دندانپزشکی زیبایی (لبخند هالیوودی)

 مجموعه فرایند های ترمیم زیبایی دندان همه و همه با یک هدف انجام میشود و آن هم طراحی لبخند زیبا و اصولی است.این همان چیزی است که از آن با عنوان لبخند هالیوودی یاد میشود. از جمله ی این درمان ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

زیبایی دندان با کامپوزیت

در این روش با باندینگ (پیوند) کامپوزیت ها که مواد همرنگ دندان های شما هستند ظاهر دندان های شما بهبود بخشیده میشود. وقتی در اصلاح دندان های کج از این روش استفاده میشود به آن زیبایی دندان بدون ارتودنسی میگویند.

لمینت سرامیکی

در این روش با پوسته ی نازکی همرنگ دندان عیوب دندان پوشیده میشود. در این روش نیاز به تراش دندان برای زیبایی است. برای اطلاعات بیشتر درباره ی این روش و هزینه زیبایی دندان به این روش به مقاله ی مربوطه با عنوان "لامینت دندان چیست؟" مراجعه کنید.

روکش دندان برای زیبایی

با استفاده از روکش های چینی دندان هایی که آسیب وسیع تری دیده اند را میتوان ترمیم کرد. نسبت به ونیر ها این روکش ها قسمت بیشتری از دندان را میپوشانند. پیشنهاد میکنم برای اطلاعات بیشتر در زمینه روکش دندان برای زیبایی و مراحل، روش ها و قیمت روکش زیبایی دندان به مطلب مربوطه مراجعه کنید.

بریج یا پل بین دندانی

بریج نیز  یکی دیگر از انواع روکش های زیبایی دندان محصوب میشود. که در حقیقت با استفاده از دو دندان مجاور به عنوان پایه، روکشی به شکل پل برای برگرداندن ظاهر زیبای دندان از دست رفته شما ایجاد میشود.

ایمپلنت های دندانی

دندان های از دست رفته تاثیر زیادی در ظاهر شخص و طرح لبخند وی دارند. مخصوصا وقتی در خط خنده ی فرد قرار داتشه باشند. ایمپلنت دندان راه حلی مطمئن برای اصلاح آن است.

جراحی زیبایی لثه

در به چشم آمدن زیبایی دندان زیبایی لثه سهم بسیاری دارد. برای ایجاد یک طرح لبخند مناسب گاهی لازم است ارتفاع لثه اصلاح شود. این عمل تحت عنوان جراحی زیبایی لثه انجام میپذیرد.

بلیچینگ دندان

بدرنگی دندان ها که در اثر رنگ مواد غذایی، سیگار و ... به وجود می آید در زیبایی خنده بسیار موثر است. بلیچینگ دندان در منزل و در مطب راه حل رفع این بدرنگی ها و برگرداندن ظاهر زیبا به لبخند فرد است. بلیچینگ در مطب به سرعت دندان ها را سفید کرده و بلیچینگ در خانه تضمین ماندگاری این سفیدی است.

ردیف کردن دندان بدون اورتودنسی

یکی از بیشترین استفاده های ما از باندینگ دندان، کامپوزیت لمینیت  یا کامپوزیت ونیرهست. این روش ، امروزه در موارد زیادی به کمک افرادی آمده که می خواهند بدون درمانهای اورتودنسی ، دندانهایی صاف و ردیف داشته باشند. صاف کردن دندان ها در بسیاری موارد به کمک تکنیک باندینگ دندان امکان پذیر است.

 

جنین، دشمن دندان مادر

 ضرورت مراقبت‌های دندانپزشکی در زنان باردار

بارداری از جمله معدود شرایطی است که وقتی برای یک خانم پیش می‌آید تقریباً تمامی زمینه‌های زندگی او را برای مدت 9 ماه تحت تأثیر قرار می‌دهد. یک خانم باردار خواسته یا ناخواسته از برخی شرایط عادی و روزمره اجتناب می‌کند و بالعکس شرایطی را برای حفظ سلامت جنین خود مراعات می کند که شاید در حالت عادی به آنها بی‌توجه باشد.توجه به این نکته ضروری است که بارداری بیماری نیست اما با یک خانم باردار به واسطه شرایط خاص فیزیولوژیک بارداری به شکل یک بیمار رفتار می‌شود. بنابراین مثل یک بیمار پای بایدها و نبایدهایی وسط می‌آید که تا قبل از بارداری از آنها خبری نبود و مراقبت‌های دندانپزشکی بارداری از آن جمله‌اند...

