خطرات خدمات دندانپزشکی در بارداری

 خطرات دندانپزشکی بارداری

داروهای بی حس کننده

در میان داروهای بی‌حسی دندانپزشکی که در طبقه B یعنی مجاز و بی خطر قرار می‌گیرند می‌توان به لیدوکایین اشاره کرد. از انواعی که در گروه C جای می گیرند یعنی قابل استفاده در صورت ضرورت می‌توان پریلوکایین و بوپیواکایین و مپی‌واکایین را برشمرد. بر این اساس تزریق لیدوکایین که استفاده از آنها برای مادران باردار کم‌ خطرتر است توصیه می‌شود.

 از میان داروهای بی‌حسی مرسوم در ایران، استفاده از دو دارو، پریلوکایین (که با نام تجاری سیتانست شناخته می‌شود) و آرتیکایین (که با نام تجاری یا آرتی‌نیبسا شناخته می‌شود)، در زنان باردار ممنوع است.

 تزریق این دو دارو به زنان باردار ممکن است منجر به اسپاسم عضلات صاف و در نتیجه زایمان زودرس شود.

 پس توصیه می‌شود در این بیماران حتما از لیدوکایین استفاده شود.

بیشتر بخوانید :

رادیوگرافی دندان در بارداری

مادران باردار در سه ماه اول بارداری حد الامکان  نباید تحت تابش اشعه ایکس قرار گیرند. از ماه چهارم به بعد بشرط رعایت کلیه نکات ایمنی برای گرفتن یک تا دو فیلم به دستور دندانپزشک  با رعایت تمامی موارد حفاظتی مانعی ندارد. همچنین در 3 ماهه سوم نیز به دلیل سخت شدن شرایط برای مادر و قرار گرفتن جنین در شرایط سخت بهتر است از انجام کارهای دندانپزشکی جلوگیری شود.

در صورت ممکن در طول سه ماه اول بارداری اکیدا باید از هرگونه فاکتورهای ریسک بالقوه اجتناب نمود.درصورت نیاز به رادیوگرافی دندانپزشکی غیراورژانس در طول دوران  بارداری بهتراست برای اجتناب از نارس شدن وخوابیدن طولانی مدت  خانم  باردار روی پشت موکول به  بعد از زمان زایمان گردد.

پرتوگیری  مادران باردار باعث تولد نوزدان با وزن کم میشود. این تاثیر زمانی بیشتر می شود که تیروئید، هیپوتالاموس وهیپوفیز مادران باردار در معرض اشعه x دندانپزشکی قرار می گیرد. زنان باردار باید تا زمان تولد نوزاد به شدت از این اشعه اجتناب کنند.

با این حال کاربرد اشعه ایکس برای رادیوگرافی از دندان‌ها با رعایت کلیه نکات ایمنی همانند استفاده از  پیش بندهای سربی  بدون خطر است.

اگرچه اشعه ایکس در پزشکی ودندانپزشکی موجب آسیب های ژنیتکی وسرطان میشود، لیکن این آسیب ها امروزه با توجه به  حفاظت های پرتوئی در مواقع رادیوگرافی خیلی  ناچیز ونادراست .

از آنجائیکه سلولها رشد سریعی دارند و نوزادان متولد نشده  نسبت  به اشعه ایکس خیلی حساس هستند، فدرال استاندارد سازی  امریکا حداکثر دوز مجاز دریافتی زنان باردار را در طول 9 ماه بارداری 0.5 رم یا 500 میلی رم دانست.

طبق محاسبات علمی  صورت  گرفته میزان اشعه لازم برای تهیه رادیوگرافی از تمام دندان ‌ها بسیار کمتر از مقدار اشعه‌ای است که ممکن است به جنین آسیب وارد کند. استفاده از پیش بندهای سربی که سایر نواحی بدن را از معرض اشعه دور نگه می ‌دارد نگرانی در مورد خطرات جذب اشعه را از بین می‌ برد .

