالا این عمل رو انجام بده.

 

همه چیز درباره دندان شیری

 شاید برایتان جالب باشد که روند رشد یا رویش دندان شیری کودکان قبل از تولد و در شکم مادرشان آغاز می شود. اما نهایتا حدود 4 تا 6 ماه از تولد نوزاد خواهد گذشت تا یک دندان شیری موفق به خروج و جوانه زدن از لثه شود. هرچند که روند رشد دندان های شیری در کودکان با هم متفاوت است، اما مطابق با یک جدول زمانی خواهد بود. برخی کودکان ممکن است کمی زودتر و یا کمی دیرتر دندان در بیاورند. و قرار نیست که حتما در سن 6 ماهگی دندانی در بیاید. این مقاله  از دنیا دنتال بهترین کلینیک دندانپزشکی در شمال تهران را بخوانید تا با رویش دندان های شیری در کودکان آشنا شده و در این خصوص اطلاعات تکمیلی به دست بیاورید.

2 دندان پیش مرکزی در فک پایین

دندان پیش یا (incisors) همان دندان های جلو هستند. آن ها 4 عدد هستند و در مجموع در داخل دهان 8 دندان پیش داریم. به این دندان ها ثنایا نیز گفته می شود. اولین دندان شیری که از لثه بیرون می آید یکی از دندان های پیش مرکزی، در فک پایین است.

2 دندان پیش مرکزی در فک بالا

بعد از در آمدن 2 دندان پیش در فک پایین، دو دندان پیش دیگر در بالا در می آیند. سن در آمدن این دندان ها بین 8 تا 12 ماهگی است. یعنی تا حدود 1 سالگی حدودا 4 دندان در دهان وجود دارد.

2 دندان پیش جانبی فک بالا

دقیقا بعد از دندان های پیش وسط در بالا، دندان های مجاور یا پیش جانبی هم از لثه بیرون می آیند. سن در آمدن دندان شیری پیش جانبی در فک بالا حدود 9 تا 13 ماهگی است. تا اینجا نوزاد 6 دندان دارد.

دندان های نوزادان در این سن بسیار حساس هستند و نیاز به مراقبت زیادی دارند. قبل از خواب دندان هایشان را مسواک بزنید و رژیم غذایی توصیه شده توسط متخصص دندانپزشکی کودکان را به آن ها بدهید.

2 دندان پیش جانبی در فک پایین

به همان ترتیبی که دندان های جانبی یا طرفی در فک بالا از لثه بیرون آمدند، دندان های پیش جانبی در پایین نیز رشد می کنند. سن رشد آن ها حدود 10 تا 16 ماهگی است.

همانطور که کم کم دندان های دیگری از لثه بیرون می آیند، لزوم دریافت کلسیم برای تقویت استخوان ها و دندان های کودک نیز را فراموش نکنید.

دندان های مولر اول فوقانی

اولین دندان های آسیاب اول در فک بالا رشد می کنند. آن ها از سن حدود 13 تا 19 ماهگی در می آیند.

دندان های مولر اول پایین

بعد از در آمدن دندان آسیاب اول بالا، به همان ترتیب و در سن 14 تا 18 ماهگی دندان های مولر اول فک پایین نیز در می آیند.

در این سن همچنان برای کنترل سلامت دهان و دندان کودک خود هر 6 ماه یکبار با دندانپزشک کودکان یا اطفال مراجعه کنید.

دندان های نیش فک بالا

دندان نیش شیری که به دندان کاسپید یا کی-ناین نیز معروف است، در فاصله 16 تا 22 ماهگی بین دندان های ثنایا و دندان های آسیاب اول در فک بالا ظاهر می شود. کودکان از این سن میتوانند با این دندان شیری غذا را تکه تکه کرده و بهتر غذا بجوند.

تا 3 سالگی کودک شما باید تمام 20 دندان شیری خود را در آورده باشد و مراقبت از آن ها به خوبی انجام شده باشد زیرا عدم مراقبت از آن ها باعث کج در آمدن دندان های دائمی و نیاز به درمان ارتودنسی دندان وجود خواهد داشت.( جهت کسب اطلاعات بیشتر پیرامون درمان های ارتودنسی دندان اینجا کلیک کنید.)

