ارتودنسی یا لمینت دندان؟

 با پیشرفت تکنولوژی گزینه های بیشتری برای بهبود و زیبایی طرح لبخند به وجود آمده است که تنها مشکل این تنوع در گزینه ها، دشواری در انتخاب روش صحیح است. اگر می خواهید بدانید که بین ارتودنسی یا لمینت کدام یک برای شما مناسب تر است ما در این مقاله شما را راهنمایی می کنیم.

در گذشته بیشتر افرادی که از مشکلات فکی و نامرتبی دندان ها رنج می بردند از بریس های ارتودنسی ثابت استفاده می کردند اما امروزه بریس های شفاف مانند اینویزیلاین از محبوبیت زیادی برخوردار هستند که نحوه استفاده از آنها بسیار راحت بوده و دارای ظاهری تقریبا نامرئی می باشند.

با این حال گزینه ی دیگری که می توان برای زیباسازی لبخند از آن بهره گرفت، لمینت دندان  یا ونیر سرامیکی می باشد که می تواند مشکلات ظاهری دندان ها را اصلاح کند و لبخندی هالیوودی به بیمار هدیه دهد.

به طور کلی، بین ارتودنسی یا لمینت ، بریس های ارتودنسی بهترین گزینه برای نامرتبی شدید چندین دندان محسوب می شوند. معمولا این مشکلات، به مرور زمان و با اعمال فشار ملایم به دندان ها به طور کامل از بین می روند. ارتودنسی دندان می تواند به مدت طولانی، سلامت دهان و دندان ها را حفظ کند.

لمینت (ونیر سرامیکی): بهترین راه برای زیباسازی لبخند و ظواهر دندان ها

لمینت ها ساختار های سرامیکی خاصی هستند که برای هر بیمار به صورت سفارشی ساخته می شوند تا سطح دندان ها را بپوشانند. می توانید لمینت ها را مانند پوسته های صدفی در نظر بگیرید که هم از دندان ها محافظت می کنند و هم ظاهر زیبایی به آنها می دهند.

لمینت می تواند به طور موثری رنگ، شکل و حتی طول دندان را تغییر دهد. و در نهایت می تواند برخی مشکلاتی که بریس های ارتودنسی به وجود آوردند را اصلاح کند. لمینت ها خصوصا برای اصلاح فواصل بین دندانی بسیار مفید هستند.

در صورتی که از یکی از مشکلات زیر رنج می برید، بین ارتودنسی یا لمینت ، بهترین گزینه لمینت است

·         تغییر رنگ یا لکه دار شدن دندان ها به طوری که سفید کردن (بلیچینگ) نتواند آن را اصلاح کند.

·         دندان های شکسته یا ترک خورده که تنها نیاز به زیباسازی ظاهری داشته باشند.

·         طول یا شکل دندان هایتان مورد پسندتان نباشد

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دانستنی های داندانپزشکی زیبایی (ایمپلنت دندان، بریج دندان، پروتز دندان و...) می توانید به سایت کلینیک فوق تخصصی دندانپزشکی ایده آل مراجعه کنید.

نکاتی برای بالا بردن تاثیر درمان ارتودنسی دندان

 همانطور که می دانید ارتودنسی دندان درمانی مفید برای اصلاح طرح لبخند و صاف شدن دندان ها می باشد. اما طول مدت زمان ارتودنسی دندان ممکن است طولانی شود و این موضوع می تواند برای بسیاری از بزرگسالان آزار دهنده باشد. با اینکه اطرافیان به آنها می گویند که این صبر ارزشش را خواهد داشت، اما متقاضیان برای دیدن نتیجه نهایی شوق زیادی دارند.

شروع زودهنگام ارتودنسی دندان

کودکان باید اولین مراجعه به متخصص ارتودنسی را در سن ۷ سالگی انجام دهند تا مشکلات بالقوه فک و دهانشان مشخص شود. بهترین زمان برای شروع مراحل ارتودنسی دندان زمانی است که دندان های اصلی درآمده باشند و این زمان در دختران ۱۰ تا ۱۱ سال و در پسران ۱۳ تا ۱۴ سال می باشد. هر چقدر دندان ها، فک و عضلات صورت کمتر بالغ شده باشند، درمان با سرعت بیشتری پایان می یابد.

