کرم خوردگی دندان

 همه ما کلمه کرم خوردگی دندان را یقینا شنیده‌ایم که در واقع همان پوسیدگی دندان است. کرم خوردگی یا پوسیدگی دندان زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌های خاصی در دهان فعالیت می‌کند. این باکتری‌ها سمومی را تولید می‌کنند که و منجر به ایجاد حفره در دندان و آسیب به مینای دندان و لایه‌های زیر آن می‌شوند. این حفره یا همان پوسیدگی به مرور زمان بزرگتر و عمیق‌تر می‌شود  نیاز به پرکردن دندان را بیشتر و بیشتر می کند

علل کرم خوردگی یا پوسیدگی دندان

یکی دیگر از مهم بیماری‌ها و عدم تعادل در بدن پوسیدگی و یا کرم خوردگی دندان است. کرم خوردگی دندان به علل مختلفی اتفاق می‌افتد که کلینیک دندانپزشکی ترمیم و زیبایی آرتمان  در این مطلب به این علل اشاره می‌کند.

رژیم غذایی نامناسب و کمبود مواد معدنی در رژیم غذایی

کمبود ویتامین های محلول در چربی مثل ویتامین A ، D، E و K

مصرف بیش از اندازه شکرهای فرآوری شده

مصرف بیش از اندازه اسید فیتیک

بیشتر بدانید: روکش های تمام سرامیک

روش‌های پیشگیری از کرم خوردگی دندان

دندان‌های ما روزانه با مواد غذایی و نوشیدنی‌های مختلفی که استفاده می‌کنیم در تماس مستقیم هستند. همانطور که گفته شد یکی از دلایل کرم خوردگی دندان مواد غذایی نامناسب بود. بنابراین تا جایی که ممکن است برای حفظ سلامت دهان و دندان خود سعی کنید از تغذیه سالم و مفید استفاده کنید.

کرم خوردگی به علت مصرف خوراکی‌های شیرین

همانطور که می‌دانید کرم خوردگی دندان با مصرف مواد شیرین رابطه مستقیم دارد. بنابراین تا جایی که ممکن است از مصرف مواد شیرین پرهیز کرده البته نوشیدنی‌های شیرین هم شامل این موضوع می‌شوند.

کرم خوردگی به علت مصرف خوراکی‌های چسبناک

یک دسته دیگر از مواد غذایی که منجر به پوسیدگی و کر خوردگی در دندان می‌شوند مواد غذایی چسبناک هستند. این دسته از مواد غذایی مانند عسل، کشمش، گز، شیره و همچنین مواد غذایی نشاسته دار مانند نان و سیب زمینی را شامل می‌شوند. این مواد غذایی به سطوح دندان چسبیده و ایجاد جرم و پلاک کرده و به مرور زمان کرم خوردگی و پوسیدگی را ایجاد می‌کنند.

مصرف نوشیدنی‌های رنگ دهنده

نوشیدنی‌هایی هستند که با مصرف بیش از اندازه آنها ممکن است سلامت دندان‌های خود را به خطر بیندازید. مانند چای، قهوه و آبمیوه‌های کارخانه‌ای که منجر به ایجاد لک روی دندان و به مرور کرم خوردگی و پوسیدگی دندان می‌شوند.

کلسیم را فراموش نکنید

کلسیم یکی از مواد ضروری و لازم برای استخوان‌ها است. کلسیم از جمله مواد معدنی فراوان در بدن است که بیشتر در استخوان و دندان‌ها تمرکز دارد که برای حفظ سلامت آنها بسیار مفید است. کاهش میزان کلسیم در دندان‌ها منجر به ایجاد پوسیدگی و عفونت در دندان‌ها می‌شود. با بالا رفتن سن، بدن تمایل به از دست دادن کلسیم دارد بنابراین باید با مصرف مواد حاوی کلسیم این کلسیم از دست رفته را جبران کنید.

 

ارتودنسی فاصله دندان جلو

 اگر شما هم قصد دارید که با ارتودنسی فاصله دندان جلو آشنا شوید، لطفا با ما همراه باشید

ارتودنسی فاصله دندان جلو

هنگامی که بزرگترین نگرانی شما برای لبخند زدن فاصله زیاد دندانهای جلویی است، ممکن است از خود بپرسید که چرا متخصصان ارتودنسی فقط از بریس ها برای ترازبندی شش دندان اول استفاده می کنند. در حالی که مواردی وجود دارد که شش دندان جلویی آنها تراز است ولی سایر دندانهای آنها نامرتب و کج است.