اکثر دندانپزشکان انجام رادیوگرافی معمول را  در دوران بارداری در صورت امکان توصیه نمی کنند . البته ممکن است  در تشخیص و درمان دندانپزشکی اورژانس نیاز به رادیوگرافی در دوران بارداری  باشد .

منبع : تاج دنتال

همه ی آن چیزی که باید در مورد ونیر کامپوزیت بدانید

 ونیر کامپوزیت امروزه به یکی از پرطرفدار ترین درمان های زیبایی تبدیل شده است.

درصورتی که دندان های شما شکسته یا ساییده شده  و دارای فرم و رنگ نامناسب است ونیر کامپوزیت می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد .البته امکان این درمان را باید دندانپزشک شما در جلسه ی ویزیت و مشاوره تشخیص بدهد و بررسی کند که آیا شما کاندید مناسبی برای این درمان هستید یا خیر.

پروسه ی درمان:

روند درمان ونیر کامپوزیت درصورتی که دندانپزشک مهارت و علم کافی داشته باشد بسیار سادده است.

در ابتدا نیاز به جلسه ی ویزیت مشاوره است تا شرایط دندانی و فکی شما بررسی شود تا امکان انجام ونیر کامپوزیت برای شما ارزیابی شود.

در جلسه ای که برای کار کامپوزیت ونیر به شما وقت داده می شود روند کار بدین صورت است:

خبری از تزریق بی حسی نیست!در غالب موارد نیازی به تزریق بی حسی وجود ندارد چرا که درمان فقط روی سطح خارجی دندان های شما انجام می شود و در بسیاری از موارد حتی دندان تراش داده نمی شود.

ابتدا سطح دندان  پاکسازی و آماده سازی می شود تا کامپوزیت روی آن قرار بگیرد.در برخی موارد همانطور که پیشتر ذکر شد ممکن است نیاز باشد که سطح دندان مقداری تراشیده شود. مثل مواردی که دندان های دچار کجی و یا بیرون زدگی یا تغییر رنگی که باید برداشته شود .

سپس کامپوزیت به صورت مستقیما لایه لایه روی دندان قرار می گیرد و توسط دندانپزشک فرم داده می شوند.

بعد از فرم دهی کامپوزیت فرم دادده می شود و در نهایت پالیش و براق می شود تا شکل آن به صورت یک دندان طبیعی دربیاید.

آیا کامپوزیت ونیر ها  نسبت به لمینیت های سرامیکی درمان بهتری هستند؟

کامپوزیت ونیر نسبت به لمینیت سرامیکی درمانی محافظه کارانه تر و کم تهاجم تر است.همچنین درصورت مهارت دندانپزشک و استفاده از تکنیک layering ظاهری بی نهایت طبیعی خواهد داشت و از لمینیت هم قیمت پایین تری دارد .اما نسبت به لمینیت دندان نیاز به مراقبت بیشتری دارد و در بعضی افراد دارای مشکللات آرایش دندانی و مشکلات فکی قابل انجام نیست و به طور کلی می توان گفت لمینیت های سرامیکی طول عمر بیشتری دارند.

طول عمر کامپوزیت ونیر چقدر است؟

این سوال پاسخ دقیقی ندارد و عمر کامپوزیت ونیر کاملا وابسته به میزان نگهداری و مراقبت شما است اما درصورتی که مراقبت به صورت کامل و درست انجام شود و اجسام تیز و سخت با آن شکانده نشود متوسط طول عمر این درمان بین دو تا هشت سال خواهد بود.

 

عوارض اصلاح طرح لبخند چیست؟

 با بکارگیری روشهای جدید و مدرن امروزی قابلیت اصلاح طرح لبخند با کمترین عوارض وجود دارد بطوریکه می توان گفت عوارض اصلاح طرح لبخند بسیار ناچیز و غیر ممکن است. با بکارگیری تکنولوژی های جدید این عوارض به صفر رسیده است. البته همکاری و همیاری بیمار نیز در رسیدن به دندانهای زیبا برای بیمار لازم است.

