دندان قروچه (بروکسیم) چیست؟

کلمه ی بروکسیسم به معنای دندان قروچه یا سایش دندان است و ریشه ای یونانی دارد. در واقع بروکسیسم ، نوعی اختلال حرکتی در هنگام خواب است و مانند اختلالات حرکتی دیگر، غیرارادی و ناخودآگاه محسوب می شود.

از آنجایی که انسان ها در بیداری هم دندان هایشان را به هم می سایند، دندان قروچه در خواب مشکل بسیار جدی تری نسبت به سایش دندان محسوب می شود. ممکن است برخی، از عادت دندان قروچه خود در خواب آگاه نباشند و این عادت برای سال ها ادامه پیدا کند. این مشکل در صورت درمان نشدن می تواند باعث شکستگی و لق شدن دندان ها یا فرسایش مینای دندان، روکش دندان و پرکردگی ها( پرکردن دندان )  شوند. همچنین می تواند منجر به سردرد، فک درد و اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) نیز شود.

علل دندان قروچه چیست؟

دندان قروچه  در خواب اغلب ناشی از استرس و اضطراب است. عدم روی هم قرار گرفتن صحیح دندان های بالا و پایین و مشکلات بایت نیز از دلایل شایع دندان قروچه می باشند. بهتر است این عادت هر چه سریع تر درمان شود تا از آسیب های جدی به دندان جلوگیری شود.

اثرات و نشانه ها

همانطور که می دانید، بروکسیسم می تواند موجب فرسایش دندان ها و در نتیجه شکستن، کوتاه شدن و صاف شدن سطح دندان ها شود. دندان قروچه به عضلات، بافت ها و دیگر ساختار موجود در اطراف استخوان فک فشار وارد می کند. این فشار می تواند منجر به:

درد و سفت شدن فک

درد لثه ها

حساس شدن، لق شدن یا شکسته شدن دندان ها

صدا دادن استخوان فک

سردرد خفیف

عوارض

در اغلب موارد، دندان قروچه عوارض جدی در پی ندارد اما اگر شدید باشد می تواند منجر به:

آسیب دیدن دندان ها، پرکردگی ها، روکش ها و استخوان فک شود.

سردرد های مکرر

درد شدید در ناحیه صورت یا استخوان فک

اختلالات مفصل گیجگاهی فکی(TMJ) که در مقابل گوش ها قرار دارد که ممکن است با باز و بسته کردن دهان صدای تق تق دهد.

نحوه درمان

برای درمان دندان قروچه بزرگسالان در خواب باید علت و ریشه را دریافت. دندانپزشکتان در این زمینه سوالاتی از شما می پرسد و معایناتی را انجام می دهد و از این طریق می تواند از علت اصلی این مشکل اطلاع پیدا کند. وی بر اساس میزان آسیب دندان ها و علت احتمالی دندان قروچه می تواند یکی از روش های زیر را به بیمار پیشنهاد کند:

  • استفاده از محافظ دهانی
  • آرامش
  • کاهش ارتفاع یک یا چند دندان برای همتراز کردن بایت

منبع

ترمیم دندان با چه موادی انجام میشود؟

 ترمیم دندان ها به روش مستقیم و غیر مستقیم

ترمیم دندان با چه موادی انجام میشود؟

ترمیم دندان ها به روش مستقیم و غیر مستقیم

ترمیم مستقیم روشی است که همه مراحل کار در مطب و مستقیما توسط دندانپزشک انجام میشود.

٢ روش عمده و معمول ترمیم مستقیم عبارتست از: ترمیم با آمالگام (نوعی آلیاژ فلزی مخصوص دندان) و ترمیم با کامپوزیت ( نوعی از مواد همرنگ دندان)

در ترمیم غیر مستقیم بخشی از کار در مطب و توسط دندانپزشک و بخش دیگر توسط لابراتوار دندانسازی انجام میشود.

لمینیت های سرامیکی و اینلی و آنلی جزو ترمیم های غیرمستقیم دندانی میباشند.

لازم به ذکر است که بعضی از مراحل کار در ترمیم های غیر مستقیم و پروتز ثابت (روکش) به هم شبیه میباشد؛

مثلا در هر دو روش از دندان مورد نظر قالب تهیه و به لابراتوار ارسال میشود. ولی آماده سازی دندان و نتیجه نهایی کار کاملا با هم متفاوت هستند.

روکش، اینلی و آنلی هر سه توسط لابراتوار ساخته میشوند.

