5 روش برای درمان دندان درد در شب

 دندان درد  شرایط سختی برای ما ایجاد میکند اما اگر در هنگام شب درد دندان تجربه کنیم دنیا برایمان جهنم میشود. اما خوشبختانه روش هایی وجود دارد که میتوانند با موفقیت به درمان دندان درد مخصوصا در طول شب کمک کنند.

داروهای ضد درد دهان

مصرف داروهای بدون نسخه (OTC) ضد درد از قبیل استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن (Advil) یک روش سریع و ثابت شده برای کاهش درد و یا حتی درمان دندان درد است. این  داروها قادرند که دردهای جزئی تا متوسط را به خوبی تسکین دهند. هنگام مصرف داروهای ضد درد حتما دوز توصیه شده شرکت سازنده را در نظر داشته باشید. اگر درد دندانتان شدید است ، بهتر است به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید و در مورد داروهای مسکن قوی که میتوانند به کاهش درد کمک بیشتری کنند با او صحبت کنید.

بیشتر بخوانید :

عوارض ارتودنسی

کمپرس سرد

استفاده از یک کیسه پر از تکه های یخ و یا یک مشما پر از آب یخ میتواند به تسکین درد دندان کمک کند. بهتر است که مقداری یخ را درون مشما ریخته سپس داخل یک حوله کوچک بپیچید. کمپرس یخ را روی بخشی از دهان و دندان که درد میکند قرار دهید تا عروق خونرسان آن منطقه ریلکس شده و به کاهش و درمان دندان درد کمک کند. هر بار میتوان به مدت 15 تا 20 دقیقه کمپرس را روی محل درد دندان قرار داد.

بالا نگه داشتن سر

اگر به داروی مسکن دسترسی ندارید بهترین کار برای درمان دندان درد قطعا بالا نگه داشتن سر است. اگر سر خودتان را بالا نگه دارید خون کمتری در سرتان جمع میشود و همین باعث کاهش التهاب و درد اضافی میشود. اگر شب ها از خواب بیدار میشوید میتوانید زیر سر خود را کمی بلندتر کنید برای مثال یک بالش بلندتر زیر سرتان بگذارید.

استعمال پمادهای دهانی

علاوه بر قرص و کپسول کاهش درد، برخی از پمادهای دارویی همچنین ممکن است به کاهش درد دندان کمک کنند. ژل های بی حس کننده بدون نسخه OTC و پمادهایی که حاوی موادی مانند بنزوکائین هستند ممکن است ناحیه از دهان و دندان که درد میکند را  بی حس کنند. فقط توجه داشته باشید که بنزوکائین برای استفاده در کودکان خردسال مناسب نیست.

شستشوی دهان با آب و نمک

آب نمک یک ماده ضد باکتری طبیعی است، بنابراین ممکن است التهاب را کاهش دهد. این به نوبه خود به محافظت از دندانهای آسیب دیده در برابر عفونت کمک می کند. شستشو با آب نمک همچنین ممکن است به از بین بردن هرگونه ذره مواد غذایی یا بقایای به جا مانده در لابلای دندان یا لثه کمک کند

انواع ارتودنسی متحرک

 ارتودنسی متحرک چیست ؟

تفاوت ارتودنسی متحرک نسبت به ثابت از اسم آن پیداست. ارتودنسی ثابت به دندان شما می‌چسبد، در حالی که ارتودنسی متحرک را می‌توانید از دهان خارج کنید. بسیاری از روش‌های ارتودنسی مراحل مختلفی دارند، بنابراین ترجیح داده می‌شود از این مدل برای درمان استفاده شود و این روش درمانی می‌تواند بسیار مفیدتر واقع شود. معمولا وقتی می‌خواهند فک‌ها را درمان کنند از ارتودنسی متحرک استفاده می‌شود و برای درمان ناهنجاری دندان از ارتودنسی ثابت استفاده می‌کنند. چند مدل مختلف ارتودنسی متحرک وجود دارد که در ادامه درباره آن‌ها توضیح خواهیم داد

همانطور که گفته شد ارتودنسی متحرک روشی محبوب در درمان ناهنجاری‌های دهانی است، اما فرد نمی‌تواند خودش نوع درمان را انتخاب کند. معمولا دکتر نسبت به نوع ناهنجاری مدل ارتودنسی را انتخاب می‌کند. انواع ارتودنسی متحرک به شرح زیر است:

اینویزالاین یا ارتودنسی شفاف

در کشورهای خارجی استفاده از ارتودنسی متحرک شفاف یکی از روش‌های محبوب ارتودنسی است. اگر می‌خواهید دندان‌های خود را با احتیاط صاف کنید، بهترین گزینه برای شما این مورد است. ارتودنسی شفاف می‌تواند بدون استفاده از براکت دندان (سیم)، دندان‌های صافی به شما تحویل بدهد. این روش درمانی شامل چند ردیف متحرک از صاف کننده است و شما مجبور نیستید از براکت و سیم‌های فلزی استفاده کنید. تکمیل درمان در این روش ممکن است 15 ماه طول بکشد. یکی از مزیت‌های ارتودنسی نامرئی هزینه آن است که تقریبا ارزان است و شما می‌توانید هر چند هفته یک بار آن‌ها را عوض کنید. برخلاف براکت‌ها این مدل به راحتی پاک می‌شود، پس نیازی نیست هنگام نوشیدن یا غذا خوردن آن‌ها را خارج کنید

