چرا لمینت بهتر از ونیر کامپوزیت است؟

 1. زیبایی بیشتر

کامپوزیت ونیرها که به دلیل قیمت پایین خود ممکن است بیشتر طرفدار داشته باشند، ظاهر چندان طبیعی ندارند. و پس از نصب آن ها، لبخند افراد مصنوعی خواهد بود. اما برعکس، پس از نصب لمینت دندان که تقریبا مشابه مینای دندان است، دندانپزشک یا متخصص زیبایی و ترمیم دندان تمام تلاش خود را خواهد کرد که ظاهر طبیعی به دندانِ لمینت شده بدهد. برای اینکار او سطح لمینت را صیقل داده و از حالت صاف و غیرطبیعی در می آورد.

2. طبیعی بودن

عقیده بر این است که هرچیزی در حالت طبیعی اش بهتر و زیباتر است. بنابراین اگر بخواهیم چیزی را جایگزین مینای دندان کرده یا به دندان متصل کنیم، بهتر است که ویژگی های طبیعی دندان را تقلید کند. مثلا نحوه پردازش روشنایی یا جلوهِ دندان در مقابل نور، یکی از ویژگی هایی طبیعی دندان است. و هرچیزی که بتواند از این شیوهِ پردازش نور تقلید کند، به ساختار دندان نزدیک تر است.

3. مقاومت در برابر لکه و تغییر رنگ

لمینت یک مزیت خوب، حتی نسبت به مینای دندان ما دارد. و آن، مقاومت در برابر لکه و رنگ است. یعنی لمینت ها طوری طراحی و ساخته شده اند که به سختی دچار لکه می شوند. این درحالی است که کامپوزیت ونیرها و حتی مینای دندانی خودمان به راحتی تغییر رنگ داده و لک می شوند.

علت این مقاومت در برابر لکه را باید در ساختار لمینت جستجو کرد. برعکس مینای دندان، که ساختاری متخلخل دارد، لمینت دندان متخلخل نیست. این یعنی رنگدانه ها در ساختار متخلخل مینای دندان و ونیرکامپوزیت ها نفوذ می کنند اما در ساختار لمینت به سختی نفوذ می کنند.

4. ماندگاری و طول عمر بیشتر

اگر به درستی از لمینت دندان مراقبت شود بین 10 تا 15 سال و حتی بیشتر ماندگای و دوام دارد. این در حالی است که کامپوزیت ها در خوشبینانه ترین حالت بین 4 تا 8 سال ماندگاری دارند.

دقت کنید که لمینت ها بسیار نازک و شکننده هستند. اما زمانی که به دندان متصل می شوند چنان استحکامی دارند که به سختی آسیب می بینند. به دلیل همین استحکام است که آن ها از کامپوزیت ونیر بادوام تر هستند. کامپوزیت ونیرها بیشتر مستعد لب پر شدن و شکستن هستند.

5. مدت زمان آماده سازی و نصب

برای اینکه طرح لبخند خود با کمک لمینت دندان را بهبود ببخشیم نیاز به دو جلسه داریم. در جلسه اول سطح مینای دندان به اندازه بسیار کمی تراشیده شده و از آن قالب گرفته می شود تا به لابراتوار جهت ساخت فرستاده شود. سپس در جلسه بعدی لمینت آماده شده و برای همیشه نصب می شود.

اگر فاصله بین دو جلسه را در نظر نگیریم و فقط زمان تراشیدن مینا و نصب لمینت را لحاظ کنیم، مدت زمان نصب لمینت ها بسیار کمتر از اتصال و باند کاموزیت ونیرها خواهد بود. متخصص ترمیمی و زیبایی یا دندانپزشک برای آماده سازی و نصب لایه لایه کامپوزیت ها زحمت بیشتری می کشد و در نهایت پس از باند شدن به دندان باید سطح دندان را صیقل و پالیش کند تا مانند ظاهر دندان با کامپوزیت طبیعی تر به نظر برسد.

