کدام‌ درمان‌های دندانپزشکی به هنگام بارداری مجاز هستند؟

 مراقبت از لثه و دندان‌ها در تمامی مراحل زندگی از جمله در دوران بارداری امری مهم و ضروری است و شما نباید به این خاطر که باردار هستید، آن را نادیده بگیرید. برعکس چیزی که در بین مردم شایع است، حفظ سلامت دهان و دندان‌های شما در حین بارداری نیاز به مراقبت بیشتری دارد زیرا که در دوران بارداری شما بیشتر در خطر بیماری لثه، پوسیدگی دندان و مواردی این چنینی قرار دارید. چکاب‌های منظم دندانپزشکی بارداری بسیار مهم است و شما باید آن را جدی بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دندانپزشکی بارداری با کلینیک دندانپزشکی جنت آباد همراه باشید.

آیا در دوران بارداری میتوان به درمانپزشکی مراجعه کرد؟

بله! نه تنها در دوران بارداری شما می‌توانید به دندانپزشک مراجعه کنید بلکه باید این کار را انجام دهید. معمولا در دوران بارداری مشکلاتی مثل پوسیدگی دندان، بیماری لثه و سایر مسائل مربوط به بهداشت دهان و دندان بیشتر میشود و اگر شما آنها را درمان نکنید، می‌تواند برای شما بسیار مضر باشد. سلامت دندان‏های شما تاثیر بسزایی در سلامت کلی بدن‌تان دارد و این می‌تواند تاثیر زیادی بر روی جنین داشته باشد.

آیا استفاده از بیهوشی در دوران بارداری خطرناک است؟

اگر شما در دوران بارداری برای درمانهای دندانپزشکی خود به بیهوشی نیاز داشته باشید، می‌توانید از آن استفاده کنید تا دردتان کمتر شود و آرام‌تر شوید. اما حتما دندانپزشکان را در مورد بارداری خود مطلع سازید تا بتواند سطح بیهوشی مناسبی را انتخاب کند.

آیا رادیوگرافی دندانپزشکی مضر است؟

یکی از شایع‌ترین نگرانیهای مردم که مراجعه به دندانپزشک را پرخطر می‌داند، همین رادیوگرافی و اشعه ایکس آن است. با این حال در رادیوگرافی مدرن دندانپزشکی، تابش اشعههای ایکس در دوز بسیار کمی بوده و آنقدری نیست که باعث عوارض جانبی در رشد جنین شود. با اینکه رادیوگرافی دندانپزشکی کاملا امن است اما بهتر است که در طول سه ماه اول از آن اجتناب کنید ولی اگر درد شدید و اورژانسی دارید، میتوانید از آن استفاده کنید.

آیا در دوران بارداری میتوانیم دندان‌مان را بکشیم؟

کشیدن دندان معمولا آخرین مرحلهای است که شما باید سمت آن بروید، همیشه سعی کنید دندان‏های خود را تا حدالامکان حفظ کنید. اما خوب اگر دندان‏ شما آسیب شدیدی خورده یا ضربه دیده است، بهتر است که آنها را بکشید زیرا سلامت دهان و دیگر دندانهای‌تان نیز ممکن است در معرض خطر قرار گیرد.

آیا سفید کردن دندان‏ها در دورهی بارداری امکانپذیر است؟

شما می‌توانید در طول دوران بارداری دندانهایتان را سفید کنید اما احتمالا دندانپزشک شما پیشنهاد خواهد کرد که درمانهای غیرضروری برای پس از تولد نگهدارید. بهتر است که از سفید کردن دندان‏ها و دیگر درمانهای زیبایی ( ایمپلنت دندان ، ونیر دندان ، لمینت دندان و...) در طول دوران بارداری اجتناب شود، زیرا ممکن است ژل سفیدکننده باعث ناراحتی و اعصابخوردی شما شود.

ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت ؟

 “ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت دندان ؟ ” سوالی که شاید برای شما هم پیش آمده باشد. برای پاسخ به این سوال، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

داشتن دندان های مرتب و سفید تأثیر بسزایی در داشتن طرح لبخند زیبا و افزایش جذابیت چهره دارد. نگهداری و مراقبت صحیح از دندان ها اهمیت ویژه ای دارد؛ اما در برخی موارد مانند نامرتب بودن، مشکل دندان ها ربطی به نحوه ی نگهداری ندارد و باید چاره دیگری اندیشید.

