همه چیز در مورد حساسیت به طلا

 طلای خالص بسیار نرم است و نمی‌توان با آن جواهر و مصنوعات زینتی ساخت. به همین خاطر طلا را با فلزهای دیگری مثل مس، نقره و نیکل ترکیب می‌کنند تا استحکام بیشتری پیدا کند. همچنین همه زیورآلات طلا برای اینکه درخشان و براق شوند با یک لایه طلا یا رودیوم آبکاری می‌شوند. دیگر فلزهای موجود در طلا با اکسیژن هوا، سولفور و رطوبت وارد واکنش شیمیایی می‌شوند و این باعث می‌شود تا طلا بعد از مدتی سیاه و کدر شود. همچنین باعث ایجاد آلرژی پوستی هم می‌شود. در ادامه با طلا فروشی اینترنتی آزادی گلد همراه باشید تا شما را با عوامل و علائم حساسیت به طلا آشنا کنیم.

عوامل حساسیت زا چیست؟

نیکل یک فلز مقاوم، چکش‌خوار، نسبتا کمیاب، براق با ساختار بلورین و مکعبی‌شکل به رنگ سفید و نقره‌ای است. این فلز از گروه آهن‌ها است که سخت و قابل انعطاف است، هادی جریان الکتریسیته و یکی از عوامل حساسیت‌زاست.

یکی دیگر از فلزاتی که در صنعت طلاسازی از آن استفاده می شود فلز کادمیوم است. این فلز دارای خاصیت سمی است و برای انسان، خطرات زیادی به همراه دارد. از این رو آن را با ترکیبات دیگر، مورد استفاده قرار می‌دهند. البته استفاده از فلز کادمیوم در ساخت زیورآلات، بسیار نادر است؛ اما اگر در تهیه آنها، از این فلز استفاده شده باشد ممکن است بعد از استفاده، متوجه حساسیت‌های پوستی شوید. کادمیوم بیشتر در ساخت بدلیجات به کار برده می‌شود.

اکثر ما فکر می‌کنیم که که امکان ندارد طلا آلرژی‌زا باشند و حساسیتی روی پوست ما ایجاد کند اما باید بدانید که طلا هم تا حدودی می‌تواند حساسیت‌زا باشد. اما احتمال این اتفاق خیلی کم است و بیشتر هم در طلاهای با عیار پائین مشاهده می‌شود. چون در این طلاجات از مس و نیکل بیشتری استفاده شده است. در نتیجه احتمال بروز حساسیت‌های پوستی بیشتر خواهد بود. مس و نیکل فلزاتی هستند که به سرعت در جای مرطوب و خیس، اکسید می‌شوند. بنابراین اگر حساسیت پوستی دارید، احتمال دارد در تماس با این فلزها علاوه بر سیاه شدن پوست، شاهد خارش و سوزش پوست هم باشید.

علائم حساسیت به طلا چیست؟

نشانه‌های حساسیت به نیکل موجود در طلا اغلب پس از ۱۲ تا ۴۸ ساعت پس از استفاده از طلا خود را نشان می‌دهد. از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خارش
  • قرمز شدن پوست
  • التهاب یا تاول زدن پوست
  • پینه بستن

همچنین ایجاد حالتی مانند سوختگی روی پوست از جمله نشانه‌های یک پوست حساس در برابر زیورآلات و طلاجات است. شایع‌ترین نواحی ایجاد واکنش‌های آلرژیک به زیورآلات، لاله گوش (استفاده از گوشواره)، انگشتان (استفاده از انگشتر طلا و حلقه)، دور گردن (استفاده از گردنبند) است.

پمفولیکس یک نوع درماتیت دست تاول دار است که در افرادی که سابقه آلرژی به جواهرات دارند شایع است و ناشی از تماس با منابع دیگر نیکل مثل سکه یا کلید است. واکنش به جواهرات همیشه ناشی از آلرژی به فلز خاص نیست.

توجه داشته باشید که اگر این نشانه‌ها درمان نشوند ممکن است پراکنده شوند و به دیگر نقاط بدن هم سرایت کنند. عرق کردن بدن باعث پخش شدن دانه و محل خارش در پوست می‌شود.