دندان های نیش فک پایین

در حدود سن 17 تا 23 ماهگی کودک، بین دندان های نیش پایین نیز مابین دندان های آسیاب اول و پیش جانبی رشد کرده و بیرون می آیند.

دندان های آسیاب دوم در فک پایین

دندان های آسیاب دوم یا مولر دوم نیز معمولا در سنین 23 تا 31 ماهگی رشد کرده و در می آیند.

دندان های مولر دوم بالا

و در نهایت آخرین دندان شیری که در می آید دندان آسیاب دوم در فک بالا هستند که از سن 25 ماهگی تا نهایتا 33 ماهگی در می آیند.

اگر که در بزرگسالی نیز نیازمند شناخت انواع دندان ها هستید کلیک کنید.

 

بهترین روش اصلاح و ترمیم دندان ها کدام است؟ ونیر و کاشت ایمپلنت

 به طور کلی باید گفت ایمپلنت دندان جایگزین دندان از دست رفته یا جای خالی دندان می‌شوند؛ در حالی که ونیرهای دندانی فقط برای اصلاح نواقص ظاهری دندانهای طبیعی وزیباتر شدن طرح لبخند مورد استفاده قرار می گیرند.

مقایسه ونیر های دندانی با ایمپلنت

•           دوام و طول عمر ونیرهای سرامیکی حدود ۱۰ تا ۱۵ سال است و پس از این مدت نیاز به جایگزین شدن دارند؛ در صورتی که ایمپلنت های دندان یک راه حل دائمی هستند که حدود ۲۵ تا ۳۰ سال دوام می آورند.

•           ونیرهای سرامیکی فقط به سطح روی دندان می چسبند در حالی که پایه های ایمپلنت در یک عمل جراحی مختصر داخل استخوان فک کاشته می شوند و پایه محکمی برای قرار گرفتن تاج دندان ایجاد می کنند.

•           در صورتی که ونیروهای دندانی به خوبی با دندان ها پیوند نخورند احتمال جابجایی آنها وجود دارد. در این شرایط از خط لثه خارج شده و مشکلاتی را مانند پوسیدگی دندان ها و بیماری های لثه ایجاد خواهند کرد. احتمال اینکه پایه ایمپلنت نیز به درستی با استخوان فک جوش نخورد و نتوان تاج دندان پروتزی را روی آن سوار کرد وجود دارد.

•           هر دو روش ایمپلنت دندان و ونیر های دندانی در نهایت ظاهری کاملا شبیه دندان طبیعی خواهند داشت.

ونیر دندان یا ایمپلنت دندان: کدام یک بهتر است؟

ایمپلنت دندان و ونیر های دندانی ( ونیر کامپوزیت یا کامپوزیت دندان ) هر دو با هدف اصلاح طرح لبخند طراحی شده اند. با این وجود تفاوت هایی نیز بین آن ها از لحاظ زیبایی و درمانی وجود دارد که می تواند روی تصمیم گیری شما اثر گذار باشد. هر کدام از این روشها مزایا و معایب خود را دارند و باید از لحاظ زیبایی، عملکرد، نحوه نصب و هزینه مقایسه شوند.

روش کاشت ایمپلنت یکی از جدیدترین روش هایی است که وارد دندانپزشکی زیبایی و درمانی شده است. از لحاظ درمانی، پایه ایمپلنت به جای ریشه دندان طبیعی قرار می گیرد و عملکردی دقیقا شبیه ریشه دندان در استخوان فک ایفا می کند و موجب رشد و استحکام بیشتر آن می‌شود. این پست تیتانیومی حدوداً بین ۳ تا ۶ ماه با استخوان فک جوش می خورد و به عنوان بخشی از استخوان فک عمل می کند. در این مرحله تاج دندان سرامیکی روی ایمپلنت سوار می شود حتی می توان چند تاج را روی یک پایه ایمپلنت سوار کرد تا جای دندان های خالی بیمار پر شده و طرح لبخند او اصلاح شود.

اما ونیر ها، پوست های نازکی هستند که ضخامت آنها کمتر از یک میلی متر است و از سرامیک یا مواد کامپوزیتی ساخته می شوند. وانیر های دندانی، رنگ و شکل های مختلفی دارند که می‌توان منطبق ترین نوع را با دندانهای طبیعی بیمار انتخاب کرد. برخلاف ایمپلنت های دندانی، ونیرها فقط جنبه زیبایی دارند و معمولا بر روی دندان های جلویی نصب می شوند. در صورتی که ایمپلنت های دندانی را می توان به جای تمام دندان های از دست رفته یا حتی دندان‌های عقبی فک بالا یا پایین نیز کاشت.