رای روشن شدن موضوع توضیح برخی مسائل علمی ضروری به‌نظر می‌رسد. دوره بارداری به 3 دوره سه ماهه تقسیم می‌شود که 3 ماهه نخست حیاتی‌ترین و مهم‌ترین آنها محسوب می‌شود. در این سه ماهه مخصوصا ماه نخست بارداری اندام‌زایی جنین آغاز می‌شود و وجود برخی عوامل مضر که به آنها «تراتوژن» می‌گویند ممکن است باعث بروز اختلالات جدی در جنین شود؛ اختلالاتی که به شکل انواع و اقسام بیماری‌ها و سندرم‌های مادرزادی بروز می‌کند که حاصل آن نوزادی معلول، عقب‌مانده و یا حتی مرده است.

بیشتر بخوانید : دندانپزشکی کودکان

این عوامل تراتوژن شامل بسیاری از داروها، برخی بیماری‌ها نظیر سرخجه و موادی نظیر سیگار، الکل و مواد مخدر هستند. پس دوری گزیدن مادر از این عوامل که حتماً توسط پزشک تبیین می‌شود ضروری است.

سه ماهه سوم نیز از جهت خطر زایمان زودرس قابل اهمیت است. در این بین سه ماهه دوم بی‌خطرترین دوره بارداری به حساب می‌آید. باید گفت درمان‌های دندانپزشکی و داروهای مورد استفاده در آن به‌جز چند داروی خاص تقریباً هیچ منع تجویزی در دوران بارداری ندارند و خانم‌های باردار می‌توانند بدون مشکل تحت درمان قرار گیرند.

اما در مورد رادیوگرافی‌های درمانی ذکر چند نکته ضروری است؛ نخست این‌که بر طبق محاسبات صورت گرفته میزان اشعه لازم برای تهیه رادیوگرافی از تمام دندان‌ها بسیار بسیار کمتر از مقدار اشعه‌ای است که ممکن است به جنین آسیب وارد کند که دور بودن محل تابش اشعه از رحم هم باعث کاهش اشعه جذب شده می‌شود.

اما در عین حال قانونی در علم رادیولوژی وجود دارد که به موجب آن تابش اشعه به بیمار باید تا حد امکان محدود و فقط در موارد ضروری صورت گیرد. یعنی دندانپزشک با انجام یک معاینه بالینی دقیق می‌تواند تعداد رادیوگرافی‌های مورد نیاز را به حداقل ممکن کاهش دهد.

در عین حال استفاده از پیش‌بندهای سربی که سایر نواحی بدن را از معرض اشعه دور نگه می‌دارد نگرانی در مورد خطرات جذب اشعه را از بین می‌برد اما به ‌هر حال قاعده بر این است که تا حد امکان از تهیه رادیوگرافی از خانم‌های باردار اجتناب شود که دلیل آن بیشتر ایجاد یک اطمینان روانی در بیمار است.

منبع :https://www.tajdentalclinic.com/

لمینت برای چه کسانی مناسب نیست؟

 ونیر دندان برای همه افراد یا تمام دندان ها خوب نیست. برای اینکه فرایند لمینت با موفقیت انجام شود، پزشک باید بتواند این موضوع را برای هر فرد تشخیص دهد. لمینت دندان غیر قابل‌ بازگشت است و اگر پزشک برای نصب آن ساختار دندان شما را تغییر دهد، دیگر نمی توانید آن را به حالت اولیه برگردانید، بنابراین پزشک باید قبل از شروع فرآیند دندان ها را معاینه کند و مطمئن شود این کار برای شما مناسب است. در زیر به مواردی که باعث می شوند ونیر برای افراد مناسب نباشد اشاره کرده‌ ایم:

افرادی که دندان های سالم ندارند

قبل از ساخت و چسباندن ونیر، باید پوسیدگی دندان و بیماری های لثه را برطرف کنید، در صورت برطرف نکردن پوسیدگی ها و عفونت لثه، در روند درمان با مشکلاتی مواجه خواهید شد.