داشتن دندان های سالم، مرتب و سفید تبدیل به امری ضروری به خصوص برای افراد دارای جایگاه اجتماعی بالا و افراد مشهور شده است. علاوه بر این عادات غذایی نادرست باعث شده نیاز به درمان هایی نظیر لمینت بیشتر شود. البته لمینت دندان  بیشتر از اینکه روش درمانی باشد نوعی عمل زیبایی محسوب می شود؛ اما در برخی موارد به جای درمان ارتودنسی مورد استفاده قرار می گیرد.

بهترین روش برای درمان اختلالات دندانی، ارتودنسی می باشد که طی سالیان اخیر پیشرفت های چشمگیری داشته است؛ اما برخی افراد به اندازه کافی صبور نیستند و روش های سریع مانند لمینت را ترجیح می دهند. لمینت قادر به تأمین سلامت دندان های نیازمند به ارتودنسی نیست.

بیشتر بدانیم: روکش دندان

دندان های نیازمند ارتودنسی

عموم مردم بر این باورند که فقط دندان های نامرتب نیازمند ارتودنسی هستند. این تصور تا حدودی درست است؛ اما لازم است بدانید که تنها این عارضه نیازمند ارتودنسی نیست. در برخی موارد، دندانپزشک با بررسی الگوی رشد فک و مقایسه آن با الگوهای طبیعی نیاز به ارتودنسی را تشخیص می دهد. این موضوع بیشتر در مورد کودکان صدق می کند.

در افراد بزرگسال نیاز به ارتودنسی با بررسی چند الگوی دندانی تشخیص داده می شود. کیس ارتودنسی نامی است که به افراد دارای این الگوها اطلاق می شود.

این الگوها عبارتند از:

  • بیرون زدگی دندان های فک بالا
  • نابجا بودن خط میانی
  • جلو بودن فک بالا
  • جلو بودن فک پایین
  • وجود فاصله زیاد بین دندان ها و یا دندان های روی هم رفته
  • وجود فاصله بین دو فک
  • نامرتب ترین حالت دندان ها (کراس بایت)
  • موارد استفاده از لمینت

در صورت نارضایتی از شکل، اندازه و رنگ دندان ها و همچنین وجود فاصله کم بین دندان های جلویی در صورتی که تراشیده نشوند می توان از لمینت استفاده کرد. در برخی موارد برای درمان به هم ریختگی دندان ها از لمینت به جای ارتودنسی استفاده می شود. این کار در دراز مدت باعث بروز مشکلات فراوانی برای فرد خواهد شد. زیرا بخش اعظمی از دندان های سالم فرد تراشیده می شوند.

لمینت در دو نوع کامپوزیتی و سرامیکی وجود دارد و همانطور که گفته شد، برای اصلاح طرح لبخند در صورت پوسیدگی شدید دندان ها و نارضایتی از شکل ظاهری آن ها کاربرد دارد.

 

پنج مرحله پوسیدگی دندان

کلینیک دندانپزشکی ترمیم و زیبایی آرتمان از  تکنولوژی پیشرفته ، بهترین مواد مدرن در طیف گسترده ای از علوم دندان پزشکی برای ارائه مراقبت های جامع از دندان ارائه می دهد ،. ما همه چیزهایی را که لازم است برای رسیدن و حفظ زیبایی دهان و دندان و طرح لبخند خیره کننده ارائه دهیم.

یکی از موثرترین راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان، شناخت این است که چگونه آن را در اولین مراحل تشخیص آن، قبل از آن که فرصتی برای گسترش و آسیب جدی ایجاد کند.

مراحل پوسیدگی دندان چیست؟

پوسیدگی دندان در پنج مرحله اتفاق می افتد، هر کدام به طور پیوسته شدیدتر و مخرب تر می شوند.

پنج مرحله پوسیدگی دندان عبارتند از:

سینرالیزاسیون:

در این مرحله، بخش کوچکی از مینای دندان دندان به صورت demineralized خواهد شد که به عنوان یک نقطه سفید یا قهوه ای ظاهر می شود. ممکن است در صورتی که دندان آسیبدیده در این نقطه تشخیص داده شود ممکن است دندان را مجددا دود کرده و آسیب را معکوس کند.