بیشتر بخوانید : قیمت ارتودنسی

نگهدارنده‌ها

بعد از اتمام برنامه درمانی، همچنان باید از نگهدارنده استفاده کنید. این وسیله ارتودنسی متحرک از این جهت مهم است که بعد از پایان درمان تا چند وقت دندان‌های شما را صاف نگه می‌دارد. نگهدارنده‌ها بیشتر از آنچه که فکر کنید مهم هستند، و استفاده نکردن از آن می‌تواند کل درمان ارتودنسی را بیهوده کند، زیرا دندان‌ها بعد از ارتودنسی دوباره می‌توانند به حالت قبل برگردند. معمولا به نوجوان‌هایی که ارتودنسی می‌کنند توصیه می‌شود تا رسیدن به سن بلوغ حتما از نگهدارنده استفاده کنند. البته لازم به ذکر است این روش، مدل‌های ثابت نیز دارد.

تنظیم کننده فضای دندان‌ها

از این مدل ارتودنسی متحرک معمولا در کودکانی که ریزش دندان در آن‌ها زودتر بوده استفاده می‌شود. با وجود شکاف در هنگام خالی شدن جای دندان‌های شیری، ممکن است مسیر دندان‌های دائم مسدود شود. از این ارتودنسی برای جلوگیری از حرکت دندان‌های شیری در لثه استفاده می‌شود.

گسترش دهنده کامی

گسترش دهنده کامی، مانند نگهدارنده‌ها نیز می‌تواند متحرک یا ثابت باشد. معمولا سن یک معیار برای انتخاب نوع ارتودنسی متحرک یا ثابت در این روش است. برای کودکان بزرگ‌تر مدل ثابت مناسب‌تر است. از گسترش دهنده‌های کامی برای پهن کردن فک بالا، با وارد کردن فشار بسیار کم به دندان‌های آسیا بالایی استفاده می‌شود. این ارتودنسی باید به طور منظم تنظیم شود، و در هربار تنظیم میزان فشار ممکن است تغییر کند. برای نتیجه گیری از این روش باید تا چند ماه از آن استفاده کرد

جهت کسب اطلاعات بیشتر پیرامو انواع درمان های ارتودنسی دندان می توانید به سایت دکتر درویش پور بهترین متخصص ارتودنسی در تهران مراجعه کنید.

برای کاشت ایمپلنت دندان در کلینیک دندانپزشکی ، چه مراحلی را طی می کنید؟

 اغلب افرادی که تصمیم می‌گیرند دندان یا دندان های از دست رفته خود را با کمک ایمپلنت جایگزین کنند از مراحل و روال اینکار اطلاعات زیادی ندارد و به همین جهت ممکن است از این پروسه هراس داشته باشند، و یا به دلیل بی اطلاعی از آن، در تصمیم گیری دچار مشکل شوند.

ما در ادامه 5 گام اساسی کاشت ایمپلنت را از ابتدا تا انتهای پروسه کاشت ایمپلنت دندان توضیح داده ایم. شما با خواندن این توضیحات می توانید دید بهتری از آنچه پیش روی شما است داشته باشید.

گام اول: مشاوره رایگان و ارزیابی دقیق

همیشه برای تمام پروسه های دندانپزشکی، جلسه مشاوره و ارزیابی وجود دارد. مراجعان  توسط دندانپزشک متخصص و جراح ما کاملا ارزیابی می شوند. در این جلسه وضعیت لثه، دندان های موجود و آن هایی که از دست رفته اند به طور دقیق بررسی می شود.

از آنجا برای کاشت ایمپلنت دندان وجود بافت استخوان فک بسیار حائر اهمیت است، لذا متخصصان ما برای همه مراجعان، میزان تراکم بافت استخوانی در محل کاشت را مشخص می کنند. اینکار با کمک اشعه ایکس یا آزمون های خاصی انجام داده می شود.

متخصصین ما در این جلسه محل دقیق کاشت را مشخص کرده و درباره وضعیت مراجعان، نحوه جراحی، مراحل و نکات پیرامون آن اطلاعات کاملی ارائه می دهند.

گام دوم: انجام پروسه های دندانپزشکی خاص

این مرحله البته برای همه مراجعان و بیماران نیست و تنها برخی از آن ها نیاز به این گام دارند. برخی از مراجعان ممکن است مشکلات خاصی در ناحیه دهان و دندان یا در (سلامت عمومی) خود داشته باشند.

آن ها باید ابتدا تمام مشکلات موجود را با کمک پزشک یا دندانپزشکان دنیا دنتال برطرف کنند و پس از برطرف شدن مسائل، مراحل بعدی آغاز شود. به عنوان مثال ممکن است برخی مراجعان مشکل بیماری لثه (ژنژویت یا پریودنتیت) داشته باشند. تا بیماری لثه بهبود کامل پیدا نکند ما اجازه انجام کاشت ایمپلنت دندان را نداریم. یا مثلا ممکن است نیاز به کشیدن دندان باشد و باید پیش از عمل اینکار انجام داده شود.

