انواع ارتودنسی نامرئی کدامند؟

 ستگاه ها یا لوازمی که در دسته بندی ارتودنسی نامرئی هستند، تنوع زیادی دارند اما موارد زیر شناخته شده ترین این دستگاه ها هستند:

  • ارتودنسی سرامیکی
  • ارتودنسی لینگوال
  • ارتودنسی نامرئی با پلاک شفاف و بی رنگ دندان

این روش ها هر 3 شناخته شده و بسیار کاربردی هستند. زمانی که شما با هر یک از این موارد تحت درمان قرار بگیرید به دلیل اینکه دستگاه ها بی رنگ و یا عملاً پنهان هستند گفته می شود شما تحت درمان ارتودنسی نامرئی قرار دارید.

ارتودنسی لینگوال

هر 3 مورد بالا که جزء شناخته شده ترین دستگاه های نامرئی هستند به نوعی مهم بوده و حتی استفاده از آن ها رو به افزایش است. البته ارتودنسی لینگوال یا زبانی در ایران چندان رایج نیست زیرا نصب آن پیچیدگی های زیادی دارد و از نظر آکادمیک و بالینی نیز با مشکلاتی همراه است.

تکنولوژی ارتودنسی لینگوال بسیار کاربردی است و قادر است تمام مشکلات دندانی از ساده ترین تا پیچیده ترین ها را حل کند و امیدواریم به زودی شاهد پا گرفتن و آغاز درمان با این شیوه ارتودنسی نامرئی باشیم. تا این لحظه که حتی آن متخصصانی که بر طبق نظر مراجعان بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران هستند نیز با این روش بیماران خود را درمان نمی کنند.

ارتودنسی سرامیکی

ارتودنسی سرامیکی نیز هرچند بسیار مورد اقبال است اما به هر کسی توصیه نمی شود. زیرا براکت های شفاف بکار رفته در این روش شکننده هستند و ممکن است هزینه درمان و طول دوره آن را افزایش دهند.

ارتودنسی با پلاک های شفاف و متحرک

سرانجام ما پلاک های شفاف ارتودنسی متحرک را داریم که تقریباً از همه نظر بسیار ایده آل هستند. معمولاً زمانی که صحبت از ارتودنسی نامرئی می شود، اغلب منظورشان همین پلاک های شفاف است. این پلاک ها در واقع مجموعه ای از قالب ها هستند که هر کدام قادرند دندان ها را در یک بازه زمانی 2 هفته ای (کمتر یا بیشتر) تا حدی منظم کنند.

چرا و در چه مواردی از کشیدن دندان در درمان ارتودنسی استفاده می‌شود؟

 هنگامی که فرد به سن بزرگسالی برسد، وضعیت دهان و فک وی به ثبات رسیده و دیگر رشد نخواهد کرد. با وجودی که کشیدن دندان‌ها برای درمان ارتودنسی در موارد نادر برای کودکان انجام می‌شود، انجام این کار برای بزرگسالانی که به کشیدن دو یا حتی چهار دندان خود برای درمان ارتودنسی نیاز دارند، مسئله‌ای غیر عادی و نادر نیست. به این ترتیب متخصص ارتودنسی در صورت نیاز بیمار را به مطب دندان پزشک برای کشیدن دندان‌های لازم معرفی خواهد کرد.

امروزه به دلایل مختلف افراد از روش‌های درمان ارتودنسی استفاده می‌کنند. یکی از این دلایل مربوط به کاهش ازدحام و تجمع دندان‌ها در دهان می‌باشد. در حقیقت این شرایط منجر به پیش آمدگی دندان‌ها (دندان خرگوشی) یا از بین رفتن بافت لثه و استخوان شده و می‌تواند مشکلاتی را در ارتباط با جویدن مناسب غذا برای فرد ایجاد کند. در صورتی که استخوان فک زیر دندان‌ها به مقدار کافی بزرگ باشد، متخصص ارتودنسی به ندرت از فشار برای حرکت دادن دندان‌ها به سمت خارج یا داخل استفاده می‌کند. اما اگر استخوان فک به مقدار کافی برای دندان‌ها بزرگ نباشد، پزشک معالج ممکن است از فضا سازها برای رشد آرام استخوان فک و ایجاد فضای لازم برای دندان‌ها استفاده کند. به هر حال توجه داشته باشید پس از سن 16 سالگی، به علت متوقف شدن فرآیند رشد استخوان، این روش دیگر نتیجه بخش نخواهد بود.