رعایت بهداشت دهان و دندان

بریس های ارتودنسی زمانی می توانند بهترین عملکرد را داشته باشند که دهان در سلامت کامل قرار داشته باشد. احتمال حرکت لثه های تمیز و سالم بسیار بیشتر بوده و همین امر می تواند طول مدت ارتودنسی را کاهش دهد. از این رو بهتر است فضای بین بریس ها و دندان ها را تمیز و عاری از ماده پلاک نگه دارید. استفاده از نخ دندان و مسواک کردن لثه ها، دهان را سالم تر و تمیز تر نگه می دارد.

مراجعه به متخصص ارتودنسی دندان طبق موعد مقرر

پیدا کردن یک وقت خالی از دندانپزشک معمول تان سخت است حال ببینید که وقت گرفتن های مداوم از متخصص ارتودنسی می تواند تا چه حد غیر ممکن باشد. بنابراین بهتر است این مراجعات در اولویت برنامه زندگی تان قرار بگیرد به طوری که هیچ یک از آنها را از دست ندهید. با عدم مراجعه به این ملاقات ها، شما در واقع درمان ارتودنسی تان را هفته ها یا حتی ماه ها عقب انداخته اید. البته ممکن است در برخی موارد موقعیت اورژانسی پیش آید. در اینگونه موارد سعی کنید ملاقات بعدی تان را در اسرع وقت ترتیب دهید، تا از هر گونه تاخیری در روند درمان جلوگیری شود. برای آشنای با بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران می توانید به وبسایت نسخه مراجعه کنید

درمان های تسریع کننده ارتودنسی دندان

ابزار های درمانی دیگری مانند اکسل دنت هم وجود دارد که می تواند حرکت دندان ها را سرعت بخشد و موجب بالا بردن تاثیر درمان ارتودنسی شود. مناسب بودن روش های تسریع کننده درمان ارتودنسی در جلسه مشاوره تعیین خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دانستنی های دندانپزشکی (دندانئزشکی زیبایی : ایمپلنت دندان، بریج دندان، لمینت و....) می توانید به سایت کلینیک فوق تخصصی ایده آل مراجعه کنید.

آشنایی با انواع روش جایگزین دندان کشیده شده

جای خالی دندان هایی که نیستند و مشکلات فراوانی که برای ما به وجود می آورند

زمانی که دندانی از بین میرود تنها یک جای خالی در دهان به جای نمیگذارد. این جای خالی میتواند برای تکلم ، جویدن، نگهداری و تیمز کردن دندان های شما مشکل ایجاد کند. از همه مهمتر، این جای خالی بهترین فرصت را به دندان های دیگر میدهد که جا برای خود باز کنند و تحت فشار ناشی از جویدن غذا، کم کم جابجا و کج شوند. این کجی قطعا نیازمند ارتودنسی  دندان است

4 روش جایگزین دندان افتاده

ایمپلنت دندان، موثر، زیبا و ماندگار

از نظر متخصصان دندانپزشکی و اغلب کسانی که این عمل را انجام داده اند ، بهترین جایگزین دندان کشیده شده کاشت ایمپلنت دندان است. ایمپلنت ها به طرز عجیبی قوی، متسحکم و شبیه به دندان های شما عمل میکنند. فرقی نمیکند یک دندان را از دست داده باشید یا همه آن ها را، این دستگاه های عالی دقیقا مانند یک دندان واقعی به استخوان فک متصل میشوند و از این نظر شبیه ریشه دندان عمل میکنند.

بریج دندان یا پل دندانپزشکی

اگر یک یا دو دندان که کنار هم هستند را از دست داده اید انتخاب بریج دندان بهترین گزینه برای پر کردن جای خالیشان است. پل دندانی یکی از انواع روش جایگزین دندان کشیده شده و شامل یک یا چند دندان مصنوعی به هم متصل شده است که میتواند با اتصال به دندان های مجاور، جایگزین خوبی برای دندان های از دست رفته باشد.