افرادی که دندان های ضعیف دارند

اگر میزان زیادی از ساختار دندان از بین رفته باشد یا حجم زیادی از دندان پر شده باشد، دندان ها آنقدر محکم نیستند که بتوانند با ونیر دوام بیاورند.

افرادی که مینای دندان شان از بین رفته است

اگر مینای دندان از بین رفته باشد، ونیر به دندان نمی چسبد پس برای چسبیدن بهتر ونیر به دندان، باید افرادی دندان خود را لمنیت دندان کنند که مینای دندان آنها از بین نرفته باشد.

افرادی که دندان‌ قروچه دارند

افرادی که عادت به دندان‌‌قروچه دارند، ونیرهایشان را خیلی راحت می شکنند یا خرد می کنند. البته استفاده از محافظ دندان این مورد را حل می کند.

افرادی که دندان های نامنظمی دارند

افرادی که دندان هایشان روی هم چفت نمی شود و کسانی که دندان های نامنظمی دارند هم گزینه های خوبی برای نصب ونیر به حساب نمی آیند، مگر اینکه قبل از انجام ونیر کامپوزیت ، دندان هایشان را ارتودنسی کنند.

 

حقیقت هایی درباره دندانپزشکی ترمیم و زیبایی

 با بالا رفتن سن، بسیاری از ویژگی های جسمانی افراد تغییر خواهد کرد.

با این حال مهم نیست چند سال دارید

زیرا تحقیقات نشان داده است که لبخند افراد همیشه اثر بخشی خود را بر اطرافیان دارد.

برخی افراد برای اثرگذاری بیشتر روی اطرافیان زیر تیغ جراحی های زیبایی می روند

اما نهایتا لبخند تنها چیزی است که تاثیر فراوانی در اولین نگاه بر طرف مقابل می گذارد.

دندانپزشکی ترمیم و زیبایی ترکیب هنر و علم است

با اینکه یک دندانپزشک عمومی هم می تواند برخی درمان های ترمیم و زیبایی را (مانند ونیر کردن و سفید کردن و بلیچپینگ دندان ) انجام دهد

و با استفاده از ابزار های کامل لبخندی را تغییر دهد یا احیا کند اما این کافی نیست.

دندانپزشکی ترمیم و زیبایی نیازمند آموزش های تخصصی، گذراندن تحصیلات مرتبط و درک زیبایی ساختاری صورت می باشد تا نتایج درست و مفیدی از آن به دست آید.

لبخند وسیله ی قدرتمندی است

بیشتر مردم معتقدند که در نگاه اول لبخندی زیبا بسیار اثرگذار تر از هر ویژگی دیگری است.( مانند مو، لباس و غیره)

علاوه بر آن گروهی دیگر از مردم نیز معتقدند که افراد خنده رو نسبت به دیگران جذاب تر، بامزه تر و جالب تر می باشند.

تفاوت دندانپزشکی ترمیمی  با دندانپزشکی زیبایی  

شاید همه شنیده باشند که دندانپزشکی زیبایی روشی برای ساختن لبخندی زیبا می باشد.

اما گاهی قبل از آغاز روند زیبا سازی دندان لازم است روی دندان اقدامات ترمیمی کوچکی انجام شود تا آن دندان پایه ی خوبی برای مواد دندانپزشکی زیبایی باشد.

و این جایی است که دندانپزشکی ترمیمی با زیبایی تلاقی می کند.

دندانپزشکی ترمیمی شامل مدیریت و روش هایی است که دندانپزشک برای سالم نگه داشتن دهان انجام می دهد.

این اقدامات ترمیمی شامل قراردادن ایمپلنت دندان، دندان مصنوعی، پرکردگی و روکش می باشد.

این اقدامات دندانپزشکی نیاز به گذراندن دوره تخصصی ندارند

و تنها شامل پیشگیری و اقدامات اصلاحی می باشند که دندانپزشکان پس از گذراندن دوره ی عمومی دندانپزشکی قادر به انجام آنها هستند.

