سوالات متداول دندانپزشکی دوران بارداری

 آیا دندانپزشکی در دوران بارداری مضر است؟

دندانپزشکی در دوران بارداری بهتر است زیر نظر متخصص دندانپزشکی صورت بگیرد، در حالت کلی دئران بارداری مراقبت های ویژه خود را می طلبد و همچنین زمان مناسب مراجعه به دندانپزشک از ماه سوم بارداری به بعد است.

دندانپزشکی در ماه سوم بارداری می تواند خطرناک باشد؟

در سه ماهه اول بارداری با توجه به شرایط خاص مادر و جنین بهتر است حتما از قبل به یک کلینیک دندانپزشکی بارداری معتبر مراجعه و حتما مشاوره بگیرید.

عکس رادیولوژی از دندان می تواند در دوران بارداری خطرناک باشد؟

در حالت کلی می تواند خطرناک باشد، اما دندانپزشکان با توجه به بارداری پوشش محافظی را برای عدم آسیب احتمالی جنین قرار می دهند. بنابراین لازم است حتما دندانپزشک خود را در جریان بارداری خود بگذارید،

آیا استفاده از لیدوکائین در دوران بارداری خطرناک است؟

با توجه به شرایط مادر و جنین بهتر است قبل از مصرف با دندانپزشک مشورت شود.

کشیدن دندان در چه دوره‌ ای از بارداری بهتر است انجام شود؟

کشیدن دندان در هر دوره ‌ای از بارداری انجام می‌ شود؛ اما به توصیه پزشکان، این کار بعد از سه ماه اول بارداری صورت گیرد بهتر است. البته این نکته را فراموش نکنید که در سه ماه بارداری نباید به مدت طولانی بر روی کمر بخوابید. در صورت رخ دادن شرایط اضطراری قبل از سه ماه بارداری، حتماً هنگام مراجعه به پزشک و یا دندانپزشک اطلاع دهید که باردار هستید.

کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی بارداری در تهران را معرفی کنید

کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی بارداری تاج دنتال واقع در جنت آباد غرب تهران، با بهره گیری از بهترین متخصصین دندانپزشکی بارداری در طول شبانه روز آماده خدمت گذاری به هموطنان عزیز است.

نکته : توجه داشته باشید که انجام خدمات دندانپزشکی زیبایی مثل ( اصلاح طرح لبخند ، لمینت یا ایمپلنت دندان و...) بهتر اسا تا پایان دوره بارداری به تعویق بیفتد .

انواع مواد ترمیمی دندان

 هدف از ترمیم دندان  و پر کردن آن این است که بافت پوسیده دندان برداشته شود و حفره ایجاد شده با مواد مخصوص پر شود تا دندان ظاهری طبیعی و عملکردی مناسب داشته باشد. پر کردن دندان برای مواردی صورت می‌گیرد که پوسیدگی دندان خیلی عمیق نبوده و دندانپزشک از استحکام لازم دندان با استفاده از روش درمانی پر کردن مطمعن است. تمام دندان‌ها، چه عقب چه جلو، و تمام سطوح قابلیت این را دارند که با درمان پر کردن دندان ترمیم پیدا کنند.  حتی پوسیدگی دندان جلو را می‌توان با مواد همرنگ دندان ترمیم کرد.

آمالگام در ترمیم و پر کردن دندان

آمالگام یکی از رایج‌ترین مواد پر کننده مخصوص دندان های عقب می‌باشد که  از مواد مختلفی همچون نقره، قلع، روی و مس تشکیل شده است. شرکت‌های مختلف تولید کننده آمالگام دندانی درصدهای مختلفی از نقره، قلع و جیوه، روی و مس را به کار می‌برند که بیشتر آن نقره است. در مقایسه با سایر مواد پر کردنی دندان آمالگام دارای استحکام و دوام بیشتری بوده و همچنین ارزانتر است.

بیشتر بخوانید : ترمیم و زیبایی دندان چیست ؟

کامپوزیت در ترمیم و پرکردن دندان

از این ماده ترمیمی بیشتر برای پر کردن دندان های جلو استفاده می شود که از ماده پلاستیک و ذرات ریز شیشه ساخته شده است. یکی از مزیت‌های مهم کامپوزیت شباهت رنگ آن به رنگ طبیعی دندان ها است.

از دیگر مزیت‌های مواد کامپوزیتی این است که در صورت استفاده از آن لازم نیست بخش سالم دندان تراشیده شود. کامپوزیت بر خلاف فلز دچار خوردگی و تغییر رنگ نمیشود. این نوع ماده پرکردنی انتخاب مناسبی برای دندان‌هایی است که هنگام جویدن غذا فشار کمتری را متحمل می‌شوند و همچنین برای ترمیم پوسیدگی‌های کم بهترین گزینه است.

