دندان قروچه یا براکسیسم چیست و چطور درمان می شود؟

 براکسیسم یا دندان قروچه مشکل شایعی در میان افراد است که اشاره به ساییده شدن دندان ها با فشار به هم طی بیداری یا خواب دارد. این مشکل اگر ادامه دار باشد میتواند به تحلیل مینای دندان و سایر مشکلات مشابه منجر شود. نحوه تشخیص، علل، علائم و درمان دندان قروچه در این مقاله کلینیک دندانپزشکی قیطریه خواهید خواند.( جهت آشنایی با عوامل تحلیل و فرسایش مینای دندان اینجا کلیک کنید.)

بروکسیسم یک مشکل دئنمعغ6وه.ندانپزشکی بسیار شایع است

حدود نیمی از بزرگسالان در ایالات متحده دندان های خود را به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه به هم میسابند. اما از این بین تنها 20 درصد دچار براکسیسم هستند. به این معنی که آنها دندان های خود را به طور مکرر و زیاد به هم سابیده و مینای دندانشان دچار تحلیل زیادی است.

چه کسانی بیشتر براکسیسم دارند؟

زنان و مردان بالای 25 سال بیشتر از کودکان دندان قروچه را تجربه می کنند. از طرفی از آنجایی که فک و دندان کودک به سرعت رشد می کند احتمالا دندان قروچه در کودکان چندان غیرطبیعی نیست و آسیبی به دندان نمی زند. کودکانی که دندان هایشان را به هم میسایند معمولا پیش از وارد شدن آسیب به دندان ها یا تجربه درد و ناراحتی دست از آن می کشند. براکسیسم اغلب در بزرگسالان شدیدتر است.

انواع دندان قروچه

به طور کلی ما دو نوع دندان قروچه داریم که عبارتند از:

براکسیسم در زمان خواب (دندان قروچه شبانه): زمانی رخ می دهد که، کسی دندان های خود را هنگام خواب به هم میسابد. این رایجترین نوع براکسیسم است.

براکسیسم بیداری: زمانی است که شخصی دندان های خود را در طول روز و اغلب به دنبال استرس، اضطراب، عصبانیت یا تنش به هم میسابد.

علت دندان قروچه: چه عواملی باعث بروکسیسم میشوند؟

البته دندانپزشکان مطمئن نیستند که چه عواملی باعث ایجاد دندان قروچه می شوند. در واقع یا بروکسیسم دندان ممکن است به طیف وسیعی از عوامل روحی و روانی، جسمی و ژنتیکی مربوط باشد. استرس، عفونت های تنفسی، آلرژی، درد گوش و برخی از داروهای خاص با دندان قروچه همراه هستند. همچنین برخی از افراد نسبت به سایرین بیشتر مستعد ابتلا به این مشکل هستند.

علائم

علائم متداول بروکسیسم شامل موارد زیر است:

 

به هم سابیدن بیش از حد دندان ها

سردرد

درد گوش

درد عضلات مربوط به فک

درد صورت و گردن

قفل شدن فک

شنیده شدن صدای مفاصل فک جین جویدن غذا

تحلیل مینای دندان

کوتاه شدن دندان ها

آسیب به دندان ترمیم شده

شکسته شدن، لب پر شدن یا ترک برداشتن دندان ها

حساسیت دندان

گاز گرفتن مکرر و ناگهانی بخش داخلی گونه ها

وجود زخم در بخش هایی از زبان گه در تماس با دندان است

عوامل خطر بروز دندان قروچه کدامند؟

بروکسیسم بدون درمان می تواند منجر به بروز مشکلات جزئی و شدید دندانپزشکی شود. برخی از مشکلات وعوامل خطر عبارتند از:

اختلالات فک ، مانند اختلال عملکرد مفصل گیجگاهی فکی (TMD)

درد شدید صورت

سردردهای مکرر و درد در شقیقه ها

آسیب به مینای دندان، تاج و ترمیم دندانی

دندان های کوتاه شده به دلیل از بین رفتن مینای دندان

کشیدن دندان( جهت کسب اطلاعات بیشتر پیرامون کشیدن دندانکلیک کنید.)

 

۵ علامتی که نشان میدهد شما نیاز به دندانپزشک دارید

 آیا میدانید که چه زمانی باید به یک دندانپزشک مراجعه کرد؟ بهترین زمان برای یک قرار ملاقات با مطب دندانپزشکی چه وقتی است؟ آیا تنها زمانی که مشکل داریم باید به دندان پزشکی مراجعه کنیم؟ با ما همراه باشید تا درباره بهترین زمان مراجعه به دندانپزشک ترمیمی خوب اطلاعات ارزشمندی در اختیار شما قرار دهیم.

