جراحی زیبایی لثه با لیزر

 جراحی لثه با لیزر یکی از جدیدترین روش های جراحی لثه است که در آن، جراح با کمک پرتوی لیزر، عفونت های زیر لثه بیمار را تبخیر می کند. لثه با این روش پاکسازی می شود. سپس برای ترمیم بافت لثه، لخته های خونی بر روی آن ایجاد می کنند تا بافت لثه تحریک شود و ترمیم صورت گیرد. این روش جایگزین مناسبی برای جراحی لثه با روش سنتی است

جراحی لثه به روش سنتی

اغلب بیماری های لثه به دلیل تجمع بیش از حد باکتری و پلاک ها در لثه ایجاد می شوند. معمولاً بدن قادر به از بین بردن عفونت های ناشی از باکتری های تجمع یافته زیر لثه نیست. از این رو جراحی لثه برای درمان بیماری های لثه مورد استفاده قرار می گیرد تا پلاک ها و باکتری ها را خارج سازد. در روش جراحی سنتی لثه، پس از خارج سازی باکتری ها و پلاک ها، متخصص بافت لثه را روی دندان ها محکم می کند و یا بر اساس نیاز بیمار ممکن است بخش هایی از بافت لثه را بردارد و یا از بخش های دیگر دهان، بافت هایی را به لثه پیوند دهد. روش سنتی جراحی لثه معمولاً درد زیادی دارد و مدت زمان بهبودی آن طولانی است.

حتما بخوانید :

جراحی لثه با لیزر

در این روش، فرایند درمان کاملاً متفاوت است. در این روش، لیزر با طول موج مشخصی بر سطح لثه می تابد. لیزر تابیده شده که ضخامتی کمتر از سه تار موی انسان دارد، به بخش های عمقی تر لثه نفوذ پیدا می کند و باکتری هایی که منجر به عفونت لثه شده اند را تبخیر می کند. درواقع در این روش با کمترین اثرات جانبی، پاکسازی اولیه انجام خواهد شد. پس از این مرحله، لیزر به بخش های دیگر لثه تابانده می شود تا با ایجاد لخته خون، لثه را تحریک کند و مجدداً بازسازی و ترمیم صورت گیرد. در این روش از لیزر PerioLase® MVP-7 ™ به جای چاقو یا تیغ جراحی استفاده می شود. از این رو در این روش، هیچ گونه برش و بخیه ای وجود ندارد و دوران بهبودی بیمار کوتاه می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر پیرامون سایر روش هل جراحی زیبایی لثه اینجا کلیک کنید.

مزایا:

• جراحی لثه با لیزر نسبت به جراحی لثه با روش سنتی، دوران بهبودی بسیار کوتاهی دارد.

• تمام لثه ها را می توان در یک جلسه جراحی کرد. سرعت جراحی لثه با لیزر بسیار بیشتر از جراحی های سنتی است. بنا به درخواست بیمار می توان تعداد جلسات را افزایش داد.

• مهم‌ترین مزایای جراحی لثه با لیزر، کاهش خونریزی و درد است. با این که بیمار با از بین رفتن اثر بی حسی موضعی، درد خفیفی را احساس می کند اما در مقایسه با درد جراحی های سنتی که شامل بخیه و برش می شود، درد ناچیزی است. در نهایت زیر نظر متخصص می توانید از مسکن های مناسب، استفاده کنید.

• در روش لناپ، بیمار بعد از ۲۴ ساعت می تواند فعالیت های روزمره خود را از سر بگیرد.

• از دیگر مزایای جراحی لثه با لیزر، عدم وجود عوارض در این روش است.

• مراقبت های پس از جراحی لثه با لیزر در مقابل مراقبت های جراحی لثه با روش سنتی بسیار کمتر است. فقط کافی است رژیم غذایی مناسبی داشته باشید و نکاتی که دندانپزشک به شما می گوید را رعایت کنید.

