ونیر دندان و چه کسانی می توانند از آن استفاده کنند؟

 کامپوزیت ماده ای خمیر مانند است که برای ترمیم، سفیدتر و سالم تر به نظر رسیدن دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است که از هر نوع کامپوزیتی نمی توان برای امور زیبایی استفاده کرد.

کامپوزیت ونیر نوعی از کامپوزیت است که به منظور زیباسازی و سفید کردن دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد. به این درمان، ارتودنسی فوری نیز گفته می شود و به طور معمول برای دندان هایی که دچار پریدگی، شکستگی یا فاصله جزئی هستند مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین برای احیای دندان های پوسیده و فرسوده، اصلاح تغییر رنگ، ترک و ناهم ترازی های جزئی از ونیر استفاده می شود. ونیر متشکل از ترکیبی خمیر مانند است که توسط امواج نوری با طول موج خاص سفت شده و پس از پولیش شکل و فرم مشابه دندان را پیدا می کند.

 انواع کامپوزیت

انواع کامپوزیت دندان از نظر ذرات تشکیل دهنده:

ماکروفیل

به این نوع کامپوزیت، درشت دانه نیز گفته می شود زیرا ذرات تشکیل دهنده ی آن اندازه ای بین 10 تا 50 میکرومتر دارند.

پولیش کردن سطح ترمیمی کامپوزیت ماکروفیل، بسیار دشوار است اما از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار می باشد.

میکروفیل

میکروفیل یا ریزدانه، حاوی ذراتی کوچکتر از 100 نانومتر است. کامپوزیت ریزدانه قابلیت پولیش بالاتری نسبت به درشت دانه دارد؛ اما فاقد مقاومت کافی برای استفاده در دندان های عقب می باشد و شامل موارد زیر است:

  • هیبرید
  • میکروهیبرید
  • نانوهیبرید
  • نانوکامپوزیت
  • انواع ونیر

ونیرها به دو دسته سرامیکی و رزینی تقسیم می شوند:

سرامیکی

ونیر سرامیکی یا پورسلین بر روی سطح جلویی دندان استفاده می شود و از نظر شکل ظاهری کمی شبیه به ناخن مصنوعی می باشد. برای هر دندان، یک ونیر به طور سفارشی ساخته می شود.

رزینی

اجرای ونیر رزین به آرامی و به صورت تک لایه می باشد. هر لایه پس از رسیدن به نتیجه مطلوب توسط دندانپزشک فرم داده می شود

بیشتر بدانیم : ایمپلنت دندان

انجام کامپوزیت به چه کسانی توصیه می شود؟

افرادی که بین دندان های آن ها فاصله جزئی وجود دارد

افرادی که دارای دندان های لک دار و یا بد رنگ هستند

افرادی که دندان های آن ها شکسته یا ترک خورده است

برخی پر شدگی ها ظاهر زیبایی ندارند و جذابیت چهره را از بین می برند. اگر پرشدگی نامناسبی دارید، کامپوزیت گزینه ای ایده آل برای شما است.

در چه مورادی نمی توان از کامپوزیت استفاده کرد؟

افرادی که در خواب دندان قروچه می کنند

افردی که پوسیدگی دندان و بیماری های لثه دارند.

اگر از نظر مال اکلوژن به صلاح فرد نباشد

نمی توان کج بودن و یا عقب و جلو بودن دندان ها را با کامپوزیت پوشاند. این روش به هیچ وجه جایگزین مناسبی برای کِیس های ارتودنسی نیست.

بیشتر بدانیم : ارتودنسی اینویزلاین

لمینت دندان یعنی چه و انواع آن کدامند؟

 لمینت دندان یعنی چه ؟ یا روکش های دندان پوسته هایی نازک و به رنگ دندان هستند که برای بهبود ظاهر دندان ها به سطح جلوی دندان ها متصل می شوند. آنها اغلب از مواد چینی یا کامپوزیت رزین ساخته می شوند و به طور دائمی به دندان های شما متصل می شوند.

انواع مختلف لمینت دندان       

روکش های دندان بیشتر از مواد چینی ساخته می شوند. استفاده از روکش های دندانپزشکی سنتی در مقایسه با “روکش های پیش آماده” نامیده می شوند، به کار آماده سازی فشرده تری نیاز دارد. این روکش های بدون آماده سازی مانند Lumineers و Vivaneeres نیاز به زمان کمتری برای روکش کردن دندانهای شما دارند.