آیا می توانید فقط دندانهای جلویی را صاف کنید؟ آیا می توان بریس ها را بین 3تا 6 ماه استفاده کرد؟ مزایای این بریس های سریع چیست؟ چه چیز دیگری ممکن است بخواهید در نظر بگیرید.

معالجه شش دندان جلو کاملاً برای بهبود زیبایی این دندان ها و داشتن لبخندی زیبا است و بیشترین محبوبیت را در بین بزرگسالان دارد. برخی از مارک های لوازم ارتودنسی وجود دارند که در این نوع درمان تخصص دارند و این بدان معناست که در برخی موارد می توان فقط دندانهای جلوی خود را صاف کرد. در اینجا آنچه را که باید در مورد قرار دادن بریس های شش دندان های جلویی خود بدانید آورده شده است.

بریس دندان جلو :

اگر ترجیح می دهید فقط برای شش دندان جلویی خود بریس تهیه کنید، بی نظمی های فک و مشکلات اساسی در مورد نیش شما برطرف نمی شود. خطرات بالقوه طولانی مدت در ارتباط با این درمان ناقص وجود دارد ، از جمله درد ف ، ساییدگی غیر طبیعی دندان ها یا افزایش خطر عود ارتودنسی دندان.

محدودیت های دیگری نیز برای درمان تنها شش دندان جلویی شما وجود دارد. سرعت حرکت دندان های شما از نظر بیولوژیکی تعیین می شود. بنابراین یک زمان درمان کوتاه یا کاهش یافته ممکن است دندان های شما را کاملاً صاف نکند و آنها کمی شلوغ باقی بمانند. بعلاوه، وقتی کسی بیش از شش دندان جلویی اش لبخند می زند. این دندان معمولاً هشت تا ده دندان جلویی را شامل می شود و حتی ممکن است تمام دندان های بالایی را نیز شامل شود.

با یک متخصص ارتودنسی مشورت کنید

انواع درمانی که برای لبخند و مدت زمان درمان شما مناسب است به رابطه بین دندان ها و فک ها بستگی دارد. برای انجام دقیق ترین ارزیابی از سلامت لبخند باید با یک متخصص ارتودنسی مشورت کنید. آنها طیف وسیعی از گزینه ها را برای رفع نگرانی های شما در اختیار شما قرار می دهند. از بهبود زیبایی شش دندان جلویی گرفته تا بهبود نیش شما . ( توجه داشته باشید که قبل از شروع درمان ارتودنسی دندان به دلیل طولانی بودن این پروسه به ئنبال بهترین متخصص ارتودنسی در محل سکونت خود باشید مثلا اگر ساکن کرج هستید بهتر است به دنبال بهترین متخصص ارتودنسی در کرج باشید)

 

ارتودنسی دندان و حاملگی

 چه رابطه ای بین ارتودنسی و حاملگی وجود دارد؟ برای دانستن نکات ارتودنسی دندان و حاملگی به طور کلی دندانپزشکی بارداری ، لطفا با ما همراه باشید.

ارتودنسی دندان و حاملگی

یکی از نکاتی که اکثر افراد باید به آن دقت کنند این است که در دوران بارداری کدام یک از روش های درمانی دندان برای مادر ممنوع نیست. شاید شنیده باشید که پزشکان بسیار توصیه می کنند که اگر دندان عقل اضافی در دهان دارید که ممکن است شما را در آینده آزار دهد، قبل از باردار شدن و یا حتی تصمیم به باردری، آن دندان را از دهانتان خارج کنید. به این دلیل که در هنگام دوران بارداری، کشیدن دندان عقل تقریباً غیر ممکن می شود.

در کل باید گفت مراقبت از دندان نباید به دلیل بارداری متوقف شود. در حقیقت مهمترین چیزی که باید همیشه بدانید و به آن توجه کنید این است که بهداشت و درمان دهان و دندان خود را رعایت کنید و به طور مرتب از مسواک، نخ دندان و مسواک بین دندانی و همچنین شوینده های ضد عفونی کردن دهانی استفاده کنید.