پروتز موقت

پروتزهای موقت دندانپزشکی یک روش جایگزین دندان به صورت موقت و در کوتاه مدت هستند. این پروتزها قابل حرکت هستند و میتوان به راحتی آن ها را بیرون آورد و یا دوباره در دهان گذاشت. این پروتزها وزن کمی دارند، قیمت خیلی پایینی دارند اما صرفا فقط برای پر کردن دندان استفاده میشوند و نمیتوانند در نقش دندان ظاهر شوند.

پروتز متحرک کامل و ناکامل دندان

پروتزهای متحرک و کامل، پروتزهایی با قابلت جابجایی هستند که از انواع روش جایگزین دندان کشیده شده محسوب میشوند. پروتز کامل دندان به طور مستقیم روی لثه های بیمار قرار میگیرد، در حالی که پروتزهای ناکامل  ممکن است با کمک یک نگهدارنده فلزی به سایر دندان ها متصل شوند.

 

استفاده از این دندان ها معمولا چندان توصیه نمیشود و بیشتر افرادی از آن ها استفاده می کنند که سن بالایی دارند و تمایلی به پر کردن جای خالی دندان ها باایمپلنت یا بریج و … ندارند. این پروتزها به راحتی روی لثه ها میلغزند، غذا خوردن با آن ها مشکل است، صحبت کردن نامفهوم است و استفاده مداوم از آن ها حساسیت ایجاد میکند. اگر چه این پروتزدندان  قیمت خیلی پایینتری دارند و از نظر اقتصادی بسیار به صرفه هستند اما اغلب کسانی که از دندان های مصنوعی استفاده میکنند چندان رضایتی از استفاده از این پروتزها ندارند.

 

 

متخصص جراحی دهان ، فک و صورت

جراحی دهان ، فک و صورت چه نوع تخصصی است؟این متخصص چه کارهایی انجام می دهد؟

این تخصص یکی از تخصص های ده گانه در دندانپزشکی است.

این تخصص شامل تشخیص و درمان بیماری ها صدمات و نقایص مربوط به هر دو جنبه کاربردی و زیبایی شناختی اعم از  بافت سخت و نرم  در سر و گردن است .

آیا متخصصین جراحی دهان ، فک و صورت پس از تخصص می توانند در فوق تخصصی شرکت کنند؟

این متخصصین پس از گرفتن تخصص می توانند در این چهار فلوشیب که معادل فوق تخصص است شرکت کنند :

·         جراحی کنسر دهان فک و صورت

·         جراحی فک وصورت کودکان

·         جراحی تروما فک وصورت

·         جراحی ترمیمی فک و صورت

جراحی ترمیمی و زیبایی فک و صورت

جراحی  ترمیمی چه به منظور زیبایی و چه به منظور درمان و برطرف کردن آسیب وارده در داخل دهان صورت می گیرد.

در این جراحی برش هایی به وسیله جراح در استخوان های فک زده می شود و پس از قرار دادن آنها در وضعیت صحیح هیچ اثر و جای زخمی از خود به جا نمی گذارد .

یک جراح دهان ماهر می تواند در موارد زیر به شما کمک کند:

متخصصین جراحی دهان ، فک و صورت  قادر هستند که در مناطقی که احساس نیاز می کنند استخوان قرار داده و پس از آن از ایمپلنت دندان استفاده کنند .برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نگهداری ایمپلنت  دندان می توانید به سایت کلینیک فوق تخصصی ایده آل مراجعه کنید)

درمان ضربه به صورت

متخصصین جراحی دهان ، فک و صورت می توانند مجموعه ای از شکستگی های استخوان  و جراحات پیچیده پوست ،  شکستگی فک و استخوان های صورت را جراحی کرده و اعصاب قطع شده را  دوباره به هم متصل کنند.

جراحی بازسازی فک

جراحان دهان و فک  قادرند که صدمات وارده بر استخوان های صورت و مشکلات بافت نرم صورت را که به علت  حذف استخوان ها  یا کیست و تومورها به وجود آمده جراحی کرده و فرم و عملکرد درست سابق آنرا بازسازی کنند

انجام جراحی فک اصلاحی ( ارتوگناتیک )

جراحان دهان می توانند مشکلات  بی نظمی عمده فکی اسکلتی و دندانی را که به منظور بهبود جویدن ، صحبت کردن و تنفس شما می باشد در همکاری با یک ارتودنتیست و یک جراح بازسازی کرده و درمان کنند .

