پوسیدگی دندان:آیا می‌توان کرم خوردگی دندان را در خانه درمان کرد؟

 پوسیدگی دندان از جمله شایعترین شکایات مراجعین به کلینیک های دندانپزشکی است. این مشکل  در اصطلاح عامیانه به نام کرم خوردگی شناخته میشود و میتواند دندان افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. روش های زیادی برای درمان، ترمیم و یا حتی پیشگیری از پوسیدگی دندان وجود دارد. مهمترین روش درمان کرم خوردگی دندان ها مراجعه به یک کلینیک دندانپزشکی و کمک گرفتن از یک دندانپزشک خوب است. اما روش های خانگی نیز برای اینکار وجود دارد. این مقاله را از تخصصی ترین کلینیک دندانپزشکی جنت آباد یعنی تاج دنتال مطالعه بفرمایید تا با نحوه درمان کرم خوردگی دندان در خانه آشنا شوید.

نحوه پیشگیری و درمان کرم خوردگی و پوسیدگی دندان  در خانه چگونه است؟

اگر چه گام هایی برای جلوگیری از به وجود آمدن حفره در مینای دندان شما وجود دارد و اگر فرایند پیشگیری از پوسیدگی  دندان را در خانه متوقف کرده اید و اگر فکر می کنید حفره دارید، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که قرار ملاقات با دندانپزشک خود را برای درمان تعیین کنید. در مراحل اولیه، ممکن است دچار پوسیدگی  جزئی دندانی شوید. اما، همانطور که موسسه ملی تحقیقات دندانپزشکی خاطرنشان می کند، هنگامی که مینای دندان کاملا تضعیف و نابود می شود، تنها دندانپزشک می تواند آسیب های ناشی از کرم خوردگی را ترمیم کند. بنابراین در اولین قدم به یک کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید. اگر  کودک دارید و با پوسیدگی دندان مواجه است  او را به یک متخصص  دندانپزشکی کودکان  نشان دهید و اگر باردار هستید به مطب یک متخصص دندانپزشکی بارداری مراجعه کنید تا مشکلات  پوسیدگی و کرم خوردگی  دندان شما را مدیریت کند.

معکوس کردن حفره های اولیه

اگر چه فقط یک دندانپزشک می تواند یک حفره دندانی را تشخیص دهد، شما ممکن است با نگاهی به دندان هایتان در آینه ببینید که نشانه های اولیه کرم خوردگی یا پوسیدگی دندان را تجربه کنید

در این مرحله شما می توانید دندان را دوباره تقویت و ترمیم کنید  و پوسیدگی را متوقف کنید. انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می کند با استفاده از بافت های ضد باکتری یا خمیر دندان که حاوی فلوراید و کلسیم هستند برای ترمیم دندان استفاده کنید. بنابراین مهمترینکاری که در خانه میتوان برای درمان  انجام داد تنها رعایت نکات بهداشت دهان و دندان است. یعنی مسواک زدن، پرهیز از مصرف غذاهای مضر و قندی و …

اگر در مراحل اولیه نتوانید پوسیدگی را متوقف کرده و معکوس کنید دیگر به سختی میتوانید به درمان کرم خوردگی در خانه اقدام کنید. اگر  کار از کار بگذرد احتمالا دندان مشا از بین میرود و نیاز به یک روش جایگزی دندان مانند ایمپلنت دندان پیدا خواهید کرد. در خوشبینانه ترین حالت اگر دندان خود را از دست ندهید باید با یکی از روش های اصلاح طرح لبخند مانند لمینت دندان، ونیر دندان و سایر روش های دیگر به ترمیم مینای دندان اقدام کنید.

تفاوت ریتینر و اینویزیلاین و هر کدام چه کاربردی دارند؟

 بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران اینگونه به این سوال پاسخ می دهد:

اینویزیلاین ها و ریتینر ها (نگهدارنده های ارتودنسی) هر دو دستگاه های ارتودنسی هستند که در جهت صاف شدن دندان ها مورد استفاده قرار میگیرند. با وجود اینکه شکل ظاهری مشابهی با هم دارند اما کاربردشان متفاوت است. اگر شما هم تا کنون فکر میکردید این دو دستگاه یکی هستند حتما پیشنهاد میکنیم که این مقاله  را بخوانید.

