مشكلات دندان و راه حل هاي دندانپزشكي

 مشكلات دندان بايد هر چه سريعتر برطرف شود تا بتوان از مسائل جانبي جلوگيري كرد.

چند راه حل براي مشكلات دندان

1.دندان درد 

شما يك قرار ملاقات با دندانپزشك خود داريد و نمي توانيد تا آن موقع دندان درد خود را تحمل كنيد.

با اين حال راه حل هايي موقتي براي رهايي از دندان درد وجود دارد.

اما اگر متوجه تورم در گردن و يا در اطراف دندان همراه با تب هستيد ، اين نشان دهنده آبسه است.

آبسه يك مشكل جدي است كه نياز به درمان هاي خاصي دارد.

در اين مواقع دندانپزشك شما درمان هايي را با آنتي بيوتيك ها و ساير درمان ها تجويز مي كند.

2.لكه هاي دنداني

لكه هاي دنداني ممكن است در اثر مصرف برخي از مواد خوراكي مانند غذاها ، نوشيدني ها ، داروها و يا در اثر استفاده از تنباكو سيگار كشيدن و يا تروما باشد.

اينها برخي از چيزهايي هستند كه مي توانند به دندان هاي شما آسيب برسانند.

براي ازبين بردن لكه هاي دنداني شما سه گزينه پيش رو داريد

اين گزينه ها عبارتند از:

  • دندانپزشك شما از يك عامل سفيد كننده دندان و يك نور ويژه در اين مواقع استفاده مي كند.
  • ساده ترين راه حل استفاده از ژل يا خمير دندان سفيد كننده دندان براي حذف لكه هاي سطحي است.

مشكلات دندان لب پر شده

اين مورد از انواع تروما يا آسيب ديدگي دنداني است.

تصادف مي تواند يك تراشه بر روي دندان هاي شما ايجاد كند.

اگر شكستگي زياد باشد و پالپ در معرض خطر باشد ممكن است به يك كانال ريشه و سپس روكش دندان يا تاج احتياج داشته باشيم.

دندان هاي اضافي

دندان هاي كامل  چند تا هستند؟

اغلب افراد در پاسخ به اين سوال مي گويند ، كودكان داراي 20 دندان هستند و بزرگسالان 32 دندان در دهان خود دارند.

اما اين پاسخ نادرست است.

برخي افراد بطور طبيعي و مادرزادي داراي دندان هاي اضافي هستند.

درمان در اين افراد به اين ترتيب است كه در ابتدا دندان هاي اضافي برداشته مي شوند سپس به وسيله درمان ارتودنسي دندان هاي آنها مرتب مي شوند.

فاصله بين دنداني

شما ممكن است فاصله بين دندانهاي جلوي خود را در نظر نگيريد و آنرا از جمله مشكلات دندان ندانيد.

اما افراد برجسته و مشهور مانند مدونا / خواننده ، آنا پاوين / بازيگر، لورن هاتون / بازيگر راه حل هايي براي برطرف كردن اين شكاف دنداني پيدا كرده اند.

راه حل هايي مانند درمان ارتونسي يا استفاده از ونير ها(لمينت دندان)

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد ساير خدمات دندانپزشكي (ايمپلنت دندان، بريج دندان، پروتز دندان و..) مي توانيد به سايت كلينيك دندانپزشكي ايده آل مراجعه كنيد.

چگونه دندان هاي خود را در برابر گذشت زمان محافظت كنيم؟

 محافظت از دندان در برابر سايش و فرسودگي 

درست است كه اين ساختارها ممكن است در طول زمان دچار سايش شوند، اما بد نيست بدانيد دندان هاي شما به شكل باور نكردني و عجيبي قوي و مستحكم هستند. اما با اين وجود در طول زمان هر ساختار مستحكمي مانند سنگ نيز دچار فرسودگي خواهد شد.

انجام روزانه فعاليت هايي مثل جويدن، آسياب كردن و گاز گرفتن مواد غذايي ميناي دندان را از بين مي برد. انجام اين فعاليت ها سطوح و لبه هاي دندان ها را نيز صاف ميكند كه يكي ديگر از مشكلات دندان است.