هماهنگی مجدد فک بالا و پایین به منظور بهبود عملکرد و نیروی گاز گرفتن و ظاهر صورت می تواند روابط مناسبی را در روی همپوشانی مناسب دندان ها و ظاهر صورت داشته باشد .

 

دندانپزشک شما و متخصص ارتودنسی و جراح دهان همه باید برای تعیین اینکه آیا جراحی ارتوگناتیک مناسب برای شما یا فرزند شما است همکاری کنند (برای آشنایی بیشتر با انواع ارتودنسی دندان مثل ارتودنسی ثابت و یا ارتودنسی نامرئی میتوانید به سایت کلینیک فوق تخصصی ایده آل مراجعه کنید.

شکاف لب و کام (لب شکری) ودرمان ارتودنسی

 شکاف لب و شکاف کام، از جمله شایع‌ترین نقص‌های مادرزادی از افراد تازه به دنیا آمده می‌باشند. هر دو مشکل در اثر شکل‌گیری ناقص ساختارهای آناتومی (لب‌ها و کام دهان) که در اوایل بارداری رخ می‌دهد ایجاد می‌شوند. این عوارض ممکن است به‌طور جداگانه و یا همراه با یکدیگر دیده ‌شده و شدت آن‌ها بسیار متفاوت است. با این‌ حال با انجام روش‌های درمانی مناسب ازجمله درمان ارتودنسی شکاف کام، کودک شانس بسیار زیادی برای داشتن یک زندگی عادی و سالم خواهد داشت.

شکاف لب یا کام چگونه بر روی دندان‌ها اثر می‌گذارد؟

یک شکاف بر روی لب، لثه و یا کام در جلوی دهان، می‌تواند مشکلات مختلفی را برای دندان‌ها ایجاد کند. به‌طوری‌که بر روی تعداد، اندازه، شکل و موقعیت دندان‌های شیری و دائمی تأثیر می‌گذارند. دندان‌های آسیب‌دیده در اثر لب شکری ، معمولاً در ناحیه‌ی شکاف قرار دارند؛ مانند دندان‌های لترال. شکاف در بین دندان نیش و دندان لترال ایجاد می‌شود. در برخی از موارد، دندان لترال کلاً در فرد وجود ندارد. دندان‌های واقع در ناحیه‌ی شکاف ممکن است آرایشی غیرطبیعی به خود گرفته باشند. در برخی از موارد، دندان‌های پیش مشکلاتی مانند دندان‌های لترال خواهند داشت.

مراقبت‌های دندانی و ارتودنسی برای کودکانی با شکاف لب و کام

مراقبت از دندان‌ها

با مراقبت مناسب از دندان‌ها، کودکان به دنیا آمده با شکاف لب و کام (لب شکری) نیز می‌توانند دندان‌های سالمی داشته باشند. مراقبت مناسب به معنی تمیز کردن، تغذیه‌ی مناسب و فلوراید زدن به دندان‌ها می‌باشد. استفاده از یک مسواک نرم و مناسب باید هم‌زمان با رشد دندان‌ها شروع شود. دستورالعمل‌های بهداشت دهان و روش‌های پیشگیرانه را می‌توان از دندان‌پزشک کودکان و یا یک دندان‌پزشک عمومی گرفت.

درمان ارتودنسی

اولین معاینه‌ی ارتودنسی ممکن است حتی قبل از دندان درآوردن نوزاد انجام شود. هدف از انجام این کار، بررسی رشد صورت به خصوص رشد فک‌ها می‌باشد. بعداً با رشد دندان‌ها، دندان‌پزشک برنامه‌های بلندمدت و کوتاه‌مدتی را برای رسیدگی به نیازهای افراد ارائه می‌دهد. برای مثال در صورتی‌که دندان‌های فک بالای یک کودک به ‌خوبی در کنار دندان‌های فک پایین قرار نگیرند، متخصص ارتودنسی ممکن است یک دوره‌ی درمانی زودهنگام را برای اصلاح رابطه‌ی فک بالا و فک پایین پیشنهاد کند..( برای اشنایی با بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران می توانید به سایت نسخه مراجعه کنید)

