درمان آفت دهان چیست؟

 خبر خوب این است که درد و ناراحتی آفت دهان را می توان با درمان های نسخه ای و غیر نسخه ای و حتی داروهای خانگی که به راحتی در دسترس هستند کاهش داد.

در ساده ترین حالت زخم های جزئی بدون مداخله بهبود می یابند و ناپدید می شوند. در موارد دیگر نیز تمرکز بیشتر بر روی برطرف کردن یا کاهش علائم است تا درمان قطعی. به عنوان مثال سعی می شود که التهاب کاهش یابد و یا از بروز علائم ثانویه پیشگیری شود. در هر صورت درمان آفت دهان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • دهانشویه های استروئیدی
  • بی حس کننده های موضعی
  • پمادهای ضدعفونی کننده یا شستشو دهنده
  • یا مکمل های غذایی

درمان های پزشکی در موارد شدید تر

موارد شدیدتر یا مداوم زخم آفت دهان باید توسط پزشک یا دندانپزشک بررسی شود تا شرایط به طور کامل ارزیابی شود. در این موارد ممکن است درمان ها یا روش های زیر جهت تسکین علائم آفت دهان بکار گرفته شود:

چه عفونت باکتریایی وجود داشته باشد یا نداشته باشد، ممکن است برایتان آنتی بیوتیک تجویز شود تا التهاب یا تحریک بافت به دنبال التهاب به حداقل برسد.

ممکن است برای تسکین درد و تحریکات بافتی داروی مسکن موضعی تجویز شود.

گاهی اوقات فعال و حساس بودن بیش از حد سیستم ایمنی باعث زخم آفت می شود بنابراین تجویز داروهای موضعی سرکوب کننده سیستم ایمنی مانند کورتون ممکن است به درمان آن کمک کنند.

در موارد مخصوصاً شدیدتر یا عودکننده باید به یک کلینیک دندانپزشکی مراجعه شود که ممکن است داروهای سیستمیک را به جای داروهای موضعی (موضعی) در نظر بگیرد.

بیشتر بخوانید : بلیچینگ دندان

درمان های خانگی آفت دهان

  • درمان خانگی زیر را می توان سه یا چهار بار در روز دنبال کرد:
  • دهان خود را با آب ولرم و نمک یا دهانشویه های غیرالکلی شستشو دهید.
  • به طور مشابه مخلوطی از یک واحد پراکسید هیدروژن و یک واحد آب درست کنید تا دهان خود را با آن شستشو دهید
  • مقدار کمی منیزیوم هیدروکسید را روی زخم بمالید.
  • در صورت درد، داروهای ضد درد بدون نسخه تهیه کنید

چه موقع به پزشک یا دندانپزشک مراجعه کنیم؟

زخم های شایع آفت دهان معمولاً بدون نیاز به درمان پزشکی بهبود می یابند. و همانطور که ذکر شد موارد شدیدتر یا مکرر با روش های ممکن است کاهش یابد ، اگرچه اینها زخم را به صورت قطعی درمان نمی کنند.

اگر هر یک از موارد زیر را پس از روش های خانگی یا درمان های رایج تجربه کردید به دندانپزشک یا پزشک مراجعه کنید:

  • اگر بیش از 2 هفته بهبودی حاصل نشد.
  • اگر آفت دهان بدتر شد (مخصوصا به دنبال درمان خانگی)
  • اگه بیش از 2 یا 3 بار در سال زخم شکل گرفت یا عود کرد
  • اگر با علائم دیگری مانند تب ، اسهال ، سردرد یا بثورات پوستی همراه است.
  • اگر فکر می کنید که آفت علامت و شنانه یک بیماری دیگر است

چگونه می توان از زخم های شانکر جلوگیری کرد؟

بیشتر اوقات علت آفت دهان ناشناخته است. تا وقتی ندانید که چه عواملی باعث بروز این زخم ها می شوند ، نمی توانید از بروزشان جلوگیری کنید. اما اگر متوجه شویم که چه عواملی باعث بروز آفت می شوند، می توانیم به راحتی از بروز و شکل گیری آن ها پیشگیری کنیم.

