باندینگ دندان

باندینگ دندان یکی از روشهای دندانپزشکی زیبایی ست که به وسیله مواد کامپوزیتی (رزین پلاستیکی با دوام و یک نوع پر کننده شیشه ای)، نواقص دندان برطرف شده و ترمیمی همرنگ دندان صورت می گیرد. این ماده کامپوزیتی مانند بتن است و برای پوشش دادن ناهنجاری های مختلف می تواند شکل داده شود. مواد شیشه ‌ای بکار رفته در این ترکیب، استحکام و شفافیتی شبیه‌ به یک دندان طبیعی را ایجاد می ‌کنند.

موارد استفاده از باندینگ دندان

·         ترمیم ترک‌ خوردگی و شکستگی دندان

·         ترمیم تغییر رنگ دندان‌ها

·         بستن فاصله و شکاف بین دندان‌ها

·         بلندتر کردن طول دندان

·         تغییر ظاهر دندان‌ها

·         جایگزین مناسب برای دندان‌ های پرشده با مواد آمالگام

·         ترمیم پوسیدگی دندان

·         حفاظت بخشی از ریشه دندان که به دلیل تحلیل لثه بیرون زده است.

مزایای باندینگ دندان

·         کم هزینه بودن درمان

·         انجام درمان تنها در یک جلسه ی درمانی

·         حفاظت از مینای دندان

·         قابلیت ترمیم پذیری

·         عدم نیاز به داروی بی حسی

معایب باندینگ دندان

·         رنگ پذیری بیشتر نسبت به دیگر درمان های زیبایی دندان

·         طول عمر کمتر نسبت به دیگر درمان های زیبایی دندان

·         آسیب پذیری بیشتر نسبت به دیگر درمان های زیبایی دندان

طول عمر باندینگ دندان

طول عمر مواد باندینگ بستگی به میزان مراقبت و رعایت بهداشت دهانی شما دارد. با این وجود در بهترین شرایط طول مدت دوام و ماندگاری باندینگ دندان معمولاً 5 تا 10 سال است و احتمالاً پس از این مدت لازم است باندینگ دندان ترمیم و یا جایگزین شود.

مراقبت های بعد از درمان باندینگ دندان

دندان‌ هایی که درمان باندینگ برای آن‌ها استفاده شده نیاز به مراقبت‌ هایی مشابه دندان ‌های عادی نیاز دارند. به این ترتیب لازم است رعایت بهداشت دهان و دندان برای حفظ سلامت و زیبایی دندان‌ ها توسط فرد به‌ طور دقیق رعایت شود. معمولاً به افراد توصیه می‌شود حداقل دو بار در روز دندان‌ های خود را مسواک زده و روزی یک بار از نخ دندان استفاده کنند.

به خاطر اینکه مواد مورد استفاده در باندینگ به تدریج دچار تراشیدگی می‌شوند، بهتر است بیمار از جویدن اجسام سخت که می‌ تواند باعث وارد شدن آسیب به باندینگ دندان شود، خودداری کند. به طور مثال در این رابطه لازم است از جویدن ناخن، جویدن مداد، یخ یا سایر اجسام سخت خودداری شود. به این ترتیب در صورتی که متوجه شدید احساس دندان ‌های شما متفاوت از زمانی است که در ابتدا از باندینگ دندان استفاده کرده ‌اید، احتمالاً باندینگ دندان دچار تراشیدگی شده است.

منبع: https://www.chalava.ir/

کشیدن و یا حذف دندان

کشیدن دندان در واقع به خارج کردن دندان از استخوان فک و حفره لثه می ‌گویند. در گذشته یکی از ساده ‌ترین راه‌ها برای نجات از درد دندان، کشیدن و حذف دندان بوده است. امروزه تمام تلاش علم دندانپزشکی در نگهداری از دندان‌ ها است. اما گاهی پوسیدگی دندان و بیماری لثه ممکن است کار را به جایی بکشاند که دیگر نگهداری از دندان جایز نباشد.

