با انواع دندان ها آشنا شویم

در دهان انسان انواع مختلفی از دندان ها وجود دارد که هر کدام از انواع دندان ها، نام و عملکرد خاص خود را دارند. دندان ها از لایه های مختلفی تشکیل شده اند. مینای دندان که سخت ترین قسمت دندان است و در قسمت خارجی دندان قرار دارد. لایه دوم، عاج است که نرمتر از مینای دندان است. عمیق ترین لایه داخل دندان، پالپ است که از اعصاب و عروق خونی تشکیل شده است. سیمان روی ریشه دندان است و در زیر لثه است.

تعداد و انواع دندانهای فرد با افزایش سن تغییر می کند. به طور معمول، افراد در طول زندگی خود دارای دو دسته دندان میشوند: دندانهای شیری و دندانهای دائمی یا بالغ .

انواع دندان ها

دندانهای پیش

دندان های پیش، دندانهای نوک تیز جلوی دهان هستند که به غذا خوردن ما کمک می کنند و آن را به قطعات کوچکتر برش می دهند. آنها صاف و با لبه نازک هستند. به آنها دندانهای قدامی نیز گفته می شود. کودک و بزرگسال دارای هشت دندان پیش هستند.

دندانهای آسیاب

دندان های آسیاب بزرگترین دندان در بین دندان ها هستند. آنها یک سطح بزرگ و مسطح با برجستگی هایی دارند که به آنها امکان جویدن غذا و خرد کردن آن را می دهد. بزرگسالان 12 دندان مولر دائمی دارند، شش دندان در هر کدام از فک های پایین و بالا و کودکان هشت دندان مولر اولیه دارند .

آخرین دندان های آسیایی که رشد می کنند دندان های عقل یا دندان های آسیای سوم است که معمولاً در سنین 17 تا 21 سالگی به وجود می آیند. این دندان ها در انتهای ردیف دندانها، در گوشه های دور فک قرار می گیرند. بعضی اوقات دندان عقل نهفته می شود، به این معنی که می تواند زیر لثه گیر کند و نتواند به درستی رشد کند.

دندان های عقل که فقط به صورت نیمه رشد می کنند یا در موقعیت نادرستی قرار دارند می توانند خطر ابتلا به عفونت یا آسیب در مناطق اطراف را افزایش دهند. اگر فردی دچار پوسیدگی دندان، درد یا عفونت باشد، ممکن است لازم باشد دندان عقل را از بین ببرد. افراد برای جویدن نیازی به این دندان ها ندارند و تمیز نگه داشتن آنها دشوار است زیرا در دهان قرار دارند.

دندان نیش

دندان نیش دندانهای نوک تیز هستند که در کنار دندانهای پیش قرار دارند. دندان نیش طولانی ترین دندان در بین دندان ها هستند و مردم از آنها برای جویدن غذا استفاده می کنند. هر دو کودک و بزرگسالان دارای چهار دندان نیش هستند. رشد اولین دندان نیش در کودکان، معمولاً بین 9 تا 12 سالگی است.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/

لمینت دندان پر شده چگونه است؟

پوسیدگی دندان نوعی خرابی دندان است و زمانی اتفاق می افتد که باکتری های دهان، اسید های خورنده تولید کنند. این اسید باعث تجزیه دندان و رفته رفته باعث ایجاد سوراخی در دندان می شود که به آن کرم خوردگی دندان نیز می گویند.اگر پوسیدگی دندان به موقع درمان نشود، می تواند باعث درد، عفونت و از دست رفتن دندان شود.

قسمت های شکسته یا پوسیده دندان باید دوباره بازیابی شوند تا عملکرد قبلی خود را به دست آورند و جلوی نفوذ باکتری ها در داخل پالپ گرفته شود. بازسازی قسمت های شکسته دندان به خصوص در جلو، یک زیبایی ضروری محسوب می شود.

در گذشته مهم ترین ماده ای که برای بازگرداندن شکل دندان و بازیابی عملکرد استفاده میشده است، فلزات بوده اند. با این حال امروزه از کامپوزیت های رنگ دندان با زیبایی بالا و سرامیک های مختلف برای ترمیم دندان های آسیب دیده استفاده می کنیم. بسته به شدت آسیب، عملکرد و همچنین بودجه، بهترین مواد موجود انتخاب می شوند.