منبع

 

شرایط، بیماری و مشکلات شایع مربوط به دندان‌ها

 دندان‌های شما بطور روزانه کارکردها و فعالیت زیادی انجام می‌دهند که باعث می‌شود مستعد ابتلا به انواع مشکلات باشند. برخی از شایع‌ترین بیماری‌ها و مشکلات مربوط به این بخش از دهان عبارتند از:

حفرات و سوراخ‌ها

حفرات دندان سوراخ های کوچکی هستند که در اثر فعالیت باکتری‌ها و اسیدی شدن محیط دهان بر روی سطح دندان‌ها ایجاد می‌شود. در صورت عدم رسیدگی و درمان، این حفره‌ها  گسترش پیدا کرده و عمیق‌تر می‌شوند تا درنهایت به پالپ دندان نفوذ کنند. سوراخ شدن دندان می‌تواند باعث بروز درد و حساسیت به گرما و سرما شود. در موارد شدیدتر این سوراخ‌ها ممکن است منجر به شکل‌گیری عفونت یا ریزش دندان شوند.

پالپیت

پالپیت به التهاب پالپ دندان‌ ها اشاره دارد، که اغلب به دلیل گسترش حفرات و عمیق تر شدن آن ها رخ می‌دهد. علائم اصلی پالپیت یا التهاب پالپ، درد شدید و حساسیت در دندان آسیب دیده است. این وضعیت می‌تواند درنهایت منجر به عفونت و ایجاد آبسه در ریشه دندان شود.

بیماری پریودنتال

بیماری پریودنتال گاهی اوقات بیماری لثه نیز خوانده می‌شود. این بیماری در واقع یک عفونت در لثه است. علائم شایع این مشکل شامل موارد زیر می‌شوند:

قرمز شدن، تورم، خونریزی و عقب کشیدن یا بالا رفتن لثه‌ها

  • بد بو شدن دهان
  • درد
  • حساسیت
  • و شل شدن دندان‌ها

استعمال دخانیات، مصرف برخی داروهای خاص و بهداشت ضعیف دهان و دندان می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مربوط به لثه ها را افزایش دهد.

حتما بخوانید :

ارتودنسی دندان

 

مال اکلوژن

مال اکلوژن به عدم هماهنگی و عدم تراز بودن دندان‌ها گفته می‌شود. این وضعیت می‌تواند باعث کراودینگ یا نامرتبی دندان ها، اوربیت و آندربیت شود. مال اکلوژن اغلب ارثی است، اما موارد زیر نیز میتواند باعث این وضعیت شود:

  • مکیدن انگشت شست
  • استفاده طولانی مدت از پستونک یا بطری‌ها
  • از دست دادن دندان و یا عدم خروج دندان از لثه ها
  • و یا لوازم بی کیفیت و نامناسب دندانپزشکی

آبسه (Abscess)

آبسه دندان یک ساختار چرکی ناشی از عفونت باکتریایی است. این ساختار می‌تواند باعث بروز درد دندان شود که در نهایت به فک، گوش یا گردن شما گسترش میابد. علائم دیگر آبسه شامل حساسیت دندان، تب، تورم یا تورم در گونه ها و صورت افراد مبتلا است. اگر فکر می‌کنید آبسه دندان دارید فوراً به دندانپزشک یا پزشک مراجعه کنید. در صورت عدم درمان آبسه، عفونت ناشی از آن می‌تواند به سینوس ها یا مغز افراد گسترش یابد.

فرسایش دندان (Tooth erosion)

فرسایش دندان تجزیه و از بین رفتن مینای دندان ناشی از تاثیر اسید یا اصطکاک است. غذاهای و نوشیدنی‌ها اسیدی باعث ایجاد درجات مختلفی از فرسایش دندان می‌شوند. برخی از مشکلات گوارشی مثل ریفلاکس اسید از معده به مری و دهان نیز می تواند باعث بروز درجاتی از فرسایش شود. علاوه بر این، خشکی طولانی مدت دهان نیز می‌تواند باعث اصطکاک شود و منجر به فرسایش دندان شود. علائم رایج فرسایش دندان شامل درد، حساسیت و تغییر رنگ است.

رفرنس : کلینیک دندانپزشکی ایده آل

 

یک متخصص دندانپزشک کودکان چه درمان ها و مراقبت های برای کودک شما انجام می دهد؟

 1-دندانپزشک زیبایی یک سری مراقبت ها و توصیه های بهداشتی را برای حفظ سلامت و رشد دندان کودک توسط مادر به کودک انجام می دهد.

2-همچنین آموزش مسواک زدن و نحوه استفاده از فلوراید دهانی و چگونگی شرایط تغذیه ای ( مثلا نخوردن شکلات یا آبنبات زیاد در روز) به صورت نمایشی برای کودکان

3-مشاوره و راهنمایی به والدینی که نوزاد شیر خواره دارن که عادت استفاده از پستونک یا مکیدن انگشت دارد.