بهترین زمان برای مراجعه به دندانپزشک

متأسفانه بیشتر مردم نمی دانند علائم اولیه مشکلات دندان پزشکی به چه صورت است ، به همین دلیل اغلب منتظر میمانند تا درد و یا علائم شدید را تجربه کنند و آنگاه تازه به فکر مراجعه به دندان پزشکی میافتند. به همین جهت اغلب افراد زمانی به مطب میروند که مشکل جدی و خطرناک شده است و نیازمند درمان تخصصی است.

بیشتر بخوانید :

۵ نشانه که نیازمند مراجعه به دندانپزشک هستند

۱. حساسیت دندان که ممکن است با درد همراه باشد

اگر موقتا با درد دندان روبرو هستید لزومی به مراجعه ندارید. اما اگر برای بیش از یک روز و به صورت مزمن درد دندان دارید بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید. معمولا زمانی که دندان ها حساس میشوند شاهد تجربه درد خواهیم بود. این وضعیت زمانی تجربه میشود که مینای دندان دچار فرسایش شده باشد و لایه زیرین آن یعنی دنتین در معرض هوا قرار بگیرد. زمانی که دندان حساسی دارید با خورن چیزهای سرد و گرم ممکن است درد تجربه کنید. زمانی که این وضعیت بیش از چند روز شما را آزار میدهد، حتما باید آماده مراجعه به دندانپزشک شوید زیرا حساسیب دندان یک علامت هشدار دهنده است.

۲. حساسیت، تورم یا خونریزی از لثه ها

یکی دیگر از علائم رایجی که نیازمند توجه ویژه است حساسیت لثه ها است. برخی اوقات ممکن است به دلیل عواملی لثه ها متورم شده و نسبت به لمس حساس شوند. اگر در کنار این دو علامت، لثه مستعد خونریزی باشد یا خونریزی کند حتما باید به یک دندانپزشک مراجعه کنید. تا علت هرچه زودتر تشخیص داده شده و درمان شود. در برخی مواقع ممکن است به علت اشتباه در مسواک زدن و وارد شدن فشار به لثه باعث خونریزی شود اگر علت حساسیت لثه شما مسواکتان است میتوانید آن را عوض کنید اما اگر نمیدانید علت چیست حتما باید به فکر مراجعه به دندانپزشک باشید.

۳. بوی بد دهان

بوی بد دهان مشکلی است که گریبان افراد زیادی از جامعه  را میگیرد. برخی اوقات ممکن است به صورت موقت و به دنبال مصرف برخی مواد غذایی یا کم آبی بدن دچار بوی بد دهان شویم، اما اگر برای یک مدت طولانی دهانتان بوی بدی میدهد و نمیدانید دلیلش چیست حتما باید به دندانپزشک مراجعه کنید. بوی بدن دهان زمانی که خیلی طول بکشد ممکن است نشان دهنده یک مشکل جدی باشد که نیازمند مراجعه به مطب دندانپزشکی است.

۴. آسیب دیدن دندان

هرگونه ترک در سطح دندان و یا لب پر شدن آن باید جدی گرفته شود. زیرا این مشکلات میتوانند به مینای دندان شما آسیب وارد کرده و حتی در صورت جدی گرفته نشدن میتواند باعث عفونت پالپ دندان و در نهایت از دست رفتن دندان شود. اگر فکر میکنید دندان شما آسیب دیده است قبل از وارد شدن آسیب بیشتر به آن مراجعه به دندانپزشک را در اولویت خودتان قرار دهید.

۵. تغییر رنگ دندان

به طور کلی تغییر رنگ ها نشانه ای از بهداشت ضعیف دهان و دندان است. اگرچه شرایط دیگری نیز وجود دارد که می تواند باعث تغییر رنگ آن ها شود. شاید بتوان با روش های خانگی اقدام به سفید کردن دندان ( بلیچینگ دندان )ها کرد، اما ایمنترین و بهترین کار این است که قبل از هر چیزی به یک دندانپزشک مراجعه کنید. هر چه زودتر این ویزیت را ترتیب دهید بهتر میتوانید از تغییر رنگ (مثلا زرد شدن دندان ها) پیشگیری کنید.

 

پاسخ به چند سوال در رابطه با ایمپلنت دندان

 چه کسانی کاندید مناسبی برای ایمپلنت دندان هستند؟

زمانی که ایمپلنت دندان به عنوان گزینه درمانی در نظر گرفته می‌شود، متخصص ایمپلنت باید درباره مناسب بودن شرایط بیمار برای این درمان تصمیم بگیرد. فاکتورهایی که باید ارزیابی شوند شامل موارد زیر هستند:

سلامت بیمار (شرایط پزشکی، مصرف دارو، سن)

عادت‌های مختلف بیمار (کشیدن سیگار، دندان قروچه کردن، رعایت بهداشت دهان)

کیفیت و مقدار استخوان فک

معاینه‌ای کامل توسط دندانپزشک باید انجام شود تا مشخص گردد چه مقدار حجم و تراکم استخوانی در محل دندان از دست رفته وجود دارد، چرا که مقدار مشخصی از استخوان برای حمایت از ایمپلنت لازم است.