آیا لمینت دندان پر شده می تواند دندان های شما را خراب کند؟

خیر، اگر دندانپزشک شما متخصص آرایشی و بهداشتی باشد و تجربه کافی داشته باشد، لمینت دندان پرشده برای شما ضرری ندارد. دندانپزشک از شما می خواهد که از دهان و دندان خود اشعه ایکس بگیرید و دندان های شما را معاینه می کند تا مطمئن شود لمینت دندان برای شما مناسب است. اگر او تشخیص دهد که لمینت انتخاب مناسبی برای شما نیست، گزینه های دیگری مانند روکش کامپوزیت، ارتودنسی یا فقط کانتور زدن دندان را به شما پیشنهاد می دهد.

مزایای لمینت دندان پرشده

از آن جا که لمینت برای همه مانند دندان های اصلی بیمار و به صورت جداگانه ساخته شده است، بنابراین تشخیص تفاوت بین دندان لمینت و دندان طبیعی غیرممکن است. لمینت ها برخلاف دندان های طبیعی، در برابر لکه های چای و قهوه مقاوم هستند، زیرا از مواد پیشرفته برای ساخت آن ها استفاده می شود.

معایب لمینت دندان پرشده

ساخت لمینت زمان بر است و حداقل برای یک هفته، نصب لمینت را به تأخیر می اندازد. اگر لمینت ها به درستی چسبانده شوند و عوامل تخریب دندان محدود یا از بین بروند، بیمار می تواند از لمینت به عنوان دندان طبیعی استفاده کند. با وجود ثبات بالا، ورقه ها ی لمینت ممکن است شکننده باشند.

لمینت نباید تحت فشار قرار گیرد، همانطور که با دندان های طبیعی نیز نباید این کار را انجام داد. به عنوان مثال، شما باید از جویدن ناخن، یخ خوردن یا باز کردن قوطی های نوشیدنی جلوگیری کنید.

منبع: https://www.chalava.ir/

بهترین دهانشویه برای بیماری ورم لثه

هنگامی که شما به دنبال جلوگیری از بیماری ورم لثه یا بیماری لثه هستید، مهم است که هر روز دهانشویه را در برنامه مراقبت از دهان خود قرار دهید. حین استفاده از دهانشویه ها متوجه خواهید شد که بعضی ها به جلوگیری از ورم لثه کمک می کنند.

بیماری لثه چیست؟

بیماری های لثه از شایعترین علل مراجعه افراد به کلینیک های دندانپزشکی هستند. این بیماری ها اغلب با ورم لثه و التهاب آن همراه هستتند. بیماری پریوودنتال مهمترین بیماری مربوط به لثه است. این بیماری باعث تخریب بافت لثه میشود و علاوه بر سلامتی عمومی بدن، تهدید جدی برای زیبایی طرح لبخند نیز به شمار میرود.

بهترین روش درمان بیماری لثه چیست؟

این بیماری را هرچه زودتر درمان کنیم بهتر است زیرا میتواند باعث عفونت لثه، استخوان فک و حتی مشکلات قلبی شود. درمان اولیه شامل پیشگیری است، درمان ثانویه شامل جرم گیری دندان و درمان نهایی شامل انواع جراحی های لثه است. گاهی اوقات در کنار این روش ها، برای بهبود طرح لبخند اقدامات زیر نیز در نظر گرفته میشود:

·         بلیچینگ دندان

·         لمینت دندان

·         کامپوزیت دندان

نکته: چنانچه نبود دندان یا از دست رفتن تعدادی از دندان ها باعث ایجاد بیماری لثه شده باشد، در کنار روش های درمان نام برده شده، از جایگزین کردن دندان مانند ایمپلنت دندان نیز استفاده میشود.

کدام دهانشویه برای شما بهترین است؟

یکی از کارهایی که افراد مبتلا باید انجام دهند تسکین و کاهش ورم لثه است که به روش های مختلفی انجام داده میشود. یکی از این روش ها استفاده از بهترین دهانشویه ها است. دهانشویه ها میتوانند تحریک لثه را کاهش داده و به درمان بیماری آن کمک کند. بهترین دهانشویه آن است که حاوی فلوراید باشد و میزان تحریک ساختارهای دهان توسط آن ناچیز و حداقلی باشد.