جويدن يخ و ساير مواد غذايي سفت و سخت مي‌تواند باعث خراشيده شدن ميناي دندان و حتي شكسته شدن دندان ها شود. شايد بتوانيد به تنهايي مانع از بدتر شدن خرابي دندان و سايش آن شويد، اما بدون مراجعه به يك دندانپزشك محال است بتوانيد از اين فرسودگي نجات پيدا كنيد.

يكي ديگر از عللي كه مي‌تواند باعث سايده شدن دندان ها به هم شود، دندان قروچه شبانه است. براي حل اين مشكل احتمالا شما نياز به ويزيت متخصص ارتودنسي داريد و او به شما وسيله اي خواهد داد كه مانع از آسيب ناشي از دندان قروچه خواهد شد.(براي آشنايي با بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران مي توانيد به سايت دندانپزشكي در كلينيك مراجعه كنيد.)

لثه هاي خود را سالم نگه داريد

مواد مضر و بدشكلي به نام پلاك هميشه روي دندان هاي شما شكل مي گيرد. اگر آن را برطرف نكنيد، در دراز مدت مي‌تواند باعث بروز درد، تورم و حتي خونريزي در لثه شود. پلاك دندان حتي مي‌تواند باعث بروز عفونت‌هايي شود كه به استخوان فك نيز سرايت كرده و به آن آسيب وارد مي‌كند

اجازه ندهيد دهان شما خشك شود

توليد و ترشح بزاق در دهان به تميز كردن دندان ها كمك مي كند و ساختارهاي دهان را از پوسيدگي محافظت مي كند. اما به طور معمول با افزايش سن فضاي داخلي دهان شما تمايل دارد كه بيشتر از دوره جواني خشك شود. يعني به انداه سال هاي جواني رطوبت كافي ندارد زيرا ترشح بزاق كاهش پيدا خواهد كرد.

مراقب اسيد باشيد

نوشيدني هاي گاز دار، مركبات و بسياري ديگر از آب ميوه ها حاوي مقادير مشخصي اسيد هستند. علاوه بر اين مواد، غذاهاي قندي و نشاسته اي نيز باعث مي شوند كه دهان شما اسيدي شود. يك محيط اسيدي نيز چيزي نيست كه ميناي دندان تحمل حضور در آن را داشته باشد.

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد دانستني هاي دندانپزشكي (ايمپلنت دندان ، بريج دندان، دندانپزشكي كودكان و...) نيز مي توانيد به سايت دندانپزشكي دركلينيك مراجعه كنيد.

آيا ارتودنسي روي آواز خواندن تاثير ميگذارد؟

 اگر صداي خوبي داريد و با صدايتان كار ميكنيد و در عين حال دندان هاي كج و ناصافي داريد، احتمالا اين سوال در ذهن شما نقش  بسته باشد كه آيا آواز خواندن و ارتودنسي با هم تداخل دارند يا نه؟

چه ارتباطي بين آواز خواندن و ارتودنسي وجود دارد؟ 

مهمترين كاري كه متخصصان ارتودنسي انجام ميدهند برطرف كردن مشكلاتي است كه روي تكلم، جويدن، ظاهر صورت، عملكرد فك ها و دندان ها تاثير ميگذارند. كراس بايت، آندربايت، اوربايت، كراودينگ و شلوغي دندان ها، فاصله بين آن ها و … از جمله اين مشكلات هستند كه به خصوص تكلم و آواز خواندن را با مشكل روبرو ميكنند.(براي آشنايي با بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران مي توانيد به سايت  دندانپزشكي در كلينيك مراجعه كنيد.

متخصصان براي برطرف كردن اين مشكلات از دستگاه هاي ارتودنسي استفاده ميكنند و بعد از اصلاح آن ها، شما ميتوانيد بهتر بجويد، بهتر صحبت كنيد و لبخند زيباتري داشته باشيد. با اين تفاسير و زماني كه تكلم و قدرت بيان ما بهتر ميشود، قطعا اگر آوازه خوان و يا خواننده باشيم قدرت صداي ما بهتر شده و ما ميتوانيم بهتر بخوانيم. بنابراين ميتوان بين آواز خواندن و ارتودنسي يك ارتباط قائل شد. به اين شكل كه ارتودنسي ميتواند باعث بهبود آوزا خواندن و خوانندگي شود.