برای انتخاب بین ونیر های دندان و ایمپلنت دندان باید به این نکته توجه کنید که هر چند ایمپلنت‌های دندان هزینه های بالایی دارند اما زیبایی، راحتی و طول عمر ایمپلنت های دندانی ارزش سرمایه گذاری را دارد. امروزه ایمپلنت های فوری بسیار سریعتر از ونیر های دندانی سرامیکی نصب می شوند. البته توجه به این نکته نیز مهم است که ایمپلنت های دندانی جایگزین دندان های از دست رفته می شوند در صورتیکه ونیرهای دندانی فقط برای پوشاندن ظاهر دندان هایی که دارای نقص های کوچکی هستند؛ به کار می روند.

منبع : کلینیک دندانپزشکی جنت آباد

بوی بد دهان یا هالیتوزیس

 بوی بد دهان یا تنفس بدبو آزار دهنده بوده و بعضی اوقات باعث اضطراب می‌شود. با اینکه داروخانه‌ها پر از آدامس‌ها، خوشبوکننده‌ها، دهانشویه‌ها و سایر محصولات جهت درمان بوی بد دهان هستند اما بیشتر این محصولات تاثیری موقتی داشته و درمانی دائمی محسوب نمی‌شوند. بعضی غذاها، بیماری‌ها یا عادات خاص باعث بدبویی دهان ‌می‌شوند. در بیشتر مواقع می‌توان بوی بد دهان را با حفظ بهداشت دهان و دندان بهبود بخشید، اما در سایر موارد برای درمان این مشکل باید به دندانپزشک  ترمیمی خوب  یا پزشک مراجعه نمود.

بوی بد دهان ناشی از چیست یا علل آن کدامند؟

بوی بد دهان ممکن است منشأ داخل دهانی یا خارج دهانی داشته باشد، گرچه عوامل داخل دهانی بسیار شایع‌تر هستند. بوی بد دهان عمدتاً در اثر فعالیت و تکثیر باکتری‌های داخل دهانی است که منجر به تولید مولکول‌های شیمیایی می‌شود که حاوی سولفور است و بوی ناخوشایندی دارند.

بیشتر بخوانید :

ایمپلنت دندان

لمینت دندان

۱. دندان‌ها و لثه‌ها

شایع‌ترین دلایل بوی نامطبوع دهان را باید در لثه‌ها و دندان‌ها یافت.

باقی‌ ماندن پلاک میکروبی روی دندان باعث ایجاد پوسیدگی دندان می‌شود که در صورت پیشرفت و ایجاد حفره به محلی مملو از باکتری و محصولات باکتریایی تبدیل می‌شود که خود از عوامل بوی بد دهان است. پیشرفت پوسیدگی به نوبه خود باعث التهاب و عفونت ریشه‌ها و ایجاد آبسه‌های دندانی خواهد شد که خود از دیگر عوامل بوی بد دهان خواهد بود.

۲. خشکی دهان

بزاق از ترکیب‌های بسیار با ارزشی است که دهان را به طور دائم تمیز می‌کند. همچنین بزاق ترکیب‌های حاصل از باکتری‌های پوسیدگی‌زا را خنثی و به پیشگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌کند. بنابراین یکی از عوارض کمبود بزاق می‌تواند بوی بد دهان باشد. کم آب شدن بدن به هر دلیلی مانند تشنگی و گرسنگی طولانی یا مصرف برخی داروها می‌تواند باعث خشکی دهان شود.

۳. سیگار

دود سیگار به علت بوی تند ترکیب شیمیایی آن باعث خشکی دهان و همچنین مستعد کردن محیط برای ایجاد بیماری‌های لثه می‌شود.

۴. زبان

سطح زبان مملو از پرزهای چشایی است که طبعاً بین پرزها، شیارها و فضاهایی تشکیل می‌شود به طوری که عمق این شیارها خصوصاً در قسمت عقب زبان بسیار بیشتر است. این فضاها منطقه مناسبی برای رشد و تکثیر باکتری‌های گرم منفی است که باعث بوی بد دهان می‌شوند.

