ترمیم غیر مستقیم دندان ها

 در حوزه ترمیم دندان به صورت غیر مستقیم دندان ، ساخت مواد و مراحل اولیه در بیرون از دهان فرد انجام می شود. از جمله مثال های آن نیز می توان به ونیر ها، تاج ها، پل ها و ایمپلنت ها اشاره کرد. در حالی که برخی افراد معتقدند پروتز های دندانی نوعی از ترمیم غیر مستقیم به شمار می رود، این عبارت معمولا مربوط به یک تعمیر دائم یا نیمه دائم می شود و امکان خارج کردن آن وجود ندارد.

از آنجای که این پروسه به کار بیشتری نیاز دارد (مراحلی از قبیل، معاینه دهان و دندان ها، آماده کردن دندان، ساخت مواد و یک ونیر موقت، روکش های دندانی قیمت این روش معمولا بالا است. از طرفی آن ها می تواند ظاهر دندان های شما را بهبود بخشند و یک راهکار پایدار، طولانی مدت و خوب را برای آسیب های دندانی شدید شما باشند.

باندینگ دندان

ونیر ها، یا همان باندینگ های غیر مستقیم دندانی، لایه های باریکی از پورسلین هستند که می توانند جایگزین و یا پوسته روی مینای یک دندان آسیب دیده، لک شده و یا دارای شکل نامناسب باشند. این روکش ها متناسب با شکل و رنگ دندان های شما طراحی و تولید می شوند و بسیار جذاب و خواستنی هستند چرا که رنگ و شفافیت آن ها شباهت زیبایی به مینای دندان طبیعی شما دارد.

روکش های دندان

روکش های دندانی که به آن ها سر پوش های دندان نیز می گویند ، موادی هستند که به شکل کامل سطح دندان ها را می پوشانند. این روکش ها معمولا بر روی یک سطح از قلب آماده شده و به کمک چسب مخصوص دندان قرار می گیرند. در نتیجه قدرت و ظاهر یک دندان بهبود خواهد یافت. روکش ها ممکن است به کمک فلز، سرامیک و یا یک کامپوزیت ترکیبی فلز و سرامیک تولید شوند.

پل های دندان

پل های دندانی، در واقع دندان های مصنوعی هستند که بین دندان های واقعی افرد قرار می گیرند تا فضای بین آن ها را پر کنند به عنوان مثال در جایی که دندانی کشیده شده باشد و یا وجود نداشته باشد. دندان طبیعی که این پل ها را ساپورت می کند را اباتمنت می گویند. یک پل ممکن است فیکس باشد ( در بین دو اباتمنت قرار داشته باشد)، فقط به یک اباتمنت متصل باشد و یا به اباتمنت های نزدیک خود با چسب متصل گردد. پل های دندانی عموما از جنس پوسلین، فلز و یا ترکیب پورسلین و فلز ساخته می شوند.

بیشتر بخوانید : مرکز دندانپزشکی کودکان

ایمپلنت دندان

ایمپلنت ها ابزاری مخصوص دندان هستند که به کمک عمل جراحی به استخوان فک افراد متصل می شوند. ممکن است ازایمپلنت دندان برای نگه داشتن یک روکش دندان یا پل استفاده شود. این پروسه می تواند معمولا به قدم های متعددی نیاز داشته باشد تا یک پروتز موقت ایجاد شود، دندان آسیب دیده کشیده شود، محل مربوط به ایمپلنت آماده شود، پروتز دائمی تولید شود و در نهایت در جای خود قرار گیرد. پس از اتمام این پروسه ممکن است سه تا شش ماه طول بکشد تا استخوان جدید در اطراف ایمپلنت شکل گیرد که آن را در یک مکان به خوبی نگه دارد.

 

رایج‌ترین روش‌های ترمیم سایش دندان‌ها

 سایش دندان چیست؟

سایش یا ساییدگی دندان به معنای از بین رفتن بافت دندان به طرقی غیر از پوسیدگی دندان است. سایش دندان یک مشکل بسیار شایع است که تقریباً در 97٪ از جمعیت رخ می دهد. این مشکل یک روند طبیعی و فیزیولوژیک است که در طول زندگی اتفاق می‌افتد، اما با افزایش طول عمر افراد و استفاده مداوم از دندان‌ها در طول زندگی، احتمال کاهش سطح و کوتاه شدن دندان‌ها قابل توجه‌تر می‌شود.