اینویزیلاین چیست؟

اینوزیلاین یا (Invisalign) از جدیدترین دستگاه های ارتودنسی دندان هستند که به جهت صاف و یکدست شدن دندان های کج و سایر مشکلات جزئی تا متوسط دندان ها مورد استفاده قرار میگیرند. این دستگاه ها به پلاک ارتودنسی شفاف نیز شهرت دارند که به جاجایی و صاف شدن تدریجی دندان ها کمک زیادی میکنند.

نحوه استفاده از اینوزیلاین ها

علاوه بر الاینر، به این دستگاه ها، ارتودنسی متحرک نیز گفته میشود یا به عبارت درست تر، اینویزیلاین ها در دسته ارتودنسی متحرک قرار دارند. حتی به خاطر شفاف بودنشان  اغلب به آن ارتودنسی نامرئی نیز میگویند. اینویزیلاین ها را باید روزانه حداقل 22 ساعت استفاده کرد.

ریتینر یا نگهدارنده ارتودنسی چیست؟

مهمترین تفاوت ریتینر و اینوزیلاین ها در نوع کاربرد آن ها است. همانطور که گفته شد اینویزیلاین ها را برای صاف کردن دندان ها استفاده میکنند اما برعکس آن ها، ما از ریتینر ها درست بعد از اتمام ارتودنسی دندان و صاف شدن آن ها استفاده میکنیم. از آنجا که بعد از ارتودنسی این امکان وجود دارد که دندان ها دوباره کج شوند باید از ریتینر ها برای ثابت شدن و ممانعت از حرکت آن ها استفاده شود. بنابراین ما از این دستگاه ها برای صاف ماندن دندان ها تا مدتی بعد از ارتودنسی استفاده میکنیم.

نحوه استفاده از ریتینر ارتودنسی

مدت زمان استفاده و یا نحوه استفاده از نگهدارنده ها نیز یک تفاوت ریتینر با اینویزیلاین ها است. اگر خاطرتان باشد ما گفتیم که اینویزیلاین ها را باید حداقل 22 ساعت در طول شبانه روز استفاده کرد اما ما نگهدارنده ها را معمولا در طول شب استفاده میکنیم. یعنی لزومی به استفاده  طولانی مدت ندارد . تنها به جهت حفظ صاف بودن دندان ها در شب ها بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد.

برای مطالعه بیشتر: مجله دندانپزشکی

 

پنج علت زبان سبز

 مشکل سبز شدن زبان یا همان زبان سبز پس از خوردن یا نوشیدن چیزی که دارای رنگ سبز است (چه طبیعی چه صناعی مانند رنگ های خوراکی) بیشتر رخ میدهد. علاوه بر این، عفونت و یا رشد بیش از حد میکروب های خاص نیز اغلب علت یک زبان سبز است، اگرچه علل دیگری نیز برای توجیه این مساله وجود دارد. علائم یک زبان سبز معمولا پس از درمان شرایط زیر اتفاق می افتد.

پنج علت زبان سبز

برفک دهانی

در بعضی موارد، ایجاد میکروب یا بهداشت دهان و دندان ضعیف ممکن است منجر به عفونت شود. کاندیدا آلبیکنس، نوعی مخمر طبیعی است که معمولا توسط باکتری های دیگر متعادل است. ریزش دهان هنگامیکه این مخمر در دهان و زبان غلبه می کند ، اتفاق می افتد. این مشکل ممکن است در حوزه دندانپزشکی اطفال بیشتر مورد توجه باشد.

لوکوپلاکیا

لوکوپلاکیا سبب ایجاد یک لکه سفید در دهان یا زبان می شود که ممکن است در طول زمان سبز شود یا تغییر رنگ داده شود. لوکوپلاکیا اغلب با مصرف الکل یا دخانیات مرتبط است همچنین ممکن است شکست ایمپلنت دندان باعث بروز این مشکل شود.