آيا ارتودنسي ميتواند شما را تبديل به يك خواننده حوش صداتر كند؟

خيلي ها سوال ميپرسند كه آيا دستگاه هاي ارتودنسي ميتوانند به بهبود صدا كمك كنند. در پاسخ بايد گفت كه تمرين كردن تنها كاري است كه مي تواند شما را به خواننده اي بهتر تبديل كند. اما در كنار تمرين هر كاري كه بتواند فضا و شرايط را براي ارتقاء صداي شما مهيا كنيد نيز ميتواند باعث بهتر شدن صدايتان شود. ثابت شده كه ارتودنسي نه تنها تاثير بدي روي صداي نازنين شما نخواهد گذاشت بلكه حتي ميتواند آن را تا حد زيادي ارتقاء دهد.

آيا با اينويزلاين ميتوان آواز خواند؟

اينوزيلاين ها يا (Invisalign) از محبوبترين دستگاه هاي ارتودنسي نامرئي هستند. اين دستگاه ها با نام پلاك شفاف ارتودنسي نيز شناخته شده هستنند. و از انجايي كه شفاف و همرنگ دندان هستند معمولا توسط بزرگسالان مورد استفاده قرار ميگيرند.

برخلاف ارتودنسي ثابت با بريس هاي فلزي كه ميتوانند كمي روي صحبت كردن و آواز خواندن تاثير بدي بگذارند، اما ما چنين چيزي را در خصوص ارتودنسي نامرئي با اينويزيلاين ها نداريم. لابد ميپرسيد چرا؟ چون حتي اگر نتوانيد با اينويزيلاين ها با تمام پتانسيل آوايي خود آواز بخوانيد ميتوانيد حين تمرين آن ها را بردايد و بلافاصله بعد از تمام شدن آواز خواندن، دوباره آن را سرجاي خود بگذاريد.

افراد مشهوري كه ترميم زيبايي دندان انجام داده اند

وقتی که به تام کروز فکر می کنید احتمالا اولین چیزی که در ذهن شما مجسم می شود، یک لبخند مردانه زیبا است. مردی که لبخندی با دندان های سفید یکدست و هم سطح دارد. اما شاید شما هم نمیدانستید که یک زمانی تام کروز چنین لبخندی نداشت. تام کروز یکی از هزاران سلبریتی است که با کمک ترمیم دندان و انجام پروسه های زیبایی دندان صاحب دندان هایی زیبا و چنین لبخند جذابی شده است

گزینه های زیبایی دندان که همه می توانند از آن ها سود ببرند عبارتند از:

·         باندینگ دندان

·         سفید کردن دندان

·         وینرهای پرسلن(کامپوزیت و یا لمینت دندان)

·         تاج دندان

·         پیوند لثه

·        ایمپلنت دندان

·         پل و یا بریج دندان

۱ . تام کروز (بازیگر)

ستاره بی چون و چرای فیلم هایی چون ماموریت غیر ممکن ، تجارت پر مخاطره، تاپ گان و شماری از فیلم های دیگر. تام کروز بخاطر مشکل دندان های جلویی خود اقدام به ترمیم دندان های خود کرد. از آغاز حرفه بازیگر تام کروز چندین عمل بر روی دندان های خود انجام داده است. این اعمال شامل سفید کردن و صاف کردن دندان ها به وسیله ارتودنسی دندان بود.

2 . سلین دیون (خواننده)

آهنگساز و خواننده مشهور کانادایی. خانم سلن دیون کسی که صدایی شبیه به صدای روحانی فرشتگان دارد و هواداران خاص خودش را به وجد میاورد. شاید بیشتر او را برای چند اثر معروفش برای سریال تایتانیک بشناسند. برعکس صدای سلین دیون دندان های او شبیه به دندان فرشتگان نبود. اما او نیز چندین پروشه زیبایی و ترمیم دندان را انجام داده است که تا حدودی صورت او را جوانتر کرده است.

