ساخت استخر

 بر اساس کاربرد استخرهای خانگی در اشکال هندسی مختلف طراحی می شوند و بیشتر از رعایت استانداردهای سازه،رضایت کارفرما باتوجه به فضای محدود ساختمان از حیث معماری موردنظراست.

در ساخت استخرهای عمومی و حرفه ای نیز با توجه به امکانات در نظر گرفته شده مطابق اهداف کارفرما،توجه به استانداردهای موجود الزامی میباشد.

بر این اساس استقرار استخرها در زمین های لغزنده یا رونده یا در حاشیه دامداری ها یا تصفیه خانه های فاضلاب مغایر همین اصول است.

بطور کلی در طراحی سازه مخزن استخرها از بتن های مسلح با آرماتور بندی صحیح می باشد که در آنها نحوه توجه طراح و سازنده به اجرای آب بندها و درزهای انبساط ، نحوه کار گذاری لوله ها و مجاری تا سیساتی و نوع لوله ها و اتصالات درون بتن ، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

یکی از مهمترین دلایل اهمیت رعایت اصول ذکر شده ، این است که در صورت وجود احتمال نشتی به دلیل عدم رعایت اصول علاوه بر کاهش مداوم آب استخر احتمال نشت مخزن استخر و یا آسیب دیدگی فونداسیون ساختمانهای جنبی استخر وجود دارد.

تعریف استخر

محل نگهداری حجم معینی از آب کاملاً پاکیزه و بهداشتی بمنظور شنا و سایر ورزش های آبی را استخر می نامند و تفاوت اساسی استخر های شنا با سایر شناگاهای و امان آبی در حدود و اندازها از سویی و کیفیت آب مصرفی آن از سوی دیگر است .

انواع استخر شنا

بطور کلی استخر ها را در دو نوع روباز و سرپوشیده طبقه بندی نمود و همچنین نوع کاربری آنها نیز دسته بندی دیگری را موجب می شود مانند استخرهای شنای قهرمانی ، استخر های تفریحی ، بهداشتی و درمانی که معمولاً همراه با قسمتهای دیگری همچون سونا و یا واحد های بدنسازی است .اما صرف نظر از هر نوع بایستی دارای ابعاد واندازه هایی باشد که در زمره استخر های استاندارد قرار گیرد.

بیشتر بخواید : نگهداری استخر

ابعاد ساخت سازه و بدنه استخر

استخر های استاندارد با ابعاد زیر ساخته می شوند .

الف : ۲۵*۱۳.۵ متر ( در بعضی اماکن ورزشی ابعاد ۳۰* ۱۰ متر وجود دارد )

ب : ۳۳* ۱۶ متر

پ : ۵۰* ۲۵ متر یا ۵۰ *۲۱

عمق استخر ها بسته به نوع کاربردی متفاوت است و معمولاً بصورت زیر است .

الف : استخر های تعلیماتی ، مخصوص مبتدیان که معمولاً از عمق ۷۰ سانتیمتر تا ماکزیمم ۱۲۰ سانتیمتر است .

ب : استخرهای شنای عمومی ، قابل استفاده افراد مسلط به فن شنا از عمق ۱۲۵ سانتیمتر تا عمق ۳۵۰ سانتیمتر

پ : استخرهای شنای قهرمانی ، برای شنا و مسابقات از عمق ۱۸۰ سانتمتر تا ۴۵۰ سانتیمتر ، برای شیرجه با ارتفاع مختلف تا عمق ۱۰ متر نیز ساخته میشود.

ج : استخر های واترپلو ، برای مردان ۳۰*۲۰ متر با عمق ۱.۸۰ و برای بانوان ۲۵*۲۰ متر.

ساختمانهای استخر : طراحی استخر های شنا امروزه تابع استاندارد مهندسی ساختمان و مهندسی محیط زیست می باشد .بر این اساس استقرار استخرها در زمین های لغزنده یا رونده یا در حاشیه دامداریها یا تصفیه خانه های فاضلاب مغایر هممین اصول است . در طراحی ساختمان مخزن استخرها نوع بتن ، نحوه آرماتور بندی ، نحوه اجرای آب بندها و درزهای انبساط ، نحوه کار گذاری لوله ها و مجاری تاسیساتی و نوع لوله ها و اتصالات درون بتن ، از اهمیت بسزایی برخوردار است . زیرا در صورت وجود احتمال نشتی به دلیل عدم رعایت اصول علاوه بر کاهش مداوم آب استخر احتمال نشت تانک استخر و یا آسیب دیدگی فونداسیون ساختمانهای جانبی استخر وجود دارد .