باندینگ دندان (Dental bonding )

در صورت وجود سایش مینایی به میزان جزئی تا متوسط ​، می‌توان از روش‌های باندینگ دندان جهت درمان آن استفاده کرد. باندینگ دندان شامل روش‌هایی است که طی آن یک ماده کامپوزیتی همرنگ دندان روی سطح دندان‌هایی که دچار سایش شده‌اند اعمال می‌شود تا ظاهر طبیعی‌تری به خود بگیرند. ترمیم‌های کامپوزیتی و کامپوزیت‌ ونیرها جزو این روش‌های درمانی هستند. علاوه بر اصلاح طرح لبخند ، باندینگ دندان همچنین ممکن است حساسیت دندان را کاهش داده و مشکلات مربوط به نامتقارن بودن لبخند را نیز برطرف کند.

لمینت دندان (Dental laminate)

لمینت‌ها لایه‌های نازکی از جنس پرسلن هستند که برای بهبود رنگ، شکل و اندازه دندان‌ها به آن‌ها متصل می‌شوند. لمینت‌ دندان همچنین می‌تواند با باند شدن به سطح دندان‌ها، حساسیت آن‌ها را کاهش داده تا در معرض آسیب و تغییر رنگ کمتری قرار بگیرند.

روکش دندان (Dental crown)

چنانچه دندان بیش از حد آسیب دیده یا دچار سایش شده باشد، ممکن است از روکش‌های دندانی جهت بازسازی دندان‌ها استفاده شود.

روکش‌ دندان انواع مختلفی دارند که دندانپزشک بر اساس نوع و موقعیت دندان و همچنین میزان و شدت سایش دندان‌ها، یکی از این انواع را جهت درمان انتخاب می‌کند.

 

چگونگی تشکیل پلاک ها به روی دندان و جرم گیری

 بطور طبیعی ترشح بزاق دهان حاوی املاح و مواد معدنی می باشند ، با رسوب این املاح در سطوح خارجی دندان و پیوستن باکتریها ، میکروبها و مانده مواد غذایی به این رسوبات به تدریج مراحل اولیه تشکیل پلاک آغاز می شود. در آغاز شکل گیری پلاک به راحتی می توان آنها را به وسیله مسواک و نخ دندان از بین برد اما در صورتی که پلاک ها  به موقع از سطح دندان پاک نشوند به مرور زمان حجیم شده و پس از مدتی به جرم تبدیل می شوند . پلاک ها  به طور معمول قابل رویت نیستند ولی جرم ها را می توان به راحتی مشاهده کرد .جرم ها از بافت سختی تشکیل شده اند و به وسیله مسواک و نخ دندان نمی توان آنها را از سطح دندان پاک کرد. یکی از عوامل پوسیدگی دندان حضور جرم ها بر سطح دندان است. جرم ها باعث بوی بد دهان و بیماری های لثه شده  و  سلامت دندان را تهدید می کنند. با جرم گیری دوره ای فضای دهان سالم تر شده و بد رنگی دندان هم برطرف می شود.

آیا جرم دندان باعث تخریب و شل شدن لثه می شود ؟

اگر به موقع جرم ها به وسیله جرم گیری از روی دندان برداشته نشوند به تدریج  استخوان نگهدارنده دندان تحلیل رفته ، لثه  ها  تخریب شده و در نهایت دندان ها شل می شوند .

آیا قبل از ارتودنسی باید دندان ها را جرم گیری کرد ؟

ارتودنتیست شما ترجیح می دهد که قبل از نصب براکت ها روی دندان شما ابتدا دندان ها جرمگیری شده و پس از ترمیم پوسیدگی ها  اقدام به ارتودنسی شود .

عمل جرمگیری قبل از ارتودنسی بوی بد دهان را از بین برده و به بهداشت دهان و دندان کمک می کند به این ترتیب ارتودنسی دندان ها بعدا با مشکل روبرو نمی شود .

اگر هنوز با درمان های ارتودنسی دندان آشنا نیستید کلیک کنید.

آیا جرم گیری باعث از بین رفتن مینای دندان می شود ؟

با جرم گیری تنها پلاک ها و جرم ها از سطوح دندان پاک می شوند وعمل جرم گیری هیچ آسیبی به مینای دندان وارد نمی آورد .

در گذشته مردم تصور می کردند  که جرم گیری باعث از بین بردن مینای دندان می شود اما امروزه  براین باورند که این جرم ها هستند که دندان را خراب می کنند نه جرم گیری

علاوه برآن جرم ها باعث آسیب جدی به  دندان ، لثه ، و بافت نگهدارنده دندان شده و محلی مناسب برای تجمع و تکثیر میکروب ها هستند .

آیا جرم گیری دندان ها را حساس می کند ؟

جرم ها به خاطر قطر و ضخامتی که دارند مانند یک لایه و عایق حرارتی روی دندان می باشند و تاحدودی جلوی احساس سرما و گرمای دندان را می گیرند .