فرسایش مینا: در این مرحله، عاج مینای دندان در معرض قرار می گیرد. این دنتین حاوی دهانه لوله های میکروسکوپی است که به کانال های ریشه در مراکز دندان منجر می شود. در داخل کانال ریشه، ماده ای به نام پالپ دندان وجود دارد که شامل اعصاب، رگ های خونی و مواد مغذی می شود. بنابراین حساسیت دندان امکان پذیر است. در این مرحله، در حال حاضر بسیاری از گزینه های درمان در دسترس است، از جمله پر کردن دندان رنگ، درج، تک و یا تاج، بسته به میزان پوسیدگی.

آسیب به دنتین: دنتین نسبت به مینای دندان آسیب پذیر می باشد، بنابراین باکتری باعث می شود که آن سریع تر شود. زمان این است که در این مرحله مهم است. اگر مراقبت از دندان ها به سرعت مورد نیاز است، ممکن است دندان را با پرکردن، تزریق، توری و یا تاج پوشش داده شود.

شکل گیری آبسه: اگر جراحی کانال ریشه در زمان مناسب انجام نشود، آبسه شکل می گیرد. عفونت سپس می تواند به شکم، لثه ها و دندانهای مجاور گسترش یابد. فقط مداخله حرفه ای باعث می شود که آسیب از گسترش در این نقطه متوقف شود.

 

بارداری چه تاثیری روی سلامت دهان و دندان هایتان دارد؟

 بیش از نیمی از زنان باردار معاینات دندانپزشکی بارداری انجام نمی دهند.

علت اصلی اش هم این است که نگران اینند آسیبی به جنین شان وارد نشود.

مادران منتظر، چیزهای زیادی برای مراقبت دارند، در نتیجه می توانند از راحت شروع کنند. ویزیت های مرتب نزد دندانپزشک.

خصوصا در بارداری که ضرورت پیدا می کند و باید حتما نزد دندانپزشک در کلینیک تخصصی دندانپزشکی مراجعه کنید.

از جمله دلایل مراجعه مادران در بارداری به مطب دندانپزشک :

هورمون ها و سلامت دندان ها

زنان باردار بیشتر احتمال تورم لثه ها در آن ها می باشد.

چون هورمون ها، میزان شان افزایش می یابد و در معرض عفونت و خطر بیشتری از بیماری های لثه قرار دارند.

اگر پشت گوش بیندازند، احتمال بیشتری دارد که تارتار روی دندان هایشان نقش ببندد.

بیشتر بدانیم : دندانپزشکی کودکان

درمان دندانپزشکی در زنان باردار

اگر دندانپزشک تشخیص مشکلی در دندان هایتان داد، باید حتما تحت درمان قرار گیرید.

مگر اینکه یکسری درمان های تشخیصی نیاز به انجام بعد از بارداری داشته باشند

سه ماهه دوم، البته، ایمن ترین زمان برای درمان کردن است.

بسته به موقعیت تان، بهتر است که کار دندانپزشکی تا در معرض خطر عفونت قرار نگرفته، انجام شود.

رادیولوژی دندان ها هم که بهتر است اصلا انجام نشود، اما در صورت دردهای شدید، و لزوم، به توصیه دندانپزشک می توانید انجام دهید.

دندانپزشکی زیبایی هم بهتر است بعد از زایمان انجام شود.

چون جنین به نیاز شما به سفید کردن دندنا نگاه نمی کند، یا سودی از پرسلن ونیرتان نمی برد.

اما زمانی که به دنبال بیاید، هیچ دلیلی ندارد که این درمان زیبایی را انجام ندهید.

در بارداری و در سلامت کامل

آماده برای ویزیت دندانپزشکی هستید ؟

می توانید با کلینیک دندانپزشکی جنت آباد تماس بگیرید و خدمات دندانپزشکی بارداری خود را با خیال راخت به این دندانپزشکی بسپارید.

دلایل خونریزی لثه

 سایر عللی که میتوانند در خونریزی لثه نقش داشته باشند عبارتند از:

خونریزی از لثه بعد از جراحی لثه: اگر تحت عمل جراحی لثه قرار گرفته باشید ممکن است با خونریزی جزئی بعد از عمل مواجه شوید

دندان مصنوعی یا پروتز دندان: افرادی که دندان مصنوعی دارند نیز ممکن است گاهی اوقات خونریزی لثه را تجربه کنند. احتمالا در این مواقع پروتزها به لثه ها فشار وارد میکنند یا محکم در جای خود قرار گرفته اند.