 سرامیک در ترمیم دندان

سرامیک نسبت به کامپوزیت دندان مقاومت بیشتری دارد. اما به دلیل احتمال شکستگی و قیمت بالا علاقه مندان کمتری به نسبت کامپوزیت دارد.

مواد سرامیکی موادی هستند که بر خلاف مواد کامپوزیتی و مواد آمالگام به دندان چسبانده نمی‌شوند. این مواد در لابراتوارهای دندانپزشکی برای پوشش دهی پوسیدگی‌های دندان تهیه می‌شوند. با استفاده از این مواد روند درمانی ممکن است بیش از یک جلسه به طول انجامد. از نظر ظاهری شبیهه دندان طبیعی بوده و می‌توان ظاهر دندان طبیعی را با این مواد سرامیکی حفظ کرد.

پر کردن دندان با طلا

یکی از مقاوم‌ترین و بادوام‌ترین نوع پرکردگی‌ها پرکردگی با مواد طلایی است و تنها زمانی به کار برده می‌شود که استحکام بالا مد نظر باشد. مواد طلایی اجازه نمی‌دهد آب دهان، باکتری و ذرات غذا در سوراخ ناشی از پوسیدگی نفوذ کنند. استفاده از این مواد، هزینه سنگینی دارد و رنگ زرین آن کاملاً مشخص است.

 

مراحل انجام اصلاح طرح لبخند

 اصلاح طرح لبخند ، با یک جلسه انجام نمی شود و اغلب مواقع فرآیندی چند مرحله ای را شامل می شود. در اصلاح طرح لبخند معمولا یک تیم متخصص دندانپرشکی در فرآیند زیباتر کردن لبخند یا همان لبخند هالیوودی درگیر هستند که شامل دندانپزشک زیبایی ، متخصص بیماری های لثه ، متخصص ارتودنسی یا جراح دهان و متخصص فک و صورت می باشد.

در ادامه به چند مرحله معمول برای اصلاح طرح لبخند می پردازیم؛

البته دقت داشته باشید که هر یک از درمان های زیر ممکن است با توجه به سلامت دهان و دندان مراجعه کننده از فرآیند طراحی و اصلاح طرح لبخند حذف شوند.

معاینه و بررسی دندان های بیمار

 اولین مرحله برای اصلاح طرح لبخند فرآیند معاینه است که شامل تصویر برداری از دندان های پوسیده , معاینه لثه ها , نحوه قرار گرفتن دندان ها در کنار یکدیگر، بررسی مفصل فکی و … که همگی در نحوه درمان موثر هستند.

درمان لثه در صورت نیاز

سلامتی لثه به عنوان پایه دندان ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. وجود هرگونه بیماری در لثه به معنای از دست رفتن دندان ها می باشد. و فرایند اصلاح طرح لبخند را به متخصص بیماری های لثه ارجاع می دهد.

برطرف کردن پوسیدگی های دندانی

در صورت پوسیدگی دندان ابتدا باید درمان و ترمیم دندان های شکسته و پوسیده صورت بگیرد. در غیر این صورت پوسیدگی به تمام دندان سرایت کرده و موجب تخریب کامل دندان می شود. دندان پوسیده با توجه به موقعیت قرار گرفته در دهان ، با کامپوزیت دندان و آمالگام پر می شود.

مرتب کردن دندان ها – ارتودنسی دندان

مرتب کردن مکان قرار گیری دندان ها یکی از مهم ترین بخش های اصلاح طرح لبخند است. دندان های نامرتب در ابتدا باید به طور منظم با استفاده از ارتودنسی دندان در کنار یکدیگر قرار بگیرند. مدت درمان ارتودنسی با توجه به میزان مشکلات دندان های بیمار تعیین می شود و معمولا  چندین ماه طول می کشد.

سفید کردن دندان ها

بعد از انجام مرحله مرتب کردن دندان ها(ارتودنسی دندان) خروج براکت های ارتودنسی ، محل قرار گرفتن بریس ارتودنسی روی دندان ها رنگ دندان را به زرد متمایل می کند و همین موجب کدر شدن دندان های ارتودنسی شده می شود. علاوه بر این دندان های کدر و تیره رنگ نمی توانند لبخند زیبایی را به ارمغان بیاورند.

همچنین دندان‌ها به دلایل مختلف دیگیری مثل مصرف بعضی مواد غذایی و یا استعمال دخانیات  تغییر رنگ داده و تیره و یا لک دار می‌شوند. وقتی لایه رویی دندان یعنی مینای دندان با گذشت زمان از بین برود لایه زرد زیرین آن یعنی دنتین نمایان شده و زیبایی دندان را از بین می‌برد.

