بلیچینگ دندان بعد از ارتودنسی

 

زمانی که دستگاه‌های ارتودنسی بعد از چند ماه از دهان خارج می‌شود ناهنجاری به طورکامل درمان می‌شود، یکی از بهترین لحظات زندگی بیمار است؛ چرا که ناهنجاری دهان و دندانش رفع شده و طرح لبخند بسیار جذاب و دل‌نشین تری پیدا کرده است. البته پس از برداشتن براکت‌ها و بریس های ارتودنسی، یک مشکل اساسی پیش می‌آید و آن هم این است که دندان‌ها تغییر رنگ داده و جای بریس ها بر روی دندان‌ها مانده و لکه و تیره شده است. در ادامه با بلیچینگ دندان بعد از ارتودنسی آشنا می شوید.

دلایل تغییر رنگ دندان‌ها

زرد شدن دندان‌ها بعد از استفاده از براکت و بریس های ارتودنسی یک مشکل رایج و در عین حال طبیعی است. بریس ها به خودی خود باعث تغییر رنگ دندان‌ها و ایجاد لک و تیرگی نمی‌شود؛ بلکه عدم رعایت صحیح و اصولی نکات بهداشتی است که باعث ایجاد این مشکل می‌شود.

·         عدم رعایت صحیح و اصولی نکات بهداشتی دهان و دندان

·         عدم استفاده از مسواک و نخ دندان بعد از هر وعده غذایی در مدت درمان ارتودنسی

·         استفاده از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های رنگی مثل نوشابه و قهوه  در مدت درمان ارتودنسی

·         کشیدن سیگار و استعمال دخانیات در مدت درمان ارتودنسی

·         انباشته شدن جرم و باکتری در پشت پلاک‌ها و سیم‌های ارتودنسی و عدم نظافت آن‌ها

بلیچینگ دندان پس از ارتودنسی

به سفید کردن دندان و از بین بردن لک‌ها و تیرگی‌های دندان بلیچینگ می گویند و بلیچینگ دندان بعد از ارتودنسی عبارت است از سفید کردن و از بین بردن لک‌هایی که در زمان استفاده از براکت و بریس های ارتودنسی به وجود آمده‌اند.

نکات مهم

·         فورا پس از خارج کردن دستگاه‌های ارتودنسی از دهان خود، از تری و ژل‌های سفید کننده استفاده نکنید. بهتر است ابتدا به مدت یک ماه از مسواک و خمیر دندان استفاده کنید و در ماه دوم از سفیدکننده‌ها و تری‌ها استفاده کنید.

·         از مواد سفید کننده به مقدار لازم استفاده کنید تا برای لثه و زبان شما حساسیت ایجاد نکند.

·         استفاده از ژل‌ها و مواد سفید کننده دندان برای بیماران قلبی و عروقی، افراد مبتلا به دیابت، زنان باردار و شیر ده، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

·         سفید کردن دندان برای همه افراد و در همه سنین ممکن خواهد بود؛ ولی بهتر از در سنین بالای ۱۸ سال از بلیچینگ استفاده کنید.

 

منبع

عمل سرپایی لاغری

 

عمل سرپایی لاغری چیست؟ چاقی به یکی از معضل های اذیت کننده در جامعه تبدیل شده است که افراد خیلی زیادی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. برخی از افراد با استفاده از ورزش و رژیم های غذایی می توانند وزن خودشان را به اندازه دقیق و درست برسانند و اضافه وزن خود را از بین ببرند. چاقی به یکی از معضل های اذیت کننده در جامعه تبدیل شده است که افراد خیلی زیادی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. برخی از افراد با استفاده از ورزش و رژیم های غذایی می توانند وزن خودشان را به اندازه دقیق و درست برسانند و اضافه وزن خود را از بین ببرند.