گام سوم: آغاز جراحی برای کاشت ایمپلنت دندان

اگر دو مرحله قبل با موفقیت به اتمام برسد نوبت به آغاز جراحی خواهد رسید. متخصصان دنیا دنتال در این مرحله ایمپلنت را با روش جراحی و با برش دادن بافت لثه و دریل کردن استخوان فک می کارند. پس از کاشته شدن ایمپلنت داخل استخوان، بافت لثه بخیه می شود.

گام چهارم: سپری کردن دوره بهبودی

پس از کاشته شدن ایمپلنت دندان، 4 تا 6 ماه طول خواهد کشید تا به استخوان جوش بخورد و فک و لثه ترمیم شوند. بیمار باید در این مدت چند جلسه به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کند تا توسط متخصصان ارزیابی شود و اطمینان حاصل شود که وضعیت ایمپلنت خوب است و بیمار در سلامت کامل به سر می برد. لازم به ذکر است که در طول این جلسات متخصصان ما به بیماران آموزش های لازم را ارائه می دهند و بیماران می توانند با خیالی آسوده وارد مرحله بعدی و اتمام فرآیند شوند.

گام آخر: انتخاب نوع روکش برای ایمپلنت کاشته شده

پس از بهبودی کامل اکنون می توانیم روکش را بر روی پایه ایمپلنت دندان قرار دهیم. بیمار باید یک جلسه به کلینیک مراجعه کند و بعد از ارزیابی نهایی، نوع روکشی که باید روی ایمپلنت سوار شود مشخص شده و پروسه به اتمام می رسد.

البته بسته به تعداد ایمپلنت های کاشته شده و موقعیت آن ها، ما چند گزینه برای پوشاندن پایه ها داریم. اگر یک دندان ایمپلنت شده باشد ما روکش تمام سرامیک قرار می دهیم اما اگر بیش از یک دندان باشد از بریج دندان استفاده خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید :

ارتودنسی دندان دقیقا چه مشکلاتی را برطرف می‌کند؟

 اصلاً هدف از نوشتن این مقاله، بیشتر پرداختن به این موضوع (و پاسخ دادن به این سوال است). این همه درباره ارتودنتیکس خوانده‌ایم، شنیده‌ایم، دیده‌ایم، اما واقعاً این ارتودنسی، چه دردی از چه کسی دوا می‌کند؟ دندان‌های ما دقیقا باید چه مشکلی داشته باشد که بتوانیم درب مطب یک متخصص ارتودنسی را بزنیم و از او کمک بگیریم؟

 1. کرادوینگ، ازدحام یا شلوغی دندان‌ها

فک‌ها و دندان‌های ما در حالت نرمال و طبیعی از لحاظ سایز و اندازه با هم هماهنگ هستند. زمانی که تناسب و هماهنگی در اندازه آن‌ها به هم بخورد، احتمال بروز مشکلات زیادی از جمله شلوغ شدن دندان ها وجود دارد. ما کلاً در دو حالت با کراودینگ یا شلوغی دندان ها روبرو می‌شویم. هر دو حالت نیز مربوط به عدم تناسب و هماهنگی در اندازه دندان‌ها و فک است:

زمانی که یک یا هر دو فک کوچک‌تر از حد طبیعی باشند

زمانی که تعدادی از دندان ها بزرگتر از حد نرمال هستند.

2. فاصله بین دندان‌ها

باز هم مشابه مورد بالا، به دلیل عدم هماهنگی فک و دندان‌ها، ممکن است بین دندان‌ها فاصله یا دیاستما ایجاد شود. هرگاه فاصله بین دندان ها به اندازه 0.5 میلی متر یا بیشتر باشد، این فاصله مشکلاتی (هم در طرح لبخند و هم در عملکرد دندان‌ها) ایجاد می‌کند که باید با کمک ارتودنسی دندان یا روش‌های مشابه دیگر بسته شود

3. اوربایت یا جلوزدگی فک بالا

در حالت نرمال، هر دو فک بالا و پایین با هم در هماهنگی بوده و هم‌پوشانی دارند. فک بالا نیز معمولا چند میلی‌متر جلوتر از فک پایین است. اما زمانی که به هر علتی (معمولا ژنتیک یا وراثت) فک بالا بیش از این اندازه جلو باشد، اصطلاحاً گفته می‌شود که شخص اوربایت دارد. به این وضعیت جلوزدگی فک بالا (جلو بودن فک بالا) یا عقب رفتگی فک پایین گفته می‌شود زیرا اینطور به نظر می‌رسد که فک پایین عقب‌تر است.

4. آندربایت

آندربایت درست برعکس اوربایت است. در آندربایت فک پایین جلوتر از فک بالا است به همین علت به آن جلوزدگی فک پایین (جلو بودن فک پایین) یا عقب رفتگی فک بالا گفته میشود (زیرا به نظر میرسد که فک بالا عقب تر است).

5. اورجت

اورجت یکی از مشکلات رایج ارتودنسی دندان (مخصوصا در کودکان) است. این وضعیت مشابه اوربایت است. با این تفاوت که اوربایت یک مشکل عمودی است ولی اورجت یک مساله افقی است. اگر به عکس اورجت و آندر جت دقت کنید متوجه تفاوت آن ها خواهید شد. در اور جت نه تنها فک بالا جلوتر است که فاصله بین دندان های فک بالا و پایین در جلوی دهان زیاد و قابل توجه است.