یکی از دلایل دیگری که افراد از درمان‌های ارتودنسی استفاده می‌کنند برای تغییر موقعیت و حالت لب است. در حقیقت ظاهر لب‌های ما تحت تاثیر دندان‌های زیر آنها قرار دارد. به این ترتیب صاف کردن دندان‌ها می‌تواند گاهی اوقات بر بهبود وضعیت ظاهری لب‌ها تاثیر داشته باشد. علاوه بر این، در صورتی که یک فک بیمار دارای اندازه متفاوت نسبت به فک دیگر باشد، دهان بیمار در موقعیت مناسب قرار نگرفته و فرآیند جویدن غذا توسط دندان‌ها به نحو مناسب انجام نمی‌شود. در نتیجه دندان‌های غیر هماهنگ می‌توانند بر ظاهر و طول صورت فرد تاثیر گذاشته و حتی باعث ایجاد وقفه تنفسی در خواب شوند.

به خاطر دلایل مطرح شده فوق، لازم است افراد از درمان‌های ارتودنسی برای رفع مشکلات دهان و دندان خود استفاده کنند و این روش‌ها گاهی اوقات نیازمند کشیدن دندان‌های سالم فرد برای دستیابی به نتایج درمانی مورد نظر می‌باشند.

 

سوالات رایج درباره مراقبت‌های حین و بعد از ارتودنسی

 چه مدت باید از نگه‌دارنده‌ها استفاده کرد؟

این موضوع به شرایط بیمار و میزان نیاز به تثبیت ناشی از طول و روش درمان ارتودنسی بستگی دارد.

گاهی اوقات فرایند تثبیت نتیجه، سال‌ها طول می‌کشد.

مادامی که از نگه‌دارنده استفاده می‌کنید، می‌بایست مرتباً به ارتودنتیست خود مراجعه کنید.‌

زمان مراجعه برای هر جلسه، توسط ارتودنتیست تعیین می‌شود.

در ادامه به سوالات متداول ارتودنسی و مراقبت‌های حین استفاده از بریس‌های ارتودنسی می پردازیم :

آیا می‌توانم با بریس ورزش کنم؟

بله؛ به علاوه، خود بریس‌ها در هنگام وارد آمدن ضربه به دهان به حفظ دندان‌ها کمک می‌کنند.

البته، باید یک محافظ لثه نیز بپوشید.

همچنین توصیه می‌شود در هنگام دوچرخه‌سواری، رولر اسکیتینگ یا اسکیت بردینگ و امثال آن و در طول هر فعالیتی که احتمال برخورد داشته یا در طول ورزش‌های سریع نیز از محافظ لثه استفاده کنید.

آیا می‌توانیم در حین پوشیدن بریس ساز بزنم؟

اکثر افراد می‌توانند بدون هیچ مشکلی سازهای بادی را بنوازند.

بریس‌های متحرک را می‌توان برداشته و بدون هیچ مشکلی بعد از پایان تمرین موسیقی آن‌ها را سر جایشان قرار داد.

البته، نوازندگان حرفه‌ای نمی‌توانند نت‌ها، خصوصاً نت‌های بالا، را با شفافیت لازم اجرا کنند،

که این مشکل نیز به مرور زمان بهبود می‌یابد. در اکثر موارد بعد از برداشتن دستگاه ارتودنسی دندان هم مدتی طول می‌کشد

تا شخص به نبود بریس یا نگه‌دارنده عادت کند.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

از آنجا که رعایت بهداشت دهان و دندان برای گرفتن نتیجه مطلوب از درمان ارتودنسی ضروری است،

لطفاً برای چکاپ و تمیز کردن دندان‌ها و جلوگیری از عوارض ارتودنسی، به طور مرتب به دندان پزشکتان مراجعه کنید.

همه چیز درباره کشیدن دندان ها (دلایل و عوارض کشیدن دندان چیست؟)

 کشیدن دندان یک عمل جراحی جزئی دهان است که شامل برداشتن دندان از سوکت (جایگاه استخوانی که ریشه دندان را  احاطه کرده) می شود. این عمل توسط دندانپزشک یا جراح دهان انجام می شود. کشیدن دندان ممکن است زمانی انجام شود که دندان آسیب دیده و دیگر قابل ترمیم نیست و یا ممکن است طی پروسه های دندانپزشکی دیگر مانند ارتودنسی دندان مورد نیاز باشد.