بیشتر بخوانید :

مکیدن انگشت دست و پا در کودکان

 بسیاری از کودکان عادت به مکیدن انگشت شست دست و پای خود دارند و در بیشتر این کودکان این عادت قبل از دوسالگی خود به خود برطرف می‌شود اگر این عادت طولانی شد حتما باید به دندانپزشک مراجعه کرد تا راهکارهایی برای این مشکل ارائه دهد تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری شود.

به دهان بردن انگشت شست و مکیدن آن عادت طبیعی تمام کودکان است که تا سال‌ها نیز ترک نمی‌شود. مکیدن انگشت شست واکنشی طبیعی در کودکان است که ممکن است سودمند یا مضر باشد. مکیدن انگشت شست یا دیگر انگشتان دست و پا و مکیدن پستانک یا اشیاء دیگر احساس امنیت یا شادی به نوزادان می‌دهد و کمک می‌کند تا جهان پیرامون خود را بهتر بشناسند. خردسالان با مکیدن خود را آرام می‌کنند و به خواب شیرین فرو می‌روند. اکثر نوزادان این عادت بی‌ضرر را قبل از دو سالگی بدون هیچ نگرانی یا مداخله‌ای کنار می‌گذارند، در این بین عادت مکیدن آنقدر در برخی کودکان شدید یا پرتکرار می‌شود که به یک مشکل دندانی و اجتماعی تبدیل می‌شود.

بیشتر بخوانید : دندانپزشکی بارداری

دلیل مکیدن انگشت در کودکان

نوزادان واکنش‌های مکیدن طبیعی‌ دارند که باعث می‌شود کودک انگشت شست یا هر یک از انگشتان را وارد دهان کند، این واکنش گاهی حتی پیش از تولد شروع می‌شود. از آنجایی که عادت مکیدن احساس امنیت و آرامش به کودک می‌دهد، در نهایت به عادتی تبدیل می‌شود که کودک برای آرام کردن یا به خواب رفتن به آن روی می‌آورد.

آسیب دیدن دندان‌ها در اثر مکیدن انگشت شست و پستانک

مکیدن انگشت شست و پستانک می‌تواند به دندان‌ها آسیب می‌زند. در ادامه بعضی از عوارض ناشی از مکیدن طولانی مدت پستانک یا انگشت شست را بررسی می‌کنیم.

اختلال فک

پستانک در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف وجود دارد که اکثر آن‌ها مناسب نگه داشتن در دهان نیستند. بنابراین میکدن پستانک یا انگشت شست به مرور باعث بروز اختلال در فک‌های در حال رشد می‌شود.

پوسیدگی دندان

بسیاری از والدین سعی می‌کنند تا فرزندشان را با آغشته کردن پستانک به عسل یا خوراکی شیرین دیگری آرام کنند. باکتری‌های دهان از مواد قندی تغذیه می‌کنند و اسیدهای مخربی را تولید می‌کنند. این اسیدها به مینای دندان حمله می‌کنند و در نتیجه دندان کودک دچار پوسیدگی یا کرم خوردگی می‌شود.

کج شدن دندان            

دندان در حال رشد به دلیل مکیدن انگشت شست و پستانک کج می‌شود و ظاهر نازیبایی پیدا می‌کند. به علاوه مکیدن انگشت شست و پستانک در سنین بالاتر احتمال نیاز به ارتودنسی دندان را افزایش می‌دهد.

روش‌های دندانپزشکی برای ترک عادت مکیدن انگشت

گارد شست

گارد (محافظ) انگشت شست به کودکانی توصیه می‌شود که می‌خواهند عادت مکیدن انگشت شست را ترک کنند، اما ترک عادت برایشان دشوار است. این وسیله برای کودکان 3 تا 12 ساله مناسب است، بستن آن راحت است و کودک می‌تواند 24 ساعته از آن استفاده کند. گارد شست بدون ایجاد محدودیت برای بازی کردن یا استفاده از دست به تدریج باعث می‌شود که کودک این عادت را کنار بگذارد.