3 . مایلی سایرس (بازیگر و خواننده)

خواننده محبوب و البته جنجالی آمریکایی. همانطور که در عکس می بینید او به خاطر داشتن دندان های نامنظم و روی هم افتاده و بد فرم مجبور شد که یک عمل ترمیم دندان به منظور زیبایی چهره و لبخند انجام دهد.

4 . جورج کلونی (بازیگر)

بازیگر دوست داشتنی و محبوب بسیاری از فیلم دوستان. حتی اگر فیلم های او را ندیده باشید حتما یکی دو بار اسم جذابش را شنیده اید. جورج کلونی در دوره ای که کاملا به خانواده و زندگی شخصی اش اختصاص داده بود مجموعه کاملی از عمل های زیبایی دندان را روی دندان های خود انجام داد.

 

چگونه مسواک بین دندانی انتخاب کنیم ؟

 انتخاب نوع و سایز مسواک بین دندانی  را به عهده متخصص ارتودنسی یتان بگذارید .(برای آشنایی با بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران می توانید به سایت دندانپزشکی در کلینیک مراجع کنید.)

مسواک های بین دندانی در سایز ها و اشکال  مختلف بسته به:

·         فاصله بین دندانی

·         بریج دندان

·         ایمپلنت

·         تحلیل لثه متفاوت است .

با مشاوره و انتخاب صحیح نوع مسواک بین دندانی خود می توانید بعنوان جایگزین نخ دندان  برای تمیز کردن فاصله بین دندانی از آن استفاده کرد.

در چه مواردی  مسواک بین دندانی بکار می بریم ؟

از این نوع مسواک برای تمیز کردن

·         سیم و براکت های ارتودنسی دندان

·         پل های دندانی

·         ایمپلنت دندان

در مواردی که لثه تحلیل رفته و ریشه دندان آشکار شده است می توان استفاده کرد .

با بکار بردن این نکات شما از عفونت های قارچی دهان و دندان در دستگاه ارتودنسی ثابت در امان می مانید.

روش استفاده

پس از انتخاب نوع مناسب مسواک (بسته به فاصله بین دندان)

از مسواک بین دندانی حداقل روزی یک بار ترجیحا بعد از وعده اصلی غذایتان استفاده کنید .

مسواک  را بدون فشار وارد فضای بین دندان هایتان کرده و به آرامی و بطور مایل از بالا به پایین برای فک بالا و از پایین به بالا برای فک پایین در بین فضا ی دندان ها حرکت دهید .

از مسواک بین دندانی برای ماساژ لثه نیز استفاده می کنند .

به این ترتیب که به منظور خون رسانی به بافت لثه در اطراف ایمپلنت از مسواک بین دندانی مناسب استفاده می کنند.

این کار باعث می شود ایمپلنت دندانی نسبت به هجوم باکتری مقاوم شده و کمتر آسیب ببیند .

همچنین  برای مسواک زدن ما بین پیچ های ایمپلنت و زیر پروتز نیز از این نوع مسواک استفاده  می شود.

به این ترتیب که مسواک را ما بین  پین های ایمپلنت قرار داده و به آرامی با حرکات رفت و برگشت بین پین ها را تمیز می کنیم.

با رعایت بهداشت دهان و دندان  و کنار گذاشتن عادتهای مضر برای دندان شما می توانید به لبخند زیبا دست پیدا کنید.

 

 

هر آنچه كه بايد درباره بريس ارتودنسي بدانيد

 بريس‌هاي دندانپزشكي يا (Dental braces) ابزاري هستند كه براي اصلاح مال اكلوژن، نامرتبي و كج بودن دندان ها و يا مشكل در فك مورد استفاده قرار مي‌گيرند. بريس ارتودنسي بيشتر در دوران نوجواني مورد استفاده قرار مي‌گيرد، اما تعداد زيادي از بزرگسالان نيز براي اصلاح مشكلات هماهنگي دندان هاي خود نيز از اين ابزارها استفاده مي‌كنند.