یکی از روش‌های موثر برای زیبا سازی دندان‌ها و اصلاح طرح لبخند تغییر رنگ آنها به رنگ سفید است. یکی از این روش‌های سفید کردن دندان‌ها بلیچینگ است. که در طی این روش درمانی، تیر‌گی‌ و رنگدانه‌هایی که با گذشت زمان باعث تغییر رنگ دندان‌ها شده را پاک کرده و در مواردی حتی بد رنگی‌های ژنتیکی دندان را بر طرف کرده و دندان‌هایی سفید و زیبا را به شما هدیه می‌کند.

روکش کردن و ترمیم دندان ها

درمان دندان های تیره با استفاده از روکش های سرامیکی به رنگ دندان انجام می شود. این روکش ها با استفاده از چسب های مخصوص دندانپزشکی بر روی دندان متقاصی اصلاح طرح لبخند، قرار می گیرند تا علاوه بر پوشش دادن رنگ تیره و پوسیده دندان زیبایی لبخند هالیودی را دو چندان کند

منبع : کلینیک دندانپزشکی جنت اباد

انواع روش های ترمیم دندان شکسته

 


ترمیم دندان شکسته با روش های مختلفی قابل انجام است که دندانپزشک تلاش می‌کند با بررسی‌های لازم بهترین راهکار را پیش روی شما بگذارد:

رفع شکستگی در قسمت جلویی دندان با کامپوزیت
شکستگی دندان‌های جلویی بسیار آزاردهنده است، بخاطر اینکه عیوب دندان های جلویی هنگام صحبت کردن کاملا مشخص است. اکثر دندانپزشکان از کامپوزیت برای رفع شکستگی استفاده می‌کنند. چرا که رنگ کامپوزیت به رنگ طبیعی دندان‌ها شباهت بسیاری دارد. در این روش ابتدا کامپوزیت به دندان متصل شده و سپس ظاهر دندان شکل داده می‌شود؛ سپس با تابانیدن نور ماورابنفش به کامپوزیت، کامپوزیت واکنش نشان داده و سفت می شود.

برطرف کردن شکستگی شدید دندان با روکش
رایج‌ترین روش برای رفع شکستگی دندان استفاده از روکش دندان است که علاوه‌ بر محافظت از ساختار دندان باعث زیبایی دندان‌ هم می‌شود. همچنین هنگام جویدن غذا و وارد شدن فشار به دندان، روکش دندان مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند. با توجه به انواع روکش های موجود در بازار توصیه می شود هنگام استفاده از این روش روکش سرامیکی را انتخاب کنید تا ظاهر دندان ها طبیعی تر جلوه دهد.

کانتورینگ دندان برای رفع شکستگی‌های بسیار جزئی
از کانتورینگ دندان برای شکل دادن لبه‌ها و گرد کردن دندان استفاده می‌شود. در صورتی که شکستگی جزئی و کوچک باشد؛ این روش بسیار کمک کننده است.

روش های ترمیم دندان پوسیده 
روش های مختلفی برای ترمیم دندان پوسیده وجود دارد؛ اما رایج‌ترین راه پر کردن دندان پوسیده است. در این بخش به چندین روش رایج ترمیم دندان پوسیده می‌پردازیم:

پرکردن دندان
برای پر کردن دندان از مواد های مختلفی مانند کامپوزیت، آمالگام، طلا و نقره استفاده می‌شود. دلیل استفاده از مواد پرکننده یکدست شدن سطح دندان و رفع پوسیدگی‌هاست که به محض پرکردن‌ دندان شاهد برطرف شدن درد دندان خواهید بود. چراکه هنگام آسیب‌دیدگی مینای دندان، دندان نسبت به هر فشار یا حساسیتی که مثل جویدن غذا، سرما و… حساسیت نشان می دهد.
ایمپلنت دندان
پروتز یا ایمپلنت دندان همان جایگزین دندان مصنوعی به جای دندان از دست رفته است که علاوه بر رفع نازیبایی‌های دندان بیش ازحد پوسیده شاهد پیشرفت چشمگیر عملکرد دندان خواهید بود. برای اطلاع بیشتر پیشنهاد می شود به مطلب ایمپلنت دندان مراجعه کنید.

ترمیم دندان جلو
ترمیم دندان جلو نسبت به دیگر دندان‌ها اهمیت بیشتری دارد. چرا که در زیبایی صورت و لبخند تاثیرگذار است و در صورت آسیب‌دیدگی باعث تضعیف اعتماد به نفس شخص می‌شود. البته علاوه بر پوسیدگی و شکستگی دندان جلو ترمیم این قسمت از دندان‌ دلایل مختلف دیگری نیز دارد؛ برخی افراد بخاطر داشتن لبخند هالیوودی و جذاب‌تر – اصلاح طرح لبخند -.