چه زمانی نیاز به کشیدن دندان است؟

دندان های ما در صورت مراقبت درست و رعایت اصول بهداشت دهان و دندان می توانند پایان عمر ماندگار باشند. با این وجود ممکن است بنا به دلایل مختلفی نیاز باشد که تعدادی از آن ها کشیده شوند.

البته ما تحت هر شرایطی دندان ها را نمی کشیم و تنها زمانی به درآوردن دندان رضایت می دهیم که دندان با روش های ترمیمی زیر قابل احیا نباشد:

پر کردن دندان

اینله و انله

روکش دندان

و یا عصب کشی دندان

زمانی که با هیچکدام از روش های بالا دندان قادر به احیا و ترمیم نباشد ما اقدام به کشیدن دندان می کنیم. موقعیت های زیر همگی می توانند شرایطی باشند که نیازمند کشیده شدن دندان ها هستند.

آسیب دیدگی دندان

اگر دندان به دلیل تصادف یا پوسیدگی بیش از حد آسیب دیده باشد و قابل ترمیم نیست. در چنین شرایطی احتمال وارد شدن آسیب به مغز دندان و عفونتش وجود دارد. برای پیشگیری از گسترش عفونت به بخش های دیگر بدن نیاز است که دندان آسیب دیده سریعا عصب کشی و کشیده شود.

کوچک بودن فک و کمبود جا

به عنوان بخشی از درمان ارتودنسی دندان، می توان دندان های سالم را بیرون کشید تا فضا برای حرکت دندان ها و صاف شدن آن ها فراهم شود. زمانی که دهان دچار شلوغی و ازدحام دندان است نیاز به کشیدن دندان (مخصوصا دندان عقل) احساس می شود.

لق شدن دندان

مرحله پیشرفته بیماری لثه (پریودنتیت) می تواند باعث از بین رفتن حمایت استخوانی در اطراف دندان شود. در نتیجه دندان لق می شود و احتمال اینکه بی‌افتد بیشتر می شود. زمانی که بیماری حیات دندان را با مشکل مواجه کرده باشد باید آن را بیرون بکشیم.

شکستگی عمودی ریشه دندان

دندانی که در زیر خط لثه دچار شکستگی و یا ترک خوردگی شدید شده باشد قابل ترمیم نیست و باید کشیده شود.

وجود دندانهای اضافی

در موارد نادر ممکن است تعداد دندان ها در قوس های فکی بیشتر از حالت طبیعی باشند. در این مواقع می توان تمام دندان های اضافی را کشید.

نهفتگی دندان

معمولاً دندان در صورت خراب شدن یا گیر افتادن در زیر خط لثه، کشیده می شوند.

 

به حداقل رساندن خطر عفونت

در بیمارانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند ، ممکن است نیاز به کشیدن دندان های آلوده که دچار عفونت شده اند باشد. این کار مانع از بدتر شدن شرایط پزشکی و بیماری ها حین درمان میشود. برای مثال افرادی که قصد پیوند عضو یا شیمی درمانی دارند ممکن است نیاز به کشیدن دندان داشته باشند.

تمایل و خواسته شخصی بیمار

گاهی اوقات ممکن است بیمار هزینه ترمیم دندان را نداشته باشد و برای مثال نتواند دندان خود را روکش کند، در چنین مواقعی ترجیح بیمار کشیده شدن دندان و جایگزین کردن آن با روش های کم هزینه تر مانند دندان مصنوعی است.

منبع : کلینیک دندانپزشکی دنیا

۶ ویژگی بهترین مراکز و کلینیک های دندانپزشکی که حتما باید بدانید( بخش دوم)

 هر چند که شهروندان و مسئولان از دایر شدن مراکز و کلینیک‌های دندانپزشکی بیشتر در سطح شهرها استقبال می کنند اما تعدد این مراکز لزوما به معنای بهبود کیفیت درمان نیست.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام دنیا، متاسفانه اکنون و مخصوصا در اوج همه گیری کرونا برخی از شهروندان از نبود کلینیک های خوب شکایت دارند و اذعان می کنند بیشتر مراکز دندانپزشکی از مطب ها گرفته تا کلینیک های به ظاهر اعیانی و آنچنانی، نتوانسته‌اند انتظارات آن‌ها را برآورده کنند. در این مقاله سعی شده به ۶ ویژگی یک کلینیک دندانپزشکی خوب اشاره شود که شهروندان می توانند با اطلاع از آن ها برای درمان های دندانپزشکی خودشان انتخاب بهتری داشته باشند.