انواع عمل سرپایی لاغری

یکی از روش هایی که می توان توسط آن عمل سرپایی لاغری را انجام داد جراحی بای پس معده می باشد که به آن لاپاراسکوپی هم می گویند؛ که دارای دو مرحله است. همچنین یکی از روش های دیگر عمل سرپایی لاغری اسلیو معده نام دارد. این دو روش جزو روش هایی هستند که در بین مردم، دارای طرفداران زیادی می باشند. مطالعات اخیر پزشکان ثابت کرده است که برطرف کردن دیابت، چربی خون و بیماری‌هایی از این قبیل می‌تواند توسط عمل سرپایی لاغری بهبود یابد و بیمار به شرایط عادی برگردد.

روش های مختلف عمل سرپایی لاغری

همانطور که گفته شد جراحی لاغری به روش های مختلفی انجام می شود که ما در اینجا چند روش پر استفاده را عنوان می کنیم:

·         گاستریک بای‌پس

·         اسلیم گاسترکتومی یا اسلیو معده

·         باندینگ یا حلقه معده

·         لیپوماتیک

·         بهترین روش عمل سرپایی لاغری مورد آخر یعنی لیپوماتیک می باشد.

لیپواتیک

لیپوماتیک یکی از روش های عمل سرپایی لاغری می باشد و روشی است که در آن چربی اضافی برداشته می‌شود و به ناحیه مورد نظری که نیاز به چربی دارد اضافه می‌شود.

لیپوماتیک در در نگاه اول ممکن است برای فرد مانند لیپوساکشن به نظر برسد؛ اما فناوری آن متفاوت است. به این دلیل که لیپوماتیک منجر به آسیب بافتی کمتر، یکنواختی چربی در زیر پوست، ظرافت بیشتر و اثر ماندگار تری می شود.

این روش برای نتیجه گرفتن بهتر، با روش های دیگر مانند لیفت بدن، افزایش و کاهش حجم پستان، جراحی پلاستیک شکمی و جراحی‌های پلاستیک می تواند ترکیب شود.

منبع

آیا می توان از ارتودنسی نگین دار استفاده کرد؟

ارتودنسی نگین دار یا براکت ارتودنسی قطعات مربع شکل کوچکی هستند که عمدتا از جنس فلز یا سرامیک است و با کمک چسب مخصوص ارتودنسی به سطح دندان چسبانده می شوند. امروزه با پیشرفت های فراوان در زمینه ارتودنسی نگین دار، نگین ها و براکت های مختلفی وجود دارند که هریک برای شرایط مختلف استفاده می شود.

کاربرد نگین ارتودنسی

از وظایف اصلی نگین ارتودنسی می توان به اتصال موارد مختلف به دندان اشاره کرد. به بیان دیگر همانطور که در بالا اشاره کردیم، نگین های ارتودنسی در ارتودنسی ثابت در واقع همانند دستگیره عمل می کند که به دندانها می چسبد و آنها را به جایگاه مناسب راهنمایی می کند.

برای هر دندان، نگین ارتودنسی خاصی طراحی می شود که به نوع دندان وابسته است. روی بعضی از نگین های ارتودنسی قلاب وجود دارد و بعضی از نگین های ارتودنسی نیز هر شیاری دارند که سیم ارتودنسی از داخل آن عبور می کند. نگین های ارتودنسی به طور کلی در سه دسته اصلی جای می گیرند:

·         نگین های معمولی

این نگین ها اولین نوع در درمان های ارتودنسی بودند و جنس آنها فولاد ضد زنگ است و در برخی از موارد از تیتانیوم نیز استفاده میشود.

·         نگین های سلف لیگت

نگین های سلف لیگیت یا خود بازشونده، گیره ای دارند که باز و بسته می شوند. این نوع نگین ها طول درمان ارتودنسی را کاهش می دهند و به علت فشار نیرو های کمتر به دندان ها، درد کمتری به دندان ها وارد می شود و نیازمند تنظیمات کمتری هستند.