بیشتر بدانیم : دندانپزشکی کودکان

ارتودنسی در حاملگی

یکی دیگر از مسائلی که اکثر افراد درگیر آن هستند که این است که آیا می شود در دوران بارداری درمان ارتودنسی روی دندان ها انجام داد یا خیر؟

پاسخ این سوال مثبت است و ممکن است که شما را متعجب کند؛ اگر دندان هایتان نیاز به درمان ارتودنسی دارد و شما باردار هستید، ممکن است این زمان یکی از بهترین مواقعی باشد که می توانید آن را روی دندان تان انجام دهید. دلیل اینکه می گوییم بهترین زمان برای درمان ارتودنسی در زمان بارداری است این است که:

درمان ارتودنسی در این دوره راحت‌تر است. به این دلیل که درمان ارتودنسی در زمان بارداری ساده‌تر می‌شود.  از مشکلاتی که مادر در حین بارداری می‌تواند در فک‌هایش رخ دهد این است که ممکن است دندان و فک جابجا شوند. بنابراین، ارتودنسی دندان در حاملگی می‌تواند در کنار اینکه از بروز این مشکلات جلوگیری کند، مشکلات دندان های شما را هم حل کند و شما قبل از این که کودک تان شروع به حرکت کند، درمان ارتودنسی دندانتان به پایان رسیده و یکی از مراحل چالش برانگیز دوران بارداری تان را به پایان خواهید رساند.

ویژگی های ارتودنسی دندان در حاملگی

جلوگیری از آسیب هایی که ممکن است در دوران بارداری به دندان و فک وارد شود.

ایجاد یک طرح لبخند زیبا

برطرف کننده مشکل بلع

برططرف کننده مشکل جویدن

درمان ناهنجاری ای شدید دندان

بازیابی اعتماد به نفس از دست رفته

ساده تر شدن درمان

ساده تر شدن حرکت دندان در دهان

بیشتر بدانیم : ونیر کامپوزیت

فاکتورهای مهم مراقبت و جلوگیری ازحفره و پوسیدگی دندان

 برای مراقبت از دندان ها و جلوگیری از پوسیدگی آن ها فاکتورهای مهمی وجود دارد که به سلامت دندان های شما کمک می کند، در ادامه با کلینیک دندانپزشکی ترمیم و زیبایی آرتمان همرا باشید تا با این فاکتور ها آشنا شوید.

حفره چیست؟

پوسیدگی دندان،عبارت است از مینای دندان شما و آسیب به ساختار دندان ناشی از اسید هایی که در هنگام ایجاد باکتری ها و پلاک ایجاد می شوند،اگر این ماده از بین برود مینای دندان درمان نشود، حفره یا سوراخ در دندان می تواند در نهایت رخ دهد. بدون درمان، این حفره ها می توانند در طول زمان بزرگتر شوند و حتی کل دندان را نیز نابود کنند.

اسیدهای پلاک نیز می توانند در لایه بعدی دندان (دنتین) پرورش پیدا کند و در نهایت باعث ایجاد حفره ریشه ای شوند. در نتیجه، اعصاب دندان های شما در معرض خرابی قرار می گیرند و شما می توانید هنگام خوردن یا نوشیدن احساس درد کنید. اگر احساس درد در نزدیکی ریشه دندان تان را احساس کنید، ممکن است شما دچار نوعی پوسیدگی دندان شوید و با یک متخصص دندانپزشکی مشورت کنید.

بیشتر بدانیم : لمینت دندان

فاکتورهای برای مراقبت از حفره و فرسایش دندان:

بهداشت دهان و دندان ضعیف:

دندان هایتان را طور مرتب مسواک بزنیدو به طور منظم اجازه ندهید پلاک برای ساخت و حمله به مینای دندانتشکیل شود.

تشکیل پلاک:

پلاک زمانی ایجاد می شود که باکتری ها، اسید، ذرات غذایی و بزاق در دهان شما ترکیب شوند.

این پلاک به دندان های شما متصل است و با گذشت زمان ایجاد می شود. اسید در پلاک مینای

دندان شما را حمل می کند و در نهایت می تواند سوراخ های دندان های شما را ایجاد کند، در

غیر این صورت به عنوان حفره شناخته می شود.