۳. تکنولوژی های جدید و به روز دندانپزشکی در اختیار داشته باشد

این روزها همه چیز تغییر کرده و به سمت بهتر شده حرکت می کند. درمان های دندانپزشکی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و  پیشرفت زیادی کرده اند. به جهت رعایت حال بیمار، کاهش آسیب وارد شده به بیمار، محدود کردن زمان نقاهت و .... تکنولوژی هایی مانند لیزر دندانپزشکی، دستگاه های شبیه سازی سه بعدی برای کمک به تشخیص مشکلات و .. در دسترس است که بهترین کلینیک های دندانپزشکی میبایست حتما از این تکنولوژی های داشته باشند.

۴. پروتکل های بهداشتی را تمام و کمال رعایت کند

کرونا با کسی شوخی ندارد و شما هم باید برای حفظ سلامتی خودتان کاملا جدی و مسئول باشید. مثلا شما نمی توانید هر کلینیک دندانپزشکی را برای درمان مشکلات دهان و دندان خودتان انتخاب می کنید زیرا اگر مسائل بهداشتی و پروتکل های کرونایی توسط شما و پرسنل کلینیکی که مراجعه کرده اید رعایت نشود ممکن است آخرین مراجعه شما رقم بخورد.

تنها باید به کلینیک هایی مراجعه کنید که برای جان پرسنل و مراجعان ارزش قائلند. به صورت چشمی هم می توانید ببینید کدام کلینیک ها پروتکل ها را رعایت می کنند یا نمی کنند فقط یادتان باشد حتما در خصوص این مساله جدی باشید.

۵. برخورد مناسبی با تمام بیماران و مراجعان داشته باشد

یکی از ابتدایی ترین ویژگی های یک کلینیک دندانپزشکی خوب برخورد مناسب پرسنل و دندانپزشکان آن با بیماران و مراجعان است. کلینیک هایی که ما برچسپ خوب به آن ها میزنیم برای داشتن برخورد درست و حرفه ای با مراجعان، خود و تمام مجموعه خود را مسئول می  دانند. آن ها تمام پرنسل و دندانپزشکان را طوری انتخاب و بکار می‌برند که رفتار مناسبی با بیماران و مراجعان داشته باشند. رضایت بیماران و خوشحال دیدن آن ها حتما و حتما از بزرگترین اهداف کلینیک های دندانپزشکی خوب است.

قیمت خرید طلا از مشتری چه تفاوتی با قیمت خرید طلا از مغازه دارد

 قطعا طلایی که از مغازه می‌خرید، تفاوت‌های اساسی با طلایی دارد که قصد فروش آن را دارید. این قانون درست مثل همه کالاهایی است که قیمت نوی آن‌ها با قیمت استفاده شده‌شان تفاوت دارد.

طلایی که از مغازه خریداری می‌کنید، به عنوان طلای نو یا دست اول شناخته می‌شود. بنابراین قیمت آن هم براساس قیمت‌های روز طلا که روی تابلوی مغازه قرار گرفته تعیین می‌شود. اما طلای مشتری که حالا قصد فروش آن را دارد، حتی اگر زیاد استفاده نشده باشد، طلای دست دوم است. پس طبیعی است که با قیمتی کمتر از قیمت روز طلای جدید محاسبه شود.

۱. مالیات

قانون مالیات بر ارزش افزوده طلا از سال ۸۹ تعیین شد. طبق این قانون، طلافروش موظف است که ۹ درصد از بهای تمام شده کار کالا را محاسبه و به اداره مالیات پرداخت کند. بنابراین مغازه‌داران اصولا این ۹ درصد را روی قیمت طلا حساب و از مشتری دریافت می‌کنند.