منبع : دندانپزشکی شبانه روزی جنت آباد

برای کاهش هزینه های بالای ارتودنسی چکار کنیم؟

 حتی اگر مشکلات یاد شده را ندارید اما به دنبال کاهش هزینه ها هستید میتوانید با یک متخصص خوب صحبت کنید تا او بر اساس شرایطتان هزینه ها را کاهش دهد. یا اینکه یک برنامه پرداخت شامل قسط بندی را برایتان در نظر بگیرد.

سایر هزینه هایی که ممکن است در طول درمان درخواست شوند

در ادامه با برخی از پروسه هایی که ممکن است حین درمان لازم باشد پرداخت کنید آشنا خواهید شد. این پروسه ها مستقیم یا غیر مستقیم روی هزینه ارتودنسی دندان تاثیر میگذارند.

هزینه مشاوره اولیه + ارزیابی تخصصی

اولین مرحله برای هر پروسه دندانپزشکی جلسه ویزیت و ارزیابی است. برخی از متخصصان برای این جلسه هزینه ای دریافت نمیکنند. و برخی دیگر نیز این جلسه را جزء هزینه ها و قیتم ارتودنسی دندان برای شما در نظر میگیرند. اگر قصد شما این باشد که تمام کارهای درمان را در یک کلینیک دندانپزشکی خوب انجام دهید هیچ هزینه ای برای جلسه ارزیابی درخواست نمیشود.

تمیز کردن دندان ها با روش هایی مثل جرمگیری و بلیچینگ دندان

اگر قرار باشد شما دندان های خود را ارتودنسی کنید باید پیش از نصب دستگاه ها تمام دندان های شما جرم گیری یا بلیچینگ شده و تمیز شوند. دلیل این کار این است که درمان ارتودنسی طولانی است و دندان ها به طبع کثیف شده یا جرم میگیرند. انجام جرمگیری در طول ارتودنسی دشوار است و بعضا انجام نمیشود. برای همین شما باید پیش از درمان اینکار را انجام دهید.

ویزیت های دوره ای برای تنظیم بریس ها و تاثیر آن ها بر قیمت ارتودنسی دندان

از جمله مراحل مهم ارتودنسی، جلسات تنظیم بریس است. شما باید هر چند هفته یکبار برای تنظیم نیرویی که سیم ارتودنسی به دندان ها برای صاف شدن وارد میکند به مطب متخصص خود مراجعه کنید. هرچقدر مشکل شما جدی تر باشد این جلسات احتمالا بیشتر خواهند بود. جلسات ویزیت دوره ای نیز شامل هزینه ارتودنسی دندان میشود.

گرفتن تصاویر از دهان و دندان با کمک اشعه ایکس

قبل، حین و بعد از درمان ارتودنسی شما باید با کمک اشعه ایکس از دندان های خود تصاویری تهیه کنید تا متخصص از روند صاف شدن دندان ها اطمینان حاصل کند. اینکار را خود متخصص انجام میدهد و برای گرفتن هر عکس شما باید هزینه پرداخت کنید. هزینه ارتودنسی دندان هرچند که تحت تاثیر این تصاویر است اما چندان بالا نخواهد رفت.

با دندان عقل نهفته و نیمه نهفته در بارداری چه کنیم؟

 دندان های دائمی معمولا مطابق یک جدول زمانی خاص از لثه بیرون می آیند و جایگزین دندان شیری می شوند. اما گاهی اوقات ممکن است یک یا چند دندان دائمی در حالی که میبایست تاکنون در بیاییند هنوز در نیامنده باشند. یا با وجود اینکه از لثه بیرون آمده اند، اما نصف و نیمه خارج شده اند. به این دندان ها نهفته و نیمه نهفته گفته می شود.