دندان‌سازی

دندان‌ساز یا متخصص پروتز دندان یک دندان‌پزشک متخصص است که دندان‌های مصنوعی و وسایل طبی مرتبط را تولید کرده و به افراد مبتلا به شکاف لب و کام یا لب شکری کمک می‌کند تا به خواسته‌های خود در زمینه‌ی غذا خوردن و صحبت کردن برسند. متخصص پروتز ممکن است از یک پل دندانی برای پر کردن جای دندان‌های از بین رفته استفاده کند. وسایل طبی کمکی نیز مانند “حباب گفتاری” و “لیفت کام” می‌توانند دهان را از حفره‌ی بینی جدا کرده و باعث طبیعی‌تر شدن نحوه‌ی حرف زدن فرد شوند.

اختلال تمپورومندیبولار (TMJ)

 مفصلی که فک شما را به استخوان جمجمه وصل می‌کند مفصل گیجگاهی فکی گفته می‌شود. وقتی به این مفصل آسیبی وارد شود باعث ایجاد درد موضعی می‌شود که عبارت است از سندروم مفصل فک یا اختلال (TMJ).

این اختلال یکی از شایع‌ترین اختلالات در ناحیه فک و صورت بوده که در بیشتر موارد به همراه درد، عملکرد ناقص مفصل (TMJ ) و عضلات جونده تشخیص داده می‌شود. طبق تحقیقات صورت گرفته زنان بیشتر در معرض خطر اختلال مفصل فکی گیجگاهی قرار دارند چرا که کلاژن نگه دارنده دیسک در زنان از نظر آناتومیکی متفاوت بوده و هورمون‌های زنانه نیز می‌تواند روی این مفصل تاثیر بگذارد.

علائم و نشانه‌های سندروم مفصل گیجگاهی فکی (TMJ )

احساس درد در ناحیه سر، فک، گردن، گوش و شانه

·         دردهای مشابه درد دندان

·         محدودیت در باز کردن زیاد دهان

·         ایجاد مشکلات شنوایی و زنگ زدن گوش

·         تق‌تق کردن و صدا دادن فک

·         سرماخوردگی و سرگیجه

·         قفل شدن و جا به جایی فک

·         درد در کف زبان

·         درد ناگهانی در هنگام جویدن

·         تورم در اطراف صورت

دلایل ایجاد سندروم

مفصل فک از ساختار پیچیده‌ای تشکیل شده است که آسیب و یا اختلال در این ساختارها باعث ایجاد درد در ناحیه فک و صورت می‌شود. در ادامه این مطلب به مهمترین علل ایجاد سندروم TMJ   می‌پردازیم:

·         وارد شدن تروما (ضربه) به فک و یا مفاصل تمپوروماندیبولار

·         عدم تعادل دندان و فک

·         استرس و اضطراب

·         براکت‌های ارتودنسی ارتودنسی ثابت و یا حتی ارتودنسی نامرئی)

·         آرتوروز و سایر اختلالات اسکلتی عضلاتی استخوانی

·         جویدن بیش از اندازه آدامس

روش‌های درمانی

پزشکان بر این باورند که درمان درد در ناحیه فک ابتدا باید با روش‌های محافظه کارانه و بدون جراحی باشد و عمل جراحی را به عنوان آخرین راه درمان درد فک انتخاب می‌کنند.

درمان‌های بدون جراحی

·         استفاده از کمپرس آب سرد و یا گرم به مرت 15 دقیقه بر روی ناحیه فک و صورت

·         انجام ورزش‌های کششی نرم و ساده طبق دستور دندانپزشک

·         اصلاح عادات غذایی (مصرف موا غذایی نرم و با قطعات کوچکتر)

·         مصرف داروهای مسکن و التیام بخش

·         کنترل استرس برای جلوگیری از قفل شدن فک

·         ایجاد فاصله بین دندان‌ها برای کنترل فشار

·         استفاده از گارد حفاظتی برای محافظت از دندان‌ها در هنگام خواب

 