روکش های دندانپزشکی در لمینت دندان یعنی چه ؟

استفاده از روکش های دندانپزشکی معمولاً به معنی خرد کردن ساختار دندان است و بعضی اوقات بعضی از دندانها را حتی از لعاب خارج می کنیم. این کار امکان قرارگیری مناسب را فراهم می کند؛ اما همچنین یک روش برگشت ناپذیر است که انجام آن می تواند دردناک باشد و اغلب به بی حسی موضعی نیاز دارد.

از طرف دیگر، روکش های بدون آماده سازی ممکن است نیاز به مقداری آماده سازی یا تغییر دندان داشته باشند، اما این تغییرات حداقل هستند. به جای از بین بردن لایه های دندان زیر مینا، روکش های بدون آماده سازی فقط روی مینای دندان تأثیر می گذارند. در بسیاری از موارد، روکش های بدون پیش آماده نیازی به بی حسی موضعی ندارند.

روکش دندان همان کاشت دندان یا تاج دندان نیستند. روکش ها سطح جلوی دندان را می پوشانند. از طرف دیگر ایمپلنت دندان ها جای کل دندان را می گیرند. تاج ها همچنین کل دندان را در آغوش می گیرد، در حالی که روکش ها فقط سطح جلوی دندان را می پوشانند.

چگونه لمینت دندان روی دندان ها قرار می گیرند؟

معمولاً بین یک تا دو هفته طول می کشد تا دندانپزشک قالب شما را ایجاد کند تا روکش های شما از آزمایشگاه برگردد.

پس از استفاده از روکش های خود، می توانید برای قرار دادن آنها بر روی دندان خو قرار ملاقاتی با دندانپزشک بگذارید. در این قرار، دندانپزشک شکل و رنگ روکش ها را ارزیابی می کند تا از مناسب بودن آنها مطمئن شود.

در مرحله بعد دندانپزشک دندان های شما را کاملا تمیز می کند. این یک نکته بسیار مهم است، زیرا مانع از آن می شود که باکتری ها در زیر روکش گیر کرده و باعث پوسیدگی دندان های شما شوند. پس از انجام این کار، آنها با استفاده از ابزار آسیاب، بافت خشن تری را روی هر دندان ایجاد می کنند که روی آن قرار گرفته است. این باعث می شود که روکش براحتی بر روی دندان قرار بگیرد.

 

انواع روش تشخیص پوسیدگی دندان

 برای اینکار و به جهت اینکه بفهمیم پوسیدگی ما تا چه حد پیش رفته است باید به یک کلینیک دندانپزشکی ترمیم و زیبایی  خوب مراجعه کنیم. دندانپزشکان با کمک روش های تشخیصی زیر میزان آسیب وارده به دندان را تشخیص میدهند.

1. معاینه فیزیکی و ارزیابی حضوری

ساده ترین راه برای اینکه بتوانیم میزان پوسیدگی دندان و شدت آن را مشخص کنیم مراجعه به یک کلینیک دندانپزشکی است. معمولا یک دندانپزشک عمومی قادر است که این قبیل مشکلات را مدیریت کند. دندانپزشک در اولین قدم اقدام به بررسی فیزیکی داخل دهان و دندان شما خواهد کرد. اگر روی دندان هایتان لکه های زرد یا قهوه ای دارید، دندان شما دچار خوردگی شده و یا اینکه دندان درد دارید میتوانید به دندانپزشک مراجعه کنید.

2. معاینه لمسی و تاکتایل

علاوه بر معاینه فیزیکی و مشاهده ساختارهای داخل دهان،  دندانپزشکان با لمس دندان ها، آن ها را از جهت وجود یا عدم وجود حفره ها و پوسیدگی لمس میکنند. وجود حفرات و پوسیدگی های سطحی معمولا با این روش به راحتی قابل تشخیص است. برای اینکه بتوانیم شدت و عمق حفره را بفهمیم در حین اقدامات تشخیص پوسیدگی از پروب هایی نیز استفاده میشود. این پروب ها مدرج هستند و  قابلیت اندازه گیری حفرات عمیق را دارند. اگر دندان شما هنوز در مراحل اولیه پوسیدگی باشد، دندانپزشکان با کمک فلوراید اقدام به شستشوی دندان کرده و توصیه های لازم جهت درمان و از بین بردن پوسیدگی را به شما ارائه میدهند.