منبع : آزادی گلد

 

لمینت دندان چیست؟

 پیش از آنکه درباره لمینت‌ و یا کامپوزیت‌ها چیزی بگوییم، بهتر است شما را با ونیرها آشنا کنیم. ونیر دندان یا (Dental veneers) در دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی، لایه‌‌ای نازک از جنس  پرسلن یا کامپوزیت است که برای رفع نقایص ظاهری چون بد رنگی یا بد فرمی دندان‌ها استفاده می شوند.

به ونیرهایی که از جنس پرسلن باشند، در اصطلاح  لمینت سرامیکی و به ونیرهایی که مواد تشکیل دهنده آن‌ها از کامپوزیت باشد، لمینت کامپوزیتی یا ونیر کامپوزیت اطلاق می شود. اما آنچه که در اصطلاح عوام در نامگذاری انواع ونیرها جا افتاده است، با عنوان لمینت دندان و کامپوزیت دندان شناخته می‌شود.

لمینت دندان  روکش‌هایی از جنس سرامیک هستند که برای اصلاح طرح لبخند به کار می‌روند. اگر دندان‌های زردی دارید یا به صورت صاف و یکدست در کنار هم قرار نگرفته‌اند می‌توانید با کمک لمینت های سرامیکی لبخدتان را زیباتر کنید. لمینت دندان را می‌توانید همرنگ دندان‌های خود تا رنگ‌ روشن و خیلی سفیدتر از دندان خود انتخاب کنید.

ونیر کامپوزیت نیز همانند لمینت‌ها، لایه‌هایی هستند که بر روی دندان قرار می‌گیرد. مزیت بزرگ ونیرکامپوزیت ها این است که هیچ نیازی به قالب گیری یا تراش دندان‌ها ندارد. همچنین از نظر قیمت ، ونیرهای کامپوزیتی اقتصادی‌تر هستند.

هزینه لمینت دندان؛ قیمت یک لبخند زیبا چقدر است؟!

همان‌طور که ابتدای مطلب نیز ذکر کردیم  هزینه لمینت دندان  به عوامل متعددی بستگی دارد. مهم‌ترین عاملی که هزینه لمینت را مشخص می‌کند، نوع آن است. با توجه به تفاوت‌هایی که میان لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی وجود دارد، قیمت کامپوزیت دندان مناسبتر از لمینت های سرامیکی است. هزینه لمینت‌های دندانی بسته به عوامل متعددی چون کشور سازنده متغیر است. با این حال قیمت هر واحد لمینت کامپوزیتی (ونیر کامپوزیت) از 400 هزار تومان تا 1800000 هزار تومان است. قیمت هر واحد لمینت سرامیکی نیز از 1500000 هزار تومان تا 4000000 میلیون تومان متغیر است

نکاتی درباره ارتودنسی ثابت که احتمالاً نمی دانید!

 ارتودنسی ثابت چیست؟ و چه تفاوتی با ارتودنسی متحرک دارد؟ در ارتودنسی ثابت، نگین‌هایی بر روی دندان به منظور اعمال فشار بر روی دندان‌ها و مرتب سازی آن‌ها گذاشته می‌شود که به آن‌ها براکت گفته می‌شود. به این دلیل که در این روش امکان جابه‌جایی براکت‌ها توسط خود فرد وجود ندارد، به آن ارتودنسی ثابت گفته می‌شود. اگر دندان‌های مرتبی ندارید، فاصله میان دندان‌هایتان شما را آزار می‌دهد و به دلیل کجی و بهم ریختگی دندان‌ها نمی‌توانید عمیقاً لبخند بزنید، می‌توانید با درمان ارتودنسی ثابت این مشکلات را برطرف کنید.