بریس ثابت سقف دهان

برای ترک عادت مکیدن انگشت از وسایل مخصوصی مانند بریس ثابت سقف دهان یا وسایل متحرک استفاده می‌شود. بریس ثابت سقف دهان وسیله فلزی کوچکی است که داخل دهان گذاشته می‌شود و به دندان‌های بالا متصل می‌گردد، البته استفاده از آن هنگام خوابیدن توصیه نمی‌شود. سیم‌های نیم دایره‌ای این وسیله مانع از رسیدن انگشت به لثه‌های پشت دندان‌های جلو می‌شود. با جلوگیری از این تماس کودک دیگر لذتی از مکیدن انگشت نمی‌برد و در نتیجه دیگر دلیلی برای ادامه دادن به این کار ندارد. در واقع این دستگاه غالباً در همان روز اول موثر واقع می‌شود.

منبع : کلینیک دندانپزشکی کودکان

رفرنس کلینیک دندانپزشکی جنت اباد

هنگام شکستن براکت ارتودنسی باید چکار کنیم؟

به طور کلی زمان شل شدن براکت ها یا افتادن آن ها مجموعه اقدامات زیر را در نظر داشته باشید تا بتوانید در کوتاهترین مان ممکن آن را تعمیر یا تعویض کنید. با اینکار مدت زمان ارتودنسی افزایش پیدا نخواهد کرد. مهم ترین مراحل حین شکستن براکت های ارتودنسی عبارتند از:

اول: آرام و ریلکس باشید!

اولین چیزی که باید بدانید این است که اغلب اوقاتی که براکت می شکند یا شل می شود هیچ مورد اورژانسی و فوری در کار نیست و شما هم اولین نفری نیستید که با این مشکل مواجه میشوید و قطعا آخرین نفر هم نخواهید بود. حتی در طول دوره درمان ممکن است باز هم با این مشکل روبرو شوید پس آرام باشید. حتی اگر ارتودنسی لینگوال یا دیمون انجام داده اید باز هم باید در وهله اول آرامش خود را حفظ کرده  و آرام باشید زیرا اصلاح، تعمیر یا تعویض براکت به راحتی توسط متخصص ارتودنسی انجام داده میشود.

بعد از حفظ آرامش مراقب باشید که براکت ارتودنسی شکسته شده را به هیچ عنوان قورت ندهید یا سعی نکیند که براکت شل شده را با زور و اعمال نیرو بز روی دندان باز کنید.

دوم: میزان آسیب را ارزیابی کنید

خیلی با دقت و توجه زیاد به براکت نگاهی بیندازید و ببینید که دقیقا چه بلایی سر براکت آمده است. آیا فقط شل شده یا شکسته شده؟ اگر سیم ارتودنسی مشکلی ندارد و سرجایش است آن را دستکاری نکنید. سیم را به آرامی از داخل براکت به عقب برانید.

اگر براکت شکسته و احتمال میدهید که به لثه یا زبان شما آسیب می رساند واکس یا موم ارتودنسی را برداشته و مقداری از آن را به دور براکت و بخش تیز آن بزنید تا بتوانید به موقع خود را به متخصص ارتودنسی برسانید. اگر براکت کاملاً شل شده است و ممکن است خود به خود بیافتد آن را خودتان بردارید و تا موقع مراجعه به مطب ارتودنتیست خود آن را در یک جای مشخص نگهداری کنید.

سوم: همه براکت ها و سیم ارتودنسی را چک کنید

همانطور که در بخش قبل گفتیم، اگر سیم همچنان به براکت وصل شده بود ، آن را به آرامی به عقب برگردانید و با موم ارتودنسی ایمن کنید. اما اگر سیم نیز پاره شده و بیرون زده یا دراز است سیم را از جایی که دراز شده در فاصله کمی از دندان کات کنید. سپس سر تیز یا برآمده سیم را با موم بپوشانید.

چهارم: با متخصص ارتودنسی خود تماس بگیرید و یک وقت ملاقات بگیرید

بلافاصله بعد از ایمن کردن براکت شل شده ارتودنسی یا شکسته شده با متخصص ارتودنسی خود تماس بگیرید و جزئیات آسیب وارد شده را به او بگویید تا او یک قرار ملاقات برای شما در نظر بگیرد. اگر براکت شکسته شده باشد و یا سیم همراه با آن شل شده باشد یک وضعیت اورژانسی است و باید در نزدیک ترن فرصت ممکن به مطب متخصص بروید اگر نه برای رفتن به مطب عجله نکنید.