3. تصویربرداری 3 بعدی دندان

گاهی اواقت لازم است که در همان ابتدا از تصویر برداری 3 بعدی دندانپزشکی استفاده کنیم. زمانی که بیمار درد زیادی تجربه میکند و صد البته اگر مطبی از این دستگاه ها داشته باشد مستقیما میتواند بدون عوارض و با بهترین کیفیت از این تصاویر جهت تشخیص پوسیدگی دندان و میزان آسیب وارد شده به دندان بهره ببرد.

بنابراین ما برای دقیق ترین ارزیابی در خصوص آسیب دندان از اسکن های سه بعدی تولید شده توسط رایانه استفاده می کنیم. این اسکن های سه بعدی می توانند به سرعت نقشه دیجیتالی مفصلی از کل دهان بسازند. مزیت اصلی این روش تصویر برداری این است که به به دندانپزشک شما اجازه می دهد تا میزان تخریب مینا را برآورد کند و بر اساس آن اقدام به ترمیم دندان کند. هرچه اندازه و ابعاد آسیب مشخص تر باشد ترمیم آن با روش هایی مثل  پر کردن دندان اینله و انله، باندگی و … بهتر خواهد بود.

بیشتر بدانیم : ارتودنسی رنگی

ارتودنسی بی رنگ

 ارتودنسی بی رنگ چگونه است؟ برای پاسخ به این پرسش، با دکتر درویش پور بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران همراه باشید .

ارتودنسی بی رنگ

ارتودنسی یک روش پیشرفته دندانپزشکی است که می‌تواند مشکلات مربوط به فک و دندان را در مدت زمان ۶ ماه تا ۲ سال حل کند. مشکلاتی که توسط ارتودنسی برطرف می‌شوند از عمده مشکلاتی هستند که افراد با آنها دست و پنجه نرم می کند و عبارتند از:

  1. روی هم قرار گرفتن دندان ها
  2. شلوغ بودن دندان ها داخل دهان
  3. فاصله بیش از حد دندان ها
  4. کج بودن دندان ها
  5. جلو بودن دندان فک بالا
  6. جلو بودن دندان فک پایین
  7. تراز نبودن دندان ها وقتی که روی هم قرار می گیرند

ارتودنسی بی رنگ چیست و از چه موادی تشکیل شده؟

ارتودنسی بی رنگ در واقع یک روکش شفاف پلاستیکی با جنس بسیار مقاوم می باشد که پس از قالب گیری روی دندان شما قرار می گیرد. این ارتودنسی همانند ارتودنسی های دیگر کاردرمانی خودش را به خوبی انجام می‌دهد ولی این بستگی به شدت مشکل دندان شما دارد؛ که توسط متخصص ارتودنسی شما تصمیم گرفته می شود که آیا می توانید از این ارتودنسی استفاده کنید یا خیر.

به ارتودنسی بی رنگ، ارتودنسی اینویزالاین invisaline هم گفته می‌شود. این ارتودنسی نسبت به سایر ارتودنسی ها هزینه بالاتری دارد و همچنین طرفدارهای زیادی هم دارد. در واقع این ارتودنسی به این دلیل که براکت، سیم و گیره خاصی ندارد و فقط یک ارتودنسی بی رنگ شفاف روی دندان قرار می گیرد، باعث می‌شود که شما لبخند زیبا تری هم داشته باشید.

مراحل درمان ارتودنسی بی رنگ

همانطور که گفته شد ارتودنسی های بی رنگ از پلاستیک های شفاف با کیفیت بسیار بالا ساخته شده و روی دندان قرار می گیرد.

قبل از اینکه ارتودنسی بی رنگ تولید شود پزشک متخصص ارتودنسی باید یک عکس سه بعدی با اشعه ایکس از دندان‌ها و فک شما بگیرد و پس از اینکه تصمیم گرفته شد می توانید از ارتودنسی نامرئی یا ارتودنسی بی رنگ استفاده کنید، عکس به آزمایشگاه فرستاده و برایتان تولید می شود.

مراقبت های حین استفاده از ارتودنسی بی رنگ

ارتودنسی بی رنگ هم مانند باقی ارتودنسی ها به مراقبت زیادی نیاز دارد همچنین می‌توان گفت که مراقبتی که باید از ارتودنسی نامرئی بکنید، بیشتر از ارتودنسی های ثابت یا فلزی هستند.