میزان موفقیت ایمپلنت‌های دندانی چقدر است؟

ایمپلنت‌های دندانی میزان موفقیت خیلی بالایی دارند. مطالعات مستند بالینی و تحقیقاتی میزان موفقیت ایمپلنت را بیش از ۹۵%، بالاتر از هر نوع دیگر از درمان‌های جایگزین دندان نشان داده‌اند. میزان موفقیت ایمپلنت حتی در نواحی با تراکم استخوانی کم، بالا است. به محض جوش خوردن ایمپلنت در استخوان، دوام آن یک عمر طول می‌کشد.

حدس میزنیم از این مطالب هم خوشتان بیاید :

 

چه کسانی نمی‌توانند ایمپلنت بگذارند؟

بعضی شرایط احتمالا بهتر است تحت عنوان  ” عوامل خطرساز ” توصیف شوند، نه ” موارد عدم تجویز ” ، زیرا ایمپلنت‌ها می‌توانند تقریبا در تمام بیماران موفقیت آمیز باشند. در بعضی موارد ممکن است موفقیت ایمپلنت‌ها کمتر قابل پیش بینی باشد. دیابت شیرین (به ویژه دیابت کنترل نشده)، پوکی استخوان ، نقص ایمنی و درمان های پزشکی مانند شیمی درمانی و پرتو درمانی از این موارد هستند.

 آیا افراد سیگاری می‌توانند از ایمپلنت‌های دندان بهره‌مند شوند؟

میزان موفقیت ایمپلنت‌های دندان در طولانی مدت ممکن است در افراد سیگاری نسبت به غیر سیگاری‌ها کمتر باشد. سیگار کشیدن موجب کاهش تراکم و کیفیت استخوان و کاهش روند بهبود زخم می‌شود. اینکه چگونه این فاکتورها موجب کاهش عمر ایمپلنت می‌شوند واضح است. البته این بدین معنا نیست که جایگزینی ایمپلنت در افراد سیگاری ممنوع است، اما این افراد باید بدانند که اگر به این عادت خود ادامه بدهند احتمال عدم موفقیت درمان ایمپلنت افزایش می‌یابد.

 آیا جایگزینی ایمپلنت دندان در افراد جوان امکان پذیر است؟

به عنوان یک قاعده کلی، جایگزین کردن ایمپلنت‌های دندان باید تا سن ۱۸ سالگی به تعویق بیفتد. در واقع این سن مرتبط با زمانی است که رشد فک کامل می‌شود.

 آیا جایگزینی ایمپلنت دندان در افراد با تراکم پایین استخوان ممکن است؟

از آنجا که موفقیت درمان ایمپلنت دندان تا حد زیادی به استخوانی که ایمپلنت در آن قرار می‌گیرد بستگی دارد، در افراد با تراکم پایین استخوان احتمالا لازم است پیوند استخوان قبل از جایگزین کردن ایمپلنت انجام شود. این عمل معمولا به طور جداگانه و قبل از جایگزینی ایمپلنت انجام شده که باید به طور کامل بهبود یابد تا بتوان ایمپلنت دندان را قرار داد.

اگر قصد انجام ایمپلنت دندان دارید حتما نیازمند اطلاعات بیشتری هستید پس جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

 

خونریزی لثه: از علل و علائم تا نحوه درمان و پیشگیری

 احتمالا همه ما دست کم چند بار در طول زندگی با خونریزی لثه مواجه شده ایم. این مساله ممکن است بسیار اتفاقی و یا حتی ناشی از یک وضعیت و شرایط جدی پزشکی باشد. آنچه در این مقاله می خوانید علائم همراه با خونریزی از لثه، دلایل، درمان و نحوه پیشگیری از این مساله دندانپزشکی است. چنانچه لثه شما خونریزی دارد و یا درباره آن نگران هستید این مقاله  از کلینیک دندانپزشکی قیطریه یعنی دنیا دنتال به درد شما خواهد خورد.

علائم و نشانه ها

هر زمان که از بافت لثه خون خارج شود علائم دیگری همراه با خونریزی قابل مشاهده خواهند بود. مهم ترین علائمی که می توانند همراه با خونریزی از بافت لثه مشاهده شوند عبارتند از:

ورم لثه

  • حساس شدن و خونریزی حین مسواک زدن
  • فاصله گرفتن لثه از دندان ها
  • ایجاد فاصله بین دندان ها
  • شل شدن دندان ها
  • بوی بد دهان( جهت کسب اطلاعات بیشتر پیرامون دلایل و هم چنین درمان بوی بد دهلن رو این لینک کلیک کنید.)