بیشتر بخوانید :

درمان عفونت دندان چیست؟

 عفونت های دندانی هنگامی رخ می دهند که باکتری ها به پالپ (ناحیه نرم داخل دندان شما) حمله کرده و به بافت های اطراف سرایت می کنند. این معضل می تواند به دلیل اقدامات دندانپزشکی، وارد شدن ضربه به دندان یا پوسیدگی دندان باشد. این عفونت از دندان یا ساختارهای پشتیبانی کننده آن منشأ می گیرد و سپس به بافتهای اطراف آن سرایت می کند

بسته به این که عفونت شما در چه سطحی است و چگونه ایجاد شده روش های درمانی مختلفی برای برطرف کردن آن وجود دارد. روش درمانی مختلف برای برطرف کردیم این مشکل عبارتند از:

تخلیه آبسه

اگر آبسه دندان باعث شکل گیری عفونت دندان شده باشد، روش قطعی درمان می تواند مدیریت آبسه باشد. برای درمان آبسه دندان نیز تخلیه بهترین روش است. طی این فرآیند یک برش کوچک روی آبسه زده می شود و پس از خروج کامل محتویات داخل آبسه، با سرم شستشو استریل، تمیز و شسته می شود.

بیشتر بخوانید :

عصب کشی دندان

به عصب کشی دندان روت کانال تراپی یا درمان ریشه هم گفته می شود. اگر عفونت دندان گسترش یافته باشد فرآیند عصب کشی می تواند برای درمان عفونت و نجات دندان انجام شود. در این روش یک سوراخ کوچک از طریق سطح جونده در دندان ایجاد می شود پالپ دندان برداشته می شود. در صورت وجود آبسه تخلیه می شود و کانال های ریشه پر می شوند. پس از پر شدن ریشه ها، دندان ترمی یا روکش می شود.

تجویز آنتی بیوتیک

اگر عفونت دندان شما در حال سرایت به سایت بخش های دهانی و بافت های مجاور باشد دندانپزشک ممکن است برای جلوگیری از افزایش عفونت آنتی بیوتیک تجویز کند.

لازم به ذکر است که اگر پس از گذشت یک مدت زمان عفونت دندان شما درمان نشده و اگر تب یا تورم دارید یا در تنفس یا بلع مشکل دارید، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. به احتمال زیاد اکنون عفونت شما به سایر قسمت های بدن مانند استخوان فک و نواحی اطراف آن سرایت کرده است و عدم درمان میتواند برایتان دردسرساز شود.

منبع : دنیا دنتال

همه چیز در رابطه با ایمپلنت دندان اما خلاصه و مختصر

 جایگزین کردن یک و یا تعدادی از دندانها بدون درگیر کردن دندانهای مجاور

می توان ازایمپلنت دندان به عنوان پایه بریج در انتهای قوس دندانی استفاده کرد تا دیگر مجبور نباشید از پروتز متحرک استفاده کنید

و در مواردی که کل دندانها را نداشته باشید و امکان استفاده از تعداد زیاد ایمپلنت موجود نباشد، می توان با قرار دادن ایمپلنت از آنها به عنوان پایه دست دندان استفاده کرد تا دیگر دست دندان شما در دهانتان جابه جا نشود و احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

مزایای استفاده از ایمپلنت نسبت به دست دندان متحرک و یا پروتز ثابت (بریج)

ازهر زاویه ای که شما به این موضوع بنگرید، ایمپلنت دندانی بهترین انتخاب برای جایگزینی دندانهای از دست رفته شما است.

بیشتر بخوانید :

لمینت دندان چیه ؟

زیبایی : ایمپلنت کاملا شبیه دندان خودتان خواهد بود و از آنجائیکه با استخوان فک درگیر می شود، مانع از تحلیل استخوان و لثه می شود که در سایه روشهای قبلی ( دست دندان و یا بریج) از عوارض این درمان ها می باشد. به هر حال کسی متوجه نخواهد شد که شما یک دندان جایگزین برای اصلاح طرح لبخند دارید.

حفظ ساختمان دندانهای مجاور: در این روش دندانهای مجاور تراشیده نمی شوند و دچار پوسیدگی های بعدی نخواهند شد.