حین انتخاب بهترین دهانشویه برای کاهش ورم لثه، به نکته زیر توجع کنید:

شستشوی دهان با الکل

الکل یک جزء اصلی در بسیاری از دهان شویه ها است، که برخی از آنها باعث ایجاد احساس سوزش در دهان می شوند. در حالی که دهانشویه های مبتنی بر الکل کمک می کنند تا اثرات باکتری های را از بین ببرند، احساس سوزش باعث می شود دهانشویه های حاوی درصد بالای الکل را یک دهانشویه خوب در نظر نگیریم.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/

 

روند فرآیند ایمپلنت دندان و خطرات آن

ایمپلنت‌ دندان به معنی کاشت فلزات جدید به‌ جای دندان ‌های از دست ‌رفته یا کشیده شده، دندان‌های آسیب ‌دیده است. آسیب دندان ممکن است در اثر عفونت باکتری‌ های مزمنی در بافت ‌های اطراف دندان که مسئول حمایت و محافظت از دندان هستند، ابتدا به دلیل ایجاد پلاک باکتریایی بر روی دندان‌ ها و بعد ایجاد التهاب در بافت ‌های اطراف باشد.

ایمپلنت‌ به فک متصل می ‌شوند و به عنوان پایه‌ ای محکم برای ساخت ساختار روی دندان با قرار دادن تاج یا دندان جایگزین دیگر برای بازسازی حفره دهان استفاده می‌ شود. در بعضی موارد ترجیح داده می ‌شود که به‌ جای سایر روش‌ های ترمیم و بازسازی مانند بریج دندان یا درمان عصب ریشه، دندان‌ های ثابت کاشته شود.

از طرف دیگر، درمان ایمپلنت دندان درمان ساده ‌ای نیست، همچنین گران است و باعث درد و ناراحتی زیادی می ‌شود. مزیت اصلی این درمان این است که جایگزین دائمی و خوبی برای دندان ‌ها برای سال‌های طولانی است.

روند فرآیند ایمپلنت دندان

جراحی دندان در کلینیک دندانپزشکی تحت شرایط استریل، توسط دندانپزشک متخصص در جراحی فک و صورت انجام می ‌شود. با تزریق ماده بی ‌حس‌ کننده موضعی در ناحیه پریودنتال، بیمار بی‌ حس می‌شود.

اگر استخوان آماده دریافت ایمپلنت باشد، می ‌توان ایمپلنت دندان را شروع کرد. پیچ‌ های فلزی را به استخوان فک متصل می‌ کنند. پس از یک دوره قرار دادن پیچ‌ ها، بازسازی‌ ها با اندازه‌ گیری و ایجاد تاج آغاز می‌ شود. وقتی نوبت به دوره انتظار بین کاشت ایمپلنت و اجرای نهایی ترمیمی می ‌رسد، بیش از یک روش وجود دارد. روشی که معمولاً برای بهبودی بافت‌ها حداقل 6 هفته طول می ‌شود و گاهی اوقات دوره انتظار چندین ماه طول می‌کشد.

خطرات ایمپلنت دندان

عفونت در برش، معمولاً سطحی است و به ‌صورت موضعی درمان می ‌شود. در برخی موارد نادر ممکن است عفونت جدی ‌تری ظاهر شود که ممکن است به خونریزی و عفونت منجر شود. خونریزی زمانی اتفاق می ‌افتد که رگ‌ های خونی کوچک در لثه باز شده و خونریزی کنند. در مواردی که خونریزی شدید باشد، به تخلیه نیاز است، اما این بسیار نادر است.

خونریزی، خصوصاً در ناحیه عمل به دلیل ضربه بافتی رخ می‌ دهد. خونریزی می ‌تواند بلافاصله پس از جراحی رخ دهد، ممکن است 24 ساعت پس از جراحی و در موارد نادر پس از هفته ‌ها یا ماه ‌ها رخ دهد. خطرات بیهوشی، معمولاً با حساسیت زیاد به داروهای بیهوشی (پاسخ آلرژیک) همراه است. در موارد نادر، ممکن است یک واکنش خطرناک مانند فشارخون بسیار پایین (شوک آنافیلاکتیک) رخ دهد.