روش های اصلاح طرح لبخند

جهت بدست آوردن دندانهای زیبا برای بیمار ابتدا بایستی دندانها از نظر سالم بودن برای بیمار معاینه و درمان شوند. دندانهای خراب و ناقص باعث عدم زیبایی دندانها شده و اولین قدم جهت اصلاح طرح لبخند را می توان ترمیم و بازسازی دندان ها نامید. اصلاح طرح لبخند با هدف زیباسازی فک و لثه و دندان ها صورت گرفته و عوارض اصلاح طرح لبخند بسیار ناچیز است. بعد درمانهای ترمیمی بایستی جنبه های زیبایی دندان رعایت شود.

درمانهای مورد استفاده در اصلاح طرح لبخند چگونه است؟

در اصلاح طرح لبخند درمانهای متنوع نظیر ارتودنسی، بلیچینگ، کاشت و ایمپلنت دندان و ... مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از اصول زیبایی دندان ، سفیدی و درخشندگی دندان ها است لذا درمان بلیچینگ روشی مناسب برای سفیدی و درخشندگی دندان ها است. یا در مواردیکه دندانها پر شدن نیاز دارند استفاده از مواد همرنگ دندان بسیار مناسب است.

روکش ها با درجه زیبایی بالا نظیر روکش های زیرکونیا و سرامیکی از روکش های مطلوب در جهت زیبایی و اصلاح طرح لبخند است. ایجاد هماهنگی بین دندان ها و ردیف و یکنواخت کردن آنها نیز از اصول اصلاح طرح لبخند است که درمان های ارتودنسی جهت این امر مناسب بوده که با پیشرفت روش های درمانی، روش ردیف کردن دندانها بدون ارتودنسی هم ابداع شده است.

ایمپلنت نیز جهت جایگزینی دندان های از دست رفته بسیار مناسب است. با داشتن دندان های کامل و ردیف است که زیبایی برای دندان ها بدست می آید. ایمپلنت دندان روشی مدرن جهت جایگزینی دندانهای از دست رفته است.

منبع : کلینیک دندانپزشکی جنت اباد

فیسینگ دندان ( ونیر کامپوزیت )چیست؟

 فیسینگ دندان یا همان ونیر کامپوزیت روشی مناسب دندانپزشکی ترمیم و زیبایی جهت از بین بردن نواقص دندانی جهت مرتب کردن دندانها، سفید کردن و ترمیم است. ترمیم دندان های شکسته یا دندان های دچار تغییر رنگ داده شده از مزایای فیسینگ دندان است.

در فیسینگ یک لایه بسیار نازک از مواد کامپوزیتی یا سرامیکی بر روی دندان ها بخصوص دندان های جلو برای روشن و سفید کردن آن ها یا رفع نواقص از قبیل بد فرمی و ... قرار می گیرد.

لمینت دندان  و کامپوزیت ونیر هر دو جهت طراحی لبخند و زیبایی دندان ها استفاده می شوند. ولی جنس این دو متفاوت است. در استفاده لمینت بایستی دندانهای مجاور تراشیده شوند، این در حالی است که در ونیر کامپوزیت (فیسینگ) نیاز به تراش دندان مجاور نیست. البته دوام لمینت شاید چند سالی بیشتر باشد.

مزایای فیسینگ دندان چیست؟

ونیر کامپوزیت به عنوان درمان سریع بدون نیاز به تراش دندان معروف است. به طور کل می توان این روش درمانی را برای از بین بردن نامنظمی های کوچک ، از بین بردن فواصل زیاد بین دندانی و ایجاد سفیدی و درخشندگی دندان ها استفاده کرد.

مواد کامپوزیتی همرنگ دندان بوده و با قرار گیری روی دندان ، دندانپزشک فرم دلخواه را بوجود می آورد. عدم نیاز به تراش دندانها حسن این روش درمانی است. عدم نیاز به تعداد جلسات درمانی بالا هم مزیت این روش محسوب می شود چرا که نیاز به قالب گیری نیست و دندانپزشک صرفا در همان یک جلسه درمان را کامل می کند.

