باید ها و نباید های دندانپزشکی در دوران بارداری

 مراجعه به دندانپزشکی در دوران بارداری

قبل از هر چیز باید بدانید که بارداری می‌تواند از جهت منفی بر سلامت دندان‌ها تاثیر بگذارد بخصوص اگر مادر کلسیم کافی دریافت نکند پس – چه چکاپ دندانی قبل از بارداری انجام داده باشید یا نداده باشید- ممکن است در این دوران دچار مشکلات دندانی شوید. اما آیا دندانپزشکی بارداری بی‌خطر است؟

بله، نه تنها می‌توانید در دوران بارداری به دندانپزشک مراجعه کنید بلکه این یک عمل ضروری است. پوسیدگی دندان، بیماری لثه و سایر مشکلات بهداشت دهان و دندان مسائلی هستند که باید سریعاً به آنها رسیدگی شود. تغییرات هورمونی، تغییرات رژیم غذایی، ابتلا به ژنژیونت بارداری و هوس‌هایی بارداری می‌توانند سلامت دهان شما را در معرض خطر بیشتری قرار دهند. بعلاوه برخی از مشکلات دندانی می‌تواند روی نوزاد در حال رشد تأثیر بگذارد. تحقیقات نشان داده است که از هر 100 تولد زودرس، 18 مورد می‌تواند به خاطر عفونت شدید لثه در مادر باشد.

بیهوشی در دندانپزشکی بارداری

اگر در دوران بارداری نیاز به انجام یک عمل دندانپزشکی داشته باشید، هنوز هم می‌توانید با خیال راحت از بیهوشی برای آرامش و بی حس کردن درد استفاده کنید. فقط حتماً باید دندانپزشک را از بارداریتان مطلع کنید تا بتواند ماده‌ی بیهوشی و دُز مناسب آن را انتخاب کند. در دندانپزشکی بارداری از داروهای بیهوشی حاوی فلی پرسین اجتناب می‌شود، زیرا این ماده‌ی شیمیایی رگ‌های خونی را تنگ می‌کند و منجر به تضعیف خون رسانی به جنین می‌شود.

کشیدن دندان در بارداری

کشیدن دندان، آخرین چاره برای دندانپزشکان است و در صورت امکان همواره تلاش می‌کنند از کشیدن دندان خودداری کنند. اما اگر دندان شما در اثر پوسیدگی یا کرم خوردگی بیش از حد آسیب دیده باشد به طوری که نتوان آن را ترمیم کرد، می‌تواند سلامت دهان شما را در معرض خطر قرار دهد و باید کشیده شود. نگران نباشید امکان کشیدن دندان در دندانپزشکی بارداری نیز وجود دارد. اما دندانپزشک ممکن است سه ماهه‌ی دوم بارداری را به عنوان زمان ایده آل برای این کار توصیه کند زیرا در انجام این روش درمانی باید از عکسبرداری استفاده شود.

عصب کشی در دوران بارداری

اگر پوسیدگی دندان به قسمت داخلی دندان شما در انتهای عصب برسد، می‌تواند بسیار دردناک باشد. عصب کشی می‌تواند با برداشتن بافت آلوده و ترمیم دندان با تاج طبیعی، جلوی درد را بگیرد، بنابراین نیازی به کشیدن دندان نیست.( اگر علاقه مند به  کسب اطلاعات بیشتر پیرامون عصب کشی دندان ها می باشید اینجا کلیک کنید.)

ارتودنسی در بارداری

اگر در حال حاضر تحت درمان ارتودنسی دندان هستید، نباید تنها به دلیل بارداری آن را متوقف کنید. در حین بارداری حتی می‌توانید بریس‌های جدیدی نصب کنید، با این حال ممکن است دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی به شما توصیه کند تا بعد از زایمان صبر کنید، زیرا گاهی اوقات ممکن است عوارضی داشته باشد.

بلیچینگ در بارداری

بلیچینگ دندان یا سفید کردن دندان‌ها در حین بارداری قابل انجام است، اما در دندانپزشکی بارداری توصیه می‌شود که تنها کارهای ضروری دندانی در این دوران انجام شود و انجام کارهای زیبایی را به بعد از زایمان موکول کنید.

منبع : کلینیک دندانپزشکی قیطریه

ایمپلنت دندان چیه ؟ و انواع مختلف ان چگونه به عنوان جایگزین دندان از دست رفته استفاده میشود ؟

 ایمپلنت دندان که به آن کاشت‌ دندان هم گفته می‌شود، یکی از روش هایی است که افراد می‌توانند برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته خودشان و یا جایگزین کردن دندان مصنوعی با یک دندان طبیعی تر انجام دهند.