چه زمانی برای درمان نامنظمی دندان‌ها از ارتودنسی ثابت استفاده می‌شود؟

اینکه کدام یک از روش‌های ارتودنسی (ثابت و متحرک) برای دندان‌های شما مناسب‌تر است، به تشخیص ارتودنتیست بستگی دارد. چنانچه کجی و نامرتبی دندان‌ها جزئی باشد، ترجیح بر استفاده از براکت‌های متحرک خواهد بود. اما اگر عدم تراز دندان‌ها بیشتر باشد، بهترین درمان ارتودنسی ثابت است. در این روش درمانی متخصص با توجه به شدت و نوع مشکلات دندان‌های بیمار، عیوب زیر را برطرف خواهد کرد:

اصلاح پیشروی شدید یکی از فک‌ها به جلو

اصلاح فاصله زیاد میان دندان‌ها

رفع مشکل کراس بایت

برطرف کردن مشکل کراودینگ به دلیل کوچک بودن فک

مدت زمان ارتودنسی ثابت چقدر است؟

طول درمان ارتودنسی ثابت بسته به وضعیت دندان‌ها، دو سال است. در شرایطی ممکن است درمان ارتودنسی بیش از دو سال نیز به طول بی‌انجامد. طولانی بودن روند درمان ارتودنسی را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین معایب این روش دانست.

ارتودنسی ثابت در چند مرحله انجام می‌شود؟

در روند درمان با روش ارتودنسی ثابت، لازم است که بیمار ماهی یک بار توسط دندانپزشک معاینه شود. در این جلسه، کش یا فنرهای میان دندان‌ها فعال شده و این ممکن است ایجاد کمی احساس درد برای یک هفته اول پس از معاینه کند. توجه داشته باشید که روند درمان ارتودنسی ثابت کند است بنابراین بیش از هر چیزی در طول درمان به صبوری نیاز خواهید داشت. مراحل ارتودنسی ثابت به صورت زیر خواهد بود:

قالب گیری دندان‌ها

عکس رادیولوژی

عکس رنگی ارتودنسی

قرار دادن براکت‌های بر روی دندان‌ها

تنظیم جلسات معاینه به صورت منظم

خارج کردن براکت‌ها و استفاده از نگهدارنده

با مراجعه به یک کلینیک ارتودنسی می‌توانید به صورت دقیق‌تر از مراحل ارتودنسی ثابت و متحرک مطلع شوید.

دستگاه‌های ارتودنسی در روش ثابت، چگونه به دندان‌ها متصل می‌شود؟

ارتودنسی ثابت دو فک یا تنها یک فک بدون همکاری و دخالت مستقیم بیمار صورت می‌گیرد. گاهی اوقات ممکن است برای ایجاد فضای خالی دندانپزشک اقدام به کشیدن یک یا چند دندان کند. شروع اقدامات ارتودنسی با چسباندن بریس یا براکت‌های کوچکی بر روی دندان انجام می‌گیرد. پس از چسباندن این براکت‌ها بر روی دندان، آن‌ها با یک سیم نازک به یک دیگر متصل می‌شوند. سپس برای نگه داشتن این سیم‌ها بر سر جای خود، آن‌ها را با کمک یک کش لاستیکی محکم می‌کنند.

تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان از نظر مدت زمان نصب

 از دیگر تفاوت‌هایی که میان لمینت و کامپوزیت دندان  وجود دارد می‌توان به تفاوت در مدت زمان نصب آن‌ها اشاره کرد. حتما شما هم دیده‌اید افرادی را که تنها یک جلسه به مطب دندانپزشک مراجعه می‌کنند و با لبخندی هالیوودی و زیبا باز می‌گردند. اگر شما نیز می‌خواهید تنها در یک جلسه حدودا 5 ساعته دندان‌هایی زیبا و مرتب داشته باشید، می‌توانید از ونیرهای کامپوزیتی استفاده کنید.

اما لمینت دندان از نوع سرامیکی به دو جلسه زمان نیاز دارد. در جلسه اول که برای ونیر سرامیکی مراجعه می‌کنید دندانپزشک از روی دندان‌ها قالب می‌گیرد. سپس این قالب‌ها برای ساخت به لابراتوار فرستاده می‌شوند. برای ساخت لمینت‌ها حداقل به دو هفته زمان نیاز خواهید داشت. پس از آن می‌توانید برای جلسه دوم و ترمیم دندان‌های خود اقدام کنید.