·         نگین های لینگوال یا زبانی

نگین های لینگوال یا زبانی در پشت دندانها متصل میشوند و قابل مشاهده نیستند. این نگینهای ارتودنسی به دلیل محدودیت های لابراتواری، هنوز در ایران به صورت کامل وجود ندارد.

اقدامات لازم در صورت شکستن نگین ارتودنسی

در اقدام اولیه باید با متخصص ارتودنسی تماس گرفته شود و شرایط به او توضیح داده شود تا مشخص شود که لازم است بلافاصله به او مراجعه شود یا بیمار می تواند منتظر بماند.

نگین ارتودنسی منجر به حرکت تدریجی دندان می شود تا دندان ها را در جایگاه مناسب خود قرار دهند و نیرویی ملایم به آنها وارد کند. در صورتی که به دندان نیرو وارد نشود به تدریج به موقعیت پیشین خود تغییر جهت می دهند. همین امر منجر می شود تا زمان بیشتری نگین ها در دهان بیمار بماند؛ بنابراین طول دوره درمان ارتودنسی افزایش می یابد.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/

عصب کشی دندان چگونه انجام می شود؟

عصب کشی دندان که به نام های درمان ریشه دندان، روت کانال تراپی یا همان RCTنیز شناخته میشو، از شایعترین درمان های دندانپزشکی می باشد. دندان درد ممکن است خیلی بی موقع برای هرکسی پیش آید که در این صورت شخص معمولا جهت تسکین درد دندان، سراغ خرید مسکن درد دندان و یا استفاده از اسپری های دندانپزشکی و یا دهانشویه های ضدعفونی کننده می روند.

درد شدید دندان معمولا به علت دندان پوسیده ای است که به عصب رسیده است که شاید اگر پوسیدگی دندان به موقع برداشته و دندان ترمیم می شد با هزینه و زحمت کمتری انجام می شد.

کلمه عصب کُشی صحیح است یا عصب کِشی؟

در این عمل، عصب از داخل کانال ریشه بیرون کشیده می شود که می توان به آن عصب کِشی گفت. گاهی هم به وسیله مواد شیمیایی عصب داخل کانال کشته می شود و یا به عبارتی فلج می شود پس می توان واژه عصب کُشی را نیز برای آن استفاده کرد. پس هر دو واژه صحیح است ولی اصطلاح علمی آن درمان ریشه است.

مراحل انجام عصب ‌کشی

هنگام عصب‌ کِشی، دندان‌ پزشک بعد از برداشتن پوسیدگی‌ ها به کانال‌هایی که داخل ریشه دندان قرار دارند، دسترسی پیدا می‌کند. ابتدا با سوراخ کردن سقف پالپ و جاری شدن خون، فشار داخل پالپ کاهش پیدا کرده و درد کم می‌شود. (تعداد کانال‌ها بستگی به دندان دارد؛ مثلاً دندان نیش تک‌کاناله است ولی دندان آسیا سه یا چهار کانال دارد.)

درمان ریشه دندان از طریق مراحل زیر انجام میشود. ابتدا خارج کردن محتویات کانال ریشه و تمیز کردن آنها، سپس شکل دادن کانال‌های ریشه به نحوی که مواد دارویی شستشو دهنده تا انتهای کانال‌ها برسد و در آخر پرکردن کانال‌های ریشه طوری ‌که کاملاً بسته شوند و امکان عبور میکروب‌ها و محصولاتشان از مسیر آن‌ها کاهش یابد، اتفاق میفتد.

در عصب‌کشی این مواد به‌ طور کامل برداشته و تخلیه می‌شوند و سپس تمیز می‌شوند و آنگاه به وسیله یک سوهان کوچک، شکل‌دهی و با محلول شست‌ و شو، عفونت ‌زدایی می‌شوند. همچنین پس از قرار دادن میله‌ای بسیار نازک بنام گوتا که جنس پلاستیکی دارد در داخل پالپ، عاج دندان را با ماده‌ای (مثل آمالگام) که با مواد دیگر (مثل غذاها) واکنش نمی‌دهد پر می‌کنند.