در چنین شرایطی دندانپزشک راه اخر، یعنی کشیدن دندان را به نگهداشتن و ترمیم آن ترجیح می‌دهد. کشیدن دندان معمولا توسط دندانپزشک عمومی، جراح دهان و دندان یا متخصص لثه انجام می‌شود.

انواع روش‌های کشیدن دندان

·         کشیدن ساده

·         جراحی

کشیدن ساده دندان

در این روش نیازی به جراحی نیست و بعد از بی حس کردن دندان، دندانپزشک دندان را با کمک ابزاری به اسم الویتور لق می‌کند. این وسیله بافت نگهدارنده دندان را متلاشی کرده و حفره جای گیرنده دندان را بزرگتر میکند. سپس دندانپزشک پس از سست شدن دندان آن را با کمک انبر در می‌آورد.

کشیدن دندان با جراحی

در بعضی موارد برای کشیدن دندان با استفاده از کشیدن ساده امکان پذیر نیست برای همین منظور دندانپزشک مجبور به جراحی شده و با کمک جراحی دندان بیمار را می‌کشد. مشکلاتی که در صورت وجود، دندان باید جراحی شود:

·         بیرون نزدن کامل دندان از لثه

·         دندانی که بزرگتر از آن است که بتوان آن را به یکباره بیرون کشید و باید خرد شود.

·         دندان نهفته

·         دندانی که از خط لثه شکسته است.

در این روش دندانپزشک برش کوچکی را روی لثه ایجاد می‌کند تا به دندان مورد نظر دسترسی بهتری داشته باشد. سپس دندان را با کمک انبر رو به عقب و جلو حرکت می‌دهد تا مقداری دندان در استخوان فک سست شود و در نهایت دندان را بیرون می‌کشد. بیمار بعد از کشیدن دندان خونریزی دارد و با قرار دادن گاز استریل بر روی آن، به قطع خونریزی کمک میکند.

دلایل کشیدن دندان

کشیدن دندان به دلایلی که گفته می‌شود ضرورت پیدا می‌کند:

·         عفونت شدید دندان که به هیچ عنوانی قابل ترمیم نیست.

·         دندان اضافه ‌ای که مانع از درآمدن دندان‌ های دیگر شده است.

·         دندان شیری که به موقع نیفتاده و مانع از درآمدن دندان‌های دائمی شده است.

·         پوسیدگی دندان در حدی شدید باشد که کشیدن آن بهترین راه درمان باشد.

·         شلوغی به هم فشردگی و نامرتبی دندان‌ ها

·         گاهی درمان ارتودنسی نیاز به کشیدن دندان دارد.

·         وجود دندان نهفته مانند دندان عقل که ممکن است دردسر ساز باشد.

·         بیماری‌ه ای لثه‌ای که دندان را لق کرده و دچار آسیب کرده است.

منبع: https://www.bestdentists.ir/

ارتودنسی و تغییر چهره

مهم ترین عاملی که در چهره افراد تاثیر زیادی دارد ناحیه دهان است. عدم تقارن در چهره امری عادی است که در اکثر افراد دیده می شود. ارتودنسی جهت بر طرف کردن این نا متقارنی دهانی است که بیشتر مربوط به مشکلات فک و دندان است. تغییر چهره بعد از ارتودنسی، از مواردی است که افراد را ترغیب به درمان ارتودنسی می کند.

استخوان فک یا دندان ها اگر در موقعیت اصلی خود قرار بگیرند آنگاه موجب تغییر شکل در صورت فرد می شود. لیست زیر شامل مواردی است که به محض اصلاح وضعیت، صورت بیمار به طور چشمگیری تغییر پیدا میکند.

·         آندربایت

·         اوربایت

·         اپن بایت

همانطور که گفتیم تقارن و زیبایی لبخند هر فردی در گرو ردیف بودن و منظم بودن دندان هاست. مشکلاتی که مربوط به فک هستند بیشترین تاثیر را نسبت به مشکلات دندانی در تغییر چهره دارند.