تفاوت لمینت ‌ها از جهت استحکام؛ کدام یک مقاوم‌ تر است؟

لمینت‌های سرامیکی با کمک تکنولوژی‌های پیشرفته و با استفاده از بروزترین تجهیزات روز دنیا در لابراتوار ساخته می‌شوند به همین خاطر دوام و استحکام این لمینت‌ها از لمینت‌های کامپوزیتی بیشتر است. کامپوزیت‌ دندان نه تنها در مقابل آسیب و ضربه، بلکه در مقابل تغییر رنگ نیز ضعیف‌تر از لمینت های سرامیکی هستند. به همین خاطر اگر بحث هزینه لمینت دندان چندان برایتان اهمیتی ندارد، توصیه می‌کنیم با تایید دندانپزشک از لمینت‌های سرامیکی استفاده کنید.

تفاوت ونیر سرامیکی با کامپوزیت از نظر طول عمر

از نظر طول عمر نیز لمینت های سرامیکی نسبت به کامپوزیت‌ها برتر هستند. در صورت رعایت مراقبت‌های لازم، لمینت‌های سرامیکی می‌توانند حتی تا 12 سال نیز عمر مفید داشته باشند در حالی که کامپوزیت‌ها در بهترین حالت ممکن حداکثر 5 الی 7 سال دوام و ماندگاری خواهند داشت. بنابراین اگرچه برای انجام لمینت دندان هزینه بیشتری پرداخت خواهید کرد، اما به همان نسبت نیز به مدت زمان بیشتری صاحب دندان‌های زیبا و مرتب خواهید بود.

تفاوت لمینت و کامپوزیت در فرایند کاشت؛ کدام یک به دندان آسیب می‌ رساند؟

اگر قصد داشته باشید دندان‌هایتان را لمینت کنید حتما شنیده‌اید که برای لمینت، مینای دندان باید تراش بخورد. اما در کدام یک از روش‌ها آسیبی که به دندان می‌رسد کمتر است؟ ونیر کامپوزیت عموما روشی ایمن‌تر است چراکه برای انجام آن نیازی به قالب گیری یا تراش مینای دندان نخواهد بود. اما برای کاشت لمینت سرامیکی، مینای دندان به اندازه ضخامت ونیرهای پرسلین ساخته شده در لابراتوار تراش می‌خورد.

کدام یک از انواع روش‌های ارتودنسی ثابت بهتر است؟

 آیا می‌دانید روش‌های متفاوتی برای انجام ارتودنسی ثابت وجود دارد؟ انتخاب نوع ارتودنسی ثابت از سوی دندانپزشک و با توجه به نوع مشکل دندان‌های بیمار صورت می‌گیرد. ارتودنسی ثابت را به طور کلی می‌توان به ۳ دسته تقسیم بندی کرد:

۱. ارتودنسی با براکت‌های سرامیکی

۲. ارتودنسی لینگوال

۳. ارتودنسی با براکت‌های فلزی

۴. ارتودنسی با براکت‌های دیمون

ارتودنسی با براکت های سرامیکی

یکی از انواع پرطرفدار ارتودنسی ثابت دندان، درمان با براکت‌های سرامیکی هستند. مزیت این روش ارتودنسی، همرنگ بودن براکت‌ها با رنگ دندان‌ها است. قرار گرفتن براکت‌هایی فلزی برای مدت زمان دو سال بر روی دندان موضوعی است که برخی به خاطر آن از انجام ارتودنسی ممانعت می‌کنند. با ارتودنسی ثابت سرامیکی که جلوه زیباتری به دندان‌هایتان می‌دهد، این چالش به سادگی قابل رفع خواهد بود.

ارتودنسی لینگوال

برخلاف دیگر انواع ارتودنسی که براکت‌ها بر روی سطح جلویی دندان چسبانده می‌شوند، در روش ارتودنسی ثابت لینگوال بریس‌ها به پشت دندان‌ها متصل می‌شوند. چنانچه نمی‌خواهید براکت‌ها دیده شوند می‌توانید این روش درمان را پیش بگیرید. اما چرا این روش علی‌رغم نتایج مثبتی که به همراه داشته، طرفداران کمتری دارد؟ به عنوان برخی از معایب ارتودنسی لینگوال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رعایت بهداشت و تمیز نگه داشتن براکت‌ها در این روش دشوارتر است.

ممکن است صحبت کردن را کمی با مشکل مواجه کند.

براثر وارد شدن فشار به زبان، ایجاد احساس درد و آزار در این ناحیه می‌کند.

هزینه مراحل ارتودنسی در این روش نسبت به دیگر روش‌ها بیشتر است.