6. اپن بایت

هر گاه فک بالا و پایین در موقعیت نرمالی نسبت به هم باشند و همپوشانی خود را حفظ کرده باشند، اما بین دندان های بالا و پایین (در جلوی دهان) حین بستن دهان فاصله وجود داشته باشد گفته میشود شخص اپن بایت دارد. (نیش باز اشاره به همین مشکل دارد). اپن بایت به راحتی با کمک ارتودنسی دندان برطرف می‌شود.

7. کراس بایت

همانطور که در تصویر نیز مشاهده میکنید، کراس بایت مربوط به دندان های خلفی و طرفی است. هرگاه دندان های فک بالا به صورت افقی پشت دندان های فک پایین قرار بگیرد اصطلاحا گفته میشود که شخص کراس بایت دارد.

بیشتر بخوانید :

روال درمان ارتودنسی در کلینیک دندانپزشکی

 افرادی که برای منظم کردن دندان ها به کلینیک  دندانپزشکی مراجعه می کنند صرف نظر از اینکه روش درمانشان به چه شکل است، از آغاز تا انتها 7 مرحله اصلی را طی می کنند. این مراحل در تمامی مراجعان ما مشترک است اما برخی از مراجعان ممکن است چند مرحله اضافه را طی کنند که توضیحات این مراحل توسط متخصصان ارتودنسی دندان ما به طور کامل و با جزئیات به آن ها ارائه خواهد شد.

گام نخست: معاینه و ارزیابی تخصصی + مشاوره

در این مرحله متخصصین ارتودنسی دنیا دنتال دهان و دندان مراجع را به صورت تخصصی معاینه و چک می کنند. تمام سوابق دندانپزشکی از مراجع پرسیده می شود. برای اغلب مراجعان ممکن است نیاز باشد که با کمک اشعه ایکس از دهان، فک و دندان های آن ها تصاویری گرفته شود تا وضعیت کامل شخص مشخص شود.

در این جلسه (که رایگان است) انتظارات مراجعان بررسی می شود و متخصصین ما در خصوص روش های درمان، نحوه پیشرفت نتایج، حصول نتایج، شرایط و خلاصه تمامی نکات با مراجعان صحبت خواهند کرد.

زمانی که همه چیز برای مراجع توضیح داده شد و به تمامی سوالات و ابهامات او پاسخ داده شد می توانیم وارد گام بعدی شویم و اقدامات لازم برای آغاز درمان ارتودنسی دندان را شروع کنیم.

گام دوم: انجام برخی پروسه های دندانپزشکی در صورت نیاز

طی جلسه اول اگر متخصص ارتودنسی متوجه شود مراجع مشکل خاصی در دهان و دندان دارد، بیمار را به دندانپزشک ارجاع می هد. پوسیدگی شدید دندان، بیماری لثه، شکستگی دندان، وجود زخم باز در دهان و … همگی مشکلاتی هستند که با وجود آن ها امکان آغاز درمان وجود ندارد زیرا اگر با این شرایط درمان ارتودنسی دندان شروع شود ممکن است مراجع طول دوره درمان سخت و غیرقابل تحملی را تجربه کند.

بیشتر بخوانید : هزینه ارتودنسی دندان

گام سوم: آماده سازی دستگاه های ارتودنسی

بسته به اینکه مشکل مراجع چیست (و شدت آن تا چه حد است) و اینکه سن او در چه محدوده ای قرار دارد، نوع روش یا دستگاه های ارتودنسی بکار رفته برای او متفاوت خواهد بود.

ما برای مراجعانی که مشکل ارتودنسی جزئی تا متوسطی دارند گزینه ارتودنسی متحرک دندان را داریم که در آن از پلاک های شفاف که به صورت قالب دندانی هستند برای منظم کردن دندان ها استفاده می کنیم. و برای مراجعانی که مشکلات دندانی و فکی متوسط تا شدیدی دارند از بریس ارتودنسی ثابت استفاده می کنیم.

گام چهارم: نصب بریس و سایر دستگاه های مورد نیاز ارتودنسی

در این گام دستگاه های آماده شده توسط متخصصان دنیا دنتال برای مراجع نصب می شود. اگر روش درمان ارتودنسی ثابت باشد، ابتدا متخصص سطح دندان ها را تمیز کرده و سپس آن ها را خشک می کند.

سپس برای ارتودنسی ثابت، یک چسب و ماده مخصوصی بر سطح دندان میچسپاند تا بتواند براکت ها را به دندان ها متصل کند. بعد از اینکه تمامی براکت ها متصل شد سیم ارتودنسی از بین براکت ها عبورد داده می شود و مقدار نیرویی که برای صاف شدن دندان ها لازم است به براکت ها و از آنجا به دندان ها وارد می شود.

اگر ارتودنسی نامرئی یا متحرک باشد، متخصص پلاک ها را به مراجع می دهد و روش استفاده از آن ها را به صورت کامل آموزش می دهد. این دستگاه نیاز به نصب توسط متخصص ندارند و شخص باید خودش آن ها را قرار دهد و هر زمانی که قصد خوردن و یا مسواک زدن داشت آن ها را بردارد.