پس از جرم گیری و برداشتن این لایه دندان کمی حساس شده و احساس سبکی می کند .

البته این احساس سبکی و حساسیت کوتاه مدت بوده و پس از چند روز ازبین می رود .

 

درمان دندان شکسته شده و ترک خورده

 پر کردن دندان

اگر فقط یک قطعه کوچک مینای دندان را خرد کرده اید ، دندانپزشک شما ممکن است با پر کردن آسیب را تعمیر کند.

کامپوزیت دندان

اگر شکستگی در  قسمت جلوی دندان باشد یا هنگام لبخند زدن دیده شود ، احتمالاً دندانپزشک از روش کامپوزیت استفاده می کند که قابلیت اصلاح دندان به رنگ طبیعی را دارد.

کامپوزیت دندان روشی ساده است که به طور معمول نیازی به بی حسی دندان ندارد. دندانپزشک پس از شکل دادن به مواد کامپوزیت متصل به دندان، از نور ماوراء بنفش برای سخت شدن مواد استفاده می کند.

کامپوزیت دندان یکی از روشهای دندانپزشکی برای برطرف کردن شکستگی، لب پریدگی، ترک خوردگی، تغییر رنگ و اصلاح شکل دندان و نیز اصلاح و درمان فاصله بین دندان ها و خط میانی نامتقارن دندان ها می باشد. چنانچه دندان دچار پوسیدگی باشد پیش از استفاده از کامپوزیت دندان، پوسیدگی دندان برطرف می شود. در صورت رعایت منظم و کامل بهداشت دهان و دندان طول عمر کامپوزیت دندان می تواند بیش از ده سال باشد. در این روش نیاز به بیهوشی بیمار وجود ندارد.

لمینت دندان

لمینت دندان در اصلاح زیبایی و ترمیم دندان بسیار کاربرد دارد. اگر مراقبت از ونیر پرسلن به  خوبی انجام شود می توان ماندگاری آن را تا بیش از سی سال افزایش داد.

بیشتر بخوانید : هزینه لمینت دندان

روکش دندان

در شکستگی های شدید لازم است که دندان روکش شود. روکش دندان پرکابرد ترین روش دندانپزشکی برای ترمیم دندان های شکسته می باشد. روکش ها هم از دندان ها محافظت می کنند و هم ظاهر دندان را زیباتر می کنند. با قرار دادن روکش روی دندان، دندان شکسته شده می تواند فشار جویدن را تحمل کند.

عصب کشی دندان

چنانچه شکستگی دندان تا ریشه دندان پیش رفته باشد لازم است که دندان شکسته شده عصب کشی شود. معمولا پس از عصب کشی دندان از روکش دندان نیز استفاده می شود تا شکستگی بیشتر پیشگیری شود. در عصب کشی دندان پوسیدگی دندان نیز برطرف می شود. برخلاف تصور اغلب بیماران، عصب کشی دندان دردناک نیست و انجام آن به روش درست  مانع از درد و ناراحتی بیمار می شود.

بریج دندان

در برخی موارد ممکن است شکستگی دندان تا زیر خط لثه ادامه داشته باشد. در چنین مواردی دندان قابل ترمیم نیست. در این صورت دو گزینه برای درمان وجود دارد. استفاده از بریج و یا ایمپلنت دندان.

بریج دندان یک دندان نمادین یا مصنوعی است که به جای دندان از دست رفته قرار می گیرد و توسط دندان های اطراف نگهداشته می شود. چنانچه دندان های اطراف دندان  شکسته شده و از دست رفته، توانایی نگداشتن بریج را نداشته باشند در اینصورت می توان از ایمپلنت دندان برای درمان استفاده کرد. جنس بریج ها از فلز یا سرامیک و یا ترکیبی از هردو می باشد. دندانپزشک متخصص با بررسی وضعیت بیمار تصمیم می گیرد که از کدام یک از انواع بریج استفاده کند.

ایمپلنت

در کاشت ایمپلنت، دندان شکسته کشیده می شود و پایه ایمپلنت به جای ریشه دندان در فک بیمار قرار می گیرد و استخوان فک جوش می خورد و با آن ادغام می شود. طول عمر ایمپلنت دندان در صورت مراقبت از آن دائمی است. در مواردی که تراکم استخوان کافی در فک برای انجام ایمپلنت وجود نداشته باشد، پیوند استخوان پیش از درمان ایمپلنت انجام می گیرد.