در ادامه این مقاله با کلینیک دندانپزشکی جنت آباد همراه باشید تا با این روش جایگزینی دندان از دست رفته بیشتر آشنا شوید.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان یک وسیله فلزی است که برای اینکه دندان مصنوعی در داخل فک فرد قرار بگیرد استفاده می شود.در واقع ایمپلنت دندان از سه قسمت تشکیل شده است:

  • تاج دندان
  • تکیه‌گاه
  • پیچ

انواع ایمپلنت دندان

کاشت دندان با ایمپلنت شامل دو مدل می شود:

  • ایمپلنت داخل استخوانی
  • ایمپلنت روی استخوانی
  • ایمپلنت داخل استخوان

ایمپلنت داخل استخوان یا Endosteal، یکی از متداول ترین نوع کاشت ایمپلنت دندان است. ایمپلنت داخل استخوانی شامل پیچ و تیغه هایی است که با جراحی در استخوان فک قرار می گیرد.هر ایمپلنت یک یا چند دندان مصنوعی را در خود نگه می دارد. این نوع کاشت به طور کلی به عنوان گزینه ای برای بیماران دارای پل یا پروتزهای متحرک قابل جابجایی استفاده می شود.

ایمپلنت روی استخوان

ایمپلنت روی استخوان یا Subperiosteal، در قسمت بالای فک قرار می گیرد. در واقع ستون‌های چهارچوب فلزی هستند که از لثه بیرون زده و پروتز دندانی را نگه می دارند. این نوع ایمپلنت ها برای بیمارانی که قادر به استفاده از پروتزهای معمولی نیستند و دارای استخوان فک کوتاهی هستند استفاده می شود.

عوامل تاثیر گذار در ایمپلنت

عوامل مختلفی وجود دارد که باید در روند برنامه‌ریزی توسط جراح ایمپلنت دندان در نظر گرفته شود.این موارد این عوامل عبارتند از:

سلامت عمومی بیمار

وضعیت غشاهای مخاطی و فک‌ها

شکل، اندازه و موقعیت استخوان فک

شکل، اندازه و موقعیت دندان های اطراف

علاوه بر این موارد برخی از شرایط هم در مورد سلامتی وجود دارد که می تواند به طور قابل توجهی در ابتلا به نارسایی و پس زدن ایمپلنت توسط لثه، ابیشتر شود و ممکن است در تصمیم گیری برای ادامه عمل جراحی نیز تاثیر بگذارد.به طور مثال افرادی که دارای بیماری‌هایی مانند دیابت یا پوکی استخوان هستند و کسانی که سیگاری شدید هستند یا بهداشت دهان و دندان آنها ضعیف است. معمولاً در این موارد باید از قبل تصمیم گیری و ارزیابی انجام شود.

نصب تاج روی ایمپلنت دندان

معمولاً پس از قرار دادن ایمپلنت در داخل لثه، تقریباً ۶ هفته طول می‌کشد تا جای آن بهبود یابد و فرد به آن عادت کند. پس از آن باید با اشعه ایکس یا سی تی اسکن، یک تصویربرداری از دهان انجام شود. این امر کمک می‌کند تا در ساختن تاج، بهتر بتوان فرم فک و سایر دندانها را با آن مطابقت داد. بعد از آماده شدن، تاج دندان را برای قرار دادن روی قسمت‌های ایمپلنت های دندانی می چسبانند. سپس شکل، تناسب و عملکرد، نحوه قرار گیری، مرتب بودن و کوتاهی و بلندی شان باید ارزیابی شود.در درمان با ایمپلنت دندان مدت زمان زیادی باید وقت صرف کنید. معمولاً این کار چندین ماه به طول می انجامد و شما در این چند ماه باید مکرر و منظم به پزشک خود مراجعه کرده و پیشرفت، پایداری و عملکرد ایمپلنت را در داخل دهانتان بررسی کنید.

بیشتر بخوانید:

لمینت دندان پوسیده چگونه امکان پذیر است ؟

 یکی دیگر از راهکارها برای رفع مشکل پوسیدگی دندان، استفاده از روش درمانی لمینت دندان پوسیده می باشد که از این روش برای از بین بردن فاصله بین دندان ها هم می توان استفاده کرد و شکل دندان ها را تغییر داد.

موارد استفاده لمینت دندان پوسیده

در جامعه امروز داشتن دندان های بسیار زیبا یکی از دغدغه های هر فردی می باشد. اگر شما هم دندان های آسیب دیده ای دارید و یا دچار پوسیدگی دندان شده‌ اید می‌توانید از راهکاری به نام لمینت سرامیکی و یا ونیرهای کامپوزیتی که برای ترمیم استفاده می شوند استفاده کنید. با این روش می توانید دندان های خود را به حالت قبلی شان برگردانید.

یکی دیگر از راهکارها برای رفع این مشکل استفاده از مواد پر کردنی کامپوزیت باندینگ می باشد که از این مواد برای از بین بردن فاصله بین دندان ها می توان استفاده کرد و شکل دندان ها را تغییر داد.در صورتی که بخواهیم راهی به غیر از لمینت سرامیکی برای درمان دندان های پوسیده استفاده کنیم، می توانیم سراغ مواد پر کردنی کامپوزیتی هم برویم؛ این مواد می‌توانند آسیب های جزئی مانند پوسیدگی دندان، ترکهای دندان و شکاف یا فاصله بین دندان ها را به صورت بسیار مناسبی از بین ببرند.برای انجام لمینت سرامیکی، بایستی برنامه و اقدامات درمانی مناسبی صورت بگیرد.