دلایل

اولین چیزی که باید بدانید این است که خونریزی لثه هرگز طبیعی نیست. به همین دلیل یافتن علت آن حتی اگر میزان خونریزی بسیار جزئی است مهم است. در ادامه با تمام علل احتمالی خونریزی لثه آشنا خواهید شد.

  • استفاده نادرست از محصولات دندانپزشکی
  • مصرف برخی از داروها
  • برخی از شرایط  و بیماری های پزشکی
  • سبک نامناسب زندگی
  • التهاب لثه
  • التهاب لثه نکروزان اولسراتیو حاد
  • هموفیلی a

خونریزی پس از جراحی دندان

خونریزی بعد از جراحی یا عمل دندان بسیار رایج است و احتمالاً به دلیل لخته ای است که جدا شده و باعث شروع خونریزی می شود. اگر در تشکیل لخته خون مشکل دارید ممکن است برای بند آمدن خون نیاز به کمک دندانپزشک یا پزشک داشته باشید.

درمان

هرچند که برای چنین موضوعی به ندرت نیاز به مراجعه اورژانسی به دندانپزشکی است اما خونریزی از بافت لثه را هرگز نباید نادیده گرفت. با این حال چنانچه خونریزی به نظر می‌رسد جدی است و همراه با آن آسیب اساسی به لثه وارد شده، و از همه مهم تر اگر خونریزی متوقف نمی شود، بهتر است که یک کلینیک دندانپزشکی مجهز یا بیمارستان مراجعه کنید.

درمان خونریزی لثه عموما به علت و منشاء آن بسیتگی دارد و بعد از پیدا شدن علت آن به تشخیص دندانپزشک یا پزشک متخصص روند درمان آغاز می شود.

در موارد زیر سعی کنید حتما برای اطمینان هم که شده به کلینیک یا پزشک مراجعه کنید:

اگر لثه های شما روزانه خونریزی می کنند

اگر شما دردی را تجربه می کنید که غذا خوردن را دشوار می کند

اگر بین دندان ها و لثه فاصله افتاده و یا دندان ها شل یا لق شده اند

منبع

اگر در شرایط فعلی با توجه به شیوع ویروس کرونا نیاز به مطالعه دانشنامه دندانپزشکی دارید اینجا کلیک کنید.

چرا ایمپلنت ها دچار شکست شده یا پس زده می شوند؟

 عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

قطعا سطح رسیدگی به بهداشت دهان و دندان و سبک زندگی در موفقیت یا عدم موفقیت ایمپلنت دندان تاثیر گذار است. چنانچه بیمار آنچنان که باید، توصیه‌های متخصص ایمپلنت خود را اجرا نکند و در رسیدگی به بهداشت دهان و دندان کم کاری کند، ممکن است خیلی زود با علائم پس زدن ایمپلنت دندان و شکست آن مواجه شود.

بیماری پری ایمپلنتیت

پری ایمپلنتیت (Peri-implantitis) یا عفونت ایمپلنت دندان، یکی از دلایل اصلی پس زدن ایمپلنت دندان است. عفونت ایمپلنت یا اطراف آن، می‌تواند در طی جراحی ایمپلنت یا بعد از جراحی ایجاد شود.

همچنین سمنت یا همان چسبی که برای اتصال روکش دندان بر روی پایه ایمپلنت استفاده می‌شود، ممکن است از زیر روکش نشت پیدا کرده و به داخل بافت لثه وارد شود. در این وضعیت عفونت در لثه ایجاد می‌شود که می‌تواند منجر به شکست ایمپلنت شود.

پری ایمپلنتیت یا عفونت ایمپلنت می‌تواند بر روی بافت‌های سخت و نرم و همچنین استخوان اطراف ایمپلنت تأثیر بگذارد. پری ایمپلنتیت می‌تواند باعث از دست دادن استخوان اطراف ایمپلنت و شکست کامل آن شود. البته این شرایط بعضی اوقات قابل درمان است، اما در بیشتر موارد باید ایمپلنتِ شکست خورده برداشته شده و یک ایمپلنت جایگزین قرار داده شود.

شکست فرآیند استئواینتگریشن

استئواینتِگریشِن (Osseointegration) به فرآیند جوش خوردن ایمپلنت کاشته شده به استخوان فک گفته می‌شود. این روند، پس از انجام عمل جراحی ایمپلنت شروع شده و معمولا طی چند هفته تا چند ماه پس از عمل ادامه دارد.