۵. بیماری‌های سیستمیک

در افراد مبتلا به دیابت حالتی به نام کتواسیدوز دیابتی وجود دارد که در آن بدن قادر به شکستن گلوکز و استفاده از آن به‌عنوان مهمترین منبع انرژی نیست. در این حالت بدن شروع به شکستن چربی می‌کند و به دنبال آن در بدن یک ماده شیمیایی به نام کتون تولید می‌شود که منجر به تولید نفس نامطبوع در بیماران دیابتی می‌شود.

 

آبسه های دندانی چه هستند؟ علایم، تشخیص و درمان آبسه دندان

 آبسه دندان یک ساختار کیسه مانند کوچک در اطراف دندان ها است که پر از چرک است. این کیسه کوچک نتیجه فعالیت باکتری ها و عفونت باکتریایی است که البته بخش های مختلف دهان و دندان را درگیر خود میکند. آبسه ها در اغلب موارد دردناک هستند و درد ناشی از آن ها میتواند به گردن یا حتی گوش گسترش پیدا کند. این مقاله را بخوانید با این ساختارهای کوچک، انواع و نحوه درمانشان بیشتر آشنا شوید.

انواع آبسه دندان

ما دست کم سه نوع مختلف آبسه دندانی داریم:

آبسه پری آپیکال که محل تشکیلش تقریبا در نوک ریشه دندان است

آبسه پریودنتال که روی لثه و در کنار ریشه دندان شکل میگیرد. این نوع آبسه ها میتوانند حتی به استخوان های اطراف دندان نیز منتشر شوند.

و در نهایت آبسه لثه که دقیقا روی لثه ها شکل میگیرند.

علائم آبسه دندان کدامند؟

درد منتشر در اطراف دهان و یا لثه مهمترین و اصلی ترین علامت و نشانه آبسه‌ها است. دردی که در این حالت شخص مبتلا حس میکند ناگهانی است و کم کم با گذشت زمان بدتر هم میشود.

سایر علایم آبسه دندان عبارتند از:

گسترش درد به گردن و گوش ها

بدتر شدن درد حین خوابیدن یا دراز کشیدن

دندان درد حین جویدن غذا

قرمز و متورم شدن لثه ها که ناشی از التهاب آن ها است

افزایش حساسیت دندان تقریبا به همه چیز( جهت کسب اطلاعات بیشتر پیرامون دلایل حساسیت دندان به این صفحه مراجعه کنید.)

لق شدن دندان

بد بو شدن دهان

احساس مزه فلزی یا ناخوشایند در دهان

متورم شدن غد لنفاوی و بزاقی گردن و بناگوش

تب

برای مطالعه بیشتر :

 

درمان آبسه دندان چیست؟

مهمترین هدف درمان آبسه دندان معمولا تخلیه چرک، از بین بردن عفونت و همچنین تسکین درد ناشی از آن است. بسته به اینکه شما چه علایمی را تجربه میکنید دندانپزشک از دندان شما با کمک اشعه ایکس عکس میگیرد. تا علت اصلی چرک تشخیص داده شود و متناسب با آن درمان خوبی در نظر گرفته شود. برخی از درمان ها برای این عارضه عبارتند از:

ترکاندن و تخلیه آبسه دندان: دندانپزشک یک سوراخ و یا برش کوچک روی آبسه ایجاد میکند سپس چرک و همه ترشحاتش را خالی کرده و همه دهان را با دقت تمیز میکند.

درمان ریشه کانال: اگر ریشه دندان آسیب دیده باشد یا‌آپسه در آنجا شکل گرفته باشد، دندانپزشک باید سریعا کیسه چرک را تخلیه کند تا آسیب بیشتری به ریشه دندان وارد نشود.

کشیدن دندان: اگر دندان به قدری اوضاعش خراب باشد که امیدی به نجاتش نباشد دندانپزشک از خیر در آوردن و ترکاند آبسه میگذرد و یکجا دندان را در خواهد آورد.