متخصصان در کلینیک دندانپزشکی بارداری بر این عقیده اند که باید پیش از آغاز بارداری برای چک کردن وضعیت دندان ها نهفته و نیمه نهفته به دندانپزشکی مراجعه شود تا درباره کشیدن یا نکشیدن آن ها تصمیم گیری شود. اما اگر اکنون شما باردار هستید و یک یا چند دندان (معمولا) عقل نهفته یا نیمه نهفته دارید تکلیف چیست؟

اگر علائمی ندارید، صبر کنید

متخصصان دندانپزشکی بارداری بر این باورند که اگر دندان نهفته یا نیمه نهفته هیچ مشکلی برای شما پیش نیاورده اند بهتر است آن ها را رها کرد تا بعد از زایمان فکری به حال آن ها شود. یعنی بدون نگرانی باید صبر کنید تا بارداری به اتمام برسد.

اما اگر دندان عقل شما نهفته شما علائمی مانند درد، عفونت یا مشکلات شدیدتری ایجاد کرده اند لاجرم باید آن ها را کشید یا خلاصه به نحوی مدیریت کرد. زیرا درد و عفونت می تواند بارداری را به خطر بی اندازد یا به استرس مادر باردار اضافه کند که باز هم مساله ساز است.

بررسی ایمنی کشیدن دندان در بارداری

اگر دندان شما دچار عفونت شده اما به راحتی و بدون جراحی می شود آن را کشید خطر خاصی متوجه شما و جنین نیست زیرا بدون بیهوشی و خطرات آن می توانید به صورت کنترل شده آن را بکشید. اما گاهی اوقات ممکن است برای خارج کردن دندان نهفته یا نیمه نهفته دارای عفونت نیاز به اشعه ایکس، جراحی و یا حتی بیهوشی باشد. ایمنی این موارد را در ادامه بررسی کرده ایم.

آیا کشیدن دندان در بارداری می تواند خطرساز باشد؟

 انجام هر پروسه ای در دندانپزشکی بارداری، با اما و اگرهای زیادی همراه است. زیرا روند مراقبت از مادر باردار در این دوره با افراد دیگر متفاوت و حساس است. کشیدن دندان یکی از پروسه های حساسی است که ممکن است در طول بارداری نیاز باشد و خطرات و مزایای خودش را دارد.

دندانپزشکان کشیدن دندان در بارداری را توصیه نمی کنند و ترجیح می دهند مادر باردار فرزندش را به دنیا بیاورد و سپس اقدام کند. اما اگر مساله جدی پیش رو باشد و کشیدن دندان حالت اورژانس به خود بگیرد می توان آن را با حداقل عوارض انجام داد. بنابراین کشیدن دندان در بارداری اگر ضروری باشد می تواند بدون خطر انجام شود.

بررسی ایمنی کشیدن دندان در بارداری

اگر دندان شما دچار عفونت شده اما به راحتی و بدون جراحی می شود آن را کشید خطر خاصی متوجه شما و جنین نیست زیرا بدون بیهوشی و خطرات آن می توانید به صورت کنترل شده آن را بکشید. اما گاهی اوقات ممکن است برای خارج کردن دندان نهفته یا نیمه نهفته دارای عفونت نیاز به اشعه ایکس، جراحی و یا حتی بیهوشی باشد. ایمنی این موارد را در ادامه بررسی کرده ایم.

آیا پس از کشیدن دندان ممکن است عفونت پیش بیاید؟

در مواردی ممکن است احتمال بروز عفونت وجود داشته باشد که البته جای نگرانی نیست. زیرا دندانپزشکان پس از کشیدن دندان در بارداری، می توانند از تعدادی معدودی داروی آنتی بیوتیک که برای مادران باردار عارضه آفرین نیستند استفاده کنند. همچنین روش های خانگی برای این منظور وجود دارند که زیر نظر دندانپزشک و متخصص زنان و زایمان عفونت احتمالی را از بین می برند.

6 دلیل خراب شدن دندان ها حتی با وجود مسواک زدن ( بخش اول )

 شاید برای شما هم پیش آمده که هر روز یا  دست کم اغلبِ روزها مسواک می زنید، نخ دندان می کشید و حتی ممکن است دهانشویه استفاده کنید اما دندان هایتان خراب می شود. خراب شدن دندان ها حتی با وجود رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند دست کم 6 دلیل داشته باشد که در ادامه با همه این دلایل خراب شدن دندان  آشنا خواهید شد.