دهان خشک: بزاق به شستشوی پلاک از دندان کمک می کند. اگر دهان خشک با کمی بزاق دارید،

پلاک ممکن است سریعتر تشکیل شود.

خوردن و نوشیدن:

این جایی است که همه چیز شروع می شود. از آنجا که همه ما باید خوردن و نوشیدن در زندگی داشته باشیم، هیچ راهی برای جلوگیری از این وجود ندارد، اما نقش مهمی در تشکیل حفره ها ایفا می کند.

هنگامی که شما غذا می خورید یا نوشیدیدنی، کربوهیدرات ها روی دندان هایتان باقی می ماند تا زمانی که مسواک بزنید.

حتی پس از مسواک زدن، شما ممکن است قادر به حذف تمام ذرات غذایی و یا کربوهیدرات از دندان های خود نیست. غذاهایی که تمایل به دلزدگی دارند، خطر ابتلا به حفره دندان را افزایش می دهند.

 

بلیچینگ یا کامپوزیت ؟ کدام یک برای شما گزینه مناسب تری است ؟

 بلیچینگ دندان بهتر است یا کامپوزیت دندان

انواع مختلفی از محصولات سفید کننده دندان و خمیردندان ها، ژل های سفید کننده دندان و سفیدکننده وجود دارد که بدون نسخه در درسترس همه هستند و برخی هم برای بلیچینگ دندان خود از محصولات بدون نسخه مصرف می کنند.

سفید کردن دندان برای افرادی که دندان های سالم دارند و دندان پر شده ندارند ایده آل است. و افرادی که دندان هایشان زردرنگ است واکنش بیشتری نشان می دهند، اما انجام این عمل های زیبایی ممکن است برای همه افراد توصیه نشود.

بیشتر بدانیم : ایمپلنت دندان

خمیر سفید کننده دندان

از هر نوع سفید کننده دندان برای از بین بردن لکه های سطحی دندان استفاده می شود و حاوی ساینده های ملایم است و برخی خمیرها نیز هستند که باعث تقویت دندان ها می شوند زیرا حاوی فلوراید هستند .مانند خمیر دندان های حاوی فلوراید . و برخی از خمیردندان های سفید کننده حاوی مواد فعال دیگری هستند که ساینده هستند و می توانند لکه های دندان را از بین ببرند.

سفید شدن دندان ها توسط پزشک

یک پزشک سریع ترین راه برای سفید شدن دندان های شما فراهم می کند. با سفید کردن در دندانپزشکی، پزشک محصول سفید کننده را مستقیماً روی دندانهای شما می ریزد. از این محصولات می توان با گرما، نور مخصوص یا لیزر استفاده کرد. نتایج فقط در یک درمان 30 تا 60 دقیقه ای قابل مشاهده است. اما برای دستیابی به نتایج چشمگیر، معمولاً به چند قرار ملاقات نیاز است. با این حال، با سفید شدن در کلینیک، نتایج چشمگیری پس از اولین درمان مشاهده می شود. این نوع بلیچینگ ارزان ترین روش سفید کردن دندان نیز می باشد.

سفید کردن دندان با لیزر

سفید کردن دندان با لیزر یکی از محبوب ترین درمان های زیبایی دندان در حال حاضر است و این روشی است که شامل قرار دادن ژل سفیدکننده روی دندان است. سپس این ژلی که بر روی دندانها ریخته شده است توسط لیزر گرم می شود. ژل سفید کننده اصطلاح عمومی برای خمیر پراکسید است، لیزر اکسیژن موجود در خمیر پراکسید را گرم می کند تا تجزیه آن تسریع شود. دندانپزشک برای تسریع در واکنش شیمیایی که در حضور پراکسید اتفاق می افتد، از دی اکسید کربن یا لیزر آرگون به  سفید کننده استفاده می کند  و سفید شدن دندان با لیزر ممکن است بتواند لکه های دندان را در جلساتی که حدود 30 دقیقه طول می کشد، پاک کند.

قالب های سفید کننده دندان

قالب های سفیدکننده دندان یکی از آسان ترین و سریع ترین راه ها برای درمان رنگدانه و ظاهر دندان ها به حساب می آید. پزشک می تواند تصمیم بگیرد که آیا فرد فرآیند سفید کردن را با قالب های سفید کننده دندان انجام بدهد یا خیر.