آیا لمینت دندان پوسیده برای درمان دندان پوسیده مناسب است؟

در پاسخ باید گفت که دندان هایی که آسیب دیده اند، پوسیده شده اند و یا کرم خورده شده اند، می توانند با لمینت های سرامیکی و یا کامپوزیتی ترمیم شوند و به حالت قبلی خود بازگردند. اما این بستگی به شدت پوسیدگی دندان و شرایط فرد دارد.همچنین مواد پرکردنی کامپوزیت باندینگ هم برای این کار استفاده می‌شود و همچنین می‌تواند فاصله بین دندان ها را پر کند و شکل دندان ها را هم تغییر دهد.

درمان پوسیدگی دندان به جز روش لمینت دندان پوسیده

همانطور که گفته شد لمینت دندان پوسیده یکی از روش هایی است که برای درمان دندان های پوسیده به کار می رود اما اینکه دندان در چه شرایطی قرار دارد و آیا می شود با لمینت دندان پوسیده را درمان کرد، به  یک دندانپزشک ترمیمی خوب بستگی دارد .اما روش های دیگری هم برای درمان پوسیدگی دندان به جز لمینت دندان پوسیده وجود دارد که عبارتند از:

  • پر کردن
  • تاج یا کلاه
  • عصب کشی

 

درباره دهانشویه چه می دانید؟(کاربرد، انواع، مزایا، معایب و نحوه استفاده)

 دهانشویه ها بعد از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از اصلی ترین راه های ارتقای بهداشت دهان و دندان و داشتن لبخندی سالم هستند. آنها از آنچه که تصور می کنید کاربردی تر هستند و فواید بسیار زیادی برای دهان و دندان ما دارند. آنچه در این مقاله می خوانید اطلاعات کاملی درباره انواع محلول های دهان شویه، فواید و کاربرد آن ها، نحوه استفاده و نحوه خرید آن ها است.

فواید دهانشویه چیست؟

محلول های حاوی مواد شوینده دهان و دندان فواید بسیار زیادی دارند و ما مهم ترین فواید موجود را در ادامه بررسی کرده ایم.

می توانند تعداد باکتری های موجود در دهان را کاهش دهد

باکتری های فعال در جریان عفونت های لثه می توانند در هنگام ورود به جریان خون در خانم های باردار، عوارض خاصی در بارداری ایجاد کنند و شما می توانید با شستشوی منظم دهانشویه ، این خطر را کاهش دهید.

محلول های شوینده دهانی می توانند با کاهش میزان پلاک و باکتری های محبوس در دهان، از بیماری های لثه مانند التهاب لثه یا عفونت آن جلوگیری کنند.

به سفیدتر شدن دندان ها کمک می کنند

دهانشویه ای که حاوی پراکسید کاربامید یا پراکسید هیدروژن باشد می تواند تاثیر سفید کنندگی روی دندان داشته باشد. چنانچه دندان های شما به صورت جزئی دچار تغییر رنگ شده اند و یا روزانه به دلیل پلاک، کمی زرد می شوند، انتخاب این دهان شویه ها می تواند به سفید شدن دندان هایتان کمک کند. اما این روش به هیچ عنوان جایگزین مناسبی برای بلیچینگ دندان ها نیست.( اگر هنوز با بلیچینگ دندان به عنوان یکی از بهترین راه ها سفید کردن دندان اشنا نیستید کلیک کنید.)

بوی بد دهان را کاهش می دهد

یکی از مهم ترین فواید محلول دهانشویه کمک به کاهش بوی بد دهان و تازه تر شدن نفس است. هرچند که خمیر دندان حاوی فلوراید چنین فایده ای دارد اما اثراتش کوتاه مدت است. استفاده طولانی مدت از فلوراید می تواند به کاهش موثر تر و طولانی مدت تر بوی بد دهان منجر شود.

ذرات ریز مواد غذایی را از بین می برد

دهانشویه ها به جز خوش بو کردن داخل دهان به شل و معلق کردن ذرات ریز مواد غذایی چسپیده به دندان ها کمک می کنند. اگر پس از غذا و مسواک زدن، دهانشویه استفاده شود تاثیرش بیشتر خواهد بود.

مانع از تشکیل و تجمع پلاک می شود

دهان شویه های مختلفی در بازار وجود دارد که می تواند به جلوگیری از رشد پلاک در دندان و زیر لثه کمک کند. این دهانشویه ها می توانند با جلوگیری از تشکیل پلاک دندان شما را از بیماری های لثه نجات دهند و سلامت بافت لثه را تامین کنند.

به پیشگیری از پوسیدگی دندان کمک می کند

از آنجایی که این محلول ها حاوی فلوراید هستند از ایجاد حفره و پوسیدگی دندان ها و تحلیل رفتن مینای دندان کمک می کند. فقط مطمئن شوید که دهانشویه خریداری شده شما حاوی فلوراید باشند زیرا همه آن ها فلوراید ندارند.