انواع بريس ارتودنسي 

نوع بريسي كه متخصص ارتودنسي براي شما در نظر مي‌گيرد به فاكتورهاي مختلفي بستگي دارد. اما معمولا سن و سال يكي از فاكتورهاي تاثير گذار در انتخاب اين ابزار دندانپزشكي است. هرچند كه عوامل مختلفي مثل نوع مشكل دنداني مانند مشكل بايت و يا كراودينگ و نامرتبي دندان ها نيز، ميتواند در انتخاب بريس متناسب با شما كاملا تاثير گذار باشد. نكته مهم در اين درمان ارتودنسي اين است كه، بريس‌ها بصورت سفارشي و متناسب با نيازهاي هر شخص ساخته مي‌شوند.

اما اين تنها نوع بريس نيست و انواع مختلف ديگري از اين ابزار ارتودنسي در دسترس هستند:

  • بريس‌هاي سراميكي شفاف
  • بريس‌هاي زباني يا لينگوئينال ، كه كاملاً در پشت دندان هاي شما قرار مي گيرند
  • بريس‌هاي نامرئي(ارتودنسي نامرئي)

بريس ها چگونه دندان ها را هماهنگ مي‌كنند؟

مكانيزم اصلي در درمان با اين ابزار ارتودنسي اعمال فشار ثابت به دندان ها در طولاني مدت است. به مرور زمان با اعمال فشار، دندان ها جابجا مي‌شوند. استخوان هاي فك نيز در طولاني مدت، خود را با اين تغييرات و اعمال فشار هماهنگ كرده و وفق مي‌دهند.

چسباندن براكت به دندان

بعد از تميز و خشك شدن دندان هاي شما، براكت هاي سراميكي، پلاستيكي يا استيل ضد زنگ با استفاده از چسب مخصوصي به سطح خارجي دندان هاي شما چسپانده مي‌شوند. استفاده و چسپاندن براكت ارتودنسي ممكن بند ارتودنسي (Bands)

اين بندها به صورت نوارهاي الاستيك و شكل پذير هستند. به صورت حلقه اند و دور يكي از دندان هاي عقبي شما قرار ميگيرند و در اصل در نقش لنگر براي بريس‌ها و سيم عمل مي‌كنند.است ناراحت كننده باشد، اما معمولا باعث درد نمي‌شود.

اسپيسر يا جدا كننده (Spacers)

اسپيسر از نوارهاي و حلقه هاي پلاستيكي يا فلزي ساخته شده است. در برخي مواقع متخصص ارتودنسي شما ممكن است در يكي از جلسات درماني با بريس، اسپيسر را در فضاي بين دندان هاي شما قرار دهد.

فنر ارتودنسي (Springs)

فنر ارتودنسي ساختاري است كه روي سيم ارتودنسي قرار مي‌گيرد. فنر را معمولا بين دو براكت و در نتيجه بين دو دندان قرار مي‌دهند، تا با وارد كردن فشار كنترل شده، باعث جدا كردن و ايجاد فضا در ميان دو دندان مجاور شوند.

براي آشنايي با بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران مي توانيد به سايت كلينيك دندانپزشكي دركلينيك مراجعه كنيد.

 

براي داشتن روكش كامپوزيت بايد چه مراحلي را طي كرد؟

 اگر به دنبال راهي كم هزينه تر براي زيبا كردن لبخند خود هستيد، و مي‌خواهيد يك طرح لبخند بي نقص داشته باشيد، ميتوانيد روي روكش كامپوزيت حساب كنيد. شايد نگاه ها و تمايلات بيشتر افراد به لمينت دندان باشد، اما واقعيت اين است كه هزينه تمام شده لمينت بالا است. و كساني كه توانايي پردخت هزينه آن را ندارند، بايد به دنبال يك روش جايگزين براي بهبود طرح لبخند و ترميم دندان خود باشند.

ترميم دندان و اصلاح طرح لبخند با روكش كامپوزيت

درست به مانند همه انواع ونيرها، استفاده از روكشهاي كامپوزيت ونير نيز براي دو هدف زير مرسوم است:

  • ايجاد تغييرات كلي در ظاهر دندان ها
  • تغيير نسبي شكل و ترميم دندان 
  • بهبود رنگ

نكته:

هرچند كه اغلب براي اصطلاح و بهبود طرح لبخند از روكش دندان از جنس سراميك بهره گرفته ميشود، ميتوان به راحتي از اواع كامپوزيتي نيز به همين منظور استفاده كرد. شما ميتوانيد به تناسب رنگ پوست و ساير ويژگي هاي چهره خود، بهترين نوع كامپوزيت با رنگ مناسب را براي زيباسازي لبخند خود انتخاب كنيد.