شکست ایمپلنت دندان یا عفونت ایمپلنت: اگر ایمپلنت دندان با شکست مواجه شود و یا بافت اطراف آن دچار عفونت شود، احتمال خونریزی لثه ، تورم و دردلثه وجود دارد.

دستگاه های ارتودنسی: اگر دستگاه های ارتودنسی دندان شامل سیم قوس دار ارتودنسی یا براکت ها به خوبی ایمن نشده باشند احتمال وارد شدن آسیب از طرف آن ها به لثه ها و خونریزی وجود دارد.

بارداری : تغییرات هورمونی که در دوران بارداری رخ می دهد، می تواند باعث حساسیت لثه ها و خونریزی شود. در حقیقت این خونریزی لثه در بارداری یکی از علایم و مشکلات شایع در خانم های باردار است.

اختلالات خونریزی دهنده مانند هموفیلی و لوسمی نیز می تواند خطر خونریزی لثه را افزایش دهد. در صورت مصرف داروهای رقیق کننده خون، لثه های شما ممکن است بیشتر خونریزی کند. داروهای رقیق کننده خون شامل وارفارین، آسپیرین و هپارین است.

درمان خونریزی از لثه

ارتقاء بهداشت دهان و دندان اولین قدم برای مدیریت خونریزی لثه است.

برای شستشوی تخصصی دندان ها و جرم گیری آن ها سالانه دو بار به دندانپزشک خود یا یک کلینیک فوق تخصصی دندانپشکی مراجعه کنید. اگر احیانا بیماری لثه داشته باشید دندانپزشک به شما اطلاع می دهد که مبتلا به لثه هستید و به شما می آموزد که چگونه دندان های خود را به درستی مسواک بزنید. مسواک زدن مناسب و نخ دندان کشیدن می تواند پلاک دندان را از خط لثه شما خارج کرده و خطر ابتلا به بیماری پریودنتال را کاهش دهد.

دندانپزشک شما همچنین ممکن است نحوه استفاده از دهانشویه ضد عفونی کننده را برای به حداقل رساندن پلاک ایجاد شده در دهان به شما آموزش دهد.

·          شستشوی دهان و دندان با آب نمک گرم می تواند به تسکین درد لثه های متورم شده که به راحتی خونریزی می کنند نیز کمک کند.

سعی کنید از یک مسواک نرم استفاده کنید. اگر لثه های سما ملتهب است برای پیشگیری از خونریزی لثه حتما از مسواک های نرم استفاده کنید.

اگر با استفاده از مسواک های معمولی مشکل دارید و و معمولا خونریزی دهانی دارد بهتر است موساک برقی را جایگزین مسواک معمولی کنید. همچنین ممکن است استفاده از مسواک برقی را در نظر بگیرید.

 

علت خونریزی از لثه چیست و چگونه باید آن را درمان کرد؟

 خونریزی لثه شایع ترین علامت بیماری لثه است اما می تواند نشان دهنده سایر مشکلات سلامتی و اختلالات دیگر نیز باشد. برخی اوقات ممکن است بر اثر استفاده از مسواک نامناسب یا وارد کردن فشار زیاد حین مسواک زدن خونریزی از لثه را تجربه کنیم. اما اگر شانس با شما یار نباشد و به صورت مکرر با خونریزی از این بافت مواجه شوید، ممکن است به یکی از مشکلات زیر مبتلا باشید:

پریودنتیت (شکل پیشرفته بیماری لثه)

لوسمی (خونریزی لثه و سرطان خون رابطه مستقیمی با هم دارند)

کمبود ویتامین های مورد نیاز بدن

ناکافی بودن یا عدم وجود سلول های لخته خون (پلاکت ها)

بیشتر بدانیم : جراحی زیبایی لثه

علت خونریزی لثه و درمان آن چیست؟

شایعترین علل این مشکل عبارتند از:

ژنژویت (Gingivitis)

هنگامی که به بهداشت دهان و دندان رسیدگی نکنیم راه را برای تشکیل پلاک باز میکنیم. پلاک ها ناشی از فعالیت باکتری ها و مواد معدنی موجود در غذاها و بزاق هستند. پلاک دندان میتواند روی دندان ها رشد کرده و بیشتر شود. اگر چنین شود، به لثه ها آسیب وارد میشود و ممکن است بیماری لثه یا عفونت آن شکل بگیرد.