دکتر سعید کریمی خدمات فیسینگ را با کیفیت بالا و قیمت مناسب عرضه می کند. ایشان از فناوری های دیجیتال برای زیبایی دندان و طراحی لبخند استفاده می نمایند.

 

 

مراحل انجام اصلاح طرح لبخند به ترتیب کدام اند؟

 برای درمان اصلاح طرح لبخند بیماران مراحل زیر به ترتیب انجام می شود:

معاینه و بررسی دندانهای بیمار

در مرحله معاینه و بررسی دندانهای بیمار، دندان پزشک زیبایی با استفاده از تجهیزات پیشرفته دندانپزشکی، اقدام به معاینه می کند. برخی از فرآیندهای معاینه عبارتند از رادیولوژی و تصویر برداری از دندانهای پوسیده، معاینه لثه ها به منظور اطلاع از بیماری پریودنتال، اوکلوزیون و نحوه قرار گرفتن دندانها در کنار یکدیگر، بررسی مفصل فکی و ... که همگی در نحوه درمان موثر هستند.

درمان لثه در صورت نیاز

اگر بیمار به مشکلات لثه ای مبتلا باشد، قبل از هر کاری باید لثه او درمان شود. لثه به عنوان پایه دندانها محسوب می شود که وجود هرگونه عارضه و بیماری در آنها به معنای از دست رفتن دندانها می باشد. از سوی دیگر ترمیم دندانهایی که از میان یک لثه بیمار، رشد کرده اند کار بیهوده ای است که بیمار باید هزینه های اضافه را تقبل کند. در این مرحله اگر لثه ها به خونریزی، عفونت و یا هر بیماری دیگری مبتلا باشند، با استفاده از داروهایی که دندانپزشک تجویز می کند، درمان می شوند.

برطرف کردن پوسیدگی های دندانی

در صورتی که دندانهای بیمار به پوسیدگی مبتلا باشند، قبل از هر چیز باید درمان و ترمیم شوند. در غیر اینصورت پوسیدگی به تمام دندان سرایت کرده و موجب تخریب کامل دندان می شود. پس از مدتی نیز دندان خراب بر روی سایر دندانها تاثیر گذاشته و موجب خراب شدن دیگر دندانها می شود. دندانهای پوسیده با توجه به موقعیت قرار گرفتن در دهان، با مواد پرکننده کامپوزیت لمینت دندان  پر می شوند.

مرتب کردن دندانها

پس از درمان لثه و ترمیم و بازسازی دندان های پوسیده، این بار نوبت به مرتب کردن دندانها می رسد. دندانهایی که نامرتب هستند باید به طور کاملا منظم در کنار یکدیگر قرار بگیرند. برای این کار از ارتودنسی استفاده می شود. این مرحله طولانی است و نیاز به یک دوره یک یا چند ساله دارد. مدت درمان ارتودنسی با توجه به میزان مشکلات دندانهای بیمار تعیین می شود. در صورتی که این مرحله طی نشود، دندانهای سالم و درخشنده پس از مدتی به دندانهای خراب و پوسیده بدل می شوند. ضمن اینکه مرتب کردن دندانها یکی از مهمترین بخش های اصلاح طرح لبخند است.

سفید کردن دندان

با اتمام دوره ارتونسی این بار نوبت به سفید کردن دندانها می رسد. پس از اینکه براکت ها از دهان بیمار خارج می شود، محل قرار گرفتن بریس بر روی دندان، زرد رنگ است که موجب کدر شدن دندانها می شود. از سویی نیز دندانهای کدر و تیره رنگ نمی توانند دندانهای مرتب و سالم را بخوبی نشان دهند. به مرور زمان وجود پلاک و جرم بر روی دندان نیز موجب تخریب دندانها می شود.

روکش کردن دندانها

پس از اتمام مرحله سفید کردن، دندانهایی که در زیر جرم و پلاک پوشانده شده، درخشان و سفید می شوند. حال آنکه ممکن است برخی از دندانها به دلایلی از جمله مصرف داروها و یا به طور ژنتیکی، سیاه رنگ و کدر باشند. علم دندانپزشکی برای این عارضه نیز درمانهایی بخصوصی را در نظر گرفته است. درمان دندانهای تیره با استفاده از روکش های سرامیکی صورت می گیرد. این روکش ها با استفاده از چسب های مخصوص دندانپزشکی بر روی دندان بیمار قرار می گیرد که زیبایی خاصی را به دندانهای بیمار می بخشد.