۲. اجرت

اجرت طلا فاکتور مهم دیگریست که در تعیین قیمت قطعات طلا بسیار مهم است. این مبلغ به طور معمول براساس میزان کار، زحمت و دقتی که برای ساخت طلاها صرف شده است تعیین می‌شود. تعیین این مبلغ هم اصول خاص خودش را دارد و مغازه‌دار نمی‌تواند آن را براساس خواست و تشخیص خودش معین کند‌. میزان اجرت طلا، با توجه به فاکتورهای خریدی که تولیدکنندگان و بنکداران طلا به مغازه‌دار می‌دهند تعیین می‌شود. اما به صورت کلی، مبلغ اجرت طلا به میزان دقت و تلاشی که در آن به کار رفته است بستگی دارد

۳. سود طلافروش

سود نیز از جمله فاکتورهای مهم در خرید طلا از مغازه‌دار است. فروشندگان طلا و جواهر، هنگام فروش محصولاتشان، به ازای هر یک گرم طلا درصد مشخصی سود از مشتری دریافت می‌کنند.

حالا متوجه تفاوت‌ قیمت خرید طلا از مشتری و مغازه‌دار شدید؟ اجرت، مالیات و سود سه عاملی هستند که هنگام خرید طلا از مغازه محاسبه می‌شوند اما قیمت آن‌ها در زمان خرید از مشتری کم خواهد شد!

قیمت خرید طلا از مشتری چگونه تعیین می‌شود؟

قیمت‌گذاری روی طلا هنگام خرید یا فروش، اصول خاص خودش را دارد‌. بیشتر افراد با قوانین خرید این کالا از طلا فروش آشنایی دارند. اما قیمت خرید طلا از مشتری چیزی است که شاید هر کسی آن را نداند.

زمانی که به عنوان مشتری، قصد فروش طلای خود را دارید، قیمتی که طلافروش روی طلای می‌گذارد در واقع فقط پول طلای خام با عیار کمتر است. یعنی فقط فلز طلای شما و وزن آن محاسبه می‌شود.

منبع : طلافروشی آنلاین آزادی

 

ناخن‌ ها هم سرما می‌ خورند

 با آمدن زمستان علاوه بر مراقبت از خودتان، مراقبت از ناخن هم امری اساسی می باشد، زیرا ناخن ها هم سرما میخورند و آسیب می بینند. عواملی که باعث آسیب دیدن ناخن ها در فصل سرما می شود:

۱- حمام آب داغ که در زمستان استفاده می کنیم.

۲- گرم و سرد شدن محیطی که در آن هستیم.

۳- کار کردن با شوینده های شیمیایی و الکلی بدون دستکش

همه این موارد باعث خشکی و شکنندگی ناخن می شوند، رعایت موارد زیر(آموزش ناخن)  از پیدایش این نوع عوامل پیشگیری کنید:

مرطوب سازی ناخن

سعی کنید همیشه دستتان را بعد از هر شستشو و بعد از استحمام، با کرم های حاوی مرطوب کننده فاقد بو محافظت کنید، و روی ناخن هایتان هم کرم بزنید تا ناخن های زیبا و سالمی داشته باشید.

کرم های دارای رایحه خشکی دست و ناخن را بیشتر می کنند.

خیساندن ناخن

شما می توانید هفته ای یک مرتبه ناخن هایتان را به مدت ۵ دقیقه در آب گرم قرار داد و بعد از آن دستانتان را خارج کرده و خشک کنید اما نه بطور کامل، بگذارید مقداری از رطوبت در دستانتان باقی بماند. و بعد به دور ناخن‌ها و پوست دست از یک کرم یا روغن با چربی بالا استفاده کنید مانند وازلین یا روغن زیتون بعد از ماساژ روی پوست و دور ناخن ها وقتی که کاملا جذب پوست شد، دستکش تان را بدست کنید و بگذارید ۱ ساعت به همین شکل بماند.

لاک پاک کن ناخن

برای پاک کردن لاک از روی ناخن هایتان در  فصل سرما ، لاک پاکن های که در آن ها از استون استفاده نشده تهیه کنید. مصرف لاک پاکن را در این فصل کمتر کنید چون استون موجود در این مواد پاک کننده ناخن ها را خشک می کند. ناخن های شما ابزار شما نیستند لطفا به عنوان ابزار از آن ها استفاده نکنید و عادت های ناپسند مثل جویدن ناخن و کندن پوسته های دور ناخن را کنار بگذارید.اگر واقعاً قصد دارید از ناخن‌های خود مراقبت کنید، از آن‌ها به عنوان ابزار استفاده نکنید، عادت ناخن جویدن را کنار بگذارید و پوسته‌های کناره‌های ناخن را نکنید.