4-ترمیم دندان های پوسیده ی کودک و مراقبت ها و درمان های پیشگیرانه درمانی ( صاف و یکدست بودن دندان ها) برای جلوگیری از درمان سخت تر ارتودنسی ( البته ارتودنسی درمان راحتی است برای هم کودکان هم بزرگسالان ولی طول مدت آن از درمان پیشگیرانه بیشتر می باشد)

مهم ترین دغدغه های دندانپزشک  کودکان مشکل شایع پوسیدگی دندان کودکان است که به دلایل متعددی به وجود می آید. عدم توجه به بهداشت دهانی بچه ها روی عملکرد آن ها در مطالعه ی درس های مدرسه شان و نوع ارتباطشان با بچه های دیگر تاثیر منفی می گذارد.  به همین دلیل همیشه باید به توصیه های مراقبتی که دندانپزشک اطفال به گونه های مختلف اعلام می کنند، عمل کرد تا از بیماری های مختلف و انجام درمان های سخت پیشگیری کرد.

کودک شما بالاخره در هر سنی باید حتی برای چکاپ دوره ای دندانپزشک اطفال را ملاقات کند تا ترسی از محیط مطب و دکتر نداشته باشد، این مسئله ای است که بزرگترها هم حداقل یک بار با آن مواجه شده اند . بهترین و مناسب ترین سن مراجعه زمان 9 ماهگی نوزاد است که در آن موقع دندان ها تازه شروع به درآمدن کرده اند و والدین در نظر داشته باشند با مراجعه ی دوره ای از این سن از هر نوع بیماری های دهان و دندان برای طفل خود پیشگیری لازم را انجام داده اند.

در بهترین کلینیک دندانپزشکی کودکان باید با کودکی که اولین برخورد را با دندانپزشک دارد با مهربانی و ملایمت برخورد کرد. دکتر متخصص خود را باید دوست کودک معرفی کند و با ملاطفت و حتی شوخی با اون کار معاینه یا درمان را انجام دهد تا کودک ترسی در وهله ی اول نداشته باشد.

رفرنس : مرکز دنداپزشکی کودکان

منبع : کلینیک دندانپزشکی جنت آباد

طول عمر لمینت دندان

 لمینت دندان یکی از  روش های زیبایی دندان به شمار می رود. معمولا افرادی که می خواهند طرح لبخند خود را زیبا و یا ترمیم کنند، دندان هایشان را مرتب تر و سفید تر نمایش دهند و یا افرادی که مشکل کوتاهی بیش از حد و نامنظمی برخی از دندان هایشان را دارند و یا رنگ دندانهایشان بصورت خدادادی تیره و بدرنگ است از این روش استفاده می کنند. طبیعی است که لمینت دندان قیمت های مختلفی برای هر یک از این مشکلات خواهد داشت.

به دلیل اینکه لمینت دندان به عنوان یک روکش برای دندان استفاده می شود، مسلماً طول عمر مخصوص به خود را دارد ولی بالا بردن طول عمر در لمینت به نگهداری درست آن هم مربوط می شود. مثلاً اگر بیش از حد نوشیدنی های سرد و گرم پشت سر هم استفاده نکنید و یا چیز های سخت مانند ته دیگ های خیلی خشک نخورید طول عمر آن را بالا می برید. اما اگر موارد گفته شده و موارد مشابه اینچنینی را رعایت نکنید و یا در صورت عدم رعایت کردن بهداشت دهانی، ممکن است لمینت بپوسد که در این صورت باید آن را ترمیم کرد.

بیشتر بخوانید : دندانپزشک ترمیم خوب کیست ؟

در واقع همانطور که با استفاده از مسواک زدن به تعداد سه بار در طول روز و کشیدن نخ دندان به طور میانگین یک الی دو بار در طول روز از دندان های واقعی خود مراقبت می‌کنید باید تمام این کارها را برای لمینت دندانتان هم انجام دهید؛ غیر این صورت ممکن است با پوسیدگی دندان و خرابی آن مواجه شده و مجبور به ترمیم و یا تعویض آن شوید که در اینصورت نه تنها هزینه زیادی را به شما تحمیل خواهد کرد بلکه باید دردسر تعویض آن را به جان هم بخرید.