منبع : https://www.tajdentalclinic.com/

 

ونیر سرامیکی بهتر است یا ونیر کامپوزیت؟

 ونیر دندان یکی از روشهای زیبا کردن لبخند و دستیابی به لبخند هالیوودی است. ونیر دندان یک پوسته نازک همرنگ دندان است که با چسب مخصوصی (باندینگ) به سطح جلویی دندان چسبانده میشود. ونیر علاوه بر زیبایی برای ترمیم دندان نیز استفاده میشود.

انواع ونیر دندان

دو نوع ونیر دندان وجود دارد: ونیر کامپوزیت و ونیر سرامیکی (که به آن پورسلین یا چینی نیز گفته میشود). هر دو نوع ونیر در صورتی که به خوبی کار شوند میتوانند دندانها و لبخند شما را زیبا کنند. اما این دو ونیر تفاوتهایی با هم دارند. با آگاهی یافتن از ویژگیها و معایب و مزایای ونیر دندان یا لمینت دندان میتوانید با توجه به شرایط خود بهترین گزینه را انتخاب کنید.

ونیر کامپوزیت

ونیر کامپوزیت از رزین ساخته میشود و در صورتی که بخواهید ظاهر طبیعی مشابه دندان داشته باشد باید خیلی خوب پولیش شود. برای چسباندن ونیر دندان کامپوزیت ، مقدار بسیار کمی از سطح دندان تراشیده میشود. معمولا تمامی کار در یک جلسه انجام میشود.

معایب و مزایای ونیر کامپوزیت

چون رزین متخلخل است ممکن است دچار لکه یا تغییر رنگ شود. در صورتی که مواد حاوی رنگدانه زیاد مانند قهوه زیاد مصرف میکنید در استفاده از ونیر کامپوزیت دندان تجدید نظر کنید. همچنین ونیر کامپوزیت ممکن است لب پر شود. این ونیرها بادوام هستند و طول عمرشان چهار تا هشت سال است.

یکی از مهمترین مزیتهای ونیر کامپوزیت این است که در صورت لزوم میتوان آن را برداشته و تعویض کرد. همچنین ونیر کامپوزیت کم هزینه تر است. هزینه این ونیرها معمولا نصف هزینه ونیر سرامیکی است. چون این نوع ونیر توسط دندانپزشک ساخته میشود مراجعه به دندانپزشک مجرب و ماهر و یا کلینیک دندانپزشکی معتبر، اهمیت زیادی دارد.

ونیر سرامیکی

نوع دیگر ونیر پورسلین یا سرامیک است. ونیر سرامیکی ظاهری بسیار طبیعی و مشابه دندان دارد. برای چسباندن ونیر ابتدا باید دندان آماده شود. برای آماده سازی دندان یک لایه نازک از مینای دندان برداشته میشود و ونیر که معمولا قطری بین 0.5 تا 0.7 میلی متر دارد روی سطح دندان باند میشود. هنگامی که پوسته سرامیکی و شکننده ونیر یا لمینت دندان روی سطح دندان چسبانده شد بسیار محکم میشود. چون پورسلین نیمه شفاف و بازتابنده نور است از نظر خواص نوری نیز ظاهری بسیار مشابه مینای دندان دارد.

معایب و مزایای ونیر سرامیکی

از آنجایی که ونیر در لابراتوار دندانپزشکی ساخته میشود نمیتوان در یک جلسه کار درمان را انجام داد و بیمار باید حداقل دو بار به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کند.

ونیر کردن دندان با ونیر سرامیکی به زمان بیشتری نیاز دارد و موادی که برای ساخت و چسباندن آن استفاده میشوند گرانتر هستند.