آبرسانی به ناخن‌

اگر فکر می کنید در فصل سرما بدن به آب نیاز ندارد زیرا  آب بدن مانند فصل گرما از طریق تعریق از بین نمی رود سخت در اشتباهید. بدن شما مانند سایر فصل های دیگه به ۸ لیوان آب در روز نیاز دارد.

لاک ناخن

داشتن لاک بصورت مداوم باعث ضعیف شدن ناخن و تغییر رنگ ناخن می شوند و اکسیژن کافی به ناخن ها نمی رسد. حداقل هر ۲ هفته یکبار ناخن را از داشتن لاک محروم کنید. برای داشتن ناخن زیبا در حین سوهان کشی در چند جهت آسیب بیشتری به ناخن می رسانند همیشه از یک جهت ناخن را سوهان کشی کنید.

دستکش

در فضای بیرون از خانه هم حتماً از دستکش استفاده کنید زیرا سرما و باد ناخن را خشک و شکننده می کند. برای کارهای خانه و استفاده از مواد تمیزکننده و شوینده‌ های شیمیایی، که برای پوست و ناخن‌ ها مضر هستند حتما از دستکش مخصوص کار استفاده کنید.

تغذیه مناسب

با مصرف مواد خوراکی اعم از پروتئین ها، سبزیجات، میوه‌ها و مکمل ها و ویتامین های گروه B و گذاشتن این رژیم های غذایی در برنامه روزانه خود، ناخن هایتان را تقویت کنید.

منبع : دوره های آموزش آرایشگری الماس نشان 

رفرنس : آموزشگاه آرایشگری الماس نشان 

 

ارتودنسی نامرئی دقیقا به چه معناست؟

 همین چند سال گذشته حدود 30 درصد از افرادی که ارتودنسی دندان انجام می‌دادند مایل بودند که با دستگاه‌های ارتودنسی نامرئی به دندان‌های منظم دست یابند. اما به نظر می‌رسد این درصد در حال افزایش است و آخرین آمارها آن را 40 درصد نشان می‌دهد. یعنی 40 درصد کل افرادی که قصد منظم کردن دندان هایشان را دارند با دستگاه های نامرئی درمان می شوند.

در این مقاله می خواهیم بدانیم که ارتودنسی نامرئی دقیقا به چه معناست، چه تفاوتی با ارتودنسی مرئی دارد و چرا گفته می‌شود هزینه این روش بیشتر از قیمت تمام شده درمان با دستگاه‌های مرئی و مرسوم است.

ارتودنسی نامرئی چیست؟

اگر بیمار یا مراجعی تحت ارتودنسی باشد اما هنگام لبخند زدن کسی متوجه اتصال دستگاه ها به دندان‌هایش نباشد (یا این دستگاه‌ها به سختی دیده شود)، یعنی آن شخص ارتودنسی نامرئی انجام داده. ارتودنسی با این روش مزایای زیادی دارد و این روزها طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است.

روش‌های ارتودنسی که با عنوان نامرئی شناخته می‌شوند متنوع هستند و برای طیف وسیعی از بیماران مورد استفاده قرار می‌گیرند. مهمترین دستگاه‌های نامرئی که از آن‌ها با نام درمان نامرئی یاد می‌شود عبارتند از:

ارتودنسی لینگوال (پیچیده‌ترین شیوه ارتودنسی که به دلیل دشوار بودن تنها متخصصانی آن را انجام می‌دهند که لقب بهترین متخصص ارتودنسی را یدک می‌کشند)

ارتودنسی سرامیکی که در آن از براکت‌های بی رنگ و سرامیکی دندان استفاده می‌شود

ارتودنسی متحرک با پلاک‌های شفاف و بیرنگ که در واقع قالب‌های پلاستیکی هستند و به آن‌ها الاینر شفاف گفته می‌شود.