بیشتر بدانیم : ارتودنسی ثابت

راهنمایی های دندانپزشکی مادران باردار

 اگر در دوران بارداری هستید و با مشکلات دهان و دندان مواجه شده اید در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی جنت آباد همراه ما باشید تا شما را برای حل مشکلات دندانپزشکی بارداری راهنمایی کنیم.

حساسیت و تورم لثه

به دلیل تغییرات هورمونی دوران بارداری لثه حساس می‌شود و ممکن است یک تورم و برجستگی در قسمتی از بافت لثه از ماه سوم حاملگی به بعد ایجاد شود و روی بعضی از دندانها را بپوشاند که به آن تومور حاملگی می‌گویند. حساسیت لثه و تومور حاملگی ممکن است باعث شود مادران باردار بخوبی از مسواک یا نخ دندان استفاده نکند. در نتیجه پلاک میکروبی که عامل پوسیدگی است مدت زیادی روی سطح دندانها باقی می‌ماند.

بیماری صبحگاهی

در سه ماهه اول بارداری ممکن است صبحها نوعی حالت کسالت، تهوع و استفراغ وجود داشته باشد که به آن بیماری صبحگاهی  می‌گویند. این حالت در اثر استشمام بوی بعضی مواد یا غذاها تشدید می‌شود. استفراغ مکرر باعث  می‌شود سطح دندان بطور مرتب در معرض اسید معده قرار گیرد.

مصرف مواد شیرین یا ترش به مقدار زیاد

مادران باردار ممکن است نوعی عادت غیرطبیعی داشته باشند به این معنی که از مواد ترش یا شیرین زیاد استفاده کنند. این مواد می‌توانند باعث پوسیدگی دندانها شوند.

کاهش ظرفیت معده

در دوران بارداری، بخصوص در ماههای آخر ظرفیت معده کاهش می‌یابد. خانم حامله مقادیر کمتر ولی در دفعات بیشتری غذا می‌خورد و کمتر هم مسواک می‌زند. بنابراین امکان تشکیل پلاک میکروبی که عامل پوسیدگی است افزایش می‌یابد.

پوسیدگی دندان و بیماری لثه در دوران بارداری

بهتر است در همان ماههای اول بارداری جهت معاینه دندانها به دندانپزشک مراجعه کنید تا دندانپزشک روشهای بهداشتی لازم جهت پیشگیری از پوسیدگی و بیماری لثه را به شما آموزش دهد.

– بعد از هر بار مصرف مواد غذایی ، بخصوص مواد قندی دندانهایتان را مسواک کنید.

– بعد از هر بار استفراغ دندانها را مسواک کنید و یا حداقل دهان را بطور کامل با آب بشویید.

زمان مناسب جهت درمان دندانپزشکی خانم باردار

بطور کلی دوران حاملگی را که تقریباً نه ماه است به سه دوره سه ماهه تقسیم می‌کنند، سه ماهه اول، دوم و سوم. زمانهای مناسب جهت مراجعه به دندانپزشک شامل دو بار در سه ماهه اول، حداقل یکبار در سه ماهه دوم و یکبار در سه ماهه سوم است. در طول این دوره تغییرات مختلفی در بدن مادر و جنین ایجاد می‌شود.

نکته : بهتر است انجام خدمات دندانپزشکی زیبایی ( ونیر کامپوزیت ، ایمپلنت دندان ، لمینت دندان و...) تا پایان دو بارداری به تعویق بیفتد.

 

پوسیدگی دندان – چگونگی ارزیابی ریسک شما

 این یک مقاله بسیار مهم  از کلینیک دندانپزشکی ترمیم و زیبایی آرتمان در مورد پوسیدگی دندان – چگونگی ارزیابی ریسک شما است .

فساد دندانی یکی از بیماری های پرخطر امروز ما است، اما دندانپزشکی مدرن در مبارزه با حفره ها گام های مهمی برداشته است. بر اساس سالهای تحقیق علمی و بالینی، دندانپزشکان در حال حاضر به سمت رویکردی به پوسیدگی دندان (مدیریت پوسیدگی دندان) که به ریسک شخصی شما بستگی دارد.