 

تشخیص عفونت ایمپلنت دندانی

 

ایمپلنت دندان درست مانند دندان های طبیعی عمل می کنند و می توانند همانند دندان های طبیعی دچار آلودگی شوند. چنانچه عفونت دندان های ایمپلنت نادیده گرفته شود و به درستی مراقبت نشود ممکن است ناراحتی و بیماری های بسیاری را سبب گردد. پس در صورت مشاهده علائم عفونت می بایست فوراً به دندانپزشک مراجعه کرده و از پیشروی بیماری جلوگیری کرد

علائم عفونت ایمپلنت دندانی:

ویژگی های عفونت ایمپلنت دندانی مشابه بیماریهای لثه  ممکن می باشد و شامل یک یا چند مورد از علائم زیر می باشد:

• ایمپلنت سست یا لق

هر چه کیفیت مواد استفاده شده در ایمپلنت پایین باشد بیمار با مشکلات عفونتی بیشتری مواجه خواهد بود. اگر ایمپلنت سست و یا لق شده باشد به گونه ای که احساس شود هر آن احتمال افتادن ایمپلنت وجود دارد به احتمال خیلی زیاد آن دندان دچار عفونت شده و می بایست با مواد با کیفیت و بهتری جایگزین گردد.

بوی بد دهان و احساس طعم ناخوشایند

هنگامی که ایمپلنت های کم کیفیت دچار غفونت گردد بوی بسیار بدی ایجاد می کند و باعث نفس بد بو و احساس طعم ناخوشایند در دهان می شود. اگر بیمار طعم غذاها را به گونه ای دیگر حس می کند و یا مسواک زدن دندان ها سبب از بین رفتن بوی بد دهان فرد نمی شود احتمال وجود عفونت در ایمپلنت دندانی وجود دارد.

• دل دردهای دردناک

گاهی اوقات داشتن دل دردهای دردناک نیز می تواند به سبب عفونت ایمپلنت باشد.

• دشوار بودن جویدن

اگر دیگر علائم عفونت ایمپلنت دندانی دشوار بودن جویدن در هنگام غذا خوردن است که به علت تورم داخلی و یا درد ممکن است بیمار را اذیت کند.

• تب

اکثر عفونت های باکتریایی دهان با درد در ناحیه ایمپلنت و تب همراه هستند، زیرا زمانی که در بدن فرد باکتری وجود داشته باشد بدن سعی خواهد کرد تا با باکتری ها مبارزه کند.

• خونریزی هنگام مسواک زدن در اطراف ایمپلنت

اگر فرد متوجه شود که در دندان ها یا لثه و یا محل ایمپلنت خونریزی دارد، احتمالا با یک عفونت دهانی مواجه شده است. البته تمامی خونریزی ها به معنی وجود عفونت ایمپلنت دندانی نیست و بسیاری از افراد ممکن است گاهی دچار خونریزی های محدود در حین مسواک زدن در اطراف لثه ها و ناحیه ایمپلنت شوند اما در این مواقع جایی برای نگرانی نیست.

بیشتر بدانیم : ارتودنسی اینویزلاین

 

همه چیز درباره نحوه تشخیص پوسیدگی دندان

 با توجه به اینکه یکی از مشکلات و شکایات شایع مراجعه کننده گان به کلینیک دندانپزشکی پوسیدگی دندان ها است، در این مقاله تلاش میکنیم درباره شیوه های تشخیص پوسیدگی دندان اطلاعاتی را به شما کاربران و مراجعان عزیز کلینیک دندانپزشکی آرتمان ارائه دهیم.  

پوسیدگی دندان چیست؟

پوسیدگی دندان به سایش و تحلیل مینای دندان گفته میشود. مینا سطحی و سفت و سخت ترین لایه دندان است که رنگ سفیدی نیز دارد. زمانی که به بهداشت دهان و دندان  خود رسیدگی نکنید کلونی ها و تجمعات بیشمار باکتری های داخل دهان با مصرف مواد غذایی که شما میخورید باعث تشکیل پلاک روی سطح دندان ها میشوند. پلاک اگر به موقع با مسواک زدن و استفاده از نخ دندان از بین نرود سفت و سخت شده و تبدیل به ساختار بدتری به نام تارتار میشود.