هزینه ارتودنسی نامرئی چقدر است؟

از آنجا که تنوع دستگاه‌های نامرئی و کمتر قابل توجه، زیاد است، بنابراین بازه یا محدوده هزینه ارتودنسی نامرئی نیز کمی گسترده‌تر است. به طور کلی هزینه درمان با این شیوه ممکن است تا 35 میلیون تومان به ازای هر دو فک افزایش یابد. 

البته در میان دستگاه‌های نامرئی، پلاک‌های متحرک مشروط بر اینکه در ایران ساخته شده باشند حداقل هزینه ارتودنسی را دارند و اگر در خارج از کشور ساخته شده باشند بیشترین هزینه را در بر می‌گیرند.

لمینت و ونیر کامپوزیت

 لمینت دندان و ونیر کامپوزیت دندان هر دو نوعی درمان زیبایی دندان هستند و در یک خانواده قرار دارند. به هر دوی این درمان ها در اصطلاح دندانپزشکی ونیر دندان یا (Dental Veneer) گفته می شود. ونیرها در اصل لایه ها یا پوشش های بسیار نازکی از جنس مواد همرنگ دندان هستند که به منظور زیبایی و برطرف کردن عیوب دندانی به سطح آن ها متصل می شوند. در این مقاله 3 تفاوت اصلی بین لمینت دندان و ونیر کامپوزیت را توضیح داده ایم.

لمینت دندان چیست؟

لمینت ها نوعی ونیر دندانی و ساختارهایی بسیار شبیه به مینای دندان ما هستند. آن ها بسیار نازک و همرنگ دندان هستند. به این ونیرها در اصطلاح عامه لمینت، لامینیت،لمینیت یا لمینت سرمیکی هم گفته می شود. این ونیرها را در لابراتوار و به صورت اختصاصی برای پوشاندن سطح جلویی دندان ها آماده می کنند و توسط دندانپزشک یا متخصص ترمیم و زیبایی دندان با فرآیند خاصی به دندان می چسپانند.

لمینت های سرامیکی قادرند اغلب عیوب ظاهری دندان ها مانند لب پر شدگی، شکستگی، یا ترک دندان، تغییر رنگ آن ها، کوتاه و کج بودن دندان و .... را بپوشانند. اگر کسی بخواهید عیوب ظاهری دندانی خود را با لمینت ها انجام دهد باید دو جلسه به مطب یا کلینیک دندانپزشکی مراجعه کند.

طی یک جلسه مینای دندان تراش می خورد و مشخصات لازم جهت ساخت لمینت برای لابراتوار فرستاده می شود. در جلسه دوم لمینت سرامیکی ساخته شده توسط لابراتوار به مطب دندانپزشک فرستاده شده و برایتان نصب می شود. به همین جهت گفته می شود لمینیت ها ترمیم ها و درمان های غیرمستقیم هستند.

ونیر کامپوزیت چیست؟

ونیرهای کامپوزیتی نوع دیگری از ونیرها هستند که برخلاف لمینت ها در یک جلسه آماده نصب می شوند. آن ها همان مشکلاتی که لمینت برطرف می کنند را برطرف می کنند و هزینه بسیار کمتری هم در بر می گیرند.

اگر بخواهید با کامپوزیت ونیر لبخند خود را اصلاح کنید تنها نیاز به یک جلسه دارید. به مطب دندانپزشک مراجعه می کنید، سطح دندان هایتان تمیز می شود و مواد کامپوزیت که به حالت خمیر هستند به صورت لایه لایه روی دندان هایتان قرار داده می شود. هر لایه توسط تابش نور خاصی سفت شده و شکل داده می شود. معمولا چند لایه نازک از کامپوزیت برای زیباسازی دندان ها کافیست.

تمام فرآیند آماده سازی و اصلاح لبخند با ونیر کامپوزیت در مطب دندانپزشک و توسط او انجام داده می شود.

5 دلیل که چرا درمان های ارتودنسی ممکن است گران باشند

 هرچند که در بخش قبل توضیح دادیم، به دلیل طولانی و پیچیده بودن پروسه درمان ارتودنسی، هزینه های آن بالا و قابل توجیه است، اما ممکن است بنا به برخی دلایل، این هزینه ها بیشتر از حد تصور ما باشد. ما در ادامه 4 دلیل را بررسی کرده ایم و توضیح داده ایم که چرا و به چه دلیل ممکن است هزینه ارتودنسی سر به فلک بکشد.