منبع: https://www.chalava.ir/

آشنایی کامل با ارتودنسی ثابت

ارتودنسی ثابت روشی از ارتودنسی است که در آن بیمار قادر نیست تا دستگاه ارتودنسی را از دهان خود خارج کند. چرا که براکت های ارتودنسی به صورت ثابت به روی دندان وجود دارند و با استفاده از کش های ارتودنسی به یکدیگر متصل هستند.

براکت های ارتودنسی ثابت تا انتهای طول درمان ارتودنسی به روی دندان بیمار باقی خواهند ماند و سیم ها نیز هر چند جلسه یکبار توسط متخصص ارتودنسی تعویض می شوند.

 مزایای ارتودنسی ثابت

·         امکان استفاده از آن برای همه افراد در همه سنین

·         کوتاه بودن طول دوره درمان در این نوع ارتودنسی

·         ماندگاری بالای درمان

معایب ارتودنسی ثابت

·         از جهت ‌های مختلف نمی‌توان به دندان ‌ها فشار اعمال کرد.

·         برای مدت طولانی باید از آن‌ها استفاده کرد.

·         باید به صورت مداوم و منظم مسواک زد.

·         تمیز کردن آن سخت است.

·         احتمال آسیب به بافت‌های نرم دهان در صورت شل شدن تجهیزات ارتودنسی ثابت وجود دارد.

·         پروسه‌ زهای تصویر برداری با کمک اشعه ایکس را با مشکل روبرو می‌کند.

·         در برخی موارد ظاهر افراد را زشت نشان میدهد.

تفاوت ارتودنسی ثابت با متحرک در چیست؟

همانطور که از نام ارتودنسی ثابت مشخص است، بریس‌ها و اجزای بکار رفته در این نوع ارتودنسی، ثابت هستند و قابلیت در آوردن و یا جابجایی زیادی ندارند. این ابزار تا پایان دوره درمان، باید بدون جابجایی به دندان‌های شما متصل باشند.

ارتودنسی متحرک کمی متفاوت ‌تر است. در این نوع ارتودنسی، تمام ابزار مورد نیاز برای تراز کردن دندان‌ها، متحرک هستند و می ‌توانید آن ‌ها را بیرون آورده و سپس سرجای خود قرار دهید. هرچند که ابزارهای موجود در این نوع ارتودنسی مانند بریس‌ها، لازم نیست تا پایان دوره درمان از دهان خارج شوند، اما روزانه باید حدود 22 ساعت از آن‌ها استفاده کرد.

ارتودنسی ثابت برای درمان یا اصلاح مشکلات شدید دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما ارتودنسی متحرک، تنها برای مشکلات جزئی تا متوسط تراز دندان‌ها استفاده می‌شود.

هزینه ارتودنسی ثابت دندان

صافی و مرتبی دندان ها نه تنها سبب زیبایی بیشتر لبخند و چهره می شود بلکه در سلامت و عملکرد بهتر دندان ها نیز سهم زیادی دارد. همه افراد مشکل و ناهنجاری هایی مشابه همدیگر ندارند. عوامل متعددی در هزینه ارتودنسی دندان دخیل هستند. با آگاهی از این عوامل می توان تا حدی از میزان هزینه ارتودنسی ثابت دندان آگاه شد. برخی از این عوامل عبارتند از:

·         سن فرد

·         نوع ناهنجاری

·         شدت ناهنجاری

·         طول دوره درمان

·         نوع ارتودنسی

·         تجهیزات استفاده شده

·         تجربه و مهارت متخصص ارتودنسی دندان

·         منطفه جغرافیایی

·         نوسانات ارز

منبع: https://www.orthodoctor.ir/

آشنایی با ۵ مزیت لمینت دندان

لمینت دندان می تواند به احیای لبخند شما و ترمیم مشکلاتی مانند لب پر شدن جزئی دندان، ترک دندان و تغییر رنگ دندان شما کمک کند. این ونیر های دندانی قادر هستند به بهترین شکل ممکن عیوب ظاهری دندان شما را برطرف کنند و مهمترین وسیله برای طراحی لبخندی زیبا در افراد هستند. در این مقاله به بررسی 3 مزیت مهم لمینت دندان پرداخته ایم.