درمان اختلال مفصل گیجگاهی فکی با عمل جراحی

در صورتی که مشکل بیمار جدی و حاد باشد و با اعمال روش‌های درمانی محافظه کارانه علائم بیمار کاهش نیافت دندانپزشک عمل جراحی را توصیه می‌کند. پزشک شما ممکن است برای درمان بیشتر شما را به یک متخصص دهان و فک و صورت، متخصص گوش و حلق و بینی، و یادندانپزشک متخصص اختلالات فک، متخصص پروتز دندان یا دندانپزشک پروتز ارجاع دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دانستنی های دندانپزشکی ( ایمپلنت دندان، بریج، جراحی فک و .... می توانید به سایت کلینیک فوق تخصصی دندانپزشکی ایده آل مراجعه کنید

عمده ترین تفاوت بریج و ایمپلنت دندان

 دو گزینه ایمپلنت دندان  و بریج دندان جزو رایج ترین روش هایی است که امروزه مورد توجه عده زیادی قرار گرفته و توسط پزشکان متعدد توصیه می گردد. داشتن آگاهی در مورد این دو گزینه می تواند ما را در اتخاذ انتخابی درست یاری کند.

در گذشته بریج تنها گزینه ممکن بود که به شما کمک می کرد در صورت از دست دادن دندان خود بتوانید زیبایی لبخند خود را حفظ نمایید. اما امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی روش دیگری به نام ایمپلنت مطرح گردیده که جایگاه ویژه ای برای خود در بین افراد کسب کرده است.

همان طور که میدانید در بریج دندان نه تنها جای خالی دندان بلکه دندان های مجاور نیز برای قرارگیری بریج باید آماده سازی شوند به گونه ای که می بایست دندان های مجاور حتی اگر سالم نیز باشند برای آماده سازی تراشیده شوند.

1. آسیب نرساندن ایمپلنت به سایر دندان ها

بارزترین تفاوت دندان های بریج و ایمپلنت در آسیب نرساندن ایمپلنت به دیگر دندان هاست. همان طور که در روش دندان بریج بیان شد در این متد دندان های مجاور دندان خالی برای قرارگیری بریج تراشیده می شوند حتی اگر این دندان ها سالم باشند.

2. طول عمر و ماندگاری

از نظر میزان ماندگاری و طول عمر ایمپلنت در تمام طول زندگی فرد ماندگار است در حالی که دندان بریج ممکن است پس از گذشت 7 سال تا 10 سال و یا بیشتر به علت تحلیل رفتن فک بیمار نیاز به تعویض داشته باشد.

3. استحکام و دوام

از بعد استحکام ، دندان ایمپلنت همانند دندان طبیعی بوده ولی دندان بریج استحکام کمتری نسبت به آن ها دارد.

4. مراقبت و بهداشت دندان

مسواک زدن و استفاده از نخ دندان در ایمپلنت همانند دندان طبیعی است ولی در دندان بریج به علت پیوستگی دندان ها این عمل کمی دشوارتر خواهد بود.

5. هزینه درمان

از لحاظ هزینه درست است که بریج در ابتدا هزینه پایین تری نسبت به ایمپلنت دارد اما باید توجه کنیم که این پایان راه نیست و ممکن است چندین بار به دلیل بالا رفتن سن بیمار بریج نیاز به تعویض داشته باشد.

6. زیبایی

اگر بخواهیم از زاویه زیبایی به این دو گزینه بنگریم بهتر است ایمپلنت گزینه انتخابی ما باشد به خصوص برای دندان های جلو که در زیبایی لبخند شما نیز تاثیر زیادی می تواند داشته باشد چرا که ایمپلنت در ظاهر هیچ تفاوتی با دندان های طبیعی شما ندارد

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دانستنی های دندانپزشکی و آشنایی با بهترین متخخصان دندان دندانپزکی( بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران ) می توانید به سایت نسخه مراجعه کنید.

چگونگی انتخاب یک مطب و کلینیک دندانپزشکی خوب

برای اینکه بهترین خدمات دندانپزشکی (اعم از ارتودنسی دندان ، ایمپلنت دندان ، بریج دندان و ....) را دریافت کنیم انتخاب دندانپزشک به تنهایی کافی نبوده بلکه کلینیک و یا مطب دندانپزشکی نیز بسیار حائز اهمیت است. فاکتورهایی را که یک کلینیک یا مطب خوب باید داشته باشد عبارتند از:

شهرت: یکی از موارد انتخاب یک کلینیک خوب مشهور بودن آن است. امروز با وجود منابع آنلاین، وبسایت‌ها و گروه‌های مختلف می‌توانید از نظرات و تجربیات افراد مختلف را در مورد انتخاب یک مرکز دندانپزشکی خوب مطلع شوید.