آندربایت

هرگاه دندان های جلویی فک پایین بیمار، جلوتر از دندان های جلویی فک بالا قرار داشته باشد آنگاه به این مشکل ناهنجاری آندربایت می گویند. این مشکل به علت رشد بیش از حد فک پایین اتفاق می افتد که باعث می شود چانه به سمت جلو کشیده شود. با جلو بودن فک پایین چهره فرد بزرگ تر دیده می شود. با ارتودنسی چانه بیمار به سمت عقب برده می شود و چهره فرد زیبا تر و کوچک تر دیده می شود.

اپن بایت

به حالتی از دهان که بین دندان های بالا و پایین فاصله عمودی ایجاد شود اپن بایت گفته می شود. این ناهنجاری دهان فرد را به طوری نشان می دهد که انگار همیشه باز است. به دلیل عدم بسته شدن طبیعی دهان، لب بالا به سمت بیرون رشد می کند. با کمک دستگاه های ارتودنسی این ناهنجاری به راحتی بر طرف می شود و چهره طبیعی فرد بر می گردد.

مدت ارتودنسی دندان

با اینکه ارتودنسی بر فرم صورت تاثیر دارد و در زندگی شخصی فرد تغییراتی ایجاد میکند، همچنان تعداد زیادی از مردم از این بریس ها نفرت دارند. بریس ها علاوه بر بهتر شدن کیفیت دندان ها و راحت تر شدن عمل جویدن غذاها باعث بهتر شدن ظاهر و لبخند شما نیز میشوند. مدت زمان ارتودنسی دندان بسته به شدت بهم ریختگی دندان ها و بسیاری از عوامل دیگر ممکن است بین ۶ ماه تا ۱۸ ماه طور بکشد. هرچند هزینه ارتودنسی دندان ممکن است در ابتدا شما را شوکه کند، اما باید بدانید این عمل، تأثیر دائمی روی دندان های شما دارد و یک بار برای همیشه در طول عمر خود ارتودنسی دندان را انجام می دهید.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/

فرق کامپوزیت ونیر و لمینت دندان

اگر شما هم به دنبال پیدا کردن فرق کامپوزیت ونیر و لمینت دندان هستید، با ما همراه باشید.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان، روکش سرامیکی نازکی است که برای اصلاح رنگ، طرح و بد فرمی های دندان ها، روی آن ها قرار می گیرد. همچنین این روش می تواند در اصلاح فاصله موجود بین دندان ها، ترک خوردگی ها و یا شکستگی های جزئی نیز استفاده شود.

کامپوزیت ونیر چیست؟

کامپوزیت ونیر نیز همانند لمینت، یک روش برای اصلاح و ترمیم دندان هایی با آسیب های جزئی یا اصلاح دندان های لکه دار و بد رنگ است.

برای انجام این روش، دندانپزشک لایه ی نازکی از مواد خمیر مانندی، از جنس نوعی پلاستیک را بر روی دندان های شما قرار داده و به آن فرم می دهد. به دلیل نازک بودن روکش کامپوزیت ونیر بر روی سطح دندان ها، این روکش، در مقایسه با روکش های لمینت، کمتر قابل تشخیص است و بیننده متوجه تفاوت آن با دندان های طبیعی نخواهد شد.

برای کاشت روکش های کامپوزیت ونیر، نیازی به تراش دادن سطح دندان ها وجود ندارد یا تراش خوردن دندان ها به ندرت انجام می شود.

تفاوت کامپوزیت دندان با لمینت در چیست؟

به طور متداول در ایران منظور از کامپوزیت، کامپوزیت های ونیری و منظور از لمینت، لمینت های سرامیکی می باشد.

لمینت های سرامیکی و کامپوزیت های ونیر، هر دو در جهت اصلاح رنگ زرد دندان ها و برطرف کردن بدفرمی ها و بد ریختی های دندانی، به کار می روند. اگر برای انتخاب بین لمینت دندان و کامپوزیت، دچار سردرگمی و تردید هستید، تفاوت های این دو روش که در ادامه ذکر شده اند، می توانند شما را در انتخاب روش مناسب یاری دهند.