حدس می زنیم از این مطلب هم خوشتان بیاید ...! هزینه ایمپلنت

آسیب عصب و بافت

یک احتمال دیگر برای شکست ایمپلنت دندان که بسیار نادر است، احتمال آسیب به ساختارهای اطراف ایمپلنت شامل اعصاب و عروق خونی است.

هنگامی که ایمپلنت با فاصله بسیار نزدیکی به عصب قرار بگیرد، بیمار ممکن است درد طولانی مدت، بی حسی یا گزگز در گونه، زبان، چانه، لبها یا لثه های خود را تجربه کند. آسیب عصب و بافت می‌تواند موقتی یا دائمی باشد و در این حالت ممکن است نیاز به برداشته شدن فیکسچر و یا پایه ایمپلنت باشد.

مشکلات سینوس

در برخی افراد که برای یک مدت طولانی دندان‌های آسیاب خود در فک بالا را از دست داده‌اند، شاهد کاهش تراکم استخوان و تحلیل رفتن آن خواهیم بود. در چنین شرایطی غشای سینوس ماگزیلاری به پایین نزول پیدا کرده و عملا کاشت ایمپلنت را با مشکل مواجه می‌کند.

کاشت ایمپلنت یک روزه و ایجاد اورلود یا اضافه بار روی آن (Overloading)

گاهی اوقات مطابق درخواست بیمار یا ترجیح جراح، ممکن است ایمپلنت به صورت فوری و یا یک روزه کاشته شود. یعنی جراح بلافاصله پس از قرار دادن پایه ایمپلنت در داخل استخوان فک، اباتمنت و روکش دندان را نیز روی پایه قرار می‌دهد. به عبارت ساده‌تر تمام پروسه عمل که در حالت معمولی می‌بایست در دست کم 2 جلسه صورت بگیرد، طی یک جلسه انجام داده می‌شود.

 

علائم پس زدن ایمپلنت دندان +راه های پیشگیری از آن

 شکست ایمپلنت دندان یک مساله مهم است که هم برای بیمار و هم برای جراح بسیار چالش برانگیز است. کاشت دندان با ایمپلنت هر چقدر هم که با دوام یا تضمین شده باشد، می‌تواند به دلیل سهل‌انگاری، بهداشت نامناسب دهان و دندان یا عوامل خارجی خاصی تحت تأثیر قرار گرفته و شکست بخورد. زمانی که ایمپلنت شکست بخورد (یا اصطلاحاً پس زده شود)، می تواند درد، ناراحتی و علائم آزاردهنده دیگری ایجاد کند. آنچه در این مقاله می‌خوانید همه چیز درباره نحوه شکست و علائم پس زدن ایمپلنت به همراه روش‌های درمان و پیشگیری از آن است.

علائم پس زدن ایمپلنت کدامند؟

  • مشکل در جویدن
  • التهاب لثه
  • تحلیل لثه
  • افزایش تورم
  • شل شدن ایمپلنت
  • درد یا ناراحتی شدید

چرا ایمپلنت ها دچار شکست شده یا پس زده  می شوند؟

عوامل مختلفی می‌توانند باعث شکست یا پس زدن ایمپلنت دندان شوند که مهم‌ترین آن‌ها موارد زیر هستند:

  • پری ایمپلنتیت
  • شکست در فرآیند جوش خوردن ایمپلنت به استخوان
  • آسیب به عصب و بافت های دیگر
  • مشکلات سینوس
  • کاشت سریع ایمپلنت
  • واکنش آلرژیک
  • واکنش جسم خارجی
  • آسیب دیدن ایمپلنت
  • بهداشت نامناسب دهان و دندان

بیشتر بخوانید :

درمان شکست ایمپلنت چیست؟

بسته به اینکه علت پس زدن ایمپلنت چیست روش درمان آن نیز متفاوت خواهد بود. برای مثال اگر از عفونت ایمپلنت دندان رنج می‌برید احتمالا در صورت عدم درمان عفونت نیاز باشد که ایمپلنت برداشته شده و پس از التیام کامل ناحیه عمل، مجددا جراحی دیگری برای کاشت صورت بگیرد.

چگونه از شکست ایمپلنت پیشگیری کنیم؟

بهترین راه برای جلوگیری از شکست ایمپلنت دندان، اطمینان از رعایت بهداشت دندان است که خود شامل موارد زیر می‌شود:

تمیز کردن دندان‌ها با مسواک و خمیر دندان مناسب

استفاده از نخ دندان

شستشو دهان با دهانشویه ضد باکتری

مراجعه منظم به دندانپزشک ترمیمی خوب برای معاینه

رعایت رژیم غذایی مناسب برای افرادی که ایمپلنت دندان کاشته اند

پرهیز از عاداتی که ممکن است به ایمپلنت آسیب بزند

ترک سیگار و مشروبات الکلی

اگر هنوز به طور کامل با ایمپلنت های دندانی آشنا نستید کلیک کنید.