منبع : کلینیک دندانپزشکی جنت آباد

پلاک دندانی چیست؟

 ماده‌‌ی چسبنده‌ی نرم، شفاف و محکم اتصال‌یافته‌ای که روی سطح دندان‌ها تجمع می‌یابد، به شکل شایع پلاک خوانده می‌شود. این ساختمان با اصطلاح پلاک باکتریایی یا پلاک میکروبی بهتر توصیف می‌شود، چرا که تقریبا تمام آن از باکتری‌ها و تولیدات آن‌ها تشکیل می‌شود. چسبندگی پلاک به سطح دندان‌ها و سایر ساختمان‌های جامد در دهان به حدی محکم است که جریان بزاق یا اسپری آرام آب بر روی این سطوح قادر به جدا کردن آن نمی‌باشد.

پلاک باکتریایی چگونه تشکیل می‌شود؟

درواقع تجمع پلاک روی دندان‌ها نتیجه‌ی سلسله وقایعی فوق‌العاده سازمان‌یافته و برنامه‌ریزی‌شده است. بقای موجودات در محیط دهان به توانایی آن‌ها به اتصال سطوح بستگی دارد. باکتری‌هایی که قادر نباشند به سطوح دهانی مثل مخاط و سطوح دندانی چسبندگی پیدا کنند و معلق بمانند، با بزاق دهان شسته شده و حذف می‌شوند. باکتری‌های موجود در پلاک دندانی که عمدتا از نوع استرپتوکوک‌ها هستند، دو خاصیت مهم دارند:

خاصیت چسبندگی به دندان‌ها و یا هر ساختمان جامد دیگری در دهان مثل ترمیم‌ها، بریس‌ها ی ارتودنسی و یا انواع پروتز مثل روکش‌ها ( لمینت دندان ، کامپوزیت روکش های تمام سرامیک و...)و پروتز پارسیل و حتی جرم‌ها‌ی دندانی

خاصیت پیوستگی به یکدیگر و تشکیل توده یا کلنی دادن

چگونه پلاک دندانی سبب ایجاد پوسیدگی می‌شود؟

در مراحل اولیه‌ی تشکیل پلاک این مجموعه قابلیت بیماری‌زایی ندارد، زیرا به طور اعم از جوامع هوازی تشکیل شده و عموما فاقد تعداد کافی یا انواع خاص از باکتری‌های بیماری‌زا می‌باشد. بنابراین توانایی تولید مقادیر کافی از محصولات مخرب حاصل از متابولیسم را دارا نمی‌باشد.

چگونه پلاک دندانی سبب ایجاد بیماری‌های لثه‌ای می‌شود؟

پلاک دندانی به دو دسته‌ی فوق‌لثه‌ای و تحت‌لثه‌ای تقسیم می‌گردد. پلاک فوق‌لثه‌ای در قسمت بالای مارجین‌های (لبه‌ها) لثه‌ها و یا درست در محاذات مارجین‌های لثه‌ای دیده می‌شوند و پلاک تحت‌لثه‌ای در زیر مارجین‌های لثه‌ای، بین دندان و بافت شیار لثه‌ای مشاهده می‌گردند.

چه عواملی تجمع پلاک را مستعد می‌سازند؟

بعضی از فاکتورها موجب می‌گردند تجمع و گیر پلاک دندانی تسریع شده و در عین‌حال برداشت آن توسط شخص دشوارتر گردد. این عوامل شامل موارد زیر هستند:

فاکتورهای آناتومیک نظیر قرارگیری نامناسب دندان‌ها، روی هم قرار گرفتن دندان‌ها و دندان‌های چرخش‌یافته یا کج‌شده.

پلاک در سطوح خشن ترمیم‌ها نسبت به ترمیم‌هایی که سطح آن‌ها به خوبی پرداخت شده است، راحت‌تر تجمع می‌یابد.

لبه‌های لثه‌ای ترمیم زیر‌لثه‌ای منجر به تشکیل بیشتر پلاک میکروبی می‌شود و رعایت بهداشت لثه در این موارد نسبت به حالاتی که لبه ترمیم در حد و یا بالاتر از لبه‌ی لثه می‌باشد، دشوارتر است.

پروتزهای پارسیل متحرک غالبا منجر به افزایش تشکیل پلاک بر روی دندان‌های پایه می‌شوند، که این مسئله ریسک مشکلات لثه‌ای و پوسیدگی دندان‌ها افزایش می‌دهد.

دستگاه‌های ثابت ارتودنسی که آن‌ها را به سختی می‌توان تمیز نمود، بخصوص براکت‌ها، بندها، سیم‌ها یا الاستیک‌هایی که خیلی به لبه لثه نزدیک می‌باشند.