هزینه ونیر سرامیکی بیشتر از ونیر کامپوزیت است.

ونیر سرامیکی را نمیتوان ترمیم کرد، بنابراین اگر دچار شکستگی یا ترک خوردگی شود باید آن را عوض کنید.

ونیر سرامیکی به خاطر شباهت بسیار زیاد به دندان طبیعی بسیار زیباتر است.

ونیر سرامیکی در مقابل تغییر رنگ و لکه مقاوم هستند.

ونیر سرامیکی در مقابل لب پر شدن نیز مقاومت خوبی دارد بنابراین از نظر هزینه در بلند مدت مقرون به صرفه تر است چرا که طول عمری آن 15 سال یا حتی بیشتر است.

 

 

عصب کشی در بارداری ضرر دارد؟

 در اینجا برخی از خطرات ناشی از درمان عصب کشی در دندانپزشکی بارداری وجود دارد:

اثر اشعه ایکس

برای اینکه دید کاملی از حفره دندان خود  برای ترمیم دندان داشته باشید، پزشک از شما درخواست می کند که از اشعه ایکس برای عکس از دندان آلوده استفاده کنید. اگر چه در معرض اشعه ایکس قرار گرفتن در دوران بارداری توصیه نمی شود، اما پرتوهای پرتونگاری دندان هیچ خطری برای نوزاد متولد نشده شما ایجاد نمی کند. تشعشعات فقط در دهان شما وجود خواهند داشت و نه ناحیه شکم. مهمتر از پرتونگاری آن داروهایی است که در این عمل استفاده می شود و بعداً برای بهبودی تجویز می شود که ممکن است آسیب بیشتری به کودک شما وارد کند.

اثرات بیهوشی

انجام عصب کشی در بارداری بدون بیهوشی امکان پذیر نیست.پزشک معمولاً مقدار بسیار کمی از آن را تجویز می کند و در صورت لزوم ممکن است مقدار بیشتری تجویز کنند. با این حال، این دردی است که در طی فرایند تجربه می شود و ممکن است باعث ایجاد استرس برای خانم باردار شود، و ممکن است دلیلی برای نگرانی باشد. هر نوع استرس غیر ضروری در دوران بارداری، نوزاد متولد نشده شما مناسب نیست.

تأثیر سایر مواد شیمیایی

پزشک شما ممکن است در طی عصب کشی در بارداری از مواد شیمیایی مختلف تمیز کننده استفاده کند و از مواد شیمیایی دیگری نیز برای پر کردن دندان استفاده کند. هر دو این مواد شیمیایی معمولاً برای سلامتی و بهزیستی جنین مضر نیستند.

 اثرات آنتی بیوتیک ها

پس از پایان عصب کشی، یک دوره داروی آنتی بیوتیکی برای شما تجویز می شود. این دارو برای مراقبت از بهبودی شما و احتمال بروز هرگونه عفونت ناشی از درمان به شما داده می شود.

منبع : تاج دنتال

 

تفاوت بین ونیر کامپوزیت باونیر پرسلن یا لامینیت سرامیکی

 ) یکی از اصلی ترین تفاوت ها، وجود تغییر رنگ در کامپوزیت ونیرها می باشد که در مقابل، پرسلن ونیرها ثبات رنگ بیشتری دارند.

البته با مراقبت و توجه مناسب و پالیش و پرداخت مجدد هر 6 ماه می توان تا حد بسیار زیادی تغییر رنگ کامپوزیت ها را کنترل نمود.

پرسلن ها نیاز به پایش و پرداخت مجدد ندارند.

2) مقاومت ونیرکامپوزیت ها نسبت به پرسلن ونیرها کمتر بوده و شکننده تر هستند. البته شکستگی در کامپوزیت ها قابل ترمیم می باشد و هزینه کمتری دارد ولی هرگونه شکستگی در پرسلن ها غیر قابل ترمیم و بایستی تعویض شود و هزینه بیشتری دارد.