بنابراین اولویت دندانپزشکی ترمیمی بهبود عملکرد دهان و دندان و به حداکثر رساندن آن است

در حالی که تمرکز دندانپزشکی زیبایی بر جنبه های زیبایی دهان و دندان و به ارمغان آوردن لبخندی زیبا برای بیمار است که البته هر دو در یک راستا عمل می کنند.

 

 

ونیر کامپوزیت یا درمان سریع بدون تراش دندان

 ونیر کامپوزیت یا فیسینگ درمان یک جلسه ای، بدون تراش دندان است. از ونیر کامپوزیت میتوان جهت برطرف کردن موارد زیر استفاده کرد:

نامنظمی های کوچک

بستن فاصله بین دندانها

زردی های دندان ها

کامپوزیت چیست؟

کامپوزیت دندانیک ماده ترمیم همرنگ دندان است.

روی سطح دندان قرار داده می شود و توسط دندانپزشک فرم داده میشود.

به این ترتیب می توان دندانها را سفید تر و بلندتر کرد. هزینه آن کمتر از لمینیت  دندان سرامیکی است (به علت عدم ارسال کار به لابراتوار) همچنین می توان در یک جلسه کاری انجام داد و توسط دندانپزشک در مطب فرم داده می شود.

مزیت ونیر کامپوزیت نسبت به لمینت سرامیکی چیست؟

مزیت آن نسبت به لمینیت سرامیکی مدت زمان کمتر، هزینه کمتر و عدم تراش دندان است. لازم به ذکر است که لمینیت سرامیکی موارد کاربرد خود را دارد و در نامنظمی های بیشتر دندانی که نیاز یه تغییرات بیشتر است لزوم لمینیت سرامیکی احساس میشود. توضیح کامل آن در صفحه مربوط به لمینت سرامیکی آمده است.

در این ویدیو میتوانید توضیحات کامل دکتر غزال آرش راد را درباره ونیر کامپوزیت و جزییات آن ببینید. اگر به دنبال زیبایی بیشتر دندانهای خود هستید و به دنبال راهی می گردید که بهترین انتخاب را داشته باشید حتما ویدیو زیر را ببینید.

منبع :دندانپزشکی شبانه روزی جنت آباد

 

درباره ونیر دندان بیشتر بدانید

ونیر دندان در دستیابی به ظاهر زیبای دندان های شما کمک کننده است . ونیر برای افرادی که دندان های شکسته و فاصله بین دندان ها  اذیتشان میکند و به طور کلی برای ترمیم و زیبایی دندان انتخاب خوبی هست.

ونیر پوشش نازکی است که به دندان متصل میشود تا دندان ها را به شکل کلاسیک تر نشان دهد . اگر میخواهید لبخند زیباتری داشته باشید ، ونیرهای دندانی یک گزینه ساده هستند . ونیرها پوشش های نازکی هستند که در قسمت جلو (قسمت قابل مشاهده) دندان قرار گرفته و شبیه دندان طبیعی هستند.

جنس ونیر دندان ممکن است رزین کامپوزیت و یا پورسلین (چینی) باشد. مقاومت ونیر پورسلین در برابر تغییر رنگ و لکه بهتر از ونیر کامپوزیت است و از نظر خواص انعکاس نور نیز مشابهت بیشتری با دندان طبیعی دارد. ونیرهای رزین کامپوزیتی نازکتر هستند بنابراین برای نصب آنها بر روی دندان ، بخش کمتری از مینا تراشیده میشود.

 ونیر (veneer) می توانند برای اصلاح طیف گسترده ای از مسائل مربوط به دندان مورد استفاده قرارگیرد بطور مثال :

دندان هایی که رنگ اصلی خود را از دست داده و نمی توانند سفید شوند

دندن های خرد شده و ساییده شده

دنداهای کج و دندان هایی که تغییر شکل داده

وجود شکاف بزرگ بین دندانهای فوقانی

ونیر از مواد چینی (پرسلن) یا کامپوزیت ساخته می شوند . دندانپزشک به شما  کمک خواهد کرد که بهترین درمان را برای شما انتخاب کند . هر کدام دارای مزایای خاص خود است .