اعتماد به نفس : به طور یقین با استفاده از ایمپلنت دندانی احساس بهتری نسبت به خود، خنده و صحبت کردنتان دارید.

قابل اعتماد : درصد موفقیت ایمپلنت های دندانی بسیار بالا است، و بهترین انتخاب برای جایگزینی دندان از دست رفته شما است. و بر خلاف ادعاهای خلاف واقع گذشته در این رابطه، درصد موفقیت ایمپلنت دندانی نسبت به سایر روشهای جایگزینی دندان، بسیار بالاتر است و از آنجا که بدنه ایمپلنت دندانی از تایتانیوم خالص ساخته می شود، واکنشی بصورت رد پیوند وجود نخواهد داشت.

منبع : کلینیک دندانپزشکی جنت اباد

آیا همزمان با ارتودنسی می توان عصب کشی دندان انجام داد؟

 گاهی اوقات دندان سالم است و در وضعیتی کاملا سالم وارد دوره درمان ارتودنسی می شود اما ممکن است دندان بر اثر تروما، آسیب دیدگی و یا پوسیدگی دچار عفونت شود. در چنین مواردی که دستگاه های ارتودنسی به دندان ها متصل است آیا می توان درمان ریشه انجام داد؟ آیا چنین چیزی امکانپذیر است؟

عفونت دندان یکی از اورژانس های دندانپزشکی است و در هر زمانی باید در اولین فرصت ممکن به آن رسیدگی شود. چنانچه در طول درمان ارتودنسی نیاز به درمان ریشه دندان یا همان عصب کشی دندان داشته باشید باید حتما اینکار را انجام دهید.

چرا حتی با وجود ارتودنسی باید درمان ریشه دندان را انجام داد؟

اولا که اگر چنین نشود ممکن است درد زیادی را تحمل کنید و با گسترش عفونت دندان خود را کاملا از دست دهید و یا حتی عفونت تبدیل به آبسه دندان، کیست و یا حتی عفونت استخوان شود.

در ثانی دستگاه های ارتودنسی هیچ مانعی در مسیر درمان ریشه دندان ایجاد نمی کنند. بریس ارتودنسی ثابت به جلوی دندان ها متصل می شود این درحالی است که برای عصب کشی از سطوح جونده وارد به ریشه دندان دسترسی پیدا می کنند.

ارتودنسی هیچ مانعی بر سر راه عصب کشی دندان نیست و حتی اگر لازم باشد هم بریس های را از روی دندان ها بر میدارند تا عصب کشی بدون دردسر انجام شود. اما بریس های برداشته شده را پس از التیام کامل دندان دوباره به دندان ها متصل می کنند.

آیا با هر نوع روش ارتودنسی می توانیم دندانمان را عصب کشی کنیم؟

بله فرقی نمی کند شما کدام روش ارتودنسی (شامل ارتودنسی متحرک و نامرئی یا ثابت) را داشته باشید در هر صورت بر حسب ضرورت می توانید درمان ریشه دندان انجام دهید.

منبع : سایت دکتر درویش پور بهترین متخصص ارتودنسی در تهران

گام به گام با مراحل انجام درمان ریشه و عصب کشی دندان

 به طور کلی تمام پروسه روت کانال تراپی و عصب کشی دندان را در 5 مرحله انجام می دهند:

دندان را بی حس می کنند

اولین مرحله درمان کانال ریشه بی حس شدن دندان است. اینکار باعث می شود شما در طول پروسه دردی تجربه نکنید.

دسترسی به پالپ دندان

بعد از بی حس شدن دندان و لثه، دندانپزشک دندان شما را تراش داده تا بتواند به پالپ دندان دسترسی پیدا کند.

برداشتن پالپ آلوده

برداشتن پالپ دندان آلوده مهمترین مرحله درمان کانال ریشه و عصب کشی دندان است.

برای انجام این کار، متخصص شما با دقت تمام بافت نرم را از درون ریشه ها برداشته و سپس کانال ها را با استفاده از ابزارهای کوچک، تمیز کرده و شکل می دهد. سپس یک مایع شستشو دهنده دارویی را در کانال ریشه قرار می دهد تا ماتال ها ضد عفونی شده و تمام باکتری های داخل آن از بین بروند.