منبع : https://www.tomestakhr.com/

چرا نگهداری صحیح از انواع طلا و جواهر مهم است ؟

 طلا و جواهرات به مرور زمان و در نتیجه‌ی استفاده مداوم، درخشش خود را از دست می‌دهند. حتی ممکن است که روی آنها خط و خش‌هایی ایجاد شود. به همین خاطر، بسیار مهم است که انواع طلا، نقره و جواهراتی که دائم استفاده می‌کنید را خودتان در خانه تمیز کنید؛ هر یک سال یا دو سال یک بار هم آن را نزد کارشناس جواهرات ببرید تا آن را برق بیندازد یا در صورت نیاز آبکاری کند.

دلیل کدر و سیاه شدن طلا هم این است که در ساخت آن از دیگر فلزهای گرانبها همانند نقره، مس و نیکل استفاده می‌شود. این فلزها، برخلاف خود طلا وقتی در معرض هوا قرار می‌گیرند با اکسیژن هوا، سولفور و رطوبت وارد واکنش شیمیایی می‌شوند و این باعث می‌شود تا طلای شما بعد از مدتی سیاه و کدر شود. به همین دلیل است که هر چه عیار طلایی که می‌خرید بالاتر باشد، امکان سیاه شدن آن کمتر می‌شود.

طلای سفید نسبت به دیگر رنگ‌های طلا حساس‌تر است طوری که اگر شما طلای سفیدی بخرید بعد از مدتی کوتاه احساس می کنید دیگر درخشندگی قبل را ندارد و احتیاج به یک آبکاری دارد. بهترین روش برای حفظ سفیدی طلای سفید رنگ این است که هر چند وقت یک بار دوباره آن را روکش کنید. طلای خود را نزد جواهرساز ببرید تا یک لایه روکش طلای سفید روی آن بکشد و دوباره مثل روز اول نونوار و درخشان شود.

بیشتر بخوانید :

ترفندهای مراقبت از طلا و جواهر

در ادامه برخی از روش‌هایی را برایتان نوشته‌ایم که با کمک آنها می‌توانید به حفظ سلامت و کیفیت جواهرات خود کمک کنید. البته قبلاً در مطلبی جداگانه، تمیز کردن طلا در خانه با چند روش آسان و کاربردی را برایتان نوشته‌ بودیم که با مراجعه به این لینک می‌توانید آن را مطالعه کنید.

طلا و جواهرات را جدا از هم نگهداری کنید

در اولین قدم باید طلا و جواهرات خود را از هم جدا کنید. درجه سختی سنگ‌ها با یکدیگر متفاوت است و ممکن است یک سنگ روی سنگی دیگر یا زنجیر طلا خراش ایجاد کند. به همین خاطر بسیار مهم است که همه آنها را جدا از هم نگهداری کنید و در یک جعبه روی هم نریزید. زنجیرها را یا آویزان کنید یا در جعبه‌های بلند به صورت کشیده و بدون هیچ پیج و تابی بگذارید. گوشواره‌، دستبند و دیگر زیورآلات نیز را نیز از هم جدا کرده و در جعبه‌های مخصوص خودشان قرار دهید.

برای مراقبت از طلا و جواهر آنها را از نور و رطوبت دور نگه دارید

به این نکته توجه داشته باشید که هیچ گونه جواهری را نباید زیر نور مستقیم آفتاب، رطوبت، گرما و سرمای شدید بگذارید. همیشه بهترین روش برای محافظت از طلا و جواهر این است که در جعبه‌های خودشان نگهداری شوند. به این صورت گرد و غبار هم روی آنها نمی‌نشید و ظاهرشان را تیره و کدر نمی‌کند. مکانی را برای نگهداری زیورآلات انتخاب کنید که رطوبت پایینی داشته باشد تا از ایجاد لک و تغییر رنگ زودرس آنها جلوگیری شود.

طلا و جواهرات را در آخرین مرحله بپوشید

وقتی قرار است مهمانی یا بیرون بروید و می‌خواهید از طلا و جواهرتان استفاده کنید، توصیه می‌کنیم پس از اینکه همه لباس‌ها را پوشیدید و آرایشتان تکمیل شد آنها را استفاده کنید. هنگام رنگ کردن مو هیچ‌گونه طلا و جواهری به تن نداشته باشید زیرا مواد شیمیایی موجود در ترکیبات رنگ مو به زیورآلات صدمه جدی وارد می‌کند.

 

کاربرد لمینت دندان چیست؟

 

لمینت دندان چیست؟

در دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی، لایه های نازکی وجود دارند که همرنگ دندان هستند. آن ها برای زیباسازی دندان ها و یا ترمیم و بازسازیشان استفاده می شوند. به این لایه ها ونیر دندان گفته می شود.