ارتودنسی با براکت های فلزی

یکی از رایج‌ترین شیوه‌های ارتودنسی، ارتودنسی با براکت‌هایی از جنس فلز است. احتمالاً بریس‌های فلزی را بیش از براکت‌های سرامیکی بر روی دندان‌های افرادی که تحت درمان ارتودنسی قرار گرفته‌اند دیده باشید. این روش ارتودنسی که براکت‌های آن عموماً از جنس استیل هستند در زبان عامیانه با عنوان سیم کشی دندان شناخته می‌شود.

 

آزمایشات لازم قبل از عمل بینی

 تقریبا پیش از انجام تمامی عمل های جراحی، لازم است که بیمار توسط متخصصان ارزیابی شود. و واجد شرایط عمل شدن باشد. پزشکان معمولا طی یک جلسه به ارزیابی های اولیه می‌پردازند. و برای اطمینان از موارد دیگر، درخواست تعدادی آزمایش را خواهد داد. وبسایت نسخه در این مقاله به صورت تخصصی به معرفی تمامی آزمایش های لازم که باید پیش از عمل جراحی بینی حتما گرفته شوند خواهد پرداخت. اگر قصد دارید به زودی عمل جراحی رینوپلاستی انجام دهید، حتما و حتما این مقاله را تا پایان مطالعه کنید زیرا ما شما را با تمام آزمایش های قبل از عمل بینی آشنا خواهیم کرد.

هدف از گرفتن آزمایش های قبل از عمل بینی چیست؟

همانطور که در مقدمه نیز گفته شد، هر شخصی کاندید انجام هر عمل جراحی نیست. و تنها با دارا بودن برخی فاکتورها و سالم بودن می‌توانید عمل بینی انجام دهید. جراح می تواند با نگاه کردن به شما، گرفتن سابقه خانوادگی و معاینه فیزیکی تا حدودی مشخص می‌کند که آیا شما می‌توانید عمل انجام دهید یا خیر.

آزمایش خون قبل از عمل بینی (blood test)

آزمایش کامل خون از مهمترین آزمایش های قبل از عمل بینی است و حتما باید انجام داده شود. معمولا مهمترین فاکتوری که جراح بینی در این تست به دنبال آن خواهد بود هموگلوبین خون است. پزشک می خواهد مطمئن شود که سطح هموگلوبین شما برای انجام عمل مناسب خواهد بود.

البته همه آزمایش های قبل از جراحی بینی که باید در آزمایشگاه گرفته شود محدود به آزمایش خون نمیشود. به طور کلی جراح بینی تست های زیر را نیز در کنار آزمایش خون درخواست میددهد:

  • CBC
  • PT
  • PTT
  • INR
  • FBS
  • BUN
  • CR

آزمایش های قبل از جراحی بینی : الکتروکاردیوگرافی (Electrocardiography)

انجام این تست برای بیمارانی که بیشتر از ۴۰ سال سن دارند درخواست داده خواهد شد. زیرا بروز مشکلات قلبی یا داشتن بیماری زمینه ای و مزمن قلبی میتواند خطر بزرگی برای شما در طی جراحی باشد. الکتروکاردیوگرام آزمایشی است که برای بررسی عملکرد قلب شما مورد نیاز است.

جراح به کمک این تست مشکلات احتمالی قلب شما را تشخیص میدهد. و درباره وضعیت شما همزمان با انجام عمل تصمیم گیری خواهد کرد. اگر قلب شما به اندازه کافی قدرت نداشته باشد که بتواند عمل جراحی بینی را تحمل کند و مشخص شود برای یک مدت طولانی نمیتوانید بیهوش بمانید، احتمالا جراح شما را عمل نکند. بنابراین اگر سن شما بالا است یا احیانا مشکل قلبی دارید جراج بینی اگر از خیر همه آزمایش های قبل از عمل بینی بگذرد از خیر الکتروکاردیوگرافی نخواهد گذشت.