اگر چه گاهی اعمال مذکور در بیش از یک جلسه درمانی انجام می‌شود، اما زیاد بودن فاصلهٔ زمانی بین تخلیه مواد عفونی و پر کردن دندان شانس عفونت‌های بعدی را بالا می‌برد.

منبع: https://www.chalava.ir/

عمل‌های بی‌خطر لاغری

 

عمل‌های بی‌خطر لاغری چیستند؟ عمل جراحی لاغری به شما در کاهش وزن کمک کرده و خطر مشکلات پزشکی مرتبط با چاقی را کاهش می‌دهد. جراحی چاقی از دو طریق اصلی به کاهش وزن کمک می‌کند:

محدودیت از جراحی برای کاهش حجم مقدار غذایی که معده می‌تواند داشته باشد، استفاده می‌شود و این باعث می‌شود کالری مصرفی شما محدود شود.

سو جذب از جراحی برای کوتاه کردن یا برش زدن بخشی از روده کوچک استفاده می‌شود که میزان کالری و مواد مغذی بدن را کاهش می‌دهد.

عمل جراحی لاغری به شما در کاهش وزن کمک کرده و خطر مشکلات پزشکی مرتبط با چاقی را کاهش می‌دهد. جراحی چاقی از دو طریق اصلی به کاهش وزن کمک می‌کند:

محدودیت از جراحی برای کاهش حجم مقدار غذایی که معده می‌تواند داشته باشد، استفاده می‌شود و این باعث می‌شود کالری مصرفی شما محدود شود.

سو جذب از جراحی برای کوتاه کردن یا برش زدن بخشی از روده کوچک استفاده می‌شود که میزان کالری و مواد مغذی بدن را کاهش می‌دهد.

گاسترکتومی اسلیو

در گاسترکتومی اسلیو، بخشی از معده جداشده و از بدن خارج می‌شود. قسمت باقی‌مانده معده به‌صورت ساختاری لوله‌ای، شکل‌گرفته است. این معده کوچک‌تر کمتر هورمون تنظیم‌کننده اشتها، گرلین تولید می کند که ممکن است میل شما به غذا خوردن را کاهش دهد. با این حال، گاسترکتومی اسلیو تاثیری در جذب کالری و مواد مغذی روده ندارد.

خطرات

همانند هر عمل جراحی، بای پس معده و سایر جراحی های کاهش وزن خطرات بالقوه سلامتی را شامل می شوند، چه در کوتاه مدت و چه در طولانی مدت.

خطرات مرتبط با روش جراحی مشابه هر عمل جراحی شکم است و می تواند شامل موارد زیر باشد:

خون ریزی بیش از حد

عفونت

واکنش های جانبی به بی هوشی

لخته شدن خون

مشکلات ریوی یا تنفسی

نشت در سیستم گوارشی شما

چگونه آماده شوید؟

اگر واجد شرایط جراحی پس معده هستید، تیم مراقبت های بهداشتی شما در مورد چگونگی آماده شدن برای جراحی، به شما دستورالعمل می دهند. ممکن است لازم باشد که قبل از جراحی آزمایشات و معاینات مختلف آزمایشگاهی انجام دهید.

سایر اقدامات احتیاطی

از شما خواسته می‌شود که یک برنامه فعالیت بدنی را شروع کرده و هرگونه مصرف دخانیات را متوقف کنید.

همچنین ممکن است لازم باشد با برنامه‌ریزی قبلی برای بهبودی خود پس از جراحی آماده شوید.

آنچه شما می‌توانید انتظار داشته باشید.