نکات مهم قبل از اینکه شما ونیر را انجام دهید :

دندان ها و لثه ها قبل از ونیر باید سالم باشند . دندانپزشک شما باید هر گونه پوسیدگی دندان را قبل از قرار دادن ونیر ترمیم کند .

ونیر ها همیشه انتخاب خوبی برای بیمارانی نیستند ، زیرا وینرهای نازک ممکن است تراشیده یا شکسته شوند .

اگر چه دندانپزشک  سعی می کند مینای دندان را تا حد امکان کمتر تراش دهد ولی پس از تراش مینا دیگر جایگزین نمی شود .

ممکن است ونیر در طول زمان نیاز به پرداخت داشته باشد و یا اینکه شکسته شود و از بین برود. در آن صورت ممکن است نیاز  یه ونیر مجدد باشد.

تمام مراقبت های دندانپزشکی خود ، همه انتظارات و گزینه های درمان خود را با دندانپزشک در میان بگذارید .

مراقبت از ونیر چگونه است؟

ونیر دندان نیاز به مراقبت خاص و متفاوتی ندارد . طبق روال معمول باید همیشه بهداشت دهان را رعایت کنید ، مسواک بزنید ، نخ دندان بکشید و در صورت لزوم از دهان شویه ضد عفونی کننده استفاده کنید .

اگر چه ونیر پورسلین در مقابل لکه مقاوم است اما دندانپزشک ممکن است توصیه کند از مصرف زیاد نوشیدنی ها و غذاهای پر رنگدانه مانند چای و قهوه پرهیز کنید.

روشهای جایگزین ونیر دندان چیست؟

روش های جایگزین ونیر دندان باندینگ و روکش دندان است . ونیر گزینه حد واسط بین روکش و باندینگ است. برای افرادی که میخواهند شکل دندانشان را کمی بیشتر از محدوده ای که باندینگ میتواند، تغییر دهند اما تغییر مورد نظرشان در حدی نیست که به روکش دندان نیاز داشته باشند ونیر مناسب است .

 

نحوه انجام رایج‌ترین اقدامات دندانپزشکی بارداری

 تزریق آمپول بی‌حسی آمپول هایی که در زمینه بی حسی در این دوران مورد استفاده قرار می‌گیرند معمولا دو نوع هستند :  لیدوکائین  که حاوی مقداری آدرنالین است که برای افزایش مقدار و زمان بی حسی به لیدوکائین  اضافه می شود.

این آدرنالین ممکن است بعد از تزریق باعث افت فشار بیمار شده و برای افرادی که مشکل فشار خون یا ناراحتی قلبی دارند استفاده نمی‌شود. برای اینکه افت فشار در مادران باردار ایجاد نشود توصیه شده است که از تزریق آمپول‌های حاوی آدرنالین اجتناب کنیم.

چون این افت فشار ممکن است  باعث از دست دادن هوشیاری موقت بیمار شود که برای جنین مادر باردار ایجاد مشکل می‌کند. نوع دیگر آمپولها مثل سیتانست که آدرنالین ندارد معمولا بی ضررتر می‌باشد. بنابرین اگر شرایط خود را به دندانپزشک خود  اطلاع دهید، آمپولی برایتان تزریق خواهد کرد که ضرر نداشته باشد.

در ادامه به نحوه انجام رایج ‌ترین اقدامات دندانپزشکی بارداری می‌پردازیم تا خیالتان بابت سلامتی جنین آسوده باشد:

با وجود ممنوعیت جیوه در دوران بارداری پر کردن دندان را چه‌کار باید کرد؟

جیوه یکی از ماده های خطرناک دوران بارداری است که سلامتی جنین را بسیار تهدید می کند. به همین خاطر مصرف بیش ‌از اندازه ماهی که احتمال آلودگی جیوه در آن وجود دارد در این دوره ممنوع است. حال پر کردن دندان که با جیوه انجام می شود را چه باید کرد؟ دندان‌پزشکان برای پیشگیری از آسیب دیدگی جنین به‌ جای جیوه از کامپوزیت دندان  استفاده می ‌کنند. شرایط پر کردن دندان در دوره حاملگی به‌ گونه ‌ای است که ابتدا پزشک از ماده بی‌حسی برای به حداقل رسیدن درد به مقدار لازم استفاده می کند. سپس مراحل پر کردن مانند شرایط دیگر افراد اجرا می ‌شود؛ تنها تفاوت، ماده پرکننده دندان است.