 

دندان قروچه (بروکسیم) چیست؟

کلمه ی بروکسیسم به معنای دندان قروچه یا سایش دندان است و ریشه ای یونانی دارد. در واقع بروکسیسم ، نوعی اختلال حرکتی در هنگام خواب است و مانند اختلالات حرکتی دیگر، غیرارادی و ناخودآگاه محسوب می شود.

از آنجایی که انسان ها در بیداری هم دندان هایشان را به هم می سایند، دندان قروچه در خواب مشکل بسیار جدی تری نسبت به سایش دندان محسوب می شود. ممکن است برخی، از عادت دندان قروچه خود در خواب آگاه نباشند و این عادت برای سال ها ادامه پیدا کند. این مشکل در صورت درمان نشدن می تواند باعث شکستگی و لق شدن دندان ها یا فرسایش مینای دندان، روکش دندان و پرکردگی ها( پرکردن دندان )  شوند. همچنین می تواند منجر به سردرد، فک درد و اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) نیز شود.

علل دندان قروچه چیست؟

دندان قروچه  در خواب اغلب ناشی از استرس و اضطراب است. عدم روی هم قرار گرفتن صحیح دندان های بالا و پایین و مشکلات بایت نیز از دلایل شایع دندان قروچه می باشند. بهتر است این عادت هر چه سریع تر درمان شود تا از آسیب های جدی به دندان جلوگیری شود.

اثرات و نشانه ها

همانطور که می دانید، بروکسیسم می تواند موجب فرسایش دندان ها و در نتیجه شکستن، کوتاه شدن و صاف شدن سطح دندان ها شود. دندان قروچه به عضلات، بافت ها و دیگر ساختار موجود در اطراف استخوان فک فشار وارد می کند. این فشار می تواند منجر به:

درد و سفت شدن فک

درد لثه ها

حساس شدن، لق شدن یا شکسته شدن دندان ها

صدا دادن استخوان فک

سردرد خفیف

عوارض

در اغلب موارد، دندان قروچه عوارض جدی در پی ندارد اما اگر شدید باشد می تواند منجر به:

آسیب دیدن دندان ها، پرکردگی ها، روکش ها و استخوان فک شود.

سردرد های مکرر

درد شدید در ناحیه صورت یا استخوان فک

اختلالات مفصل گیجگاهی فکی(TMJ) که در مقابل گوش ها قرار دارد که ممکن است با باز و بسته کردن دهان صدای تق تق دهد.

نحوه درمان

برای درمان دندان قروچه بزرگسالان در خواب باید علت و ریشه را دریافت. دندانپزشکتان در این زمینه سوالاتی از شما می پرسد و معایناتی را انجام می دهد و از این طریق می تواند از علت اصلی این مشکل اطلاع پیدا کند. وی بر اساس میزان آسیب دندان ها و علت احتمالی دندان قروچه می تواند یکی از روش های زیر را به بیمار پیشنهاد کند:

  • استفاده از محافظ دهانی
  • آرامش
  • کاهش ارتفاع یک یا چند دندان برای همتراز کردن بایت

منبع

ترمیم دندان با چه موادی انجام میشود؟

 ترمیم دندان ها به روش مستقیم و غیر مستقیم

ترمیم دندان با چه موادی انجام میشود؟

ترمیم دندان ها به روش مستقیم و غیر مستقیم

ترمیم مستقیم روشی است که همه مراحل کار در مطب و مستقیما توسط دندانپزشک انجام میشود.

٢ روش عمده و معمول ترمیم مستقیم عبارتست از: ترمیم با آمالگام (نوعی آلیاژ فلزی مخصوص دندان) و ترمیم با کامپوزیت ( نوعی از مواد همرنگ دندان)

در ترمیم غیر مستقیم بخشی از کار در مطب و توسط دندانپزشک و بخش دیگر توسط لابراتوار دندانسازی انجام میشود.

لمینیت های سرامیکی و اینلی و آنلی جزو ترمیم های غیرمستقیم دندانی میباشند.

لازم به ذکر است که بعضی از مراحل کار در ترمیم های غیر مستقیم و پروتز ثابت (روکش) به هم شبیه میباشد؛

مثلا در هر دو روش از دندان مورد نظر قالب تهیه و به لابراتوار ارسال میشود. ولی آماده سازی دندان و نتیجه نهایی کار کاملا با هم متفاوت هستند.

روکش، اینلی و آنلی هر سه توسط لابراتوار ساخته میشوند.

بیشتر بخوانید :

ترمیم دندان با آمالگام

آمالگام نوعی آلیاژ فلزی مخصوص و یکی از قدیمی ترین مواد برای ترمیم دندان است که هنوز هم مورد استفاده قرارمیگیرد.