مشاوره: یک کلینیک دندانپزشکی خوب همیشه پاسخگوی سوالات شما هستند. بنابراین ابتدا با کلینیک مورد نظر خود تماس گرفته و اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کرده و سوالات مربوط را بپرسید.

ارجاعات: یکی از روش‌های موثر در یافتن یک کلینیک دندانپزشکی خوب سوال کردن از دوستان و آشنایان و افراد مورد اعتماد است.

معیارها: افراد مختلف معیارهای متفاوتی را در انتخاب کلینیک یا مطب مورد نظر خود دارند. بنابراین ابتدا معیارهای خود را تعیین کنید سپس به دنبال بهترین کلینیک دندانپزشکی باشید.

دسترسی: در زمان انتخاب یک کلینیک دندانپزشکی خوب به مسافت و زمان انتظار برای دریافت خدمات را نیز در نظر بگیرید. (مثلا برای درمان ارتودنسی دندان به دلیل اینکه تا پایان دوره درمان باید به صورت دوره ای به دندانپزشک مراجعه کنید بهتر است یه دندانپزشک و کلینیک نزدیک به محل زندگیتون انتخاب کنید مثلا اگر ساکن کرج هستید به دنبال بهترین متخصص ارتودنسی در کرج باشید.)

تجهیزات: استفاده از روش‌های درمانی مدرن و تجهیزات به کار برده شده در کلینیک‌های دندانپزشکی یکی از فاکتورهای یک کلینیک خوب و موفق است

    دقت داشته باشید که دندانپزشکی، یکی از محل‌های انتقال عفونت بوده و یکی از پرخطرترین اعمال پزشکی جهت انتقال انواع ویروس‌های کشنده مانند ایدز و هپاتیت است. بنابراین مطب یا کلینیکی را که انتخاب می‌کنید از اهمیت بالایی برخوردار است و از استریلیزاسیون  مطب و یا کلینیک انتخابی خود مطمعن باشید.

 

هدف از رفتن به دندانپزشکی فرقی نمی‌کند که برای یک معاینه ساده، جرمگیری باشد و یا درمانهای تخصصی، باید با پرسنل درمان احساس راحتی کنید و به آنها اعتماد داشته باشید. یکی از موارد جدانشدنی سلامت روزمره ما دندانپزشک است بنابراین برای یافتن یک دندانپزشک و کلینیک دندانپزشکی خوب باید زمان و دقت لازم را برای یافتن و تحقیق بگذاریم

ایمپلنت دندان چه عوارضی می تواند داشته باشد؟

 سوالی که ممکن است به ذهن بسیاری از افراد در مورد ایمپلنت دندان خطور کند این است که آیا ایمپلنت دندان هم می تواند عوارضی داشته باشد؟ و عوارض ایمپلنت دندان چه چیزهایی می تواند باشد؟در پاسخ به این سوال باید گفت جراحی ایمپلنت نیز مانند هر جراحی دیگری ممکن است عوارضی به دنبال داشته باشد.

عوارض ایمپلنت دندان

1خارج شدن روکش ایمپلنت

معمولا روکش دندان در سال اول کاشت برای کنترل وضعیت پیوند استخوان و همین طور کنترل وضعیت لثه با استفاده از چسب موقت چسبانده می شود.

لذا ممکن است بیمار با خارج شدن روکش ایمپلنت مواجه شود. در این صورت با مراجعه به پزشک و استفاده مجدد از چسب موقت ، روکش چسبانده خواهد شد.

2لق شدن دندان های مجاور ایمپلنت

ممکن است دندان های مجاور ایمپلنت به طور مختصری لق شده باشند . این امر بعد از سه هفته و یا یک ماه به حالت طبیعی خود بار خواهد گشت. پس جای نگرانی وجود ندارد.