اگر مرتبا مسواک بزنید میتوانید از تشکیل پلاک جلوگیری کنید و مانع از پیشرفت آن شوید. با اینکار شما از پوسیدگی دندان و ایجاد حفره و سوراخ روی سطح آن جلوگیری میکنید. اما اگر به صورت درستی مسواک نزنید یا نخ دندان استفاده نکنید، پلاک میتواند به خط لثه و زیر آن پیشرفت کند.

پریودنتیت (Periodontitis)

بیماری پریودنتال (پریودنتیت) نسخه پیشرفته و جدی تر ژنژویت است و زمانی ایجاد میشود که شما اقدام به درمان عفونت اولیه لثه نکنید. بیماری پریودنتال نوعی عفونت شدید لثه است که، فک و بافتهای حمایت کننده دندان را مورد حمله قرار میدهد. پریودنتیت علاوه بر خونریزی از لثه می تواند باعث شل شدن (لق شدن دندان) و یا افتادن آن ها شود.

کمبود ویتامین (Vitamin deficiencies)

کمبود کدام ویتامین باعث خونریزی لثه میشود؟ کمبود ویتامین C و ویتامین K همچنین می توانند باعث خونریزی لثه ها شوند. در صورتی که خونریزی از لثه های شما نشان دهنده یک بیماری نیست از دندانپزشک یا پزشک خود بخواهید میزان و سطح ویتامین c و ویتامین k بدن شما را اندازه گیری کند تا اگر سطوح این ویتامینن ها پایین باشد، برای شما مکمل تجویز کند یا خودتان اقدام به مصرف غذاهایی کنید که سرشار از این ویتامین ها هستند.

اگر مشکل خونریزی لثه شما مزمن است به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید

در حالی که خونریزی لثه شایعترین علامت مشکلات دندانپزشکی است، اما عوامل مختلفی میتوانند در شکل گیری آن نقش داشته باشند. اگر مدتی است که به طور مکرر با خونریزی از این بافت مواجه هستید به یک مطب دندانپزشکی یا کلینیک دندانپزشکی ترمیم و زیبایی مراجعه کنید.

 

ارتودنسی دندان با کمترین هزینه

 چه راه هایی برای انجام ارتودنسی دندان با کمترین هزینه وجود دارد؟ برای پاسخ به این پرسش، با دکتر در ویش پور بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران همراه باشید.

ارتودنسی دندان با کمترین هزینه

ارتودنسی یکی از روش های نوین پزشکی در زمینه دندانپزشکی می باشد و می تواند بسیاری از ناهنجاری ها و مشکلات دندانی افراد را درمان کند. از ارتودنسی برای رفع مشکل کجی دندان، فاصله داشتن بیش از حد دندانریال چسبیدن بیش از حد دندان ها،روی هم سوار شدن دندان ها و مشکلاتی از این قبیل را را برطرف می کند.

همچنین ارتودنسی نسبت به نوع جنس و مشکل فرد دارای هزینه های مختلفی است.

در این مقاله سعی کرده ایم که روش‌های مختلف ارتودنسی را به شما معرفی کنیم تا شما بتوانید ارتودنسی دندان با کمترین هزینه را نسبت به بودجه خودتان برای درمان انتخاب کنید. البته این را هم باید گفت که فقط انتخاب شما نیست که مهم است، بلکه پزشک متخصص ارتودنسی شما نسبت به ناهنجاری، مشکل، شرایط، سن و غیره تصمیم می گیرد که ارتودنسی شما باید از چه نوعی باشد تا بتواند بهترین درمان را برای شما انجام دهد.

ارتودنسی دارای دو نوع است:

  • ارتودنسی ثابت
  • ارتودنسی متحرک

در ارتودنسی ثابت از بریس ها و براکت ها و قلاب های فلزی با جنس های مختلف، برای برطرف کردن ناهنجاری های دندان استفاده می شود. هر کدام از این بریس ها نسبت به جنس و کارایی شان، قیمت مخصوص به خودشان را دارند. در این ارتودنسی، فرد به هیچ عنوان نمی‌تواند بریس ها را از داخل دهان خود خارج کند.