ونیرها دو دسته اند، آن ها یا لمینت دندان هستند یا ونیر کامپوزیت. لمینت دندان ونیرهای بسیار نازک و زیبا هستند که در لابراتوار ساخته شده و توسط دندانپزشک متخصص ترمیمی و زیبایی به سطح جلوی دندان ها متصل می شوند. (برای داشتن لمینت مقداری از مینای دندان تراشیده می شود. )

کاربرد لمینت دندان چیست؟

لمینت ها اصولاً برای زیبایی طرح لبخند استفاده می شود و اغلبِ کسانی که دندان هایشان با لمینت پوشانده شده، هدفی جز زیبایی ندارند. با این حال ونیرهای لمینتی کاربردهای زیادی دارند. آن ها بیشترِ عیوب دندانی زیر را اصلاح می کنند و موجب زیباتر شدن طرح لبخند می شوند:

•    فاصله بین دندان ها

•    کوتاه بودن دندان ها

•    تغییر رنگ دندان ها

•    کج بودن جزئی دندان ها

•    لب پر شدن دندان

•    شکسته شدن دندان

•    ترک برداشتن دندان

•    و....

بنابراین همانطور که خواندید، کاربردهای لمینت دندان متنوع است و سفید کردن دندان هایی که دچار تغییر رنگ شده اند تنها یکی از کاربردهای این نوع ونیر است.

هزینه لمینت دندان چیست؟

لمینت ها یکی از پروسه های دندانپزشکی زیبایی هستند که هزینه زیادی روی دست بیماران می‌گذارند. در واقع در میان تمام پروسه‌های اصلاح طرح لبخند لمینت ها گرانترین هستند. کسی که قصد دارد با کمک لمینت دندان هایش را سفید کند و یا اقدام به اصلاح طرح لبخند کند باید حداقل 2.5 میلیون به بالا هزینه کند. برای دیدن جدیدترین تعرفه های این ونیرهای دندانی می توانید روی قیمت لمینت دندان کلیک کنید.

بیشتر بخوانید : پروسه پر کردن دندانه

3 دلیل که چرا هزینه ارتودنسی نامرئی با پلاک شفاف بسیار متغیر است

 برای افرادی که به دلیل نامنظمی‌های دندانی نیازمند درمان ارتودنسی هستند، شیوه درمان ارتودنسی نامرئی تقریباً شناخته شده است. در این روش درمان به جای استفاده از سیستم معمول و رایج ارتودنسی (براکت و سیم فلزی) از قالب هایی استفاده می شود که شفاف هستند. آن ها به دلیل شفاف و بی رنگ بودن کمتر قابل توجه هستند به همین جهت نام ارتودنسی نامرئی یا ارتودنسی شفاف رویشان گذاشته شده است. در این مقاله قصد داریم درباره دلیل تنوع قیمت و هزینه ارتودنسی نامرئی مطالبی ارائه دهیم و بگوییم چرا بازه قیمت درمان با این روش بین 4 تا 30 میلیون تومان است.

همانطور که در بخش  قبل اشاره شد، دلیل این گستردگی بازه قیمت، محل ساخته شده پلاک ها یا قالب های شفاف ارتودنسی است. یعنی اگر پلاک ها در لابراتوار ایرانی، در خارج از کشور و در مطب متخصص ارتودنسی ساخته شده باشد قیمت ها یکسان نیست و در هر حالت متفاوت خواهد بود.

هزینه ارتودنسی نامرئی با پلاک ها خارجی

سابق بر این که تغییرات و نوسانات ارزی به شدت این روزها نبود و وضعیت اقتصادی نسبتا ثابتی و یک روندی یکنواختی را تجربه می کردیم، اغلب متخصصان بعد از معاینه دهان و دندان بیمار و گرفتن قالب و تصاویر رادیوگرافی از فک و دندان های بیمار، این اطلاعات را به خارج از کشور و به لابراتوارهای معتبر جهانی میدادند.

بر اساس اطلاعات دریافتی، لابراتوار خارجی پلاک های ارتودنسی نامرئی بیمار را میساخت و دوباره به ایران ارسال می کرد تا بیمار استفاده کند. این روند در سالیان قبل بسیار رایج بود و هزینه ارتودنسی نامرئی با آن نیز چندان بالا نبود. اما با افزایش قیمت دلار و دشواری در ارسال اطلاعات بیمار و دریافت قالب ها باعث شد که هزینه ارتودنسی نامرئی با پلاک های خارجی سر به فلک بکشد.

هزینه ارتودنسی نامرئی با پلاک های ایرانی

به دلیل آنچه که در بخش بالا عنوان شد، بسیاری از متخصصان مایلند تا به جای گذاشتن هزینه بالا روی دست بیماران، نمونه های اسکن دندان و فک و اطلاعات دیگر را به یک لابراتوار ارتودنسی در داخل ایران بفرستند.