3شکستگی بدنه ایمپلنت

با اینکه این عارضه بسیار کمیاب و نادر می باشد اما غیر ممکن نیست. چنانچه پروتز دندان به نحوه نامناسبی کار شده باشد فشار را از مرکز ایمپلنت به طراف آن منتقل می کند. این امر به مرور سبب ایجاد شکستگی در بدنه ایمپلنت خواهد شد.

4 عفونت ایمپلنت

ممکن است پس از جراحی وکاشت ایمپلنت بیمار دچار عفونت ایمپلنت شود. این اتفاق به دلیل عدم جوش خوردن پیچ با استخوان فک رخ می دهد. بنابراین همیشه توصیه می شود در طی مراحل کاشت ایمپلنت و حتی بعد از آن نیز از دهان شویه های مناسب استفاده گردد و بهداشت دهان و دندان رعایت شود.

5 تورم و کبودی (موقتی)

در اکثر موارد پس از کاشت دندان تورم و کبودی در ناحیه صورت و بافت نرم پیرامون دندان ایمپلنت ایجاد می شود. این عوارض موقتی بوده و معمولا طی سه هفته نهایت یک ماه به صورت کامل از بین می روند.

6.درد بعد از ایمپلنت دندان

 

به خاطر انجام این عمل، متخصص ایمپلنت مجبور است که از دریل یا وسایل دیگر استفاده کند. عروق عصبی و خونی و بافت نرم و حتی بافت استخوانی در این عمل درگیر هستند. بنابراین طبیعی است که لثه ها واکنش نشان میدهند و ما در مجموع ممکن است درد را تجربه کنیم. بنابراین دلیل درد ایمپلنت دندان دستکاری بافت لثه و فک است.

مسواک بین دندانی چه نوع مسواکی است ؟

مسواک بین دندانی مسواکی است که از آن برای تمیز کردن فاصله بین دندان ها در طی درمان ارتودنسی استفاده می شود.

در چه مواردی  مسواک بین دندانی بکار می بریم ؟


از این نوع مسواک برای تمیز کردن

 

·         سیم و براکت های ارتودنسی دندان

·         پل های دندانی

·         ایمپلنت

·         در مواردی که لثه تحلیل رفته و ریشه دندان آشکار شده است می توان استفاده کرد .

با بکار بردن این نکات شما از عفونت های قارچی دهان و دندان در دستگاه ارتودنسی ثابت در امان می مانید.


روش استفاده

پس از انتخاب نوع مناسب مسواک (بسته به فاصله بین دندان)

از مسواک بین دندانی حداقل روزی یک بار ترجیحا بعد از وعده اصلی غذایتان استفاده کنید .

مسواک  را بدون فشار وارد فضای بین دندان هایتان کرده و به آرامی و بطور مایل از بالا به پایین برای فک بالا و از پایین به بالا برای فک پایین در بین فضا ی دندان ها حرکت دهید .

از مسواک بین دندانی برای ماساژ لثه نیز استفاده می کنند .

به این ترتیب که به منظور خون رسانی به بافت لثه در اطراف ایمپلنت از مسواک بین دندانی مناسب استفاده می کنند.

این کار باعث می شود ایمپلنت دندان نسبت به هجوم باکتری مقاوم شده و کمتر آسیب ببیند هم احتمال بروز درد ایمپلنت  دندان را کاهش می دهد.

همچنین  برای مسواک زدن ما بین پیچ های ایمپلنت و زیر پروتز نیز از این نوع مسواک استفاده  می شود.

به این ترتیب که مسواک را ما بین  پین های ایمپلنت قرار داده و به آرامی با حرکات رفت و برگشت بین پین ها را تمیز می کنیم.


دستورالعمل های دقیق

استفاده از این روش بسیار آسان است.

برس بین دندانی را در نقطه ی اتصال بین دندان ها و لثه قرار دهید.

1نوک برس را به زاویه مرکز خط دندان ها بچرخانید و آن را به آرامی با زاویه درست تا مرکز دندان ها بکشید.

2بدون اعمال فشار بیشتر بر روی برس دستگیره مسواک را در زاویه 90 درجه نگه دارید.

 

3- حالا می توانید برس را کمی فشار دهید و آهسته بیرون بکشید / کار تمام شده است.

 

صفحه قبل 1 ... 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 صفحه بعد
<-blogads->