روکش دندان نیش (دندان جلو) با هدف لبخندی زیباتر
اگر دندان‌ جلو یا نیش با مشکلات غیرحاد مانند تیره رنگ شدن، شکستگی یا لب پریدگی روبرو است، تنها نیاز به روکش دارید. روکش دندان از جنس سرامیک یا کامپوزیت است. تفاوت عمده سرامیک و کامپوزیت برای دندان نیش اینست که هنگام استفاده از روکش سرامیکی باید کمی ساختار دندان تراشیده شود، اما در صورت انتخاب کامپوزیت تنها مواد محافظ بر روی دندان قرار می گیرد که نتیجه آن دندان جلوی زیبایی تر و مستحکم تر خواهد بود.

منبع : کلینیک دندانپزشکی جنت آباد 

درمان دیاستما

 در اغلب موارد دیاستما هیچ مشکلی برای شخص ایجاد نمی کند بنابراین درمان پزشکی نیاز ندارد. اما اگر همراه با عفونت لثه یا سایر مشکلات دیگر باشد بهتر است با روش هایی مانند ارتودنسی دندان، جراحی و … اقدام به بستن فاصله بین دندان ها کرد. اگر مشکل پزشکی ندارید ممکن است صرفا به دلیل مسائل زیبایی شناختی بخواهید این فاصله ها را ببنید. مهم ترین روش های بستن این فواصل در ادامه توضیح داده شده اند.

درمان ارتودنسی دندان
بهترین متخصص ارتودنسی معمولاً دیاستما را با بریس درمان می کنند. بریس ها به دندان ها فشار می آورند و با گذشت زمان فاصله را کاهش می دهند. ممکن است حتی برای بستن فواصل کوتاه نیاز باشد که همه دندان ها را بریس بکشید زیرا ارتودنسی یک دندان یا دو دندان کافی نیست و همان یک یا دو دندان روی نظم و هماهنگی سایر دندان ها تاثیر می گذارند. مهمترین روش های ارتودنسی برای برطرف کردن فاصله بین دندان ها عبارتند از:

بریس دیمون
بریس لینگوال
ارتودنسی سرامیکی
بریس ثابت فلزی و معمولی
دستگاه های ارتودنسی فانکشنال
پلاک های ارتودنسی متحرک
روکش دندان، باندینگ، ونیر دندان
ارتودنسی دندان از بهترین و موثرترین روش های بستن اصولی فاصله بین دندان است اما با توجه به اینکه هزینه ارتودنسی همه دندان ها می تواند نسبتا بالا باشد شاید بخواهید با روش های دیگری مانند باندینگ دندان یا ونیر و باندینگ به صورت ظاهری فاصله ها را ببندید. اما دقت داشته باشید که تنها به شرطی می توانید روکش، باندینگ و یا لمینت دندان کنید که فاصله زیاد نباشد و دندان دچار پوسیدگی نشده باشد.

دندان مصنوعی، بریج و ایمپلنت دندان
اگر علت ایجاد دیاستما فقدان دندان یا دندان از دست رفتن دندان باشد شما می توانید برای بستن دندان ها ابتدا درمان ارتودنسی انجام دهید و سپس از یک روش جایگزین دندان مانند ایمپلنت دندان بهره مند شوید. ایمپلنت زیبایی، ماندگاری و استکام بسیار بالایی دارد و یکی از مهم ترین پروسه های احتمالی طراحی لبخند است.

عمل جراحی
اگر فاصله بین دندان ها به دلیل بزرگ شدن زائده فرنوم باشد شما باید با کمک عمل جراحی زائده را برداشته و سپس با کمک انواع ارتودنسی متحرک، ثابت، نامرئی  و یا روکش و لمینت کردن دندان آن را ببندید.

درمان بیماری لثه
اگر بیماری لثه و لق شدن دندان موجب ایجاد گپ بین دندان ها شده باشد شما باید اقدام به درمان بیماری های لثه کنید. جرم گیری دندان و روت پلنینگ می تواند با از بین بردن جرم و تارتار سفت شده روی دندان ها و زیر لثه، به درمان بیماری لثه کمک کند. مصرف آنتی بیوتیک ها و سایر داروهای موضعی یا خوراکی مشابه نیز می تواند به درمان بیماری لثه کمک کند.

بیشتر بخوانید : هزینه ارتودنسی 

چرا باید ایمپلنت انجام دهیم

 جای خالی دندان از دست رفته می‌تواند در سلامت دیگر دندان‌ها، تکلم و غذا خوردن شخص اثر بگذارد. وقتی جای خالی دندان پر شود به شخص اعتماد به نفس بیشتری داده و همچنین باعث داشتن دندان‌هایی سالم و غذا خوردن راحت‌تر می‌شود. امروزه برای پر کردن این جای خالی روش‌های متعددی وجود دارد که یکی از این روش‌ها ایمپلنت دندان یا همان کاشت دندان است.