بیشتر بخوانید :

ترمیم دندان با آمالگام

آمالگام نوعی آلیاژ فلزی مخصوص و یکی از قدیمی ترین مواد برای ترمیم دندان است که هنوز هم مورد استفاده قرارمیگیرد.

آمالگام مزایای زیادی به عنوان یک ماده ترمیمی دارد که دو تا از مهمترین این مزایا عبارتند از:

استحکام خوبی در برابر فشارهای حاصل از جویدن دارد، باکتریها در مجاورت آمالگام نمیتوانند به خوبی رشد کنند

ترمیم دندان با کامپوزیت

کامپوزیت دندان نوعی ماده ترمیمی همرنگ دندان است که در دهه های اخیر وارد مارکت دندانپزشکی شده است.

به سبب رنگ مناسب آن روز به روز بیشتر مورد توجه مراجعین دندانپزشکی قرار میگیرد.

مهمترین مزیت کامپوزیت همانطور که ذکر شد زیبایی آن است.

مهمترین اشکالات کامپوزیت شامل موارد زیر است: مانند آمالگام خاصیت ضد پوسیدگی ندارد، در دراز مدت ثبات رنگ مناسبی ندارد

نسبت به سایر مواد ترمیمی به سایش حساس تر است و نیز تکنیک کار با آن بسیار دقیق و حساس است و باید کاملا مطابق دستور و زمانبندی تعریف شده انجام شود.

همچنین هنگام ترمیم کامپوزیت محیط باید عاری از هرگونه رطوبت و بزاق باشد.

ترمیم های غیر مستقیم

پروسه های ترمیم غیر مستقیم برای پوشش دادن معایب ترمیم های مستقیم ابداع شدند، و اگر با کیفیت مناسب انجام شوند نتایج بسیار خوبی خواهند داشت که شامل دندانی بازسازی شده، محکم، زیبا، مقاوم به سایش و پوسیدگی و با عمر طولانی خواهد بود.

اشکال عمده آنها اینست که نیاز به زمان بیشتر (حداقل ٢ جلسه) و هزینه بالاتری دارند.

مراحل کار شامل حداقل ٢ جلسه درمانی میباشد که در جلسه اول پس از ایجاد بیحسی موضعی و برداشت پوسیدگی و آماده سازی حفره، قالبگیری انجام و به لابراتوار ارسال میشود.

و دندان پانسمان میشود، پس از انجام مراحل لابراتواری و آماده شدن ترمیم در جلسه دوم تحت بیحسی موضعی پانسمان برداشته شده و ترمیم با مواد مخصوص درون حفره مربوطه چسبانده (باند) میشود.

انواع لبخند و اثرات آن

ترمیم های غیر مستقیم دو نوع عمده دارند که به نامهای اینلی (inlay) و آنلی (onlay) نامیده میشوند.

اینلی ترمیمی است که فقط در قسمتهای درونی دندان قرار داده میشود، آنلی گسترش بیشتری داشته و یک یا چند برجستگی سطح جونده (کاسپ) را پوشش میدهد.

اینلی و آنلی ساخته شده قبل از اتصال به دندان برای دندان سمت چپ اینلی و برای ٢ دندان سمت راست آنلی ساخته شده.

جهت کسب اطلاعالت بیشتر پیرامون روش های ترمیم دندان پوسیده اینجا کلیک کنید.

منبع : کلینیک دندانپزشکی جنت اباد

کدام غذاها برای سلامتی دهان و دندان ها مفیدند؟

 در این مقاله از یک دندانپزشک ترمیمی خوب در ارتمان درمان قصد داریم تا شما را با انواع غذاهایی که برای سلامتی دندان ها مفید هستند آشنا کنیم!

تشکیل دندان‌ها با معدنی شدن ماتریکس پروتئینی آن‌ها همراه است. بلورهای هیدروکسی آپاتیت یکی از اجزای اصلی در ساختار دندانی است که از کلسیم و فسفر تشکیل شده است. ویتامین D جزء اساسی جهت تشکیل بلورهای هیدروکسی آپاتیت است. همچنین عاج دندان حاوی الیاف کلاژن است که برای ساخت آن‌ها وجود ویتامین C ضروری است.

کمبود ویتامین‌های A، E و C و املاح معدنی چون کلسیم و فسفر در ایجاد بیماری‌های پریودنتال نقش دارند.