با اینکار هزینه ها به طرز چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد. اما به طبع کیفیت درمان نیز ممکن است کاهش یابد. زیرا تکنولوژی های موجود در ایران نوپا هستند و مدتی طول خواهد کشید تا به کیفیت نمونه های خارجی برسند. با این حال به طور کلی هزینه ارتودنسی نامرئی با پلاک های شفاف ایرانی می تواند از 3 میلیون تومان آغاز شود.

هزینه ارتودنسی نامرئی با پلاک ها 1 روزه و فوری در مطب

در صورتی که بیمار تمایل داشته باشد تا از پلاک های شفاف خارجی و یا حتی لابراتوارهای داخلی استفاده کنند میبایست چندین هفته منتظر باشند تا لابراتوارها، پلاک ها را ساخته و به آن ها تحویل دهند. این باعث می شود که بیمار مدت ها منتظر دریافت قالب ها باشد که می تواند حوصله سر بر باشد و به مجموع هزینه ارتودنسی اضافه کند.

برای اینکه این وقفه وجود نداشته باشد، تعداد انگشت شماری از ارتودنتیست هایی که در لیست های بهترین متخصص ارتودنسی دندان در تهران قرار دارند، دستگاه های اسکن و پرینت 3 بعدی قالب ارتودنسی نامرئی را به تجهیزات مطب های خود اضافه کرده اند.

پر کردن دندان چیست؟

 به عبارت ساده، پوسیدگی و خرابی دندان یک حفره در داخل دندان است. دلیل خرابی دندان معمولا باکتری ناشی از خوردن غذاهای ناسالم و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد. علائم پوسیدگی معمولا زمانی بروز می کنند که حفره پیشرفت کرده و وقتی متوجه آن می شوید که کار از کار گذشته است. با اینحال اگر پوسیدگی به موقع ترمیم شود، با یک پرکردن ساده برطرف خواهد شد.

متداول ترین علائم خرابی دندان عبارتند از :

دندان دردی که دلیل مشخصی ندارد

حساسیت دندانی

احساس درد در هنگام خوردن و نوشیدن

حفره قابل مشاهده در دندان

تغییر رنگ سطح دندان به قهوه ای، سیاه و سفید متمایز از رنگ طبیعی دندان

اگر حتی یکی از این علائم را دارید، در اولین فرصت به مطب یا کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید. دندانپزشک به احتمال زیاد مجبور به پرکردن دندان خراب بشود. هزینه پرکردن دندان نسبت به سایر خدمات دندانپزشکی کمتر است و هرچه زودتر اقدام به اینکار کنید، هزینه های اضافی مثل عصب کشی دندان را متقبل نخواهید شد.

انواع مواد برای پرکردن دندان

زمانی که به مطب دندانپزشکی مراجعه می کنید، برای داشتن انتخاب درست باید اطلاعات کافی داشته باشید. مثلا پس از آنکه پزشک مشاوره های لازم را به شما داد، باید درمورد نوع درمان و مواد مصرفی تصمیم بگیرید. در این تصمیم گیری باید اندازه حفره، مسائل زیبایی، دوام مواد و البته هزینه درمان را در نظر بگیرید.

دندان را می توان با استفاده از سه ماده زیر پر کرد.

کامپوزیت رزین ها، مخلوطی از شیشه یا کوارتز هستند که مقاومت خوبی در برابر شکستن دارند. این مواد برای پرکردن حفره های کوچک و متوسطی به کار می رود که فشار زیادی را در هنگام جویدن متحمل نمی شوند. با استفاده از کامپوزیت رزین ها می توان هم دندان های جلو و هم دندان های عقبی را پر کرد.

آمالگام دندانی به رنگ نقره ای و از فلزاتی همچون جیوه، نقره، قلع و مس ساخته شده است. آمالگام بسیار مقاوم تر و در عین حال ارزان تر از کامپوزیت رزین و مواد طلایی است. اما مواد کامپوزیت ظاهر طبیعی تری دارند.

پر کردن دندان با طلا، آنلِی یا اینلِی هم نامیده می شود. مواد طلایی پر کردن دندان آلیاژی از طلا، مس و فلزات دیگر است. حدود 1000 سال است که از طلا به خاطر مقاومت بالای آن در دندانپزشکی بهره برده می شود. اما قیمت مواد طلا برای پرکردن دندان بیشتر از آمالگام است و ظاهر آن مانند کامپوزیت رزین شبیه به دندان طبیعی نیست.

بیشتر بخوانید: بلیچینگ دندان

مدت زمان درمان ارتودنسی به طور میانگین چقدر است؟

 اینکه طول دوره درمان شما به عنوان کسی که دندان های نامرتبی دارید، چقدر است، به عوامل مختلفی بستگی دارد. اما باید بدانید که میانگین مدت زمان درمان شما 1.5 تا 2 سال خواهد بود. حداقل مدت درمان نزدیک 1 سال است و حداکثر نیز ممکن است به بیش از 4 سال برسد. اینکه این مدت زمان دقیقا به چه عواملی بستگی دارد را در ادامه بخوانید.