جراحی پس معده در بیمارستان انجام می‌شود. بسته به بهبودی، مدت اقامت در بیمارستان ممکن است حدود سه تا پنج روز طول بکشد

منبع

علت های دندان درد

دندان دردی که در دندان یا اطراف آن به وجود می آید، اغلب هم شدید و ناخوشایند است. علاوه بر درد شدید و ناتوان کننده ، دندان شما ممکن است هنگام جویدن یا گاز گرفتن نیز دردناک شود. برای تشخیص علت دندان درد توسط دندانپزشک، چندین روش وجود دارد. آنها عبارتند از:

·         استفاده از اشعه  X

·         سوابق پزشکی

·         معاینه دندانپزشکی

·         پرتونگاری

علت درد دندان

از شایعترین مواردی که باعث دندان درد می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد.

·         بیماری لثه

·         پوسیدگی دندان

·         دندان های حساس

·         التهاب پالپ دندان

·         دندان ترک خورده یا آسیب دیده

·         آبسه

·         عفونت سینوسی

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان به فرسایش و تشکیل حفره در سطح بیرونی مینای دندان مربوط است. در این هنگام لایه ای از باکتری های چسبنده که پلاک نامیده میشوند، روی مینای دندان تشکیل می شود. این پلاک می تواند اسید تولید کرده و مینای دندان شما را ضعیف و یا حتی سوراخ کند. زیرا پلاک دندان ، از قند ها و نشاسته ها و مانده مواد غذایی در دهان شما استفاده می کند.

پلاک این مواد را با بزاق دهان ترکیب کرده و اسید تولید می کند. با گذشت زمان مینای دندان شکسته شده و حفره شکل می گیرد. به طور معمول حفره ها بدون درد هستند. اما اگر پوسیدگی دندان از سطح مینای دندان به عاج گسترش پیدا کند، علائمی از خود به جا می گذارد. این علائم ممکن است حساسیت به دما و لمس باشد.

آبسه دندان

به طور معمول آبسه دندان از یک حفره درمان نشده یا بیماری پالپ ایجاد می شود. سپس محفظه پالپ آلوده سعی می کند خود را از نوک ریشه دندان خارج کند. فشار ناشی از عفونت زهکشی باعث ایجاد یک درد مداوم می شود. این درد هنگام ضربه شدیدتر می شود. اگر درمان صورت نگیرد درد توام با تورم شدید تر می شود.

حساسیت و درد دندان

بعضی اوقات وقتی که یک یا چند دندان شما در معرض هوای سرد ، مایعات یا غذاهای خاصی قرار می گیرد که ممکن است دندان های شما حساس شوند. این بدان معنی است که دندان شما به یک یا چند محرک، حساسیت پیدا کرده است. عاج دندان ممکن است در نتیجه حفره ها ، پر کردن های فرسوده یا دندان های ترک خورده و در معرض دید قرار گرفته باشد.

مسواک زدن نادرست می تواند عاج دندان شما را در معرض دید قرار دهد و منجر به حساسیت دندان ها شود. ممکن است در برخی از موارد هم حساسیت دندان در اثر بروکسیسم باشد.

منبع: https://www.chalava.ir/

ارتودنسی رنگی

لبخند جزئی از هویت انسان بوده است و دندانهای زیبا نه تنها چهره فرد را زیباتر می کند؛ بلکه در سلامتی او نیز نقش بسزایی دارد.

ارتودنسی رنگی از شیوه های تقریباً نوین در ارتودنسی دندان بشمار می آید که تنها در ارتودنسی ثابت کاربرد دارد. تعداد زیادی از افراد مخصوصاً نوجوانان و کودکان طرفدار این نوع ارتودنسی هستند. در این ارتودنسی، از بریس های رنگی متنوعی استفاده می شود. این بریس ها توانسته اند توجه افراد بسیاری را به خود جلب کنند.

در حقیقت منظور از ارتودنسی رنگی این است که حلقه های پلاستیکی در رنگ های مختلفی برای نگه داشتن براکت ها در ارتودنسی ثابت بکار می رود.

انتخاب بریس در ارتودنسی رنگی

در این نوع ارتودنسی، بریس های زیبا و رنگارنگ بسیار جذاب بوده و افراد می توانند بر اساس رنگ پوست و سبک و استایل خود رنگ مورد نظر را انتخاب کند.