تست‌های مربوط به بارداری (pregnancy test)

دوران بارداری یک دوره حساس در تمام طول عمر است. علم پزشکی توجه ویژه ای به این دوران دارد. مصرف بسیاری از داروها و انجام برخی از پروسه های جراحی طی این دوران به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

زنان حامله نباید تحت هیچ عمل غیر ضروری قرار بگیرند. زیرا جان مادر و جنین هر دو به خطر خواهد افتاد. عمل زیبایی نیز یکی از اعمال غیر ضروری و الکتیو است. که باید صبر کرد تا دوره بارداری و شیردهی به اتمام برسد سپس اقدام به انجام چنین عملی نمود. تست بارداری قبل از عمل بینی از آن جهت از خانم ها گرفته میشود که مبادا خانمی حامله باشد و یا روزهای ابتدایی حاملگی اش را طی کند بنابراین برای اطمینان از این موضوع جراح ترجیح میدهد برای برخی خانم ها تست بارداری را جزء آزمایش های قبل از عمل بینی قرار دهد.

آزمایش تست نمونه ادرار (Urine test)

خیلی کم پیش می‌آید که جراحی برای بیمارانش چنین تستی را درخواست کند. در مواد معدود، ممکن است جراح به منظور بررسی و ارزیابی شرایط بیمار از لحاظ دارا بودن بیماری هایی مثل دیابت یا عفونت های مجاری ادراری چنین تستی را درخواست کند.

بیشتر بخوانید : هزینه عمل بینی

هزینه و قیمت ارتودنسی نامرئی

 خبرخوش برای افرادی که دندان‌های نامرتب دارند این است که می‌توانند از ارتودنسی‌های نامرئی، ارتودنسی متحرک و راحتی استفاده کنند که به هیچ وجه جلب توجه نمی‌کند. بنابراین بیمار می‌تواند بدون نگرانی و هراس از دیده شدن سیم‌ها در طول دوره درمان لبخند بزند. ارتودنسی نامرئی، که کارآمدی آن به اثبات رسیده است، با بهره‌گیری از فناوری تصویربرداری ۳ بعدی ساخته می‌شود. ایمپلنت دندان یا کاشت دندان مصنوعی یک روش محبوب و مؤثر برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته است که برای ترکیب با دندان‌های دیگر طراحی شده است. ایمپلنت‌های دندان یک گزینه بسیار عالی و طولانی مدت برای بازگرداندن لبخند شما در کنار ارتودنسی دندان است. ارتودنسی ثابت، متداول‌ترین نوع ارتودنسی است و زمانی استفاده می‌شود که دقت و ظرافت در کار اهمیت دارد. اگر چه بیمار می‌تواند در طی مراحل ارتودنسی ثابت به صورت عادی غذا بخورد، اما باید برای جلوگیری از مشکلات ارتودنسی از برخی مواد غذایی و نوشیدنی‌ها مانند نوشیدنی‌های گازدار، شیرینی‌های سفت و یا تافی با سیم کشی دندان اجتناب کند. افرادی که در فعالیت‌های ورزشی شرکت می‌کنند، باید به ارتودنتیست خود اطلاع دهند تا محافظ لثه مخصوص برای آنها ساخته شود.

هزینه ارتودنسی نامرئی بستگی به میزان مشکل و نوع ارتودنسی دندان دارد. در صورتیکه درمان‌های مرحله اول با پلاک‌های متحرک انجام شود هزینه و قیمت ارتودنسی دندان کمتر خواهد بود، البته بسته به شدت مشکل و تعداد پلاک‌های مورد استفاده هزینه ارتودنسی نامرئی متفاوت خواهد بود. در بیمارانی که نیاز به درمان ارتودنسی نامرئی دندان همراه با جراحی فک دارند، هزینه ارتودنسی دندان چون در دو مرحله قبل و بعد از درمان انجام می‌شود بیشتر خواهد بود و هزینه درمان جراحی که ممکن است توسط جراح فک و صورت انجام می‌شود، جدا از هزینه و قیمت ارتودنسی نامرئی خواهد بود.

انجام درمان ارتودنسی و تقبل قیمت ارتودنسی دندان  فقط جنبه زیبایی ندارد، بلکه با این شیوه دندان های مرتب شده و احتمال پوسیدگی و خراب شدن دندان های شما در آینده کمتر خواهد بود. سن ارتودنسی را می توان از سنین کم در کودک آغاز نمود تا مراحل بعدی درمان در سنین بزرگسالای زمانی کمتری را نیاز داشته باشد. انواع سیم کشی دندان و ارتودنسی های مختلفی شامل ارتودنسی ثابت ،نامرئی و ارتودنسی متحرک وجود دارد که شما با مشورت با دندان پزشک و در نظر گرفتن هزینه ارتودنسی می توانید بهترین درمان را داشته باشید.