همچنین باید مصرف برخی غذاها مانند خوراکی های چسبنده، رنگی و جویدنی را به حداقل خود برسانید؛ چرا که ممکن است این مواد روی لمینت شما لک ایجاد کنند و زیبایی آن را از بین ببرند.در کل لمینت دندان روکشی دائمی برای تمام عمر نیست و بسته به نوع مراقبت و نگهداری شما از آن بین ۱۰ الی ۲۰ سال ماندگاری دارد ولی در هر حال باید خیلی از آن مراقبت کنید و حواستان باشد.

 

مراحل کشیدن دندان

 در ابتدا دندانپزشک یا جراح درباره نحوه کشیدن دندان با شما صحبت خواهد کرد.  روش های احتمالی، عوارض و نحوه مراقبت های پس از کشیدن دندان مباحثی هستند که حتما توسط دندانپزشک به شما توضیح داده خواهند شد. همچنین دندانپزشک ممکن است درباره موضوعات زیر سوالاتی از شما بپرسد:

سن شما.

شرایط، بیماری و مسائل پزشکی قبلی یا موجود

داروهایی که مصرف می کنید.

هرگونه آلرژی به غذا، دارو یا داروی بیحسی و موضعی

پس از آن، دندانپزشک وضعیت حفره دهان و دندان آسیب دیده شما را بررسی می کند. همچنین، او چند تصویر با کمک اشعه ایکس از دندان آسیب دیده و ساختارهای مجاور  آن تهیه می کند.

حتما بخوانید :

مرحله اول: بی حس کردن محل دندان مورد نظر

قبل از شروع فرآیند، بسته به موقعیت دندان و پیچیدگی های کشیدن دندان، دندانپزشک محل دندان مورد نظر را بیحس می کند. برای اینکار ممکن است از بی حس کننده های موضعی مانند لیدوکایین یا آرتیسین استفاده شود. با این حال اگر بیمار بسیار مضطرب باشد  احتمالا بیهوش خواهد شد.

مرحله دوم: کشیدن دندان

به دو روش می توان دندان ها را کشید. دندان در حالت عادی بدون هیچ تیغ جراحی یا روش تهاجمی و در مدت زمان کم دندان کشیده می شود. اما گاهی ممکن است نیاز باشد تا به روش جراحی دندان در آورده شود.

بسته به اینکه موقعیت دندان کجاست ممکن است فرآیند کمی پیچیده و متفاوت باشد. برای مثال:

اگر دندان قابل مشاهده باشد و تمام تاج آن بیورن از خط لثه باشد، دندانپزشک با کمک الویتور (نوعی وسیله دندانپزشکی) دندان را حرکت داده و بالا می کشد. سپس با کمک یک فورسپس (نوع دیگری از وسایل دندانپزشکی رایج) دندان را با حرکات آرام به جلو عقب شل کرده و کاملا بیرون می کشد.

اگر دندان زیر خط لثه باشد یا تنها بخش کمی از آن بیرون از لثه باشد نحوه کشیدن دندان متفاوت خواهد بود. جراح یا دندانپزشک یک برش با کمک لیزر یا تیغ جراحی بر روی لثه ایجاد می کند تا دندان کاملا در معرض دید قرار بگیرد، ممکن است بخشی از استخوان نگهدارنده دندان در اطراف آن نیز برداشته شود. سپس دندان کشیده می شود.

حتی ممکن است دندان به این راحتی ها بیرون کشیده نشود و نیاز باشد تا چند قطعه شده و سپس هر قطعه از آن بیرون کشیده شود.

سرانجام ، دندانپزشک یک گاز استریل را بر روی محل زخم قرار داده تا خونریزی را متوقف کند. برخی اوقات ممکن است لثه بخیه شود تا خونریزی به حداقل برسد.

چرا کودک نیاز به درمان دندانپزشکی با آرامبخشی یا بیهوشی دارد؟

 کودکان غیر همکار

بچه‌های کوچک یا کودکان نوپا اغلب به دلیل مشکلات خاصی ممکن است از دندانپزشک ترس داشته باشند و قادر به همکاری با دندانپزشک نباشند.

سن کم، ناتوانی‌های جسمی و ذهنی و یا اضطراب‌های شدید و کنترل نشده ناشی از صداهایی که از تجهیزات دندانپزشکی می‌شنوند و یا فشاری که بر اثر کار دندانپزشک احساس می‌کنند، می‌تواند آن‌ها را عصبی و نگران کند، حتی اگر واقعاً احساس دردی نکنند.