 

آشنایی با روکش دندان به عنوان آخرین حربه برای نجات دندان ها

 روکش دندان در واقع همان تاج دندان یا (Dental Crown) است. تاج دندان آن بخش از دندان ماست که بیرون از لثه به خوبی قابل مشاهده است زمانی که به هر دلیل تاج دندان خودمان دچار آسیب شده باشد، نیاز است که با روش هایی مانند پر کردن دندان یا روکش آن را ترمیم کرد. روکش ها آخرین روش ترمیم دندان های آسیب دیده هستند و این روزها به صورت گسترده در موقعیت های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند.

چه زمانی نیازمند تاج دندان هستیم؟

تاج یا روکش دندان یک راه حل موثر برای بازیابی شکل، عملکرد و زیبایی دندان های آسیب دیده یا شکسته است و ممکن است در موارد زیر مورد نیاز باشد:

زمانی که دندان ضعیف است: گاهی اوقات برای محافظت از دندان آسیب دیده ، فرسوده یا شکسته شده ممکن است از روکش ها استفاده شود. دندان ممکن است به دلیل پوسیدگی دندان ، ضربه یا بیماری ترک برداشته یا ضعیف شده باشد.

زمانی که پر کردن دندان کافی نیست: ممکن است آسیب دیدگی یا پوسیدگی یک دندان به قدری زیاد باشد که با کمک مواد پر کننده دندان قابل ترمیم نباشد. در این مواقع از روکش ها استفاده می شود.

زمانی که دندان از دست رفته را جایگزین می کنیم: روکش ها در ساختار انواع روش جایگزین دندان مانند ایمپلنت دندان و بریج دندان نقش بسیار مهمی دارند.

پس از درمان کانال ریشه یا همان عصب کشی دندان: دندان پس از درمان کانال ریشه شکننده و برای محاظفت بیشتر از آن نیاز به تاج دندان است.

به دلیل جنبه های زیبایی شناختی: گاهی اوقات برای پوشاندن یک لکه دندان یا تغییر رنگ آن که با روش هایی مانند بلیچینگ دندان قابل رفع شدن نیست روکش دندان توصیه می شود.( اگر هنوز با بلیچینگ دندان و انواع روش های ان آشنا نیستید کلیک کنید. )

انواع روکش دندان کدامند؟

روکش ها یا تاج های دندانی را از مواد و متریال های مختلفی می سازند. گاهی ممکن است ماده تشکیل دهنده آن تنها یک نوع یا یک جزء باشد و گاهی ممکن است چندین عنصر در ساخت آن ها مشارکت داشته باشد. بر اساس نوع مواد سازنده انواع روکش عبارتند از:

استیل ضد زنگ

روکش تمام فلز

روکش فلز سرامیک یا PFM

تمام چینی یا تمام سرامیک

روکش تمام رزین

رفرنس

 

آشنایی کامل با دندانپزشک کودکان و کارهایی که برای بچه ها انجام میدهد

 این دندونپزشک گاهی وقتا بهش میگن دندانپزشکی اطفال (البته این در ایرانه ها) و نه تنها تمام چیزهایی که یه دندونپزشک عمومی انجام میده رو بلده، که تمام نیازهای سلامت دهان و دندان بچه ها رو میدونه و از همه مهمتر یه جورایی روانشناسی بچه ها رو هم بلده.

چرا اصلا به یه دندونپزشک کودکان نیاز داریم؟

اتفاقا اینکه چندین نوع تخصص دندانپزشکی داریم خیلی خوبه چون لازم نیست دیگه برای تمام مشکلات دهان و دندان بریم پیش یه دونه دندونپزشک. اینکه برای هر دسته از مشکلاتمون یه متخصص وجود داره خیلی خوبه چون همه چی تخصصی مدیریت و درمان میشه و در حد عمومی و معمولی نیست دیگه.

در خصوص کودکان هم همونطور که گفتم نیازهای خاصی دارند، دوره های سنی خیلی پیچیده ای رو میگذرونن که کمی متفاوت با بزرگسالی هست و چون اغلب ساختارهای بدنشون در حال رشده میطلبه که یه فیلد تخصصی مجزا وجود داشته باشه که علاوه بر دندونپزشکی کمی متناسب با سن و سال و درک بچه ها پروسه ها انجام داده بشه.

 

یه متخصص دندانپزشکی کودکان چه خدماتی به کودک ما ارائه میده؟

ازونجایی که یه دندانپزشک کودکان آشنایی کاملی با مراجعانش (نوزادان، خردسالان، نوجوانان و جوانان تا سن ۲۰ سال) داره، و با مسائل دهان و دندان اون ها به طور کامل سروکار داره، تقریبا هر مساله دندانپزشکی اون ها رو رسیدگی می کنه.