گام پنجم: چکاپ مستمر و جلسات دوره ای تنظیم دستگاه ها

نصب دستگاه ها تنها در یک جلسه انجام می شود و بسته به نوع و شدت ناهنجاری از 4 ماه تا 1.5 سال ممکن است نیاز باشد دستگاه ها به دندان ها متصل باشند. بیماران باید در این مدت زمان به صورت منظم بسته به نوع درمان هرچند هفته یکبار به دنیا دنتال مراجعه کنند تا توسط متخصص معاینه شده و دستگاه ها تنظیم شوند.

گام ششم: برداشتن دستگاه ها و اتمام درمان

بعد از اتمام دوره درمان ارتودنسی دندان، اکنون نوبت به برداشتن دستگاه ها می سد. به برداشتن آن ها دیباند گفته می شود یعنی از براکت ها را از دندان جدا می کنیم. برای اینکار تمام اتصالات شامل سیم برداشته شده و سپس براکت ها از سطح دندان جدا می شوند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر پیرامون ارتودنسی دندان خود می توانید به سایت دکتر درویش پور بهترین متخصص ارتودنسی در تهران مراجعه کنید.

چرا اصلاح طرح لبخند جزء مهمترین و پرطرفدارترین خدمات دندانپزشکی زیبایی است؟

 امروزه با وجود خدمات دندانپزشکی ترمیم و زیبایی، گزینه‌های زیادی برای بهبود لبخند و افزایش اعتماد به نفس برای شما وجود دارد. با مراجعه به یک دندانپزشک زیبایی دندان و مشاوره برای هر یک از روش‌های مختلف ترمیمی و زیبایی روش مورد نظر را انتخاب کنید و به لبخند خود زیبایی را بازگردانید. در ادامه با تمام خدماتی که برای ساخت و طراحی لبخند یا اصلاح آن توسط دندانپرشک صورت میگیرد آشنا خواهید شد. ممکن است برای رسیدن به لبخند ایده آل خودتان تنها به یکی از روش های زیر نیاز داشته باشید یا اینکه تعداد زیادی از آن ها را انجام دهید.

سفید کردن دندان ها یا بلیچینگ

دندان‌ها به دلایل مختلفی مثل مصرف بعضی مواد غذایی و یا استعمال دخانیات  تغییر رنگ داده و تیره و یا لک دار می‌شوند. وقتی لایه رویی دندان یعنی مینای دندان با گذشت زمان از بین برود لایه زرد زیرین آن یعنی دنتین نمایان شده و زیبایی دندان را از بین می‌برد. یکی از روش‌های موثر برای زیبا سازی دندان‌ها و اصلاح طرح لبخند تغییر رنگ آنها به رنگ سفید است. یکی از این روش‌های سفید کردن دندان‌ها بلیچینگ است. که در طی این روش درمانی تیره‌گی‌ها و رنگدانه‌هایی که با گذشت زمان باعث تغییر رنگ دندان‌ها شده و حتی بعضی بد رنگی‌های ژنتیکی را بر طرف کرده و دندان‌هایی سفید و زیبا را به شما هدیه می‌کند.

باندینگ دندان یا ونیر کامپوزیت

یکی از روش های رایج برای اصلاح طرح لبخند یا طراحی لبخند باندینگ دندان است. این پروسه به بهبود و زیباسازی ظاهر دندان‌های آسیب دیده به علت پوسیدگی، شکستگی، لب پر شدن، تراشیدگی و یا تغییر رنگ آن ها کمک میکند.

باندینگ دندان به کمک مواد هم رنگ دندان که کامپوزیت‌ دندان یا ونیر کامپوزیت نام دارند، صورت می‌گیرد. بدین ترتیب است که این مواد با استفاده از چسب مخصوص روی دندان قرار گرفته و با نوری مخصوص در محل مورد نظر محکم می‌شود از آنجایی که قیمت ونیر کامپوزیت ها کمتر از لمنیت ها است بیشتر از این روکش برای اصلاح طرح لبخند استفاده میشود.

لمینت دندان یا ونیر پرسلین

لمینت دندان لایه‌های ظریف و شیشه‌ای شکلی از جنس پرسلن یا سرامیک هستند که دارای استحکام بسیار بالایی بوده و برای پوشاندن و زیبایی سطح رویی دندان بکار می‌رود. پرطرفدارترین عنصر در اصلاح طرح لبخند یا زیباسازی لبخند استفاده از لمینت دندان است که البته قیمت لمینت دندان به  نسبت سایر روکش های دندانی بالاتر است. لمینت به صورت لایه‌ای روی سطح دندان قرار گرفته و عیوب دندان را می‌پوشاند. با انجام لمینت دندان مشکلاتی از قبیل:

فواصل بین دندان‌ها

شکستگی یا فرسایش دندان ها

لکه دار شدن و تغییر رنگ دندان ها

به هم ریختگی و نامرتبی دندان ها

کج بودن جزئی دندان ها

را می‌توان بر طرف کرد. در بسیاری از موارد قبل از لمینت دندان، باید درمان‌های اولیه‌ای صورت بگیرد تا دندان‌ها برای قرار گیری لمینت آماده شوند. برای انجام لمینت دندان یک جلسه کافی نبوده و باید در طی چند جلسه این لمینت‌ها بر روی دندان قرار بگیرند. بعد از قالبگیری از دندان‌ها، لمینت‌ها را در لابراتوار تهیه می‌کنند و سپس دندانپزشک با استفاده از چسب مخصوص لمینت‌ها را روی دندان چسبانده و با تاباندن اشعه‌ای به دندان‌ها آنها را محکم می‌کنند.