درمان‌های طولانی مدت و خاطره دندانپزشکی

کودکی که دندان‌های پوسیده و عفونی زیادی دارد، باید حتماً هر چه زودتر این عفونت‌ها از داخل دهان خارج شوند. چراکه این عفونت‌ها می‌توانند به جوانه دندان‌های دائمی که زیر دندان‌های شیری قرار دارند آسیب برسانند یا از طریق وارد شدن عفونت از رگ‌های خونی انتهای ریشه‌ها به داخل بدن کودک به اندام‌های مختلف بدن ازجمله مغز، کبد و کلیه آسیب برسانند.

حال اگر در کودکان کم سن و سال بخواهیم با کنترل فیزیکی، درمان‌های دندانپزشکی زیادی برای چندین دندان وی انجام دهیم، مسلم است که کودک دچار مشکلات روحی روانی می‌شود و ترس از دندانپزشکی در وی برای همیشه باقی می‌ماند.

حتما بخوانید :

خلاصه‌ای از انواع آرامبخشی و بیهوشی در دندانپزشکی کودکان

اطلاعات زیر نمای کلی از انواع مختلف روشهای آرام‌بخشی و بیهوشی در دندانپزشکی اطفال و کودکان را ارائه می‌دهد. مهم است که والدین تمام گزینه‌های خود را بدانند. با دندانپزشک کودک در مورد نوع درمان آرامبخشی یا بیهوشی که وی برای کودکتان پیشنهاد می‌دهد صحبت کنید.

  • گاز خنده
  • آرام بخشی ملایم
  • آرام‌بخشی متوسط
  • آرام‌بخشی عمیق
  • بیهوشی عمومی

نکات روز عمل دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی

اگر فرزند شما در روز برنامه ریزی شده برای عمل بیمار شد، برای بررسی اینکه آیا باید انجام عمل به وقت دیگری موکول شود یا خیر، باید تماس بگیرید. موارد زیر را نیز باید در نظر داشته باشید:

چند روز قبل از عمل با کودک خود به‌طور خلاصه در مورد روش درمان و بیمارستان صحبت کنید. از اصطلاحات ساده استفاده کنید که وی بتواند درک کند. این به کودک زمانی را برای فکر کردن درباره درمان و پرسیدن سؤال می‌دهد.

حتماً دستورالعمل‌های گفته شده در مورد خوردن و نوشیدن را قبل و بعد از عمل دنبال کنید.

به فرزند خود اجازه دهید پس از عمل در خانه استراحت نماید. او احتمالاً از روز بعد از عمل به وضعیت طبیعی و عادی خود برمی‌گردد.

رفرنس : کلینیک تخصصی دندانپزشکی کودکان

منبع : کلینیک دندانپزشکی جنت اباد

انواع روش های بستن فاصله بین دندان ها

 آیا از فاصله‌ی زیاد بین دندان‌های خود ناراضی هستید؟ با روش‌های بستن فاصله بین دندان ها در دندانپزشکی زیبایی به راحتی می‌توان این فاصله را از بین برد.

اگر فاصله‌ی بین دو دندان به نحوی باشد که بتوان به راحتی نخ دندان را از لابه‌لای دو دندان رد کرد، فاصله دو دندان طبیعی است. اما وقتی که این فاصله از ضخامت نخ دندان بیشتر شده و گاهی به چند میلیمتر می‌رسد، نمای زیبایی ندارد.

اگر فرم دندان‌های شما به نحوی است که دندان‌ها فاصله زیادی با هم دارند، می‌توان  با کمک بهترین متخصص ترمیم و زیبایی از روش‌های بستن فاصله بین دندان ها استفاده کرد.

ارتودنسی دندان ها

بهترین و مطمئن‌ترین روش برای بستن فاصله بین دندان ها استفاده از روش ارتودنسی است. در این روش ریشه‌ی دندان‌ها به جایگاه مناسب خود هدایت می‌شوند.

ایمپلنت یا کاشت دندان

یکی از روش‌های ایمن اصلاح طرح لبخند برای بستن فاصله بین دندان ها ایمپلنت  دندان یا کاشت دندان است. این روش برای کسانی مناسب است که یک دندان خود را از دست داده‌اند و اکنون بین دندان‌ها فاصله ایجاد شده است.