علائم دردناک آفت دهان را کاهش می دهد

دهانشویه هایی که حاوی کمتر از 18 درصد الکل (یا کلا بدون الکل) هستند، می توانند علائم دردناک ناشی از آفت دهان را کاهش دهند.

چطور دهان خود را شوینده های دهانی شستشو دهیم؟

بسیاری از دندانپزشکان معتقدند که مسواک زدن (دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید) می تواند فلوراید کافی برای محافظت از در برابر پوسیدگی دندان را فراهم می کند. اما اگر مستعد پوسیدگی هستید، می توانید علاوه بر مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ، از دهان شویه حاوی فلوراید استفاده کنید

منبع : کلینیک دندانپزشکی قیطریه

کامپوزیت ونیر دندان چیه، چه کاربردی داره و هزینه ش چقدره؟

اگه دندونت دچار تغییر رنگ وحشتناک شده، اگه بین دندونات فاصله افتاده، اگه یکی از دندونات شکسته یا ترک برداشته و خلاصه اگه کلی مشکل ظاهری توی دندونات (مخصوصا دندونای جلو) داری که زیبایی طرح لبخندت رو از بین برده و هزینه لمینت دندان و درمان های دیگه اذیتت می کنه به فکر کامپوزیت ونیر ها باش. با این ونیرها دندونات از این رو به اون رو میشه. این مقاله رو بخون تا درباره ونیرهای کامپوزیتی بیشتر بدونی.

کامپوزیت ونیر چیه اصلا؟

قبل از اینکه بگم این “کامپوزیته” چیه، باید بدونیم ونیر چیه؟ (این ونیری که چسپیده به کامپوزیت رو میگما.)

ونیرها لایه های نازک همرنگ دندون هستن که برای بهبود شکل ظاهری دندان استفاده میشن. این ونیرها چند نوع هستن و از مواد مختلف ساخته شدن. یه نوع شناخته شده ونیرها لمینت دندان هستش که حتما تا حالا اسمشو شنیدید و نوع دیگرش هم کامپوزیت ونیره که بازم این روزا احتمالا زیاد ازش شنیدید.

یه دسته از این ونیرها به صورت مستقیم روی دندون متصل میشن و یه سری دیگه به صورت غیر مستقیم. و هرجا توی دندانپزشکی از مستقیم و غیرمستقیم چیزی به گوشتون خورد بدونید منظور نحوه آماده سازی و اتصال مواد به دندوناس.

ونیرهایی که از جنس کامپوزیتن به درد چه کسانی میخورن؟

به طور کلی استفاده از ونیرها داخل رشته دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی دندان مطرح شده و کاربرد زیبایی داره. اصلا کلا یکی از پایه های اصلاح طرح لبخند می تونه همین ونیرها باشه.

توضیح بیشتر کافیه، اگه یکی از شرایط زیر رو دارید یه کاندید خوب برای متصل کردن ونیر کامپوزیت ها هستین:

  • بین دندوناتون فاصله قابل توجه دارید
  • یکی یا چندتا از دندوناتون کج و معوج هستن (البته به میزان کمی)
  • دندوناتون دچار تغییر رنگ دائمی شده و با هیچ چیزی حتی بلیچینگ دندان برطرف نشده
  • طول دندونتون کوتاهه
  • دندوناتون ساییده شده
  • دندونتون لب پر شده، شکسته یا ترک برداشته

بیشتر بخوانید: دندانپزشکی کودکان تهران

قیمت کامپوزیت ونیر چقدره؟

قیمتا بسته به نوع مواد بکار رفته و جایی که زندگی می کنید خیلی ممکنه تفاوت داشته باشه. اما شما میانگین هزینه ونیر کامپوزیت به ازای هر دندون رو میتونید بین ۱۸۰۰ تا ۲۲۰۰ در نظر بگیرید.

چطوری از ونیرهای کامپوزیتی مراقبت کنیم؟

خب تا اینجا متخصص ترمیمی و زیبایی یا هر دندونپزشک دیگه ای، دندونای شما رو کامپوزیت کرد و کارش تموم شد. بقیه‌ش با خودتونه که چطوری با ظاهر جدید دندوناتون تا کنید و خوب ازشون مراقبت کنید.

برای مراقبت از کامپوزیت ونیر ها می تونید این کارا رو انجام بدید:

کامپوزیت برعکس لمینت که صاف و یکپارچه اس و مثل مینای دندون متخلخله. رگه رگه س. این یعنی درست مثل مینای دندون دچار تغییر رنگ میشه. هرچی که رنگ دندان واقعی رو تغییر بده، می تونه رنگ این ونیرها رو هم تغییر بده. بنابراین هرچیزی که رنگدانه داره رو کمتر مصرف کنید.

پیرو جمله بالا، سعی کنید که تا ۴۸ ساعت بعد از اتصال ونیرهای کامپوزیتی، هیچ چیزی که رنگدانه داره و میتونه باعث تغییر رنگ بشه رو میل نکنیید.