 

عصب کشی دندان چگونه انجام می‌شود؟

 فرآیند روت کانال به طور معمول در کلینیک دندانپزشکی انجام می‌شود. این پروسه شامل چند مرحله اساسی است که در ادامه با هر کدام از مراحل عصب کشی بیشتر آشنا خواهید شد:

مرحله 1: بی‌حسی (Anesthetic)

بسیاری از مراجعان از ما میپرسند که آیا عصب کشی دندان درد دارد؟ شما باید بدانید که دندانپزشک مقدار کمی از داروهای بی حس کننده را روی لثه شما در نزدیکی دندان آسیب دیده قرار می‌دهد. پس از عملی شدن این کار، لثه ها به شیوه موضعی بی حس می‌شوند. حین تزریق بیحس کننده ها ممکن است احساس درد جزئی و یا احساس سوزش داشته باشید، اما این حس به سرعت خواهد گذشت. در طول انجام عمل عصب کشی شما بیدار خواهید بود، اما داروهای بی حس کننده باعث  می‌شوند هیچ گونه دردی نداشته باشید بنابریان نگران این نباشید که عصب کشی دندان درد دارد یا نه.

مرحله 2: برداشتن پالپ دندان (Removing the pulp)

وقتی دندان شما بی حس می‌شود، متخصص اندودنتیست یا دندانپزشک عمومی در قسمت بالای دندان شکاف کوچکی ایجاد می‌کند. هنگامی که پالپ آلوده یا آسیب دیده در معرض دید قرار گیرد، متخصص با استفاده از ابزارهای ویژه‌ای به نام فایل دندانپزشکی (files)، آن را به دقت برمی‌دارد. دندانپزشک برای تمیز کردن تمام مسیر کانال دندان شما دقت بسیار بالایی به خرج میدهد.

مرحله 3: آنتی بیوتیک ها (Antibiotics)

پس از برداشتن مغز و پالپ دندان، دندانپزشک ممکن است موضع باز شده را با یک آنتی بیوتیک موضعی پوشش داده تا عفونت ایجاد شده را سرکوب کند و مانع از تشدید و عود مجدد آن شود. پس از تمیز کردن و ضد عفونی شدن کانال ها، دندانپزشک دندان را با خمیر سیلر و ماده ای لاستیک مانند به نام گوتاپرکا پر می‌کند. دندانپزشک همچنین ممکن است آنتی بیوتیک های خوراکی را برای مدیریت و اطمینان از سرکوب عفونت برای شما تجویز کند.

مرحله 4: پر کردن موقتی (Temporary filling)

دندانپزشک با پر کردن شکاف کوچکی که در قسمت بالای دندان در همان ابتدای عصب کشی ایجاد کرده بود بصورت موقتی آن را مهر و موم می‌کند. آن ها به کمک سیلانت سوراخ ها و درز ها را مسدود میکنند تا کانال از آسیب ناشی از بزاق در امان بماند.

خطرات احتمالی و عوارض عصب کشی دندان

پروسه روت کانال برای نجات دندان شما انجام می‌شود. با این حال، گاهی اوقات، آسیب وارد شده به مغز دندان بیش از حد عمیق است یا مینای دندان شما برای تحمل  عصب کشی بسیار ضعیف است. این عوامل می تواند منجر به از بین رفتن دندان شود. در نتیجه در اغلب اوقات دندان عصب کشی شده معمولا کشیده میشود.

اگر حین عصب کشی دندان برخی ابزار آلوده باشد و یا به واسطه آن ها مواد آلوده وارد دندان شود و یا آنتی بیوتیک ها اثر نکنند احتمال تشکیل آبسه دندان افزایش پیدا خواهد کرد.

اگر مشکلی در رابطه با ریشه دندان خود دارید و یا درد شدیدی را از جانب مغز دندان تحمل می‌کنید حتما با دندانپزشک خود صحبت کنید. متخصصان دندانپزشکی به جای دندان آسیب دیده از دندان مصنوعی، پل ها و یا ایمپلنت دندان استفاده می‌کنند.

 

هزینه ارتودنسی دندان در سال 1400

 تعرفه ارتودنسی دندان با در نظر گرفتن تمامی روش‌ها به ازای هر فک در محدوده 6,000,000 تا  13,000,000 تومان متغییر است.

لازم به ذکر است که ارتودنسی تنها یک روش نیست بلکه مجموعه‌ای از روش‌ها است که در هر روش از دستگاه‌های خاصی برای درمان و اصلاح ناهنجاری‌ها استفاده می‌شود. مطابق یک دسته‌بندی رایج و مرسوم، به طور کلی، دستگاه‌های ارتودنسی را به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم می‌کنند. در ادامه با هزینه هر کدام از دستگاه‌ها آشنا خواهید شد.