کشیدن دندان در چه دوره‌ ای از بارداری بهتر است انجام شود؟

کشیدن دندان در هر دوره ‌ای از بارداری انجام می‌ شود؛ اما به توصیه پزشکان، این کار بعد از سه ماه اول بارداری صورت گیرد بهتر است. البته این نکته را فراموش نکنید که در سه ماه بارداری نباید به مدت طولانی بر روی کمر بخوابید. در صورت رخ دادن شرایط اضطراری قبل از سه ماه بارداری، حتماً هنگام مراجعه به پزشک و یا دندانپزشک اطلاع دهید که باردار هستید.

عکس‌ برداری از دندان در دوره بارداری برای جنین ضرر دارد یا نه؟

از آنجا که عکس ‌برداری و رادیولوژی قبل از هر اقدام دندانپزشکی الزامی است؛ خانم های باردار این قسمت از درمان را چه‌ کار باید کنند؟ آیا عکس برداری برای جنین ضرر دارد؟ دندانپزشک ها موظف اند عکس‌ برداری را بدون هیچ خطری برای مادران باردار انجام دهند و برای این کار از یک پوشش محافظ کودک استفاده می کنند.

آیا مواد بی ‌حسی و تجویز دارو در دوره بارداری مانعی دارد؟

یکی دیگر از این نگرانی ‌های دندانپزشکی بارداری تجویز دارو و استفاده از مواد بی‌حسی است. دندانپزشک در چنین مواقعی دوز مناسبی برای بی‌ حسی دندان در نظر می‌ گیرند که نگرانی بابت این موضوع ناچیز است. اما نکته‌ مهم تر مصرف دارو در دوره بارداری است.

مصرف برخی داروها همچون اکسی کدون و پونیلا  احتمال نقص مادرزادی در جنین را به‌ شدت افزایش می ‌دهد. پس حتما دندانپزشک خود را از باردار بودنتان مطلع کنید.

همچنین در دوران بارداری داروها از جفت عبور می‌کنند بنابراین در تجویز آن‌ها باید نهایت احتیاط رعایت شود. برای نمونه در صورت لزوم تجویز داروهای دسته پنی‌سیلین و آموکسی‌سیلین و ماکرولیدها مانعی ندارد ولی از تجویز تتراسیکلین باید اجتناب شود چراکه می‌تواند سبب صدمه به کبد مادر و تغییر رنگ دندان‌های در حال تشکیل شود.

منبع : دندانپزشکی شبانه روزی تاج دنتال

پوسیدگی دندان در کودک

 دندان های شیری از سن 6 ماهگی شروع به رویش کرده و تا 2 سالگی کامل می شوند. عمر این دندان ها تا انتهای دوره کودکی یعنی حدودا 10-12 سالگی ادامه دارد.

علت پوسیدگی در دندان های شیری

بی توجهی به بهداشت دهان و دندان کودک از زمان رویش اولین دندان‌های شیری

الگوی تغذیه‌ای نا‌مناسب خردسالان و زیاده روی در استفاده از نوشیدنی‌ های شیرین از جمله کاربرد مکرر شیشه شیر در طول روز یا به خصوص شب

وجود پوسیدگی‌های متعدد درمان نشده در دهان پدر و مادر کودک چرا که باکتری ها ا از دهان والدین به خصوص مادر به دهان نوزاد منتقل می شوند.

درمان پوسیدگی دندان در کودکان

ظرف شش ماه بعد از رویش اولین دندان کودک ، جهت معاینه و دریافت اطلاعات و مشاوره های بهداشتی مناسب ، نوزاد خود را نزد متخصص دندانپزشکی کودکان ببرید.

دندان های نوزادتان را زمان رویش آنها تا حدود  ۱.۵سالگی ، شب ها قبل از خواب با استفاده از یک پارچه یا گاز استریل ، یا مسواک های انگشتی تمیز کنید.