3) لامینت های سرامیکی بسیار نازکتر و ظریفتر از انواع ونیرکامپوزیت ها هستند و به همان میزان شفاف تر و طبیعی تر جلوه می کنند. که این خصوصیت ناشی از ماهیت ذاتی سرامیکها است.

4) ضریب انبساط حرارتی (تغییرات ابعادی در اثر حرارت) در کامپوزیتها به مراتب بیشتر از پرسلن می باشد. که این امر سببA_ ایجاد تغییر رنگ در لبه ترمیم: که در پرسلن ونیر کمتر از کامپوزیت ونیر می باشد چرا که ضریب انبساط حرارتی پرسلن ها به مینای دندان نزدیکتر است.B_ التهاب لثه ای:

ایجاد فضاهای بسیار کوچک میکرونی در لبه ترمیم های کامپوزیتی با مینای دندان سبب تجمع میکروبها و ایجاد التهاب لثه ای در مجاورت ونیرکامپوزیت ها می‌شود. التهاب لثه ها درمجاورت پرسلن ونیر (لامینت) بسیار کمتر می باشد، به عبارتی سازگاری با فتی در پرسلن ونیرها بسیار بیشتر است.

5) ونیرکامپوزیت ها بصورت یک جلسه ای انجام می شود و هزینه کمتری دارند، اما پرسلن ونیرها  طی یک دوره 2 تا 3 هفته ای و با حداقل 2 تا 3 جلسه مراجعه به مطب ساخته و تحویل بیمار می گردد و هزینه بالاتری نیز دارد چون بخشی از کار خارج از مطب و در لابراتور دندانی انجام می شود.

6- کامپوزیت و نیرها معمولا برای اصلاحات سریع و جزئی و بستن فضاهای محدودو تعداد کم مناسب ترند.

پرسلن ونیر(لامینیت سرامیکی ) برای اصلاحات اساسی و با ماندگاری طولانی تر وایجاد تغییررنگ بیشتردر دندانها مناسب ترند.

 

روش های پیشگیری از بروز دندان درد در دوران بارداری

 •     معاینات دندانپزشکیو ترمیم دندان ها به صورت کامل قبل از اقدام به بارداری

•    کاهش مصرف مواد قندی در رژیم غذایی و جایگزین کردن غذاهای حاوی کلسیم و ویتامینd

•     خود مراقبتی و رعایت اصول بهداشت دهان و دندان.

بهتر است با روش های ذکر شده از بروز دندان درد در دوران بارداری پیشگیری نمایید. در صورت بروز مشکلات دندان درد به کلینک دندانپزشکی بارداری  مراجعه نمایید تا با رعایت جوانب احتیاط بدون آسیب به جنین راهکار های درمانی را ارائه دهند.

تغییرات وضعیت دهان و دندان در دوران بارداری

دوران بارداری دوره حساسی است که کل بدن دستخوش تغییرات مشهودی میشود. از جمله این تغییرات در دهان و دندان است. شرایط و تغییرات ایجاد شده در بدن بروز پوسیدگی دندانها را افزایش میدهد  جنین برای رشد و نمو از بدن مادر تغذیه میکند در صورت کمبود کلسیم در بدن، استخوانها و دندانها برای تهیه کلسیم مورد نیاز جنین تجزیه میشود و شکستگی و پوسیدگی دندان افزایش میابد. ترشح هورمونهای مختلف نیز این مشکلات را تشدید کرده و التهاب لثه را به همراه دارد که باعث بروز عفونت های مختلفی خواهد شد. همچنین تغیرات هورمونی و استفراغ در زنان باردار نیز  دندانها را درمجاورت اسید معده قرار داده و پوسیدگی آن را افزایش میدهد . از دیگر عوامل افزایش پوسیدگی دندان در دوران بارداری میل زنان باردار به مصرف مواد قندی در این دوران است که اثر مخرب روی دندانها دارد.