همچنین کلسیم نقش مهمی در پیشگیری از پوکی استخوان یا استئوپروز دارد. استئوپروز می‌تواند در استخوان فک هم ایجاد شود و اگر این اتفاق بیفتد منجر به لق شدن دندان‌ها می‌شود.

باید بدانیم که کلسیم به تنهایی عمل نمی‌کند و ویتامین D جهت جذب، حمل و رسوب کلسیم در استخوان‌ها از جمله استخوان فک ضروری است.

 غذاهای مفید جهت سلامتی دهان و دندان‌ها

آب مهم‌ترین نوشیدنی جهت حفظ سلامت دهان است. آب باعث رقیق شدن اسیدهای تولید شده توسط باکتری‌ها شده و ریسک پوسیدگی دندان را کاهش می‌دهد.

شیر و دیگر محصولات لبنی مانند پنیر و ماست که میزان قند پایینی هم دارند برای سلامتی دندان‌ها مفیدند. همچنین آن‌ها حاوی پروتئین و غنی از کلسیم هستند که در استحکام دندان‌ها موثر است. متخصصین در زمینه سلامت توصیه می‌کنند که اکثر بزرگسالان حدود ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم در روز از طریق غذا (لبنیات کم چرب) دریافت کنند. این میزان حدود سه فنجان در روز است

مغزیجات مانند بادام، گردو و فندق حاوی پروتئین و مواد معدنی هستند و در عین حال کربوهیدرات پایینی دارند که هر دو این‌ها در کنترل پوسیدگی موثرند. همچنین جویدن مغزها موجب ترشح بیشتر بزاق می‌گردد که ریسک پوسیدگی را کم می‌کند. کنجد به خصوص با داشتن کلسیم زیاد، در حفظ استحکام ساختمان دندان و استخوان فک موثر است.

بیشتر بخوانید:

سبزیجات برگ‌دار مانند اسفناج، کلم پیچ و بروکلی غنی از ویتامین‌ها و املاح هستند. همچنین آن‌ها شامل میزان بالایی از کلسیم هستند که در استحکام بخشیدن به دندان و جلوگیری از استئوپروز استخوان فک موثرند. همین طور حاوی فولیک اسید (یک نوع از ویتامین B) هستند که فواید متعددی دارد از جمله اینکه مشکلات لثه‌ای را در زنان باردار بهبود می‌بخشد.

سیب، هویج و کرفس که هر سه این میوه و سبزیجات میزان زیادی آب و فیبر دارند و حین جویدن آن‌ها میزان زیادی بزاق ترشح می‌شود که ریسک پوسیدگی را کاهش می‌دهد. همچنین بافت فیبری باعث ماساژ لثه‌ها می‌شود و تا حدودی خاصیت تمیز کنندگی دندان‌ها را نیز داراست. همچنین هویج حاوی ویتامین B و کرفس حاوی ویتامین A و C است. دو ویتامینی که به سلامت لثه‌ها به میزان زیادی کمک می‌کنند.

 

عمل پیوند لثه برای چه کسانی لازم است؟

 بیش از حد مسواک زدن، بیماری لثه، پوسیدگی دندان، جرم دندان و … همگی عواملی هستند که می توانند باعث تحلیل لثه و از بین رفتن بافت آن شوند. بالا رفتن یا عقب نشینی بافت لثه می تواند مشکلاتی به مراتب بزرگر از مشکلات زیبایی لبخند ایجاد کند و نیاز به درمان فوری دارد. در این مقاله درباره یک روش مهم درمان تحلیل لثه که پیوند عمل پیوند لثه ای است، آشنا خواهید شد. این شما و این تمام آنچه که باید درباره عمل جراحی پیوند لثه بدانید.

جراحی پیوند لثه چیست؟

پیوند لثه یا (Gum Grafting procedure)، یک نوع عمل جراحی درمانی بر روی بافت لثه است که شامل برداشتن بافت لثه سالم از سایر بخش های دهان و اتصال آن به محلی که دچار آسیب یا تحلیل لثه شده است می شود.

(جهت اشنایی با عواملی که منجر به تحلیل لثه میشوند و هم چنین درمان ان اینجا کلیک کنید.)

این عمل نسبتا ساده است، درد مدت زمان کمی به پایان می رسد و اغلب توسط جراح دهان یا متخصص لثه و جراحیایمپلنت دندان انجام داده می شود.