مدت زمان درمان ارتودنسی به چه عواملی بستگی دارد؟

1.نوع و روش درمان ارتودنسی

اولین عامل مهمی که بر روی مدت زمان ارتودنسی دندان تاثیر می گذارد، انتخاب نوع و شیوه درمان است. اینکه بیمار با چه تجهیزات، دستگاه ها یا ابزاری دندان هایش مرتب می شوند. آیا بیمار نیازمند ارتودنسی ثابت است یا ارتودنسی متحرک؟ آیا دستگاه ارتودنسی نامرئی نیاز دارد یا ارتودنسی مرئی؟

اگر طرح درمان بیمار شامل استفاده از دستگاه های ثابت باشد نشان دهنده این است که بیمار مشکل متوسط تا جدی دارد و تنها با دستگاه های ارتودنسی ثابت درمان می شود. و این یعنی مدت زمان ارتودنسی دندان برای بیمار بیشتر از 1 سال خواهد بود. اما اگر بیمار مشکل کم تا متوسط داشته باشد یعنی با ارتودنسی نامرئی و طی مدت زمان کوتاهی درمان خواهد شد...

2.سن بیمار

شکی نیست که مداخلات ارتودنسی و دندانپزشکی در کودکی، می تواند از بروز بسیاری مشکلات یا بدتر شدن شان در آینده جلوگیری کند. به همین جهت است که دندانپزشکان همگی بر روی اهمیت دندانپزشکی اطفال و کودکان تاکیید می کنند.

3. شدت ناهنجاری

بیشتر افراد جامعه (مخصوصاً ما ایرانی ها) از مشکلات و ناهنجاری های فکی رنج می برند. یعنی به صورت مادرزادی و ژنتیکی با نامناسب بودن موقعیت فک ها و دندان ها روبرو هستیم که البته این در دست و کنترل ما نیست که شاکی باشیم.

متخصصان بر این باورند که حدود 60 تا 70 درصد جامعه ما به نوعی دچار این ناهنجاری ها هستند اما از این بین، 50 درصد ممکن است نیاز به درمان داشته باشند و 30 درصد نیز حتما نیاز به درمان دارند.

افرادی که شدت ناهنجاری شان کم باشد (مثلا تنها بین دندان هایشان فاصله وجود داشته باشد) می توانند تا 1 سال و حتی کمتر از آن فاصله بین دندان ها را با ارتودنسی از بین ببرند. اما افرادی که ناهنجاری شدید فکی دارند و برای مثال جلو یا عقب بودن فکی را تجربه می کنند برای درمان به بیش از 2 سال زمان نیاز دارند. بنابراینهرچه شدت ناهنجاری بیشتر باشد مدت زمان ارتودنسی نیز افزایش میباد.

4. همکاری بیمار

این مسئولیت بیمار است که دستورالعمل های ارتودنتیست خود را به دقت دنبال کند. اگر بیماران این کار را انجام ندهند، ممکن است مدت زمان درمان ارتودنسی خود را طولانی تر کنند.

معمولا بیشتر بیماران مخصوصا آن هایی که بزرگسال هستند تلاش خود را می کنند تا تمامی دستورالعمل ها را رعایت کنند زیرا خودشان مایل نیستند برای یک دوره زمانی طولانی دستگاه های ارتودنسی را رعایت کنند.

بیشتر بخوانید : هزینه ارتودنسی

انواع ونیر دندانی

 ونیر دندانی 5 نوع مختلف دارد که در ادامه آنها را بررسی می کنیم اما دو ونیر اولی نسبت به بقیه پرکاربردتر و متداول ترند.

ونیر پرسلین

ونیر پرسلین با اصطلاح لمینت دندان شناخته می شود. پرسلین (porcelain) از جنس سرامیک است و به رنگ دندان و مخصوص هر بیمار ساخته می شود. عمر این نوع ونیر نسبتا طولانی و حدود 10 تا 15 سال است. به همین خاطر قیمت لمینت دندان گران تر از بقیه هم می باشد.

اگر دندان ها خیلی تیره باشند، می توان از لمینت های کدر استفاده کرد. لمینت دندان در بیش از 15 درجه رنگی وجود دارد.

ونیر کامپوزیت

ونیر کامپوزیت هم با اصطلاح کامپوزیت دندان در بین مردم شناخته می شود. کامپوزیت یک جایگزین برای ونیر پرسلین و لمینت دندان است. قیمت ونیر کامپوزیت کمی کمتر از لمینت و از جنس همان موادی می باشد که برای پر کردن دندان مورد استفاده قرار می گیرد (یعنی کامپوزیت رزین). دندان ها را می توان در طول یک روز کامپوزیت کرد و یکی از راهکارهای زیبایی سریع دندان به شمار می رود.