در این روش یک پیچ تیتانیومی در لثه قرار می‌گیرد. برای فک بالا بعد از گذشت 5 ماه و برای فک پایین بعد از 3 ماه این پیچ با استخوان فک پیوند می‌خورد. در طی این مدت نباید هیچ ضربه‌ای به این پیچ وارد شود. بعد از مقاوم شدن کامل پیچ، قسمت تاج روی آن قرار می‌گیرد.

بریج دندانی

یکی دیگر از روش‌های بستن فاصله بین دندان‌ها استفاده از پروتز دندان است. این روش حالت نمادین و ظاهری دارد. به طوری که یک روکش در قسمت فضای خالی قرار می‌گیرد. این روکش هیچ پایه‌ای ندارد.

برای استفاده از بریج باید دو دندان اطراف فضای خالی روکش شوند. روکش این دو دندان به یک روکش برای قسمت خالی، متصل می شود.

روکش کردن دندان

یکی دیگر از روش‌‌های رایج برای بستن فاصله بین دندان ها با توجه پایین بودن هزینه لمینت دندان استفاده از روش روکش کردن است. در این روش از روکش‌‌های ونیر، سرامیکی یا کمپوزیتی استفاده می‌شود. این روش زمانی استفاده می‌شود که دندان‌ها از نظر ظاهری شکل زیبایی نداشته باشند.از طرفی بین دندان ها فاصله‌ای به اندازه‌ی 2 میلیمتر ایجاد شده باشد. با قرار دادن روکش بر روی دندان‌ها این فاصله از بین می‌رود. از سوی دیگر دندان‌‌های آسیب‌دیده نیز ترمیم می‌شوند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر پیرامون روش های درمان فاصله بین دندان ها کلیک کنید.

چند مورد از مهمترین مشکلات دندان کودکان که باید جدی گرفت کدامند؟

 پوسیدگی دندان کودکان

اصلی ترین، شایع ترین و پر بحث ترین مشکل دندان در کودکان که نیازمند توجه فوری و پیشگیری است، پوسیدگی دندان در کودکان است. به دلایل مختلفی دندان کودکان راحت تر دچار پوسیدگی می شود و به همین علت باید در همان سنین کودکی و زمانی که اولین دندان های شیری در می آیند به منظور پیشگیری و آموزش های لازم به دندانپزشک متخصص اطفال و کودکان مراجعه کنیم.

حساسیت دندان ها

یکی دیگر از مشکلات دندانپزشکی کودکان که نسبتاً شایع است حساسیت دندان ها است. اگر متوجه شده اید که شما با خوردن غذاها یا نوشیدنی های سرد و گرم یا تنفس در هوای سرد  و گرم مشکلاتی در دندان خود تجربه می کند احتمالا دندان هایش حساس هستند.

برای پیشگیری از حساسیت دندان ها در کودکان از راه حل هایی مانند فیشور سیلانت یا فلوراید تراپی استفاده می شود. با این روش ها حساسیت دندان به عنوان یکی از شایع ترین مشکلات دندانپزشکی کودکان کاملا قابل درمان و کنترل است.

بیماری لثه

بیماری لثه چند مرحله دارد که اولین مرحله آن با التهاب لثه همراه است. یه این مرحله از بیماری جنجویت اطلاق می شود که اغلب به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و تجمع پلاک ایجاد می شود. و می تواند به آسیب استخوان و از دست رفتن دندان منجر شود.

با افزایش تولید و تجمع پلاک و تبدیل شدن آن به تارتار (انباشت سفت و سخت شده پلاک دندان) لثه قرمز و متورم میشود و ممکن است علائم دگیری مانند بوی بد دهان، خونریزی از لثه و یا حساسیت دندان ایجاد شود.( جهت کشس اطلاعات بیشتر پیرامون علل و درمان بوی بد دهان کلیک کنید.)

مشکلات و معضلات افتادن دندان ها شیری

برای اغلب بچه ها شل شدن و افتادن دندان ها یک فرآیند جالب و مهیج است. آن ها طی یک فرآیند کاملا طبیعی دندان ها موقت و شیری خود را به مرور زمان از دست داده تا دندان های دائمی جایگزین شوند.