مشکلات گفتاری با از دست دادن دندان

تلفظ صحیح کلمات از طریق چرخاندن زبان و فشار دادن به سقف دهان و دندان ایجاد می شود. بنابراین جای خالی دندان ها میتواند تلفظ برخی از حروف را با مشکل مواجه کند.

حرکت دندان ها

فضاهای خالی در دندان بر استحکام استخوان فک تأثیر منفی می گذارد و باعث جابجایی موقعیت دندان ها می شود. پرکردن این فضا های خالی با کاشت دندان یا همان ایمپلنت دندان برای طولانی مدت به حفظ موقعیت دندان ها کمک می کند.

مشکل غذا خوردن

عدم تناسب و جای خالی دندان ها (مخصوصا زمانی که تعداد دندان های از دست رفته زیاد باشد) هر شخص را وادار می کند تا رژیم غذایی خود را تغییر دهد و در نهایت به مرور زمان فرد به جایی می رسد که وعده های غذایی را بر اساس غذاهایی که می تواند بخورد تنظیم می کند نه آنهایی که متناسب با رژیم غذایی و علاقمندی خودش باشد.

تاثیر جای خالی دندان بر چهره ظاهری

دندان ها و لثه به عنوان سیستم پشتیبانی برای ساختار چهره عمل می کنند. نداشتن دندان بر ظاهر صورت و گونه ها تاثیر زیادی می گذارد. همچنین تحلیل رفتن استخوان فک هم از بدترین پیامد های از دست دادن دندان ها است.

 

بهترین کلینیک شبانه روزی ایمپلنت دندان در تهران

بهترین مراکز تخصصی ایمپلنت در تهران مراکزی هستند که با رعایت اصول علمى تخصصى و با تجربه اقدام به درمان های ایمپلنت دندان می کنند.

بهترین مراکز ایمپلنت معمولا با متخصصین جراح لثه و ایمپلنت همکارى داشته , و دارای امتیازهاى ویژه اى مثل مجهز بودن کامل وسایل مربوط به جراحی هاى پیوند , بازسازی استخوان و جراحی هاى لثه می باشند.

یک کلینیک دندانپزشکی خوب ، بهترین مشاوره را به بیمار می دهد و از هر جهت با مراحل درمان ایمپلنت ، نحوه پرداخت هزینه ایمپلنت ، انواع ایمپلنت دندان ، و مراقبت های بعد از درمان ایمپلنت توضیح می دهد.

در دوران بارداری چه بلایی بر سر دندان ها می‌آید

رخ دادن مشکلات دندان مانند پوسیدگی لثه‌ها، پوسیدگی دندان‌ها، رشد عقل، ترک خوردن دندان‌ها و درد دندان در دوره بارداری بسیار رایج است. عوامل مختلفی که بر روی این عارضه ها دخیل هستند، شامل موارد زیر است:

  • تغییرات هورمونی
  • کاهش سطح کلسیم
  • تمایل به مصرف شیرینی جات
  • تاثیرات ویار بر دندان

تغییرات هورمونی، مهم‌ترین عامل دندان‌ درد در دوره بارداری است

اولین اتفاقی که بعد از بارداری رخ می‌ دهد، تغییرات هورمونی است. تغییرات هورمونی علاوه بر تأثیرات بسیار زیاد بر روی ساختار بدن بر روی سلامتی دندان‌ ها هم اثرگذار است و موجب التهاب و ورم لثه ‌ها می‌ شود. این مشکل به ‌اصطلاح به نام ژنژیوت بارداری معروف است که در صورت عدم درمان ممکن است بیماری‌های لثه و عفونت شدید لثه اتفاق افتد. پس در صورت مواجه شدن با ورم و عفونت لثه، حتماً برای درمان به دندانپزشکی بارداری مراجعه کنید.

کاهش سطح کلسیم، تضعیف مینای دندان را به همراه دارد

آیا می دانستید، در دوره بارداری سطح کلسیم بدن به ‌شدت کاهش پیدا می ‌کند و در صورت عدم تأمین کلسیم مورد نیاز بدن ممکن است با تضعیف مینای دندان مواجه شوید؟ به همین دلیل، بیشتر خانم‌های باردار با پوسیدگی دندان و دندان ‌درد روبرو هستند.

بیشتر بخوانید :

 

تمایل به مصرف شکر سلامتی دندان ‌ها را به ‌شدت تهدید می ‌کند

بسیاری از خانم های بارداری این تجربه را دارند که در دوره بارداری به مصرف برخی مواد غذایی احساس نیاز پیدا می‌ کنند؟ این شرایط به دلیل تغییرات هورمونی و روانی اتفاق می ‌افتد. بسیاری از خانم ‌ها در مصرف برخی مواد غذایی مانند شکر و شیرینی جات زیاده ‌روی می ‌کنند و همین موضوع موجب می‌ شود سلامتی دندان ‌ها به خطر بیافتد. پس سعی کنید در دوره بارداری در مصرف مواد غذایی مضر برای دندان ‌ها زیاده روی نکنید.