آنتی بیوتیک برای آبسه دهان: اگر عفونت گسترش نیافته باشد، صرفا تخلیه آبسه دندان و تمیز کردن آن کافی است . اما اگر عفونت به بخش های اطراف آبسه منتقل شده باشد برای خشکاندن چرک و عفونت باید از دارو استفاده کرد. درمان آبسه با دارو آنتی بیوتیک میتواند در این وضعیت مفید باشد.

حذف جسم خارجی: اگر شکل گیری کیسه چرک به دلیل ورود یک جسم خارجی به داخل دندان، لثه یا مغز دندان باشد، جسم خارجی باید خارج شود و دهان با محلول های ضدعفونی کننده شستشو داده شود.

داروهای دیگر: اگر دندان درد ناشی از آبسه شدید است و نمیتوانید در لحظه به دندانپزشک مراجعه کنید میتوانید درمان آبسه با دارو های غیرنسخه ای مسکن مثل ایبوپروفن به شما توصیه میشود. بعد از آن دهان خود را با آب گرم و نمک بشویید.

رفرنس

مهم ترین عامل در شکست ایمپلنت دندان چیست؟

 ایمپلنت روشی محبوب در بین بیماران است که امید به داشتن طرح لبخند  زیبا و درخشان را در آنها زنده کرده است. جایگزینی دندان های از دست رفته، هیچ وقت به اندازه این روش طبیعی و ماندگار نبوده است. اما ایمپلنت به همان نسبت که شبیه دندان طبیعی است، به همان اندازه نیز دچار بیماری های دهان و دندان می شود. بیماری پری ایمپلنت یکی از این عوارض است که به التهابی پاتولوژیک در اطراف پایه ایمپلنت گفته می شود. مراجعه و تشخیص به موقع سهم زیادی در موفقیت درمان دارد. عدم درمان باعث شکست ایمپلنت و از دست رفتن آن می شود. در ادامه با کلینیک دندانپزشکی ایده آل همراه باشید تا با این عارضه بیشتر آشنا شوید.

بیماری پری ایمپلنت:

این عارضه به دو دسته زیر تقسیم می شود:

موکوزیت پری ایمپلنت:

موکوزیت به التهاب و زخم در بافت نرم در اطراف ایمپلنت اشاره دارد و یک پاسخ برگشت پذیر به پاتوژن های پریودنتال است. معمولا روش های درمانی ساده و رعایت بهداشت دهان و دندان باعث برگشت بیماری و بهبودی بافت آسیب دیده می شود. عدم درمان باعث تشدید عارضه به نوع پیشرفته تر آن می شود.

پری ایمپلنتایتیس:

پری ایمپلنتایتیس نوع پیشرفته بیماری است. فرآیند التهابی مخرب این بیماری بر روی بافت نرم و سخت اطراف ایمپلنت دندان تاثیر می گذارد. این بیماری شدیدتر از نوع قبلی است و منجر به تحلیل استخوانی در موضع التهاب می شود. درمان این عارضه به روش های جراحی و تهاجمی نیاز دارد. عدم موفقیت در درمان باعث شکست ایمپلنت و از دست رفتن آن می شود.

علائم موکوزیت:

خونریزی با بررسی موضع التهاب

قرمزی و تورم بافت نرم

عدم تحلیل استخوانی در موضع آسیب دیده

علائم پری ایمپلنتایتیس:

نقص استخوانی حفره ای شکل در موضع مبتلا

خونریزی یا ترشح چرک در بررسی بافت مبتلا

پاکت بیش از ۴ میلی متر در اطراف پری ایمپلنت

برای تشخیص این عارضه وجود صرفا یکی از علائم فوق کافی نیست. تشخیص و تایید این عارضه به بررسی جامع و کامل توسط دندانپزشک نیاز دارد. در صورتی که در ناحیه ایمپلنت دچار التهاب و خونریزی هستید یا احساس می کنید دندان ایمپلنت شده کمی متحرک است، برای معاینه و درمان هر چه سریع تر به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

درمان بیماری پری ایمپلنت باید به صورت سیستماتیک انجام گیرد. رفع پلاک و باکتری از عمق پاکت ها به همراه جراحی و/یا روش های غیر جراحی در کنار تجویز داروهای آنتی بیوتیکی برای پیشگیری از پیشرفت بیماری ضروری است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر پیرامون ایمپلنت دندان این روش جایگزینی دندان از دست رفته کلیک کنید.