عیوب دندان را می پوشاند و ترمیم میکند

لمینت دندان قادر است اغلب عیوب دندان را که از لحاظ ظاهری و زیبایی شناختی در هنگام لبخند زدن قابل مشاهده هستند را به خوبی برطرف کند. مهم ترین عیوب و مشکلاتی که با کمک لمینت دندان، میشود آن ها را برطرف کرد عبارتند از:

·         تغییر رنگ دائمی دندان (به دنبال فرسایش مینا و پدیدار شدن دنتین که زرد رنگ است)

·         ترک خوردن دندان

·         لب پر شدن

·         کوتاه یا بلند بودن دندان

·         وجود فاصله بین دندان ها

·         بالا رفتن لثه ها

·         عدم تراز خط لثه

نیاز به نگهداری و مراقبت زیادی ندارند

بر خلاف روش های دندانپزشکی رایجی مانند ارتودنسی دندان که نیازمند رسیدگی و مراقبت بالایی است، لمینت ها تنها نیاز به مراقبت اندکی دارند و دقیقا به همان اندازه مراقبت نیاز دارند که دندان های طبیعی خودتان دارند. لمینت ها برخلاف ونیر کامپوزیت ها در برابر لکه و تغییر رنگ نسبتا مقاوم تر هستند؛ با این وجود به یک اندازه نیاز به نگهداری و مراقبت دارند. تنها راه نگهداری و مراقبت از لمینت ها مسواک زدن و نخ دندان کشیدن آن هم روزی دو بار است. در کنار این دو مورد مراقبت، مراجعه منظم هر ۶ ماه یکبار به متخصص زیبایی میتواند استفاده بدون دردسر از آن ها را به شما تضمین دهد.

نیاز زیادی به تراش مینای دندان ندارد

مینا سطحی ترین و محکم ترین لایه دندان است. این لایه به رنگ سفید است و ما سفید رنگ بودن دندان ما به دلیل وجود این لایه است. این لایه زنده نیست و اگر دچار فرسایش شود دیگر قابل ترمیم نخواهد بود و باید با روش های دندانپزشکی و به صورت مصنوعی آن را ترمیم کرد.

برای نصب روکش دندان باید بخشی از ضخامت مینای دندان را تراش داد. به نسبت ونیر کامپوزیت (Composite veneer) و سایر روکش های دندانپزشکی، برای نصب لمینت دندان ما تنها ضخامت کمی از مینای دندان را تراش میدهیم، زیرا خود لمینت ها به اندازه کافی نازک هستند. برای این پروسه حتی ممکن است نیازی به بی حسی نداشته باشید و بعد از تمام شدن پروسه، میتوانید خیلی زود از مزیت هایی که لمینت دندان برای شما فراهم کرده است بهره ببرید.

منبع: https://www.chalava.ir/

همه چیز درباره ارتودنسی فیک

درمان ارتودنسی، یکی از درمان های مفید و پرکاربرد برای اصلاح وضعیت دندان ها یا فکین است که یک روش غیر تهاجمی به حساب می آید و هیچ ضرری برای بیماران ندارد. متاسفانه اخیرا در برخی از سایت ها و فضاهای مجازی، تبلیغاتی در مورد انجام ارتودنسی در خانه و با کمترین هزینه رواج پیدا کرده است. این نوع ارتودنسی که ارتودنسی فیک نامیده می ‌شود، می تواند برای افراد آسیب های جدی و جبران ناپذیری داشته باشد.

ظاهر ارتودنسی فیک

ظاهر دستگاه های ارتودنسی فیک یا  DIY، بسیار شبیه به بریس های ارتودنسی واقعی است؛ یعنی شامل سیم ها و براکت های ارتودنسی است. در ساخت بیشتر بریس های ارتودنسی فیک از کش ها و الاستیک های رنگی و جذاب استفاده شده است تا افراد را برای خرید این محصول تشویق کنند.