 

تشخیص پوسیدگی دندان بر عهده دندانپزشک است

هرچند که خودمان میتوانیم با شناسایی برخی علائم متوجه پوسیدگی دندان و یا ایجاد حفره دندان شویم،  اما ما تنها میتوانیم آسیب سطحی را دیده و تشخیص دهیم. ما به هیچ عنوان قادر به تشخیص پوسیدگی عمقی دندان و سوراخ داخل دندان نخواهیم بود. کار تشخیص پوسیدگی وپرکردن دندان و تعییین میزان و عمق آسیب به دندان و ریشه دندان تنها از عهده دندانپزشک بر خواهد آمد.

انواع روش تشخیص پوسیدگی دندان

برای اینکار و به جهت اینکه بفهمیم پوسیدگی ما تا چه حد پیش رفته است باید به یک کلینیک دندانپزشکی خوب مراجعه کنیم. دندانپزشکان با کمک روش های تشخیصی زیر میزان آسیب وارده به دندان را تشخیص میدهند.

1. معاینه فیزیکی و ارزیابی حضوری

2. معاینه لمسی و تاکتایل

3. پرتونگاری با کمک X-Rays

4. تصویربرداری 3 بعدی دندان

بیشتر بدانیم : ارتودنسی رنگی

لمينت دندان بعد از پر كردن دندان

 لمينت دندان پر شده از ديگر درمان هايي است كه براي زيبايي صورت مي گيرد. در ابتدا هردندانپزشك ترميمي خوب براي درمان يك حفره، قسمت پوسيده دندان را برداشته و سپس ناحيه روي دندان را كه قبلاً مواد پوسيده در آن زندگي مي كرده  “پر” مي كند. از پركردگي ها همچنين براي ترميم دندانهاي شكسته و دندانهايي كه در اثر سو استفاده ساييده شده اند استفاده مي شود.

چه مراحلي براي پر كردن دندان انجام مي شود؟ 

ابتدا دندانپزشك با بي حسي موضعي اطراف دندان را بي حس مي كند. در مرحله بعدي، يك مته، ابزار سايش هوا يا ليزر براي از بين بردن محل پوسيدگي دندان استفاده مي كند. انتخاب ابزار به سطح راحتي دندانپزشك، آموزش و سرمايه گذاري در تجهيزات خاص و همچنين محل و ميزان پوسيدگي بستگي دارد.

در مرحله بعد، دندانپزشك در طي فرآيند از بين بردن پوسيدگي، ناحيه را كاوش يا آزمايش مي كند تا تعيين كند كه آيا تمام پوسيدگي برداشته شده است يا خير.

پس از برطرف شدن پوسيدگي، دندانپزشك با تميز كردن حفره باكتري ها و بقايا، فضاي پر شدن را آماده مي كند . اگر پوسيدگي دندان نزديك ريشه باشد، دندانپزشك شما احتمالا ابتدا آستر ساخته شده از يونومر شيشه، كامپوزيت رزين يا مواد ديگر را براي محافظت از عصب قرار دهد. به طور كلي قبل از پر كردن دندان، داخل آن را خوب صيقل مي دهد.

پرهيز از عادت هاي بد

از اين عادتهاي بد بعد از لمينت دندان پر شده دوري كنيد

آيا مي دانيد اين عادت ها ممكن است به دندان هاي شما آسيب برساند؟

جويدن يخ

ورزش كردن بدون محافظ دهان

نوشيدن آب ميوه

خوردن ميان وعده مانند چيپس سيب زميني

نوشيدن شراب سفيد

چه نوع مواد پر كننده اي براي پر كردن دندان وجود دارد

امروزه، چندين ماده پر كننده دندان موجود است. دندانها را مي توان با طلا پر كرد. مواد چيني، آمالگام نقره (كه شامل جيوه مخلوط با نقره، قلع، روي و مس است) و يا مواد رنگ دندان، پلاستيك و شيشه به نام پر كننده هاي كامپوزيت رزين. محل و ميزان پوسيدگي، هزينه پركردن مواد، پوشش بيمه بيماران و توصيه دندانپزشك در تعيين نوع پركردگي كه به بهترين وجه نيازهاي شما را برطرف مي كند، كمك مي كند.