 

با شکستن یا افتادن لمینت چه کنیم؟

 به عنوان یک قاعده کلی، وقتی لمینت دندان می‌شکند یا می‌افتد یا به هر طریقی آسیب می‌بیند، خودتان سعی نکنید آن را به دندان بچسپانید. تلاش شما برای چسپاندن مجدد لمینت ممکن است باعث وارد شدن آسیب بیشتر به آن شود. این کار را تنها به متخصص ترمیمی و زیبایی خود بسپارید. و به طور کلی در خصوص افتادن لمینت دندان، جدا شدن یا شکستن آن به موارد و نکات زیر توجه کنید.

اگر لمینت دچار آسیب فیزیکی شده به این نکته توجه کنید

اگر لمینت دچار شکستگی، لب پر شدن و خلاصه آسیب فیزیکی شده آن را در یک جعبه کوچک قرار داده و به مطب متخصص ترمیمی و زیبایی خود ببرید. او درباره نحوه جایگزینی لمینت توضیحات کاملی ارائه خواهد کرد و وضعیت د هان و دندان پس از این اتفاق را به خوبی بررسی می کند.

اگر سن لمینت شما بالا است

چنانچه برای مدت زمان طولانی است که لمینت انجام داده‌اید و اکنون با گذشت زمان متوجه شل شدن آن شده‌اید به یک متخصص ترمیمی و زیبایی مراجعه کنید. دندان‌های شما باید معاینه شوند و وضعیت آن‌ها پس از تمیز شدن سطح‌شان بررسی شود. سپس اقدام به نصب لمینت جدید کنید و یا درباره نحوه اصلاح مجدد طرح لبخند با دندانپزشک صحبت کنید.

در این موارد احتمالا نیاز به تجدید نظر است

اگر مدت زمان زیادی از نصب لمینت نگذشته و متوجه شل شدن، شکستن و یا افتادن لمینت شده‌اید و خودتان هیچ بی‌ملاحظه‌گی انجام نداده‌اید که باعث بروز این اتفاق شود، احتمالا ایراد از اتصال لمینت به دندان است. اگر قرار است دندانپزشک از همان چسپ و تکنیک برای اتصال مجدد لمینت استفاده کند بهتر است از او درخواست کنید که در نوع مواد و تکنیک مورد استفاده تجدید نظر کند و یا به یک دندانپزشک دیگر مراجعه کنید.

اگر دندان آسیب دیده و نمی‌توان آن را لمینت کرد چه کنیم؟

اگر آسیب به دندان باعث افتادن لمینت دندان شده و این آسیب وسیع و گسترده باشد، به جای نصب مجدد لمینت دندان احتمالا باید به فکر روکش دندان باشید.

با تاکید بیشتر، خودتان اقدام نکنید

سرانجام و با تاکید مجدد، به یاد داشته باشید که هرگز سعی نکنید لمینت افتاده خود را حتی اگر آسیب ندیده و کاملا سالم است خودتان بچسپانید. چسب مورد استفاده برای چسباندن لمینت به دندان، نوع خاصی از چسب‌های دندانپزشکی است و تنها در دسترس دندانپزشکان قرار دارد. بنابراین به این راحتی‌ها قادر به تهیه آن نخواهید بود. اگر با چسپ معمولی لمینت افتاده را بچسپانید ممکن است با عوارض خاصی روبرو شوید. زیرا مواد بکار رفته در چسپ‌های معمولی برای ما سمی است.

 

آشنایی با انواع دندان ها و کاربرد هر کدام

 بیشتر بزرگسالان 32 دندان دارند که دندان های دائمی یا ثانویه نامیده می شوند. انواع دندان های بزرگسالان عبارتند از:

  • 8 دندان پیشین
  • 4 دندان نیشآ
  • 8 پرمولر
  • 12 دندان مولر یا آسیای از جمله 4 دندان عقل

انواع دندان در کودکان کدامند؟

کودکان فقط 20 دندان دارند که دندان های شیری با موقتی یا دندان کودکان نامیده می شوند. دندان های شیری در هر فک 10 عدد هستند و انواع دندان شیری عبارتند از:

  • 4 دندان پیش
  • 2 دندان نیش
  • 4 دندان آسیاب یا آسیا

بیشتر بخوانید :