عمر کامپوزیت دندان معمولا بین 5 تا 7 سال است. اگر تکه ای از کامپوزیت لب پر شود، می توان همان نقطه را ترمیم کرد. اما اگر این اتفاق برای لمینت بیفتد، باید کل روکش را برای آن واحد دندانی جایگزین نمود.

ونیر کامی (آنلِی پالاتال)

آنلی ها معمولا برای ترمیم دندان های عقبی استفاده می شوند. اما ونیر کامی نوع خاصی از آنلی است که برای ترمیم دندان های جلویی کاربرد دارد. علل آسیب کام به دندان های جلویی عبارتند از دیپ بایت، دندان قروچه و فرسایش دندان. فرسایش می تواند ناشی از استفراغ مزمن و ریفلاکس شدید اسید باشد. آنلی های پالاتال راه حلی عالی برای ترمیم تنها قسمت آسیب دیده هستند و بقیه دندان ها دست نخورده باقی می مانند.

لومینیر (lumineer)

لومینیر یک برند از ونیرهاست که به صورت نیمه شفاف وجود دارد. ضخامت لومینیر بسیار کم بوده و شکل و رنگ آن بسیار شبیه به مینای دندان طبیعی است (حتی طبیعی تر از لمینت دندان). به دلیل ضخامت کم لومینیرها، دیگر نیازی به تراش دادن دندان نیست. با اینحال عمر آنها طولانی تر از ونیر پرسلین و بیش از 20 سال اما احتمال شکستگی و لب پر شدن آنها بالاست.

ونیر متحرک (غیردائمی)

ونیرهای متحرک (چِفتی) روکش های یکسره، غیرتهاجمی، غیردائمی و ارزان قیمتی هستند که مثل الاینرهای شفاف روی دندان ها چفت می شوند. قبل از نصب این ونیرها هم نیازی به تراش دندان ها نیست و می توان آنها را در هر زمان از روی دندان ها برداشت. اما اگر ونیر متحرک حتی ذره ای برای دندان ها لق یا تنگ باشد، دیگر احساس راحتی نخواهید داشت.

اگرچه لمینت وکامپوزیت دندان عمری طولانی دارند اما نمی توان سلامت آنها را بیشتر از 5 سال تضمین کرد. علاوه بر این، ونیرهای دائمی به نوعی برگشت پذیر نیستند زیرا برای برداشتن آنها، دندانپزشک به ناچار تکه ای از مینای دندان را نیز برمی دارد.

بیشتر بخوانید :

ایمپلنت یا دندان مصنوعی؟ کدام گزینه مناسب شماست؟

 برای بازگرداندن زیبایی دندان‌ها چند راه وجود دارد که ایمپلنت دندان و دندان مصنوعی از این قبیل‌اند.

در اینجا مزایا و معایب دندان مصنوعی و ایمپلنت را بررسی می‌کنیم تا اگر به دنبال بهترین جایگزین برای دندان‌های از دست رفته هستید، انتخاب درستی داشته باشید.

چرا ایمپلنت یا دندان مصنوعی ضروری اند؟

قبل از انتخاب میان دندان مصنوعی و ایمپلنت دندان بهتر است بدانید چرا دندانپزشکان بر روی پرکردن جای خالی دندان‌ها پافشاری می‌کنند. اگرچه قیمت دندان مصنوعی نسبت به قیمت ایمپلنت دندان کمی کمتر است اما هر دو نسبت به ترمیم دندان طبیعی هزینه بالاتری را در بر می‌گیرند. با اینحال، استفاده از آنها برای پرکردن جای خالی دندان‌ها ضروری است. چرایی این مسئله را در ادامه می‌خوانید.

همانطور که در بالا اشاره شد، اعتماد به نفس شما می‌تواند در اثر از دست رفتن دندان‌ها و به دنبال آن، آسیب دیدن زیبایی تان ضربه ببیند. اما این تنها دلیل استفاده از دندان مصنوعی یا ایمپلنت نیست. جای خالی دندان‌ها می‌تواند بیش از آنچه که فکرش را بکنید به سلامت جسمانی شما نیز آسیب بزند.

زمانی که دندانی رو لثه‌ها نباشد، غذا و باکتری به راحتی بر روی آنها می‌چسبند. اگر تکه‌های غذا از روی لثه‌ها برداشته نشود، منجر به عفونت‌های شدیدی خواهد شد. عفونت نیز بیماری‌های لثوی و متعاقبا بیماری‌های قلبی و دیابت را به دنبال خواهد داشت.