ارتودنسی متحرک هم نوعی از ارتودنسی است که دارای انواع مختلفی است و بیشترین طرفدار را در بین مردم دارد. البته باید این را هم گفت که هزینه آن هم نسبت به ارتودنسی های ثابت خیلی بالاتر است

ارتودنسی دندان با کمترین هزینه با کیت های صاف

گزینه ارزان تری هم برای ارتودنسی کردن دندان های افراد وجود دارد که به آنها کیت های صاف کننده دندان گفته می‌شود. این کیت ها می تواند در خانه استفاده شود و برای اسکن دندان نیاز به مراجعه به پزشک ندارید. با سفارش دادن یک کیت صاف کننده دندان در منزل، تمام چیزهایی که شما نیاز دارید برایتان ارسال می شود.

کیت های خانگی در کنار ارزان بودن معایبی هم دارند.

یکی از مهمترین معایب آنها این است که دیگر پزشک متخصص دندانپزشکی دندان های شما را معاینه نمی کند و نمی توانید مشاوره بگیرید و متوجه شدت ناهنجاری در دندانتان شوید.

مورد بعدی این است که کیت های خانگی می توانند به درستی کار نکنند و ردیف کردن دندان ها به درستی انجام شود.

همچنین کیت های خانگی معمولا برای موارد نسبتاً خفیف دندانی استفاده می شود و برای مشکلات شدید به هیچ عنوان کارساز نیستند.

بیشتر بدانیم :ارتودنسی دندان پیش

 

انواع روش های ترمیم و زیبایی دندان

 پر کردن دندان

پرکردن دندان رایج ترین نوع دندانپزشکی ترمیمی است. این گزینه برای جایگزینی قسمت های پوسیده دندان های شما که باعث ایجاد  پوسیدگی شده اند، استفاده می شود. با استفاده از مواد پرکننده و کار مناسب انجام شده توسط پزشک شما می توانید انتظار داشته باشید که هر دندان پر شده چندین سال برای شما عمر مفید بکند و ظاهر و عملکرد یک دندان سالم را برای شما فراهم کند.

پل ها

اگر یک یا چند دندان را از دست نداده باشید ممکن است به پل نیاز داشته باشید. یک دندان کاذب جای دندان از دست رفته را می گیرد و تاج های روی دندان های مجاور پل را در جای خود نگه می دارند. این شکاف لبخند شما را برطرف می کند، نیش طبیعی را بازیابی می کند و به سلامت دهان کمک می کند.

کاشت

ایمپلنتراه دیگری برای جایگزین کردن یک دندان از دست رفته است. یک پیچ فلزی جای ریشه را می گیرد و بدون نیاز به تراشیدن دندان های مجاور و نصب تاج ها، دندان را در جای دندان قبلی جایگزین می کنند.

روکش

پوسته های ظریف و نیمه شفاف چینی به نام روکش به دندان های شما می چسبند تا ظاهر آنها را بهبود بخشد. اگر دندان های شکسته، تراش خورده، تغییر رنگ داده، کج یا بدی در دهان خود دارید ممکن است این گزینه دندانپزشکی ترمیمی راه حل خوبی برای شما باشد. روکش ها اغلب می توانند به جای روشهای پیچیده تر و زمان بر، مانند استفاده از بریس،طرح لبخند شما را بهبود بخشند.

پیوند ترکیبی یا باندینگ دندان

آیا دندان تراش خورده، ترک خورده یا تغییر رنگ داده در دهان خود دارید؟ باندینگ کامپوزیت برای رفع این مشکلات زیبایی برای تقویت جلوه لبخند شما مفید است. این فرآیند شامل اتصال شیمیایی یک ماده کامپوزیت به دندان موجود شما است. برخلاف تاج ها و روکش ها، در صورت انجام این کار، تعداد کمی از دندان اصلی برداشته می شود.