1. برخی متخصصان بسیار حرفه ای تر از دیگران هستند

لزوماً قرار نیست که تمام متخصصان ارتودنسی یک هزینه یکسان برای درمان نامنظمی های دندانی و فکی دریافت کنند. زیرا همه مهارت ها، تجربه و تخصص یکسانی ندارند. مثلا ما متخصصانی داریم که بیشتر از 20 سال را صرف انجام درمان های تخصصی ارتودنسی کرده اند و قادرند مشکلات بسیار پیچیده و شدید مرتبط با نامنظمی دندانی را برطرف کنند. این متخصصان حتما تفاوت های بسیار زیادی با یک متخصص ارتودنسی که تنها 1 سال درمان ارتودنسی انجام می دهد دارند.

بنابراین ارتودنتیست هایی که تجربه، مهارت و تخصص بسیار بالایی دارند و اغلب نیز آن ها را در لیست هایی موسوم به بهترین متخصص ارتودنسی در تهران، کرج و سایر شهرهای دیگر می‌بینیم اغلب هزینه ارتودنسی بالاتری نسبت به ارتودنتیست های کم تجربه با مهارت پایینتر می‌گیرند.

2. برخی درمان های ارتودنسی گرانتر هستند

ما در رشته ارتودنسی روش ها و درمان های مختلفی برای برطرف کردن انواع و  اقسام نامرتبی های دندانی و ناهنجاری های فکی داریم. مثلا رایج ترین شیوه درمان همان ارتودنسی ثابت است که در آن دستگاه ها و لوازمی طی یک جلسه توسط متخصص ارتودنسی به سطح دندان ها متصل می شود.

همچنین ارتودنسی متحرک را داریم که در آن از پلاک ها متحرک و بعضاً شفاف دندانی برای ردیف کردن دندان ها استفاده می شود. معمولا ارتودنسی با دستگاه های ثابت کمی بیشتر از دستگاه های متحرک است. و از بین تمام دستگاه ها یا روش های ارتودنسی ثابت نیز، روشی وجود دارد با نام ارتودنسی لینگوال که هزینه بسیار بالاتری نسبت به سایر روش های موجود دارد. دلیل گران بودن ارتودنسی لینگوال پیشرفته بودن تکنولوژی آن و دشواری بیش از اندازه در نصب دستگاه های ارتودنسی است. زیرا در این روش دستگاه ها به پشت دندان ها وصل می شود.

3. برخی ها شدت مشکلشان بسیار زیاد است

به طور کلی هرچه شدت نامنظمی های دندانی بیشتر شود، هزینه ارتودنسی آن ها نیز افزایش میابد. مثلا کسانی که با جلو یا عقب بودن یکی از فک ها روبرو هستند اغلب برای درمان کامل خود باید هزینه های بیشتری پرداخت کنند. اگر این افراد بزرگسال باشند می‌بایست عمل جراحی فک نیز انجام دهند که بر هزینه های نهایی آن ها افزوده خواهد شد.

4. برخی ها اجاره بهای بیشتری می دهند

برخی متخصصان به دلیل اینکه در یک کلینیک مجهز، کامل و در نقطه مناسبی از شهر هستند اجاره بهای زیادی بابت مطب یا کلینیک خود می پردازند. همین باعث می شود برای تامین اجاره بهای خود هزینه ارتودنسی بیشتری از مراجعان و بیمارانشان درخواست کنند. مثلا هرچه به شمال تهران نزدیک تر می شویم هزینه  ارتودنسی دندان  نیز با توجه به گرانتر بودن اجاره بها بیشتر می شود.

5. برخی دستگاه های ارتودنسی وارداتی هستند

برخی از متخصصان ترجیح می دهند به جای همکاری با لابراتوارهای داخلی، سفارشات مربوط به دستگاه های ارتودنسی را از خارج کشور تامین کنند. و چون معادل دلاری این دستگاه ها به ریال بسیار زیاد است، در مجموع هزینه درمان برای بیماران گران تمام می شود. مثلا اگر هزینه درمان با پلاک ارتودنسی متحرک ایرانی 5 میلیون تومان باشد، هزینه درمان با پلاک اینویزیلاین (مطرح ترین برند ارتودنسی متحرک جهان) بالای 30 میلیون تومان است.

صفحه قبل 1 ... 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 صفحه بعد
<-blogads->