تفاوت اجراي لمينت دندان با روكش 

نصب و اعمال لمينت دندان ، نيازمند چندين مرحله مهم و حساس است، كه بايد با دقت هرچه تمامتر انجام شود. در مقايسه با لمينت، معمولا كامپوزيتها نيازمند زمان زيادي نيستد و خوشبختانه ساختار دندان چندان دستكاري نميشود. 

در اين درمان ترميمي، دندان تراش نميخورد و از حجم آن كاسته نميشود، بلكه به راحتي بر روي سطوح دندان چسپانده ميشود. به عبارتي اين روش ترميم دندان معمولا نسبتا سريع و بدون دردسر است.

كامپوزيت دندان براي چه مواردي استفاده مي شود؟

دندانپزشكان از اين متد درماني براي برطرف كردن مشكلات زير استفاده ميكنند:

  • لكه دار شدن دندان ها يا تغيير فاحش رنگ آن ها
  • دندانهايي كه كج شده اند
  • ترميم ترك برداشتن يا خوردشدكي جزئي تا متوسط دندان
  • كاهش فاصله مابين دندان ها يا از بين بردن اين فاصله

 

كامپوزيت دندان تا چه مدت ماندگار خواهد بود؟

عوامل متعددي وجود دارد كه كه روي دوام و ماندگاري اين درمان تاثير ميگذارند. برخي از اين وامل عبارتند از:

  • ميزان توجه شخص به بهداشت دهان و دندان و مراقبت از آن
  • جنس، نوع و نحوه نصب كامپوزيت
  • سبك زندگي و نوع رژيم غذايي شخص

براي كسب اصلاعات بيشتر درمورد ساير خدمات دندانپزشكي(جراحي فك ، درمان ريشه، ايمپلنت دندان و...) مي توانيد به سايت كلينيك فوق تخصصي دندانپزشكي ايده آل مراجعه كنيد.

 

علت درد ارتودنسي چيست؟

 چند هفته اول بعد از گذاشتن دستگاه هاي ارتودنسي بيشترين ناراحتي را تجربه خواهيد كرد، به خصوص اگر دندانهاي شما بسيار نزديك به هم باشند يا به اصطلاح دندان هاي شما دچار شلوغي و كراودينگ باشند. زيرا قبل از نصب بريس ارتودنسي بايد بين برخي دندان ها اسپيسر يا فضانگهدارنده قرار بگيرد كه اين ميتواند كمي دردناك باشد. اما مراجعان و كساني كه تحت درمان هستند نبايد زياد نگران باشند زيرا اين درد چندان دوام نخواهد داشت و معمولا بعد از چند روز برطرف ميشود.

درد ارتودنسي تا كي ادامه دارد؟

مدت زمان درد ارتودنسي چندان زياد نيست و نهايتا بعد از يك هفته شما هيچ دردي تجربه نميكنيد تا زماني كه دوباره براي تنظيم بريس ها به متخصص ارتودنسي خود مراجعه كنيد. طي هر جلسه، اين متخصص بريس هاي شما را دوباره تنظيم ميكند و ممكن است دوباره درد ارتودنسي را تجربه كنيد. البته تجربه همه افراد يكسان نيست و كمي متفاوت است.(براي آشنايي با بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران مي توانيد به سايت دندانپزشكي دركلينيك مراجعه كنيد.)

چگونه درد ارتودنسي را كاهش دهيم؟ 6 روش براي تسكين و درمان درد بعد از ارتودنسي

1. غذاهاي نرم بخوريد

خوردن غذاهاي سخت نه براي دندان ها و نه براي اجزاي مختلف بريس شما مناسب نيست.

2. از بي حس كننده كمك بگيريد

يك راه ساده براي تسكين درد در روزهاي اول بعد از ارتودنسي، ماليدن داروهاي موضعي و بي حس كننده دهان است.