جراحی پیوند لثه چگونه انجام داده می شود؟

قبل از آغاز عمل لثه، درست در جایی که پیوند از آن بردشته شده و به جایی که قصد داریم بافت پیوندی را متصل کنیم بی حسی موضعی اعمال می شود.

جراح سپس اطراف لثه دچار تحلیل را بر می دارد. ممکن است لثه در این ناحیه دچار مشکلاتی نظیر عفونت یا نکروز شده باشد و باید برداشته شود.

جراح در مرحله بعدی بافت پیوندی را از بخش دیگری از دهان شما بر می دارد و به محل دچار تحلیل پیوند می زند.

بافت پیوندی به لثه شما بخیه می شود.

پس از اتمام اثر نسبی بیحسی از کلینیک دندانپزشکی خارج خواهید شد.

هزینه عمل پیوند لثه چقدر است؟

هزینه عمل پیوند لثه بسته به میزان و وسعت بافت پیوندی ممکن است متفاوت باشد. اما در برخی شرایط به دلیل درمانی بودن پروسه، ممکن است بیمه بخش هایی از هزینه را تقبل کند. بنابراین اگر نیاز به عمل دارید به فکر هزینه ها نباشید زیرا هزینه جراحی آنقدرها هم بالا نیست و روی بیمه نیز می توانید تا حدی حساب کنید.

مدت زمان بهبودی و نقاهت پس از این عمل چقدر است؟

درد بعد از جراحی طبیعی است و کم کم از بین می رود. بیشتر افراد معمولا پس از 3 یا 4 روز دیگر هیچ دردی تجربه نخواهند کرد. با این حال ، یک دوره چهار تا شش هفته ای طول می کشد تا پیوند به صورت بهبود یابد.

 

بهترین نوع پرکردگی کدام است؟

 نمی توان گفت کدام پر کردگی بهترین نوع آن برای ترمیم دندان است. تشخیص مناسب ترین پرکردگی برای هر فرد به عهده دندان پزشک بوده و به عوامل متفاوتی بستگی دارد مانند: وسعت پوسیدگی دندان، داشتن آلرژی به مواد مختلف، موقعیت دندان پوسیده و همینطور قیمت انواع پرکردگی. در این قسمت به بررسی انواع پر کردگی می پردازیم:

آمالگام

شاید فکر کنید که پر کردگی های آمالگام تنها در قدیم استفاده می شده است. طبق گزارشات سازمان غذا و دارو، بیش از ۱۵۰ سال است که دندان پزشکان از این نوع پر کردگی استفاده می کنند. همانطور که از نام آن مشخص است،آلمالگام ترکیبی از چند فلز است که معمولا حاوی حدود ۵۰ درصد جیوه، همراه با قلع، مس، نقره و روی است. آمالگام در مقایسه با دیگر پرکردگی ها مزیت های فراوانی دارد که می توان به قیمت پایین تر، استحکام  و دوام بیشتر آن اشاره کرد.

کامپوزیت

پرکردگی هایی با  کامپوزیت دندان معمولا از جنس شیشه های پودری و رزین اکریلیک بوده و دارای مزیت های بسیاری می باشد. یکی از این مزیت ها امکان تغییر رنگ کامپوزیت بر اساس رنگ دندان طبیعی بیمار است که باعث طبیعی تر شدن ظاهر پرکردگی در دهان می شود. از آنجایی که بیشتر مردم خواهان داشتن لبخندی طبیعی هستند، این نوع پرکردگی ها در بین مردم از محبوبیت ویژه ای برخوردار است.

طلا

پرکردگی های طلا یکی از مقاوم ترین و ماندگار ترین نوع پرکردگی هاست و طبق گزارش سازمان غذا و دارو، این پرکردگی ها می توانند بیش از دو دهه عمر کنند. البته این مقاومت هزینه بر بوده و پرکردگی های طلا از گران ترین پرکردگی ها هستند. از آنجایی که پرکردنگی های طلا معمولا ترمیم های غیر مستقیم می باشند، بیمار باید زمان بیشتری را در مطب دندانپزشک منتظر بماند.

بیشتر بخوانید :

سرامیک (پرسلین)

پرکردگی های سرامیکی شبیه به پرکردگی های طلا می باشند. آنها به نوعی غیر مستقیم بوده و  روند درمانی بیش از یک جلسه به طول می انجامد. پر کردگی های سرامیکی معمولا گران هستند ولی از جهاتی با پر کردگی های طلا تفاوت دارند. مثلا پرکردگی های سرامیکی شکننده تر از طلا می باشند اما در عوض شبیه دندان طبیعی بوده و می توان ظاهر طبیعی دهان و دندان ها را با آن حفظ نمود.