برخی از تفاوت کامپوزیت های ونیر با لمینت های سرامیکی، عبارتند از:

·         جنس ماده ی استفاده شده در لمینت و کامپوزیت

·         میزان دوام مواد استفاده شده

·         مقاومت و استحکام در برابر ضربات و فشارهای وارد شده به دندان

·         هزینه انجام

جنس ماده ی استفاده شده در لمینت و کامپوزیت:

لمینت دندان از لایه ی نازکی از سرامیک یا چینی محکم ساخته می شود. در حالی که کامپوزیت ونیر از نوعی ماده پلاستیکی یا همان رزین، ساخته میشود.

میزان دوام مواد استفاده شده:

لمینت های سرامیکی تا بیست سال و کامپوزیت های ونیر حدودا ده سال قابل استفاده خواهند بود.

مقاومت در برابر ضربه و فشار:

به علت تفاوت در جنس مواد به کار رفته، لمینت های چینی از استحکام بالاتری برخوردارند.

هزینه:

هزینه انجام کامپوزیت ونیر از لمینت کمتر است.

منبع: https://www.chalava.ir/

آیا باید رژیم غذایی ارتودنسی داشته باشیم؟

درمان ارتودنسی یکی از محبوب ترین درمان ها برای رفع نامرتبی ها و به هم ریختگی های دندان است. برای انجام این درمان، ارتودنتیست بریس هایی را روی دندان های بیماران قرار می دهد و این بریس ها با اعمال یک فشار ملایم، دندان ها را در یک جهت مشخص به حرکت در می آورند.

درمان ارتودنسی دندان نیز همانند سایر روش های درمانی و ترمیمی دندانپزشکی، نیازمند انجام یک سری مراقبت های خاص است. یکی از این مراقبت ها در دوره ارتودنسی شامل محدودیت های غذایی ارتودنسی هستند.

محدودیت های غذایی ارتودنسی

در طول دوره درمان با بریس ها و دستگاه های ارتودنسی، شما موظف هستید که یک سری نکات را شامل محدودیت های غذایی ارتودنسی رعایت کنید. این محدودیت ها علاوه بر خوردن یا نخوردن یک سری مواد غذایی، تغییراتی را در نحوه خوردن بعضی از مواد غذایی شامل میشوند. برای مثال در این دوره مواد غذایی سفت باید به خوبی خرد و ریز شده و بعد میل شوند و

مراقبت صحیح از دندان های ارتودنسی شده

هر روز پس از خوردن هر وعده غذایی، دندان های خود را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. بهتر است این کار حداقل دو بار در طول روز انجام شود.

برای حفظ بیشتر بهداشت و سلامت دهان و دندان های خود در طول دوره درمان ارتودنسی، می توانید محیط داخلی دهان خود را با دهانشویه ها بشویید تا از رشد باکتری ها جلوگیری شود.

از گاز زدن به مواد خوراکی اجتناب کنید. زیرا انجام این کار می تواند به بریس های ارتودنسی آسیب وارد کند.

از خوردن غذاهای چسبناکی مانند آدامس، تافی ها، سوهان و… خودداری کنید.

از مصرف نوشیدنی های گازدار حاوی مواد اسیدی خودداری کنید؛ زیرا این ترکیبات اسیدی ممکن است باعث پوسیدگی و خرابی دندان ها شوند.

به آرامی و بدون عجله غذا بخورید.