کج بودن دندان ها

افراد زیادی را می‌شناسم که حتی با وجود اینکه هر روز مسواک میزنند و حتی نخ دندان هم میکشن اما خیلی زود دچار پوسیدگی دندان می شوند و یا با معضل خراب شدن دندان ها روبرو می شوند. نقطه اشتراک اغلب این افراد معمولا کج بودن دندان ها است.

در حالت عادی، زمانی دندان ها تمیز می شوند که منظم و صاف باشند. در چنین شرایطی مسواک به راحتی سطوح دندانی را تمییز می کند و نخ دندان نیز بین آن ها را پاک می کند. اما وقتی دندان ها کج هستند شما هرچقدر هم که تلاش کنید نمی توانید تمام سطوح دندانی و بین دندانی را تمیز کنید و اینگونه می شود که دندان هایتان دچار پوسیدگی مخصوصا بین دندانی و خرابی می شوند.

راه حل برطرف کردن این مشکل صاف کردن دندان ها است که این میسر نمی شود مگر با انجام درمان ارتودنسی دندان. بعد از اتمام درمان ارتودنسی دندان های شما می توانید دندان های منظم و صاف شده خود را با خیال راحت تمیز کنید و دیگر شکایتی از خرابی دندان ها نخواهید داشت.

دندان قروچه

 دندان قروچه یا براکسیسم یک اصطلاح برای به هم ساییدن یا سابیدن دندان ها به هم دارد. این مشکل می تواند به دنبال تجربه فشار و استرس و ارادی در طول روز انجام شود. اما در اغلبِ موارد غیر ارادی و در طول خواب رخ می دهد.

دندان قروچه باعث سایش دندان ها و از بین رفتن مینای دندان می شوند. با ادامه یافتن دندان قروچه سطوح جونده دندان ها تحلیل رفته و دندان ها شیشه ای و کوتاه تر می شوند. دندان قروچه از مهم ترین دلایل خراب شدن دندان ها حتی با وجود مسواک زدن است.

برای درمان دندان قروچه باید به  دندانپزشک یا یک متخصص ارتودنسی خوب مراجعه کرد. برای مدیریت این مشکل می توان گارد دهان (در شب) استفاده کرد و یا تحت درمان با انواع روش های ارتودنسی ثابت، ارتودنسی نامرئی یا ارتودنسی متحرک قرار گرفت.

مشکلات و ناهنجاری های فکی

گاهی اوقات دندان ها مرتب هستند، مسواک زده می شود، بهداشت رعایت می شود اما دندان ها همچنان در معرض خراب شدن هستند. در چنین شرایطی مشکلات فکی احتمالا علت خراب شدن دندان ها هستند.

انحرافات فکی، جلوزدگی فک ها و یا مشکلات مفصل گیجگاهی فکی می توانند باعث خوردگی دندان ها و  تحلیل رفتن مینا شوند. زیرا با وجود این مشکلات دندان ها به درستی روی هم قرار نمی گیرند و برخی دندان ها در معرض فشار و سایش هستند.

عواملی برای بدست آوردن ونیرهای دندانی

 درباره چگونگی ونیر کامپوزیت و استفاده مفید آن برای شما، اما وقت آن است که برای بررسی برخی چیزهایی که ممکن است درباره ونیرهای دندانی بدانید را مرور کنیم.

1 . شما نباید تمام دندان های خود را ونیر بکنید

حالا شما می دانید در چه مواردی ونیر دندان انجام دهید، شما می توانید مطمئن باشید با دانستن اینکه مجبور نیستید همه دندان های خود را ونیر بکنید می توانید روی چند دندان در جلوی دهان خود روکش انجام دهید.

2 . یک لبخند مناسب همه نیست

دهان همه یک شکل نیست، به همین ترتیب، تمام دندانها همگی مشابه نیستند. اگر یک عکس از یک بازیگر مشهور را به دندانپزشک خود نشان دهید و بگوئید «همین کار را برای من انجام بدهید!» ممکن است قادر نباشند.