طلا

نقره

پركننده هاي كامپوزيت به رنگ دندان

ديگر پركننده ها

بيشتر بدانيم : ايمپلنت دندان

سلامت و تغذیه دهان و دندان از طریق چرخه زندگی

 این مقاله بسیار مهم در مورد سلامت و تغذیه دهان و دندان از طریق چرخه زندگی است. برای کسب اطلاعات بیشتر با کلینیک  دندانپزشکی جنت آباد یعنی تاج در تماس باشید. در این کلینیک شبانه روزی مجهز خدمات دیگری نظیر دندانپزشکی کودکان ، ایمپلنت  و ارتودنسی نیز ارائه می شود. نقش تغذیه در بهداشت عمومی و بهداشت عمومی ، چیست؟

بارداری

علاوع بر دندانپزشکی بارداری تغذیه مادر خوب برای توسعه بهداشت دهان و دندان کودک در حین بارداری ضروری است. دندانهای اولیه کودک (کودک) در حدود ششم هفته بارداری شروع به تشکیل می شوند و در حدود سوم تا چهارم ماه بارداری شروع به کانی سازی می کنند. رژیم غذایی باید در همه مواد مغذی، به ویژه کلسیم، فسفر و پروتئین مناسب باشد تا این روند را تسهیل کند.

دستورالعمل های دیگری برای رژیم حاملگی سالم عبارتند از:

مصرف لیبرال تمام گروه های غذایی: غلات کامل، میوه ها، سبزیجات، منابع پروتئینی و محصولات لبنی؛

ممکن است مکمل آهن (به توصیه پزشک) برای کم کردن کمبود آهن در دوران بارداری؛

کافی است که اسید فولیک (از نان غنی شده، سبزیجات برگ و یا مکملهای سبز) در طول سالهای تولد زن برای کمک به پیشگیری از نقصهای زایمان.

نقص های تغذیه ای می تواند باعث ایجاد نقص در پیشرفت دندان ها و جریان و ترکیب بزاق شود. کمبود پروتئین و کالری، ویتامین های A، C، D و ید و اضطراب در فلوراید و ویتامین D بر روی پیشرفت دندان ها تأثیر می گذارد.

کودکان و نوجوانان

دندان های کودکان از قبل از تولد (دندان های اولیه) به وسیله نوجوانان اولیه (دندان های دائمی دندان دائمی) به رشد و کانی سازی می پردازند. علاوه بر این، بافت های دیگر بدن نیز به طور مداوم بازیافت می شوند و به طور مداوم نیاز به مواد مغذی برای حمایت از رشد و تکامل جدید دارند.

بزرگسالان

بزرگسالان هنوز نیاز به رژیم غذایی مناسب برای نگهداری ساختار بدن و یکپارچگی بافت، به خصوص پوست، بافت همبند و استخوان دارند. بزرگسالان نیز در معرض خطر انقباض دندانی و بیماری پریودنتال (لثه) قرار دارند.

کمبود تغذیه می تواند مقاومت در برابر بیماری و توانایی مبارزه با عفونت را کاهش دهد. علائم کمبود مواد مغذی پیشرفته معمولا در حفره دهانی دیده می شود. کمبود ویتامین B کمبود (تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین) می تواند باعث ایجاد ترک در گوشه های دهان و تغییر زبان شود. کمبود آهن می تواند منجر به رنگ پریده زبان شود.

بیشتر بدانیم : ارتودنسی تک دندان

علل ایجاد لبخند لثه ای چیست؟

 در این مقاله با کلینیک دندانپزشکی ترمیم و زیبایی آرتمان درمان همراه باشید تا به طور کامل با بخند لثه ای و علل ایجاد آن آشنا شوید.

لبخند لثه ای چیست؟

معمولا زمانی که یک شخص می‌خندد در حالت طبیعی تنها دندان‌هایش در طرح لبخند نمایان است. و اصولا یا بافت لثه در لبخند دیده نمی‌شود یا بسیار جزئی دیده می‌شود. اگر حین لبخند، بخش زیادی از نمای لبخند “لثه” باشد، اصطلاحا می‌گویند که شخص دارای لبخند لثه ای است. اصلاح این وضعیت یکی از اقداماتی است که در اصلاح طرح لبخند صورت می‌گیرد.

 این مشکل می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. برخی مشکلات در بافت لثه، دندان، فک و لب می‌تواند در شکل‌گیری لبخند لثه ای تاثیر مستقیم داشته باشند. و در برخی افراد عوامل دیگری نظیر دارو درمانی می‌تواند این مشکل را ایجاد کند. در ادامه با مهم‌ترین علل ایجاد این لبخند آشنا خواهید شد.