کانال ریشه یا عصب کشی

هنگامی که یک دندان به قدری خراب می شود که دیگر نمی توان آنرا را پر کرد، ممکن است شما نیاز به انجام روش عصب کشی داشته باشید. این روش به شما کمک می کند تا پوسیدگی دندان از ریشه دندان آسیب دیده شما پاک شود تا دندان درد دردناک شما از بین برود و سلامت دهان و دندان شما بازیابی شود..

استخراج

در دندانپزشکی استخراج آخرین راه مطلق می دانند. ما همیشه سعی می کنیم حداقل بخشی از دندان آسیب دیده شما را با روش های دیگر مانند عصب کشی، پر کننده ها و تاج ها نجات دهیم. اگر دندان شما بیش از حد آسیب دیده باشد، ممکن است کشیدن آن ضروری باشد. سپس، سایر گزینه های دندانپزشکی ترمیمی، از جمله پل ها و ایمپلنت ها، می توانند جای دندان خالی شما را پر کنند تا احساس بدی نداشته باشید.

بیشتر بدانیم : ارتودنسی دندان با کمترین هزینه

آیا پوسیدگی دندان من ژنتیکی است؟

 پوسیدگی ژنتیکی دندان- اگر شما با وجود سخت کوشی در رعایت بهداشت دهان و دندان هنوز هم دندان هایتان دچار پوسیدگی می شوند ممکن است تقصیر شما نباشد.

تحقیقات اخیر از محققین دندانپزشکی دانشگاه پیتزبورگ درباره پوسیدگی دندان نشان داده است که تغییرات ژنتیکی خاصی ممکن است علت پوسیدگی دندان و پریودنتیت (نگاه کنید به مقاله  مدیریت ارتودنسی در بیماری پریودنتیت) باشد.

به گفته این محققین میزان پوسیدگی ژنتیکی دندان را می توان با تغییرات ژنتیکی که نقش کلیدی در این موارد را ایفا می کند مرتبط دانست.

اولین نقش مربوط به پاسخ سیستم ایمنی بدن است که پلی مورفیسم (چند شکلی) را تحت تاثیر قرار می داد.

پوسیدگی ژنتیکی دندان

پوسیدگی ژنتیکی دندان از مواردی است که در گروه کمتر ین علت های پوسیدگی  دندان بشمار می آید.

زیرا اغلب پوسیدگی ها ناشی از عدم رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان است.

شاید یک دندانپزشک  ترمیمی خوب مدت زیادی را صرف مداوای دندان پوسیده ی بیماران بکند.

اما در عین حال با بیمارانی مواجه شود که با وجود رعایت بهداشت دهان و دندان خود باز هم دچار پوسیدگی دندان شده اند.

تنها یک راه برای تشخیص اینکه آیا ژنتیک مسئول پوسیدگی دندان شما هست یا نه وجود دارد.

آن راه این است که شما باید از تمام شرایطی که ممکن است باعث پوسیدگی دندان شود اجتناب کنید.

اگر دندان های شما با وجود جلوگیری از همه عوامل بیماری زا باز هم پوسیده شدند می توان گفت که این امر در ارتباط مستقیم با پوسیدگی ژنتیکی دندان است.

چگونگی شروع پوسیدگی

دهان ما یک اکوسیستم پویا و متعادل کننده است.

در دهان ما موجودات زنده از جمله باکتری های مفید و مضر به طور مداوم در حال تعامل هستند.

هنگامی  که شرایط برای تخریب و شکستن مواد معدنی دندان مساعد می شود که برخی باکتری های مضر و بیماری زا در حضور قند های خاصی شروع به فعالیت می کنند.

حتی یک رژیم غذایی که بیش از حد اسیدی باشد نیز می تواند دندان ها را تحت تاثیر قرار داده و مواد معدنی آنرا تخریب کند.

اما در شرایطی که رژیم غذایی فرد متعادل باشد این عوامل بیماری زا توسط مکانیسم های ترمیم بدن و بزاق سالم به خودی خود خنثی می شوند.

بیشتر بدانیم :

پرکردن دندان 

پوسیدگی دندان چطور به وجود می آید؟

پوسیدگی دندان رایج ترین شکل شناخته شده از بیماری های دهان و دندان انسان است.

تخریب مینای دندان و لایه سخت بیرونی دندان را پوسیدگی دندان می گویند.

باکتری های چسبنده ای به نام پلاک به طور مداوم بر روی دندان می چسبند.