اغلب کودکان دندان شیری را بدون علائم آزاردهنده خاصی از دست می دهند و مشخصا بدون درد این فرآیند را تجربه می کنند. اما گاهی اوقات ممکن است تاخیر در افتادن دندان و یا زودتر از موعد افتادن دندان های شیری مشکلات دندانپزشکی کودکان را بیشتر کند.

بنابراین اگر کودک شما در مدت زمان از دست دادن دندان های شیری مشکلاتی مانند درد و یا موارد مشابه را تجربه می کنند حتما از دندانپزشک کودکان خود کمک بگیرید.

بسیاری از کودکان از دندانپزشکی می ترسند

ترس و اضطراب کودکان البته ارتباط مستقیمی با دهان و دندان ندارد و یک مشکل فرعی دندانپزشکی در کودکان نیست. با این حال، همین ترس می تواند روی مراجعات منظم و برنامه ریزی شده کودکان به مطب دندانپزشکی تاثیر منفی بگذارد.

این مساله به عنوان یکی از رایج ترین مشکلات دندانپزشکی کودکان، ممکن است نیاز به اقدامات جدی تر مانند درمان ریشه دندان یا عصب کشی دندان، کشیدن دندان، پر کردن دندان و …. را که قاعدتا باید فوری انجام شوند به تعویق بی اندازد.

منبع : کلینیک دندانپزشکی دنیا دنتال

دندانپزشک کودکان چه خدماتی را ارائه می دهد؟

 1- روکش‌های استیل ضد زنگ

روکش‌های استیل ضد زنگ به منظور بازسازی دندان‌هایی که پوسیدگی شدید دارند و نیز برای نگه داشتن پُرکردگی‌های سفید رنگ دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر پوسیدگی‌ دندان‌های قسمت عقب دهان درمان نشود، ممکن است آسیب‌های شدیدی به مینا، عاج و حتی عصب (مغز) این دندان‌ها وارد شود. در چنین مواردی دندان‌های آسیب‌دیده را نمی‌توان با مواد همرنگ دندان پُر کرد، بلکه باید حتماً از روکش‌هایی از جنس استیل ضد زنگ برای بازسازی و ترمیم آن‌ها استفاده کرد. این روکش‌های نقره‌ای رنگ که مطابق با شکل دندان کودک ساخته می‌شود، بر روی دندان‌های شیری کودک چسبانده می‌شود تا از آسیب‌دیدگی بیشتر این دندان‌ها جلوگیری کند تا زمان طبیعی افتادن آنها فرا برسد.

2- پر کردن با مواد همرنگ دندان

از روش پر کردن با مواد همرنگ دندان برای ترمیم دندان‌ های جلو یا عقب دهان و یا هر قسمتی که از نظر زیبایی ظاهری اهمیت داشته باشد، استفاده می‌شود. کامپوزیت‌ دندان نیز برای ترمیم دندان‌های شکسته یا قسمت‌های پوسیده دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. رنگ مواد کامپوزیتی به گونه‌ای تنظیم می‌شود که حداکثر نزدیکی را با رنگ طبیعی دندان‌ها داشته باشد.

3-درمان ارتودنسی پیشگیری

برای بررسی وضعیت رشد دهان و دندان کودک شما هیچ گاه زود نیست. متخصص دندانپزشک کودکان می‌تواند هر گونه مشکل یا ناهنجاری از قبیل شلوغی، بی‌نظمی یا کجی دندان‌ها و یا مشکلات فک را خیلی زود تشخیص بدهد و درمان‌ها و مداخلات لازم را برای هدایت دندان‌ها در همان زمان در آمدن و رشد اولیه آن‌ها انجام دهد. ارتودنسی پیشگیری می‌تواند از بروز مشکلات شدیدتر و نیاز به استفاده از درمان‌های پیچیده‌تر در آینده جلوگیری کند.

4- کشیدن دندان

کشیدن دندان فقط به عنوان آخرین گزینه در مواردی که شدت آسیب‌دیدگی دندان خیلی زیاد باشد، استفاده می‌شود. اگر یکی از دندان‌های آسیاب شیری کودک کشیده شود، در جای خالی آن یک نگهدارنده قرار داده می‌شود.

5- عصب‌کشی    

عصب‌کشی دندان روشی برای درمان عفونت اعصاب و رگ‌های خونی در مغز دندان است. این عمل معمولاً به دو دلیل برای کودکان لازم می‌شود: یکی به خاطر پوسیدگی شدید دندان (خرابی دندان) و دیگری به خاطر مصدومیت یا شکستگی دندان‌ها.