3. مسكن هاي بدون نسخه

گزينه ديگر تسكين درد ارتودنسي استفاده از داروهاي بدون نسخه ضد درد است. اگر بعد از قرار ملاقات با متخصص ارتودنسي خود هميشه احساس ناراحتي مي كنيد ، يك ساعت قبل از ويزيت شدن داروي ضد درد را مصرف كنيد.

4. كمپرس يخ تهيه كنيد

كمپرس يخ يا آب سرد باعث كاهش التهاب و بي حسي دهان مي شود. بنابراين بعد از گذاشتن كمپرس روي لثه يا گونه ها احساس درد نمي كنيد

5. از معجزه آب يخ غافل نشويد

اگر دارو در دسترس نداريد و يا نميتوانيد از كمپرس يخ استفاده كنيد دست كم يك ليوان آب يخ درست كنيد و براي چند دقيقه در دهان خود قرار داده و در تمام دهان خود بچرخانيد. اب يخ فضاي داخلي دهان را كمي بيحس ميكند و ميتواند درد را تسكين دهد.

6. موم ارتودنسي بگيريد

در همان جلسه كه ارتودنسي ثابت شما انجام ميشود احتمالا متخصص ارتودنسي به شما مومي ميدهد كه ميتواند مانع از تحريك لثه ها و داخل دهانتان با بريس ميشود. موم را به بخش هاي تيز بريس بماليد تا پوششي بين بخش زبان، لثه و فضاي داخلي لپ هاي شما با بريس ها شو

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد ساير خدمات دندانپزشكي( دندانپزشكي كوددكان، ايمپلنت دندان، بريج دندان و....) نيز مي توانيد به سايت دندان دندانپزشكي در كلينيك مراجعه كنيد

مشكلات قابل حل با ارتودنسي كدامند؟

 شايع ترين مشكلات قابل حل با ارتودنسي ، مال اكلوژن(malocclusion) يا مشكلات بايت است كه اغلب مشكلي ژنتيكي مي باشد. مشكلات بايت همچنين مي توانند نتيجه ي مكيدن شست يا انگشتان، تنفس از راه دهان، بيماري هاي دندان، بلعيدن غير طبيعي، عدم رعايت بهداشت دهان و دندان، افتادن دندان هاي شيري زودتر يا ديرتر از موعد، حوادث يا تغذيه ي نامناسب باشند. ضربه به دهان يا بيماري هاي ديگر مانند نواقص مادرزادي نيز مي توانند منجر به مشكلات ارتودنسي شود.

اما شايع ترين مشكلات قابل حل با ارتودنسي(ارتودنسي ثابت، ارتودنسي نامرئي و...) كه اغلب كودكان و بزرگسالان را درگير مي كند، كدام است؟ در ادامه به ۵ مشكل شايع كه ارتودنسي قادر به درمان آنهاست مي پردازيم:

۱-  عدم تناسب صحيح استخوان هاي فك: 

علائم اين مشكل مي تواند پيچيده و متفاوت باشد؛ اين علائم شامل دردناك و حساس شدن استخوان فك، درد در نواحي اطراف گوش، درد مداوم در كل صورت، دشواري هنگام جويدن و باز كردن كامل دهان، صدا دادن يا قفل شدن فك كه باز يا بسته كردن دهان را مشكل مي كند.

۲-   دندان هاي نامرتب و نامتناسب:

 اين مشكل يكي از مشكلات مال اكلوژن محسوب مي شود كه در صورت درمان نشدن مي تواند عوارض جدي را به دنبال داشته باشد.

3- اختلال در سلامت فرد كه مي تواند با ارتودنسي درمان شود

بسياري از افراد فكر مي كنند كه تنها مشكلات قابل حل با ارتودنسي مشكلات مربوط به دندان افراد مي شود. با اينكه ارتودنسي، نوعي درمان دنداني است اما مي تواند شرايط و بيماري هاي ديگري را نيز بهبود بخشد.

4سر درد و گردن درد

سر و گردن شامل شبكه ي پيچيده و در عين حال ظريفي از استخوان ها، مفاصل، ماهيچه ها و تاندون ها است كه بايد به صورت هماهنگ براي عملكردي مهم با هم كار كنند. هر اختلال و ناهماهنگي در اين شبكه موجب سردرد و گردن درد هاي مزمن مي شود.