زبان مودار

زبان مودار یک حالت بی ضرر است که سبب تغییر ظاهر زبان و معمولا ایجاد زبان سیز رنگ می شود. این امر به دلیل ایجاد سلول های کراتین رخ می دهد که پروتئین هایی هستند که موهای انسان را تشکیل می دهند. این ساختار می تواند به زبان بافتی خشن و مودار بدهد. این سطح خشن همچنین زمینه ای عالی برای رشد باکتری ها و قارچ ها فراهم می کند که می تواند زبان سبز را نیز ایجاد کند.

زبان جغرافیایی

زبان جغرافیایی یک وضعیت و بیماری بی ضرر است که موجب بروز دایره هایی در زبان می شود. این تکه ها اغلب به نظر می رسد به عنوان یک نقطه قرمز تیره با یک مرز بال سفید در ابتدا، اما آنها ممکن است در طول زمان تغییر رنگ. این ضایعات همچنین ممکن است در طول زمان شکل یا مکان را تغییر دهند و اغلب ناپدید می شوند و دوباره ظاهر می شوند.

سیفلیس

سیفلیس نوعی عفونت باکتریایی است که می تواند در طی بارداری از نظر جنسی انتقال یابد یا از مادر به کودک منتقل شود. بنابراین در صورت مشاهده علائم لازم است که حتما به یک متخصص دندانپزشک بارداری که در زمینه  دندانپزشکی  بارداری فعال است مراجعه کنید.

سایر علل احتمالی برای توجیه علت و چون و چرایی زبان سبز عبارتند از:

  • سطح پایین بهداشت دهان و دندان
  • مصرف برخی آنتی بیوتیک ها
  • عفونت گلو یا دستگاه تنفسی فوقانی که به زبان منتقل میشود
  • خروج ترشحات از بخش های مختلف گلو و دهان
  • مصرف مواد مخدر
  • تغییرات موقت رنگ ناشی از مکمل ها یا غذاهای حاوی کلروفیل است
  • استفاده از روکش های دندانی (لمینت دندان ، کامپوزیت دندان و...) غیر استاندارد و ارزان

لکه های قرمز روی سقف دهان چیست؟

 اکثر مردم دچار ریزش های قرمز یا لکه های قرمز روی سقف دهان  خود در برخی موارد می شوند. علل رایج این پدیده عبارتند از سوزش از مواد غذایی، پروتزهای دندانی یا عفونت دهان و گلو. لکه های قرمز روی سقف دهان ممکن است باعث تحریک شود، اما آن ها معمولا بی ضرر هستند و باید خودشان به مرور زمان ناپدید شوند. مردم اگر دچار نگرانی اند و یا نمی دانند چه چیزی باعث ایجاد لکه ها می شوند، مراجعه به دندانپزشک می تواند ایده خوبی باشد زیرا ممکن است نشانه ای از چیزی جدی تر باشد. در این مقاله، ما به عواملی می پردازیم که می توانند عامل بروز لکه های قرمز روی سقف دهان باشند و روش هایی برای شناسایی و جلوگیری از وقوع آن خواهیم گفت این  مقاله را از تخصصی ترین کلینیک دندانپزشکی جنت آباد (تاج دنتال) مطالعه میکنید.

شایعترین علل بروز لکه های قرمز روی سقف دهان

دلایل زیادی برای توجیه  این عارضه وجود دارد اما ما سعی کرده ایم که مهمترین علل را در ادامه لیست کرده و توضیح دهیم.

گلودرد استرپتوکوکی

گلودرد استرپتوکوکی یک عفونت است که بر گلو و لوزه ها اثر می گذارد. گروهی از باکتری هایی که استرپتوکوک نامیده می شوند مسئول بروز این عفونت هستند. نقاط کوچک قرمز، پتشی های و لکه های قرمز روی سقف دهان، نشانه ای رایج از عفونت استرپتوکوک است.

سایر علائم گلو درد عبارتند از:

  • تب
  • درد در هنگام بلع،
  • قرمز و تورم شدن لوزه ها
  • گره های لنفی متورم در گردن.