رزین یا گلس اینومر

کودکان نیز دچار پوسیدگی دندان می شوند و باید مانند بزرگسالان آن ها را پر کنند. (حتی اگر دندان هایشان هنوز شیری باشند). معمولا از رزین یا گلس اینومر برای دندان های موقت یا شیری و همچنین پوسیدگی های کوچک استفاده می شود زیرا این پرکردگی ها بسیار ظریف بوده و به سرعت فرسوده می شوند. این پرکردگی ها روی دندان هایی انجام می شود که هنگام جویدن فشار زیادی را تحمل نمی کنند. با اینکه گزینه های زیادی برای پرکردن وجود دارد اما نمی توان به طور قطع گفت که کدامیک از دیگری بهتر است.

 

درمان شکست ایمپلنت چیست؟ و چگونه از شکست ایمپلنت جلوگیری کنیم؟

 شکست ایمپلنت دندان یک مساله مهم است که هم برای بیمار و هم برای جراح بسیار چالش برانگیز است. کاشت دندان با ایمپلنت هر چقدر هم که با دوام یا تضمین شده باشد، می‌تواند به دلیل سهل‌انگاری، بهداشت نامناسب دهان و دندان یا عوامل خارجی خاصی تحت تأثیر قرار گرفته و شکست بخورد. زمانی که ایمپلنت شکست بخورد (یا اصطلاحاً پس زده شود)، می تواند درد، ناراحتی و علائم آزاردهنده دیگری ایجاد کند. آنچه در این مقاله می‌خوانید همه چیز درباره نحوه شکست و علائم پس زدن ایمپلنت به همراه روش‌های درمان و پیشگیری از آن است.

بیشتر بخوانید :

بسته به اینکه علت پس زدن ایمپلنت چیست روش درمان آن نیز متفاوت خواهد بود. برای مثال اگر از عفونت ایمپلنت دندان رنج می‌برید احتمالا در صورت عدم درمان عفونت نیاز باشد که ایمپلنت برداشته شده و پس از التیام کامل ناحیه عمل، مجددا جراحی دیگری برای کاشت صورت بگیرد.

بهترین راه برای جلوگیری از شکست ایمپلنت دندان، اطمینان از رعایت بهداشت دندان است که خود شامل موارد زیر می‌شود:

تمیز کردن دندان‌ها با مسواک و خمیر دندان مناسب

استفاده از نخ دندان

شستشو دهان با دهانشویه ضد باکتری

مراجعه منظم به دندانپزشک ترمیمی خوب برای معاینه

رعایت رژیم غذایی مناسب برای افرادی که ایمپلنت دندان کاشته اند

پرهیز از عاداتی که ممکن است به ایمپلنت آسیب بزند

ترک سیگار و مشروبات الکلی

 

پاسخ به چند سوال در رابطه با مینی ایمپنت ها

 اگر دندان یا دندان های از دست رفته دارید احتمالا به جز دندان مصنوعی، بریج دندان به فکر ایمپلنت دندان نیز هستند. اما هر کسی نمی تواند از ایمپلنت های معمولی که قطر زیادی دارند استفاده کنند. در چنین مواردی اگر بیمار تمایل داشته باشد جای خالی دندان را با ایمپلنت پر کند به او مینی ایمپلنت دندان پیشنهاد می شود.

چه کسانی نمی توانند از ایمپلنت های با قطر کم استفاده کنند؟

در موارد مشخصی بیماران نباید هیچ گونه ایمپلنتی (حتی از نوع مینی ایمپلنت دندان) داشته باشند و یا اینکه با احتیاط کامل درباره آن تصمیم بگیرند. زمانی که بیمار یکی از شرایط زیر را داشته باشد با وسواس و احتیاط درباره عمل جراحی کاشت ایمپلنت تصمیم گیری می شود:

مشکلات قلبی و عروقی

عدم کنترل دیابت و یا شدید بودن آن

مشکلات و بیماری های خونی که مانع انعقاد خون می شوند.

مصرف بدون جایگزین داروهای ضد انعقاد خون

افرادی که تحت درمان شیمی درمانی یا رادیوتراپی هستند

افرادی که التهاب لثه شدید دارند

عدم وجود بافت لثه به اندازه کافی

تمام مشکلات و بیماری هایی که در روند ترمیم زخم مشکل ایجاد می کنند.