این یعنی خدمات گسترده ای رو به کودکان ما ارائه میده. اما ما تنها به مهمترین اقداماتی که یک دندانپزشک کودکان برای بچه های ما انجام میده اشاره می کنیم که عبارتند از:

  • مهمترین خدمات دندانپزشکی کودکان
  • چکاپ دهان و دندان بچه ها
  • معاینه و ارزیابی اولیه دندانپزشکی برای بررسی پوسیدگی در اوایل کودکی
  • مراقبت های دندانپزشکی پیشگیرانه که می‌تونه شامل جرم گیری دندان ها یا تمیز کردن تخصصی اون ها، فلوراید تراپی و … باشه. این اقدامات پیشگیرانه میتونه سالی یک بار انجام داده بشه.
  • شناسایی و ترمیم حفره های دندانی
  • قرار دادن فیشور سیلانت دندان برای پیشگیری از پوسیدگی دندان
  • ارائه آموزش به والدین جهت حفظ سلامت دهان و دندان بچه ها
  • ارائه کتابچه، بروشور و منابع مفید به والدین، مدارس، مهد کودک ها و …. که حاوی اطلاعاتی درباره سلامت دهان و دندان هستند
  • ارائه مشاوره به والدین و کمک به آن ها جهت مدیریت مشکلات کودکانشان مثل مکیدن انگشت، تنفس دهانی، رفلاکس بلع نادرست، نوع رژیم غذایی و …
  • تجویز محافظ و گارد دهان برای محافظت از دندون بچه ها
  • ارزیابی بایت دندان برای تشخیص مسائل و مشکلات ارتودنسی کودکان
  • تشخیص، درمان و مدیریت بیماری های لثه و پریودنتال کودکان و بیماری های دهان و دندان که ممکنه همراه با بیماری های دوران کودکی مثل آسم ، دیابت ، تب یونجه و ADHD رخ بده
  • مراقبت از آسیب های دندانی (مانند ترک خوردن، لب پر شدن ، و یا شکستگی دندان ها)
  • شناسایی و درمان مشکلات مرتبط با رشد دندان و فک بچه ها
  • تمام روش های ترمیم دندان کودکان شامل پر کردن با مواد مختلف و یا روکش دندان و

رفرنس : https://www.ideal.clinic/

 

بلیچینگ دندان ارزان قیمت

 بلیچینگ دندان ارزان قیمت اما با کیفیت میتواند از روشهای ترمیم و زیبایی یاشد که امروزه طرفداران زیادی دارد. دندان ها به مرور زمان و با افزایش سن، تغییر رنگ داده  و رنگدانه ها با نفوذ به مینا و تغییر مواد عاج موجب زرد شدن دندان ها می شود. البته رنگ نامناسب دندان ها می تواند به دلایل مادرزادی و ارثی باشد. چون سفیدی دندانها نشانگر زیبایی و جوانی بحساب می آید و تأثیر شگرفی بر زیبایی فرد دارد.

روشهای بلیچینگ دندان

در حقیقت دو نوع روش بلیچینگ دندان وجود دارد که یکی در مطب و دیگری در منزل صورت می گیرد. این روشها هر دو زیر نظر دندان پزشک زیبایی انجام می شود. برای ایجاد رضایت و دوام سفید دندان ها بهتر است که از هر دو روش استفاده شود.

بلیچینگ در مطب دندانپزشکی

در مطب مواد بلیچینگ با غلظت زیاد و در مدت زمان کوتاه روی دندان گذاشته می شود. اگر این عمل درست انجام نشود در لثه و مخاط ایجاد حساسیت می کند. به همین دلیل یک دندانپزشک ترمیمی خوب باید از مهارت کافی برخوردار باشد. در مطب از ژل های محافظ برای پیشگیری از تماس مواد اکسیدکننده با لثه استفاده می شود که با دقت روی لثه قرار می گیرد و با نور آبی محکم می شود. این روش در مقایسه با روش خانگی از تأثیر بیشتری برخوردار است.

بلیچینگ در منزل

در این روش فرد یکبار به مطب دندان پزشک رفته و از هر دو فک او قالب گیری می شود بعد از گذشت 3-2 روز قالبی که متناسب با اندازه دندانهایش بوده و دارای فضای خالی برای پر کردن ماده سفیدکننده است همراه با ماده سفید کننده به وی داده می شود. مراحل انجام بلیچینگ و انتخاب نوع مواد بر طبق نظر دندانپزشک انجام شده و باید زیر نظر وی انجام شود.