آمالگام مزایای زیادی به عنوان یک ماده ترمیمی دارد که دو تا از مهمترین این مزایا عبارتند از:

استحکام خوبی در برابر فشارهای حاصل از جویدن دارد، باکتریها در مجاورت آمالگام نمیتوانند به خوبی رشد کنند

ترمیم دندان با کامپوزیت

کامپوزیت دندان نوعی ماده ترمیمی همرنگ دندان است که در دهه های اخیر وارد مارکت دندانپزشکی شده است.

به سبب رنگ مناسب آن روز به روز بیشتر مورد توجه مراجعین دندانپزشکی قرار میگیرد.

مهمترین مزیت کامپوزیت همانطور که ذکر شد زیبایی آن است.

مهمترین اشکالات کامپوزیت شامل موارد زیر است: مانند آمالگام خاصیت ضد پوسیدگی ندارد، در دراز مدت ثبات رنگ مناسبی ندارد

نسبت به سایر مواد ترمیمی به سایش حساس تر است و نیز تکنیک کار با آن بسیار دقیق و حساس است و باید کاملا مطابق دستور و زمانبندی تعریف شده انجام شود.

همچنین هنگام ترمیم کامپوزیت محیط باید عاری از هرگونه رطوبت و بزاق باشد.

ترمیم های غیر مستقیم

پروسه های ترمیم غیر مستقیم برای پوشش دادن معایب ترمیم های مستقیم ابداع شدند، و اگر با کیفیت مناسب انجام شوند نتایج بسیار خوبی خواهند داشت که شامل دندانی بازسازی شده، محکم، زیبا، مقاوم به سایش و پوسیدگی و با عمر طولانی خواهد بود.

اشکال عمده آنها اینست که نیاز به زمان بیشتر (حداقل ٢ جلسه) و هزینه بالاتری دارند.

مراحل کار شامل حداقل ٢ جلسه درمانی میباشد که در جلسه اول پس از ایجاد بیحسی موضعی و برداشت پوسیدگی و آماده سازی حفره، قالبگیری انجام و به لابراتوار ارسال میشود.

و دندان پانسمان میشود، پس از انجام مراحل لابراتواری و آماده شدن ترمیم در جلسه دوم تحت بیحسی موضعی پانسمان برداشته شده و ترمیم با مواد مخصوص درون حفره مربوطه چسبانده (باند) میشود.

انواع لبخند و اثرات آن

ترمیم های غیر مستقیم دو نوع عمده دارند که به نامهای اینلی (inlay) و آنلی (onlay) نامیده میشوند.

اینلی ترمیمی است که فقط در قسمتهای درونی دندان قرار داده میشود، آنلی گسترش بیشتری داشته و یک یا چند برجستگی سطح جونده (کاسپ) را پوشش میدهد.

اینلی و آنلی ساخته شده قبل از اتصال به دندان برای دندان سمت چپ اینلی و برای ٢ دندان سمت راست آنلی ساخته شده.

جهت کسب اطلاعالت بیشتر پیرامون روش های ترمیم دندان پوسیده اینجا کلیک کنید.

منبع : کلینیک دندانپزشکی جنت اباد

کدام غذاها برای سلامتی دهان و دندان ها مفیدند؟

 در این مقاله از یک دندانپزشک ترمیمی خوب در ارتمان درمان قصد داریم تا شما را با انواع غذاهایی که برای سلامتی دندان ها مفید هستند آشنا کنیم!

تشکیل دندان‌ها با معدنی شدن ماتریکس پروتئینی آن‌ها همراه است. بلورهای هیدروکسی آپاتیت یکی از اجزای اصلی در ساختار دندانی است که از کلسیم و فسفر تشکیل شده است. ویتامین D جزء اساسی جهت تشکیل بلورهای هیدروکسی آپاتیت است. همچنین عاج دندان حاوی الیاف کلاژن است که برای ساخت آن‌ها وجود ویتامین C ضروری است.

کمبود ویتامین‌های A، E و C و املاح معدنی چون کلسیم و فسفر در ایجاد بیماری‌های پریودنتال نقش دارند.

همچنین کلسیم نقش مهمی در پیشگیری از پوکی استخوان یا استئوپروز دارد. استئوپروز می‌تواند در استخوان فک هم ایجاد شود و اگر این اتفاق بیفتد منجر به لق شدن دندان‌ها می‌شود.

باید بدانیم که کلسیم به تنهایی عمل نمی‌کند و ویتامین D جهت جذب، حمل و رسوب کلسیم در استخوان‌ها از جمله استخوان فک ضروری است.