در طول دوره درمان ارتودنسی چه بخوریم؟

در طول دوره درمانی ارتودنسی بهتر است غذاهای نرم که به جویدن نیاز زیادی ندارند بخورید. همچنین خوردن مواد خوراکی و نوشیدنی های خنک می توانند التهاب و ناراحتی لثه و دندان های شما را کاهش دهند. بعضی از غذاهایی که در طول دوره درمان ارتودنسی می توانید بخورید عبارتند از:

·         پوره سیب زمینی

·         ماکارونی و نودل

·         سوپ ها و انواع آش های آبکی و رقیق

·         کیک و شیرینی های نرم

·         آبمیوه های طبیعی

·         ماست خنک

·         بستنی

·         انواع مختلف اسموتی ها

·         میوه های نرم مانند موز

·         گوشت سفید خوب نرم شده

·         سبزیجات پخته یا بخار پز

·         برنج خوب پخته شده و نرم

منبع: https://www.orthodoctor.ir/

دندان درد چیست و چگونه ایجاد می شود؟

دندان درد چیزی است که احتمالا خیلی از شما آن را تجربه کرده اید. دندان یک عضو زنده در بدن انسان است و سخت و محکم دیده می شود. ولی برعکس چیزی که مشاهده می کنید، یک عضو زنده و دارای حس و خون رسانی است. دندان از دو بخش بیرونی و درونی تشکیل می شود که بخش بیرونی آن دارای پوسته سخت و محکم است و درونی دارای عصب و رگ های خونی است که دیده نمی شود.

انواع دندان درد

دندان درد می تواند به یکی از علل زیر به وجود آید:

·         پوسیدگی دندان

·         آبسه کردن دندان

·         دندان شکسته یا آسیب دیده

·         عفونت یا التهاب لثه

·         ترمیم دندان

·         فشار دندان یا دندان قروچه

·         دندان آسیاب سوم (دندان عقل)

·         سطوح نمایان شده ریشه

·         سینوزیت

چگونه می توان فهمید دندانی پوسیده است؟

وقتی که دندان فرد تیر می کشد و درد به همراه دارد و زمانی که آب سرد می نوشد آب به عصب دندان بر خورد کرده و باعث تیر کشیدن دندان می شود، در واقع دندان پوسیده است.

درد پر کردن دندان ها

به برداشتن پوسیدگی ها از روی دندان و جایگزین کردن آن توسط یک ماده به نام ( filing ) پر کردن دندان یا ترمیم دندان می گویند. هنگام پر کردن دندان، داخل دندان خالی می شود و از دستگاه هایی برای تراشیدن پوسیدگی ها استفاده می شود که بعد با پر کردن داخل دندان، عصب ها با ماده مناسبی پوشیده شده و درد تمام می شود. برای ماندگاری دندان پر شده باید روی آن را روکش بکشند تا ماده ای که با آن دندان پر شده لب پر یا جدا نشود و دوباره نیازی به پر کردن نباشد.

آیا درمان های خانگی برای رفع  درد دندان موثرند؟

تمامی دارو های خانگی به صورت موقت می توانند دندان درد شما را ساکت و آرام کنند. ولی در نهایت برای اتمام درد باید به دندانپزشک مراجعه کرد. راه هایی که درد را در دندان شما را به طور موقت آرام می کند:

·         از اسپری های بی حس کننده استفاده کنید و دهان شویه و مسواک بزنید.

·         روی گونه های خود کمپرس یخ بگذارید.

·         آب یخ را در دهانتان نگه دارید؛ ممکن است کمک کند اما اگر دیدید که دچار درد شدید از انجام آن اجتناب کنید.

·         به هیچ وجه شیرینی جات، تنقلات و غذا های سرد و گرم میل نکنید.

·         اصلا قرص آسپرین را روی دندانتان نگذارید.

·         اگر دردی که در دندان شما بود، خوب شد به این معنی نیست که دندان شما سالم است.

منبع: https://www.chalava.ir/

ارتودنسی دندان کودکان

ارتودنسی دندان کودکان به مجموعه اقدامات و کارها اعم از درمان ناهنجاری ها و نامنظمی موقعیت دندان‌ها و پیشگیری از بوجود آمدن این نامنظمی‌ها و رفع به موقع مشکلات می‌باشد.