دریافت و مصرف داروهایی که در نحوه متابولیسم استخوان ها تثیر گذار هستند.

افرادی که بهداشت دهان و دندان آن ها ضعیف است

براکسیسم یا دندان قروچه کنترل نشده

عدم وجود بافت استخوان کافی

بیشتر بخوانید : ارتودنسی دندان

 مینی ایمپلنت ها چگونه نصب می شوند؟

توجه به کاربردهای این نوع ایمپلنت افراد زیادی که شرایط بالا را دارند احتمالا دیر یا زود با این روش، دندان از دست رفته خود را جایگزین می کنند.

نحوه نصب و عمل مینی ایمپلنت دندان مشابه با ایمپلنت های مرسوم است اما تفاوت هایی نیز دارد.

قبل از جایگذاری این ایمپلنت باید ارزیابی کاملی از وضعیت دهان و دندان انجام شود و مشخص شود که بیمار واجد شرایط ایمپلنت های کوچک است.

بهتر است که با کمک تصاویر رادیولوژیک از فک و مکان انجام عمل تصاویر گرفته شود تا تراکم استخوان در آن ناحیه بررسی شود.

اگر استخوان تراکم کافی نداشته باشد نیاز به عمل جراحی پیوند استخوان خواهد بود.

اگر بافت لثه زیاد باشد یا استخوان بیش از حد نازک باشد نیاز به پانج و برش لثه است.

این کار باعث می شود که ایمپلنت را در موقعیت و زاویه صحیح در استخوان قرار گرفته شود

ایمپلنت جایگزاری می شود و پس از چند ماه، بهبودی کامل حاصل می شود.

جراحی ایمپلنت های کوچک بسیار حساس اما ساده تر از عمل ایمپلنت دندان معمولی است. دوره ریکاوری کمتری نیاز دارد و بیمار خیلی زود صاحب یک دندان بی عیب و نقص می شود.

 

 

چه کسانی به بالا کشیدن یا لیفت لثه نیاز دارند؟

 یک لحظه جلو آینه بروید و لبخند بزنید. سعی کنید مثل همیشه لبخند بزنید یا بخندید. به لثه‌های خود حین لبخند زدن یا خندیدن توجه کنید. وقتی می‌خندید خط لثه‌های شما در چه موقعیتی است؟ بالاتر از حد نرمال؟ پایین‌تر؟

اگر زمانی که می‌خندید یا لبخند می‌زنید، بیشترین چیزی که می‌بینید لثه ها هستند، این یعنی شما نیازمند بالا کشیدن یا لیفت لثه هستید. لیفت و بالا کشیدن لثه‌ ها با کمک روشی به نام (gingivectomy) یا روش دیگری مثل جراحی زیبایی لثه صورت می‌گیرد. در این عمل، بخش پایینی لثه ها با روش‌های مختلفی بالا کشیده می‌شود.

نرمال و غیرنرمال لثه‌ها!!

در حالت طبیعی و در یک طرح لبخند بی عیب و نقص، تنها بخش کمی از لثه ها نمایان است. وقتی لبخند می زنید، دو حالت غیرنرمال در مورد لثه ها به قرار زیر است:

بیشترین بخش لبخند شما لثه است (همه‌ش لثه!!)

اصلا لثه شما در لبخند دیده نمیشود (همه‌ش دوندون!!)

هر دو حالت، زیبایی لبخند شما را به شدت به خطر انداخته و ظاهر شما را نیز از زیبایی خواهد انداخت.

عوامل و فاکتورهای زیر باعث تغییر در خط لثه ها میشود:

بروز برخی بیماری های خاص در اشخاص

تجویز و مصرف تعدادی داروی مشخص و خاص

مشکلات مربوط به وراثت و ژنتیک

خلاصه‌ای از چگونگی انجام پروسه لیفت لثه

خب فرض کنید شما قصد دارید برای لیفت لثه به یک متخصص دندانپزشک ترمیمی خوب  مراجعه کنید. جلسه اول مشخصا یک جلسه ارزیابی خواهد بود. در این جلسه دندانپزشک به طور کامل و دقیق دندان ها و لثه های شما را چک و ارزیابی می‌کند.

جلسه بعدی (یا شاید هم در همان جلسه) دندانپزشک متخصص اقدام به لیف لثه خواهد کرد. دردی متوجه شما نخواهد شد. زیرا از بیحسی موضعی برای شما استفاده میشود. به محض اینکه بیحسی موضعی تاثیر کرد دندانپزشک کار خودش را آغار خواهد کرد .