ترمیم موقت دندان

پس از شکل دهی و تمیز کردن کانال ها، داخل ریشه مهر و موم می شود و به صورت موقت دندان با کمک مواد پر کننده دندان یا روکش موقت دندان ترمیم می شود.

ترمیم نهایی دندان

مواد پر کننده یا روکش موقت دندان برای اطمینان گذاشته می شوند. بعد از اینکه عفونت دندان کاملا از بین رفت و داخل کانال ترمیم شد، روکش دائمی یا مواد پر کننده دندان به جای روکش و مواد پر کننده موقت جایگزین می شوند.

بیشتر بخوانید : هزینه بلیچینگ دندان

هزینه عصب کشی دندان چقدر است؟

هزینه روت کانال تراپی در سال 99 به ازای هر دندان 175 تا 265 هزار تومان است. هزینه عصب کشی مجدد یا درمان ریشه مجدد نیز265 تا 393 هزار تومان است.

هزینه عصب کشی دندان از هزینه کشیدن دندان بالاتر است اما ارزشش را دارد. زیرا با کشیدن دندان، شما به طور کامل دندان آسیب دیده را از دهان بیرون می آورید اما با عصب کشی بافت آلوده از بین میرود و دندان برای بقای بیشتر ترمیم می شود.

هزینه کشیدن دندان در نهایت برای شما گران تمام می شود زیرا لاجرم نیاز دارید که جای خالی دندان را با روش هایی مانند ایمپلنت دندان، بریج دندان و یا دندان مصنوعی پر کنید که بسبار هزینه بر هستند. بنابراین هزینه درمان ریشه دندان یا عصب کشی به مراتب به صرفه تر و کمتر از کشیدن دندان خواهد بود.

 

شرح مراحل عمل جراحی کاشت ایمپلنت دندان

 روش جراحی بسته به نوع ایمپلنت کاشته شده و همچنین وضعیت بیمار ممکن است متفاوت باشد. بنابراین نمی توان گفت که برای مثال 10 مرحله برای این عمل وجود دارد. با این حال در همه تکنیک های موجود تعدادی مرحله وجود دارد که مشترک هستند. این مراحل در ادامه توضیح داده شده اند.

1. برنامه ریزی برای شروع درمان

اولین مرحله از مراحل ایمپلنت دندان مراجعه به یک متخصص و جراح است. معاینه فیزیکی دندان ها و بررسی وضعیت سلامت شخص همراه با گرفتن تصاویر رادیولوژی از مهمترین اقداماتی است که در این مرحله انجام می شود.

2. آماده شدن برای جراحی

معاینات اولیه به دندانپزشک شما این امکان را می دهد تا تشخیص دهد که آیا شما به درمان های اضافی مانند پیوند استخوان نیاز دارید یا خیر. بسته به مقدار توده استخوانی مورد نیاز، پیوند استخوان می تواند همزمان با جراحی ایمپلنت یا در یک جلسه جداگانه انجام شود.

3. کاشت ایمپلنت ها

این مرحله بسته به تعداد ایمپلنت مورد نیاز و پیچیدگی شرایط فرد می تواند در هر بیمار متفاوت باشد. به طور معمول، این مرحله از کاشت می تواند بین 1-6 ساعت طول بکشد. به شما بی حسی موضعی داده می شود تا ناحیه دهانتان کاملا بیحس شود. برای اتصال ایمپلنت ها به استخوان فک، بافت لثه باز شده و ناحیه استخوانی که قرار است ایمپلنت در آن قرار گیرد در معرض دید قرار می گیرد. سپس دندانپزشک متخصص از یک مته مخصوص برای ایجاد فضای کاشت استفاده می کند و سپس پایه ایمپلنت را در استخوان فک قرار می دهد. سپس لثه ها بخیه میکند.

بیشتر بخوانید :

4. مرحله ریکاوری و دوره نقاهت

پس از اتمام مراحل عمل، مرحله بعدی دوره نقاهت ایمپلنت دندان خواهد بود. پایه ایمپلنت کاشته شه در استخوان باید طی یک بازه زمانی توسط بافت استخوانی احاطه شود یا به اصطلاح استخوان با آن جوش بخورد. دوره بهبودی چیزی بین 4 تا 6 ماه طول خواهد کشید.