ونیرها سفارشی می شوند و اکثر دندانپزشکان توضیح می دهند که چگونه شکل ها و رنگ های مختلف در داخل دهان شما قرار می گیرد.

3 . طول می کشد بیش از یک بازدید

انتخاب متخصص دندانپزشک

اولین کاری که انجام می دهید انتخاب یک متخصص دندانپزشک است. در طول مشاوره، آنها هزینه ها و برنامه خاص خود را برای شما توضیح می دهند.

پس از مشاوره اولیه با دندانپزشک

شما باید قالب، اشعه ایکس و عکس های گرفته شده را داشته باشید. که روند درمان شما را برنامه ریزی و پیگیری بکنند.

معاینه دندان به صورت منظم

که عبارتند : از شستشو و تمیز کردن معمول و دیگر مراقبت های پیشگیرانه.

4 .  پروسه و زمان مورد نیاز برای ونیرهای دندانی

این روش چند ساعت طول می کشد، بستگی به تعداد ونیرهای شما دارد. بعد از بی حسی ناحیه کاشت ونیر، دندانپزشک با سنگ زنی یا تراشیدن مینای دندان را آماده می کند. که به روند پیوند کمک می کند. دندانپزشک فقط حدود 5 میلی متر از سطح دندان را می تراشد.

5 . مراقبت از ونیرهای دندانی

ونیرها دائمی هستند، برای حداقل 10 سال، و شما باید آنها را همانند دندان های طبیعی خود درمان کنید. این بدین معنی است که شما باید برس، نخ بخیه، و بهداشت دهان و دندان را به طور منظم انجام دهید.

حتی اگر دندان هایتان ابزارهایی هستند که به شما کمک می کنند بخورید، آنها ابزاری برای باز و بسته کردن بسته ها نیستند! شما نباید از آنها برای بازکردن گره ها یا قیچی کردن چیزی استفاده بکنید. نه تنها روکش گرانیت خود را از بین می برید، باعث وارد شدن میکروب به دهان خود می شوید.


 

  •  

داشتن اعتماد بنفس با لبخند هالیوودی

 اصلاح طرح لبخند فرایند بهبود ظاهر لبخند از طریق یک یا چند روش دندانپزشکی زیبایی است. اصلاح طرح لبخند می‌تواند در کمتر از ۳ هفته لبخند شما را تغییر دهد و راه حلی مناسب برای دندان‌های کج، ناصاف، خراب، شکسته و دندان‌هایی که تغییر رنگ داده‌اند، باشد.

هر بیمار منحصر به فرد است، بنابراین دندانپزشک طرح لبخند را به طوری که مناسب شما باشد و با توجه به ارزیابی ویژگی‌‌های خاص شما و عواملی همچون شکل صورت، رنگ دندان و اندازه دندان طراحی می‌کند. سپس انواع مختلفی از تکنیک‌های بسیار موثر برای ایجاد لبخندی جدید استفاده می‌شود. عکسبرداری از دندان‌ها، تهیه عکس‌های مجازی از نتایج و… از دیگر مراحل اصلاح طرح لبخند می باشد. بسیاری از بیماران افزایش چشمگیری در اعتماد به نفس خود تجربه می‌کنند، زیرا اغلب برای اولین بار، می‌توانند به صورت آشکار با سطح اطمینان بیشتری لبخند بزنند. اساس اصلاح طرح لبخند چیزی است که شما خودتان انتخاب می‌کنید که انجام دهید در حالی که بازسازی کامل دهان چیزی است که باید انجام دهید.

اگر شما هم کمی اهل فیلم و سینما باشید حتما لبخند زیبا، پر زرق و برق و دلنشین بازیگران فیلم دل شما را ربوده و صد در صد از طرفداران آنها شده‌اید، شاید بیشترین تاثیر در جذابیت یک هنرمند لبخند آن باشد و آن را مدیون اصلاح طرح لبخند در دندانپزشکی زیبایی است، پس حالا متوجه شدید کلمه معروف لبخند هالیوودی از کجا آمده در گذشته نه چندان دور لبخند زیبا، دندان‌های مرتب و درخشان تنها در اختیار هنرمندان سینمایی بود اما امروزه با کمک دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی این مزیت خیره کننده دیگر در انحصار افراد مشهور جامعه نیست.