ارتودنسی ثابت

تعرفه ارتودنسی ثابت به ازای هر فک با در نظر گرفتن تمام دستگاه‌های ثابت بین 8,000,000 تا 13,000,000  متغییر است.

ارتودنسی ثابت به تمام دستگاه هایی گفته می شود که از ابتدا تا انتهای درمان ارتودنسی به دندان بیمار متصل شده و تنها توسط متخصص قابل تنظیم هستند. انواع دستگاه های ثابت به همراه قیمت آن ها عبارتند از:

ارتودنسی معمولی

بسته به شدت ناهنجاری از خفیف تا شدید هزینه ارتودنسی معمولی در سال 1400بین   7,000,000 تا 13,000,000 میلیون متغییر است. اطلاعات بیشتر درباره تعرفه این ارتودنسی را در جدول کامل هزینه ببینید.

رایجترین روش ارتودنسی دندان استفاده از بریس فلزی معمولی است که اغلب بیماران تمایل دارند دندان های خود را با این روش ارتودنسی کنند.

ارتودنسی دیمون

تعرفه ارتودنسی ثابت با براکت دیمون به ازای هر فک بین 7,000,000 تا  10,000,000میلیون است.

دیمون نوعی ارتودنسی سلف لایتینگ یا خود تنظیم است. در این روش از براکت های خاصی برای اصلاح ناهنجاری های دندانی استفاده می شود. ارتودنسی دیمون بیشترین مقدار راحتی و کمترین مدت زمان ارتودنسی را دارد.

ارتودنسی سرامیکی

تعرفه ارتودنسی ثابت با براکت سرامیکی مشابه با براکت دیمون به ازای هر فک بین 7,000,000 تا  10,000,000میلیون است.

در ارتودنسی سرامیکی به جای براکت های فلزی از براکت های همرنگ دندان برای اتصال به دندان ها استفاده می شود. براکت های سرامیکی برای کسانی که دوست ندارند سیم و براکت فلزی داشته باشند بسیار مناسب است.

ارتودنسی لینگوال

قیمت ارتودنسی لینگوال به ازای هر فک بین 8 تا 12 میلیون تومان متغییر است.

لینگوال برعکس روش معمول ارتودنسی است. در این روش بریس به پشت دندان ها متصل می شود نه به جلوی آن ها. نصب و نگهداری دشوار و زمانبر است و یک سیستم کمتر رایج برای ارتودنسی است.

هزینه ارتودنسی متحرک و نامرئی

حداقل هزینه ارتودنسی دندان مربوط به پلاک های شفاف ارتودنسی متحرک هستند. تعرفه این نوع ارتودنسی بین 6,000,000 تا 10,000,000  تومان به ازای هر دو فک است.

برعکس دستگاه های ثابت، یک سری دستگاه وجود دارد که قابل جابجایی و تحرک هستند. به این شکل که بیمار در طول شبانه روز به جز وقتی که چیزی می خورد یا مسواک می زند دستگاه ها را روی دندان استفاده می کند. به این نوع ارتودنسی در اصطلاح متحرک و نامرئی نیز گفته می شود.

ارتودنسی رنگی

البته ما دقیق روشی با نام ارتودنسی رنگی نداریم و دلیل نامگذری و سر زبان افتادن این نوع ارتودنسی به دلیل استفاده از کش های رنگ در ارتودنسی ثابت است. قیمت کش ارتودنسی به ازای هر بسته بین 25 تا 50 هزار تومان متغییر است.

قیمت ارتودنسی فانکشنال

به ازای اضافه شدن دستگاه فانکشنال ثابت به درمان ارتودنسی حدود 4,000,000 تا 5,000,000 هزینه صرف می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر پیرامون هزینه ارتودنسی دندان می توانید به سایت دکتر درویش پور بهترین متخصص ارتودنسی در تهران مراجعه کنید.

کش ارتودنسی دندان چگونه به صاف شدن دندان ها کمک میکند؟

 متخصص ارتودنسی برای تسریع روند درمان یا اصلاح ناهماهنگی دندان ها از ابزار های مختلفی استفاده می کنند. در ارتودنسی ثابت علاوه بر بریس ها و اجزای تشکیل دهنده آن ها، کش ارتودنسی نیز یکی از اساسی ترین ملزومات صاف کردن دندان ها است. اما اینکه این کش ها چه هستند، جنسشان چیست، چه معایب و مزایا و یا چه عملکردی دارند را در این مقاله با هم مرور خواهیم کرد.

کش ارتودنسی چیست؟

کش ها در واقع یکی از انواع مختلف دستگاه های ارتودنسی ساده اما موثر محسوب می‌شوند. به این کش ها باند یا الاستیک ارتودنسی هم میگویند. ما با کمک این کش ها به دندان ها فشار وارد میکنیم تا به تغییر جهت و موقعیت آن ها کمک کنیم. این کش های الاستیک معمولا بین براکت های پایین و و بالا قرار میگرند و با اعمال فشار به اصلاح ناهماهنگی دندان ها در فکین بالا و پایین کمک میکنند.