از تأثیرات بد ویار بارداری بر روی سلامتی دندان‌ها غافل نشوید

اگر در دوره بارداری ویار را تجربه می‌کنید بدانید که التهاب لثه ‌ها با افزایش حالت تهوع رخ می ‌دهد. هنگام قرارگیری دندان ‌ها در معرض اسید معده و از بین رفتن مواد معدنی، مینای دندان تحت تأثیر قرار می‌گیرد و احتمال این که با بیماری لثه و پوسیدگی دندان روبرو شوید، بسیار زیاد است.

منبع : کلینیک دندانپزشکی جنت آباد

مراقبت های پس از جراحی ایمپلنت

 بعد از عمل جراحی کاشت ایمپلنت دندان، ممکن است خونریزی، تورم، کبودی و یا عفونت رخ دهد. لطفا به توصیه های زیر با دقت توجه فرمایید

استراحت: بیمار باید بعد از عمل جراحی ایمپلنت استراحت کرده و فعالیت بدنی خود را محدود کند. از انجام تمرینات ورزشی شدید تا ۴۸ ساعت پس از جراحی ایمپلنت دندانی بپرهیزد.

تورم: تورم ممکن است بعد از عمل جراحی ایمپلنت دندانی رخ دهد، این یک اتفاق عادی پس از جراحی ایمپلنت دندانی است. ورم در ناحیه ی عمل، بعد از یک یا دو روز برجسته تر می شود اما پس از ۴۸ ساعت، کاهش خواهد یافت. تورم را می توان با اعمال سرمای متناوب در ۲۴ ساعت اول و شستشو با آب نمک رقیق پس از گذشت ۲۴ ساعت از جراحی، کاهش داد. برای ۲۴ ساعت اول پس از عمل جراحی برای کاهش تورم یک کیسه یخ را بر روی صورت خود در محل عمل قرار دهید بطور متناوب ۱۰ دقیقه یخ را بر روی صورت خود نگهدارید و ۱۰ دقیقه آنرا بردارید.

دارو: داروهای مسکن برای کاهش درد به طور منظم به مدت ۲ روز باید مصرف شوند. اگر آنتی بیوتیک برای شما تجویز شده است، بر طبق دستور تا انتها آنتی بیوتیکها را مصرف کنید.

بهداشت دهان: موفقیت عمل جراحی ایمپلنت وابسته به بهداشت دهان و دندان بیمار است. بیمارنباید از مسواک و نخ دندان در روز اول پس از عمل جراحی استفاده کند، دهان خود را نشوید یا تف نکند. دهان خود را به مدت ۲ روز با شدت نشوید. از آب نمک رقیق برای شستشو و خارج کردن بقایای مواد غذایی از دهان استفاده کند. مسواک زدن مناطقی از دهان را که در آن جراحی انجام نشده است را روز بعد از عمل جراحی ایمپلنت به آرامی آغاز کند. مسواک زدن کل دهان را ۷ روز پس از عمل جراحی آغاز نماید.

غذا خوردن: بعد از جراحی ایمپلنت بیمار باید از خوردن هر نوع ماده ی غذایی تا زمانی که اثر بی حسی موضعی از بین نرفته است، اجتناب کند. حداقل تا ۳ ساعت پس از عمل از خوردن غذاهای سفت و شستشوی دهان با مایعات گرم اجتناب کنید، حتی المقدور دهان بسته بماند. بعد از برطرف شدن بی حسی از مواد غذایی سرد مانند بستنی استفاده نماید اما در طول ۲۴ ساعت اول بعد از عمل جراحی، بیمار باید از نوشیدن مایعات و مواد غذاییگرم اجتناب کند. پس از گذشت چند ساعت از جراحی از غذاهای نرم اما سرد مانند ماست، پوره ی سیب زمینی و سوپ استفاده کند اما سعی نماید با طرفی غذا را بجود که جراحی نشده است این رژیم را حداقل بمدت 48 ساعت ادامه دهد.

بیشتر بخوانید :

مایعات:مایعات خنک بمقدار زیاد باید در اسرع وقت مصرف شود. توصیه می شود که ۶-۸ لیوان آب در طول ساعات باقی مانده از روز، بعد از عمل بنوشید. از نی نوش برای نوشیدن مایعات استفاده نکنید زیرا ممکن است مکیدن، سبب شل شدن لخته ی خون در محل عمل شده و سبب خونریزی گردد.