اگر یک فرد مظنون به این عفونت که دچار استرس می شود، باید پزشک یا متخصص گوش، بینی و گلو را مراجعه کند. درمان معمولا شامل دوره ای از مصرف آنتی بیوتیک ها، نوشیدن زیاد مایعات و استراحت کافی است. میتوانید در کنار تمخصص گوش و حلق و بینی به دندانپزشک، متخصص دندانپزشکی کودکان و دندانپزشکی بارداری خود نیز مراجعه کنید.

آسیب فیزیکی

یکی از رایج ترین دلایل ایجاد یک نقطه قرمز یا درد در سقف دهان ناشی از یک آسیب ناگهانی مانند برش یا سوزش است. این مورد ممکن است به دلیل نوشیدن چیزی بیش از حد گرم و یا از خوردن غذایی است که باعث کبودی از گزش یا جویدن می شود.

سایر شرایطی که می تواند منجر به آسیب جسمی و کبودی دهان شود، عبارتند از:

  • دندان مصنوعی نامناسب
  • لبه یک دندان شکسته
  • پر کردن ناهموار دندان
  • و یا تاج های شکسته
  • آسیب ناشی از پل یا بریج دندانپزشکی
  • ·         شکست ایمپلنت دندان
  • وارد شدن آسیب یک ونیر دندان شکسته و زخم کردن داخل دهان
  • حساسیت یا واکنش آلرژیک به مواد معدنی خاصی در برخی از خمیر دندان یا دهانشویه ها

ارتوپدی دندانی چه ارتباطی با درمان ارتودنسی دارد؟

 بهترین متخصص ارتودنسی درج و تهران اینگونه به این سوال پاسخ می دهد:

ارتوپدی دندانی از طریق استفاده از وسایل ارتوپدی برای فک و چهره به کمک درمان ارتودنسی آمده است.

ارتوپدی دندانی و فاسیال ، روند طبیعی ایجاد رشد و ساختار استخوان بیمار و تعمیر هر گونه عدم تعادل چهره و فک را به عهده دارد.

کمبود استخوان در فک

اگر جمعیت دندانی شما زیاد باشد ممکن است ساختار استخوانی فک تان نا کافی  باشد.

از آنجایی که درمان ارتودنسی متمرکز بر ترمیم دندان است و برای اینکه نتیجه نهایی عالی باشد ، تلاش می کند تا  با بهره گیری از ارتوپدی دندانی مشکلات و اختلالات دهان و دندان را بر طرف کند.

علت شلوغی دندان ها در فک چیست؟

اگر دندان های شما در مقایسه با اندازه فک بیش از حد بزرگ باشند قادر نخواهند بود که در فضای موجود قرار بگیرند.

این وضعیت مانند رنگ چشم یا رنگ پوست به طور کلی ارثی است.

یکی دیگر از دلایل مهم می تواند زودتر یا دیر تر از دست رفتن دندان های اولیه باشد که می تواند منجر به جوانه زدن نامناسب دندان های دائمی شود.

انواع درمان ارتودنسی برای اصلاح دندان های پرجمعیت

بریس شایع ترین نوع درمان ارتودنسی است.

به طور معمول درمان با براکت های سنتی برای صاف کردن دندان هایی که تحت تاثیر نامنظمی و مسائل مربوط به هم ترازی هستند استفاده می شود.

ارتودنسی می تواند ثابت یا قابل جابه جایی باشد.

براکت های ارتودنسی ثابت تنها به وسیله متخصص شما می توانند برداشته شوند.

اما دستگاه های ارتودنسی متحرک( مثلا ارتودنسی نامرئی)  قابل جابه جایی هستند با این حال ارتودنتیست شما توصیه می کند آنرا برای ساعت های زیاد از دهان خود خارج نکنید.

بریس شامل براکت ها و سیم های قوس دار ارتودنسی است که در سرتاسر دندان نصب می شود.

براکت ها را به چه وسیله ای می توان به دندان اتصال داد؟

براکت ها به دندان ها به وسیله چسب مخصوص دندان متصل می شوند .