5. اتصال اباتمنت و روکش دندان

هنگامی که لثه شما بهبود پیدا کند، دندانپزشک شما، اباتمنت را به پایه ایمپلنت (همان پیچ داخل استخوان) متصل می کند. سپس یک روکش دندانی موقت روی اباتمنت سوار میکند. این روکش مخصوص شما نیست و پس از اینکه یک روکش دندان منحصر به فرد برای شما ساخته شود، روکش موقت نیز برداشته میشود. فرآیند آماده شدن و اتصال روکش ایمپلنت شما به طور معمول حدود 4-10 روز طول می کشد.

6. مراقبت های پس از درمان

معمولاً برخی از افراد کبودی ها و تورم بافت را به دنبال عمل جراحی کاشت دندان با ایمپلنت تجربه می کنند. این وضعیت معمولاً یک عارضه جانبی کوتاه مدت است و موفقیت طولانی مدت کاشت جدید شما متکی به رعایت بهداشت دهان و دندان است. شما باید بهداشت دهان و دندان خود را بیشتر رعایت کنید و هر 6 ماه یکبار برای بررسی سلامت ایمپلنت به دندانپزشک یا متخصص خودتان مراجعه کنید.

منبع : کلینیک دندانپزشکی جنت آباد

 

آیا بیمه خدمات دندانپزشکی را تحت پوشش قرار میدهد؟

 به طور کلی بیمه های سلامت به ندرت خدمات دندانپزشی را تحت پوشش قرار میدهند و تنها در مواردی که درمان روی برطرف کردن مشکل خاص و پزشکی تمرکز داشته باشد حاظر به برگرداندن هزینه ها خواهد بود. با این حال برخی از پروسه ها میتواند تحت پوشش بیمه باشند. در واقع اگر میخواهید به دنبال زنده کردن هزینه ارتودنسی و سایر تعرفه های دندانپزشکی باشید بهتر است به فکر بیمه تکمیلی باشید. یعنی بیمه دندانپزشکی را باید در خدمات بیمه های تکمیلی جستجو کنید.

نحوه کاهش هزینه ارتودنسی و سایر خدمات دندانپزشکی با بیمه تکمیلی چگونه است؟

شما به دو صورت میتوانید اقدام به کاهش هزینه ارتودنسی با بیمه کنید. اول میتوانید به شرکت های بیمه که با مراکز، کلینیک ها و مراکز دندانپزشکی قرار دارند مراجعه کنید و هزینه ای برای خدمات دندانپزشکی به صورت ماهانه یا سالانه پرداخت کنید. سپس به مراکز طرف قرارداد مراجعه کنید و مستقیما هزینه ارتودنسی با بیمه را کاهش دهید.

یا اینکه میتوانید با مراجعه به مطب یک کلینیک یا مطببهترین متخصص ارتودنسی کارهای درمان را شروع کنید و سپس با گرفتن برگه درمان به شرکت بیمه ای که خود را برای خدمات دندانپزشکی بیمه کرده اید مراجعه کرده و بخشی از هزینه ها را برگردانید. البته در نظر داشته باشید که این نوع بیمه های تکمیلی نیز مانند بیمه تامین اجتماعی هزینه های پروسه های زیبایی مانند ایمپلنت دندان، لمینت و سایر ونیر ها را تحت پوشش ندارد و در موارد بسیار خاصی ارتودنسی را نیز پوشش میدهد.

محدودیت های سنی برای بیمه ارتودنسی

برخی از شرکت هایی که کارت خدمات دندانپزشکی ارائه میدهند برای ارتودنسی شرایطی را درج کرده اند. برای مثال سن و سال یکی از این شرایط است. از شرکتی که کارتش را تهیه میکنید بپرسید که محدودیت سنی خدمات بیمه ای آن ها چگونه است.

بیمه های تکیمیلی کارفرمای شما چیست؟

برخی از کارفرمایان کارکنان و کارمندان شرکت ها یا ادارات خود را علاوه بر بیمه های معمولی تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار میدهند. از شرکت بیمه تکمیلی کارفرمای خودتان بپرسید که آیا هزینه ارتودنسی دندان با بیمه را تقبل میکنند یا خیر. البته خیلی کم پیش می آید هزینه ها برایتان کاهش پیدا کند. با این حال تلاش خود را انجام دهید.