دندانپزشک برای انجام لیفت لثه از دو روش زیر استفاده میکند:

تیغ جراحی دندانپزشکی

لیزر

هرچند که هدف از انجام هر دو نوع روش لیفتینگ، بالا کشیدن و تغییر دادن موقعیت لثه است. اما بیشتر دندانپزشکان ترجیح می دهند از روش لیرزی برای لیفتینگ لثه استفاده کنند.

این عمل برای چه کسی مناسب نیست؟

هرچند که این عمل میتواند موضعیت خط لثه در طرح لبخند را اصلاح کنید، ولی باید بدانید هر کسی هم نمیتواند این عمل را انجام دهد. انجام چنین پروسه درمانی نیازمند داشتن حداقل شرایط مورد نیاز است.

بیایید با یک مثال این بخش را توضیح دهیم. فرض کنید که خط لثه شما پایین است و وقتی لبخند می‌زنید لثه‌ها بیشتر از دندان به چشم می‌آیند. از طرفی طول دندان های شما زیاد نیست و ریشه آن ها نیز ضعیف است. در حالت کنونی هر چند که خط پایین لثه به ضرر شما است. اما نباید فراموش کنید که اگر لثه ها بالا بروند، دندان های شما مثل سابق از حمایت لثه ها برخوردار نیستند.

اگر در این صورت لیفتینگ لثه انجام دهید ممکن است دچار مشکلات زیر شوید:

لق شدن

عفونت

و افتادن دندان ها

نفوذ مواد غذایی و باکتری ها با بافت لثه

و …

 

ونیر کامپوزیت در لمینت دندان یعنی چه؟

 در رابطه با ونیرهای کامپوزیتی باید بدانید که در داخل مطب و توسط خود پزشک ساخته می شوند و همچنین همان متخصص، آن ها را بر روی دندان ها نصب می نماید.برای نصب این ونیر کامپوزیت فقط یک جلسه کفایت می کند و پس از آن خواهید دید که تمامی عیب هایی که بر روی دندان هایتان مشاهده می نمایید از بین می رود و لبخندی سفید و خیره کننده خواهید داشت.

ونیر کامپوزیت علاوه بر این که طرح لبخند شما را جذاب می کند، دندان هایتان را نیز سالم نگه می دارد و رنگ و شکل دندان ها را به صورت کاملا یکدست نشان می دهد.ونیرهای سرامیکی نیز کاربردی که دارند دقیقا مانند کامپوزیت ها می باشد.

اما تفاوت اساسی که با کامپوزیت دارند در این است که، این ونیرها در آزمایشگاه ساخته می شوند.این نوع لمینت های سرامیکی را می توان مانند ناخن هایی که مورد کاشت قرار می گیرند، مثال زد زیرا آن ها هم بر روی دندان ها چسبانده می شوند و نقش دندان را به طور کلی ایفا می نمایند.

تمامی فرآیندی که در نصب ونیرهای سرامیکی وجود دارد را یم توان در دو جلسه انجام داد.در جلسه ی اول که دندان ها را آماده می کنند و از آن ها قالب و به آزمایشگاهی که دندان ها در آن ها ساخته می شود ارسال می کنند.در جلسه ی دوم نیز آن ونیرهای ساخته شده را بر روی دندان ها می چسبانند.

هم چنین بخوانید :

 

مزایای ونیرهای سرامیکی و کامپوزیتی

در ونیرهای کامپوزیتی امکان نصب تعداد بیشتری را در یک جلسه دارا هستید.این ونیرهای کامپوزیتی نسبت به ونیرهای سرامیکی از قیمت کمتری برخوردارند و در صورت نیاز به راحتی می توانید آن ها را ترمیم نمایید.ونیرهای سرامیکی،ظاهر روشن، مات و طبیعی دندان را حفظ می کند و به سختی می توان لمینت های سرامیکی را از دندان های واقعی تشخیص داد.این لمینت های سرامیکی نسبت به ونیرهای کامپوزیتی از دوام بیشتری برخوردارند و با گذشت زمان رنگشان تغییر نمی کند

منبع : کلینیک دندانپزشکی جنت اباد

مینی ایمپلنت دندان چیست و چه تفاوتی با ایمپلنت های معمولی دارد؟

 اگر دندان یا دندان های از دست رفته دارید احتمالا به جز دندان مصنوعی، بریج دندان به فکر ایمپلنت دندان نیز هستند. اما هر کسی نمی تواند از ایمپلنت های معمولی که قطر زیادی دارند استفاده کنند. در چنین مواردی اگر بیمار تمایل داشته باشد جای خالی دندان را با ایمپلنت پر کند به او مینی ایمپلنت دندان پیشنهاد می شود.