سیم های قوس دار و انعطاف پذیر به براکت ها متصل می شوند.

فشار دائمی که سیم قوس دار به دندان ها اعمال می کند بر اساس طرح و برنامه حساب شده ای است.

در روند پیشرفت براکت ها از گذشته تا به امروز ما با انواع براکت های ارتودنسی آشنا می شویم

برای مطالعه بیشتر : مجله دندانپزشکی

بهترین دهانشویه برای بیماری ورم لثه

 هنگامی که شما به دنبال جلوگیری از بیماری ورم لثه یا بیماری لثه هستید، مهم است که هر روز دهانشویه را در برنامه مراقبت از دهان خود قرار دهید. حین استفاده  از دهانشویه ها همانطور که آن ها با هم را مقایسه می کنید، متوجه خواهید شد که برخی از آن ها تنفس بهتر، بعضی ها از مزایای ضد نفخ برخوردار هستند، بعضی دیگر به جلوگیری از ورم لثه کمک می کنند، و گاهی اوقات شما می توانید ترکیبی از این مزایا را در یک دهانشویه خوب پیدا کنید.

بیماری لثه چیست؟

بیماری های لثه از شایعترین علل مراجعه افراد به کلینیک های دندانپزشکی هستند. این بیماری ها اغلب با ورم لثه و التهاب آن همراه  هستتند. جینجویت و بیماری پریوودنتال مهمترین بیماری های مربوط به لثه هستند. این بیماری ها باعث تخریب بافت لثه میشوند

بهترین روش درمان بیماری لثه چیست؟

این بیماری را هرچه زودتر درمان کنیم بهتر است زیرا  میتواند باعث عفونت لثه، استخوان فک و حتی مشکلات قلبی شود. درمان اولیه شامل پیشگیری است، درمان  ثانویه شامل جرم گیری دندان و درمان نهایی شامل انواع جراحی های لثه است. گاهی اوقات در کنار این روش های برای بهبود طرح لبخند اقدامات زیر نیز در نظر گرفته میشود:

  • بلیچینگ دندان
  • ونیر دندان (روکش های دندانی)
  • لمینت دندان (نوعی ونیر دندان)
  • ونیر کامپوزیت (نوعی ونیر)

و …

نکته: چنانچه نبود دندان یا از دست رفتن تعدادی از دندان ها باعث ایجاد بیماری لثه شده باشد در کنار روش های درمان از جایگزین  های دندان مانند ایمپلنت دندان نیز استفاده میشود.

حین انتخاب بهترین دهانشویه که میزان ورم لثه را کاهش میده به دو عامل اصلی زیر توجه کنید:

1. شستشوی دهان با الکل

الکل یک جزء اصلی در بسیاری از دهان شویه ها است، که برخی از آنها باعث ایجاد احساس سوزش در دهان می شوند. در حالی که دهانشویه های مبتنی بر الکل کمک می کنند تا اثرات باکتری های را از بین ببرند، احساس سوزش باعث می شود دهانوشه های حاوی  ارصد بالای الکل را یک دهانشویه خوب در نظر نگیریم. سعی کنید میزان شوینده های موجود در مایع شستشوی انتخابی شما متعادل باشد. این امر مخصوصا در دندانپزشکی اطفال و دندانپزشکی بارداری بسیار بسیار حائز اهمیت است.

2. دهانشویه برای لثه های حساس

برخی از مواد تشکیل دهنده دهانشویه ها بعضی افراد را تحریک می کنند، مخصوصا افرادی که لک های حساس دارند. شما همچنین ممکن است دهان خود را برای یک مدت کوتاه پس از یک روش دندانپزشکی حساس تر است. اگر دندان حساس دارید، دهانشویه بدون الکل را در نظر بگیرید. این می تواند به شما در جلوگیری از احساس سوزش ما در مورد بالا صحبت می کند و در عین حال مزایای بهداشت دهانشویه را نیز ارائه می دهد.