مشکلات دندان و به دنبال آن ارتودنسی دندان کودکان، از جمله مواردی است که والدین باید به آن توجه زیادی کنند و اطلاعات کافی در درباره آن داشته باشند. کودکان از هر لحاظی ظریف هستند و تمام ساختارهای بدنشان تا سنین خاصی همچنان ظریف باقی می‌ماند. برای همین، باید با دقت مراقب سلامتی آن‌ها بود.

دندان ‌های کودک از اهمیت فوق‌العاده زیادی برخوردار هستند. آن‌ها دندان های شیری دارند و برای مدت زیادی از این دندان ها استفاده می‌کنند. نامرتبی و ناهماهنگی این دندانها، می‌تواند تاثیر زیادی بر رویش دندان های دائمی بگذارد. به همین دلیل کودکان باید برای رفع این مشکلات به متخصص ارتودنسی کودکان مراجعه کنند و برای داشتن دندان های دائمی سالم و خوش ‌فرم آماده شوند.

ابزارهای لازم جهت اصلاح بدشکلی ‌های دندان و فک

·         بندها (Bands)

·         براکت ها (Brackets)

·         سیم ها (Wires)

·         هدگیر (Headgear)

·         رابر باند (Rubber bands)

·         رتینر ها یا نگهدارنده ها (Retainers)

·         تراز کننده ها و الاینر های شفاف (Clear aligners)

شما می‌توانید ارتودنسی را هم در دوران کودکی و هم در بزرگسالی انجام دهید. اما انجام و درمان به موقع آن در سنین پایین، طول دوره درمان را به شدت کاهش می‌دهد، انجام آن را راحت ‌تر می‌کند و از بدتر شدن شرایط جلوگیری می‌کند.

شروع درمان ارتودنسی دندان کودکان

درمان معمولاً در سنین 12 یا 13 سالگی شروع می شود، زمانی که دندان های بزرگسال کاملاً رشد کرده باشند. کودکانی که شکاف کام و لب دارند ممکن است قبل از رشد کامل دندان بزرگسالان به درمان ارتودنسی نیاز داشته باشند.

بهداشت دهان و دندان قبل از شروع هر کار ارتودنسی ضروری است. وقتی دستگاه ها روی دندان ها قرار می گیرند، احتمال لخته شدن ذرات غذا بیشتر است. برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در طول درمان، فرد باید خیلی دقیق تر و بیشتر مسواک بزند.

انواع درمان ارتودنسی کودکان

از بریس و سایر وسایل برای صاف نمودن دندان ها استفاده می شود. یک متخصص ارتودنسی می تواند کارهایی را انجام دهد که هدف آن دستیابی به موارد زیر است :

·         بستن شکافهای وسیع بین دندانها

·         تراز کردن نوک دندان ها

·         صاف کردن دندان های کج

·         بهبود گفتار یا توانایی جویدن

·         تقویت سلامت طولانی مدت لثه ها و دندان ها

·         جلوگیری از ساییدگی بیش از حد طولانی مدت یا ضربه به دندان ها

·         درمان نیش نامناسب

منبع: https://www.orthodoctor.ir/

آبسه دندان و درمان آن

آبسه دندان حفره پر از چرکی است که می تواند در قسمت های مختلف دندان یا لثه در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می شود. این عفونت اغلب در پالپ یا مغز نرم دندان جمع می شود. باکتری هایی در پلاک وجود دارند، یک محصول جانبی از غذا، بزاق و باکتری در دهان است که به دندان می چسبد و به دندان و لثه آسیب می رساند.

در صورت عدم درمان، ممکن است باکتری ها در داخل بافت نرم دندان یا لثه پخش شوند. این در نهایت می تواند منجر به آبسه شود. دندان آبسه دار باعث دردی متوسط ​​تا شدید می شود که ممکن است گاهی به گوش یا گردن شما بزند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع مختلف و نحوه تشخیص آبسه دندان ادامه مطلب بخوانید.

انواع آبسه دندان کدامند؟

انواع مختلف آبسه دندان به محل آن بستگی دارد.

·         آبسه پری اپیکال: این یک آبسه در انتهای ریشه دندان است.