همانطور که می دانید بریس، از براکت های فلزی کوچکی تشکیل شده است که در طول درمان به دندان ها متصل می شوند. همچنین سیمی نازک موجب به حرکت در آوردن این براکت ها می شود که به وسیله نوارهای کشی کوچک در محل خود نگه داشته می شوند. این کش ها در رنگ های مختلف جذاب و شفاف وجود دارند.

انتخاب رنگ در ارتودنسی رنگی به چه صورت است؟

می توان در طول دوره درمان ارتودنسی رنگی، بریس ها را تغییر داد و تنها از یک بریس استفاده نکرد. حتی می توان از رنگ های ترکیبی نیز استفاده نمود و رنگ های مختلف را بکار برد. در انتخاب رنک کش ارتودنسی به نکات زیر توجه کنید.

·         استفاده از کش سفید ارتودنسی سبب سفید نشان دادن دندان ها می شود. اما این کش ها با گذشت زمان کدر شده و به زردی متمایل می شوند. همچنین غذاها و خوراکی های رنگی نیز موجب تغییر رنگ آنها می شود.

·         انتخاب رنگ زرد موجب می شود که دندان ها زردتر جلوه کنند.

·         انتخاب رنگ مشکی نیز سبب خواهد شد که دندان های سالم، پوسیده و خراب نشان داده شوند.

·         کش های خاکستری نیز از هر گونه تغییر رنگ به دور هستند و اگر دوست دارید بریسی تمیز و ضد لک داشته باشید، رنگ خاکستری یا نقره ای گزینه خوبی می تواند برای شما باشد.

·         کش های قهوه ای و سبز نیز ممکن است تداعی کننده ذرات غذا و مواد غذایی به جا مانده در دندانها باشند.

بطور کلی باید گفت درست است که فرد می تواند آزادانه رنگ ارتودنسی خود را انتخاب کند اما برای بهترین انتخاب، باید فاکتورهای زیادی را مورد توجه قرار داد.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/

جنس ژل بلیچینگ از چیست؟

عواملی مانند کهولت سن، سیگار کشیدن و مواد رنگی موجود در غذاها و باکتری های دهان و دندان می توانند منجر به تغییر رنگ دندان ها شوند. ضخامت بیشتر مینای دندان باعث سفیدی و شفافیت دندان ها میشود. اما به مرور زمان ضخامت مینا کم می شود و  شکست نور کم تر می شود. پس رنگدانه ها در سطح ظاهری مینا نفوذ می کنند و باعث ایجاد لکه های قهوه ای یا سیاه روی دندان ها می شوند.

بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ یا سفید کردن دندان روشی است که رنگدانه هایی که باعث تغییر رنگ دندان ها شده اند را از بین می برد و باعث سفید شدن دندان ها می شود. جنس ژل بلیچینگ از هیدروژن پراکسید است که رنگدانه های ایجاد شده بین هرم های دندانی را اکسید می کند و آنها را از بین می برد. این ماده به مرور به قسمت های پایین تر مینا در عاج نفوذ می کند و باعث سفید شدن دندان ها می شود.

لازم به ذکر است که بلیچینگ دندان یک روش دائمی نیست، بلکه نیاز به تکرار و تمدید شدن دارد.

اقدامات قبل از بلیچینگ

قبل از بلیچینگ بهتر است نسبت به برطرف کردن پوسیدگی دندان اقدام کرد. سپس در صورت نیاز، به جرم گیری دندان ها اقدام کرد تا بتوان از بلیچینگ نتیجه مناسبی دریافت کرد.

میزان سفیدی دندان ها تا چه زمانی دوام دارد؟

درجه سفیدی دندان ها برای افراد مختلف، با توجه به میزان زردی دندان ها، نوع سیستم سفید کننده و شرایط دندان ها متفاوت است. بعضی افراد ممکن است با مصرف غذاها و نوشیدنی های رنگی، دندان هایشان بعد از ۱ ماه تغییر رنگ بدهد، اما افرادی که به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت بیشتری می دهند ممکن است تا ۱ سال یا بیشتر به بلیچینگ نیازی نداشته باشند.