مصرف سیگار و کلا دخانیات رو ترک کنید

چیزای سفت و سخت رو با دندونتون نجوید

اگه دندان قروچه شبانه دارید حتما نایت گارد یا گارد دهان بذارید

بهداشت دهان و دندان رو رعایت کنید و سعی کنید به طور منظم به دندونپزشک سر بزنید.

 

چطور با بلیچینگ دندان در کوتاه ترین زمان ممکن دندونامون رو سفید کنیم؟

 بلیچینگ دندان بهترین، سریع ترین، محافظه کارانه ترین و کم هزینه ترین روش سفید کردن دندان هایه که دچار تغییر رنگ شدن. اگه دندوناتون از اول سفید بوده اما کم کم و به مرور زمان دچار تغییر رنگ شده (طوری که با مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه رنگش برنمیگرده) بلیچینگ میتونه برای شما یه روش خوب باشه تا دوباره دندوناتون سفید شه. کلا دو روش بلیچینگ وجود داره که اولیش در مطب انجام میشه و دومیش در خانه و منزل. در ادامه با هر دو روش آشنا میشید.

بلیچینگ در مطب چیه و چطور انجام میشه؟

بلیچینگ دندان در مطب دندانپزشک این شکلیه که از مواد سفید کنده با غلظت بالا در شرایط ایمن برای سفید کردن دندان ها استفاده میشه. ماده ای که این وسط به عنوان عامل سفید کننده عمل میکنه هیدرژن پراکسید هستش. غلظت این ماده طی فرآیند بلیچ در مطب زیاده و بسته به وضعیت دندان شخص میتونه بین ۲۵ تا ۴۰ درصد متغییر باشه.

مواد سفید کننده دندان چطور دندونای ما رو سفید می کنه؟

البته لزومی نداره شما با جزئیات نحوه سفید شدن دندون هاتون با بلیچینگ سردرگم بشید ولی اگه براتون سوال شده اینجا توضیح میدم.

ماده سفید کننده وقتی فعال میشه روی سطح دندون پخش میشه. بعد شروع میکنه به پخش کردن رادیکال های آزاد ناپایدار. این رادیکال های آزاد میرن به مولکول های رنگی که در سطح دندان هستن حمله می کنند و پیوندهای اونا رو هدف قرار میدن. اینجوری پیوندا شکسته میشه و مولکول ها و ذرات هی کوچک و کوچکتر میشن تا کاملا از بین برن.

خب حالا بلیچینگ در منزل چیه و چجوری انجام میشه؟

بلیچینگ در منزل هم، اهداف سفید کردن دندان در مطب رو دنبال میکنه. اما تفاوت های زیادی این وسط بین این دو روش وجود داره. بلیچینگ دندان در خانه خودش به چندین روش انجام میشه. اما معمول ترین روشش استفاده از قالب های دندانیه. که داخل این قالبا، ژل سفید کننده با غلظت خیلی کم ریخته میشه

این افراد اصلا بلیچنگ نکنن که حسابی براشون ضرر داره

درسته سفید کردن دندون خوبه و اغلب افراد هم انجام میدن اما شرایطی وجود داره که بهتره بلیچینگ نکنیم. مثلا اگه یکی از شرایط زیر شامل حال شما میشه لطفا از خیر بلیچینگ بگذرید:

تحلیل لثه و بیرون زدن ریشه دندان

پوسیدگی دندان

ضعف مینای دندان (حساسیت دندان)

داشتن ترمیم دندان، روکش های تمام سرامیک ، لمینت دندان، ونیر کامپوزیت و …( چون بلیچینگ دندان روی این مواد تاثیر نداره. دندونای خودن سفید میشه اما رنگ لمینت و روکش و کامپوزیته همچنان ثابته و تغییری نمیکنه)

عوارض بلیچینگ دندان چیه؟

با اینکه این روش مزایای زیادی داره اما گاها ممکنه عوارضی هم در برخی افراد داشته باشه. میگن اینا عوارض بلیچینگ دندان هستن:

حساسیت دندان (که اغلب موقتیه)

تحریک لثه ها و حساسیت لثه ها

بیشتر بخولنید : دندانپزشک ترمیمی خوب کیست ؟

دندانپزشکی با لیزر (آشنایی با تمام کاربردهای لیزر در دندانپزشکی)

 دندانپزشکی با لیزر یک روش نسبتا مدرن دندانپزشکی است که اخیرا محبوبیت زیادی پیدا کرده است. این روش مشخصات خاص خود را دارد که پیش از استفاده بهتر است از آن‌ها مطلع شوید. برای درمان بعضی از شرایط مختلف دندانپزشکی از لیزر استفاده می‌کنند. به طر کلی این روش برای درمان‌های مربوط به بافت دندان، از سال 1989 میلادی مورد استفاده‌ی تجاری قرار گرفت. دندانپزشکی با لیزر در مقایسه با دریل و سایر ابزارهای غیر لیزرِی، به طور بالقوه یک گزینه‌ی درمانی راحت برای بعضی از اقدامات دندانپزشکی مربوط به بافت سخت یا نرم است. در این مقاله قصد داریم توضیح دهیم که چطور می‌توان از لیزر برای درمان دندان‌ها استفاده کرد. پس با ما همراه باشید.