خونریزی:

مقداری نشت خون برای ۲۴ ساعت اول پس از عمل جراحی طبیعی است. برای کنترل خونریزی، بیمار می تواند یک گاز استریل را برای ۳۰ دقیقه در محل جراحی مانند شکل زیر فشار دهد. مصرف آسپرین یا ترکیبات حاوی آسپرین باید قبل از عمل قطع گردد.

سیگار کشیدن:

سیگار کشیدن بهبود و ترمیم را به تاخیر می اندازد و سبب افزایش ناراحتی و درد می شود و ممکن است به خونریزی و ایجاد عفونت در محل جراحی، دامن زند.

منبع : کلینیک دندانپزشکی جنت آباد

لامینت(لمینت)

 موارد تشکیل دهنده لمینت دندان از پرسلن بوده  که لایه ای  با ضخامتی کم و نازک می باشد که مستقیماً بر روی دندان در دندانپزشکی زیبایی  چسبانده می شود موارد استفاده از لمینت در مواقعی است که دندان ها دارای فوصل  در بین آنها بوده و یا اینکه  تغییر رنگ در آنها به گونه ای است که با  روش های سفید کننده دندان جوابی قابل قبول نمی گیرند.که استفاده از این روش برای ایجاد زیبایی لبخند بسیار مورد پسند در بین افراد واقع شده است.

استفاده از روش های مختلف از جمله روش های ذکر شده در بالا جهت رفع  نامرتبی و یا  تغییر رنگ دندان ها  جهت بازسازی دندان ها و لثه و  ایجاد زیبایی در لبخند شما  تنها یک هدف  به دنبال دارد و آن هم حفظ سلامت دندان ها و ایجاد نظم در آنها بوده  که رازی همچون سلامتی را به همراه دارد.از طرفی می توان گفت با توجه به اینکه اصلاح طرح لبخند و یا ترمیم و  دندان ها با وجود اینکه با مراجعه به دندانپزشکی زیبایی  هزینه آور بوده  و با  زمانی که  به خود اختصاص می دهد پر دردسر  نیز می باشد.پس توصیه ما به شما  مراقبت شدید از دندان هایتان می باشد  تا از بروز آسیب دیدگی در آنها جلوگیری شود.

با  وجود اینکه مراقبت های لازم را انجام دادید اما باز هم دندان ها دچار آسیب دیدگی شدند می توانید سریعاً به دندانپزشک مراجعه کرده  و دندان هایتان را مورد معالجه قرار دهید تا از آسیب دیدگی بیشتر جلوگیری شود.و بیمار باید ین نکته را بداند که  دندان پزشک دوست او  و دندان های او بوده  و تنها هدفش خدمت کردن می باشد و دندانپزشک نیز باید بداند بیمار به وی جهت دستیبابی به سلامت دندان هایش نیاز دارد و فردی مورد اعتماد برای اوست.

جدا از این هر فرد باید این مسأله را در نظر داشته باشد که علاوه بر مراقبت هایی که برای دندان هایش انجام می دهد باید حداقل دو بار در سال به دندانپزشک  مراجعه کرده تا از سلامت دندان ها ی خود اطمینان  حاصل کند.

یکی از مهمترین شاخه های رشته دندانپزشکی مربوط می شود به دندانپزشکی زیبایی . منظور از این اصطلاح این است که برای بالابردن عملکرد دندان ها و همچنین بهبود یافتن میزان زیبایی انها عملیاتی صورت می پذیرد تا به این هدف نزدیک تر شود.در واقع می توان اینگونه عنوان کرد که یک دندانپزشک در واقع علاوه بر اینکه باید دارای علم کافی باشد باید یک هنرمند نیز باشد. تلفیقی از علم و هنر در دندانپزشک می تواند منجر به کاری با کیفیت در خروجی شود.علاوه بر اینکه هدف از دندانپزشکی بالا بردن سلامت دهان و دندان است هدف بعدی ان بالا بردن میزان زیبایی خنده نیز می باشد.

البته باید گفت که رشته دندانپزشکی زیبایی به صورت تخصصی نداریم و عملا گروهی از دندانپزشکان خودشان در این شاخه در حال فعالیت هستند.مثلا در امریکا هیچگاه این رشته به عنوان یک رشته رسمی در دانشگاه شناخته نشد .در این میان دو تخصص بسیار مهم وجود دارد که نمی توان میان انها و مباحث زیبایی دندان ها ارتباطی قائل نشد. این دو تخصص عبارتند از ارتودنسی و پروتزهای دندانی.برای تخصص گرفتن در این رشته ها باید در ابتدا مدرک دندانپزشکی داشته باشید و سپس به مدت سه سال نیز به ادامه تحصی در ان رشته بپردازید.