طرح لبخند چیست و اصلاح آن به چه معنی است؟

 زمانی که شما لبخند میزنید لب ها، لپ ها، دندان ها، لثه و سایر بخش های صورت شما درگیر این لبخند است. اما چیزی که یک لبخند را نشان میدهد دهان و اجزای آن به خصوص دندان ها هستند. به مجموع فاکتورهای دخیل در این لبخند، طرح لبخند گفته میشود .

اصلاح طرح لبخند جزء مهمترین و پرطرفدارترین خدمات دندانپزشکی زیبایی است

امروزه با وجود خدمات دندانپزشکی ترمیم و زیبایی، گزینه‌های زیادی برای بهبود لبخند و افزایش اعتماد به نفس برای شما وجود دارد. با مراجعه به یک دندانپزشک زیبایی دندان و مشاوره برای هر یک از روش‌های مختلف ترمیمی و زیبایی روش مورد نظر را انتخاب کنید و به لبخند خود زیبایی را بازگردانید. در ادامه با تمام خدماتی که برای ساخت و طراحی لبخند یا اصلاح آن توسط دندانپرشک صورت میگیرد آشنا خواهید شد

سفید کردن دندان ها یا بلیچینگ

دندان‌ها به دلایل مختلفی مثل مصرف بعضی مواد غذایی و یا استعمال دخانیات  تغییر رنگ داده و تیره و یا لک دار می‌شوند. وقتی لایه رویی دندان یعنی مینای دندان با گذشت زمان از بین برود لایه زرد زیرین آن یعنی دنتین نمایان شده و زیبایی دندان را از بین می‌برد. یکی از روش‌های موثر برای زیبا سازی دندان‌ها و اصلاح طرح لبخند تغییر رنگ آنها به رنگ سفید است. یکی از این روش‌های سفید کردن دندان‌ها بلیچینگ است

باندینگ دندان یا ونیر کامپوزیت

یکی از روش های رایج برای اصلاح طرح لبخند یا طراحی لبخند باندینگ دندان است. این پروسه به بهبود و زیباسازی ظاهر دندان‌های آسیب دیده به علت پوسیدگی، شکستگی، لب پر شدن، تراشیدگی و یا تغییر رنگ آن ها کمک میکند.

باندینگ دندان به کمک مواد هم رنگ دندان که کامپوزیت‌های دندان یا ونیر کامپوزیت نام دارند، صورت می‌گیرد

لمینت دندان یا ونیر پرسلین

لمینت دندان لایه‌های ظریف و شیشه‌ای شکلی از جنس پرسلن یا سرامیک هستند که دارای استحکام بسیار بالایی بوده و برای پوشاندن و زیبایی سطح رویی دندان بکار می‌رود. پرطرفدارترین عنصر در اصلاح طرح لبخند یا زیباسازی لبخند استفاده از لمینت دندان است که البته قیمت لمینت دندان به  نسبت سایر روکش های دندانی بالاتر است. لمینت به صورت لایه‌ای روی سطح دندان قرار گرفته و عیوب دندان را می‌پوشاند

ایمپلنت دندان

بهترین جایگزین برای پر کردن جای خالی دندان از دست رفته ایمپلنت است. ایمپلنت دندان از جنس تیتانیوم و به صورت میله باریکی است که درون استخوان فک قرار می‌گیرد. فلز تیتانیوم به کار برده شده در این روش درمانی  با بدن سازگار بوده و مشکلی را به وجود نمی‌آورد. اگر پس از قرار گرفتن در فک به صورت صحیح از آن مراقبت شود ماندگاری بسیار بالای را خواهد داشت دارد.

حرکت دندان ها در ارتودنسی چگونه صورت می گیرد؟

 بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران در اینباره اینگونه توضیح می دهد:

روند تولید حرکت در دندان ها  در بدن یک روند کاملا شگفت انگیز و پیچیده است.

هنگامی که نیروهایی از طریق ارتودنسی به دندان ها اعمال می شود بسیاری از بافت ها ی مختلف سلول ، در استخوان و بافتهای اطراف ریشه به صورت القایی عمل می کنند.

سپس باعث حرکت دندان ها در ارتودنسی دندان می شوند.