 غذاهای مفید جهت سلامتی دهان و دندان‌ها

آب مهم‌ترین نوشیدنی جهت حفظ سلامت دهان است. آب باعث رقیق شدن اسیدهای تولید شده توسط باکتری‌ها شده و ریسک پوسیدگی دندان را کاهش می‌دهد.

شیر و دیگر محصولات لبنی مانند پنیر و ماست که میزان قند پایینی هم دارند برای سلامتی دندان‌ها مفیدند. همچنین آن‌ها حاوی پروتئین و غنی از کلسیم هستند که در استحکام دندان‌ها موثر است. متخصصین در زمینه سلامت توصیه می‌کنند که اکثر بزرگسالان حدود ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم در روز از طریق غذا (لبنیات کم چرب) دریافت کنند. این میزان حدود سه فنجان در روز است

مغزیجات مانند بادام، گردو و فندق حاوی پروتئین و مواد معدنی هستند و در عین حال کربوهیدرات پایینی دارند که هر دو این‌ها در کنترل پوسیدگی موثرند. همچنین جویدن مغزها موجب ترشح بیشتر بزاق می‌گردد که ریسک پوسیدگی را کم می‌کند. کنجد به خصوص با داشتن کلسیم زیاد، در حفظ استحکام ساختمان دندان و استخوان فک موثر است.

بیشتر بخوانید:

سبزیجات برگ‌دار مانند اسفناج، کلم پیچ و بروکلی غنی از ویتامین‌ها و املاح هستند. همچنین آن‌ها شامل میزان بالایی از کلسیم هستند که در استحکام بخشیدن به دندان و جلوگیری از استئوپروز استخوان فک موثرند. همین طور حاوی فولیک اسید (یک نوع از ویتامین B) هستند که فواید متعددی دارد از جمله اینکه مشکلات لثه‌ای را در زنان باردار بهبود می‌بخشد.

سیب، هویج و کرفس که هر سه این میوه و سبزیجات میزان زیادی آب و فیبر دارند و حین جویدن آن‌ها میزان زیادی بزاق ترشح می‌شود که ریسک پوسیدگی را کاهش می‌دهد. همچنین بافت فیبری باعث ماساژ لثه‌ها می‌شود و تا حدودی خاصیت تمیز کنندگی دندان‌ها را نیز داراست. همچنین هویج حاوی ویتامین B و کرفس حاوی ویتامین A و C است. دو ویتامینی که به سلامت لثه‌ها به میزان زیادی کمک می‌کنند.

 

عمل پیوند لثه برای چه کسانی لازم است؟

 بیش از حد مسواک زدن، بیماری لثه، پوسیدگی دندان، جرم دندان و … همگی عواملی هستند که می توانند باعث تحلیل لثه و از بین رفتن بافت آن شوند. بالا رفتن یا عقب نشینی بافت لثه می تواند مشکلاتی به مراتب بزرگر از مشکلات زیبایی لبخند ایجاد کند و نیاز به درمان فوری دارد. در این مقاله درباره یک روش مهم درمان تحلیل لثه که پیوند عمل پیوند لثه ای است، آشنا خواهید شد. این شما و این تمام آنچه که باید درباره عمل جراحی پیوند لثه بدانید.

جراحی پیوند لثه چیست؟

پیوند لثه یا (Gum Grafting procedure)، یک نوع عمل جراحی درمانی بر روی بافت لثه است که شامل برداشتن بافت لثه سالم از سایر بخش های دهان و اتصال آن به محلی که دچار آسیب یا تحلیل لثه شده است می شود.

(جهت اشنایی با عواملی که منجر به تحلیل لثه میشوند و هم چنین درمان ان اینجا کلیک کنید.)

این عمل نسبتا ساده است، درد مدت زمان کمی به پایان می رسد و اغلب توسط جراح دهان یا متخصص لثه و جراحیایمپلنت دندان انجام داده می شود.

جراحی پیوند لثه چگونه انجام داده می شود؟

قبل از آغاز عمل لثه، درست در جایی که پیوند از آن بردشته شده و به جایی که قصد داریم بافت پیوندی را متصل کنیم بی حسی موضعی اعمال می شود.

جراح سپس اطراف لثه دچار تحلیل را بر می دارد. ممکن است لثه در این ناحیه دچار مشکلاتی نظیر عفونت یا نکروز شده باشد و باید برداشته شود.

جراح در مرحله بعدی بافت پیوندی را از بخش دیگری از دهان شما بر می دارد و به محل دچار تحلیل پیوند می زند.

بافت پیوندی به لثه شما بخیه می شود.

پس از اتمام اثر نسبی بیحسی از کلینیک دندانپزشکی خارج خواهید شد.