نحوه عملکرد کش ارتودنسی چگونه است؟

شاید با خودتان فکر کنید که این کشهای نازک و کوچک چگونه میتوانند دندان های ما را مرتب کنند درحالی که براکت ها با آن همه ابهت و استحکام به زود اینکار را انجام میدهند؟ سوال خوبی است. در جواب باید گفت که همه دستگاه های ارتودنسی دندان با هدف خاصی استفاده میشود. شاید در ظاهر اینطور به نظر برسد که الاستیک ارتودنسی نمیتواند به تراز شدن دندان هایتان کمک کند اما اینطور نیست. این کش ها به صورت متناوب با وارد کردن فشاری هرچند محدود میتوانند دندان های ما را به صورت نامحسوس جابجا کنند. اما خودشان به تنهایی چنین عملکردی ندارند بلکه حتما باید در کنار بریس ها استفاده شوند.

مزایای کش ارتودنسی دندان

کش ها معمولا چندان به چشم نمی آیند و کسی متوجه آن ها نمی شود مگر اینکه کش رنگی داشته باشید

کشها معمولا منعطف هستند و به فک ها آسیبی نمیزنند

به راحتی میتوان آن ها را تعویض کرد

برای اصلاح اغلب مشکلات ارتودنسی در کنار سایر دستگاه ها میتوانند مفید باشند

کش ها واقعا ارزانند و در تعداد بالا قابل تهیه هستند

اگر دوست دارید ارتودنسی رنگی داشته باشید دست شما در انتخاب رنگ کش آن ها باز است.

معایب کش ارتودنسی

اگر در کنار بریس ها از الاستیک ارتودنسی استفاده می کنید احتمالا در خوردن غذاهای جامد و یا غذاهایی که نیازمند جویدن زیاد هستند به مشکل بر میخورید و باید کش را دربیاورید.

ممکن است با گذاشتن کش تا مدتی دچار زخم در دهان شوید اما طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد

 

ریتینر ثابت ارتودنسی چیست؟

 نگهدارنده ثابت ارتودنسی متشکل از یک قطعه فلز یا سیم فلزی کوتاه و قوسدار است که با کمک یک نوع چسپ یا سیمان مخصوص به پشت دندان های فک بالا، پایین یا هر دو فک متصل میشود.

مزایای ریتینر ثابت ارتودنسی

بعضی از مراجعان ما اصرار دارند که از نگهدارنده متحرک بعد از ارتودنسی استفاده کنند. آن ها میگویند که به اندازه کافی دستگاه های ارتودنسی ثابت را تجربه کرده اند و این بار نوبتی هم که باشد نوبت یک دستگاه متحرک است. ما به آن ها ریتینر متحرک میدهیم. اما متوجه میشویم که همیشه و مطابق توصیه ها و دستورالعمل های ما از ریتینر استفاده نمیکنند. آن ها یادشان میرود که به صورت منظم ریتینر بزنند و این باعث میشود که دندان های صاف شده آن ها دوباره در خطر کج شدن و تغییر موقعیت قرار بگیرد. توصیه ما برای اینگونه مراجعان قطعا استفاده از ریتینر ثابت ارتودنسی است. چرا؟

زیرا یک بار متخصص ارتودنسی آن را به پشت دندان ها نصب میکند و حتی اگر فراموش کنید باز هم مهم نیست چون شما اصولا هیچ کاری به نگهدارنده ثابت ندارید. بنابراین اگر فکر میکنید که فراموشکار هستید حتما به متخصصتان بگویید تا نگهدارنده ثابت برایتان درخواست دهد.

یکی دیگر از مزایا ریتینر ارتودنسی نامرئی بودن آن است. بله حتی از نگهدارنده متحرک هم نامرئی تر است. زیرا در پشت دندان های شما است و هیچ کس حتی خودتان هم نمیتوانید آن را ببینید. بنابراین ما آن را در دسته ارتودنسی نامرئی هم قرار میدهیم.

خوشبختانه نگهدارنده ثابت ارتودنسی دندان نیازی به تنظیم ندارد و عادت کردن به آن بسیار راحت است.

معایب ریتینر ثابت ارتودنسی

به همان اندازه که نگهدارنده های ثابت خوب و مفید هستند میتوانند نکات و نقطه ضعف هایی هم داشته باشند.

داشتن یک نگهدارنده ثابت باعث میشود که تمیز کردن دندان ها با دشواری روبرو شود زیرا با وجود چنین نگهدارنده ای تمیز کردن پشت دندان ها سخت است و نیازمند زمان زیادی است.

سیم پشت دندانی می تواند بقایای مواد غذایی و باکتری ها را به دام بیندازد ، که این وضعیت می تواند شانس شما برای حفظ بهداشت دهان و دندان را کاهش دهد.

همچنین ، مانند هر نوع دستگاه دندانی دیگر ، یک نگهدارنده دائمی می تواند بعد از مدت طولانی آسیب ببیند یا به راحتی شکسته شود. اگر بشکند با وجود دائمی بودن باید آن را تعمیر کنید و یا اینکه آن را با یک ریتینر ثابت جدید جایگزین کنید.

و در آخر استفاده از این نگهدارنده ها میتواند باعث ناراحتی شما شود. زیرا زبان میتواند به آن برخورد کرده و نسبت به نگهدارنده حساس شود.

بیشتر بخوانید : همه چیز در مورد ارتودنسی

صفحه قبل 1 ... 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 صفحه بعد
<-blogads->