سرعت بیش از حد حرکت دندان ها در ارتودنسی مشکل آفرین است.

اگر سرعت حرکت دندان شما بیش از حد باشد ممکن است دندان در معرض خطر از دست دادن قرار بگیرد.

فشرده سازی و تنش در موقع حرکت دندان ها در ارتودنسی

در حین درمان ارتودنسی دندان ها باید از خط وسط تراز باشند.

هرگونه اختلاف موضعی یا چرخش باید اصلاح شود.

هنگامی که متخصص ارتودنسی یک دندان را در جهت خاصی تحت فشار قرار می دهد ، لیگامان پریودنتال در یک طرف دندان فشرده سازی را آغاز می کند.

چگونه بریس می تواند باعث حرکت دندان ها شود؟

با کمک و راهنمایی بریس به تدریج و در طول زمان حرکت دندان ها  شروع می شود.

نیروهای مداومی که از طریق ارتودنسی به دندان ها وارد می شود آنها را به حرکت در یک جهت خاص وادار می کند. بریس چیست و چه طور باعث حرکت دندان ها در ارتودنسی می شود؟

برای درک بهتر روند چگونگی حرکت دندان ها در ارتودنسی مفید است که بدانیم دستگاه ها و اجزای مختلف ارتودنسی چه نوع همکاری با هم دارند.

تا شما بتوانید صاحب یک لبخند زیبا شوید.

بریس دستگاه ارتودنسی است که از اجزای مختلفی تشکیل شده است.

این اجزا عبارتند از:

  • براکت ها
  • باند
  • سیم قوس دار ارتودنسی
  • کش ها و نوارهای ارتودنسی

خلاصه

شما می توانید با بهره گیری از دانش یک متخصص ارتودنسی آموزش دیده دندان های خود را طوری حرکت دهید که شما را در نهایت به یک طرح لبخند زیبا برساند.

به وسیله درمان ارتودنسی حرکت دندان ها ی شما به تدریج در یک راه عالی و در جهت درست حرکت داده می شوند.

صبور باشید.

 برای مطالعه بیشتر : مجله تخصصی دندانپزشکی

روکش دندان، و مزایا و معایب انواع مختلف آن

 روکش دندان، انتخابی از روی اجبار

روکش ها آخرین چاره هستند. آخرین درمانی که می توانیم برای حفظ و نگهداری تاج دندان ها انجام دهیم. بسیار مهم تر از نوع روکشی که قرار است بر روی دندان ها قرار داده شود، این مسئله است که آیا دندان واقعا نیازمند روکش هست یا خیر؟ آیا نمی توان با راه های درمانی دیگر بافت دندانی باقی مانده را حفظ نمود؟ در تمامی انواع روکش ها، دور تا دور دندان باید تراشیده شده و از بافت دندانی کاسته شود تا فضا برای قرار گرفتن روکش و ضخامت آن بر روی دندان فراهم گردد

در کدام موارد چاره ای جز روکش کردن دندان نیست ؟

در واقع روکش کردن دندان ها به عنوان آخرین راه حل برای نگهداری دندان هاست. در مواقعی که از هیچ کدام از درمان های محافظه کارانه تر به دلیل از دست رفتن زیاد بافت دندانی نمی توان استفاده کرد، به روکش دندان می توان فکر کرد.

  • شکستگی های وسیع دندانی
  • پوسیدگی های گسترده و عمیق

ایمپلنت های دندانی:

روکش های ایمپلنت جزئی از درمان های ایمپلنت دندان بوده و چند ماه پس از جراحی ایمپلنت بر روی فیکسچر ایمپلنت قرار داده می شود.

بریج های دندانی:

زمانی که فرد یک دندان و یا چند دندان را از دست داده و به هر دلیل قادر به استفاده از ایمپلنت نیست، و در عین حال دندان های دو طرف ناحیه بی دندانی دچار آسیب و تخریب هستند ( وجود پوسیدگی ها و یا پرکردگی های قدیمی ) می توان از بریج  دندان استفاده کرد.