کاربردهای دندانپزشکی با لیزر

وقتی برای نوبت دندانپزشکی با لیزر مراجعه می‌کنید، ممکن است تعجب کنید که این فرآیند چقدر شبیه سایر درمان‌های دندانپزشکی است. در حین استفاده از لیزر، احساس لرزش؛ درد یا ناراحتی نمی‌کنید. هرگونه خونریزی که اتفاق می‌افتد بلافاصله از بین می رود. نور لیزر در برخورد به بافت واکنشی ایجاد می‌کند و در نتیجه‌ی آن، بخشی از بافت از بین رفته یا به آن شکل داده می‌شود. دندانپزشکی با لیزر برای برخی از کارهای درمانی انجام می‌شود، از جمله:

درمان حساسیت بیش از حد دندان

درمان پوسیدگی دندان

درمان بیماری لثه

سفید کردن دندان‌ها( جهت اشنایی با بلیچینگ دندان یکی از بهترین روش های سفید کردن دندان اینجا کلیک کنید.)

مزایای استفاده از لیزر در دندانپزشکی

نیاز به بخیه در مورد استفاده از لیزرهای بافت نرم کاهش می‌یابد.

خونریزی در بافت‌های نرمِ درمان شده بسیار کم می‌شود، زیرا لیزر روند لخته شدن خون را تسریع می‌کند.

(اغلب) نیاز به بیهوشی نیست.

احتمال عفونت‌های باکتریایی کمتر است زیرا لیزر ناحیه را ضدعفونی می‌کند.

زخم‌ها می‌تواند سریع‌تر التیام یابند.

لیزرهای بافت نرم هنگام نفوذ به بافت، انتهای عصب و رگ‌های خونی را مهر و موم می‌کنند. به همین دلیل، بسیاری از افراد پس از لیزر درمانی، تقریباً هیچ دردی را تجربه نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید : بریج دندان

معایب دندانپزشکی با لیزر

از لیزر نمی‌توان روی دندان‌هایی که قبلاً با آمالگام پر شده‌اند استفاده کرد.

لیزرهای سخت گاهی اوقات باعث آسیب رساندن به دندان می‌شوند.

برخی از روش‌های لیزر هنوز به بیهوشی نیاز دارند.

بعضی اوقات برای تکمیل پر کردن، شکل دادن و پرداخت در پر کردن، به مته نیاز است.

خطر آسیب به لثه در هنگام کار با لیزرِ سخت وجود دارد.

رفرنس

 

درمان دندان شکسته یا ترک خورده

 درمان و ترمیم دندان جلو و آسیاب بستگی به نوع مشکل، محل آن و شدت آسیب وارد شده دارد. در این حالت هر گونه آسیب وارد شده صرف نظر از میزان کم اهمیت بودن آن لازم است بطور کامل توسط یک دندان پزشک مورد بررسی قرار گیرد. دندان پزشک تنها کسی است که قابلیت تشخیص و درمان موثر آسیب های وارد شده به دندان و دندان های مجاور، لثه ها و استخوان های آن را دارد. در ادامه این مقاله با کلینیک دندانپزشکی جنت آباد همراه باشید تا انواع روش های ترمیم دندان شکسته یا ترک خورده آشنا شوید.

آسیب های حداقل دندان همچون آسیب های وارد شده به بافت نرم دندان ممکن است تنها نیازمند استفاده از یخ یا کمپرس سرد برای کاهش ورم و درد ایجاد شده باشد. برای کنترل خون ریزی، سعی کنید یک گاز استریل را بطور مستقیم بر روی دندان قرار داده و به آرامی فشار دهید. علاوه بر این برای بریدگی و سوراخ های احتمالی ایجاد شده ممکن است نیاز به بخیه وجود داشته باشد. برای کنترل درد، بیمار می تواند از استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کند. با دندان پزشک خود درباره روش هایی که می تواند برای نوع آسیب دیدگی (ترک دندان یا شکستگی دندان) یا سابقه درمانی خاص شما مناسب باشد، صحبت کنید. سعی کنید غذاهای نرم مصرف کنید و از مصرف نوشیدنی های بسیار گرم یا بسیار سرد خودداری کنید.