6-کشیدن دندان

کشیدن دندان فقط به عنوان آخرین گزینه در مواردی که شدت آسیب‌دیدگی دندان خیلی زیاد باشد، استفاده می‌شود. اگر یکی از دندان‌های آسیاب شیری کودک کشیده شود، در جای خالی آن یک نگهدارنده قرار داده می‌شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر پیرامون دندانپزشکی کودکان اینجا کلیک کنید.

منبع : کلینیک دندانپزشکی جنت آباد

روش های جراحی زیبایی لثه چه هستند ؟

 برای یک طرح لبخند لثه ای، یا خط لثه ناهموار و نازیبا، راه حلی هست؟

آیا با لیزر می توان مشکل لبخند لثه ای رو درمان کرد؟

آیا جراحی زیبایی لثه با لیزر انجام میشه؟

زمانی که نیاز به مراجعه نزد یک جراح لثه باشه، از روش جراحی زیبایی لثه با لیزر یک روش آرام و ایمن استفاده میشه.

از این جراحی برای تغییر ظاهر لبخند بیمار به کار گرفته می شه.

لبخندهای لثه ای یا خط لبخندهای ناهموار، ممکنه سریعا و راحت با لیرز دندانپزشکی درمان شوند.

تحلیل لثه هم به راحتی و بدون مشکلی با روش های غیر جراحی درمان می شود.

برخی از این مشکلات رو متخصص می تواند انجام دهد.

بیشتر کردن طول تاج دندان برای لبخندهای لثه ای یا دندان های کوتاه :

اولین جراحی تعلق می گیره به دندان ها یا لبخندهای لثه ای که خیلی کوتاه به نظر می رسند و به راحتی تنها در یک جلسه ویزیت با لیزر درمان می شوند.

بافت اضافی لثه برداشته می شود و گاها استخوان فک اضافی، به خاطر اینکه بیش از اندازه طبیعی دندان بیرون زده.

ری کانتور لثه برای هموار کردن خط لثه :

از برخی روش های مشابه به عنوان افزایش طول تاج استفاده میشه.

در این روش جراحی لثه بافت لثه برداشته میشه و بافت استخوانی اطراف آن شکل داده میشه که هماهنگ تر و متوازن تر به نظر میرسه.

ری کانتور لثه همچنین به عنوان بخشی از آمادگی برای جایگذاری پرسلین ونیر ها انجام میشه.

روش های درمانی غیر جراحی برای تحلیل لثه :

تحلیل لثه یا جینجیوال، یک مشکلی است که در آن ریشه های دندان بیرون زده.

به خاطر مشکلات زیبایی لثه، تحلیل لثه هم یک یاز اولین علائم بیماری لثه می باشد.

در نتیجه از یک روش غیر جراحی زیبایی لثه استفاده میشه و به طور جزیی از متدهای از تهاجمی برای پیوند بافت لثه برای پوشش ریشه های بیرون زده استفاده میشه.

بستن فاصله بین دندان ها :

فاصله ای بین دندان های جلویی می باشد، می تواند به خاطر بخش ضخیمی از بافت لثه که فرنوم نام دارد باشد.

فرنوم طبیعتا بالای خط لثه می نشیند، اما در برخی موارد روی پایینی ها هم می نشیند و دندان ها جلویی رو هل می دهد.

روش فرنکتومی هم جز روش های جراحی زیبایی لثه ست.

برای برداشتن این بافت انجام میشه و در نتیجه فاصله بین دندان ها بسته میشه.

فرنکتومی برای بیمارانی که پیچش زبان دارند :

همچنین این روش جراحی برای برداشتن فرنوم زیر زبان انجام میشه، زمانیست که این پیچش برای گفتار و یا حرکات زبان مشکل ایجاد می کنه.

درمان لثه های متورم یا بزرگ شده :

همچنین لثه هایی که بزرگ و متورم می شوند، درمان می شوند.

معمولا در بیمارانی که یکسری دارو مصرف می کنند، مثلا داروهای فشار خون، رخ می ده.

در نتیجه لثه ها تغییر شکل داده می شوند و ظاهرشان طبیعی تر میشه و تمیز کردنشون راحت تر.

منبع

صفحه قبل 1 ... 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 صفحه بعد
<-blogads->