در صورتی که کودک عادت کرده مکررا شیر بخورد ، سعی کنید به تدریج تعداد دفعات شیرخوردن را کاهش دهید و بعد از هربار شیردهی به کودک آب بخورانید تا اضافات شیر از روی دندان ها پاک شود.

برنامه زمانی منظمی برای وعده های غذایی اصلی کودک و نیز میان وعده ها طرح ریزی  کنید و تعداد میان وعده ها را به حداقل برسانید.

پر کردن دندان در کودکان

پرکردن دندان‌ ها از پرکاربرد ترین روش‌ های ترمیم دندان است. پرکردن دندان‌ ها هم بر روی دندان‌ های شیری و هم دندان ‌های دائمی کودکان قابل انجام است.  

 دندان ها ممکن است به علت پوسیدگی ، شکستگی و بعد از عصب کشی پر شوند.

پرکردن دندان ‌ها را می‌توان به سه روش انجام داد: پرکردن دندان‌ ها با متد کامپوزیتی , پرکردن با مواد سفیدرنگ و پرکردن دندان با آمالگام. مواد کامپوزیتی زیبایی بیشتری دارند در حالی که آمالگام بسیار قوی‌تر است.

 طی پروسه‌ی اولیه‌ی بی‌حس کردن دندان ، ممکن است کودک احساس کند که آب سرد روی دندان او اسپری می‌شود و سپس فشار کوچکی را احساس کند. اما در مجموع ، کل فرآیند پر کردن دندان تقریبا سریع و بدون درد انجام می‌شود.

رفرنس : دندانپزشکی جنت آباد

بهترین مارک کامپوزیت دندان، معرفی مارک های موجود

  بهترین مارک کامپوزیت دندان کدام است؟ زمانی یک برند به عنوان بهترین انتخاب می شود که مقاومت بسیار بالایی داشته باشد و خیلی زود زیبایی رنگ خود را از دست ندهد. همچنین به خوبی پالایش و صیقل داده شود تا سطح دندان کاملا صاف و طبیعی جلوه دهد.

حال در ادامه با انواع مارک کامپوزیت دندان آشنا می شوید تا با دانستن ویژگی هر کدام انتخاب بهتری از میان مارک های مختلف داشته باشید:

مارک DMG America، بهترین مارک از نوع میکرو

مارک DMG America از نوع کامپوزیت های میکرو است که هنگام اجرا مقاومت و انقباض بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد و خیلی زود در برابر اشعه لیزر سفت می شود. اگر به دنبالی مارک می‌گردید که خیلی زود دچار فرسایش و آسیب دیدگی نشود؛ این مارک گزینه بسیار خوبی است.

مارک DMP Dental،  بهترین مارک از نوع نانو

مارک DMP Dental یکی از بهترین مارک ها از نوع کامپوزیت های نانو است که  شکل پذیری بسیار بالایی دارد. دیگر ویژگی این برند که مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته، عدم تغییر رنگ است.

اگر به دنبال برند با کیفیت و با دوام کامپوزیت هستید، برند DMP Dental بسیار پیشنهاد می شود. با استفاده از کامپوزیت برند می توانید رنگ فوق العاده ای به دندان های تان هدیه دهید و از استحکام و قابلیت شکل پذیری بالای آن لذت ببرید.

مارک Bisco، معروف ترین مارک آمریکایی کامپوزیت

مارک Bisco  یکی از بهترین و معروف ترین برندهای آمریکایی سازنده کامپوزیت دندان است که با ارائه یک ویژگی خاص توانسته رضایت بسیاری از افراد را جلب کند. این برند با قرار دادن یک ماده تحریک کننده به نام سیلیکات کلسیم در ساخت کامپوزیت در حفاظت از دندان و لثه های طبیعی بسیار مفید عمل کرده است. همچنین با قرار دادن مواد هیدروکسید کلسیم و دیگر مواد منحصر به فرد به منظور قابلیت فرم دهی بالا کامپوزیت توانسته است استحکام و مقاومت خوبی برای دندان های کامپوزیتی به ارمغان آورد.