اگر دچار سردرد يا گردن درد هاي مكرر مي شويد كه با مصرف دارو هاي مسكن از بين نمي رود، بهتر است به يك متخصص مراجعه كنيد)براي آشنايي با بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران مي توانيد به سايت دندانپزشكي در كلينيك مراجعه كنيد.

5- اختلالات مفصل گيجگاهي_فكي

مفصل گيجگاهي_فكي (TMJ: The temporomandibular joint)فك پايين را به پايه ي جمجمه متصل مي كند و نقش اصلي را در عملكرد جويدن دارد. در صورتي كه دچار درد يا بي حسي در فك، درد در اطراف گوش، دشواري يا درد در هنگام جويدن يا قفل شدن مفصل فك شُديد، درمان هاي ارتودنسي مي توانند فك را به موقعيت صحيح خود بازگردانند و اين علائم را تسكين دهند. درمان اين شرايط بسيار حائز اهميت است زيرا عدم درمان آنها ممكن است منجر به آسيب جدي و فرسايش دندان ها شود.

 

درمان ریشه دندان چیست و چرا انجام میشود؟

درمان ریشه دندان یا روت کانال که تحت عنوان درمان اندودنتیک نیز شناخته شناخته می شود، یک روش درمانی در دندانپزشکی است که به از بین بردن و تخلیه عفونت داخل دندان اشاره دارد

درمان کانال ریشه چیست؟

دندان از دو بخش اصلی شکل گرفته است، یکی تاج دندان که همان بخش سفید رنگ است و دیگری ریشه دندان که به استخوان فک جوش خورده است. ما در این مقاله تنها با ریشه کانال سروکار داریم.

پالپ دندان چگونه آلوده میشود؟

همانطور که گفته شد روت کانال به آلوده یا عفونی شدن پالپ دندان گفته میشود و نیازمند درمان فوری است. درمان این مشکل نیز تمیز و خارج کردن محتویات زنده داخل ریشه دندان است.

مراحل روت کانال: درمان ریشه چند مرحله دارد؟

· تمیز کردن کانال ریشه

· پر کردن ریشه کانال

· افزودن تاج یا پر کننده دندان

آیا درمان ریشه درد دارد؟

یکی از ترس های بزرگ در مورد این نوع درمان، دردناک بودنش است. اما حقیقت این است که اگر درمان توسط یک دندانپزشک مجرب و حرفه ای نجام شود درد یا به شدت کم میشود یا اصلا دردی تجربه نخواهد شد. دردی که حین عمل احساس می شود معمولا ناشی از وجود عفونت است و ربطی به خود درمان ندارد زیرا اصولا روت کانال دردناک نیست زیرا شخص بیحس میشود آنگاه عمل آغاز میشود.

اگر مشکل جدی باشد درمان ریشه فایده ندارد

برخی بیماران ترجیح میدهند به جای انجام درمان ریشه، به طور کلی از خیر دندان بگذرند و آن را کشیده و خارج کنند. در این مواقع احتمالا عفونت بسیار شدید است و یا به دندان آسیب جدی وارد شده که دیگر قابل حفظ شدن نیست یا حفظ آن ارزشی برای بیمار ندارد.

مشکلات کشیدن دندان

با این وجود، کشیدن دندان ممکن است باعث کج شدن سایر دندان ها شود. برای بروز این مشکل یا باید دندان جایگزین بگذارید یا تن به درمان ارتودنسی دهید. برخی از روش ها جایگزین دندان عبارتند :

· ایمپلنت دندان

· بریج دندان

· پروتز دندان

هزینه درمان ریشه چقدر است؟

هزینه درمان های مختلف دندانپزشکی متفاوت است، اما هزینه درمان ریشه آنقدرها هم زیاد نیست و اگر مشکل روت کانال دارید بهتر است بدون توجه به هزینه آن را انجام دهید. اگر نخواهید این درمان را انجام دهید و قصد کشیدن دندان داشته باشید به مراتب هزینه های شما بالا میرود. زیرا برای پر کردن جای خالی آن نیازمند ایمپلنت ارتودنسی هستید که هزینه این دو درمان زیاد است

صفحه قبل 1 ... 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 صفحه بعد
<-blogads->