به طور کلی وجود هر گونه التهاب پوسیدگی و مشکلات در دهان و دندان حتی اگر جزئی باشد در دوران بارداری تشدید شده و مشکل ساز خواهد شد. به همین دلیل انجام کامل معاینات دهان و دندان قبل از بارداری بسیار ضروری است. حتی دندانهای کاملا سالم نیز در دوران بارداری در معرض انواع مشکلات و پوسیدگی قرار دارند. در این میان وجود دندانهای خراب و عفونی با تشدید شدن بستر پوسیدگی میتواند مشکلات عدیده ای را به وجود آورد . مخصوصا زنانی که دیابت دارند باید بیشتر به سلامت دهان و دندان خود قبل از اقدام به بارداری توجه نمایند، زیرا دوران بارداری می تواند دیابت را افزایش داده و در کنار آن عفونت های دندان مانع از کنترل دیابت خواهد شد.  طبق تحقیقات به عمل آمده مادرانی که به بهداشت و رسیدگی دهان دندان  خود اهمیت می‌دهند کودکان  آنها در سالهای 3 تا14 سالگی دندانهای سالمتری خواهند داشت.

منبع : https://www.tajdentalclinic.com/

ونیر کامپوزیت دندان بدون تراش چیست؟

 ونیر های دندانی در حقیقت لایه های نازک و ظریف روکش لومینیر هستند که به راحتی تنها با قرار گیری بر روی دندان به سطح دندان می چسبند و قبل از کارگذاری نیازی به اصلاح و ترمیم ندارند.

ضخامت ونیر دندان

لمینیت دندان  فوق نازک و ظریف معمولا قطری بین ۰.۵ تا ۱ میلی متر دارند. در واقع این روکش ها از نظر ضخامت هم اندازه لنز های تماسی چشم هستند.

در مقایسه با روکش های سرامیکی قدیمی تر دندان میتوان گفت ضخامت این دسته از روکش ها تقریبا نصف روکش های قدیمی میباشد. روکش های قدیمی در نازک ترین مدل ها حداقل ۲-۳ میلی متر قطر دارند. شاید این چند میلی متر اختلاف زیاد به نظر نرسد اما هنگام کار گذاشتن و اضافه شدن ضخامت دندان بر روکش های سرامیکی این چند میلی متر خیلی بیشتر از آن چه فکر میکنید خودش را نشان میدهد.

اضافه کردن روکش بر روی دندان ها نتایج و عوارضی هم دارد. پس هر عاملی که باعث شود روکش سرامیکی به تمام نقاط دندان خصوصا نقاط دور از دسترس بچسبد میتواند در سلامت و زیبایی دندان بسیار مفید واقع شود. و دقیقا نازک بودن ونیر کامپوزیت های بدون تراش این ویژگی خاص را برای آن ها فراهم می آورد.

لومینیر چیست؟

در بازار امروزه دندانپزشکی انواع مختلفی از روکش های سرامیکی فوق نازک وجود دارد که هر کدام یا نام خاصی ارائه میشوند. لومینیر نیز یکی از نام های تجاری موجود در بازار میباشد. اما از آن جا که این نام با توجه به تبلیغات و استفاده های گسترده از آن یکی از شناخته شده ترین نام های موجود در بازار میباشد در ادامه این نوشتار برای اشاره کردن به این نسل از روکش های فوق نازک از واژه لومینیر استفادا میکنیم.

امروزه نام لومینیر توسط تعداد بیشتری از افراد استفاده شده و شناخته شده تر است هر چند این برند تجاری تنها نام یک محصول خاص نیست بلکه با گذاشتن زمان تولیدات این برند نیز دچار پیشرفت و تنوع های خوبی شده اند و حتی میتوان از این شرکت روکش های مخصوص دندان فرد را نیز سفارش داد.

تفاوت لومینیرز و کامپوزیت دندان چیست؟

هرچند لومنیرز نازک تر از کامپوزیت دندان  است و ظاهر طبیعی تری به صورت می دهد اما قیمت بالاتری نسب به کامپوزیت داشته و برای دندان های لب پریده مناسب نیست. به علاوه لومینیرز ماندگاری بیشتری داشته، نصب آن سریعتر است و راحتتر برداشته می شود.

 

صفحه قبل 1 ... 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 صفحه بعد
<-blogads->