بیشتر بخوانید :

مزایا ، معایب و عوارض ونیر کامپوزیت

 مزایای کامپوزیت ونیر

ارزانتر و مقرون به صرفه بودن نسبت به سایر ونیر ها

سرعت بالا در نصب ؛ به طوریکه کامپوزیت ونیر تقریبا در یک جلسه انجام می گیرد.

تنها سطح جلوی دندان ها‌ را پوشش می‌دهند درنتیجه دندان سالم بیشتر می ماند و نیاز به ‌تراش چندانی ندارد .

برگشت پذیر بودن؛ اگر لایه خارجی مینای دندان تراشیدن نشده باشد ونیر کامپوزیت را می توان به راحتی برداشت تا فرد مجددا از دندان های طبیعی خود استفاده کند.

کمترین آسیب به دندان‌های دیگر وارد می شود؛ مواد کامپوزیت نرم تر هستند بنابراین در صورتی که دندان های روکش شده به عنوان مثال فک بالا را روی دندان های فک پایین فشار داده شوند سایش کمتری نسبت به لمینت ایجاد می کنند.

شکل‌ و فرم طبیعی؛ به‌طوری که سایرین به‌ سختی متوجه تفاوت دندان طبیعی با دندان ونیر کامپوزیت می شوند.

معایب ونیر کامپوزیت

 روکش های کامپوزیت از لحاظ زیبایی در درجه پایین تری نسبت به لمینت ها قرار دارند.

دوام و طول عمر لمینت دندان  بیشتر از کامپوزیت است. کامپوزیت حدودا بعد از ۵ سال شروع به ساییده شدن ، لب پر شدن ، یا زرد شدن می کند.

کارایی کامپوزیت ها برای یک یا دو دندان که گوشه آنها پریده باشد مناسب است. اما اگر تعداد دندان های بیشتری را بخواهیم روکش کنیم استفاده از لمینت دندان مناسب تر است.

احتمال پریدگی لبه‌ های ترمیم به هنگام مصرف خوراکی‌ های سفت وجود دارد.

عوارض انجام ونیر کامپوزیت

انجام ونیر دندان نیز مانند بسیاری از درمان های دیگر ممکن است با عوارضی همراه باشد که رعایت و دانستن نکات مهم در ارتباط با این عوارض می تواند حداقل آسیب را به درمان ما برساند. در زیر به برخی از این عوارض ونیر دندان اشاره میکنیم:

شکستن دندان های ونیر کامپوزیت شده

برای ماندگاری بیشتر دندان هایی‌ که تحت درمان ونیرکامپوزیت قرار گرفته‌اند توصیه می شود فرد از مصرف زیاد غذا های بسیار سفت و خشک تا حد امکان خوددارى‌ کند. البته اگر دندان ونیرکامپوزیت شده دچار شکستگی و یا آسیب شود می توان آن را ترمیم کرد.

بروز حساسیت دمایی پس از کامپوزیت ونیر دندان

در ابتداى درمان ممکن ‌است دندان ونیر کامپوزیت شده , درمقابل تغییرات دمایی شدید حساس شود که البته گذرا بوده و بعد از مدت کوتاهى حساسیت کاملا از بین می رود.

تغییر رنگ دندان ونیرکامپوزیت شده

اگر فرد پس ‌از درمان ونیر کامپوزیت در مصرف نوشیدنی ‌های رنگ دار , دخانیات مثل سیگار , قلیان و . . . افراط کند و یا عاداتی مثل مصرف زیاد چای یا قهوه را داشته ‌باشد ، ممکن ‌است بخش‌ هایی از لبه دندان تغییر رنگ داده و زیبایی خود را از دست بدهد.

طول عمر کامپوزیت ونیر دندانی

طول عمر ونیر کامپوزیت به‌ عوامل مختلفی ‌مانند جنس دندان ها ، رعایت بهداشت و عادت های غذایی بستگی دارد. در صورتی که ونیر کامپوزیت به ‌درستی توسط دندانپزشک انجام شود و ‌توسط بیمار مراقبت‌ های لازم صورت بگیرد می توان گفت‌ بین 5 تا 7 سال طول عمر دارد.

 

صفحه قبل 1 ... 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 صفحه بعد
<-blogads->