آیا می توان دندان های ارتودنسی شده را بلیچینگ کرد؟

بهتر است بعد از پایان پروسه درمان با ارتودنسی اقدام به بلیچینگ دندان ها کرد. زیرا بعد از اینکه دندان ها مرتب شدند ممکن است بخش های پوشیده شده بدون رنگ به نظر بیایند؛ پس در این صورت می توانید از نتایج ایجاد شده در دندان هایتان لذت ببرید.

چه تفاوتی میان بلیچینگ و جرم گیری دندان وجود دارد؟

اگر چه هر دو روش ذکر شده باعث سفید شدن دندان ها می شوند، اما در طی فرایند جرم گیری، پلاک های ایجاد شده روی دندان و لثه ها از بین می روند. این امر می تواند باعث سفید شدن دندان ها شود ولی بلیچینگ دندان یک روش زیبایی برای سفید کردن دندان ها است.

منبع: https://www.chalava.ir/

ایمپلنت دندان و عوارض احتمالی آن

پس از اینکه دندانی از بین رفت و جای آن خالی شد، ممکن است مشکلات زیادی برای جویدن و حتی تکلم پیش بیاید. یکی از راه های درمانی برای این وضعیت، استفاده از ایمپلنت دندان است. ایمپلنت دندان از جمله درمان های حوزه دندانپزشکی است که به نوعی جایگزین دندانِ از دست رفته طبیعی فرد میشود. هرچند که ایمپلنت مصنوعی ساختاری کاملا غیرزنده دارد، اما استحکام زیادی برای جویدن غذا و شرایط دیگر دارد. همچنین در ظاهر دقیقا مشابه یک دندان سالم و طبیعی است که عملکرد جویدن را به خوبی انجام می‌دهد.

ایمپلنت کاشته شده در استخوان معمولا با سلول های استخوانی و دهانی سازگار است و در کار آن ها اختلال ایجاد نمی کند. روی این قطعه کاشته شده را با تاج و روکش دندان پر میکنند تا شکلی دقیقا شبیه به دندان بگیرد.

آیا کاشت ایمپلنت دندان شامل محدودیت سنی خاصی می‌شود؟

برای انجام اینکار معمولا باید به اندازه کافی صبر کرد تا بافت استخوانی صورت و فک ها به تکامل و مرحله انتهایی رشد خود برسند. سن اتمام رشد استخوان های صورت معمولا 18 سال است.

اگر پیش از این سن اقدام به انجام کاشت ایمپلنت کرد، به خاطر رشد فک، سایز دندان کاشته شده کوچکتر میشود و باید دوباره آن را تعویض کرد. ولی پس از اتمام سن 18 سالگی هیچگونه محدودیت خاصی در خصوص کاشت ایمپلنت دندان وجود ندارد و تا هر سنی میتوان این کار را انجام داد.

موارد قابل توجه پس از کاشت قطعه ایمپلنت

·         3 تا 7 روز پس از کاشت ایمپلنت، از مصرف قهوه، سیگار و مشروبات الکی خوددار کنید.

·         تمام داروهای تجویز شده توسط دندانپزشک را به موقع مصرف کنید.

·         تا حداقل یک روز بعد از عمل، ناحیه کاشت را مسواک نزنید.

·         حداقل تا 8 ساعت بعد عمل سعی کنید دهان خود را شستشو ندهید.

·         به صورت مرتب از دهانشویه های مناسب استفاده کنید.

·         برای جلوگیری از تشدید خونریزی هرگز آب دهان خود را تف نکنید.

برخی از عوارض کاشت دندان

یکی از قابل توجه ترین عوارض این کار، بروز تورم در محل کاشت ایمپلنت است که البته 2 تا 3 روز پس از عمل کم شده و تا 5 روز آینده بعد از عمل از بین میرود.