منبع : مجله ارتودنسی دندان 

ارتودنسی نامریی و اهداف آن

 ارتودنسی نامریی روشی جدید در ارتودنسی متحرک برای  بیمارانی است که دوست ندارند در مدت زمان درمان دستگاه های ارتودنسی را کسی ببیند. ارتودنسی نامریی نتیجه پیشرفت دندانپزشکی بوده و برای کسانی که بر روی زیبایی خود حساس هستند بسیار مناسب است. ارتودنسی روشی در دندانپزشکی توسط دندانپزشک زیبایی است که منجر به ردیف کردن دندان ها و زیبایی دندان ها می شود. ارتودنسی منجر به اصلاح تناسب فک و دندان می شود. ارتودنسی توسط دندانپزشک زیبایی علاوه بر این که منجر به ردیف شدن دندان ها می شود بلکه نظم صحیح دندانی را به وجود می آورد که این امر منجر به کاهش خراب شدن دندان ها ناشی از بی نظمی می شود. برای آن دسته از بیمارانی که با دستگاه های ارتودنسی مشکل بخصوص در زمینه زیبایی دارند، ارتودنسی نامریی را پیشنهاد می کنیم.

اهداف

از بین بردن نامرتبی دندان ها بدون مشکلات ظاهری در طول درمان

افزایش طول عمر دندان ها با از بین بردن مشکلات نامرتبی

از بین رفتن ناهنجاریهای اسکلتی فک

چه کسی می تواند از ارتودنسی نامرئی استفاده کند؟ ارتودنسی نامرئی برای این که مخاطبین شما متوجه براکت ارتودنسی بر روی دندان های شما نشوند گزینه بسیار مناسبی است. بنابراین از انواع ارتودنسی نامرئی ثابت و متحرک می توان برای یک درمان موفق سود برد.

روش های مختلف ارتودنسی نامریی

  • ارتودنسی ثابت
  • ارتودنسی متحرک

در ارتودنسی با استفاده از سیم ها و انتقال نیرو به آن ها به مرور زمان دندان ها بجای دلخواه می روند. در ارتودنسی ثابت، ارتودنسی بصورت ثابت درون دهان فرد قرار داده می شود و تنها مشکل آن رعایت بهداشت دندان ها است. برای رفع این مشکل می توان از ارتودنسی متحرک استفاده کرد.ارتودنسی نامریی را نیز می توان به صورت ثابت و یا متحرک انجام داد. در روش ثابت می توان از براکت های همرنگ دندان استفاده کرد و یا با استفاده از پلاک شفاف به روش متحرک ارتودنسی را انجام داد

هزینه ارتودنسی نامرئی نسبت به ارتودنسی مرئی چه تفاوتی دارد؟ عمولا ارتودنسی نامرئی هزینه بیشتر و گران تر ی نسبت به نوع استاندارد دارد. برای مثال ارتودنسی سرامیکی همرنگ دندان نسبت به ارتودنسی ثابت با براکت فلزی گران تر است. همچنین هزینه ارتودنسی با الاینرهای شفاف و نامرئی گران تر از ارتودنسی ثابت و مرئی است. به خصوص اگر تعداد الاینرها زیاد باشد.

منبع : مجله ارتودنسی دندان

انواع لمینت دندان و تفاوت آن ها

 لمینت دنداناز نظر جنس و ساخت متفاوت است و به دو نوع سرامیکی و کامپوزیتی تقسیم می شود.

لمینت کامپوزیتی : این نوع لمینت ارزان تر و ثبات رنگ کمتری نسبت به نوع دیگر دارد اما مزیت آن نسبت به نوع دیگر این است که در آن دندان تراش کمتری می یابد.

لمینت سرامیکی : این نوع لمینت نسبت به نوع دیگر با دوام تر و مقاومتر است و ثبات رنگ بیشتری دارد و دارای ظاهر زیباتری هستند.