همچنین برای نصب ارتودنسی فیک نیازی به مراجعه کردن به مطب دندانپزشکی و پرداخت هزینه های زیاد نیست؛ بلکه ارتودنسی فیک می تواند در منزل و توسط خود شخص مورد استفاده قرار گیرد. همین عوامل باعث محبوبیت ارتودنسی فیک بین افراد کم سن و بی تجربه شده است.

هزینه و قیمت ارتودنسی فیک

هزینه های مربوط به خدمات دندان پزشکی در بیشتر کشورهای دنیا نسبتا بالا است. هزینه ارتودنسی برای همه افراد به آسانی قابل پرداخت نیست؛ از این رو بعضی افراد که بودجه مالی کافی برای انجام درمان ارتودنسی ندارند، گول تبلیغات را می خورند و ارتودنسی فیک تهیه می کنند.

دلیل استفاده افراد از ارتودنسی فیک

بعضی از دلایلی که افراد ارتودنسی فیک را تهیه می کنند عبارتند از:

·         صاف کردن دندان ها با کمترین هزینه: هزینه های ارتودنسی نسبتا زیاد هستند؛ پس ممکن است همه افراد از عهده پرداخت آن برنیایند. از طرفی نوجوانان بسیار به ظاهر خود حساس هستند و همواره به دنبال راهی برای افزایش جذابیت اند. ارتودنسی فیک از نظر آنها راهی کم خرج برای اصلاح دندان ها است.

·         زیبا به نظر رسیدن ارتودنسی فیک: بیشتر ارتودنسی های فیک رنگی هستند و نوجوانان جذب ظاهر آنها می شوند؛ از این رو تصور می کنند که با این ارتودنسی ها زیباتر دیده می شوند.

ضررها و مشکلات ارتودنسی فیک

بدون شک مسائل مربوط به دهان و دندان شوخی بردار نیستند و استفاده کردن از محصولات غیر معتبر مضر است. ما نمی دانیم که برای ساخت ارتودنسی های فیک و تقلبی از چه موادی استفاده می شود. در صورتی که حتی امکان دارد در بعضی از این ارتودنسی های تقلبی، مواد مضر و کشنده ای مانند کادمیم یافت شود که جان افراد را به خطر می اندازد. به علاوه وارد شدن هر نیروی اضافی و خارج کنترلی روی دندان ها، به خصوص در بلند مدت، زمینه ساز پیدایش آسیب های پریودنتال است.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/

4 نکته مهم برای داشتن دندان هایی زیبا

هارمز کیمبرلی، سخنگوی انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) می‌گوید: “ دهان شما اولین نقطه تماس بدن با مواد مغذی است که مصرف می‌کنید.“ به طور طبیعی، آنچه که شما در دهان خود قرار می‌دهید، نه تنها سلامت دندان‌ ها و لثه‌ ها بلکه سلامت کل بدنتان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

محدود کردن استفاده از مواد غذایی رنگی

نوشیدنی‌ های مورد علاقه شما ممكن است لبخندتان را نابود کنند. قهوه و چای بزرگترین این نوشیدنی های نابودکننده هستند. آنها رنگدانه‌ هایی دارند که به مینای دندان متصل شده و بخش سفید و بیرونی دندانتان را زرد و کدر می‌کنند. برای داشتن دندان‌ هایی سفید، این نوشیدنی ‌های رنگی را کنار بگذارید. برای کمک به مقابله با لکه‌ های موجود، از خمیر دندان ‌های حاوی فلوراید که دندان‌ها را سفید می‌کنند، استفاده کنید.

محدود کردن تنقلات

تنقلات بیش از حد نه تنها باعث داشتن شکمی چاق می ‌شود؛ بلکه برای لبخند شما نیز مضر هستند. غذاهایی که به عنوان بخشی از وعده روزانه خورده می‌شوند، نسبت به خوردن مقدار زیادی تنقلات در طول روز آسیب کمتری به مینای دندانتان می‌رسانند، زیرا بزاق بیشتری در طول غذا آزاد می شود.

بزاق به شستن غذاها از دهان کمک می‌کند و اثرات اسیدی را که می‌تواند به دندان‌ ها آسیب برساند و باعث ایجاد حفره شود از بین می‌برد. مصرف برخی از تنقلات اجتناب ناپذیر است، بنابراین مطمئن شوید که چیزهای سالمی مانند پنیر، سبزیجات، آجیل یا میوه را انتخاب می‌کنید.