بیشتر بدانیم : پوسیدگی دندان

مشکلات بافت لثه

گاهی اوقات ممکن است دندان‌ها بر اثر رشد بیش از حد بافت لثه‌ها، کوتاه‌تر به نظر برسند زیرا لثه با رشد زیاد خود می‌تواند پایین آمده و سطح فوقانی دندان‌ها را بپوشاند. این مشکل در میان بسیاری از افراد شایع است. افراد می‌توانند با کمک یک پروسه زیبایی با نام “جراحی افزایش طول تاج دندان” به یک لبخند ایده آل دست پیدا کنند.

مشکلات دندان‌ها

در روند رویش دندان‌ها تغییرات طبیعی وجود دارد که می‌تواند باعث کوتاه‌تر شدن دندان‌ها و لبخند لثه ای شود. به عبارتی ممکن است دندان یا دندان‌هایی به خاطر اختلال در روند رویش‌شان به صورت کامل از لثه بیرون نیایند. در این افراد می‌توان با کمک روش‌های تخصصی دندانپزشکی زیبایی کاری کرد که طول دندان بیشتر شود. ونیر‌های دندانی شامل لمینت دندان یا ونیر کامپوزیت و … و همچنین استفاده از انواع روکش دندان در مواردی که بافت دندان‌ها به دلایل مختلف دچار تخریب زیاد شده است، می‌تواند به افزایش طول دندان و کمک به کاهش لبخند لثه ای موثر باشند.

مشکلات مربوط به لب‌ها

معمولا و در حالت طبیعی زمانی که لبخند کامل و عمیق می‌زنید لب بالایی 4 تا 8 میلی متر از حالت استراحت خود جابجا می‌شود. اگر لب بالایی بیش از این فاصله جابجا شود یا از حالت طبیعی خارج شود بافت لثه در معرض دید قرار گرفته و لبخند شما لثه ای می‌شود.

مشکلات چانه و استخوان فک

در برخی افراد ماگزیلا یا فک بالا نسبتا بزرگتر از حالت معمولی است.  به این وضعیت  در اصطلاح  Vertical Maxillary Excessگفته می‌شود. این افراد به دلیل بزرگی فک بالا حین لبخند زدن، لبخند لثه ای دارند. برای برطرف کردن این مشکل در چنین افرادی نیاز به جراحی فک یا جراحی ارتوگناتیک است. این عمل یک پروسه پیچیده و دشوار است اما نتایج قابل توجهی دارد.

بیشتر بدانیم : ارتودنسی دندان ایمپلنت شده

مزایای ترمیم دندان با کامپوزیت

 مزایا

پرکننده های کامپوزیت در کنار زیبایی مزایای بسیاری هم دارند که در ادامه به آنها می پردازیم :

پرکننده های کامپوزیت به اندازه انواع دیگرشان به تراشکاری زیاد دندان نیازی ندارد

به طور خودکار پس از آغشته دندان به مواد، با استفاده از اشعه به دندان اصلی می چسبد

توضیح: انواع دیگر آن به صورت سفارشی در آزمایشگاه ساخته می‌شوند و پس از اینکه کاملا آماده شدند روی دندان نصب می‌شوند و با چسب به دندان چسبانده می شوند ولی در کامپوزیت دندانرا به مواد آغشته می کنند.

از کامپوزیت می توان برای رفع ترک های روی دندان هم استفاده کرد

باعث بروز حساسیت های کمتری نسبت به سایر موارد مشابه خود می شود

کامپوزیت قابل ترمیم است

معایب

مسلماً ترمیم دندان با کامپوزیت هم مانند سایر موارد زیبایی و درمانی شامل مزایا و معایب مربوط به خودش می باشد. مزایای کامپوزیت را در مطالب بالا گفتیم و حالا نوبت به معایب این ماده رسیده است.

رنگ گرفتن مواد کامپوزیت با خوردن نوشیدنی و غذا های رنگی

استحکام کمتری نسبت به لمینت دارد

اکثر بیماریهای دهان و دندان با کامپوزیت درمان می شوند

طول عمر کامپوزیت از انواع سرامیکی کمتر است

همچنین باید توجه داشت که هرگونه فرایند ترمیم و اصلاح دندان های طبیعی از جمله کامپوزیت دندان می تواند ریسک عفونت لثه و پوسیدگی دندان را افزایش دهد.

بیشتر بدانیم : ایمپلنت دندان

 

صفحه قبل 1 ... 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 صفحه بعد
<-blogads->