انواع درمان‌ها

اصلاح طرح لبخند فرایند بهبود ظاهر لبخند از طریق یک یا چند روش دندانپزشکی زیبایی است از جمله:

  • ونیرهای دندانی
  • باندینگ
  • سفید کردن دندان در مطب
  • بریج
  • ایمپلنت‌های دندانی
  • ترمیم مینا و تغییر شکل دندان
  • روکش دندان
  • ارتودنسی

منبع : تاج دنتال

لامینیت (ونیر) چیست؟

 ونیر دندان نیز به لایه نازکی از جنس کامپوزیت یا سرامیک گفته می شود که به منظور ترمیم و زیبایی دندان  روی قسمتی از دندان که در معرض دید است قرار می گیرد. برای این کار نیاز به تراش وسیع دندان نیست و صرفا بخشی از دندان تراش مختصری در حد مینا می‌خورد. در بعضی از موارد هیچگونه تراشی لازم نیست. عموما ونیرهایی را که از جنس سرامیک ساخته می شود لامینیت می‌نامند. البته در بسیاری از مواقع این دو واژه بجای همدیگر استفاده می شود و بهتر است برای اینکه اشتباهی رخ ندهد بعد از واژه ونیر یا لامینیت جنس آن نیز مشخص شود.

ونیر کامپوزیت یا لامینیت کامپوزیت در یک جلسه انجام می شود و تمام مراحل آن در مطب دندانپزشک کار می شود. ونیرهای کامپوزیتی از لامینیت های سرامیکی ارزان تر هستند ولی به مرور زمان رنگ آن کمی تغییر می‌کند و هر چند وقت یکبار نیاز به پالیش دارد. ونیرهای سرامیکی یا همان لامینیت های سرامیکی نیاز به مراحل لابراتواری دارد، هزینه بالاتری دارد و البته زیبایی و ثبات رنگ آن بیشتر است.

کاربردهای لامینیت

1-بستن فواصل بین دندان:

فاصله بین دندان های قدامی را دیاستم می گویند. بستن فواصل میان دندان ها گاهی اوقات تاثیر زیادی در ظاهر افراد می گذارد. چون این فواصل موجب تمرکز توجه مخاطب شده و در بعضی از مواقع باعث اختلال در تلفظ حروف می‌شود و همچنین ممکن است بزاق فرد در هنگام صحبت کردن به بیرون پاشیده شود. علت ایجاد چنین فواصلی عموما ارثی و مادرزادی است.

اگر نسبت عرض دندان ها به اندازه فک کوچکتر از حد معمول باشد ، بین دندان ها فاصله می افتد. عادات دهانی مانند فشار دادن زبان پشت دندان ها، زبان بزرگ، چسبندگی زیاد پره لب بالا و یا قرار دادن خودکار ، ناخن و یا پیپ بین آنها نیز می تواند موجب بروز چنین فواصلی شود که در این موارد ابتدا باید علت ایجاد فاصله مرتفع شود. این فواصل را با روش های مختلفی می توان بست که یکی از آنها لامینیت است.

2-اصلاح طرح لبخند:

اصلاح طرح لبخند به مجموع عملیاتی گفته می شود که جهت زیبا کردن لبخند بر روی اندازه دندانها، شکل دندانها، رنگ دندانها، نحوه قرار گیری آنها، طول دندان، طرح لثه و میزان نمایان شدن لثه در لبخند انجام می شود. در اصلاح طرح لبخند از قوانین نسبت های طلایی بصری استفاده می شود. لامینیت سرامیک و ونیر کامپوزیت بهترین گزینه برای اصلاح دندانی طرح لبخند است.

3-تصحیح رنگ دندان:

لامینیت های سرامیکی ثبات رنگ عالی دارند و درخشش رنگ آنها زیباتر از ونیرهای کامپوزیتی است.