هزینه بلیچینگ دندان

بلیچینگ که از بهترین راه های سفید کردن دندان در مقایسه با کامپوزیت و لمینت دندان  است، هزینه مختلفی دارد. این روش نسبت به سایر روشها هزینه ای بسیار پایین تر داشته و بدون عارضه است. با بلیچینگ دندان علاوه بر دریافت خدمات دندانپزشکی و ترمیم و زیبایی با قیمت مناسب و ارزان، شرایطی فراهم آمده است که به همه افراد با هر شرایط مالی این امکان را می دهد تا بتوانند از خدمات زیبایی و درمانی با توجه به وضعیت اقتصادی خود بهره ببرند. هزینه بلیچینگ با توجه به نوع آن (مطب یا خانه) متفاوت است.

 

همه چیز درباره کشیدن دندان

 کشیدن دندان یک عمل جراحی جزئی دهان است که شامل برداشتن دندان از سوکت (جایگاه استخوانی که ریشه دندان را  احاطه کرده) می شود. این عمل توسط دندانپزشک یا جراح دهان انجام می شود. کشیدن دندان ممکن است زمانی انجام شود که دندان آسیب دیده و دیگر قابل ترمیم نیست و یا ممکن است طی پروسه های دندانپزشکی دیگر مانند ارتودنسی دندان مورد نیاز باشد.

چه زمانی نیاز به کشیدن دندان است؟

دندان های ما در صورت مراقبت درست و رعایت اصول بهداشت دهان و دندان می توانند پایان عمر ماندگار باشند. با این وجود ممکن است بنا به دلایل مختلفی نیاز باشد که تعدادی از آن ها کشیده شوند.

البته ما تحت هر شرایطی دندان ها را نمی کشیم و تنها زمانی به درآوردن دندان رضایت می دهیم که دندان با روش های ترمیمی زیر قابل احیا نباشد:

پر کردن دندان( برای آشنایی با مراحل پرکردن دندان و هم چنین مواد پر کننده دندان کلیک کنید.)

اینله و انله

روکش دندان( اگر هنوز با انواع روکش های دندان آشنا نیستید اینجا کلیک کنید.)

و یا عصب کشی دندان

در چه مواقعی نیاز به کشیده شدن دندان داریم؟

زمانی که با هیچکدام از روش های بالا دندان قادر به احیا و ترمیم نباشد ما اقدام به کشیدن دندان می کنیم. موقعیت های زیر همگی می توانند شرایطی باشند که نیازمند کشیده شدن دندان ها هستند.

آسیب دیدگی دندان

اگر دندان به دلیل تصادف یا پوسیدگی بیش از حد آسیب دیده باشد و قابل ترمیم نیست.

کوچک بودن فک و کمبود جا

به عنوان بخشی از درمان ارتودنسی دندان، می توان دندان های سالم را بیرون کشید تا فضا برای حرکت دندان ها و صاف شدن آن ها فراهم شود. زمانی که دهان دچار شلوغی و ازدحام دندان است نیاز به کشیدن دندان (مخصوصا دندان عقل) احساس می شود.

لق شدن دندان

مرحله پیشرفته بیماری لثه (پریودنتیت) می تواند باعث از بین رفتن حمایت استخوانی در اطراف دندان شود. در نتیجه دندان لق می شود و احتمال اینکه بی‌افتد بیشتر می شود. زمانی که بیماری حیات دندان را با مشکل مواجه کرده باشد باید آن را بیرون بکشیم.

شکستگی عمودی ریشه دندان

دندانی که در زیر خط لثه دچار شکستگی و یا ترک خوردگی شدید شده باشد قابل ترمیم نیست و باید کشیده شود.

وجود دندانهای اضافیدر موارد نادر ممکن است تعداد دندان ها در قوس های فکی بیشتر از حالت طبیعی باشند. در این مواقع می توان تمام دندان های اضافی را کشید.

نهفتگی دندان

معمولاً دندان در صورت خراب شدن یا گیر افتادن در زیر خط لثه، کشیده می شوند.

به حداقل رساندن خطر عفونت

در بیمارانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند ، ممکن است نیاز به کشیدن دندان های آلوده که دچار عفونت شده اند باشد. این کار مانع از بدتر شدن شرایط پزشکی و بیماری ها حین درمان میشود. برای مثال افرادی که قصد پیوند عضو یا شیمی درمانی دارند ممکن است نیاز به کشیدن دندان داشته باشند.

تمایل و خواسته شخصی بیمار

گاهی اوقات ممکن است بیمار هزینه ترمیم دندان را نداشته باشد و برای مثال نتواند دندان خود را روکش کند، در چنین مواقعی ترجیح بیمار کشیده شدن دندان و جایگزین کردن آن با روش های کم هزینه تر مانند دندان مصنوعی است.

 

صفحه قبل 1 ... 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 صفحه بعد
<-blogads->