از دست دادن دندان‌ها به مرور زمان بر روی ساختار فک نیز اثر می‌گذارد. دندان‌های کناری برای پر کردن جای خالی دندان افتاده یا کشیده شده به سمت آن حرکت می‌کنند. در اثر همین حرکت کردن دندان‌ها، استخوان فک هم در طول زمان حرکت کرده و ساختار دهان را ناپایدار می‌کند. کج شدن و فاصله گرفتن دندان‌ها احتمال پوسیدگی را افزایش می‌دهند و فرد دندان‌های خود را یکی پس از دیگری از دست خواهد داد.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان یک پست تیتانیومی است که در داخل استخوان فک قرار داده می‌شود. ایمپلنت ریشه دندان را شبیه سازی کرده و یک جایگزین دائمی برای دندان یا دندان‌های از دست رفته محسوب می‌شود. پیچ ایمپلنت که به داخل استخوان فک فرو می‌رود، از تکان خوردن و لق شدن آن جلوگیری و همین ایمپلنت را بسیار شبیه به دندان طبیعی می‌کند. اگر مانند دندان‌های طبیعی از ایمپلنت مراقبت نمایید، تا آخر عمر عملکردی عالی خواهد داشت. به علاوه، به حفظ ساختار فک کمک می‌کند.

دندان مصنوعی چیست؟

دندان مصنوعی، همانطور که از نامش هم پیداست، یک جایگزین مصنوعی برای دندان‌های افتاده یا کشیده شده است. دندان مصنوعی علاوه بر پر کردن جای خالی دندان‌ها، تا حدودی نقش بافت لثه را نیز ایفا و از آن محافظت می‌کند. این قسمت از جنس اکرلیک و به رنگ لثه طبیعی ساخته شده و به عنوان نگهدارنده دندان‌های مصنوعی عمل می‌کند.

بعضی از دندان‌های مصنوعی یک چارچوب سبک فلزی دارند که آنها را محکم تر می‌کند. دندان‌های مصنوعی به طور کلی در دو نوع ساخته و استفاده می‌شوند: دندان مصنوعی کامل و تکه ای که هر دو متحرکند. دندان مصنوعی کامل جایگزینی برای تمامی دندان‌ها فک بالا یا فک پایین و یا هر دوی آنهاست. این نوع دندان مصنوعی بطور مستقیم بر روی لثه قرار می‌گیرد.

اما دندان‌های مصنوعی تکه ای برای پر کردن جاهای خالی استفاده می‌شود. یعنی زمانی که تعدادی از دندان‌های طبیعی باقی مانده باشند، از دندان مصنوعی تکه ای کمک می‌گیرند. تکه‌های دندان مصنوعی با گیره‌های مخصوص به دندان‌های طبیعی موجود چسبانده می‌شوند

بیشتر بخوانید :

معایب و مزیت های ارتودنسی های سرامیکی

 همان طور که اشاره کردیم، یکی از مهم ترین مزیت های استفاده از ارتودنسی های سرامیکی این است که این سیستم دیده نمی شود. دید ظاهری این براکت ها باعث می شود که دهان منظم و مرتب دیده شود. یکی از مزیت های دیگر براکت های سرامیکی این است که شما می توانید به آن ها رنگ هم بدهید و زیبایی بصری را برای درمان خود ایجاد نمایید.

بریس ها و براکت های فلزی معمولا مدلی هستد که در تصویربرداری اختلال ایجاد می کنند و وضوح آن را کم می کنند اما ارتودنسی سرامیکی این طور نیست. و در روند عکس برداری اختلالی ایجاد نمی کند.

اما اگر بخواهیم از معایب ارتودنسی های سرامیکی برایتان بگوییم، اولین چیزی که باید به آن اشاره کنیم، بحث هزینه ها است. هزینه ی براکت های سرامیکی و در کلی ارتودنسی این مدلی، بسیار بیشتر از هزینه ی ارتودنسی معمولی می باشد. دومین موضوع این است که براکت های سرامیکی معمولا سایز بزرگ تری به نسبت براکت های معمولی دارند. همین موضوع باعث می شود که در روند مسواک زدن کمی مشکل ایجاد شود. از طرفی همین اندازه ی بزرگتر ممکن برای لثه ها حساسیت ایجاد نماید. بحث سوم، طول عمر براکت های سرامیکی است. این براکت ها ظریف تر و شکننده تر هستند. از این طول عمر کمتری به نسبت براکت های فلزی دارند. در واقع به بیان دیگر، طول عمر براکت های فلزی، دو برابر براکت های سرامیکی می باشد.

مدت زمان درمان با براکت های سرامیکی معمولا بیشتر از مدت زمان ارتودنسی فلزی است. چرا که این ارتودنسی های سرامیکی ظریف تر هستند و برای اینکه فشار کمتری بر روی آن ها وارد نشود مجبورند که طول درمان را طولانی تر نمایند اما براکت های فلزی این گونه نیستند و معمولا فشار ناشی از درمان برای آن ها خیلی بیشتر از براکت های سرامیکی است و طول درمان کمتری را طی می کنند.