اگر هنوز با پروتز های دندان ( دندان مصنوعی) اشنا نیستید اینجا کلیک کنید.

فرق ایمپلنت کوچک با ایمپلنت مرسوم چیست؟

همانطور که از شکل مینی ایمپلنت دندان می توان دریافت، قطر آن بسیار کمتر از ایمپلنت های معمولی است.

آن ها به همان اندازه که ایمپلنت های مرسوم کاربرد دارند مفید هستند.

بزرگترین تفاوت مینی ایمپلنت با ایمپلنت معمولی در ظاهر و شکل آن ها است.

همچنین کابرد آن ها به مرابت بیشتر از کاربرد ایمپلنت های مرسوم است.

مینی ایمپلنت دندان برای چه کسانی مناسب است؟

از این ایمپلنت ها اغلب برای نگاه داشتن پروتز استفاده می شود. در واقع پروتزهایی که در حالت عادی به خوبی روی لثه سوار نمی شوند برای نگاهداری و قرار گرفتن مناسب روی لثه نیاز به پایه دارند. از مینی ایمپلنت غالبا به عنوان پایه این پروتزهای کامل استفاده می شود.

همچنین در شرایطی که تراکم استخوان زیاد نیست و عرض آن کم است نمی توان از ایمپلنت های معمولی با قطر بالا استفاده کرد. در این شرایط نیز ایمپلنت های با قطر کم و نازک بکار گرفته می شوند.

مینی ایمپلنت ها چگونه نصب می شوند؟با توجه به کاربردهای این نوع ایمپلنت افراد زیادی که شرایط بالا را دارند احتمالا دیر یا زود با این روش، دندان از دست رفته خود را جایگزین می کنند.

نحوه نصب و عمل مینی ایمپلنت دندان مشابه با ایمپلنت های مرسوم است اما تفاوت هایی نیز دارد.

قبل از جایگذاری این ایمپلنت باید ارزیابی کاملی از وضعیت دهان و دندان انجام شود و مشخص شود که بیمار واجد شرایط ایمپلنت های کوچک است.

بهتر است که با کمک تصاویر رادیولوژیک از فک و مکان انجام عمل تصاویر گرفته شود تا تراکم استخوان در آن ناحیه بررسی شود.

اگر استخوان تراکم کافی نداشته باشد نیاز به عمل جراحی پیوند استخوان خواهد بود.

اگر بافت لثه زیاد باشد یا استخوان بیش از حد نازک باشد نیاز به پانج و برش لثه است.

این کار باعث می شود که ایمپلنت را در موقعیت و زاویه صحیح در استخوان قرار گرفته شود

ایمپلنت جایگزاری می شود و پس از چند ماه، بهبودی کامل حاصل می شود.

جراحی ایمپلنت های کوچک بسیار حساس اما ساده تر از عمل ایمپلنت دندان معمولی است. دوره ریکاوری کمتری نیاز دارد و بیمار خیلی زود صاحب یک دندان بی عیب و نقص می شود.

عوارض مینی ایمپلنت دندان چیست؟

هرچند که این نوع ایمپلنت ها فواید و کاربردهای گسترده ای دارند اما درست مانند خود ایمپلنت های معمولی و مرسوم عاری از عارضه نیستند. برخی از عوارض مینی ایمپلنت دندان عبارتند از:

اگر بیشتر دندان ها از دست رفته باشد به تعداد زیادی از آن ها نیاز است

چون به تازگی مورد استفاده قرار گرفته اند و چندان جا افتاده نیستند هنوز مطالعات وتحقیقات زیادی روی آن ها صورت نگرفته است

چون قطر کمی دارند احتمال شکستگی آن ها در برخی شرایط بالا است

مقاومت کمتری در برابر فشار ناشی از جویدن دارند

جایگذاری آن نیازمند دقت بیشتری است و اگر جراح به اندازه کافی خوب نباشد ممکن است عوارض ایجاد کند.

رفرنس

صفحه قبل 1 ... 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 صفحه بعد
<-blogads->