روش قبلی “حفاری و پر کردن دندان ” برای درمان فروپاشی در واقع شرایطی را که منجر به بیماری می شود تغییر نمی دهد و خطر عفونت بیشتر همچنان باقی است. با مشخص کردن درجه ریسک و اجرای استراتژی های پیشگیرانه فردی، متخصصان دندانپزشکی امروزه از رویکرد پیشگیرانه تر استفاده می کنند – که کار می کند.

پوسیدگی دندان – یک فرآیند بیماری عفونی پویا

دهان یک اکوسیستم است – موجودات زنده به طور پیوسته با هر عنصر دیگر در محیط خود ارتباط برقرار می کنند. دندان ها شامل پوشش بیرونی مینای دندان، یک ساختار کریستال بسیار کانی می باشد که عمدتا از کلسیم و فسفات تشکیل شده است. آنها نیز در یک سیال قابل توجه – بزاق، که نقش مهمی در حفظ محیط بیطرف و یا تعادل بین اسید و پایه در دهان شما بازی می کنند، فرو می ریزند.

باکتری خاص اسید تولید کننده (اسیدوژنیک) خود را به پلاک دندانی، بیوفیلم چسبنده سفید پوست متصل می کند که بر روی دندان ها جمع می شود. هنگامی که شما قندها یا کربوهیدرات ها را می خورید، این باکتری های خاص قندها را تجزیه می کنند و اسید را به عنوان یک محصول جانبی تولید می کنند که باعث می شود دهان اسید بیشتری نیز داشته باشد. در حدود pH 5.5، مواد معدنی درست زیر سطح مینای دندان شروع به حل شدن و یا “غیر کانی سازی” می کنند. در طول این فرآیند، بیشتر کلسیم و فسفات سطح دندان ها را از آن وارد می کند – اولین گام در فرآیند فرسایش . و به این دلیل که لایه زیر مینای دندان و ریشه های دندان از دنتین ساخته شده است که مینای دندان نرم تر است، بیشتر به پوسیدگی حساس است. به عنوان مثال، ریشه های یک دندان در معرض دگرگون می شوند به سرعت و به راحتی با اسیدهای ضعیف در pH 6.2 – 6.8، که به بزاق بی طرف نزدیک تر است.

چرا من؟ ارزیابی ریسک فردی

با توجه به عادت های مشابه، شما ممکن است تعجب کنید که چرا برخی افراد حفره می کنند و دیگران نمی کنند؟ دکتر جان فایاسترستون، محقق قریشی، در سال 2002 مفهوم Caries Balance را معرفی کرد، که نشان می دهد که پوسیدگی دندان و سلامت دندان ها نتیجه تعادل ظریف بین بیماری های پاتولوژیک و بیماری ها ترویج) عوامل آن است. هر کس دارای تعادل منحصر به فرد خود است که دائما در حال تغییر است. چالش این است که شناسایی آنچه خارج از تعادل و چگونگی نوشتن آن به سمت سلامت و حفاظت است

 

ارتودنسی سریع دندان

 در این مقاله سعی داریم تا شما را با ارتودنسی سریع دندان آشنا کنیم. پس با ما در این مقاله از دکتر خضری بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران همراه باشید.

ارتودنسی سریع دندان

بریس سریع (Fast Braces) یکی از روشهای درمانی نسبتاً جدید ارتودنسی است که دندانها را خیلی سریعتر از بریس های ثابت سنتی صاف می کند. بریس های سریع برای بیمارانی که دارای انواع مشکلات ارتودنسی زیر میباشند مناسب می باشد :

دندانهای نامرتب

دندانهای شلوغ

دندانهایی که فاصله زیادی بین آنها وجود دارد.

کسانی که دچار مشکلات گزش هستند.

بریس های سریع دندان ها را صاف می کنند و لبخندی زیبا و سالم برای شما به وجود می آورند، که باعث افزایش اعتماد به نفس شما می شود و می توانید با افتخار لبخند بزنید. به طور معمول، طول درمان با استفاده از بریس های سریع حدود 50٪ سریعتر از بریس های ثابت سنتی است.

آیا ارتودنسی سریع دندان بی خطر است؟

بریس های سریع بی خطر هستند زیرا در طی بیش از 20 سال ساخته شده اند و تحت آزمایش دقیق قرار گرفته اند. تحقیقات در واقع نشان داده است که بریس های سریع علاوه بر اینکه یک روش درمانی سریع و بی خطر است، فواید دیگری نیز برای بیماران دارد، از جمله افزایش راحتی و نیاز به مراجعه کمتر به دندانپزشکی.