مراجعه منظم به دندانپزشک

بهتر است به طور مدام، چکاپ دندان هایتان را در برنامه خود قرار دهید تا از سلامتشان مطمئن شوید. تشخیص و درمان زود هنگام مسائل دندانی اغلب ساده ‌تر و کم هزینه ‌تر هستند و دندانپزشکان می‌توانند با استفاده از روش‌ های ساده به جلوگیری از پیشرفت بسیاری از مشکلات دندانی مانند پوسیدگی دندان کمک کنند.

خوردن غذا های مغذی

دندان‌ های شما به مواد مغذی قوی نیاز دارند و باید سفید و عاری از کرم خوردگی باشند. برای داشتن دندان‌ هایی سالم، باید غذاهای مختلفی را از هر یک از پنج گروه غذایی اصلی بخورید. این امر تضمین می ‌کند که دندان‌ های شما مواد مغذی ضروری را دریافت می‌کنند.

کلسیمی که در محصولات لبنی و برگ‌ های سبزیجات یافت می‌شود، برای دندان‌ هایتان از اهمیت میژه ای برخوردار است. فسفر، که در پروتئین‌ هایی مانند تخم ‌مرغ، ماهی، مرغ، گوشت و لبنیات یافت می‌شود، نیز ضروری هستند. هر دو این مواد مغذی به حفاظت و بازگرداندن مینای دندان شما کمک می‌کنند.

منبع: https://www.chalava.ir/

 

ارتودنسی دندان ایمپلنت شده

در شرایطی که به هر دو درمان ارتودنسی و ایمپلنت نیاز است، کدام یک اولویت ماست؟ تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا پاسخ سوالتان را متوجه شوید.

کاشت دندان

کاشت دندان یا ایمپلنت دندان جایگزین بسیار مناسبی برای دندان های از دست رفته و یا پوسیده ای هستند که نیاز به کشیده شدن دارند.

ایمپلنت ها از فلز تیتانیوم تشکیل شده اند که اجزای مختلفی دارد و دندانپزشک آن را داخل فک پیچ می کند و دندان مصنوعی که بسیار جنس مقاومی دارد و مانند دندان های معمولی شما کار می کند را روی آن پیچ سفت می کند. در انتهای این فرآیند، شما دندانی جدیدی با ظاهری کاملا شبیه به دندان اصلی خود دارید.

آیا می توان به جای ایمپلنت از ارتودنسی استفاده کرد؟

در صورتی که بیمار فاقد دندان باشد، ارتودنتیست ها چند گزینه دارند. اگر فرد دندان‌ های پر و به هم چسبیده ای داشته باشد ممکن است این کار نتیجه خوبی ایجاد کند و به مرور باعث شود دندان ها از هم کمی جدا شده و فاصله را پر کنند.

اما در مواردی که رایج است، ممکن است نتوان با ارتودنسی این مشکل را حل کرد و این بستگی به نوع دندان، فاصله دندان و شرایط فک فرد دارد .اگر تعداد دندانهای کشیده شده به حدی باشد که فاصله زیادی ایجاد کرده باشد ممکن است ارتودنسی نتیجه عکس داشته باشد و به جای اینکه آن ها را در کنار هم مرتب کند، باعث شود فاصله آن ها بیش از حد طبیعی خود شود.

انجام ارتودنسی قبل از ایمپلنت

در شرایطی که افراد به ارتودنسی و ایمپلنت دندان احتیاج دارند برای این که این دو روش به طور درستی انجام شود معمولا ابتدا ارتودنسی و نصب بریس توصیه می شود. دلیلش این است که وقتی ایمپلنت را درون فک قرار دادیم دیگر نمی‌توان آن را حرکت داد.

یعنی ایمپلنت مانند دندان های معمولی نیست و وقتی پیچ می‌شود به هیچ عنوان نمی‌توان آن را حرکت داد. در نتیجه؛ باید ارتودنسی قبل از کاشت دندان انجام شود.