باندینگ یا پر کردن دندان: یک پرکردگی می تواند گاهی اوقات برای حل مشکل دندانی که دچار شکستگی و ترک برداشتن مینای دندان شده مورد استفاده قرار گیرد. اگر نتایج این پر کردن دندان به شدت برای دیگران قابل مشاهده باشد (همچون پر کردگی یکی از دندان های جلوی دهان) دندان پزشک ممکن است ترجیح دهد نحوه پر کردن دندان را تغییر داده و از پر کردن دندان با کامپوزیت و باندینگ دندان برای درمان استفاده کند. باندینگ دندان از رزین هایی به رنگ دندان استفاده می کند و معمولاً حتی نیازمند بی حس کردن دندان نیز نیست. در این حالت دندان پزشک معمولاً سطح دندان را با اسید مخصوص خراش می دهد تا به این ترتیب سطح دندان را برای چسبیدن مواد اولیه آماده کند. پس از اینکار چسب مخصوص به سطح دندان مالیده می شود. پس از این کار، خود مواد باندینگ اضافه می شود. هنگامی که این مواد به نحو مناسب توسط دندان پزشک شکل داده شد، مواد باندینگ کاملاً شبیه یک دندان طبیعی خواهد شد. در نهایت این مواد با تاباندن نور فرابنفش سخت می شوند و دندان تقریباً بلافاصله کارایی خود را باز می یابد.

روکش: اگر شکستگی یک تکه از دندان به علت پوسیدگی دندان باشد، بهترین انتخاب می تواند حذف کردن قسمت های آسیب دیده دندان و استفاده از روکش بر روی بخش باقیمانده باشد. این روکش که شبیه دندان است دارای عملکرد مشابه یک دندان عادی است و می تواند از بخش باقیمانده دندان حفاظت کند. امکان ساختن انواع روکش دندان از فلز، ترکیب پرسلاین و فلز، رزین یا سرامیک وجود دارد. هر کدام از این مواد دارای مزایای خاص خود هستند، اما روکش های تمام فلز قوی ترین نوع روکش دندان هستند. با این وجود، روکش پرسلاین و رزین می تواند ظاهری شبیه دندان واقعی داشته باشد. اگر یک قسمت بزرگ دندان در اثر شکتگی دندان از بین رفته باشد، یک میله یا پست می توان در دندان قرار داد و از آن برای ایجاد یک ساختار برای کار گذاشتن یک روکش بر روی بخش باقیمانده دندان استفاده کرد.

بیشتر بخوانید :

 لمینت دندان چیست ؟

شکل دهی مینای دندان: ساده ترین روش درمانی مورد استفاده هنگام ترک دندان یا شکستگی دندان شکل دهی دندان است که اغلب به همراه باندینگ مورد استفاده قرار می گیرد. در این حالت دندان پزشک به سادگی یک بخش از دندان را تراشیده و یک سطح هموار و مناسب با نیرومندی و ظاهر مناسب برای دندان ایجاد می کند. این روش درمانی می تواند تمام موارد اشکال احتمالی کوچک ایجاد شده در دندان را به سادگی ترمیم کند و از نظر زیبایی ظاهر دندان را بهبود بخشد.

ونیر: این ماده یک سطح نازک ساخته شده از پرسلاین است که کل سطح جلوی دندان را پوشش می دهد. ونیر کامپوزیت دندان معمولاً بر روی دندان های جلو استفاده می شود و می تواند یک ظاهر طبیعی برای دندان های دارای اشکال ایجاد کرده یا ظاهر نامطلوب دندان های ترک خورده یا شکسته را اصلاح نماید.

 

روش اطلاح طرح لبخند لثه ای چیست؟

 برخی از مهم‌ترین روش‌های اصلاح طرح لبخند لثه ای در ادامه مورد بررسی قرار گرفته اند. در خصوص این روش‌ها با متخصص ترمیمی و زیبایی دندان خود بیشتر صحبت کنید.

جرم گیری و روت پلنینگ

اگر بافت اضافی لثه شما به دلیل عفونت یا التهاب ایجاد شده باشد ، متخصص و دندانپزشک شما ممکن است با استفاده از روش درمان اسکیلینگ و روت پلنینگ (جرم گیری دندان)   به بهبود آن کمک کند.

اصطلاح لبخند لثه ای با لیزر

برای از بین بردن بافت اضافی لثه که دندان‌ها را احاطه کرده می‌توان از لیزر کمک گرفت. لیزر در این روش بافت اضافی را از اطرف دهان جدا کرده و یا از بین می‌برد. این روش به طور گسترده در کشورهای مختلف استفاده می‌شود و بسیار ایمن و کم خطر است.

جراحی دهان

اگر مقدار زیادی از بافت لثه‌ای سطح دندان‌های شما را پوشانده باشد، متخصص ترمیمی و زیبایی ممکن است روشی به شما پیشنهاد کند که تحت عنوان جراحی لثه شناخته می‌شود. این جراحی به عنوان کانتورینگ لثه نیز شناخته می‌شود و شامل حذف بافت اضافی لثه است.

جراحی تغییر موقعیت لب

اگر لب‌های شما دلیل لبخند لثه ای شما هستند، ممکن است دندانپزشکتان جراحی تغییر موقعیت لب را به شما پیشنهاد دهد. این روش موقعیت لب‌های شما را نسبت به دندان‌هایتان تغییر می‌دهد.