از جمله مواردی که در دندانپزشکی ترمیم و زیبایی صورت می پذیرد می توان به درمان های بیلیچینگ و یا سفید کردن دندان ها اشاره کرد.البته امروزه شاهد هستیم که برای سفید کردن دندان ها در داروخانه حتی بدون نسخه پزشک داروهای زیادی وجود دارد اما کاری که یک دندانپزشک در این زمینه انجام می دهد به مراتب تخصصی تر و دارای ماندگاری بالاتری خواهد بود.

منبع : کلینیک دندانپزشکی قیطریه

مراقبت از ارتودنسی متحرک

 در این بخش با اصولی که حتما باید برای تمیز کردن پلاک ارتودنسی متحرک حتما رعایت کنید آشنا خواهید شد. کسی که اینویزیلاین یا سایر الاینرهای نامرئی دارد حتما باید جهت حفظ بهداشت دهان و دندان در طی ارتودنسی این نکات را رعایت کند.

1. به طور مرتب پلاک های متحرک ارتودنسی را تمیز کنید

تمیز کردن  پلاک متحرک ارتودنسی باید تبدیل به یک عادت برای شما شود. روزانه دو بار این پلاک ها را تمیز کنید. می توانید زمانی که خودتان مسواک می زنید اقدام به تمیز کردنشان کنید. هر دو الاینر یا پلاک خود را با دقت و به یک اندازه به آرامی تمیز کنید.

2. هر وقت اینویزیلاین خود را در آوردید آن را شستشو دهید

به محض اینکه آن ها را برداشتید با آب تمیز آن ها را شستشو دهید. دقت کنید که هیچکاه بدون آبکشی اینویزیلاین ها، آن ها را دوباره روی دندان ها قرار ندهید. زیرا حاوی بزاق دهان شما و باکتری ها هستند که گذاشتن دوباره آن ها بدون آبکشی باعث می شود باکتری ها بیشتر شده، احتمال ایجاد جرم پشت دندان ها بیشتر شود و در نتیجه بوی بد دهان نیز نصیبتان می شود.

3. آن ها را داخل کاسه یا لیوان آب تمیز  قرار دهید

شما در 24 ساعت می توانید 22 ساعت از پلاک شفاف ارتودنسی دندان استفاده کرده و 2 ساعت آن ها را استفاده  نکنید. این 2 ساعت نقش مهمی در مراقبت از ارتودنسی متحرک شما دارد. در این مدت زمان شما باید بعد از شستشوی پلاک ها آن ها را داخل یک ظرف، لیوان یا کاسه کوچک حاوی آب تمیز قرار دهید.

4. مسواک بزنید و نخ دندان بکشید

درست مانند اصول مراقب از ارتودنسی ثابت، برای تمیز کردن پلاک متحرک ارتودنسی نیز باید مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. هر زمان که خواستید چیزی بخورید بعد از برداشتن پلاک های متحرک خود، و اتمام خوراکی، سریعا مسواک بزنید و سپس پلاک های خود را دوباره سرجایشان قرار دهید. با اینکار مانع از پوسیدگی دندان در ارتودنسی خواهید شد.

5. اینویزیلاین های خود را در کاور قرار دهید

یکی از اصول مهم مراقبت از ارتودنسی متحرک قرار دادن اینویزیلاین ها و سایر پلاک های متحرک در کیس یا کاور خودشان است. زمانی که از آن ها استفاده نمی کنید می توانید آن ها را داخل کاورشان قرار داده تا آن ها را فراموش نکنید و گم نشوند.

6. از تمیز کننده اولتراسونیک استفاده کنید

مطالعات علمی نشان داده اند که بهترین راه برای تمیز کردن دستگاه متحرک ارتودنسی استفاده یک دستگاه پاک کننده اولتراسونیک است. این دستگاه در بسیاری از فروشگاه های لوازم خانگی فروخته می شود. این دستگاه به وسیله انتشار لرزش با فرکانس بالا کار می کند. دستگاه اولتراسونیک به تمام شکاف های کوچکی که مسواک نمی تواند در آن جا فعالیت داشته باشد دسترسی پیدا می کند. ما این شکاف های کوچک را  “جعبه ناهار باکتری ها ” می نامیم شما نمی خواهید بدانید چرا ؟

7. برای تمیز کردن پلاک متحرک ارتودنسی آن ها را در محلول شستشوی توصیه شده غوطه ور کنید

هر هفته پلاک های دندان خود را در یک محلول شستشو غوطه ور کنید تا آلودگی ها و جرم های پلاک تان پاک شود. از سرکه سفید هم می توانید به عنوان محلول تمیز کننده استفاده کنید.

بیشتر بخوانید :

قیمت ارتودنسی دندان چه قدر است ؟

راهنمای انتخاب بهترین متخصص ارتودنسی

صفحه قبل 1 ... 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 صفحه بعد
<-blogads->