4-مرتب کردن و تغییر سایز دندانها:

لمینیت دندان یکی از راه های مرتب کردن دندان های کوتاه، بلند و یا چرخیده است. البته باید توجه داشت که مرتب کردن دندانها همیشه با این روش امکان پذیر نیست و باید میزان مزایا و معایب مرتب کردن دندانها با لامینیت یا ارتودنسی توسط دندانپزشک ارزیابی شود. در مواردی پس از درمان ارتودنسی و جهت تصحیح فرم و رنگ دندانها باز هم نیاز به لامینیت وجود دارد.

خطرات خدمات دندانپزشکی در بارداری

 خطرات دندانپزشکی بارداری

داروهای بی حس کننده

در میان داروهای بی‌حسی دندانپزشکی که در طبقه B یعنی مجاز و بی خطر قرار می‌گیرند می‌توان به لیدوکایین اشاره کرد. از انواعی که در گروه C جای می گیرند یعنی قابل استفاده در صورت ضرورت می‌توان پریلوکایین و بوپیواکایین و مپی‌واکایین را برشمرد. بر این اساس تزریق لیدوکایین که استفاده از آنها برای مادران باردار کم‌ خطرتر است توصیه می‌شود.

 از میان داروهای بی‌حسی مرسوم در ایران، استفاده از دو دارو، پریلوکایین (که با نام تجاری سیتانست شناخته می‌شود) و آرتیکایین (که با نام تجاری یا آرتی‌نیبسا شناخته می‌شود)، در زنان باردار ممنوع است.

 تزریق این دو دارو به زنان باردار ممکن است منجر به اسپاسم عضلات صاف و در نتیجه زایمان زودرس شود.

 پس توصیه می‌شود در این بیماران حتما از لیدوکایین استفاده شود.

بیشتر بخوانید :

رادیوگرافی دندان در بارداری

مادران باردار در سه ماه اول بارداری حد الامکان  نباید تحت تابش اشعه ایکس قرار گیرند. از ماه چهارم به بعد بشرط رعایت کلیه نکات ایمنی برای گرفتن یک تا دو فیلم به دستور دندانپزشک  با رعایت تمامی موارد حفاظتی مانعی ندارد. همچنین در 3 ماهه سوم نیز به دلیل سخت شدن شرایط برای مادر و قرار گرفتن جنین در شرایط سخت بهتر است از انجام کارهای دندانپزشکی جلوگیری شود.

در صورت ممکن در طول سه ماه اول بارداری اکیدا باید از هرگونه فاکتورهای ریسک بالقوه اجتناب نمود.درصورت نیاز به رادیوگرافی دندانپزشکی غیراورژانس در طول دوران  بارداری بهتراست برای اجتناب از نارس شدن وخوابیدن طولانی مدت  خانم  باردار روی پشت موکول به  بعد از زمان زایمان گردد.

پرتوگیری  مادران باردار باعث تولد نوزدان با وزن کم میشود. این تاثیر زمانی بیشتر می شود که تیروئید، هیپوتالاموس وهیپوفیز مادران باردار در معرض اشعه x دندانپزشکی قرار می گیرد. زنان باردار باید تا زمان تولد نوزاد به شدت از این اشعه اجتناب کنند.

با این حال کاربرد اشعه ایکس برای رادیوگرافی از دندان‌ها با رعایت کلیه نکات ایمنی همانند استفاده از  پیش بندهای سربی  بدون خطر است.

اگرچه اشعه ایکس در پزشکی ودندانپزشکی موجب آسیب های ژنیتکی وسرطان میشود، لیکن این آسیب ها امروزه با توجه به  حفاظت های پرتوئی در مواقع رادیوگرافی خیلی  ناچیز ونادراست .

از آنجائیکه سلولها رشد سریعی دارند و نوزادان متولد نشده  نسبت  به اشعه ایکس خیلی حساس هستند، فدرال استاندارد سازی  امریکا حداکثر دوز مجاز دریافتی زنان باردار را در طول 9 ماه بارداری 0.5 رم یا 500 میلی رم دانست.