انجام ارتودنسی بعد از ایمپلنت

در شرایطی هم ممکن است طبق دستور پزشک و شرایط فکی و دندانی فرد، بتوان پس از ایمپلنت دندان کار ارتودنسی را انجام داد و این، شرایط مخصوص به خود را دارد. این گونه است اگر پس از انجام ایمپلنت، دندان هایی که در اطراف آن وجود دارند نیاز به ارتودنسی داشته باشند، مسلماً بعد از ایمپلنت، کار ارتودنسی روی دندان انجام می شود. حتی در این موارد کاشت ایمپلنت قبل از ارتودنسی بسیار بهتر است به این دلیل که ایمپلنت یک نیروی مناسب ایجاد می کند که دندان‌ها بیش از حد جابجا نشوند.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/

تحلیل لثه و علت ایجاد آن

تحلیل لثه به حالتی گفته می‌شود که در آن لثه یعنی بافتی که اطراف دندان را احاطه کرده عقب‌ نشینی می‌کند و بخش هایی از ریشه دندان در معرض دید قرار می‌گیرد. تحلیل رفتن لثه مشکلی بسیار شایع در میان مراجعان به مراکز دندانپزشکی است و ممکن است حتی در سالم‌ ترین افراد نیز مشاهده وجود داشته باشد.

علت تحلیل رفتن لثه چست؟

شایع ‌ترین عللی که باعث کوچک شدن و یا عقب رفتن لثه‌ ها می‌شود عبارتند از:

بیماری لثه

بیماری لثه عفونتی باکتریایی است که به بافت لثه و استخوانی که دندان‌ های شما را سرجایش ثابت نگه می‌ دارد آسیب می ‌رساند. بیماری لثه علت اصلی تحلیل لثه است. بیماری لثه می ‌تواند ناشی از ایجاد پلاک میکروبی و جرم در اطراف بافت لثه، برخی بیماری‌های خود ایمنی و یا سیگار باشد.

استرس

همه ما معمولا هنگامی که دچار استرس میشویم، دندان‌هایمان را بیشتر به هم می سابیم. سابیدن بیش از حد دندان‌ ها به هم نیز باعث تحریک و ملتهب شدن لیگامان‌ها و ساختارهای نگهدارنده دندان می‌شود که در نهایت باعث حساس شدن لثه و تحلیل بافت آن می‌شود.

وارد کردن فشار زیاد به دندان حین مسواک زدن

ایجاد فشار بیش از حد به دندان‌ها حین مسواک زدن نه تنها باعث تمیز شدن بیشتر دندان نمی‌ شود بلکه باعث تحریک لثه و سرانجام التهاب و خونریزی لثه میشود. اگر مسواک زدن با فشار نامناسب مداوم ادامه پیدا کند،  احتمال مواجه شدن با تحلیل لثه زیاد میشود.

بهداشت ضعیف دهان و دندان

عدم استفاده از مسواک و نخ دندان با روش صحیح و در مدت زمان مناسب و یا عدم شستشو با دهانشویه ‌های ضد باکتریایی باعث می شود پلاک‌های ایجاد شده روی دندان‌ها، سخت شده و تبدیل به جرم‌ های دندانی شوند. از بین بردن جرم در خانه امکان پذیر نیست و تنها باید به دندانپزشک مراجعه کرد. با ادامه بی‌ توجهی به بهداشت دهان و دندان، جرم‌ها به زیر لثه‌ ها نفوذ کرده و باعث عقب راندن آن ‌ها و در نهایت تحلیل لثه می‌شود.

عدم هماهنگی فک‌  و دندان‌ها با هم

افراد زیادی در جامعه با مشکلات مربوط به بایت دهان مواجه هستند. در این افراد، فک ‌ها یا دندان ‌ها با هم هماهنگ و تراز نیستند. زمانی که دندان‌ ها یا فکین هنگام صحبت کردن یا جویدن به خوبی در موقعیت طبیعی خودشان قرار نگیرند مشکلاتی از جمله وارد شدن آسیب به دندان و لثه و یا دشواری در تمیز کردن دندان‌ ها پیش می آید که هر دو می ‌تواند منجر به تحلیل لثه شود.

منبع: https://www.chalava.ir/

صفحه قبل 1 ... 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 صفحه بعد
<-blogads->