د ر مواقعی  که شما پس از خوردن موادغذایی و یا نوشیدنی های حاوی قند ، این باکتری های چسبنده را از روی دندان خود پاک نمی کنید این پلاک ها به وسیله تولید اسید به مینای دندان حمله می کنند.

چسبندگی پلاک این اسیدها را روی دندان نگه می دارد و در طول زمان باعث شکستن مینای دندان می شود.

بیشتر بدانیم :

ارتودنسی قبل از جراحی فک

ممنوعیت های مراجعه به دندانپزشکی در دوران بارداری چه می باشند؟

 در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی جنت آباد یعنی تاج دنتال با ما همراه باشید تا با ممنوعیت های دندانپزشکی در دوران بارداری بیشتر آشنا شوید.

هنگامی که یک زن باردار است، وی در برابر بیماری لثه و پوسیدگی دندان مصون نیست. این مشکلات حتی ممکن است در اثر تغییرات هورمونی که در این دوره در بدن رخ می‌دهند، تشدید شوند. در این دوره ممکن است لثه‌ها حساس شوند که می‌تواند منجر به التهاب و خونریزی گردد، و همچنین به دلیل انباشته شدن پلاک دور دندان‌ها مشکلاتی ایجاد می‌شوند. لازم به ذکر است که بارداری به طور خودکار باعث ایجاد آسیب به دندان‌ها نمی‌شود، هرچند با توجه به تقاصاهای خاصی که بدن در نتیجه حاملگی دارد و همچنین انتخاب‌های دندانی، ممکن است مشکلات دندانی خاصی در برخی از زنان افزایش یابد. با این حال، تمام این مشکلات را می‌توان با مراقبت‌های بهداشتی مناسب و کمک حرفه‌ای توسط متخصصان پزشکی و دندانپزشکی بارداری مدیریت کرد.

بیشتر بدانیم : ارتودنسی با کمترین هزینه

مشکلات دهان و دندان در دوران بارداری

عارضه‌های سلامتی دهان و دندان مرتبط با بارداری مانند التهاب لثه در بارداری، بیماری پریودنتال معمول، و تومورهای بارداری همه با اقدامات مناسب بهداشت دهان و مشاوره قابل پیشگیری هستند. التهاب لثه در بارداری ناشی از گیر افتادن باکتری‌ها بین دندان‌ها است که می‌تواند منجر به تورم و عقب رفتن لثه‌ها، بوی بد دهان و همچنین تجمع چرک در امتداد لثه‌ها شود. بیماری پریودنتال ناشی از عدم درمان التهاب لثه است و می‌تواند باعث تحلیل لثه‌ها و ساختار استخوان شود.

اقدامات دندانپزشکی و مسائل مربوط به دهان در دوران بارداری

عمل‌ها و گزینه‌هایی که برای دهان و دندان وجود دارند برای مدت‌ها باعث پریشانی مردم بوده و برای زنان باردار نیز به دلیل عدم اطمینان در مورد بی‌خطر بودن روش‌های دندانپزشکی در این دوره بیشتر باعث نگرانی است. برخی از روش‌های خاص می‌توانند منجر به ناهنجاری‌های مادرزادی شوند که عمدتا به دلیل مواد شیمیایی و داروهای استفاده شده است. در ادامه عمل‌های دهانی خطرناک که باید در طول بارداری از آنها اجتناب کرد ذکر شده‌اند.

کشیدن دندان عقل

اگر چه بهتر است تا بعد از زایمان منتظر بمانید، اما اگر این امکان وجود نداشته باشد، دندانپزشک باید از بارداری و مدت بارداری‌تان مطلع باشد تا به جای آرام‌بخش یا بیهوشی عمومی از بی‌حس موضعی استفاده کند. در صورتی که کشیدن دندان خیلی ضروری نباشد، در این صورت دندانپزشک می‌تواند از شست‌شوی دهان استفاده کند و یا داروهای مسکن و آنتی‌بیوتیک تحویز کند. دلیل این که تاکید می‌شود که دندانپزشک باید از بارداری بیمار آگاهی داشته باشد این است که برخی از داروها خطرناک هستند و در صورت تجویز ممکن است باعث آسیب رساندن به کودک شوند.

 

صفحه قبل 1 ... 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 صفحه بعد
<-blogads->