چه کسی می تواند از بریس های سریع استفاده کند؟

بریس های سریع برای بیماران در هر سنی مناسب است. متخصص ارتودنسی در طول مشاوره ارزیابی می کند که آیا شما کاندیدای مناسبی برای استفاده از بریس های سریع هستید یا خیر. این روش درمانی برای بیشتر بیماران مناسب است و برای افرادی که نتایج سریع می خواهند یک راه حل ایده آل است.

مزایای ارتودنسی سریع دندان  چیست؟

مزیت عمده بریس های سریع این است که بسیار سریع کار می کنند. در بیشتر موارد، درمان طی 10 ماه کامل می شود. مهاربندهای سریع نسبت به بریس ثابت سنتی سبک و ظریف تر هستند و برای راحتی و همچنین سرعت تولید شده اند.

اندازه بریس ها نیز باعث سهولت در تمیز شدن دندان ها می شود، به این معنی که خطر ابتلا به بیماری های دهان کمتر است. از آنجا که بریس ها خیلی سریع کار می کنند، مراجعه به دندانپزشک کمتری لازم است و این بدان معنی است که هزینه درمان نسبت به سایر روش های ارتودنسی کمتر است.

مدت زمان کوتاهتر درمان نیز برای بیمارانی که از اضطراب دندان رنج می برند خبر خوبی است.

از دیگر مزایای این سیستم این است که در بیشتر موارد، نیازی به کشیدن دندان قبل از نصب بریس ها نیست. استخراج دندان خراب یا کج می تواند به ویژه برای بیماران جوان ناراحت کننده باشد، بنابراین این می تواند یک مزیت عمده باشد

 

دندانپزشکی رفتن در بارداری

 آیا کار دندانپزشکی در دوران بارداری بی خطر است؟

پرسش های مربوط به دندانپزشکی بارداری برای بیشتر مادران باردار متداول است. تمیز کردن دندان ها و معاینات سالانه در دوران بارداری نه تنها بی خطر است بلکه توصیه می شود. افزایش سطح هورمون در دوران بارداری باعث متورم شدن لثه ها، خونریزی و خرابی دندان ها می شود و باعث تحریک بیشتر لثه ها می شود.

داروهایی که در کارهای دندانپزشکی در بارداری استفاده می شود، ایمن هستند؟

در حال حاضر، مطالعات متناقضی در مورد عوارض جانبی احتمالی این داروها بر روی جنین وجود دارد. لیدوکائین رایج ترین دارو برای کارهای دندانپزشکی است. لیدوکائین (دسته B) پس از تزریق از جفت عبور می کند.

در صورت نیاز به کار دندانپزشکی، مقدار داروی بی حسی که تزریق می شود باید تا حد ممکن کم باشد، اما همان میزان هم برای شما کافی است. اگر درد را تجربه کردید، درخواست داروی بی حسی کنید. هنگامی که احساس راحتی کردید، میزان استرس برای شما و جنین کاهش می یابد. همچنین هرچه آرام تر باشید، بی حسی نیز بهتر کار می کند.

بیشتر بدانیم : دندانپزشکی کودکان

اشعه ایکس که در دندانپزشکی در بارداری استفاده می شود، مضر است؟

اشعه ایکس معمول، معمولاً برای آزمایشات انجام می شود، بهتر است آزمایش های شامل این اشعه را به تاخیر انداخت و پس از زایمان انجام داد. اشعه ایکس برای انجام بسیاری از اقدامات دندانپزشکی به ویژه در موارد اضطراری، ضروری است. طبق دانشکده رادیولوژی آمریکا، هیچ یک از پرتوهای تشخیصی به اندازه ای نیست که بتواند عوارض جانبی در رویان یا جنین در حال رشد ایجاد کند.

پیشنهاداتی برای رفع نیازهای بارداری و کارهای دندانپزشکی

انجمن دندانپزشکی (ADA) به زنان باردار توصیه می کند که رژیم غذایی مناسبی داشته باشند، دندان های خود را دو بار در روز با مسواک و خمیردندان فلوراید تأیید شده بشویند و از نخ دندان نیز استفاده کنند.