هزینه عمل پیوند لثه چقدر است؟

هزینه عمل پیوند لثه بسته به میزان و وسعت بافت پیوندی ممکن است متفاوت باشد. اما در برخی شرایط به دلیل درمانی بودن پروسه، ممکن است بیمه بخش هایی از هزینه را تقبل کند. بنابراین اگر نیاز به عمل دارید به فکر هزینه ها نباشید زیرا هزینه جراحی آنقدرها هم بالا نیست و روی بیمه نیز می توانید تا حدی حساب کنید.

مدت زمان بهبودی و نقاهت پس از این عمل چقدر است؟

درد بعد از جراحی طبیعی است و کم کم از بین می رود. بیشتر افراد معمولا پس از 3 یا 4 روز دیگر هیچ دردی تجربه نخواهند کرد. با این حال ، یک دوره چهار تا شش هفته ای طول می کشد تا پیوند به صورت بهبود یابد.

 

بهترین نوع پرکردگی کدام است؟

 نمی توان گفت کدام پر کردگی بهترین نوع آن برای ترمیم دندان است. تشخیص مناسب ترین پرکردگی برای هر فرد به عهده دندان پزشک بوده و به عوامل متفاوتی بستگی دارد مانند: وسعت پوسیدگی دندان، داشتن آلرژی به مواد مختلف، موقعیت دندان پوسیده و همینطور قیمت انواع پرکردگی. در این قسمت به بررسی انواع پر کردگی می پردازیم:

آمالگام

شاید فکر کنید که پر کردگی های آمالگام تنها در قدیم استفاده می شده است. طبق گزارشات سازمان غذا و دارو، بیش از ۱۵۰ سال است که دندان پزشکان از این نوع پر کردگی استفاده می کنند. همانطور که از نام آن مشخص است،آلمالگام ترکیبی از چند فلز است که معمولا حاوی حدود ۵۰ درصد جیوه، همراه با قلع، مس، نقره و روی است. آمالگام در مقایسه با دیگر پرکردگی ها مزیت های فراوانی دارد که می توان به قیمت پایین تر، استحکام  و دوام بیشتر آن اشاره کرد.

کامپوزیت

پرکردگی هایی با  کامپوزیت دندان معمولا از جنس شیشه های پودری و رزین اکریلیک بوده و دارای مزیت های بسیاری می باشد. یکی از این مزیت ها امکان تغییر رنگ کامپوزیت بر اساس رنگ دندان طبیعی بیمار است که باعث طبیعی تر شدن ظاهر پرکردگی در دهان می شود. از آنجایی که بیشتر مردم خواهان داشتن لبخندی طبیعی هستند، این نوع پرکردگی ها در بین مردم از محبوبیت ویژه ای برخوردار است.

طلا

پرکردگی های طلا یکی از مقاوم ترین و ماندگار ترین نوع پرکردگی هاست و طبق گزارش سازمان غذا و دارو، این پرکردگی ها می توانند بیش از دو دهه عمر کنند. البته این مقاومت هزینه بر بوده و پرکردگی های طلا از گران ترین پرکردگی ها هستند. از آنجایی که پرکردنگی های طلا معمولا ترمیم های غیر مستقیم می باشند، بیمار باید زمان بیشتری را در مطب دندانپزشک منتظر بماند.

بیشتر بخوانید :

سرامیک (پرسلین)

پرکردگی های سرامیکی شبیه به پرکردگی های طلا می باشند. آنها به نوعی غیر مستقیم بوده و  روند درمانی بیش از یک جلسه به طول می انجامد. پر کردگی های سرامیکی معمولا گران هستند ولی از جهاتی با پر کردگی های طلا تفاوت دارند. مثلا پرکردگی های سرامیکی شکننده تر از طلا می باشند اما در عوض شبیه دندان طبیعی بوده و می توان ظاهر طبیعی دهان و دندان ها را با آن حفظ نمود.

رزین یا گلس اینومر

کودکان نیز دچار پوسیدگی دندان می شوند و باید مانند بزرگسالان آن ها را پر کنند. (حتی اگر دندان هایشان هنوز شیری باشند). معمولا از رزین یا گلس اینومر برای دندان های موقت یا شیری و همچنین پوسیدگی های کوچک استفاده می شود زیرا این پرکردگی ها بسیار ظریف بوده و به سرعت فرسوده می شوند. این پرکردگی ها روی دندان هایی انجام می شود که هنگام جویدن فشار زیادی را تحمل نمی کنند. با اینکه گزینه های زیادی برای پرکردن وجود دارد اما نمی توان به طور قطع گفت که کدامیک از دیگری بهتر است.

 

صفحه قبل 1 ... 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 صفحه بعد
<-blogads->