·         کبود شدن لب ها

·         بیحسی صورت و لب

·         خونریزی جزئی

میزان موفقیت ایمپلنت دندان چقدر است؟

طبق گزارشات رسمی از منابع معتبر، میزان موفقیت کاشت دندان در افراد مختلف چیزی حدود 97 درصد است. در حدود 3 درصد باقی مانده، به جای اینکه ایمپلنت به بافت پیوند استخوانی بچسپد به لثه متصل می شود که باید از نو عمل کاشت را انجام داد.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/

آیا لمینت دندان پوسیده امکانپذیر است ؟

یکی دیگر از راهکارها برای رفع مشکل پوسیدگی دندان، استفاده از روش درمانی لمینت دندان پوسیده است که از این روش برای از بین بردن فاصله بین دندان ها هم می توان استفاده کرد و شکل دندان ها را تغییر داد.

علائم پوسیدگی دندان

اکثر مردم بر این باورند دندانی که پوسیده می‌شود لزوما باعث ایجاد درد می شود، در صورتی که اینطور نیست. این در حالی است که پوسیدگی ‌دندان ممکن است هیچ دردی برای بیمار ایجاد نکند ولی با این حال وجود داشته باشد. اما علائم شایعی که می توان از آنها به عنوان علائم پوسیدگی دندان یاد کرد عبارتند از:

·         درد مداوم و گاه و بی گاه دندان ها

·         بوی بد دهان

·         طعم ناخوشایند در دهان

·         حساسیت بیش از حد دندان ها هنگام خوردن یا نوشیدن مواد غذایی گرم، سرد و یا شیرین که موجب درد میشود.

·         ایجاد لکه های خاکستری، قهوه‌ای یا سیاه روی دندان ها

آیا لمینت دندان پوسیده برای درمان دندان پوسیده مناسب است؟

دندان هایی که آسیب دیده اند، پوسیده شده اند و یا کرم خورده شده اند، می توانند با لمینت های سرامیکی و یا کامپوزیتی ترمیم شوند و به حالت قبلی خود بازگردند. اما این بستگی به شدت پوسیدگی دندان و شرایط فرد نیز دارد.

همچنین مواد پرکردنی کامپوزیت باندینگ هم برای این کار استفاده می‌شوند و همچنین می‌توانند فاصله بین دندان ها را پر کنند و شکل دندان ها را هم تغییر دهند.

لمینت های سرامیکی از شیشه و سرامیک های شیشه ای ساخته شده اند که یک انتخاب عالی برای یک روکش سرامیکی خوب هستند. علاوه بر لمینت سرامیکی، دندان های پوسیده می توانند با لمینت های کامپوزیتی هم درمان شوند که جدای از مشکل رفع پوسیدگی دندان می‌توان ترک های دندانی، شکاف های دندانی و فاصله ایجاد شده بین دندان ها را هم با این روش درمان کرد.

راهکارهای جلوگیری از پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان برای افراد یک مشکل شایع است اما اغلب موارد با پیشگیری از آن می‌توان دندان ها را سالم نگه داشت و مانع از  پوسیدگی دندان و لثه شد. راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان عبارتند از:

·         مراجعه مرتب به دندانپزشک و معاینه شرایط دهان و دندان و لثه توسط دندانپزشک

·         جلوگیری از خوردن غذا و نوشیدنی های بسیار شیرین و نشاسته ای

·         مراقبت از دندان و لثه ها با مسواک زدن صحیح

·         استفاده از خمیردندان های حاوی فلوراید

·         استفاده از نخ و مسواک بین دندانی حداقل یک بار در روز

·         اجتناب کردن از نوشیدن بیش از حد الکل و سیگار کشیدن

منبع: https://www.chalava.ir/

صفحه قبل 1 ... 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 صفحه بعد
<-blogads->