بیمه شخصی دندانپزشکی و ارتودنسی

اگر از طریق کارفرمای خود پوشش ارتودنسی ندارید ، می توانید یک طرح دندانپزشکی فردی یا پوشش ارتودنسی خریداری کنید. این برنامه ها از از طریق شرکت های مختلفی موجود است و از یک ارائه دهنده تا ارائه دهنده دیگر آن متفاوت خواهد بود.

اگرچه ممکن است هزینه ارتودنسی دندان با بیمه های این چنینی کاهش یابد اما باز هم مقدار کاهش هزینه برای شما بسیار کم خواهد بود.

بیشتر بخوانید : ارتودنسی متحرک چیه ؟

توصیه‌های کلی برای خانم‌های بارداری دچار دندان درد:

 دلایل مختلفی وجود دارد که میزان مشکلات دهان و دندان در دوران بارداری برای خانم‌ها افزایش می‌یابد. یکی از علت‌ها، مشکلات لثه ناشی از تغییرات هورمونی در دوران بارداری است، علت‌های دیگر مصرف بیشتر مواد قندی در دوران بارداری، بیماری صبحگاهی و افزایش اسیدیته دهان به دنبال آن، کاهش بهداشت زنان باردار به دلیل خستگی و کم حوصلگی و… هستند. به همین دلیل مراقبت‌های بهداشتی قبل از تصمیم به بارداری برای تمام خانم‌ها توصیه می‌شود.

بر خلاف تصور عامه، خود بارداری به خودی خود منجر به از دست رفتن دندان‌ها نمی‌شود و با مراقبت‌های قبل و حین بارداری می‌توان از مشکلات دهان و دندان در دوران بارداری جلوگیری کرد.

بیشتر بخوانید :

– از درمان کانال ریش (عصب کشی) در دوران بارداری نترسید. در مراجعه به برخی از همکاران ما ممکن است آن‌ها به دلیل محافظه کاری بیش از حد (که دلیل آن هم باورهای غلط بیماران است) از ارائه درمان برای شما خودداری کنند. اما همکاران و مراکز دیگری هستند که حتما درمان مورد نیاز شما را ارائه می‌دهند. در ‌‌نهایت در فقدان همه این‌ها یک متخصص درمان ریشه مطمئنن درمان شما را انجام خواهد داد.

– سعی نکنید که با مصرف طولانی مدت دارو‌های مختلف، درد را تحمل کنید. دارو‌ها احتمالا زیان‌های بیشتری متوجه خود شما و بالطبع فرزند آینده شما خواهند کرد. سه ماهه دوم بارداری بهترین زمان برای مراجعه به دندان‌پزشکی است ولی هر زمانی که درد داشتید کنترل درد شما با درمان‌های معمول دندان‌پزشکی قابل انجام است.

– قبل از مراجعه به دندانپزشک بارداری  می‌توانید با پزشک معالجی که در دوران بارداری تحت نظر او هستید (مثلا متخصص زنان و زایمان) مشورت کرده و توضیحات مکتوب او را برای آغاز درمان دندان‌پزشکی بگیرید.

– عوامل بسیاری وجود دارند که خدای ناکرده موجب بروز مشکلات برای جنین، نقص جنین، سقط و بروز مشکلات پزشکی برای خانم‌های باردار می‌شوند. هیچ کدام از این عوامل از نظر علمی ربطی به درمان‌های استاندارد دندان‌پزشکی ندارند. مواردی بوده است که افرادی به دلیل ازدواج فامیلی و ژنتیک، مصرف داروهای شیمیایی و… نوزادشان با نقایصی به دنیا آمده است و از سر ناآگاهی به دنبال شکایت از دندان‌پزشک خود رفته‌اند. چنین شکایت‌هایی هرگز به نتیجه نرسیده است اما دندان‌پزشکان را نسبت به ارائه درمان به خانم‌های باردار محتاط‌‌تر کرده است. اصلاح چنین ناآگاهی‌هایی در جامعه در گرو همکاری مشترک بیماران و دندان‌پزشکان است.

منبع : کلینیک دندانپزشکی جنت اباد

صفحه قبل 1 ... 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 صفحه بعد
<-blogads->