دندان پیشین

هشت دندان پیشین شما در قسمت جلوی دهان قرار دارد. چهار تا از آنها در فک بالا و چهار تا در فک پایین دارید. دندانهای پیش معمولا کووچک هستند. آنها دارای لبه های تیز هستند که به شما کمک می کند غذا را گاز بگیرید. هر زمان دندان های خود را در چیزی مانند سیب فرو می کنید ، از دندان های ثنایا یت پیشین کمک خواهید گرفت. دندان های پیش معمولاً اولین مجموعه دندان هایی هستند که رویش می کنند و در حدود 6 ماهگی ظاهر می شوند. دندان دائمی پیش در سنین 6 تا 8 سالگی جوانه میزنند.

انواع دندان نیش

چهار دندان نیش شما در کنار دندان های پیشین شما قرار دارد. شما دو دندان نیش در فک بالایی و دوتای دگیر در فک پایینی و در دو طرف دندان های پیشینن دارید. دندان های نیش دارای یک سطح تیز و شارپ برای پاره یا تکه تکه کردن مواد غذایی هستند.

دندان آسیاب کوچک یا پری مولار یا مولر

هشت دندان پریمولار یا مولر یا آسیاب کوچک یا آسیای کوچک شما در کنار دندان نیش قرار دارند. 4 دندان آسیاب کوچک در فک بالا و 4 تای دیگر در فک پایین. دندان های پری مولر بزرگتر از دندان های نیش و دندان های ثنایا هستند. آنها دارای یک سطح صاف با برجستگی هایی برای خرد کردن و آسیاب کردن مواد غذایی به قطعات کوچکتر هستند تا بلع آن آسان تر شود. دندانهای پری مولار شیری با پری مولارهای دائمی جایگزین می شوند. نوزادان و کودکان خردسال فاقد دندان پرمولر هستند. زیرا این دندان ها تا حدود 10 سالگی شروع به آمدن نمی کنند. تصویر بالا مشخصا دندان های عقل را نشان میدهد که دندان های آخرین ردیف از هر قوس فکی هستند.

انواع دندان آسیاب یا مولار

به دندان های خلفی انسان دندان آسیاب یا دندان مولار یا مولر (molars) گفته می شود. این دندان ها 12 عدد هستند و بزرگترین و محکم ترین دندان ها در قوس فکی شما به شمار میروند. شما شش دندان آسیاب در فک بالا و شش دندان دیگر در پایین دارید. به هشت دندان مولار یا دندان آسیاب شما بر اساس زمانی که به طور معمول جوانه میزنند یا از لثه بیرون می آیند دندان آسیاب 6 ساله و یا دندان آسیاب 12 ساله گفته میشود.

تعداد دندان های عقل

بزرگ بودن سطح جویدنی دندان های آسیاب به شما کمک می کند تا مواد غذایی را بهتر خورد کنید. دندان های آسیاب شامل 4 دندان عقل می شوند که آخرین مجموعه دندان هایی هستند که جوانه میزنند یا از لثه بیرون می آیند. این دندان ها معمولاً در سنین 17 تا 25 سالگی به طور کاملا رشد میکنند.

نکات پایانی درباره تعداد و انواع دندان در انسان

32 دندان شما به عنوان یک انسان بالغ برای گاز گرفتن و ساییدن غذا ضروری است. شما همچنین به دندان های خود نیاز دارید تا بتوانید واضح صحبت کنید. در حالی که دندان های شما طوری شکل گرفته اند که تا سالیان سال در داخل دهان شما باقی بمانند اما اگر به درستی از آن ها مراقبت نکنید قطعا تا آخر عمر از نعمت آن ها بهره نخواهید برد. با دقت از آن ها مراقبت کنید و هر 6 ماه یک بار برای چکاپ کم هزینه به یک دندانپزشک خوب  مراجعه کنید. برای خوب نگه داشتن دندان ها، به طور مرتب از نخ دندان و مسواک استفاده کنید و هر شش ماه با تمیز کردن حرفه ای دندان ها، جرم گیری دندان یا بلیچینگ دندان زیبایی و سلامت بیشتری برای دندان های خود به ارمغان بیاورید.( جهت کسب اطلاعات ببشتر پیرامون بلیچینگ دندان کلیک کنید.)

رفرنس

صفحه قبل 1 ... 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 صفحه بعد
<-blogads->