·         آبسه پریودنتال: این آبسه، روی لثه کنار ریشه دندان است. همچنین ممکن است به بافت و استخوان اطراف گسترش یابد.

·         آبسه لثه: این یک آبسه روی لثه است.

آبسه دندان چگونه درمان می شود؟

درمان آبسه دندان بر پاکسازی عفونت و تسکین درد متمرکز است. بسته به علائم شما در هنگام داشتن آبسه دندان دارد، دندانپزشک ممکن است درمان را با عکسبرداری با اشعه ایکس از دندان شما شروع کند. درمان  آبسه دندان بسته به نوع و شدت آن دارد. گزینه های درمانی آن عبارتند از:

کانال ریشه یا عصب کشی:

عصب کشی شامل حفاری دندان آسیب دیده و تخلیه آبسه و حذف هر گونه پالپ آلوده در داخل دندان شما می باشد. در مرحله بعد، دندانپزشک شما، پالپ دندان را از آبسه پاک کرده و آن را پر می کند. همچنین ممکن است برای تقویت دندان شما آن را با تاج بپوشانند. روش تاج گذاری معمولاً طی یک قرار ملاقات جداگانه انجام می شود.

تخلیه آبسه:

دندانپزشک برای تخلیه چرک، یک برش کوچک در ناحیه ای که آبسه به وجود آمده ایجاد می کند. او با تمیز کردن محل آبسه با محلول نمکی آنرا از بین میبرد.

کشیدن دندان:

اگر دندان شما بیش از حد آسیب دیده باشد، دندانپزشک ممکن است آن را قبل از تخلیه آبسه بکشد. دندان پزشک شما ممکن است دندان را عصب کشی کند و سپس آبسه را تخلیه کند.

آنتی بیوتیک ها :

اگر عفونت از ناحیه آبسه فراتر رفته باشد یا سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشید، ممکن است دندانپزشک آنتی بیوتیک خوراکی برای رفع عفونت تجویز کند.

منبع: https://www.chalava.ir/

استفاده از ژل ارتودنسی

ژل ارتودنسی، محافظ لثه ای نرم و بی ضرر برای کودکان و بزرگسالان دارای بریسارتودنسی است که برای پوشاندن براکت ها و سیم های برآمده با سطح صاف استفاده می شود. وقتی احساس خراشیده شدن و اذیت کننده بریس های جدید بیش از حد شود، ژل ارتودنسی دندان بسیار کمک کننده است. وقتی براکت ارتودنسی یا سیم آن می شکند یا از جای خود جدا می شود، استفاده از یک تکه ژل، در حالی که منتظر قرار ملاقات با متخصص ارتودنسی هستید، می تواند مانع از نفوذ سیم های دردناک به لثه شود.

ژل ارتودنسی از چه ساخته شده است؟

ژل ارتودنسی حاوی چند اصلاح کننده برای طعم و بافت است؛ اما بیشتر از واکس های طبیعی ساخته می شوند. برخی از محصولات ژل ارتودنسی دندان از موم کارناوبا ساخته می شوند؛ در حالی که برخی دیگر از محصولات از پارافین ساخته می شوند. ژل دندان شفاف بوده و اغلب بدون عطر و طعم است. اگر چه برخی از انواع آن با نعناع یا مواد دیگر طعم دار شده اند.

ژل ارتودنسی دندان چگونه کار می کند؟

ویژگی های خاص ژل دندان، باعث استفاده از آن برای محافظت از لثه در برابر لبه های فلزی بریس ها شده است. ژل در دمای اتاق جامد است؛ اما با گرمای دست می توان آن را نرم کرده و فرم داد. ژل ارتودنسی بر روی بریس ها می چسبد و یک بافر بین براکت ها و لثه ایجاد می کند. همچنین در حالی که در دهان است، صاف می ماند و با تجزیه و بدون خطر پوسته پوسته می شود و پوست آن به راحتی جدا می گردد.