عیب دیگر براکت های سرامیکی ، خیلی زود لک شدن آن ها است. به همین خاطر کسانی که ارتودنسی سرامیکی دارند معمولا باید رژیم غذایی محدودی داشته باشند و تحت هر شرایطی بهداشت دهانی را رعایت کنند. در واقع شما باید بعد از هر وعده ی غذایی، دهان خود را شسته و از دهان شویه استفاده کنید و از خوردن غذاهای رنگی مانند قهوه و کشیدن سیگار و دخانیات، تا حد امکان خودداری نمایید. همچنین از آنجایی که ارتودنسی ها و براکت های سرامیکی خیلی زود آسیب می بینند و شکسته می شوند، هزینه ی ترمیم آن ها ممکن است بسیار زیاد شود. در نهایت در زمان استفاده از ارتودنسی سرامیکی باید خیلی زود به زود به متخصص ارتودنتیست خود مراجعه نمایید تا از بروز مشکل جدی جلوگیری کنید.

مزایا و معایب ونیر کامپوزیت چیست؟

 

مزایا

ونیر کامپوزیت یا پیوند دندان یکی از کم تهاجمی‌ترین گزینه‌های درمانی برای بهبود لبخند شما است. در مقایسه با روکش‌های پرسلن جایگزین، مزایای ونیرهای کامپوزیت را می‌توان در لیست زیر ذکر کرد:

در اکثر موارد نیازی به تراشیدن دندان نیست. این امر باعث می‌شود که ونیر کامپوزیت به یکی از مطلوب‌ترین فرم‌های درمانی دندانپزشکی تبدیل شوند. ونیر کامپوزیت یک درمان برگشت‌پذیر محسوب می‌شوند زیرا به هیچ تراشی روی دندان لازم ندارد.

برخلاف ونیر پرسلن، ونیر کامپوزیت لزوماً نیازی به پوشاندن تمام سطوح دندان ندارند. این امر آن‌ها را به گزینه‌ای ایده‌آل برای بستن یا کاهش شکاف بین دندان‌ها تبدیل کرده است. برای مثال شکاف‌هایی که بیشتر بین دندان‌های جلویی دیده می‌شود که در غیر این صورت به عنوان دیاستم شناخته می‌شود.

کامپوزیت در مقایسه با گزینه‌های جایگزین به راحتی قابل تعمیر هستند. اگر ونیر چینی شکسته یا تراشیده شود، آزمایشگاه باید یک ونیر جدید بجای آن بسازد. ونیر کامپوزیت به راحتی و به طور مستقیم قابل تعمیر هستند. بنابراین ونیر کامپوزیت یک راه حل بسیار ارزان‌تر و مناسب‌تر است.

برداشتن ونیرهای کامپوزیت بسیار ساده‌تر از ونیرهای پرسلن است. این امر به این دلیل است که برای قرار دادن ونیر کامپوزیت، در وهله اول هیچ دندانی تراشیده نشده و از بین نرفته است.

درمان معمولاً در یک جلسه انجام می‌شود زیرا ونیرهای کامپوزیتی به طور مستقیم روی دندان‌ها قرار می‌گیرند. با ونیر کامپوزیت تحول لبخند شما فوری است.

ونیرهای کامپوزیت معمولاً ارزان‌تر از ونیرهای پرسلن یا تاج هستند.

تقریباً هر کسی می‌تواند ونیر کامپوزیتی داشته باشد.

معایب

ونیر کامپوزیت در مقایسه با ونیر پرسلن به عنوان یک روش جایگزین مضرات زیر را دارد:

ونیرهای کامپوزیت زودتر از ونیر پرسلن لکه می‌گیرند اما به طور مرتب می‌توان آن‌ها را جلا و تمیز کرد. رژیم غذایی و عادات فرد می‌تواند نقش زیادی در میزان لکه شدن ونیرها داشته باشد.

کیفیت و ظاهر ونیرهای کامپوزیتی بستگی به مهارت و تجربه شخص تولید کننده دارد. به نظر می‌رسد که برای داشتن یک ونیر کامپوزیت خوب و طبیعی فقط یک دندانپزشک خوب کافی نیست.

ونیرهای کامپوزیت را نمی‌توان سفید کرد. اما این در مورد هر نوع روکش دندان از جمله روکش پرسلن نیز صادق است. بیمار باید ابتدا دندان‌های خود را سفید کند و سپس ونیر کامپوزیتی را روی آن قرار دهد. سپس می‌توان رنگ ونیرها را با دندان‌های سفید شده هماهنگ کرد.

صفحه قبل 1 ... 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 صفحه بعد
<-blogads->