طبق محاسبات علمی  صورت  گرفته میزان اشعه لازم برای تهیه رادیوگرافی از تمام دندان ‌ها بسیار کمتر از مقدار اشعه‌ای است که ممکن است به جنین آسیب وارد کند. استفاده از پیش بندهای سربی که سایر نواحی بدن را از معرض اشعه دور نگه می ‌دارد نگرانی در مورد خطرات جذب اشعه را از بین می‌ برد .

اکثر دندانپزشکان انجام رادیوگرافی معمول را  در دوران بارداری در صورت امکان توصیه نمی کنند . البته ممکن است  در تشخیص و درمان دندانپزشکی اورژانس نیاز به رادیوگرافی در دوران بارداری  باشد .

منبع : تاج دنتال

همه ی آن چیزی که باید در مورد ونیر کامپوزیت بدانید

 ونیر کامپوزیت امروزه به یکی از پرطرفدار ترین درمان های زیبایی تبدیل شده است.

درصورتی که دندان های شما شکسته یا ساییده شده  و دارای فرم و رنگ نامناسب است ونیر کامپوزیت می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد .البته امکان این درمان را باید دندانپزشک شما در جلسه ی ویزیت و مشاوره تشخیص بدهد و بررسی کند که آیا شما کاندید مناسبی برای این درمان هستید یا خیر.

پروسه ی درمان:

روند درمان ونیر کامپوزیت درصورتی که دندانپزشک مهارت و علم کافی داشته باشد بسیار سادده است.

در ابتدا نیاز به جلسه ی ویزیت مشاوره است تا شرایط دندانی و فکی شما بررسی شود تا امکان انجام ونیر کامپوزیت برای شما ارزیابی شود.

در جلسه ای که برای کار کامپوزیت ونیر به شما وقت داده می شود روند کار بدین صورت است:

خبری از تزریق بی حسی نیست!در غالب موارد نیازی به تزریق بی حسی وجود ندارد چرا که درمان فقط روی سطح خارجی دندان های شما انجام می شود و در بسیاری از موارد حتی دندان تراش داده نمی شود.

ابتدا سطح دندان  پاکسازی و آماده سازی می شود تا کامپوزیت روی آن قرار بگیرد.در برخی موارد همانطور که پیشتر ذکر شد ممکن است نیاز باشد که سطح دندان مقداری تراشیده شود. مثل مواردی که دندان های دچار کجی و یا بیرون زدگی یا تغییر رنگی که باید برداشته شود .

سپس کامپوزیت به صورت مستقیما لایه لایه روی دندان قرار می گیرد و توسط دندانپزشک فرم داده می شوند.

بعد از فرم دهی کامپوزیت فرم دادده می شود و در نهایت پالیش و براق می شود تا شکل آن به صورت یک دندان طبیعی دربیاید.

آیا کامپوزیت ونیر ها  نسبت به لمینیت های سرامیکی درمان بهتری هستند؟

کامپوزیت ونیر نسبت به لمینیت سرامیکی درمانی محافظه کارانه تر و کم تهاجم تر است.همچنین درصورت مهارت دندانپزشک و استفاده از تکنیک layering ظاهری بی نهایت طبیعی خواهد داشت و از لمینیت هم قیمت پایین تری دارد .اما نسبت به لمینیت دندان نیاز به مراقبت بیشتری دارد و در بعضی افراد دارای مشکللات آرایش دندانی و مشکلات فکی قابل انجام نیست و به طور کلی می توان گفت لمینیت های سرامیکی طول عمر بیشتری دارند.

طول عمر کامپوزیت ونیر چقدر است؟

این سوال پاسخ دقیقی ندارد و عمر کامپوزیت ونیر کاملا وابسته به میزان نگهداری و مراقبت شما است اما درصورتی که مراقبت به صورت کامل و درست انجام شود و اجسام تیز و سخت با آن شکانده نشود متوسط طول عمر این درمان بین دو تا هشت سال خواهد بود.

 

صفحه قبل 1 ... 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 صفحه بعد
<-blogads->