نحوه اعمال ژل برای بریس ها

·         دندان های خود را مسواک بزنید.

·         یک تکه ژل به اندازه یک نخود کوچک بردارید.

·         آن قدر فشار دهید که نرم شود و آن را به صورت گلوله درآورید و سپس گلوله را کمی صاف کنید.

·         ژل را به آرامی به قسمت سخت بریس ها فشار دهید.

مراقبت از بریس و ژل دندان

در حالی که ژل دندان روی بریس هایتان است، می توانید مسواک بزنید. از مسواکی استفاده کنید که نواحی صعب العبور دهان را تمیز کند، مانند مسواک Colgate 360 ​​° Total.

شست و شو با دهان شویه یک بار در روز، همچنین به جلوگیری از پوسیدگی دندان در هنگام استفاده از بریس ها کمک می کند. اگر نسبت به نحوه استفاده از ژل دندان اطمینان ندارید، از متخصص ارتودنسی بخواهید تا به شما دستورالعمل لازم را بدهد.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/

انجام جراحی لثه

لثه بافتی است که از یک طرف به دندان ها از طرف دیگر به مخاط دهان متصل می باشد. این بافت گاهی دچار عفونت یا بیماری های دیگر می شود که باید درمان شود. جراحی لثه یکی از راه های درمان بیماری های لثه یا اصطلاحا بیماری های پریودنتال می باشد.

بیماری لثه چیست؟

لازم به ذکر است که این آماس لثه مرحله اولیه بیماری لثه است و اگر زود آن را درمان نکنید، به بیماری پیرا دندانی (نوع شدیدی از بیماری لثه) تبدیل می شود.

بیماری لثه با باکتری هایی آغاز می شود که در دهان جمع شده و به لثه می چسبند. این باکتری ها در آنجا انباشته شده و تکثیر پیدا می کنند و در نتیجه پوششی به نام جرم دندان را به وجود می‌آورند. اگر این جرم ها پاک نشوند، بافت پوششی مجاور آن ملتهب می شود و آماس لثه به وجود می‌آید.

عفونت لثه

وقتی باکتری های موجود در جرم تکثیر می شوند و تا زیر خط لثه ادامه پیدا می کنند، شیار لثه به وجود می‌آید. در این زمان، روش های جرم ‌گیری در خانه دیگر جوابگو نیستند زیرا میکروب به زیر خط لثه رفته؛ جایی که مسواک و نخ دندان به آن دسترسی ندارند.

باکتری های جرم داخل شیار، موادی از خودشان تولید می کنند که باعث می شود بافت سفت کنار لثه فرو بریزد و شیار عمیق تری ایجاد شود. پیشروی بیماری لثوی به این شکل، عفونت را وارد ریشه های دندان می کند و به آن قسمت هم آسیب می زند. درنتیجه، دندان شل می شود، درد می گیرد و بیمار باید عمل جراحی لثه انجام بدهد.

جراحی لثه تحلیل رفته

ممکن است قبل از این مرحله، لازم باشد بیمار مراحل درمانی ابتدایی را طی کند و عمل جرم ‌گیری و پوشش ریشه انجام دهد. بسته به اینکه بیمار چقدر جرم روی دندان هایش دارد، عمل جرم‌ گیری و پوشش ریشه ممکن است بین دو تا چهار جلسه طول بکشد.

چرا باید عمل جراحی لثه انجام شود؟

وقتی پزشک لثه را بر می دارد، به ریشه ها دسترسی بهتری خواهد داشت و می تواند خیلی راحت جرم های روی آن را از بین ببرد و بیماری را درمان کند. همچنین، با تغییر شکل لثه، مسواک زدن و شستشوی دهان برایتان آسان تر می شود. البته نتیجه ‌بخشی عمل جراحی لثه به میزان مراقبت های بیمار بعد از عمل (مراقبت های بهداشتی) و میزان حاد بودن بیماری هم بستگی دارد.

منبع: https://www.chalava.ir/

صفحه قبل 1 ... 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 صفحه بعد
<-blogads->