این روند جراحی با برداشتن بخشی از بافت همبند زیر لب بالایی شما انجام می‌شود. این کار باعث می‌شود عضلات بالابرنده واقع در ناحیه لب و بینی، لب بالایی دندان شما را بیش از حد بالا نبرد. مطابق یک بررسی علمی در سال 2019، بیمارانی که این روش را انجام داده‌اند پس از 2 سال از عمل جراحی از نتایج راضی بودند. در بسیاری از موارد ، نتایج دائمی هستند، اما احتمال عود نیز وجود دارد.

بیشتر بخوانید :

جراحی ارتوگناتیک

اگر استخوان فک شما دلیل لبخند لثه ای باشد ممکن است با توصیه یک دندانپزشک لازم باشد تا به یک جراح دهان مراجعه  کنید. این جراح برای بهبود طرح لبخند مشکل استخوان فک شما را با جراحی ارتوگناتیک برطرف می‌کند. این روش باعث ایجاد تعادل در طول فک بالا و پایین می‌شود.

البته شاید لازم باشد هم با یک متخصص ارتودنسی و هم با یک جراح فک و صورت ملاقات کنید. احتمالاً یک یا چند اسکن از دهان شما گرفته می‌شود تا مشخص شود که فک شما در چه موقعیتی قرار دارد و چگونه باید جراحی شود. گاهی اوقات، قبل از جراحی فک ، باید از بریس ارتودنسی یا سایر وسایل ارتودنسی دندان استفاده کنید تا مطمئن شوید دندان ها و قوس‌های فکی شما به خوبی تراز شده‌اند.

بوتاکس

اگر هنگام لبخند زدن لب‌های شما به  طور قال توجهی از خط لثه بالاتر می‌رونند می‌توانید با کمک تزریق بوتاکس به طور موقت با کنترل عضلات کنترل کننده حرکات لب لبخند لثه ای را اصلاح کنید. مطابق یک مطالعه حدود 99 درصد افرادی که مشکل عضله لب دارند با کمک این روش با بهبود طرح لبخند همرا ه بوده‌اند.

هیالورونیک اسید

روش دیگر برای اصلاح موقت لبخند لثه‌ای (ناشی تحرک بیش از حد عضلات لب) شامل تزریق مواد فیلر یا پر کننده پوستی مانند اسید هیالورونیک است. مواد پرکننده حرکت واحدهای عضلانی لب را تا 8 ماه محدود می‌کنند.

 

فرسایش دندان چیست ؟ و چگونه درمان می شود ؟

 دندان های ما با گذشت زمان و با بالا رفتن سن فرسوده می شوند. البته ممکن است فرسایش دندان در سنین پایین تر نیز اتفاق بیافتد. طبق مطالعات انجام گرفته در این زمینه، می توان گفت که فرسایش دندان می تواند از سن ۱۲ سالگی آغاز شود. با این حال نباید نگران از دست دادن دندان هایتان باشید اما در صورتی که فرسایش دندان با گذشت زمان روز به روز بیشتر شود، می تواند برایتان مشکل ساز شود.

فرسایش دندان به معنی از بین رفتن سطوح خارجی دندان ها به دلایلی غیر از پوسیدگی دندان یا آسیب دیدگی می باشد. فرسایش دندان معمولا به دو دسته ی فیزیولوژیکی و پاتولوژیکی تقسیم می شود. با بالا رفتن سن دندان ها فرسوده می شوند که کاملا طبیعی است. فرسایش های پاتولوویکی دندان فراتر از میزان طبیعی فرسودگی دندان را شامل می شوند که می تواند اثرات منفی روی عملکرد و ظاهر دندان ها و همچنین توانایی جویدن فرد داشته باشد. اگر فرسایش دندان به عصب برسد می تواند بسیار دردناک باشد.

فرسایش دندان چگونه درمان می شود؟

با توجه به علت و شدت فرسایش دندان ها، دندانپزشک می تواند درمان های مختلفی روی دندان ها انجام دهد. برخی از معمول ترین روش های درمان فرسایش دندان عبارت است از:

رعایت بهداشت دهان و دندان، محدود کردن مصرف غذاهای اسیدی( جهت کسب اطلاعالت پیرامون اصول رعایت بهداشت دهان و دندان اینجا کلیک کنید. )

باندینگ یا ونیر کامپوزیت: دندانپزشک با استفاده از رزین رنگ دندان، به ترمیم ساختار های از دست رفته ی دندان می پردازد. با این ترمیم، ساختار باقی مانده دندان ها در برابر آسیب های آتی محافظت می شوند.

روکش دندان و لمینت: در صورتی که تخریب دندان ها شدید باشد، روکش  دندان و لمینت دندان ها می توانند شکل و عملکرد طبیعی دندان ها را بازگردانند.

محافظ دندان (نایت گارد): در صورتی که علت فرسایش دندان ها، دندان قروچه و اصطکاک دندان ها باشد، دندانپزشک ممکن است برای محافظت از دندان ها یک محافظ دندان برای وی بسازد تا از آسیب های بیشتر جلوگیری کند.

 

صفحه قبل 1 ... 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 صفحه بعد
<-blogads->