در دوران بارداری از معاینات دندانپزشکی استفاده کنید.

به دندانپزشک خود اطلاع دهید که باردار هستید.

در صورت امکان کارهای دندانپزشکی غیر اضطراری را تا سه ماهه دوم یا بعد از زایمان موکول کنید.

کارهای زیبایی ( ونیر دندان ، ایمپلنت ، اصلاح طرح لبخند و...)  باید بعد از زایمان انجام شود.

اگر به دندانپزشکی مراجعه کردید، پس از قرار گرفتن روی صندلی، پاها را در حالت مناسبی قرار دهید تا گردش خون به طور مناسب انجام شود.

 

همه چیز درباره پوسیدگی دندان

 پوسیدگی دندان چیست ؟ چه چیزی باعث پوسیدگی دندان می شود ؟ در این مقاله با کلینیک دندانپزشکی ترمیم و زیبایی آرتمان همراه باشید تا به تمامی این سوالات پاسخ دهیم .

پوسیدگی دندان چیست؟

رعایت بهداشت دهان و دندان و زیبایی دندان و طرح لبخند در جوامع امروزی بیشتر از گذشته احساس می‌شود چرا که افزایش ارتباطات و حضور افراد در موقعیت‌های اجتماعی مختلف رعایت این امر را دوچندان می‌کند.

یکی از شایع‌ترین بیماری‌های عفونی که در بین گروه‌های مختلف مردم با هر نژاد و جنس و سنی مشاهده می‌شود. در این بیماری مینای دندان که بافت سخت دندان هست در اثر ترشح اسید‌های خورنده مواد معدنی (فسفر و کلسیم) خود را از دست داده و به تدریج از بین می‌روند. وقتی که مواد معدنی مینای دندان از بین رفته و درمان نشود به مرور زمان در دندان حفره و پوسیدگی‌ ایجاد میکند. اگر پوسیدگی دندان به موقع درمان نشود بزرگتر و بیشتر شده و حتی ممکن است به جایی برسد که کل دندان از بین برود.

پوسیدگی دندان چگونه به وجود می‌آید؟

پوسیدگی دنداناز سطح مینای دندان آغاز شده و در مرحله آخر حفره در روی دندان ایجاد می‌شود. در حفره دهان میکروب‌ها در حال فعالیت هستند که این میکروب‌ها در ایجاد پوسیدگی و خرابی دندان و همچنین بیماری‌های لثه نقش دارند. در اثر عدم رعایت بهداست دهان و دندان در اثر فعالیت میکروب‌ها لایه‌ای بی رنگ و چسبنده بر روی دندان‌ ایجاد می‌‍شود که پلاک میکروبی نامیده می‌شود. این لایه چسبنده که از باکتری‌های مختلفی تشکیل شده بر روی سطح دندان ایجاد شده و به آسانی از بین نمی‌رود و با گذشت زمان باعث ایجاد بیماری‌های لثه و پوسیدگی می‌شود.و گاها ممکن است فرد ملزم به انجام جراحی زیبایی لثه بکند.

محل‌های شایع پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان تمام سطح دندان را به طور یکسان پوسیده نمی‌کند. بعضی از قسمت‌های دندان به علت شرایط خاصی که دارند بیشتر در معرض قرار می‌گیرند.

شیار‌های سطح جونده: سطح جونده‌ دندان‌ها به خصوص دندان‌های آسیا به علت داشتن شیارهای باریک و عمیق محلی مناسب برای رشد و زندگی میکروب‌ها فراهم می‌کند و دندان‌ها از این ناحیه است که پوسیده می‌شوند.

سطوح بین دندانی: سطوح بین دندان‌ها به علت این که مسواک قابلیت تمیز کردن آن را ندارد مستعد برای پوسیدگی و دیگر بیماری‌های لثه است. در این نوع  که در افراد سیگاری بیشتر مشاهده می‌شود، خشکی دهان یکی از علائم تسریع کننده آن است.

طوق دندان یا ناحیه اتصال لثه با دندان: این ناحیه از دندان محل مناسبی برای رشد میکروب ها بوده و بنابراین باعث ایجاد پوسیدگی و بیماری‌های لثه در این ناحیه نیز می‌شود.

 

صفحه قبل 1 ... 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 صفحه بعد
<-blogads->