انواع روکش های دندانی کدامند ؟

روکش ها می توانند به انواع زیر ساخته شوند:

روکش‌هایی که فقط از فلز ساخته می شوند (روکش های فلزی):

برای ساختن این روکش‌ها از آلیاژی استفاده می‌شود که در آن از  طلا، پلاتینیوم یا آلیاژی فلزی مثل کبالت-کروم و نیکل-کروم استفاده شده است.

روکش‌هایی که فقط از سرامیک ساخته می شوند (روکش های تمام سرامیک):

روکش های تمام سرامیک همان طور که از نامشان مشخص است، کل ساختارشان از سرامیک تشکیل شده است. روکش های تمام سرامیک از نظر زیبایی نسبت به دیگر انواع روکش شفاف تر و طبیعی تر هستند

روکش هایی که از ترکیب فلز و سرامیک ساخته می شوند (روکش های فلزسرامیک):

روکش های فلز سرامیک ( (Porcelain Fused to Metalیا به اختصار PFM از حدود سال 1950 در دندانپزشکی به کار می روند. این نوع از روکش ها سال ها به عنوان استاندارد طلایی جهت بازسازی دندان ها محسوب می شدند.

 

انواع ونیر دندان: آشنایی با مهمترین انواع روکش های دندانی

 زمانی که برای اصلاح طرح لبخند به مطب یک دندانپزشک زیبایی مراجعه میکنید او ممکن است از انواع روکش ها برای این منظور استفاده کند. رایجترین انواع آن عبارتند از:

روکش پرسلن (لمینت دندان)

روکش های پرسلینی یا لمینتی کاملا منحصر به فرد هستند به طوری  که لمینت ساخته شده برای هر دو دندان از هم متفاوت است. لمینت دندان به صورت سفارشی ساخته میشود و با کمک سیمان دندانپزشکس مخصوص و نور ماوراء بنفش روی دندان ها اعمال میشود. قیمت لمینت دندان به نسبت قیمت ونیر کامپوزیت و سایر روکش های دیگر گران تر است اما به همان اندازه با کیفیت و ماندگارتر هستند.

روکش های کامپوزیت (ونیر کامپوزیت)

ونیر کامپوزیت ها از همان موادی ساخته شده است که برای پر کردن دندان ها مورد استفاده قرار میگیرد. از کامپوزیت دندان برای ترمیم مشکلات جزئی و ظاهری دندان مانند ترک خوردگی یا لب پر شدن دندان استفاده میشود. این روکش ها کاملا مشابه با لمینت های دندانی هستند اما از قیمت کمتری برخوردارند.

روکش های فوری (ونیر فوری)

این روکش ها را می توان هنگام مشاوره در همان قرار ملاقات اول برای ترمیم دندان های ترک خورده یا مشکل دار استفاده کرد. آماده سازی این روکش ها بسیار آسان است و نیازی به چند جلسه ویزیت نیست. هزینه ونیر دندانی فوری بسیار کمتر از سایر روکش ها است.

روکشهای برگشت پذیر

لمینت ها طی یک پروسه غیرقابل بازگشت به دندان ها متصل میشوند. یعنی مقداری از مینای دندان را تراش میدهند. به این معنی که برای محافظت از دندان حتما باید تا آخر لمینت داشته باشید. اما برخی از روکش  ها ترکیبی از لمینت و روکش های فوری هستند یعنی طوری طراحی شده اند که میتواند هر زمان که شخص خواست آن ها را بردارد بدون اینکه آسیبی به دندان هایش برسد. این روکش ها در دسته ونیر ارزان قیمت هستند.

کجا ونیر دندان انجام دهم؟

کسانی که در تهران یا کرج هستند و مایل هستند برای اصطلاح طرح  لبخند خود به یک کلینیک باتجربه و مجهز مراجعه کنند میتوانند به کلینیک تخصصی تاج دنتال مراجعه کنند. کلینیک ما در غرب تهران است و به نوعی شناخته شده ترین کلینیک دندانپزکشی جنت آباد است

صفحه قبل 1 ... 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 صفحه بعد
<-blogads->