ونیرها نیز دو گونه اند ونیر کامپوزیتی در مطب به طور مستقیم ساخته می شوند و ونیر سرامیکی در لابراتوارساخته می شوند و جنس آنها سرامیکی است.

افراد مناسب برای لیمنت دندان

افرادی مناسب برای لمینت دندان هستند که دندان های دو رنگ دارند و یا دندانهایشان کج است و طول آن کوتاه می باشد و یا قسمتی از دندانهایشان ساییده شده و هم ردیف یکدیگر نیستند.

مزایای لمینت کردن دندان ها

بدون نیاز به بی حسی

انجام درمان تنها در 2 جلسه

زیبایی چشمگیر و طبیعی

عدم رنگ پذیری

مقاومت بسیار بالا

معایب و عوارض لمینت کردن دندان ها

بعد از چسباندن لمینت بر روی دندان رنگ و شکل آن قابل تغییر نیست

هزینه نسبتا گرانی دارد

در صورت شکستن باید تعویض شود

اگر کمی تراش زیادتر از حد باشد لمینت ممکن است زودتر بیفتد

کاربردی در دندان ها با پوسیدگی وسیع و یا پر کردگی های قدیمی ندارد

هزینه لمینت دندان

معمولا شش دندان جلو لمینت می شوند و قیمت لمینت دندان این روزها بسیار بستگی به مواد اولیه آن دارد و اینکه با چه کیفیتی این مواد ارائه می شود اما انجام لمینت دندان بین 400 هزار تا یک و نیم میلیون تومان هزینه در پی دارد.

انواع مختلف ارتودنسی و ارتودنسی مناسب دندان شما

 بهترین روش ارتودنسی کدام است؟

چه تفاوتی بین ارتودنسی ها وجود دارد، و کدام نوع برای شما مناسب است؟

افراد کمی هستند که به اندازه کافی خوش شانس اند که با دندان های کامل و خوب متولد شوند، اما درمان ارتودنسی می تواند برای شما یا فرزند شما تفاوت بزرگی ایجاد کرد. ارتودنت شما ممکن است هر یک از انواع زیر را زیر و یا لوازم دندانپزشکی را توصیه کند تا مشکلتان را اصلاح کنید.

انواع مختلف ارتودنسی

ارتودنسی سنتی

ارتودنسی های سنتی از روزهای اول تا به امروز پیشرفت کرده و در حال حاضر وزن و ساختار سبک تری از آنچه که مورد استفاده قرار می گرفت، دارد. آنها از فولاد ضد زنگ با درجه حرارت بالا ساخته میشوند و دارای براکت های فلزی هستند که با استفاده از نوعی سیمان به هر دندان متصل می شوند. براکت ها با یک ورقه نازک به یکدیگر متصل می شوند، که فشاری که روی دندان ها ایجاد میشوند را به آرامی به موقعیت های صحیح حرکت میدهند.

ارتودنسی سرامیکی

این مدل به همان شیوه ای است که قبلا انجام می شد اما براکت ها از یک ماده سرامیکی روشن و شفاف ساخته شده اند. این ارتودنسی برای دیگران قابل مشاهده نیستند، که باعث می شود آنها یک انتخاب محبوب برای بزرگسالانی باشند که نیاز به درمان ارتودنسی دارند. بیمارانی که از این نوع ارتودنسی استفاده میکنند، گاهی اوقات متوجه می شوند که الاستیسیت ها تغییر رنگ می دهند، که می تواند علائمی روی دندان ها را ایجاد کند، همانطور که توسط ارتودنسی توصیف می شود. یک متخصص ارتودنسی خوب شما ممکن است از یک محصولی را به شما پیشنهاد دهد مانند خمیر دندان colgate phos-flur و دهانشویه anti-cavity fluroid که دندان های خود را در برابر پوسیدگی محافظت میکند.

ارتودنسی دیمون

این نوع ارتودنسی در حال حاضر از محبوبیت بالایی برخوردار است، زیرا درمان آن راحت تری است و نیاز به بازدید کمتری از دندانپزشکی دارد. پرده های Damon خودشان روشن و سبک هستند و از مکانیک اسلاید به جای الاستیک استفاده می کنند تا سیم ها را به هم وصل کنند.

صفحه قبل 1 ... 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 صفحه بعد
<-blogads->